Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:35

Sonja_vR schreef:
Nynke1
Heel fijn dat bij jou er geen buren aan de deur staan als je op zondag de auto wast
Hier in de regio kan dat dus absoluut wel voorkomen
Of uitjes met de voetbal
Die gebeuren absoluut niet op zondag
Of als vrouw penningmeester van de voetbal zijn
Dat levert dus bedreigingen op inclusief bedreigingen jegens de kinderen
En dat is dus ook gezellig christelijk ?
Dit zijn dus normaal voorkomende dingen in mijn christelijke geboortedorp

Ik snap dus heel goed dat mensen hun toekomstige woonplaats screenen op religieuze inslag
Zo ga ik zelf ook absoluut niet in Werkendam wonen , wel de gemeente , maar niet het dorp zelf
Wijk en Aalburg, andel vallen ook af
Juist door de religieuze perikelen in die dorpen

Ik zeg toch niks over gezellig christelijk? Ik ben niet christelijk en heb niks met het geloof dus ik vind er sowieso niks gezelligs aan :+. En bedreigingen zijn sowieso not done. Christelijk of niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:00

Janneke2 schreef:
oomens schreef:
(reactie op quote van Qimm:
Is je skelet de duivel?! O_o; Hellup
)

Doden vereren schijnt niet te mogen ofzo. Behalve als ze in stukjes zijn verdeeld en in rijkgebeeldhouwde schrijnen vooropgaan in processies, want dan is het ineens niets heidens meer.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik denk dat ze dat in Werkendam een gruwel zouden vinden.

:') maar ik denk dat ze toch net zo hard doorgaan iemands bloed uit een kelk te laten drinken, en ongetwijfeld wordt je verwacht stukjes van iemands lichaam te verorberen.

Nou, geef mij maar Dolfje Weerwolfje ;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:19

Maar, even alle gekheid op een stokje; ondanks dat ik Christenen en het Christelijke geloof absoluut respecteer; ik vind het ietwat hypocriet dit keer.

Kinderen mogen geen boeken over bovennatuurlijke dingen en 'monsters' lezen, maar ze worden wel geacht boeken te lezen over (en dit is een kleine greep):
brandende bosjes, kindermoord, stenigen van vrouwen, mannen die een zee splijten, demonische sprinkhanen, iemand omwille van een weddenschap de meest vreselijke dingen laten ondergaan, een magische hand uit het niets de op de muur schrijft, genocide (meermaals), slavernij en sexisme, en meer dan eens gruwelijke martelingen.

Ja, dit zijn dingen die wij ook in de zondagsschool als kinderen geleerd hebben.

edit: de boeken waar ik op doel zijn delen van de bijbel, even ter verduidelijking.

Mars

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:38

Maar dat is dan ook weer geloof eigen: recht kletsen wat krom is. Wanneer het qua geloof zo uitkomt mogen kinderen lezen over martelingen en mensen die uit de dood oprijzen, noem het maar op. Maar wanneer er een kans gezien wordt om holier than thou te spelen staat de SGP meute vooraan te brullen om een kinderboekje.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:26

Mars schreef:
Wanneer het qua geloof zo uitkomt mogen kinderen lezen over martelingen en mensen die uit de dood oprijzen, noem het maar op.

Verschil met al die wereldse kinderboeken is dat kinderen daar niet van leren dat het altijd weer goed komt
(Oh nee, foutje. Blijkbaar komt een happy end in wereldse jeugdliteratuur ook vrij regelmatig voor, zelfs als die boeken ook over magie gaan.)
en van bijbelse verhalen wel
(Oh ja, dat is waar ook. Die door Herodes vermoorde kindertjes gingen natuurlijk vrolijk zingend rechtstreeks naar de kinderhemel en iedereen leefde nog lang en gelukkig).

