Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:39

Ik vind vooral hele topic titels in het Engels irritant, zal wel interessant staan oid, zal mezelf er ook weleens schuldig aan gemaakt hebben, maar nee, ik vind het niks....

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:07

SVRL schreef:
poetser schreef:

Dat gebruiken we hier inderdaad ook, maar het Vlaams is ook wel een bij elkaar geraapt zooitje van talen :') Ook Nederlandse woorden krijgen hier een andere betekenis (een duidelijk voorbeeld is natuurlijk het poepen of een kleedje)

Talen scheiden kan ik ook niet goed, daarvoor lijken het Vlaams en het Nederlands te veel op elkaar. Echter ontstaat er wel een taalbarrière tussen mij en mijn familie (zij wonen, op mijn moeder na, allemaal in de omgeving van Rotterdam) door het gebruik van Engels in Nederland (heb ik verder geen problemen, ben de taal machtig) en het Frans dat zich regelmatig laat horen in het Vlaams.

OK, nu voel ik me als Vlaamse aangesproken. Heb ooit zo'n discussie gehad op het net met een Waal die mijn taal een valse taal noemde. Alle huidige talen zijn samenraapsels van. Het Frans is geëvolueerd uit het lanque d'oil, Engels overigens uit het oude Frans.

De bakermat van het Nederlands ligt overigens in het oude Vlaanderen. Dat wij in ons kleine landje andere invloeden in onze taal hebben en dus ook heel veel leenwoorden, komt omdat we nooit echt een onafhankelijk land waren en onze adel, net als alle Europese adel, Franstalig was. Het Frans zit verweven in het Vlaams en de regio's tegen Duitsland, zoals Limburg, daar zit het Duits sterk mee in de taal verweven.

Net dat maakt het Vlaams zo'n unieke taal en eerlijk, ik vind ons taaltje mooier en zachter.

Ook hier zie je trouwens de Engelse invloeden komen, maar daar kan ik me niet druk om maken.

Dat was zeker mijn bedoeling niet, sorry als het zo overkwam Y;( . Ik spreek zelf ook Vlaams (en ben daar trots op, weliswaar met Nederlandse tongval. Bedoelde eerder dat in het Vlaams de invloed van andere talen duidelijk hoorbaar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:00

Dat zou ook wel eens andersom kunnen zijn. De vlamingen hebben zich altijd graag aangepast. Toen antwerpen één van de grootste (en meest belangrijke) havens ter wereld was, had Nederlands/vlaams een wereldtaal kunnen worden. Maar de vlamingen leerde graag van hun internationale bezoekers en zodoende gingen wij eerder andere talen spreken om te onderhandelen. Maar dat betekent niet dat in die beginjaren andere talen ook enorm beïnvloed zijn door het Nederlands/vlaams. Dat de Franse en Duitse invloed goed te horen is lijkt me logisch gezien we een drietalig land zijn. :) Naast het feit dat we tot 1302 bezet werden door de Fransen/een franse koning hadden.
belgië heeft gewoon een erg rijke geschiedenis kwa bezet worden. :') Logischerwijs heb je dan ook invloeden van die bezetters. IMO eerder een bewijs van hoezeer de belgen altijd gevochten hebben/moesten vechten voor hun relatieve vrijheid dan een blaam op hun taalzuiverheid. (En zoals nog iemand zei: geen enkele taal is nog echt zuiver. Enkel dode talen.)

Xyris

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:06

Vanochtend, een 18-jarige leerling: "Je moet niks tegen hem zeggen hoor! Het wordt dan alleen maar awkwarder!!!" :')

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:33

Ja er is steeds meer invloed van Engelse taal, zeker waar. Maar persoonlijk vind ik Nederlands absoluut geen mooie of makkelijke taal, en missen wij gewoon voor een heel aantal dingen de finesse in woorden die de Engelse taal wel heeft. We leven in een internationale wereld dus dan gaat dat gewoon zo, ik heb er dan ook geen problemen mee als iemand zich daar liever in uitdrukt, mits je het Engels een beetje degelijk beheerst. Ik druk me ook veel beter uit in Engels, en het feit dat een stel van mijn beste vriendinnen Engelstalig zijn maakt dat ik het bijna meer dan Nederlands spreek/typ.
Ik heb juist meer moeite met die mensen die amper een fatsoenlijke zin in het Engels kunnen maken, of wel de goede woorden gebruiken maar met een Nederlandse zinsvolgorde. Ik stoor me dus ook verschrikkelijk aan van Gaal :') Juist omdat we internationaal zijn op deze wereld vind ik het een hele belangrijke vaardigheid. Mocht ik later zo gelukkig zijn om kinderen te krijgen, zal ik deze ook vanaf het begin tweetalig opvoeden, want ik zie het nog maar zomaar gebeuren dat wij grotendeels of volledig Engelstalig gaan worden, en ik vind dat persoonlijk geen slecht iets. Maar daar speelt in alle eerlijkheid ook mijn moeite/afkeer naar de Nederlandse taal zeer duidelijk in mee
Wat betreft Engelse topictitels op bokt, tsja inmiddels lijkt het een beetje kijk mij nou in de meeste gevallen, maar ik ga er niet over oordelen want misschien kan die persoon het ook niet goed uitdrukken in het Nederlands

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:55

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:07

Waar ik ook slecht tegen kan: (voornamelijk) meiden die hun paard of pony 'my proud' noemen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:26

Nirvana_ schreef:
Ik denk bij dit topic een beetje aan de facebook pagina van Onnodig Engels Taalgebruik. Daar komen dit sort dingen vandaan:

[img]m/hzvXoV.jpg[img]

