Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:28

Precies. Kom op nou zeg, donkere mensen worden nog steeds gediscrimineerd. Ze vechten al zo lang voor gelijkheid en zelfs nu is dat er niet. Dan is het toch niet gek dat ze hun stem laten horen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:30

Over het verleden heen zetten hoeft ook niet.
Maar een cowboy en indianenfeest is niet bedoeld als discriminatie. Cowboys en indianen worden als stoer gezien. Veel kinderen identificeren zich met wat ze zien op tv. En daar zijn het helden of soms ook schurken. Nu wordt het als racistisch benoemt waar dat nooit de bedoeling was. En van dat 'feest' moet dan niet meer gemaakt worden dan wat het was.
Als het racistisch bedoelt wordt mag daar uiteraard zeker wat over gezegd worden.. dat ben ik met jullie eens! Maar maak het niet groter dan het was!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 20-10-17 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:31

_Reneee schreef:
Precies. Kom op nou zeg, donkere mensen worden nog steeds gediscrimineerd. Ze vechten al zo lang voor gelijkheid en zelfs nu is dat er niet. Dan is het toch niet gek dat ze hun stem laten horen?

Over welk topic gaat dit?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:33

Nikass schreef:
Nogmaals: wij kregen vroeger thuis geen wapen- speelgoed en er werd geen oorlogje gespeeld en ook geen cowboy- indiaantje. Het is maar net hoe je je kinderen wil opvoeden. Een betere wereld begint bij jezelf.

Dit vind ik dus bekrompen.
Wij speelden vroeger met He-Man, the Thundercats, X-Men, Star Wars en na aanleiding van nog vele andere tekenfilmseries/ films/ speelgoed. Daar speelde wij onze 'oorlogjes' van na.
Van fictie dus ;)

Ik heb cowboy/ indiaantje nooit als zodanig opgevangen zoals het nu ineens bestempeld wordt. En ik weet heus wel wat er gebeurd is, maar jezus mensen kinderspel is kinderspel. Of ze het nu van de tv hebben of wat we in de winkel kopen.

Hoe krampachtiger wij gaan doen; nee Jantje doe dat maar niet dat mag niet meer. Nee Marietje, dat is niet aardig voor de volkeren in Afrika.
Hoe gefrustreerder de mensheid wordt.
Laat de kinderen lekker spelen EN leg uit hoe het zat, mits de leeftijd ervoor is.

Mijn oudste nichtje is gek van Disney prinsessen, die domme hulpeloze meisjes die niks zelf kunnen doen en wachten tot de prins ze komt redden. Waar is de vrouwenemancipatie???

(btw dat laatste is een geintje voordat iemand daar overheen valt) WIJ als volwassenen denken teveel na, laat die kinderen gewoon hun voorbeeld volgen. Na een paar jaar zijn ze eroverheen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:33

Gek idee hoor, maar kan het ook zo zijn dat heel veel mensen het niet eens zo onprettig vinden om systematisch voordelen te ondervinden door hun afkomst?
Zo ontzettend groot zullen die voordelen trouwens ook niet zijn in de praktijk, zeker in de (plattelands)gebieden waar vrijwel iedereen blank en autochtoon is. Beetje nutteloos als jij net zo hard wordt voorgetrokken als de hele rest van je dorp. Dan ervaar je dat terecht niet als voortrekkerij.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:34

Eulogy schreef:
Het valt me inderdaad echt op. Ook het aantal keren dat ik onder het mom van flirten van wildvreemde jongens heb gehoord "Oh, je vriend is Brits? Had je niet gewoon een leuke Nederlandse jongen kunnen kiezen dan?" :+ Beetje offtopic hier maar dat kreeg mijn moeder 30 jaar geleden ook te horen over mijn Griekse vader (van de politie notabene) dus het is alsof de tijd een beetje stil heeft gestaan.

In welke context wordt dit gezegd?
Want ik ga eer niet vanuit dat dit racistisch bedoeld is maar met vanuit gemak.. heen en weer reizen etc. Uiteraard is dit je eigen keuze maar heel ander verhaal dan indiaantje spelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:37

IMJ schreef:
Eulogy schreef:
Het valt me inderdaad echt op. Ook het aantal keren dat ik onder het mom van flirten van wildvreemde jongens heb gehoord "Oh, je vriend is Brits? Had je niet gewoon een leuke Nederlandse jongen kunnen kiezen dan?" :+ Beetje offtopic hier maar dat kreeg mijn moeder 30 jaar geleden ook te horen over mijn Griekse vader (van de politie notabene) dus het is alsof de tijd een beetje stil heeft gestaan.

