DNA Databank; wat vinden jullie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:58

En bij zwangerschap ;) Aangezien ik niet van plan ben mij voort te planten en geen bloed (mag) geven zal ik een ernstig ongeluk moeten krijgen om mijn bloedgroep te weten te komen. Aldus mijn HA >;)

Aangezien ze dat dus niet weten ga ik er van uit (misschien naïef) dat ze mijn DNA ook (nog) niet hebben. En dat wil ik graag zo houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:22

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen het afstaan van DNA of een vingerafdruk als aantasting van je privacy zien. Je levert het af, het wordt opgeslagen in een database en dat is het. Dat soort materiaal kan enkel gebruikt worden als ze op een misdaadplek een onbekende vingerafdruk of DNA vinden, verder kan men er weinig mee. Vind het oplossen van verkrachting, verdwijning of moord toch wel veel belangrijker als dat beetje genetisch materiaal van me.

Overal camera's of je telefoon die zonder dat je het vraagt laat weten waar je bent, vind ik veel erger. Ben zo een tijd terug langs een benzine station gereden waar een gevalletje verkeersagressie was geweest. Station ligt aan de andere kant vd weg, onmogelijk om iets op te merken als je mijn richting uitreed, maar de politie belt je dan wel op. Nuttig in zo'n geval, maar je beseft dan wel hoe erg men je in de gaten houdt.

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:27

idd SVRL,net wat ik ervan denk.

met die dna wordt ook niet gedaan als jij niets doet.

met tal van andere dingen die we vrijwillig op het net gooien,worden wel actief dingen ondernomen,en iedereen vind dat ok.

ook ik snap zoiets niet.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:30

pmarena schreef:
Als je Wikipedia mag geloven dan werd de hielprik bij pasgeborenen hier in 1974 ingevoerd (en in België 1968) en doet bijna 100% van de nieuwbakken ouders hier aan mee.

In principe kan "hogerhand" dus al van de meeste mensen hier in het topic het DNA bewaard hebben, al zullen ze het officieel wel niet mogen gebruiken.

Ik ben niet zo'n complot-denker maar vraag me wel af wat er gebeurt met die kaartjes met bloed, of die nu misschien al dan niet stiekem al decennia lang ergens bewaard worden tot ze een wet er door krijgen dat het gebruikt mag worden ofzo... Ze zeggen wel dat de kaartjes na een jaar of 5 vernietigd worden, maar of dat echt zo is... :P

over een jaar of 15 is dat het volgende grote schandaal, let maar op. Het komt heus een keer boven water dat dit toch allemaal bewaard en opgeslagen is

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:34

tuurlijk,of wie liet nog nooit zijn bloed controleren voor eender wat?ook bitter weinig mensen.
al wie het wel deed kan ook reeds opgeslagen zijn in de databank.

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:42

Ergens zouden ze ook wel gek zijn als ze al die gegevens niet zouden bewaren. In de categorie dat kan best nog wel eens van pas komen, nu hebben we het, hoeven we bij deze mensen later alvast geen moeite meer te doen om het alsnog te krijgen en niemand die het weet dat we het bewaren dus wat deert het O:)

Maar wie weet vernietigen ze het inderdaad gewoon netjes zoals het hoort. Wellicht is er nog ergens een controlerende instantie ofzo :P

Roodvos

Berichten: 6720
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:17

SVRL schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen het afstaan van DNA of een vingerafdruk als aantasting van je privacy zien. Je levert het af, het wordt opgeslagen in een database en dat is het. Dat soort materiaal kan enkel gebruikt worden als ze op een misdaadplek een onbekende vingerafdruk of DNA vinden, verder kan men er weinig mee. Vind het oplossen van verkrachting, verdwijning of moord toch wel veel belangrijker als dat beetje genetisch materiaal van me.
Jij hebt er dus 100% vertrouwen in dat er tussen nu en de oneindige toekomst nooit een overheid kan komen die het handig lijkt andere dingen met die informatie te gaan doen? En jij vertrouwt er dus voor 100% op dat er nooit fouten worden gemaakt bij de invoer en opslag, en de database tot in oneindigheid nooit gehacked wordt? En dat er in de oneindige toekomst nooit een verzekeraar komt die met een WOB-verzoek via de rechter probeert toch toegang te krijgen?
Ik ben jaloers op je, ik wilde dat ik jouw naïeviteit en vertrouwen in de onfeilbaarheid van onze overheid nog had :j .

