Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:43

SusanH schreef:
Je kan het wel of niet met Pim eens zijn. Feit blijft dat de term hersendood pas vanaf eind jaren 60 bestaat. En dat die term gebruikt is/wordt om orgaandonatie mogelijk te maken. Voor het EEG er was bestond die term nog niet.

En ja ik weet ook dat het boek vooral over bde gaat. Maar orgaandonatie komt er ook in voor.

Dat is bijna 60 jaar geleden, toen was orgaandonatie niet eens mogelijk. Toen ging je nog dood aan de Pest en Kinkhoest :D
De huidige medische wetenschap is toch niet te vergelijken met toen? Zeker niet wat betreft de hersenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:44

Aan de andere kant weten we bij lange na niet alles over onze hersenen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:44

JoyCiej007 schreef:
Citaat:
De wet voorziet ook in de mogelijkheid voor nabestaanden om uiteen te zetten dat de geregistreerde wil van hun geliefde niet (meer) zijn werkelijke wil representeerde. In dat geval zal er geen donatie plaatsvinden.

Dan moeten ze dat wel héel, héel erg duidelijk kunnen maken en kunnen aantonen en bewijzen.
Enkel "wij willen het niet dus het gebeurd niet" is echt, maar dan ook echt niet voldoende.

Zie mijn post hierboven.

Waarom zijn er mensen die altijd maar 1 nietszeggend zinnetje uit een niet objectieve bron halen, en die als waarheid neerzetten?

Het is een partij programma van de D66..... :=

Ik had het ook op de site van donorregister/transplantatie stichting gelezen maar kon het zo snel even niet vinden. Had niet zo'n zin om lang te zoeken. :evaw:

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:47

Tegen. Als je het van iemand niet weet wat diegene wil, dien je van het lichaam af te blijven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:48

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:48

Bron NOS

Verandert de rol van nabestaanden?

Ja, want in de zomer van 2020 staat iedereen in het donorregister. In tegenstelling tot de huidige situatie hoeven nabestaanden dan niet meer te beslissen over orgaandonatie als de overledene dat nog niet had gedaan. Zij moeten wel beslissen als dit in het donorregister expliciet is aangegeven.

Nabestaanden kunnen de registratie van een 'ja' of 'geen bezwaar' wel aanvechten. Zij moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.

Mijnsinziens hebben ze dus helemaal niet altijd het laatste woord en gelukkig maar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:49

Cinnepin schreef:
Tegen. Als je het van iemand niet weet wat diegene wil, dien je van het lichaam af te blijven.

Zo was het ;), nu zal je je moeten registreren als je absoluut geen donor willen zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:52

tinker_sally schreef:
Ik vind wel dat als iemand geen donor is die ook geen recht heeft op een donor iets.

Hier ben ik het niet mee eens Het is geen voor wat hoort wat.
Donor zijn is een bijzonder iets helemaal als er een match is en je organen kunnen worden gebruikt.
Maar altijd een eigen keus zowel geven als ontvangen.
De nieuwe donorwet verplicht niemand om te doneren dus kan je ook niemand weigeren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:53

Electra63 schreef:
SusanH schreef:
Je kan het wel of niet met Pim eens zijn. Feit blijft dat de term hersendood pas vanaf eind jaren 60 bestaat. En dat die term gebruikt is/wordt om orgaandonatie mogelijk te maken. Voor het EEG er was bestond die term nog niet.

En ja ik weet ook dat het boek vooral over bde gaat. Maar orgaandonatie komt er ook in voor.

Dat is bijna 60 jaar geleden, toen was orgaandonatie niet eens mogelijk. Toen ging je nog dood aan de Pest en Kinkhoest :D
De huidige medische wetenschap is toch niet te vergelijken met toen? Zeker niet wat betreft de hersenen.

Ja en? Zonder deze uitvinding was de term hersendood niet mogelijk geweest. Dus zeker relevant in het kader van orgaandonatie. Zonder de term hersendood was donatie namelijk niet mogelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:54

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:56

Gillbo schreef:
tinker_sally schreef:
Ik vind wel dat als iemand geen donor is die ook geen recht heeft op een donor iets.