Want ik ga eer niet vanuit dat dit racistisch bedoeld is maar met vanuit gemak.. heen en weer reizen etc. Uiteraard is dit je eigen keuze maar heel ander verhaal dan indiaantje spelen.

Dit idd. Iedereen zal het anders in de oren klinken. Ik zou ook voor een Brit kiezen, ik wil graag naar Engeland :')
Of een Canadees mag ook :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:38

IMJ schreef:
Eulogy schreef:

Of uit de context van 'waarom maken wij (=Nederlandse mannen) dan allemaal geen kans (meer) bij jou?'

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:39

Onali schreef:
Dit idd. Iedereen zal het anders in de oren klinken. Ik zou ook voor een Brit kiezen, ik wil graag naar Engeland :')

Kan je niet gewoon voor een Nederlandse jongen kiezen? :P (Afkomst maakt mij niet uit btw)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:41

IMJ schreef:
Onali schreef:

Kan je niet gewoon voor een Nederlandse jongen kiezen? :P (Afkomst maakt mij niet uit btw)

Zou kunnen, maar dan moet hij wel mee willen/ kunnen :D
Makkelijker als iemand er al woont.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:45

Rond 1900 werden Amsterdamse jongens die verkering met een meisje uit Loosdrecht hadden achterna gezeten door Loosdrechtse jongens, want die meisjes hoorden bij hun.
Nu mag Amsterdams wel, maar roept Brits vragen op.
Volgens mij is dat al een verbetering.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:48

Dammie schreef:
Rond 1900 werden Amsterdamse jongens die verkering met een meisje uit Loosdrecht hadden achterna gezeten door Loosdrechtse jongens, want die meisjes hoorden bij hun.
Nu mag Amsterdams wel, maar roept Brits vragen op.
Volgens mij is dat al een verbetering.

Niet voor niets zijn/waren dorpskermissen niet alleen een groot flirt- en voosfestijn, maar vooral ook hèt toneel voor de jaarlijkse matpartij tegen de jongens uit omliggende dorpen die hùn meisjes komen/kwamen inpikken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:18

Nog wel hoor :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:21

Yup. :+ de gemiddelde kemris hier is zuipen, bekken met alles wat los en vast zit. En de nodige opstootjes als jantje met zijn handen aan marietje zit en henkie vindt dat marietje bij hem hoort. Waarna marietje er met kees vandoor gaat terwijl ze wim even genomen heeft_O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:27

En wat moet je met die gozer uit ... (ander dorp of plaats)!

Maar goed.niet erg OT

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:54

IMJ schreef:
_Reneee schreef:

Over welk topic gaat dit?

Ze mogen naar school, ze mogen overal gebruik van maken...waar worden ze precies gediscrimineerd?
Natuurlijk worden er individueel gediscrimineerd, dat wordt ik ook regelmatig op basis van vrouw zijn en mijn werk. Mensen verwachten een man en dan sta ik daar.
En natuurlijk moet daar tegen op getreden worden, maar ik denk dat een heleboel mensen een beetje klaar zijn met het 'jullie blanken'. Luister, ik ben blank, ik discrimineer niet,(ook niet onbewust nee) ik voel mij niet schuldig over wat mijn bedovergrootouders gedaan hebben en verwacht ook niet de dat Duitse jeugd dit doet bij hun opa en oma. Ik ga niemand anders aankijken omdat zij achtergestelde zieltjes zijn, maar ik spreek iemand aan on hoe digene is, zoals ik dat bij iedereen in het leven doe. Ik lig niet wakker over het verleden, want dat kan ik niet veranderen. Ik luister wel graag naar verhalen over het verleden, want je kunt wel leren van de fouten die een ander gemaakt heeft en die niet opnieuw begaan.
Maar nee ik voel mij niet aangesproken dat ik mensen erg aardig moet gaan behandelen om wat er in het verleden is gebeurd.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:40

gekvanfleur schreef:
Ze mogen naar school, ze mogen overal gebruik van maken...waar worden ze precies gediscrimineerd?