SVRL schreef:
Overal camera's of je telefoon die zonder dat je het vraagt laat weten waar je bent, vind ik veel erger. Ben zo een tijd terug langs een benzine station gereden waar een gevalletje verkeersagressie was geweest. Station ligt aan de andere kant vd weg, onmogelijk om iets op te merken als je mijn richting uitreed, maar de politie belt je dan wel op. Nuttig in zo'n geval, maar je beseft dan wel hoe erg men je in de gaten houdt.
Het voorbeeld wat jij geeft is één van de redenen waarom de invoering van camera-bewaking in uitgaansgebieden (en andere openbare ruimte) zoveel stof heeft doen opwaaien. En ook toen was het argument "als je niets fout doet" de dooddoener. En jij vond het nu best nuttig, ondanks dat je niks hebt kunnen zien. Maar wat nou als je daar om wat voor reden niet had moeten/mogen rijden* had je het dan nog steeds nuttig gevonden? Of had je dan toch een "s.h.i.t" momentje gehad?

* Bijvoorbeeld omdat je een slippertje had met een collega en naar aanleiding van het politie-telefoontje aan je partner moest uitleggen wat je daar eigenlijk deed.

Het verleden leert ons dat nu niet te voorspellen is wat er de toekomst mee gedaan wordt, en ook niet wat in de toekomst "fout" is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:23

Roodvos, ik denk dat je het beter om kan draaien.
Weten dat nu al niets meer veilig is.
Dat dit al jaren een wereld is die alles al lang volgt.
Dus ja dat telefoontje naar de partner kan er nu bij wijze al komen, want die telefoon word al gevolgd. Je auto word al gevolgd. Er is al niets meer geheim.
Schijnveiligheid dat hebben mensen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:32

Roodvos schreef:
SVRL schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen het afstaan van DNA of een vingerafdruk als aantasting van je privacy zien. Je levert het af, het wordt opgeslagen in een database en dat is het. Dat soort materiaal kan enkel gebruikt worden als ze op een misdaadplek een onbekende vingerafdruk of DNA vinden, verder kan men er weinig mee. Vind het oplossen van verkrachting, verdwijning of moord toch wel veel belangrijker als dat beetje genetisch materiaal van me.
Jij hebt er dus 100% vertrouwen in dat er tussen nu en de oneindige toekomst nooit een overheid kan komen die het handig lijkt andere dingen met die informatie te gaan doen? En jij vertrouwt er dus voor 100% op dat er nooit fouten worden gemaakt bij de invoer en opslag, en de database tot in oneindigheid nooit gehacked wordt? En dat er in de oneindige toekomst nooit een verzekeraar komt die met een WOB-verzoek via de rechter probeert toch toegang te krijgen?
Ik ben jaloers op je, ik wilde dat ik jouw naïeviteit en vertrouwen in de onfeilbaarheid van onze overheid nog had :j .