De FB pagina;
https://www.facebook.com/onnodigengelstaalgebruik

Ja dit soort dingen zijn wel dom, doe alles of niets :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:44

Ik vind het een schande.Het schijnt dat aan de Universiteit van maastricht in het Engels college wordt gegeven. Nederlanders hebben geen enkele trots meer op hun eigen land.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:45

De meeste universiteiten hebben minstens een aantal boeken en cursussen in het engels hoor, en ik vind het eigenlijk wel goed. Engels is een wereldtaal en in een wereld vol met internationaal verkeer is het zeker belangrijk dat mensen de taal goed beheersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:49

Valt mij niet eens meer op :') , ik gooi er ook weleens een Engels woord tussen als ik het Nederlandse niet weet . Vind Engels mooier dan Nederlands , alleen mijn uitspraak is echt als een Nederlander :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:49

anjali schreef:
Ik vind het een schande.Het schijnt dat aan de Universiteit van maastricht in het Engels college wordt gegeven. Nederlanders hebben geen enkele trots meer op hun eigen land.

Op iedere universiteit wordt in het Engels college gegeven. Maar goed ook, aangezien de wereld van de wetenschap niet stopt bij de landsgrenzen. Je leidt mensen op om de grenzen van onze kennis te verleggen, en daarvoor moet je kunnen communiceren met vakgenoten over de hele wereld. Vroeger gebeurde dat in het Latijn, nu niet meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:25

Nirvana_ schreef:
Ik denk bij dit topic een beetje aan de facebook pagina van Onnodig Engels Taalgebruik. Daar komen dit sort dingen vandaan:

[ [url=m/hzvXoV.jpg]Afbeelding[/url] ]

De FB pagina;

Area is toch gewoon een Nederlands woord? :?
Hier wordt dat iig gewoon als Nederlands gebruikt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:29

oomens schreef:
anjali schreef:

Op iedere universiteit wordt in het Engels college gegeven. Maar goed ook, aangezien de wereld van de wetenschap niet stopt bij de landsgrenzen. Je leidt mensen op om de grenzen van onze kennis te verleggen, en daarvoor moet je kunnen communiceren met vakgenoten over de hele wereld. Vroeger gebeurde dat in het Latijn, nu niet meer.

Ik studeerde in de jaren -70 van de vorige eeuw en toen was de voertaal aan de universiteiten van Nijmegen, Utrecht en Tilburg gewoon Nederlands.Zo hoort het ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:34

anjali schreef:
oomens schreef:

Ik studeerde in de jaren -70 van de vorige eeuw en toen was de voertaal aan de universiteiten van Nijmegen, Utrecht en Tilburg gewoon Nederlands.Zo hoort het ook.

Het 'hoort'. helemaal niet zo.
In de jaren '70 waren de mogelijkheden anders dan nu en was Nederland met zijn opleidingen en banen veel minder internationaal. Tegenwoordig groei je op en word je opgeleid als wereldburger en zijn er steeds meer en meer mensen die naar het buitenland vertrekken voor vervolgstudies of banen en steeds meer en meer studenten van over de hele wereld die hier komen studeren.
Nederland heeft een internationale samenleving, simpel.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:36

Ayasha schreef:
Nirvana_ schreef:

De FB pagina;

Waar is 'hier'? :') Echt nog nooit van gehoord in het NL. Online woordenboek kent 'm ook niet :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:39

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:40

Ik ga er helemaal van cringen....(serieus gelezen ergens).

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:41

Ayasha schreef:
Nirvana_ schreef:

De FB pagina;

Niks Nederlands aan. Aria wel, maar dat is weer iets anders.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:44

Het probleem is niet het feit dat Engels de voertaal is in de academische wereld, het probleem is dat er vooral heel slecht Engels wordt gesproken en geschreven. Dat zal helaas wel zo blijven ook.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:46

Goof schreef:
anjali schreef:

Het 'hoort'. helemaal niet zo.
In de jaren '70 waren de mogelijkheden anders dan nu en was Nederland met zijn opleidingen en banen veel minder internationaal. Tegenwoordig groei je op en word je opgeleid als wereldburger en zijn er steeds meer en meer mensen die naar het buitenland vertrekken voor vervolgstudies of banen en steeds meer en meer studenten van over de hele wereld die hier komen studeren.
Nederland heeft een internationale samenleving, simpel.

Precies :j het is niet hoe het hoort, het is hoe jij vind dat het hoort Anjali, en daar is niks mis mee, maar wel een belangrijk verschil. Zoals al gezegd is, wetenschap stopt niet bij de grens van Nederland

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:03

Nirvana_ schreef:
Ayasha schreef:
]

Waar is 'hier'? :') Echt nog nooit van gehoord in het NL. Online woordenboek kent 'm ook niet :+

Hier is het Belgisch Limburg. Icm rook idd niet zo mooi maar Engels is het ook niet. En ik denk dat het ook niet per definitie fout is. Maar daar ben ik niet 100% zeker van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:16

Cowgirl schreef:
Topic titels in het engels sla ik pertinent over...dat vind ik alleen maar overkomen als 'kijk mij eens interessant doen.

Ik houd van je! *\o/*

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 19:33

mysa schreef:
Het probleem is niet het feit dat Engels de voertaal is in de academische wereld, het probleem is dat er vooral heel slecht Engels wordt gesproken en geschreven. Dat zal helaas wel zo blijven ook.

Ik vind dit een waar woord. _/-\o_

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:01

Oma heeft nog net de tijd meegemaakt dat er colleges in het Latijn werden gegeven (oud Romeins recht).

En correct Engels is prima ("het nieuwe Latijn") maar wel moeilijk...