Hier ben ik het niet mee eens Het is geen voor wat hoort wat.
Donor zijn is een bijzonder iets helemaal als er een match is en je organen kunnen worden gebruikt.
Maar altijd een eigen keus zowel geven als ontvangen.
De nieuwe donorwet verplicht niemand om te doneren dus kan je ook niemand weigeren.
Ik ben normaal echt totaal niet van het zwart-wit denken, verre van zelfs.

Echter zie ik het, binnen deze kwestie, wel degelijk zeer zwart-wit: Zelf geen donor willen zijn? Prima, eigen keuze. Maar dan ook niets ontvangen.

Uiteraard uitzonderingen daargelaten, denk bijv. aan wilsonbekwaam

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:57

ingedebruijn schreef:
Bron NOS

Ja, want in de zomer van 2020 staat iedereen in het donorregister. In tegenstelling tot de huidige situatie hoeven nabestaanden dan niet meer te beslissen over orgaandonatie als de overledene dat nog niet had gedaan. Zij moeten wel beslissen als dit in het donorregister expliciet is aangegeven.

Nabestaanden kunnen de registratie van een 'ja' of 'geen bezwaar' wel aanvechten. Zij moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.

Mijnsinziens hebben ze dus helemaal niet altijd het laatste woord en gelukkig maar.

Misschien moet ik die 'altijd' dan maar terugnemen, heb ik het anders onthouden. Maar als je het niet weet kan je toch eerst 'nee' invullen en misschien als je je bedenkt later toch iets anders invullen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:59

Zeepsop schreef:
ingedebruijn schreef:
Bron NOS

Misschien moet ik die 'altijd' dan maar terugnemen, heb ik het anders onthouden. Maar als je het niet weet kan je toch eerst 'nee' invullen en misschien als je je bedenkt later toch iets anders invullen?

In principe kunnen nabestaanden donatie tegenhouden. Maar ik ben wel blij dat het geen simpele 'we willen het niet'-kwestie is.

Ik zorg er wel voor dat mijn nabestaanden geen enkele aanleiding krijgen om aan mijn keuze te twijfelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:00

SusanH schreef:
Ja en? Zonder deze uitvinding was de term hersendood niet mogelijk geweest. Dus zeker relevant in het kader van orgaandonatie. Zonder de term hersendood was donatie namelijk niet mogelijk.

Wat is er relevant aan dan? Het lijkt me op zich vrij logisch dat termen zich ontwikkelen met de medische mogelijkheden, maar hoe is dat relevant is voor de discussie rondom orgaandonatie en de wetgeving?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:01

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Wat is er relevant aan dan? Het lijkt me op zich vrij logisch dat termen zich ontwikkelen met de medische mogelijkheden, maar hoe is dat relevant is voor de discussie rondom orgaandonatie en de wetgeving?
Omdat het allemaal staat of valt met de prognose hersendood. Die overigens volledig wordt gebaseerd op machines.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:03

Machines die enkel kunnen meten wat zij van ons mensen als opdracht hebben gekregen te meten. Wetenschappers die nog niet de helft weten van onze hersens.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:04

_San87_ schreef:
Machines die enkel kunnen meten wat zij van ons mensen als opdracht hebben gekregen te meten. Wetenschappers die nog niet de helft weten van onze hersens.
Dat bedoel ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:06

Ailill schreef:
Omdat het allemaal staat of valt met de prognose hersendood. Die overigens volledig wordt gebaseerd op machines.

Maar de prognose van hersendood staat volgens mij los van de term hersendood. En daarnaast is het uberhaupt iets waar men bij stil moet staan - bijvoorbeeld hoelang je door moet gaan met reanimatie en wanneer je kunt besluiten dat te stoppen. Het is niet dat dat dilemma alleen met orgaandonatie optreedt.