SVRL schreef:
Overal camera's of je telefoon die zonder dat je het vraagt laat weten waar je bent, vind ik veel erger. Ben zo een tijd terug langs een benzine station gereden waar een gevalletje verkeersagressie was geweest. Station ligt aan de andere kant vd weg, onmogelijk om iets op te merken als je mijn richting uitreed, maar de politie belt je dan wel op. Nuttig in zo'n geval, maar je beseft dan wel hoe erg men je in de gaten houdt.
Het voorbeeld wat jij geeft is één van de redenen waarom de invoering van camera-bewaking in uitgaansgebieden (en andere openbare ruimte) zoveel stof heeft doen opwaaien. En ook toen was het argument "als je niets fout doet" de dooddoener. En jij vond het nu best nuttig, ondanks dat je niks hebt kunnen zien. Maar wat nou als je daar om wat voor reden niet had moeten/mogen rijden* had je het dan nog steeds nuttig gevonden? Of had je dan toch een "s.h.i.t" momentje gehad?

* Bijvoorbeeld omdat je een slippertje had met een collega en naar aanleiding van het politie-telefoontje aan je partner moest uitleggen wat je daar eigenlijk deed.

Het verleden leert ons dat nu niet te voorspellen is wat er de toekomst mee gedaan wordt, en ook niet wat in de toekomst "fout" is.


Tja, alles komt uit, al brengen het de kraaien uit. Als ik zo laf ben om mijn partner te bedriegen (om je vb te volgen), moet je de gevolgen daarvan maar dragen. Wat ik wil zeggen, je kan alleen maar tegen zijn als je sowieso al dingen doet die je geheim wil houden

Enne, newsflash! Via Medilink en dergelijke programma's staan al je medische gegevens op een database, al je bloednames, al je doktersbezoeken, etc zijn daar terug te vinden. Daar kunnen verzekeringsmaatschappijen ook heel makkelijk aan.

Je DNA wordt enkel opgeslagen als lettercode die voor iedere mens uniek is. De meeste genetische afwijkingen zitten op het RNA in je DNA code en daar kan heen kat aan als gewoon de cijfercode van je DNA opgeslagen is. Om RNA te ontleden hen je best veel cellen nodig en die worden niet bijgehouden.

Bellex

Berichten: 9305
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:13

Roodvos je noemt SVRL naief, maar dat vind ik eerder als je denkt dat dit niet al gebeurd
Ik ben zo'n beetje naief in goed van vertrouwen, dat hou ik ook graag zo, anders zou het leven toch een stuk minder fijn zijn. Maar, ik ga echt niet denken dat dit niet al gebeurd
Als zij een ander zijn dna onder jouw naam opslaan, dan komen ze daar bij een hercheck wel uit ;) En als jij je partner bedriegt, doe je dus iets verkeerd, draag de gevolgen maar :)

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:13

Ik ben tegen, ik bepaal graag nog zelf wat ik met mijn lichaam doe en daar sta ik in mijn recht.
Snap ook uitspraken als "wat maakt het nog uit, we zijn al zoveel privacy verloren" en "als je niets te verbergen hebt, is het geen probleem" niet.

Bovendien is er inderdaad de veiligheid van zo'n database, de implicatie dat een simpel foutje bij het invoeren je bijvoorbeeld in voorarrest zou kunnen plaatsen, ga maar bewijzen dat je het niet bent, etc. Ik vind het een eng idee.

SVRL schreef:
Je DNA wordt enkel opgeslagen als lettercode die voor iedere mens uniek is. De meeste genetische afwijkingen zitten op het RNA in je DNA code en daar kan heen kat aan als gewoon de cijfercode van je DNA opgeslagen is. Om RNA te ontleden hen je best veel cellen nodig en die worden niet bijgehouden.


Dna is wat je genetische profiel bevat, RNA werkt als "activator", dus net andersom.
Het wordt opgeslagen als cijfercode, maar die cijfercode is een dna profiel. Alleen vanuit die cijfercode kan iemand met kennis dus al een heleboel lezen.
Dna wordt niet alleen als cijfercode opgeslagen, het daadwerkelijke celmateriaal wordt ook bewaard ( naar gelang het misdrijf blijf het 20-30 jaar bewaard). Daar is wat lastiger bij te komen dan b.v. een database hacken, maar het is nog steeds te misbruiken.

