Milieuvervuilende vliegvakanties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:18

Jongens serieus? Over 20 jaar wordt alles in de zorg door robots gedaan, in de garage ook en op het boerenland ook. We hebben helemaal geen handen aan het bed, ijzer en land meer nodig dan, althans niet in die mate die we nu nodig hebben. Het is dus heel logisch dat gezien onze ontwikkeling het heel handig is als we minder kinderen gaan produceren, we hebben ze toch niet nodig en we zijn al met veel te veel, daar helpt onze evolutie een beetje in mee, we krijgen natuurlijk al heel lang steeds minder kinderen, en moeder natuur doet de rest.

Anoniem

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:20

Over dat robots gebeuren heb k een tijd terug nog een artikel gelezen. Zal morgen eens kijken of ik het terug kan vinden. Maar dat ging erover dat robots een hoop kunnen, máár ze kunnen niet improviseren. En dat is echt wel nodig.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:26

Anoniem schreef:
Over dat robots gebeuren heb k een tijd terug nog een artikel gelezen. Zal morgen eens kijken of ik het terug kan vinden. Maar dat ging erover dat robots een hoop kunnen, máár ze kunnen niet improviseren. En dat is echt wel nodig.

en dat gaan we ze heus leren, uit alle variabele de beste combinatie kiezen kan een computer razendsnel, veel sneller en beter dan wij.

Ik ben van voor het computertijdperk, heck ik heb nog mee gemaakt dat je echt een binkie was als je een telefoon zonder snoer had met een bereik van 15 meter. Kunnen de meeste bokkers zich niet eens voorstellen, en ik zie hoe snel die technologie gaat (ben er ook een beetje bang van eerlijk gezegd, en vraag me wel eens hardop af of die computer nou wel zo een goede uitvinding was) dan is het een kwestie van een paar jaar voordat we bij de huisarts in een potje piesen, en 10 minuten later precies weten wat er met ons aan de hand is, die gegevens gaan gelijk naar het ziekenhuis waar pats boem alles klaar is, je komt kleed je uit, gaat liggen... er gaat een sensor over je arm, die prikt de naald gelijk in een keer goed in de ader en je gaat automatisch aan allemaal sensoren aan de beademing en weet ik veel wat voor een sjit, en dan komt armpje x jou opereren terwijl scan zus je helemaal in de gaten houd, inclusief armpje x. Het is allemaal al mogelijk.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:32

Veraaaaah als het OV voor elke Nederlander gratis word zal er al een aardig stuk minder luchtvervuiling zijn. Zeker in stedelijke gebieden.

Gast3289 aan hoger opgeleide artsen zal niet snel een te kort komen, dat verdient erg leuk. Verpleegkundige zal op termijn wel meer te korten komen.

Iemand hier bekend met de documentaire "Beerput Nederland"? Gaat over milieucriminaliteit in ons eigen land waar overheden gewoon van op de hoogte zijn en er zelfs aan mee werken!!
Dan zijn vliegreisjes niks.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:41

Wuis schreef:
Als je denkt dat jij als persoon geen invloed hebt, stem je zeker ook nooit bij de verkiezingen? Want ach, wat voor invloed kan jouw ene stem nou hebben... ;)

Verder: consuminderen. Geen Action troep kopen maar duurzame en lokale bedrijven steunen/ hun producten kopen.

Zelf een moestuintje nemen en een eigen composthoop bouwen. Is echt niet moeilijk en zoveel milieuvriendelijker! Wij hoeven de groene container vrijwel nooit te laten legen en hebben ieder jaar gratis nieuwe vruchtbare grond. :) En daar hoef je echt niet voor op een boerderij te wonen, in een rijtjeshuis zou je ook eenvoudig een composthoop of vat kunnen hebben. Verdiep je even in wat er wel en niet op kan en klaar is kees. :) Ohja en zelfs op een flat!! Kun je composteren middels een wormenbak. :)

Ik stem inderdaad niet met de verkiezingen. Als stemmen op een politieke partij ook maar IETS zou veranderen, zouden ze het wel verbieden is mijn visie. :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:44

xTitanic schreef:
Tja.. ik ben schuldig, ik ga 2x op een jaar op en af naar de VS om mijn moeder te bezoeken. Ben alleen maar blij dat dit mogelijk is

Same. Of moet ik dan maar kiezen tussen mijn vriend en mijn familie?

