Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:00

Ik vond het artikel in de volkskrant echt heel duidelijk aangeven waar het om gaat. Helemaal niet om transgenders die in welke kledingstukken dan ook willen lopen, maar vooral kinderen niet van jongs af aan al een etiketje op plakken.

https://www.volkskrant.nl/mode-en-mooi/ ... ~a4517468/

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:01

Blijkbaar zien sommigen in genderneutrale kinderkleding van de HEMA een (of liever gezegd: het zoveelste) bewijs van teloorgang van de traditionele normen en waarden, van de 'gewone' (?) Nederlander. Alsof zij er last van hebben dat er voortaan geen labeltje 'jongens' of 'meisjes' meer aan een paar kledingstukken hangen. Waar maak je je druk om zeg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:01

JIJ hebt er geen problemen mee misschien, maar ik heb me toch een partij walgelijke reacties op Facebook gezien. Dat als je jongens jurkjes zou laten dragen je ze net zo goed maandverband kan geven, is ook lekker meisjesachtig, en inkleuren met rode stift! Ik verzin dit niet, mensen zeggen dit echt :r

Alleen al daarom hebben we als maatschappij de plicht om het gewoon normaal te maken dat iedereen mag dragen wat hij of zij wil.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:07

Getup schreef:
Citaat:
Niemand zegt dat jongens of meisjeskleding discrimenerend is. Je post bewijst wel dat je er geen donder van begrijpt.

Kun jij wel vinden, maar ik vind t alsnog onzin :D

Delphi bedankt; jij omschrijft t beter.

Iets onzin vinden is iets anders dan iets discriminerend vinden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:14

Shadow0 schreef:
Maar als meisjes zo'n shirt ook kunnen dragen, is het toch geen jongensshirt? Dan is het label toch vooral gewoon onjuist? Waarom zou je een kledingstuk labelen als iets dat het niet eens is, omdat het door jongens en meisjes gedragen wordt?

Wat ik juist bedoel te zeggen: het is gewoon een t-shirt. Als een jongetje het aantrekt op dat moment een jongetjes t-shirt, als een meisje het aantrekt een meisjesshirt. Dat hoeft van mij niet van te voren bepaald te worden.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:14

Anoeska schreef:
Ik vond het artikel in de volkskrant echt heel duidelijk aangeven waar het om gaat. Helemaal niet om transgenders die in welke kledingstukken dan ook willen lopen, maar vooral kinderen niet van jongs af aan al een etiketje op plakken.

Wat een fijn en helder artikel, bedankt voor het delen. :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:15

Mews schreef:
Anoeska schreef:

Wat een fijn en helder artikel, bedankt voor het delen. :)

Precies dat etiketje is ook wat ik bedoelde. Waarom moet dat? Leuk is leuk, stoer is stoer, lief is lief. Ongeacht wie of wat het aantrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:18

Anoeska schreef:

Precies.
Zeker niet aangezien de etiketjes steeds meer de kant op gaan van dit meisjes en jongetjes rompertje...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:18

Askja schreef:
Blijkbaar zien sommigen in genderneutrale kinderkleding van de HEMA een (of liever gezegd: het zoveelste) bewijs van teloorgang van de traditionele normen en waarden, van de 'gewone' (?) Nederlander. Alsof zij er last van hebben dat er voortaan geen labeltje 'jongens' of 'meisjes' meer aan een paar kledingstukken hangen. Waar maak je je druk om zeg.

Newsflash: zwarte piet draagt ook genderneutrale kleding ;) :D Eigenlijk hebben we als land dus al een genderneutrale traditie.

sneeuwpop

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:22

Op zich een prima verandering vind ik het.( Dat zwarte piet gedoe was imo een slechte verandering en is echt wel iets wat ik de HEMA kwalijk neem) Hoop alleen wel dat het wel een beetje overzichtelijk blijft bij de kleding (die ik overigens meestal daar niet koop)
Bij de Decathlon moet ik altijd goed nakijken of er toch niet ergens een roze of glitterig dingetje zit op een rijbroek voor mijn zoontje. Vind hij echt niet leuk namelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:26

Serieus die bovenstaande linker rompertje? Die tekst. Ok hoe begin je zo vroeg mogelijk meisjes een figuur complex aan te praten. :oo : :r en zijner serieus ouders die dat hun kind aandoen.

Maar over de hema kom op, laat toch staan. Voordeel van een meisjes en jongetjes afdeling is dat je niet als extreem roze liefhebbend meisje verplicht tussen de camouflage print moet gaan zoeken en je jongetjes jongen door jurkjes moet wroeten. Gemakkelijk toch. De kleding blijft kwa uiterlijk gelijk dan krijg je het commentaar toch bij een meisje met legergroen spul aan. Of niet getailleerd.

Ik kon tot vorig jaar ook alleen maar op de mannenafdeling slagen kwa bouw zelfs schoenen alleen mannenmodelle . De dames zijn veel te smal

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:32

Hoop ook dat het wel overzichtelijk blijft. Vind het nu vaak al zo zoeken in de rekken voor je uberhaupt de maat van je kind gevonden hebt. Zou wel fijn zijn als het ondanks dat de benaming van de kleding anders wordt, het toch wel min of meer gesorteerd per geslacht blijft hangen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:34

SusanH schreef:
Hoop ook dat het wel overzichtelijk blijft. Vind het nu vaak al zo zoeken in de rekken voor je uberhaupt de maat van je kind gevonden hebt. Zou wel fijn zijn als het ondanks dat de benaming van de kleding anders wordt, het toch wel min of meer gesorteerd per geslacht blijft hangen.

Ik denk dat je moet denken aan een soort spectrum.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:50

PlantsTho schreef:
xMalibu schreef:
Hoeveel last ik er van heb? Ik word helemaal doodgegooid met berichten over dat genderneutrale gedoe, kom op zeg gaan we echt voor elke persoon die ergens last van heeft alles aanpassen? Lijkt wel of iedereen tegenwoordig wat kan verzinnen om zich gediscrimineerd te voelen.

Wat zal jij het zwaar hebben in je leven zeg. Al die berichten! Stel je voor dat iemand nu zomaar kleren kan kopen zonder dat er een gendervermelding opstaat. Ik vind het echt bizar dat je je niet kan inleven in mensen omdat jij toevallig ergens geen last van hebt/privileges hebt.

Getup schreef:
Voor mij past t in t rijtje: zwarte piet is discriminerend, jongens-en meisjeskleding ook.
Genderneutraal: :roll:

Niemand zegt dat jongens of meisjeskleding discrimenerend is. Je post bewijst wel dat je er geen donder van begrijpt.

Gaan we lekker persoonlijk aanvallen? Ik dacht dat Nederland een land was waarin je vrijheid van meningsuiting hebt, maar blijkbaar mag je alleen maar ja, goedzo en amen zeggen? Als ik het onnodig vind mag ik dat toch lekker vinden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:53

SusanH schreef:
Zou wel fijn zijn als het ondanks dat de benaming van de kleding anders wordt, het toch wel min of meer gesorteerd per geslacht blijft hangen.

Hoe sorteer je op geslacht dan? Wat maakt dat een t-shirt voor jongens of meisjes is? Hoe zou je die onderverdeling zien?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:54

Mailbu, als je die vrijheid zo belangrijk vind, waarom mag de Hema dan niet deze verandering doorvoeren?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:59

Magrathea schreef:
Mailbu, als je die vrijheid zo belangrijk vind, waarom mag de Hema dan niet deze verandering doorvoeren?

Waarom de Hema dit niet door mag voeren? Ik hou ze toch niet tegen ofwel dan? