Red een koe, eet een paard!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:28

Ik eet graag paard en graag koe. Varken niet meer. Een koe heeft een zeer acceptabel leven gehad (althans de melkkoe die wij vaak eten), namelijk uitermate goede verzorging. Als de melkkoe slecht wordt verzorgd zal ze slecht melk geven. Vandaar dat ik pro paard- en koe-eter ben. Varkens daarentegen leven een veel slechter leven. note: 1 beterleven ster is een blokje hout om aan te knagen.

De plofkip is in mijn opinie nog oké, deze worden snel geslacht en lijden individueel weinig (tenzij men mega getallen kippen in stallen meetelt). De ouders van deze kippen echter, staan dag en nacht op streng dieet om wel langer te leven dwz de eieren te leggen voor de kip die men eet. Dus kip: nee ook niet.

Wild is het allebeste!

Edit: Plofkip ipv batterijkip natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Desty op 13-11-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:34

De legbatterij kippen komen niet inde supermarkt te liggen.
Ze worden gebruikt in de fabrieken en worden verwerkt in andere gerechten.
Zoals kippensoep, bouillon en dierenvoer.

Hun vlees is nl heel taai en niet te vergelijken met een vleeskip.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:47

Legbatterijkip bestaat niet meer in Nederland (wel nog verrijkte kooi en voliere) en leeft gewoon 60-80 weken in die omstandigheden. Daarnaast staan hun ouderdieren ook niet op een streng dieet.

Je bedoelt een vleeskuiken.
Een gangbaar gehouden vleeskuiken vind ik niet diervriendelijk. Voor mij gaat het niet om de absolute periode van lijden maar de relatieve periode van lijden. Als ze de laatste 2 weken van hun 5.5 weken durende leven last hebben van pootgebreken of hartproblemen, dan betekent dit dat ze 35% van hun leven "lijden". Door te gaan naar een situatie waar ze 8 weken leven, hebben de kuikens meer tijd om tot een bepaald gewicht te komen waardoor hun botopbouw en orgaanontwikkeling veel beter mee kan komen. Daarnaast hebben ze ook een wat beter immuunsysteem door het iets minder harde groeien en is daardoor de kans dat er antibiotica nodig ook lager. Ook doodgroeiers (hartfalen) zijn hier ongebruikelijk. Al met al een grotere kans op een hoger dierenwelzijn gedurende hun leven.

Ook de bezetting ligt veel lager bij scharrelvleeskuikens, namelijk i.p.v. 39-42kg/m2 terug naar 25kg/m2. Dit zorgt er ook voor dat de bodembedekking minder vies wordt en daardoor weer minder borst- en pootproblemen.

Hoewel ik erbij moet zeggen dat er in het antibioticagebruik al een flinke sprong in is gemaakt, ook bij de gangbare bedrijven (-25% van 2015 naar 2017, nu 10 dierdagdoseringen per jaar, wat neerkomt op gemiddeld 1-1.5 dag antibiotica per kuiken). In 2009, toen ze begonnen met het afbouwen, zaten ze op 34.5 ddd/jaar. Dus gemiddeld 3.5-4 dagen antibiotica per kuiken. https://www.pluimveeweb.nl/artikelen/20 ... 6-procent/

http://edepot.wur.nl/222179

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:55

Ik bedoelde inderdaad plofkip/vleeskuiken, sorry dames!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:01

ik ga het lezen als ik meer tijd heb !

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:12

Mariska88 schreef:
Ik vind het zo erg en zo ontzettend jammer
Dat er een heel verkeerd beeld word geschetst door dieren organisaties en mensen die nog nooit op een boerderij zijn geweest maar er wel o zo veel van af weten..
Er word zo'n verkeerd beeld afgegeven van boeren en hun dieren. De boeren staan dacht en nacht klaar voor hun dieren en doen dit met veel toewijding en liefde.