Ik ben juist blij dat er vliegtuigen zijn, en dat het betaalbaar is. Dat het vervuilend is is poedersuiker, maar Nederland - Australië is nou niet echt een loopbare afstand.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:47

RoyceMack schreef:
Wuis schreef:
Als je denkt dat jij als persoon geen invloed hebt, stem je zeker ook nooit bij de verkiezingen? Want ach, wat voor invloed kan jouw ene stem nou hebben... ;)

Verder: consuminderen. Geen Action troep kopen maar duurzame en lokale bedrijven steunen/ hun producten kopen.

Zelf een moestuintje nemen en een eigen composthoop bouwen. Is echt niet moeilijk en zoveel milieuvriendelijker! Wij hoeven de groene container vrijwel nooit te laten legen en hebben ieder jaar gratis nieuwe vruchtbare grond. :) En daar hoef je echt niet voor op een boerderij te wonen, in een rijtjeshuis zou je ook eenvoudig een composthoop of vat kunnen hebben. Verdiep je even in wat er wel en niet op kan en klaar is kees. :) Ohja en zelfs op een flat!! Kun je composteren middels een wormenbak. :)

Ik stem inderdaad niet met de verkiezingen. Als stemmen op een politieke partij ook maar IETS zou veranderen, zouden ze het wel verbieden is mijn visie. :)

Als dit oprecht jouw visie is, heb ik erg met je te doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:07

@TS: juist doordat ik gevlogen heb en vlieg zie ik hoe ze in andere delen van de wereld met het milieu omgaan en dan is mijn vliegreis echt een lachertje binnen dat geheel.
Ik ben er gewoon niet van overtuigd dat wij hier in ons kikkerlandje er ook maar iets toe doen in verhouding tot de hele wereldbol. China, de USA, daar valt eer te behalen maar hier?
Nee hoor, daar laat ik mijn vliegreizen niet voor achterwege. Ik denk niet dat wij de illusie moeten hebben dat wij iets kunnen veranderen in dit kleine landje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:22

Fitzroy schreef:
@TS: juist doordat ik gevlogen heb en vlieg zie ik hoe ze in andere delen van de wereld met het milieu omgaan en dan is mijn vliegreis echt een lachertje binnen dat geheel.
Ik ben er gewoon niet van overtuigd dat wij hier in ons kikkerlandje er ook maar iets toe doen in verhouding tot de hele wereldbol. China, de USA, daar valt eer te behalen maar hier?
Nee hoor, daar laat ik mijn vliegreizen niet voor achterwege. Ik denk niet dat wij de illusie moeten hebben dat wij iets kunnen veranderen in dit kleine landje.

Precies, zo denk ik er ook over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:26

RoyceMack schreef:
Wuis schreef:

Cool! Heb altijd al in een dictatuur willen leven! *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:38

xTitanic schreef:
Tja.. ik ben schuldig, ik ga 2x op een jaar op en af naar de VS om mijn moeder te bezoeken. Ben alleen maar blij dat dit mogelijk is

Want zwemmen is zo ver he... ga ik echt niet trekken om de Atlantische oceaan over te zwemmen. :+
Ik vlieg hooguit 1 keer per jaar.
Dit jaar was ik in Amerika. En ik kreeg overal een plastic tasje. Dat is pas milieuvervuiling. Al die gratis plastic die men creëert.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 02:22

In dit topic valt mij op (en ik ben ook schuldig, maar ik heb er pas zojuist over nagedacht) dat het heel veel 'ik doe dit' dus 'mag ik dat' en 'en moet jij zus' want 'de rest doet zo' en 'gaat het van dit' want 'jullie doen dat'.

Eigenlijk zijn we krankzinnig bezig. Iedereen heeft een reden om in een vliegtuig te stappen. We doen dat vast niet omdat het zo leuk is om opgepropt met de benen in de nek, een krijsend kind voor je, en een stinkende buur ernaast, je geld te besteden. Toch? :)

Het is een manier van reizen. Goed voor het milieu? Nee. Maar dat is de stadsbus ook niet. De enige échte milieuvriendelijke manier van reizen is naakt (dus ook zonder schoeisel!) te gaan lopen.