Er zit nog al een verschil tussen gelijke rechten hebben en gelijk behandeld worden.
En dat jij nooit onbewust discrimineert vind ik knap. Kom graag bij je op cursus. Ik betrap mezelf namelijk weleens op een onbewuste discriminerende gedachte of actie en god weet hoeveel ik er überhaupt niet door heb. Dus ben heel benieuwd hoe jij dat (overigens heel natuurlijke) gedrag zo goed bij je zelf kan controleren.

Maar eigenlijk geloof ik er geen bal van, want ik voel me ook vrijwel nooit aangesproken als 'jullie blanken' dus vraag me tevens af in welke wereld jij leeft dat het je zo vaak gebeurt dat je er inmiddels wel klaar mee bent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:00

Onali schreef:
Nikass schreef:
Nogmaals: wij kregen vroeger thuis geen wapen- speelgoed en er werd geen oorlogje gespeeld en ook geen cowboy- indiaantje. Het is maar net hoe je je kinderen wil opvoeden. Een betere wereld begint bij jezelf.

Dit vind ik dus bekrompen.
Wij speelden vroeger met He-Man, the Thundercats, X-Men, Star Wars en na aanleiding van nog vele andere tekenfilmseries/ films/ speelgoed. Daar speelde wij onze 'oorlogjes' van na.
Van fictie dus ;)

Ik heb cowboy/ indiaantje nooit als zodanig opgevangen zoals het nu ineens bestempeld wordt. En ik weet heus wel wat er gebeurd is, maar jezus mensen kinderspel is kinderspel. Of ze het nu van de tv hebben of wat we in de winkel kopen.

Hoe krampachtiger wij gaan doen; nee Jantje doe dat maar niet dat mag niet meer. Nee Marietje, dat is niet aardig voor de volkeren in Afrika.
Hoe gefrustreerder de mensheid wordt.
Laat de kinderen lekker spelen EN leg uit hoe het zat, mits de leeftijd ervoor is.

Mijn oudste nichtje is gek van Disney prinsessen, die domme hulpeloze meisjes die niks zelf kunnen doen en wachten tot de prins ze komt redden. Waar is de vrouwenemancipatie???

(btw dat laatste is een geintje voordat iemand daar overheen valt) WIJ als volwassenen denken teveel na, laat die kinderen gewoon hun voorbeeld volgen. Na een paar jaar zijn ze eroverheen.

Ik vind het erg naïef om te zeggen kinderspel is kinderspel...
De kinderen van nu zijn de volwassenen van later.

Mij is nooit iets verboden in die zin, mijn ouders kochten gewoon dat soort speelgoed niet (niet dat wij erom vroegen).
Daarnaast kregen wij van jongs af aan de geschiedenis (en actualiteiten) mee, WO2, Pinochet, Max Havelaar, de slavernij enz.
Niets krampachtig en ik heb niets gemist, integendeel. Ik vind eerder dat anderen iets gemist hebben als ik merk hoeveel mensen nauwelijks nog iets van de geschiedenis weten (of willen weten).

Scheelt misschien dat mijn moeder de tweede wereld oorlog heeft meegemaakt. Erg onbeschoft dat hier mensen zeggen "daar moet je maar over heen stappen" en "je moet het verleden loslaten"
Dat bepaal je niet voor een ander en zeker niet als je niet in diens schoenen hebt gestaan.

Edit: het gaat er niet om hoe jij als kind het cowboy-indiaantje of zwarte piet hebt opgevat, het gaat erom hoe het bij betreffende bevolkingsgroepen overkomt, hoe zij het ervaren. Het is erg respectloos om alleen van jezelf uit te gaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:41

Ook ik ben niets tekort gekomen. Mijn vader heeft de oorlog ook bewust meegemaakt.

Hij wilde mij juist onbezorgd laten spelen en vertelde mij er destijds niet veel over. Dat kwam later.

Waarom moet deze discussie toch altijd?
Waarom is de ene opvoeding beter dan de ander?

Ik moest ineens even aan dit liedje denken toen ik over mijn vader schreef.
Let them be little, cause they're only that way for a while. 
Give them hope, give them praise, give them love, everyday. 
Let em cry, let em giggle, let them sleep in the middle. 
Oh just let them be little.

Ik ontstip verder.. het wordt hier weer net zo nutteloos als de pieten-discussie..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:55

IMJ schreef:
Waarom is de ene opvoeding beter dan de ander?