Sorry, maar volgens mij mis ik dan iets.
Of gaat het om iets heel anders? Zou het een probleem zijn als kinderen toevallig iets te lezen krijgen waarin het ook goed komt voor iedereen zónder dat de hoofdpersoon de geloof-in-god-kaart trekt? Is dát het 'schadelijke', namelijk dat ze leren dat er meerdere wegen naar Rome (of Wittenberg voor de protestanten ;) ) leiden en dat het blijkbaar mogelijk is om een gelukkig en misschien zelfs goed leven te leiden wanneer je niet blindelings de door het kerkgenootschap van je ouders voorgeschreven weg volgt?

Zo ja, dan lijkt het mij júist een taak van de bibliotheek om daar niet in mee te gaan en de jeugd aan te moedigen om vooral alles te lezen wat los en vast zit, overal kritisch over na te denken, en vervolgens heel bewust te kiezen om wel of niet een (any!) geloof aan te hangen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:45

Ben het 100% met je eens oomens, goed verwoord :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:26

khirshanta schreef:
:') maar ik denk dat ze toch net zo hard doorgaan iemands bloed uit een kelk te laten drinken, en ongetwijfeld wordt je verwacht stukjes van iemands lichaam te verorberen.

Ik "smul" ;) van allebei.

Maar even voor de duidelijkheid: protestanten hebben wel een Heilig Avondmaal. Wat 's morgens gevierd wordt, iets waar in mijn kerk vrolijk over gepraat wordt als dat zo uitkomt - zelfspot is aangenaam sociiaal gedrag. En de (in mijn ogen pretigger) geestelijke mensen zijn geestig (anderen hebben juist pruuimenmondjes).

Maar wij drinken wijn en eten brood in een plechtige, dankbare atmsofeer - maar de roomsen doen aan echt 'toveren', wijn die bloed wordt, brood dat vlees wordt - wij niet.
(Daar zijn nog kerken om gescheurd.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:32

oomens schreef:
(Oh ja, dat is waar ook. Die door Herodes vermoorde kindertjes gingen natuurlijk vrolijk zingend rechtstreeks naar de kinderhemel en iedereen leefde nog lang en gelukkig).

Of gaat het om iets heel anders? Zou het een probleem zijn als kinderen toevallig iets te lezen krijgen waarin het ook goed komt voor iedereen zónder dat de hoofdpersoon de geloof-in-god-kaart trekt? Is dát het 'schadelijke', namelijk dat ze leren dat er meerdere wegen naar Rome (of Wittenberg voor de protestanten ;) ) leiden en dat het blijkbaar mogelijk is om een gelukkig en misschien zelfs goed leven te leiden wanneer je niet blindelings de door het kerkgenootschap van je ouders voorgeschreven weg volgt?

...tuurlijk is het mogelijk om een goed leven te leiden buiten het kerkgenootschap van je ouders!
(Daarmee is godsdienst etc niet per se een kolderiek bagatel of een loodzware last die bovendien uit de tijd is - maar ja, dat kan.)

En wellicht is het voor de kleinzieligheid idd een probleem, dat er meerdere wegen naar Rome of waar dan ook zijn.

Het lijkt mij alleen geen reden om denigrerend over massamoord te spreken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:57

Janneke2 schreef:
khirshanta schreef:

Ik "smul" ;) van allebei.

Maar even voor de duidelijkheid: protestanten hebben wel een Heilig Avondmaal. Wat 's morgens gevierd wordt, iets waar in mijn kerk vrolijk over gepraat wordt als dat zo uitkomt - zelfspot is aangenaam sociiaal gedrag. En de (in mijn ogen pretigger) geestelijke mensen zijn geestig (anderen hebben juist pruuimenmondjes).

Maar wij drinken wijn en eten brood in een plechtige, dankbare atmsofeer - maar de roomsen doen aan echt 'toveren', wijn die bloed wordt, brood dat vlees wordt - wij niet.
(Daar zijn nog kerken om gescheurd.)

En ik gun je het smullen van harte!