Dat is dus duidelijk. Reizen doen we allemaal. En niemand doet dat op milieuvriendelijke wijze, daar word je namelijk voor opgepakt! :+

Is de wereld nu verloren? Antwoord: nee! Want ieder mens die tóch de moeite neemt het glas in de glasbak te kieperen doet íets! Dat geldt ook voor die mensen die iets minder lang douchen, iets minder vlees eten, iets vaker de fiets pakken, de verwarming een graad lager zetten en hun oude bank naar de kringloop brengen voor een tweede leven!
Al die mensen doen iets, ondanks dat ze af en toe in een vliegtuig stappen. Het gaat erom dat men iets doet! En alle beetjes helpen, dus ook die ene fles in de glasbak. Niemand is een roepende in de woestijn met bewustwording. :)

De wereld is pas écht verloren als iedereen dat denkt en dus niemand meer de moeite neemt iets kleins te doen. :)

Ook ik pak dus 1 keer per jaar het vliegtuig. Ondertussen ga ik door met afval scheiden, zo min mogelijk autorijden, vegetarisch leven, zuinig zijn op en met mijn spullen zodat ze lang meegaan en ga ik spaarzaam om met G/W/L.
Ik probeer zo bewust mogelijk te leven binnen mijn mogelijkheden en ik hoop dat jullie dat ook doen. Dat maakt namelijk al een groot verschil. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:59

Heerlijk om de reacties hier te lezen, lekker hysterisch en vooral de vingers naar anderen wijzen en roepen dat je het zelf wel goed doet. En dan vooral elke keer het "de wereld is overbevolkt".

In 1798 was het al Thomas Robert Malthus die bekendheid kreeg met zijn analyse dat de bevolkingsgroei uit de pas zou gaan lopen met de voedselproductie en het dus niet lang meer zou duren voor er een grote hongersnood zou komen. Die kwam er nooit.

En in 1894 schreef "The Times" in London nog dat het niet lang zou duren voor elke straat in London bedolven zou zijn in 2 meter paardenpoep aangezien het aantal mensen in de stad toe bleef nemen en steeds meer mensen een paard hadden. En ook dat gebeurde er nooit.

Minder ver in het verleden had je de "peak oil" theorie, waarbij de productie van olie af zou nemen omdat er gewoonweg niet meer genoeg olie is om rendabel uit de grond te halen. Elke keer plakken ze hier een jaartal aan vast, en elke keer schuiven ze dat jaartal verder naar voren.

Wat mensen vergeten is dat als er problemen zijn dat het beloont om een oplossing te vinden.
Toen de bevolking bleef toenemen vond er een groene revolutie plaats en verbeterde de voedselproductie.
Toen er steeds meer mensen in London kwamen wonen werd er opeens een "auto" uitgevonden en 50 jaar later was er bijna geen paard meer te zien in de stad.
Toen de olieprijzen omhoog gingen werden er opeens nieuwe olievelden gevonden en kwam iemand met het idee om water en chemicaliën de grond in te pompen om op meer plaatsen olie te kunnen winnen (fracking).

Je kan je nu dus wel ergeren aan milieuvervuilende mensen maar een oplossing zal zich binnenkort aandienen; denk aan zuinigere vliegtuigen, hyperloops, vliegtuigen op zonnenenergie, teleportatie, etc. En ook de toename van de bevolking zal binnenkort geen probleem meer zijn, zie de afnemende groeicijfers en een voorspelde krimp van de wereldbevolking niet te ver in de toekomst.

Tot die tijd is het goed milieubewust om te gaan met alles om je heen, maar ik maak me er verder niet druk om. Je eraan ergeren lijkt me helemaal nutteloos. Een oplossing zal zich aandienen als de noodzaak toeneemt (aangezien een grotere noodzaak een grotere beloning voor de oplossing zal betekenen en er daarom meer middelen in geïnvesteerd zullen worden), en als er geen oplossing komt dan is het toch over. Tot die tijd kan je maar beter het meeste uit te leven halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:00

Fitzroy schreef:

Helemaal met je eens.
Nederland wil al voorop staan met van alles, terwijl ze een kilometer verderop in Belgie zich al kapot lachten om die regels.
Laat staan inderdaad in de grote landen als China.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:04

Palmera schreef:
In dit topic valt mij op (en ik ben ook schuldig, maar ik heb er pas zojuist over nagedacht) dat het heel veel 'ik doe dit' dus 'mag ik dat' en 'en moet jij zus' want 'de rest doet zo' en 'gaat het van dit' want 'jullie doen dat'.