Verder zijn er enorm veel regels waar de boer zich aan moet houden.
Kunnen er on aangekondigde controles gehouden worden. Dus die houden zich hier echt wel aan

Zolang de dieren in veel te kleine kooien leven (en dat heet dan dierenwelzijn, met labels notabene!) maakt het geen zak uit of de boer dag en nacht voor ze klaar staat. Ze zitten nog steeds in hun te kleine kooi en te wachten tot ze geslacht worden om opgegeten te worden.

Degene die het lef heeft zijn niet voor consumptie bestemde dier zó te houden word opgeknoopt.
Maar als het dier wel voor consumptie is maakt het ineens geen zak meer uit hoe het bij leven verzorgd word? Kom nou zeg!

De grootschalige vleesindustrie is gewoon om te kotsen, het zoveelste voorbeeld van inhaligheid van de mens. Goedkoper = beter. Dus grootschalige stallen bouwen en lekker smullen met zijn allen.

En de weinigen die het wel goed doen, die wel hun dieren buiten laten lopen, die noemen we schandalig duur.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:16

Jennyj01 schreef:
Leuk artikel met een slechte titel. Red een koe. Eet minder/geen vlees. En niet eet een ander dier.

Dit: of red de aarde en je eigen gezondheid en eet gewoon geen vlees.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:20

:?
Het idee van de kop van een artikel is over het algemeen dat hij in een zin (een deel van) de strekking van het artikel weergeeft.
Snap heus dat jullie het niet eens zijn met de kop, maar jullie alternatieven kloppen van geen kant met de boodschap van de schrijver.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:32

Jennyj01 schreef:
Marit_P schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom het bloed opgevangen wordt en later wordt opgehaald door Rendac?

Omdat die dat verwerken. Dat mag niet door het afvalputje.

Kleine toevoeging: van het bloed worden ook nog medicijnen gemaakt. Bloed en andere restproducten van de slacht (bijvoorbeeld darmslijm, veren etc.) zijn heel waardevolle grondstoffen om weer iets nieuws van te maken.

Mbt de titel: ik vind de titel eigenlijk wel juist. Hoeveel hobby/sportpaarden gaan gewoon naar de Rendac als ze 'op' zijn omdat de eigenaren het slachthuis een luguber idee vinden? Als die paarden wél voor consumptie gebruikt zouden worden, zouden er veel minder koeien gefokt hoeven worden (en het daarbij behorende leven hoeven te lijden) voor het vlees , omdat er minder vraag naar is. Het paard heeft een geweldig leven gehad, waarom maken we geen gebruik van het stoffelijk overschot, maar fokken we daarvoor in de plaats een heleboel koeien/varkens en moeten die daarom een rotleven hebben? De titel klopt gewoon, we zouden een heleboel koeien dat leed kunnen besparen als we onze vleesconsumptie zouden richten op de paarden die toch al dood gaan, maar waarvan het vlees niet gebruikt wordt!

Ik vind het een goed artikel. Het is dat ik zelf helemaal geen vlees eet, anders zou ik toch zeker meer paardenvlees eten ipv rund.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:58

Je hebt toch een band ontwikkeld met je rijpaard.daarom vind ik vreemd om die naar de slager te doen.Je brengt je familieleden toch ook niet naar de slager als ze op zijn.Daarom eet men nederland ook geen honden en katten,terwijl dat in bijv. China heel gewoon is.Ik eet zelf overigens helemaal geen vlees.Al 50 jaar niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:01

anjali schreef:
Je hebt toch een band ontwikkeld met je rijpaard.daarom vind ik vreemd om die naar de slager te doen.Je brengt je familieleden toch ook niet naar de slager als ze op zijn.Daarom eet men nederland ook geen honden en katten,terwijl dat in bijv. China heel gewoon is.Ik eet zelf overigens helemaal geen vlees.Al 50 jaar niet meer.