Ik begrijp natuurlijk het bedoelde beeld erachter; net als dat ik (en hopelijk velen met mij) ook begrijpen dat die Sprinkhanen uit openbaring 9:7-11 niet écht er zo uitzagen, maar dat het allemaal beeldspraak is.

Wat maakt dit boek, hét boek der boeken voor sommigen, juist wel geschikt om te bestuderen voor kinderen?

Er staan gruweldaden in, soms tot in detail beschreven. Er wordt geschreven over dingen die moreel zo verwerpelijk zijn, en die als waar moeten worden aangenomen bij de zeer religieuzen.

Als je je kind daaraan blootstelt, en vertelt dat het een waarheid is- waarom mag dat kind dan niet een boek lezen dat overduidelijk fictie is, en zo ook wordt tentoongesteld?

Zouden de mensen die dit verbieden, verwachten dat hun kind gaat geloven dat Dracula straks in de kast hangt, en het monster van Frankenstein veel meer is dan een literair werk?

Of zijn ze bang dat deze fictieve personages afbreuk doen aan de net zo fictieve delen in de bijbel?

Ik begrijp simpelweg die, naar mijn mening, hypocrisie niet. Als jij (of iemand anders) het me uit kunt leggen; graag!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:01

Helemaal mee eens khirshanta.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:10

khirshanta: ik heb me afgevraagd of de angst van de heel streng gelovigen niet zozeer is dat het te eng is voor kinderen, maar dat het juist mogelijkheden biedt om met die angst om te gaan en het te relativeren.

Hoewel er gelukkig genoeg stromingen en mensen binnen de kerken zijn die uitgaan van het idee van liefde en het voeden van de hongerigen en meer van dergelijke positieve uitgangspunten, zijn er ook stromingen waar de Hel een belangrijke plaats inneemt als doembeeld. Ik vraag me af of men niet vooral bang is dat griezelboeken de Hel juist minder afschrikwekkend zouden maken en maken dat kinderen eerder zullen vragen of het letterlijke werkelijkheid is of misschien meer symbolisch. Dergelijke vragen worden in echt strenge kerken meestal niet echt aangemoedigd.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:18

Het is misschien een stomme vraag, maar TS, waarom heb je het steeds over een "thematafel" terwijl er dus helemaal geen boeken met het thema van de kinderboekenweek op liggen?

En, omdat ik gewoon benieuwd ben, wat voor boeken liggen er wel op?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:19

Littera schreef:
Het is misschien een stomme vraag, maar TS, waarom heb je het steeds over een "thematafel" terwijl er dus helemaal geen boeken met het thema van de kinderboekenweek op liggen?

En, omdat ik gewoon benieuwd ben, wat voor boeken liggen er wel op?

Dat heeft ze geschreven. Boeken over 'enge' dieren ....

Belachelijk, dieren zijn niet eng

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:37

Qimm schreef:
Dat heeft ze geschreven. Boeken over 'enge' dieren ....

Belachelijk, dieren zijn niet eng

Hell yeah.
Dikke motten en alle oversized insecten in Australie zijn wel degelijk doodeng.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 21:42

https://www.bol.com/nl/p/paniek-in-de-l ... 002100822/

Deze heb ik er (uit mezelf) ook bij gelegd. Zat niet in de samen gestelde kist.

Littera, ik heb daar al ea over uitgelegd, hoe ik eerst "spookjes" boeken moest verzamelen en toen ik de tafel moest maken er heel andere boeken inde krat zaten...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:05

Oh excuses, daar heb ik overheen gelezen. :)

Ik vind het overigens wel heel fijn hoe je reageert TS, en ik begrijp je dilemma. Wel vind ik het jammer dat een openbare bibliotheek christelijke regels toepast. In mijn ogen hoort een openbare instelling geen link te hebben met religie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:53

khirshanta schreef:
Ik begrijp natuurlijk het bedoelde beeld erachter; net als dat ik (en hopelijk velen met mij) ook begrijpen dat die Sprinkhanen uit openbaring 9:7-11 niet écht er zo uitzagen, maar dat het allemaal beeldspraak is.