FelineNanet

Berichten: 1633
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:24

Ladyingreen schreef:
En hoe weten mensen zo zeker dat ze niets te verbergen hebben? Misschien komt er morgen wel een overheid die een totaal ander beleid voor ogen heeft als jij en mag je van die overheid ook totaal geen andere mening hebben (wat jij dan dus wel hebt). Dat heb jij dus ineens heel veel te verbergen.

Of je hebt een ziekte die te vinden is in je DNA. Uit het verleden is gebleken dat de overheid nu niet uitblinkt in het beveiligen van data. Ziekte kan nogal eens een probleem opleveren voor een hypotheek of een verzekering.

Ik vind dat ik het recht heb op mijn eigen lijf. En het recht om dat anoniem te houden. Technische zaken (pinnen/mobiel) kun je omzeilen als je wilt, maar eenmaal DNA afgegeven is blijvend.


Even een quote van de eerste pagina. Ik sluit me hier volledig bij aan. Stel je hebt een ziekte en over een jaar of 10 kunnen zorgverzekeraars je daarop uit de polis gooien of duurdere polis oid. Of er wordt geen verzekering meer afgegeven want de kans dat je een nare ziekte krijgt is toch meer dan 80% dus je hebt dat huis niet nodig. Ga zo maar verder. Ik geloof er niet in dat de overheid onze gegevens zo goed kan versleutelen dat niemand er meer bij kan komen die er niet bij zou moeten komen.

Bovendien leg je niet alleen jezelf vast maar ook je kinderen, broers, zussen... nu lijkt het misschien nog een oke idee maar ik geloof er echt in dat we over een paar jaar zoveel ermee kunnen en dat vind ik een inbreuk op privacy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:30

Drifter schreef:
Ik ben tegen, ik bepaal graag nog zelf wat ik met mijn lichaam doe en daar sta ik in mijn recht.
Snap ook uitspraken als "wat maakt het nog uit, we zijn al zoveel privacy verloren" en "als je niets te verbergen hebt, is het geen probleem" niet.

Bovendien is er inderdaad de veiligheid van zo'n database, de implicatie dat een simpel foutje bij het invoeren je bijvoorbeeld in voorarrest zou kunnen plaatsen, ga maar bewijzen dat je het niet bent, etc. Ik vind het een eng idee.

SVRL schreef:
Je DNA wordt enkel opgeslagen als lettercode die voor iedere mens uniek is. De meeste genetische afwijkingen zitten op het RNA in je DNA code en daar kan heen kat aan als gewoon de cijfercode van je DNA opgeslagen is. Om RNA te ontleden hen je best veel cellen nodig en die worden niet bijgehouden.


Dna is wat je genetische profiel bevat, RNA werkt als "activator", dus net andersom.
Het wordt opgeslagen als cijfercode, maar die cijfercode is een dna profiel. Alleen vanuit die cijfercode kan iemand met kennis dus al een heleboel lezen.
Dna wordt niet alleen als cijfercode opgeslagen, het daadwerkelijke celmateriaal wordt ook bewaard ( naar gelang het misdrijf blijf het 20-30 jaar bewaard). Daar is wat lastiger bij te komen dan b.v. een database hacken, maar het is nog steeds te misbruiken.


En wat dan nog?
Mijn verstand kan echt niet bij het egoïsme dat ik hier lees. Het zal jou kind maar wezen dat het slachtoffer wordt van een misdaad, waarbij DNA gevonden wordt maar de dader spoorloos blijft. Tjongens, een misdaad oplossen heeft bij mij toch altijd een hoger belang hoor.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:52

En wat dan nog??

Nou, dat de wereld in de brand lijkt te staan momenteel en dat vijf jaar vooruit kijken al erg lastig is, laat staan 20 jaar. En dat er genoeg mensen over de hele wereld goud geld zullen bieden voor toegang tot de database en dat bekend is dat de beste hackers niet in dienst zijn van de overheid.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:55

Ik ben voor.