Maar wat is dan het echte verschil tussen een paard slachten en een paard in de schredder gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:05

Joolien schreef:
anjali schreef:

Maar wat is dan het echte verschil tussen een paard slachten en een paard in de schredder gooien?

Inderdaad, sinds ik een filmpje gezien heb van een paard wat in de schredder verdwijnt weet ik héél zeker dat dat in ieder geval niet met mijn paarden gebeurt. Dan vind ik opeten nog eervoller.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:12

Nu ja een heel mooi stuk over heel mooi gezond vlees.....niks mis mee.
(ik zal niet m'n eigen beestjes kunnen eten hoor...)..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:25

anjali schreef:

Hier eet men geen honden/katten omdat het carnivoren zijn
En wij het niet gewend zijn.
Hoewel men in de oorlog wel dakduif at.

Ik heb mijn allerbeste maatje zelf persoonlijk weggebracht naar de slager en ben erbij geweest toen ze werd geschoten.
Ze mocht niet geslacht worden, maar heb haar wel laten schieten.
Vergelijken met familieleden gaat helemaal krom; zei mogen zelf beslissen hoe men wil overlijden (daarvoor bestaat de euthanasiewet) en jij mag je broer/zus ook niet laten in slapen (althans... over beslissen).
Met dieren is nu eenmaal zo dat de eigenaar de tijd/manier mag (zelfs moet) beslissen om het dier te doden.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-11-17 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:32

Nog los van het feit dat er maar heel weinig stammen zijn die kannibalen zijn, want ze sterven over het algemeen uit vanwege ziektes die overgebracht worden door het eten van het vlees.

Je brengt inderdaad je familieleden niet naar de slager, maar er is een hoop discussie of de mogelijkheden om lijden zelfstandig te mogen beëindigen niet zou moeten worden versoepeld.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:57

Licor schreef:
Ik was er ook altijd voor om meer paardenvlees te eten.. totdat ik een stuk (bij kassa oid) zag over de oorsprong van het grootste gedeelte paardenvlees dat in de supermarkten verkocht wordt..
Veel import en daar word je niet blij van ;)

Dat een groot deel van het paardenvlees uit Argentinië komt klopt helemaal.
De paarden die daar geslacht worden hebben het echt heel erg slecht gehad in dat proces :(
Helaas is het in Nederland ( en volgens mij in andere landen ook ) zo geregeld dat veel producten die wij zelf verbouwen/produceren, naar het buitenland gaan voor verwerking. En dat de (vlees) producten via deze weg weer terug komen en in onze schappen terecht komen.
Ik weet niet of ik het helemaal juist heb maar volgens mij zit het zo in elkaar.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:22

Ik eet zelf geen paard. Maar anderen doen wat ze willen. Mijn familie eet nooit paard in mijn bijzijn dus bereiden, koken of bakken het nooit wanneer ik er ben. Al eten ze het zoizo weining. Maar zal nooit zeggen dat ze het niet mogen eten, ieder zijn keus toch?

Maar vind deze foto-reeks zeer mooi en artistiek!

Etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:27

Ianrowan2009 schreef:
Licor schreef:
Ik was er ook altijd voor om meer paardenvlees te eten.. totdat ik een stuk (bij kassa oid) zag over de oorsprong van het grootste gedeelte paardenvlees dat in de supermarkten verkocht wordt..
Veel import en daar word je niet blij van ;)

Dat een groot deel van het paardenvlees uit Argentinië komt klopt helemaal.
De paarden die daar geslacht worden hebben het echt heel erg slecht gehad in dat proces :(
Helaas is het in Nederland ( en volgens mij in andere landen ook ) zo geregeld dat veel producten die wij zelf verbouwen/produceren, naar het buitenland gaan voor verwerking. En dat de (vlees) producten via deze weg weer terug komen en in onze schappen terecht komen.
Ik weet niet of ik het helemaal juist heb maar volgens mij zit het zo in elkaar.