Eigenlijk zijn we krankzinnig bezig. Iedereen heeft een reden om in een vliegtuig te stappen. We doen dat vast niet omdat het zo leuk is om opgepropt met de benen in de nek, een krijsend kind voor je, en een stinkende buur ernaast, je geld te besteden. Toch? :)

Het is een manier van reizen. Goed voor het milieu? Nee. Maar dat is de stadsbus ook niet. De enige échte milieuvriendelijke manier van reizen is naakt (dus ook zonder schoeisel!) te gaan lopen.

Dat is dus duidelijk. Reizen doen we allemaal. En niemand doet dat op milieuvriendelijke wijze, daar word je namelijk voor opgepakt! :+

Is de wereld nu verloren? Antwoord: nee! Want ieder mens die tóch de moeite neemt het glas in de glasbak te kieperen doet íets! Dat geldt ook voor die mensen die iets minder lang douchen, iets minder vlees eten, iets vaker de fiets pakken, de verwarming een graad lager zetten en hun oude bank naar de kringloop brengen voor een tweede leven!
Al die mensen doen iets, ondanks dat ze af en toe in een vliegtuig stappen. Het gaat erom dat men iets doet! En alle beetjes helpen, dus ook die ene fles in de glasbak. Niemand is een roepende in de woestijn met bewustwording. :)

De wereld is pas écht verloren als iedereen dat denkt en dus niemand meer de moeite neemt iets kleins te doen. :)

Ook ik pak dus 1 keer per jaar het vliegtuig. Ondertussen ga ik door met afval scheiden, zo min mogelijk autorijden, vegetarisch leven, zuinig zijn op en met mijn spullen zodat ze lang meegaan en ga ik spaarzaam om met G/W/L.
Ik probeer zo bewust mogelijk te leven binnen mijn mogelijkheden en ik hoop dat jullie dat ook doen. Dat maakt namelijk al een groot verschil. :)

Precies zoals ik er ook over denk maar jij kan het net even beter omschrijven dan ik. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:18

Wat ik vooral absurd vind is dat wij als consument overal (veel!) belasting over moeten betalen. Ook over brandstof. Maar brandstof voor vliegtuigen wordt veel minder belast. Vliegen wordt zwaar gesubsidieerd vanuit de overheid. Wat mij betreft mogen ze dat volledig recht trekken, of sterker nog, vliegen zou wat mij betreft een stuk duurder mogen gemaakt. Sowieso gebeuren er op olie gebied dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Idd die docu over Beerput Nederland maakt een hoop duidelijk. En het is zeker verdacht dat de dividend belasting zo omlaag is gegaan, met een "beetje" hulp van Shell. Ik denk dat zo lang bedrijven als Shell aan de touwtjes trekken het nog heel lang gaat duren voor er duurzame oplossingen komen. Ondertussen mogen als doekje voor het bloeden en in het kader van de symboolpolitiek de gewone burgers de prijs voor de vervuiling gaan betalen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:24

Toch zijn dat lastige kwesties SusanH, want als je de belasting van kerosine gaat verhogen in Nederland, gaan de vliegtuigen gewoon ergens anders tanken waar het wel goedkoper is. De enige die je er dan mee opzadelt zijn de Nederlandse maatschappijen die vaak geen keus hebben om dan hier te tanken.

Gevolg is dat de Nederlandse maatschappij, die ook onder alle Nederlandse milieuregelingen valt, failliet gaat, met een enorme werkloosheid tot gevolg, waardoor er een andere buitenlandse maatschappij in de plaats komt die zich niet hoeft te houden aan Nederlandse wetgeving en dus wellicht nog vervuilender is dan de maatschappij die er eerst opereerde.