Gelijk bij elke baby die de hielprik krijgt DNA afnemen en levenslang bewaren.

Zou een hele hoop ellende schelen

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:55

Ontastbaarheid van het lichaam is een grondwet, geen egoisme.

Bovendien ga je er voor het gemak maar vanuit dat elke onopgeloste misdaad opgelost kan worden met een dna database, wat dus niet waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 02:04

SVRL schreef:
Wat ik wil zeggen, je kan alleen maar tegen zijn als je sowieso al dingen doet die je geheim wil houden

Zou jij dan eens screenprints van je banksaldo en toegangsgegevens van je email hier willen plaatsen?
Ik heb wel zin om dat even door te spitten.

En als jij niets geheims rondmailt, dan heb je daar natuurlijk niets op tegen?
Toch?

Of heb jij soms geheimen? Misschien doe je wel iets illegaals?
Ik vind je behoorlijk verdacht, misschien wil ik ook de inloggegevens van al je sociale media.

bruintje123 schreef:
Roodvos, ik denk dat je het beter om kan draaien.
Weten dat nu al niets meer veilig is.
Dat dit al jaren een wereld is die alles al lang volgt.
Dus ja dat telefoontje naar de partner kan er nu bij wijze al komen, want die telefoon word al gevolgd. Je auto word al gevolgd. Er is al niets meer geheim.
Schijnveiligheid dat hebben mensen nog.

En daar ben je dus grote voorstander van dat je overheid je auto en telefoon volgt?
Want je bent bereid zonder slag of stoot nog meer af te geven.



Roodvos schreef:
Ik ben jaloers op je, ik wilde dat ik jouw naïeviteit en vertrouwen in de onfeilbaarheid van onze overheid nog had :j .

:j

Die naïeviteit is bij mij wel verdwenen, misschien komt dat door de leeftijd, of misschien omdat ik nu in een land woon waar 4 jaar geleden de regering omver werd geworpen (met behulp van uitgelokte protesten) en we sindsdien onder een dictator leven die flink bezig is de duimschroeven aan te draaien met betrekking wat je wel en niet mag zeggen. Meer dan 100 mensen in de gevangenis voor het beledigen van de koning en berecht achter gesloten deuren door een militair tribunaal (langste straf was rond de 80 jaar), journalisten die aangeklaagd worden voor het vertellen van de waarheid (maar dat het de waarheid is blijkt geen verdediging te zijn), en een dubbele standaard in het rechtssysteem gebaseerd op wie je kent en hoe rijk je bent.

Nogmaals, het boek "1984" van George Orwell is een aanrader om nog een keer door te lezen (dat boek lezen in het openbaar heeft hier ook al mensen in de gevangenis doen belanden trouwens).

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:15

Drifter schreef:
Ontastbaarheid van het lichaam is een grondwet, geen egoisme.

Bovendien ga je er voor het gemak maar vanuit dat elke onopgeloste misdaad opgelost kan worden met een dna database, wat dus niet waar is.


En die onaantastbaarheid van het lichaam in de grondwet is ook bepaald niet iets dat stand houdt. Kijk maar naar de opkomst van vaccinatie-verplichting wereldwijd.

Als ze vinden dat ze je kunnen dwingen om dergelijke rotzooi je lijf in te spuiten, dan is het dwingen om alleen een drupje bloed of een paar haren af te nemen maar peanuts daarbij vergeleken.

Het is niet voor niets dat er zoveel protesten zijn tegen deze plannen in de ons omringende landen.
Dat zijn mensen die hun onaantastbaarheid van het lichaam niet zomaar op willen geven.

Maar omdat er heel veel mensen graag een gedwongen prikbeleid zouden zien, is dit natuurlijk een mooie ingang om het breed gedragen door de strot van het volk te duwen dat er zogezegd "voor het algemeen belang" toch niet altijd onaantastbaarheid van het lichaam geldt.