Wat maakt dit boek, hét boek der boeken voor sommigen, juist wel geschikt om te bestuderen voor kinderen?

Er staan gruweldaden in, soms tot in detail beschreven. Er wordt geschreven over dingen die moreel zo verwerpelijk zijn, en die als waar moeten worden aangenomen bij de zeer religieuzen.

Als je je kind daaraan blootstelt, en vertelt dat het een waarheid is- waarom mag dat kind dan niet een boek lezen dat overduidelijk fictie is, en zo ook wordt tentoongesteld?

Zouden de mensen die dit verbieden, verwachten dat hun kind gaat geloven dat Dracula straks in de kast hangt, en het monster van Frankenstein veel meer is dan een literair werk?

Of zijn ze bang dat deze fictieve personages afbreuk doen aan de net zo fictieve delen in de bijbel?

Ik begrijp simpelweg die, naar mijn mening, hypocrisie niet. Als jij (of iemand anders) het me uit kunt leggen; graag!

Ik vind het ook raar.

Gruwelen voor waar aannemen - de kranten staan er vol van. Enigszins doseren etc kan geen kwaad.
Wennen aan de trieste realiteit (op een goede manier!!) ook niet.
...dus ik snap ook net niet helemaal waar je op doelt.

Een onderscheid als: mbt geestelijke zaken alleen christelijk - dus geen spoken: dat vind ik een argument.

Waarbij ik Harry Potter gewoon zou toestaan als ik dezelfde tweedeling zou hanteren: wie toevallig geen dreuzel is, blijkt dingen te kunnen die een dreuzel niet snapt. En verder is magie in die wereld gewoon een soort vergrootglas mbt menselijk gedrag. Je kunt met een relatief kleine moeite genezen, martelen, streken uithalen, raadsels oplossen - wat doet zoiets met een mens...?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:59

Of je nu christen bent of niet, ik begrijp werkelijk niet waarom je je kinderen vol moet stoppen met allerlei enge verhalen en plaatjes. Of je moet het leuk vinden dat je kinderen 's nachts huilend wakker worden omdat ze eng gedroomd hebben en doodsbang zijn in het donker door deze onzin.
Ik zou zelf al een nachtmerrie krijgen van die poster eerlijk gezegd.

Mijn beleving is dat het allemaal alleen maar gekker moet. Gewoon een simpel verhaaltje is blijkbaar niet leuk meer. Het moet eng, griezelig, spannend enz. zijn. :r
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-09-17 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:02

Janneke2 schreef:
oomens schreef:

...tuurlijk is het mogelijk om een goed leven te leiden buiten het kerkgenootschap van je ouders!
(Daarmee is godsdienst etc niet per se een kolderiek bagatel of een loodzware last die bovendien uit de tijd is - maar ja, dat kan.)

En wellicht is het voor de kleinzieligheid idd een probleem, dat er meerdere wegen naar Rome of waar dan ook zijn.

Het lijkt mij alleen geen reden om denigrerend over massamoord te spreken.

Dat is nu nog al de tweede keer dat je mij in de mond lijkt te willen leggen dat ik religie een kolderiek bagatel zou vinden of niet meer van deze tijd. Ik geloof niet dat ik dat een heel prettige manier van discussiëren vind.

Laat ik er dan maar duidelijk over zijn. Nee, religie is zeker geen bagatel en kan voor mensen heel belangrijk zijn voor hoe zij in het leven staan, als steun, richtingbepaling of stok achter de deur of op welke manier dan ook. Dat mag, en gelukkig mogen mensen daarin hun eigen keuzes maken.
Waar ik alleen heel veel moeite mee heb, is wanneer mensen hun religie gaan gebruiken om hun persoonlijke keuzes, hun normen en waarden en hun manier van leven op te leggen aan anderen. Die anderen hebben namelijk net zoveel recht op hún persoonlijke keuzes, normen en waarden en hun manier van leven, al dan niet gebaseerd op een (andere) religie.