Wie zegt dat? Dat maak jij ervan...
Ik ben persoonlijk van mening dat opvoeding iets is wat je bewust doet, waarbij je goed nadenkt hoe je wil dat je kind opgroeit en wat je hem wil leren. Iedereen zal daar een andere invulling aan geven. Maar er niet over nadenken want ze worden vanzelf wel groot, zou mijn insteek niet zijn.
Ik vind het namelijk een belangrijke basis om later "goed" in het leven te staan.
Mijn moeder vond dit ook, en daarom heeft ze er bewust voor gekozen haar kinderen geen wapen- speelgoed te geven, en geen oorlogje te laten spelen. Voor ons was dit zó normaal, dat wij nooit gedacht hebben "goh wat zouden we graag oorlogje spelen".
En daarom hebben wij ook nooit een pak slaag gehad bijvoorbeeld.

En natuurlijk vind ik persoonlijk de ene opvoeding prettiger dan de ander. Lijkt me logisch, of vindt jij alles precies hetzelfde? Volgens mij kun je daar een mening over hebben, en hoeft een ander zich daardoor niet meteen aangevallen te voelen.
Als je er moeite mee hebt dat anderen een andere mening hebben dan jij doe je jezelf wel wat aan om je op een discussie forum te begeven >;)

Los daarvan vind ik het nog steeds onbeschoft dat mensen zeggen dat je maar even het verleden los moet laten (ook al bepaalt het nog je dagelijks leven) Over veroordelend gesproken!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:26

Heb de foto gezien van de kinderen waar het om gaat. Echt, snap er geen jota van. Staan gewoon een groepje kinderen in gewone kleren met een speelgoed verentooitje op. Geen cowboy te bekennen. Word hier al die heisa om gemaakt?

Voeger als (B)engeltje had ik een heuse indianen pakje, moeders zelf gemaakt, en buur jochies een cowboy pak. En nee, het was geen indiaan tegen cowboy, het ging hoe het ging. Was meer buurtje tegen buurtje. Heb ik hier door een verknipte kijk op de relatie tussen cowboy's en indianen? Nee absoluut niet. Ik ben van jongs af al heel erg geïnteresseerd in het leven van indianen.

En het waren niet de cowboy's die europese kinderziektes brachten, dat was ONZE grote ontdekkingsreiziger (en nederlander!) Meneer Columbus en zijn handlangers. Dat was ergens eind 15e eeuw. Toen is de eerste genocide begonnen, want de native's konden geen bewijs leveren dat het land waar grote vriend Columbus aan land kwam van hun was. In nederland was het niet meer dan normaal dat je op papier je land kon als eigendom kon aantonen.
En de spanjaarden hebben dat in/met zuid amerikaanse indianen gedaan een aantal jaar later.
Engelsen hebben in massachusetts tussen de 400 en 700 indianen van kant gemaakt, reden? Ze handelden met nederlanders en niet met hun. Ze rechtvaardigden hun daden met hun eigen interpretatie van de bijbel.
De grootste tragedie is nog altijd Wounded Knee. Ruim 150 gewoon weg afgeslacht door de amerikaanse leger in opdracht van toenmalige president Grant. Meeste vrouwen en kinderen.

Meneer Carl May (duitser) was de eerste die schreef over indianen en cowboy's. Dat waren de verhalen van Old Shatterhand en Winnetou. Heb ze allemaal gelezen. Dat is ook de reden dat het cowboy en indiaantje spelen in europa gekomen is.

Nogmaals het waren NIET de cowboy's en pioniers die door amerika trokken die te pas en te on pas indianen uitmoorden, nog indianen in reservaten opsloten. Dit staaltje van onmenselijkheden is alleen toe te kennen aan de amerikaanse overheid en hun legers. En ja, ook deze hebben besmette dekens/ bedorven eten aan indianen gegeven met als enig doel kogels besparen om een populatie uit te roeien.

En dat gesteld word dat alleen native's veren tooien dragen is kul. Er zijn meer volken op aarde waar veren tooien gedragen word, hetzij met belangrijke gebeurtenissen hetzij dagelijks.
De native's zijn tegen het dragen van adelaarsveren tooien, die moet je verdienen. Komt nog bij dat vandaag de dag het verboden is om nog veren te hebben van adelaars, dus de kans dat iemand er een tooi vol mee heeft is er niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:15

In je hele stuk lees ik alleen maar ik, ik, ik...
En dat is nou waarom je blijkbaar niet begrijpt dat het voor een ander wel vervelend kan zijn.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:51

Nogmaals, heb ik nooit gezegd dat aangifte voor een kinderfeestje een goede manier was om deze discussie te openen. Wel heb ik hier geprobeerd uit te leggen waarom het een gevoelige kwestie is, nog steeds, en waar dat vandaan komt.
Het enorm aantal slechte vergelijkingen en onwaarheden die dan als verdediging gebruikt worden zegt al genoeg.