Kerosineprijzen op Schiphol zijn gewoon ‘marktconform’ en het heeft totaal geen zin om dat enorm te gaan belasten, tenzij er wereldwijd belast gaat worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:29

Dat zou ook moeten imo :j en dat de luchtvaart de motor van de economie is, dat is een fabeltje wat de NL overheid ons wijs maakt. Kijk maar eens terug op tv hoe ze ons wijs proberen te maken dat uitbreiding van Schiphol echt nodig is. Nu is er pas een debat geweest over de uitbreiding van Schiphol naar Lelystad airport. Maar dat is een wassen neus want eea is allang beklonken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:30

aikon schreef:
Die "action troep" is grotendeels overschot/rest partijen van andere winkels. Is het beter om deze spullen dan maar te vernietigen? Lijkt mij niet als er mensen wel plezier van hebben/het goed kunnen gebruiken.

Dit klopt niet, er wordt speciaal geproduceerd voor de Action. Onze leveranciers leveren speciaal geproduceerde partijen van honderdduizenden stuks aan de Action.

Een aantal weken terug was er op tv een interessant stuk over de Rotterdamse haven, milieuvervuiling en goedkope en zeer vervuilende stookolie. Heel interessant om te zien, ook triest om te zien dat men speciaal omvaart naar Rotterdam om goedkoop brandstof te tanken welke vermengd is met asbest en andere chemische troep en dat ze vrolijk hier uitstoten als ze weer weg varen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:32

_Nicky schreef:
aikon schreef:
Die "action troep" is grotendeels overschot/rest partijen van andere winkels. Is het beter om deze spullen dan maar te vernietigen? Lijkt mij niet als er mensen wel plezier van hebben/het goed kunnen gebruiken.

Dit klopt niet, er wordt speciaal geproduceerd voor de Action. Onze leveranciers leveren speciaal geproduceerde partijen van honderdduizenden stuks aan de Action.

Een aantal weken terug was er op tv een interessant stuk over de Rotterdamse haven, milieuvervuiling en goedkope en zeer vervuilende stookolie. Heel interessant om te zien, ook triest om te zien dat men speciaal omvaart naar Rotterdam om goedkoop brandstof te tanken welke vermengd is met asbest en andere chemische troep en dat ze vrolijk hier uitstoten als ze weer weg varen.

Ja lachen toch, maar echt niet met je oude dieseltje rotterdam in mogen rijden... een zo een schip vervuilt meer lucht per dag dan alle autos in rotterdam op jaarbasis doen..... gewoon even een mededeling om mensen op het goede spoor te krijgen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:38

Dat is de docu Beerput Nederland :j echt te triest voor woorden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:46

SusanH schreef:
Dat zou ook moeten imo :j en dat de luchtvaart de motor van de economie is, dat is een fabeltje wat de NL overheid ons wijs maakt. Kijk maar eens terug op tv hoe ze ons wijs proberen te maken dat uitbreiding van Schiphol echt nodig is. Nu is er pas een debat geweest over de uitbreiding van Schiphol naar Lelystad airport. Maar dat is een wassen neus want eea is allang beklonken.

Dat zou ook moeten maar dat is niet haalbaar want er is geen enkel orgaan wat mondiaal dit soort wetgevingen kan aanpassen. Dus het is een beetje gek om naar de Nederlandse overheid te wijzen die dit soort dingen ‘subsidieert’ want zij kunnen ook weinig doen aan de wereldwijde marktwerking.

Luchtvaart is niet per se de motor van onze economie maar het levert Nederland wel ontzettend veel werkgelegenheid en exportmogelijkheiden. Als Schiphol hier de deuren zou sluiten of zelfs al zou halveren, vergis je dan niet dat ook de Nederlandse bloemenhandel gaat instorten.

Goed, ik werk in de luchtvaart dus ik kijk er iets anders tegenaan. Ik kan ook zeker niet ontkennen dat het vliegen milieuvervuilend is. Ik denk alleen niet dat belasting verhogen of de boel sluiten een oplossing is.

Ik zou dan eerder dingen gaan belasten waar iedereen beter van zal worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:56

Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic TS? Een schouderklopje voor jezelf en vingerwijzen naar anderen?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:12

SusanH schreef:
Dat is de docu Beerput Nederland :j echt te triest voor woorden.

Dank! Ik was de naam kwijt :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:46

Vind dat wel een hele slappe reden om er niks aan te doen. We kunnen niks want er is geen orgaan. Binnen de EU zijn hier heel best afspraken over te maken. Zo ook bij bijv een klimaattop. Enige is dat er een hele grote lobby van belanghebbende bedrijven achter zitten die het tegen houden. En dat is het grootste probleem.