Het is verplicht om op de verpakking de herkomst van het vlees te vermelden. Dat staat er vaak in kleine lettertjes, maar door goed te kijken in de supermarkt kun je wel zorgen dat je geen buitenlands vlees koopt.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:37

anjali schreef:

Mijn zusje kennende laat zij mij composteren zodat ze een appelboom uit mijn karma kan laten groeien.

Mijn eigen paard zou ik wat morbide vinden voelen om in mn mond te stoppen, maar geloof er verder niet in dat iemand meekrijgt wat er met zijn overblijfselen gebeurd. Gelukkig maar, want dan is op een bord belanden nog wel een van de eervollere, toch?

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:03

Wat een geweldige discussie vind ik dit :)
Mijn mening is dat t beestje een goed leven moet hebben, dat de soort niet uitmaakt. Ik denk dan dat een paard van alle diersoorten nog het beste leven heeft.
In NL mogen we geen carnivoren houden voor consumptie, omdat we geen dierlijke producten aan consumptiedieren mogen voeren. Maar als t mogelijk zou zijn, waarom niet? T grootste 'probleem' zit tussen onze oren, omdat we deze dieren als huisdier houden.
Minder vlees eten en meer delen van de dieren eten zouden inderdaad de beste oplossingen zijn om zowel de aarde als dieren te redden

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:14

Als iedereen paard gaat eten gaan ze die straks ook wel fokken voor de slacht en staan ze net als varkens opgepropt vet te worden. Probleem verschuift dan gewoon.

Als je echt een dier wilt redden, eet dan minder vlees en kijk waar het vlees dat je eet vandaan komt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:15

Faruba schreef:
Ik ben afgelopen week mee geweest met een vriendin,zij doet vrijwilligsterswerk in verschillende grote natuurgebieden van Free Nature. Daar lopen Koniks en Rode Geuzen,wat een kruising is tussen de Brand Rode en de Salers. De dieren worden zo natuurlijk mogelijk gehouden maar ze laten ze niet verkommeren,mocht het nodig zijn dan worden ze wel bij gevoerd in de winter. Het overschot word in de zoveel tijd uit de kudde gevangen en geslacht en dat vlees kun je kopen,waaronder dus ook het Koniksvlees.
Ik heb wat vlees mee gekregen en gegeten. Ik vond het vlees veel voller van smaak maar wat me vooral opviel dat het vlees niet krimpt bij het bakken en sudderen. Het vlees uit de supermarkt krimpt wel en dat betekent dat er water in getrommeld is.
Zeker gezien de veel betere smaak van het vlees heb ik me voor genomen om vaker dit soort vlees te bestellen. Ik heb ook het idee dat Koniksvlees minder zoet is dan "gewoon"paardenvlees,ik vond het erg lekker en lekker mals.
Evt.info;www.wildernisvlees.nl.

Precies om die reden koop ik nu het rundvlees van de belgisch blauw witte koeien van de boer waar ik ook mijn hooi en stro haal. Ons viel in Oostenrijk op dat het vlees niet kromp, toen ik eens wat in een pannetje in de caravan probeerde te maken. Vlees was ook veel malser. Hier wordt er idd maar water ingepompt om meer kg's te krijgen. Ik snap ook vaak niet waarom er aan vers vlees nog vanalles wordt toegevoegd om het langer houdbaar te houden. Leg dan minder in het schap of bewaar het in een vriezer, zodat mensen onbewerkt vlees kunnen kopen.
Nu koop ik dus een keer of 2 per jaar een rundvleespakket en 1 keer een kalfspakket. Koeien worden altijd per 2 weggebracht naar slager en komen gestukkerd retour naar de boer, die het dan in pakketten van 20-25 kg verdeeld. Iedereen heeft dan vanalles wat: gehakt, poulet, bieflappen, runderlappen, sucadelappen, rosbief, ossehaas, soepvlees, entrecote.
Op dit moment sudderen bij ons de sucadelappen, mjam.

