Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Morganlefay schreef:Tja die Participatiewet was de oplossing. Wat ik om mij heen zie gebeuren is dat mensen veel geld verdienen aan andermans leed en dan in de meest brede zin van het woord. En dan bedoel al die outplacement trajecten, klantadviseurs en meer van dat soort beroepen. De mensen die er naast zijn gezet vanwege leeftijd of ziekte worden in een steeds onmogelijker positie gebracht. Nog meer regeltjes moeten dat voorkomen met als gevolg dat een baan in de lagere loonschalen niets meer oplevert dan een uitkering. De motivatie om een baan voor een uitkering in te ruilen alleen maar minder wordt en degenen die echt niet meer kunnen werken aan alle kanten uitgeknepen worden.
Shadow0 schreef:Dat uitspelen tegen elkaar van mensen die uiteindelijk allemaal nogal aan het worstelen zijn om alle ballen in de lucht te houden vind ik nog wel het droevigst. Het geld dat op de wajong bespaard wordt door die rare korting (ALS het al een besparing zou zijn, want dat is maar zeer de vraag met alle bureaucratie en dus ook de gevolgen als mensen bv daardoor in de schulden of in de zorg terugkomen) gaat niet naar de militairen met PTSS, niet naar ZZP'ers die ook gezondheidsklachten hebben, niet naar de mensen die een baan hebben rond het minimuminkomen, en niet naar een woningmarkt waar mensen betaalbaar kunnen huren (of kopen.)
MirandaDvG schreef:Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.
Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.
Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.
En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.
En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.
Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.
Balou_k schreef:Floriske schreef:Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.
Nou sorry hoor maar die zijn lang niet zo erg als iemand die TERECHT een wajong uitkering heeft. Iemand met een wajong uitkering kan gewoon niet normaal deelnemen aan arbeid als een 'gezond' iemand die wel eens door zijn rug gaat, wat psychische klachten heeft enz. Die allemaal ook zeker niet prettig zijn, ik heb er zelf ervaring mee, maar echt niet zo erg als iemand die terecht in de wajong zit. Daarnaast is er voor mensen die tijdelijk ziek worden er gewoon de ziektewet. En daarin heb je het beter dan ELKE wajonger. Dus daar is ook niets zieligs aan.
Ik bedoel dit niet beledigend op de persoon, maar gezonde mensen zeggen veel te makkelijk dat ziek zijn wel mee valt. Als je echt ziek bent piep je namelijk wel anders, geloof me, genoeg van dichtbij EN zelf meegemaakt. Helaas.
Citaat:Waar ik dan dus echt niet tegen kan, zijn de mensen die kunnen werken, maar het vertikken omdat ze nu meer krijgen. Die mensen moeten mijns inziens dan teruggeschroefd worden naar bijstandsniveau.
loriske schreef:Balou_k schreef:[qe="Floriske"]
Mensen zonder Wajong hebben ook vaak zat aandoeningen zowel mentaal als fysiek.
Nou sorry hoor maar die zijn lang niet zo erg als iemand die TERECHT een wajong uitkering heeft. Iemand met een wajong uitkering kan gewoon niet normaal deelnemen aan arbeid als een 'gezond' iemand die wel eens door zijn rug gaat, wat psychische klachten heeft enz. Die allemaal ook zeker niet prettig zijn, ik heb er zelf ervaring mee, maar echt niet zo erg als iemand die terecht in de wajong zit. Daarnaast is er voor mensen die tijdelijk ziek worden er gewoon de ziektewet. En daarin heb je het beter dan ELKE wajonger. Dus daar is ook niets zieligs aan.
Ik bedoel dit niet beledigend op de persoon, maar gezonde mensen zeggen veel te makkelijk dat ziek zijn wel mee valt. Als je echt ziek bent piep je namelijk wel anders, geloof me, genoeg van dichtbij EN zelf meegemaakt. Helaas.
antje_vip schreef:Breek me de bek niet open over UWV. Ik word ook gekort omdat ik nog een paar uurtjes per week werk, maar het wrange is dat je salaris alsnog 100% wordt ingehouden op de uitkering, terwijl je al wordt gekort omdat je kan werken.
kwita schreef:antje_vip schreef:Breek me de bek niet open over UWV. Ik word ook gekort omdat ik nog een paar uurtjes per week werk, maar het wrange is dat je salaris alsnog 100% wordt ingehouden op de uitkering, terwijl je al wordt gekort omdat je kan werken.
ja, Drama!. zo zijn de regels,je kunt er beter maar niets mee van doen krijgen heb ook al 5 jaar gezeur!
purny schreef:Precies kwita. Wij wajongers en uitkeringsgerechtigden worden schijnbaar door de maatschappij weggezet als lui, profiteurs en we zitten voor onze lol in een uitkering. Terwijl er heel veel wajongers willen werken maar gewoon niet kunnen.
Abacab schreef:Er zijn heel veel zelfstandig ondernemers die met hun gezinnen onder het bestaansminimum leven. Denk maar eens aan winkeliers of boeren waarvan hun bedrijf onder water staat.
Banen zijn er genoeg. Maar dan moet je niet zo kritisch zijn. Een vriend van me heeft een kwekerij. Daar werken geen Nederlanders. Alleen maar Polen. Nederlanders willen geen seizoenswerk doen. Ook al is het voor 8 weken.
Kijk maar eens hoeveel mede-Europeanen hier werken. Die hebben de baantjes waar de Nederlanders hun neus voor ophalen. Als mensen klagen over immigranten uit knoflookstaten dan moeten we eerst eens met de zweep over de Nederlandse uitkeringstrekkers om ze wat arbeidsethos bij te brengen.
Als je echt niet kunt werken dan krijg je gewoon een uitkering. maar als je ook maar een klein beetje kunt bijdragen dan moeten die armen uit de mouwen.