Die rol als zingeving en steun is zeker niet uit de tijd (zoals je zelf al aangaf in je opmerkingen over new-age en yoga - al is dat laatste in veel gevallen meer een benaming voor een soort fitness-light dan een vorm van spiritualiteit). Sommige andere aspecten, namelijk het verklaren van de wereld om ons heen, hebben in mijn ogen inmiddels wel enigszins afgedaan. Er zullen weinig mensen meer zijn die daadwerkelijk geloven dat onweer het gevolg is van een woedende (G/g)od of dat de pest ontstaat door een tekort aan donaties aan de kerk.

Dan het laatste punt: kolderiek. Nee, dat is religie an sich niet. Bepaalde rituelen en gebruiken kunnen dat wel zijn, of lijken wanneer je de bijbehorende context niet kent, maar dat alleen is niet genoeg om geloof of gelovigen kolderiek te noemen.
Hypocriet kan in sommige situaties denk ik een beter woord zijn. Ik doel dan vooral op A zeggen en B doen en op anderen zaken verwijten die in eigen gemeenschap volop gebeuren (en verzwegen worden). Hypocriet is ook anderen of andere fenomenen veroordelen met argumenten die ook op de eigen situatie van toepassing zijn.
Een voorbeeld daarvan met betrekking tot dit topic is het veroordelen van kinderboeken omdat daar magie en bovennatuurlijke verschijnselen in voor zouden komen, terwijl de hele kern van het eigen geloof aan elkaar hangt van de magie en bovennatuurlijke verschijnselen.

Nog even over dat denigrerend doen over massamoord. Ja, massamoord is verschrikkelijk. Massamoord op kinderen misschien zelfs nog meer.
Het is echter niet mijn verzinsel dat de alternatieve christelijke versie van de kinderboekenweek eenthema heeft met de strekking: 'griezelen mag best, want alles komt goed doordat god er is'.
Ik vind persoonlijk dat die strekking nou niet heel erg volledig onderbouwd wordt door de Bijbel, en als voorbeeld daarvan haalde ik die bewuste kindermoord aan. Dat verhaal blinkt namelijk niet heel erg uit in alles-komt-goed-heid, terwijl het nota bene uit het Nieuwe Testament komt (toch?). Dat laatste zou niet uit moeten maken, maar het schijnt dat God met de jaren milder of redelijker is geworden, en dat hij zijn gruwelijkste gruwelen vooral in het eerste deel heeft laten gebeuren (iedereen verzuipen die niet het gezin van Noach was en dat soort dingetjes), dus vandaar dat ik bewust een voorbeeld van 'later' heb gebruikt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:04

Grootste nachtmerries heeft mijn jongste gehad over het verhaal van de zondvloed. Was hij net op de kleuterschool.

Was in de herfst,...en het bleef maar regenen. Dagen lang.

Of papa de boot niet kon halen, en slapen ho maar. Duurde dagen voordat we er achter waren wat er aan de hand was.

Harry Potter was geen enkel probleem.

Uiteraard was hij bij Harry Potter een stuk ouder. Het moet wel passen bij de leeftijd.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:06

NatasjavE schreef:
Grootste nachtmerries heeft mijn jongste gehad over het verhaal van de zondvloed. Was hij net op de kleuterschool.

Of papa de boot niet kon halen, en slapen ho maar. Duurde dagen voordat we er achter waren wat er aan de hand was.

Zat hij op een christelijke kleuterschool dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:09

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:

Zat hij op een christelijke kleuterschool dan?

Ja. Zit hij nog steeds. Hier in het dorp zijn geen openbare basisscholen.

En het is een hele goede school hoor.

Was alleen om aan te geven dat kinderen ook de kinderbijbel erg eng kunnen vinden :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 01:46

Janneke2 schreef:
khirshanta schreef:

Ik vind het ook raar.