Ik ben heel blij dat we hier zo gemakkelijk aan kunnen komen. Vlees smaakt beter, biefstukken zijn malser, vlees zit niet volgespoten met vanalles wat ze na de slacht eraan toevoegen.
Ik weet dat de dieren een goed leven hebben gehad en wat ze eten.

Paardenvlees heb ik ook wel eens gekocht, maar in de supermarkt ligt dat niet standaard. Kun je heerlijk Limburgs zuurvlees van maken.

Vroeger zat er een slachterij een dorp verderop, waar ze ook paarden slachten. Daar haalde ik dan wel eens wat.Dan wist ik ook tenminste zeker dat het van een NL paard was.
Mijn eigen pony is vroeger (30 jaar geleden)ook naar de slager gebracht toen hij ernstig dampig was geworden(kennissen van mijn ouders hadden toen een slagerij en hij slachtte ook zelf). Bij die slagerij ben ik toen wel zeker een jaar niet meer binnen geweest :o . Als mijn moeder vlees ging halen, bleef ik in de auto zitten.

We hebben 1 keer onze eigen hanen geslacht (van de 7 kuikens, hadden we 4 hanen), maar omdat we daar te lang mee gewacht hadden (manlief stelde het maar uit, omdat hij er niet zo'n zin in had :+ ), waren deze hanen helaas wat taai geworden :P .

Al met al zijn we al een stuk bewuster bezig met het eten van vlees en eten we al een stuk minder vlees dan vroeger.
Zo doe ik bij. aan Swapignonnen :D : dat is champignons heel fijn snipperen en door gehakt mengen. Daar kun je hele fijne gehaktballen van maken. Mijn dochter die geen champignons lust (het mondgevoel van de champignon staat haar niet aan,de soep ervan vindt ze wel weer lekker) proefde het wel dat ze naar champignons proefden, toen ik de ballen net gemaakt had, maar de ballen die over waren en de dag daarna lekker doortrokken waren, smaakten gewoon naar vlees. Champignon neemt nl. de smaak over van het vlees. Dus door half champignons/half gehakt te gebruiken, eet je nog maar de helft van het vlees.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:42

Vroeger op de basisschool had ik een vriendinnetje die toen zeer actief was in de sport, en haar vader was/is paardenslager. Heeft zijn slagerij nog. En daar heb ik geleerd dat paardenvlees heerlijk is.

Heb bijna het hele topic doorgelezen maar veel zeggen hoe kun je dat doen met je maatje die je zo lang hebt gehad. Okay het paard heeft waarschijnlijk even angst omdat hij in een vreemde omgeving is ect.
Maar als je je maatje laat euthanaseren komt hij daarna toch ook op de grote hoop? En dat is niet erg? Denken jullie dan toch van ach hij is dood merkt er niks meer van? Want denk dat er maar zeer weinig mensen zijn die hun paard laten cremeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:04

Mizora schreef:
Nog los van het feit dat er maar heel weinig stammen zijn die kannibalen zijn, want ze sterven over het algemeen uit vanwege ziektes die overgebracht worden door het eten van het vlees.

Je brengt inderdaad je familieleden niet naar de slager, maar er is een hoop discussie of de mogelijkheden om lijden zelfstandig te mogen beëindigen niet zou moeten worden versoepeld.

Maar,eenmens die euthanasie zou willen,gaat toch niet naar het slachthuis om zich daar te laten slachten,neem ik aan? die laat dat dan toch door een arts doen,netjes met een injectie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:09

Ik denk dat het je nog zou verbazen hoeveel mensen voor een kogel zouden gaan als ze daar zelf voor zouden mogen kiezen en hun familie het daarmee eens zou zijn. Je ziet hoeveel mensen al een probleem hebben met een gat in het schedel van hun geliefde paard, stel je voor hoe men/familie zou reageren als iemand kiest voor de kogel. Dan is een spuitje toch geciviliseerder, het lichaam intact. Onafhankelijk van wat voor de stervende het meest comfortabel is.