Nee, het waren niet letterlijk de cowboys die de Indianen overwonnen. Dat is de Hollywood versie, cowboys vs indians, die op zich al een stereotypering is. Die stereotypering was alleen al enorm schadelijk voor de Natives, omdat het bijna altijd een Lone cowboy was die alleen maar met zn gezin een nieuw bestaan wilde maken, en aangevallen werdt door de "wilde, onbeschaafde horde". Maar gelukkig, kwam de cowboy eruit als de winnaar!
Die stereotypering van de western film is het cowboys vs indians wat we vandaag kennen en wat door sommigen zelfs als echte geschiedenis gezien wordt.

Niemand heeft gezegd dat er vandaag de dag nog spanning is tussen cowboys en natives, wel dat de natives nog steeds enorm slecht behandeld worden en dus nog steeds vechten tegen de nasleep van de kolonialisering.
Hun cultuur, waar de regalia (kleding) een enorm belangrijk deel van is, is dus een ding die zij graag willen bewaken, en waarvan ze liever niet hebben dat every Tom, Dick n Harry rond Halloween besluit dat na te doen. want ook die costuums zetten een stereotype neer. Zij willen dat bewaren als hun traditie. Hee, herkennen we dat, tradities willen bewaren?

Nee, de Natives in Canada krijgen niet enorm veel voordelen als je ze vergelijkt met de "gewone" burger. Dat ze allemaal geen belasting betalen is niet waar. Dat ze allemaal gratis huizen krijgen ook niet. Ja er zijn sociale woningen voor mensen onder een bepaalde inkomstgrens en de Natives mogen daar ook gebruik van maken.
De Reserves waar ze op wonen is niet gratis land wat aan hun gegeven is. Alleen al het idee dat dat dingen goed zou maken is een lachertje, maar het is ook nog eens onjuist. Het is hun land niet, ze mogen er alleen wonen, maar de overheid beheert het en is officiele eigenaar.
Opsluiten op de reservaten gebeurt niet meer, maar tot ergens in de jaren 60 hadden veel Natives op reservaten nog schriftelijk toestemming nodig om het reservaat te verlaten.

Vandaar ook dat er nog steeds land vanaf gepakt kan worden en dat de omstandigheden op de reservaten slecht zijn. Ze mogen namelijk aanvragen doen tot verbeteringen of projecten, maar moeten daarmee door een enorm aantal procedures heen voor er misschien toestemming gegeven wordt.
En probeer je huis maar eens te renoveren zonder banklening. Want geld lenen bij de bank om een huis te bouwen of te renoveren op land waar je de eigenaar niet van bent, dat is lastig.
etc.etc.
De werkelijke omstandigheden zijn in veel gevallen om te huilen, maar daar wordt weinig over gepraat want dan moet je een eeuwenlange onderdrukking onder ogen zien, en dat doen we liever niet.
editje hier: Canada heeft dat beter geregeld dan Amerika, in Canada is het wel mogelijk om leningen te krijgen op reserves.

@ aikon, nee, het land werd niet ingepikt omdat ze geen eigenschapsbewijs hadden. De papal bull "Doctrine of discovery" (1493) werd gebruikt. Daarin stond namelijk dat tenzij er op dat land Christenen woonden, het afgepakt mocht worden, want alleen Christenen hadden het recht om land te bezitten.

Ja, het hele onzin om het kinderfeestje is een wassen neus. Maar als je onder de oppervlakte kijkt zit er enorm veel oud zeer verstopt, met hele goede redenen. Dat allemaal negeren en afschuiven als geneuzel om niets of verre geschiedenis en oude koeien lost ook niets op.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 21-10-17 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:29

Amen _/-\o_

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:59

Drifter schreef:
Zij willen dat bewaren als hun traditie. Hee, herkennen we dat, tradities willen bewaren?
Dat mogen ze bewaren, maar daarmee hebben ze toch niet gelijk het alleenrecht op die traditie? Wij doen toch ook niet moeilijk als een Indiaan zich wil verkleden als Zwarte Piet, als een Masai gaat fierljeppen of als een Nepalees graag in Urker vissersdracht door het leven gaat?