Dat die beslissing geinformeerd genomen kan worden lijkt me vooral een goede zaak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:11

Ondanks dat ik donor ben, vind ik de apneu-test die nodig is om hersendood vast te stellen nog steeds erg lastig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:12

Als je niet gelooft in de medische wetenschap en machines, dan zou ik je registratie op nee zetten en hopen dat jij of een familielid zelf ook nooit een donororgaan nodig zal hebben. Sowieso als je niet echt gelooft in de betrouwbaarheid van deze machines, zou je ook niet moeten geloven in alle prognoses of uitslagen, die gebaseerd zijn op allerlei onderzoeken die met behulp van machines zijn gedaan, zoals een bloeddrukmeter, MRI, CT-scan, echo enz.

Ailill

@ Shadow:

Klopt. Echter binnen de context v.d. topic niet, orgaandonatie vindt plaats na de prognose hersendood én voor de prognose hartdood, althans de meest gangbare vormen. Wat betreft de duur van reanimatie en andere processen voorgaand aan de prognose 'dood', absoluut eens. Hier mag, in mijn optiek, nog veel meer onderzoek voor worden ontwikkelt. Wel een lastige kwestie lijkt me.

Inderdaad, een geïnformeerde beslissing is zeker handig. Echter nog wel altijd o.b.v. machines, geprogrammeerd door mensen, inclusief de bijbehorende menselijke grenzen. Ook hier mag van mij veel meer in onderzocht worden en, in mijn optiek, ook meer terughoudendheid worden toegepast.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 18-02-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rangeela

Ingewikkeld, ik ben voor en tegen. Fijn dat er meer mensen geholpen zullen worden met tweedelichaamsorganen. Maar de wereld is ook overbevolkt. Maar natuurlijk is dat wel een hele nuchtere kijk op de wereld. Ik weet ook dat ik de mensen op de wachtlijst het enorm gun om hun leven te kunnen lijden. En de mensen om hun heen gun dat ze hun geliefde niet kwijtraken omdat ze een orgaan van een overleden medemens kunnen overnemen.
Maar ik vind het ook een stukje extra slavernij. Wij moeten de extra moeite gaan doen om ons lichaam te beschermen als we ons niet goed voelen bij het afgeven van lichaamsdelen na ons overlijden. Ik weet het zelf niet zo goed en had op mijn donorpapieren ingevuld dat mijn familie daarover mag beslissen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:14

Rangeela schreef:
Ingewikkeld, ik ben voor en tegen. Fijn dat er meer mensen geholpen zullen worden met tweedelichaamsorganen. Maar de wereld is ook overbevolkt. Maar natuurlijk is dat wel een hele nuchtere kijk op de wereld. Ik weet ook dat ik de mensen op de wachtlijst het enorm gun om hun leven te kunnen lijden. En de mensen om hun heen gun dat ze hun geliefde niet kwijtraken omdat ze een orgaan van een overleden medemens kunnen overnemen.
Maar ik vind het ook een stukje extra slavernij. Wij moeten de extra moeite gaan doen om ons lichaam te beschermen als we ons niet goed voelen bij het afgeven van lichaamsdelen na ons overlijden. Ik weet het zelf niet zo goed en had op mijn donorpapieren ingevuld dat mijn familie daarover mag beslissen.

Slavernij ? ;) :D :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:15

Tja, je kunt ook gewoon ook hier een discussie gaan voeren van voor of tegen orgaan oogst bij (hersen)doden, maar hier gaat het toch ook hier gewoon om een wet die registratie veranderd? Notabene met een duidelijke pollvraag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:15

Electra63 schreef:
Als je niet gelooft in de medische wetenschap en machines, dan zou ik je registratie op nee zetten en hopen dat jij of een familielid zelf ook nooit een donororgaan nodig zal hebben. Sowieso als je niet echt gelooft in de betrouwbaarheid van deze machines, zou je ook niet moeten geloven in alle prognoses of uitslagen, die gebaseerd zijn op allerlei onderzoeken die met behulp van machines zijn gedaan, zoals een bloeddrukmeter, MRI, CT-scan, echo enz.

Waar lees je dat precies? Ik geloof dat op met moment alles gedaan wordt wat men kán en dat de uitslagen getoetst aan de huidige kennis betrouwbaar is. Dat betekent niet dat de kennis en kunde op het moment, voor wat hersens betreft, niet enorm gelimiteerd is. Waarom mag dat niet benoemd worden?