Gruwelen voor waar aannemen - de kranten staan er vol van. Enigszins doseren etc kan geen kwaad.
Wennen aan de trieste realiteit (op een goede manier!!) ook niet.
...dus ik snap ook net niet helemaal waar je op doelt.

Een onderscheid als: mbt geestelijke zaken alleen christelijk - dus geen spoken: dat vind ik een argument.

Waarbij ik Harry Potter gewoon zou toestaan als ik dezelfde tweedeling zou hanteren: wie toevallig geen dreuzel is, blijkt dingen te kunnen die een dreuzel niet snapt. En verder is magie in die wereld gewoon een soort vergrootglas mbt menselijk gedrag. Je kunt met een relatief kleine moeite genezen, martelen, streken uithalen, raadsels oplossen - wat doet zoiets met een mens...?

Waarom trek je de vergelijking met het nieuws? Ik denk dat de bijbel en het nieuws mijlenver uit elkaar liggen, en daar appels met peren vergeleken worden.

Boeken met enge dingen worden verboden, maar die set boeken die de bijbel omvat, zijn dan weer wel ok; maar die bevatten meer engs en bovennatuurlijks, en wat meer monsters dan het gemiddelde griezel-kinderboek.

Zoals ik het begrijp, vind je het redelijk ok kinderen met gruwelijke dingen in het nieuws, en in boeken te confronteren- in bepaalde mate. Vind jij dat die boeken alleen mogen bestaan uit bijbelboeken?

En verhaaltjes over geesten vind je niet ok, de ruiters van de apocalyps, demonische sprinkhanen, gigantische zeewormen en Behemoth zijn wel ok? (serieuze vraag, geen sneer)

Dat is de hypocrisie die ik namelijk in dit verbod lees. Het ene boek wel, maar het andere niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 06:34

Coloured schreef:
Of je nu christen bent of niet, ik begrijp werkelijk niet waarom je je kinderen vol moet stoppen met allerlei enge verhalen en plaatjes. Of je moet het leuk vinden dat je kinderen 's nachts huilend wakker worden omdat ze eng gedroomd hebben en doodsbang zijn in het donker door deze onzin.

Mijn beleving is dat het allemaal alleen maar gekker moet. Gewoon een simpel verhaaltje is blijkbaar niet leuk meer. Het moet eng, griezelig, spannend enz. zijn. :r

Ik vond 'enge' boeken geweldig als kind. Het enige wat ik er aan over heb gehouden dat ik in het donker niet goed mij benen buiten bed durf te steken (nog steeds :') )
Iedereen houdt van andere dingen, kinderen dus ook. Vind je een thema niet leuk, dan lees je toch lekker wat anders? Het is niet verplicht om de boeken te lezen

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:31

Coloured schreef:

Niet mee eens. Ik vond griezelen vroeger ook geweldig en word helemaal blij als ik die titels hier weer voorbij zie komen. Paul van Loon, Kippenvel.... Heerlijk! Niet ieder kind word er huilend wakker van of bang. Het is juist mooi dat er voor iedereen verhalen beschikbaar zijn en dat je de keuze hebt te lezen wat je leuk vind. Ik denk ook niet dat de boeken van nu enger zijn dan die van vroeger ofzo. En zoals uit het verhaal van Natasja blijkt zijn er ook kinderen die bang worden van verhalen uit de bijbel.

Ik ben wel oprecht benieuwd naar waarom de gruwelen en bovennatuurlijke dingen (wederopstanding uit de dood bijvoorbeeld) uit de bijbel voor christenen wél okee zijn, maar spannende kinderboeken met andere bovennatuurlijke dingen niet (heksen bijvoorbeeld).

@Janneke2, de krant staat inderdaad vol van gruwelen, maar die leest je kind hopelijk niet? Moeten we maar niet weten wat er in de wereld gebeurd omdat het te gruwelijk is?