Dus we beginnen met verplicht vaccineren. Vervolgens verplicht DNA afstaan? En daarna iedereen verplicht een chip met zendertje inbrengen ofzo? Uiteraard allemaal in het algemeen belang want dat gaat ver boven het persoonlijk belang /privacy / lichamelijke integriteit en de baas zijn over je eigen lijf en leden :j

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:44

Ik ben tegen, had eigenlijk al bezwaren tegen het afgeven van mijn vingerafdruk, maar wilde toch wel graag een paspoort. De reden dat ik tegen ben is dat DNA veel te veel over een persoon kan zeggen, zeker als het in verkeerde handen komt. Dan kan door een overheid zijn (wie weet wie er in de toekomst aan de macht komt), maar ook simpelweg door hackers. Wat dat betreft heb ik weinig vertrouwen in de cyber security van onze overheid/maatschappij.

Daarnaast ben ik sceptisch over de mogelijkheden van zo'n DNA databank. Ik vrees dat DNA ontzettend aan waarde gaat verliezen in strafzaken. Je laat immers heel makkelijk DNA achter. Als er nu DNA wordt aangetroffen op een plek van een misdrijf kan dit worden vergeleken met een beperkte database. Hieruit komen dan ook niet zoveel resultaten, waardoor de politie snel iemand kan aanmerken als een verdachte. Echter als er veel meer DNA sporen worden gevonden wordt het op den duur toch niet houdbaar om iedereen aan te merken als verdachte.
Tuurlijk kunnen er bepaalde zaken worden opgelost, maar het is echt geen heilig middel. Als ik het dan tegen elkaar afweeg vind ik de inbreuk op de privacy groter dat het belang dat met zo'n database gediend gaat worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:03

@Enzino
Nee daar ben ik geen voorstander van. Integendeel zelfs.
Maar het gebeurt toch. Dus weet je al hoe ver onze regering (wereld) is.
Dat bedoel ik steeds te zeggen. Privacy bestaat al heel erg lang niet meer.
Mensen die denken van wel houden zich voor de gek.
Inmijn elektronisch patiënten dossier is ook al zoveel te vinden.
Echt als iemand denkt dat dit nog verschil gaat maken op het hele big brother systeem dat er al is... dat is pas naief.:n

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:44

Dus gewoon maar op je rug rollen en het over je heen laten komen?
Of zou het toch wel handig zijn om te laten weten dat je het niet leuk vindt :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:45

En jij denkt dat laten weten dat je het niet leuk vind nut heeft?
Kijk eens wat ze met een referendum doen?

Ze trekken zich echt nergens wat van aan en zeker niet als er slechte bedoelingen in het spel zouden zijn nu of in de toekomst.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:51

Het zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn om vrijwillig in een databank te worden opgenomen. Zelf heb ik niks te verbergen maar heb ernstige twijfels over de veiligheid en integriteit mbt het gebruik van deze gegevens.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:53

SVRL schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen het afstaan van DNA of een vingerafdruk als aantasting van je privacy zien. Je levert het af, het wordt opgeslagen in een database en dat is het. Dat soort materiaal kan enkel gebruikt worden als ze op een misdaadplek een onbekende vingerafdruk of DNA vinden, verder kan men er weinig mee. Vind het oplossen van verkrachting, verdwijning of moord toch wel veel belangrijker als dat beetje genetisch materiaal van me.
t.

Maar die verkrachting, verdwijning of moord wordt niet opgelost met jou DNA. Want jij bent de dader toch niet?

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:55

bruintje123 schreef:
En jij denkt dat laten weten dat je het niet leuk vind nut heeft?
Kijk eens wat ze met een referendum doen?

Ze trekken zich echt nergens wat van aan en zeker niet als er slechte bedoelingen in het spel zouden zijn nu of in de toekomst.


Wat ik wel 100% zeker weet is dat NIET laten weten dat je het niet fijn vindt, het signaal geeft dat het je het allemaal wel prima vindt ;)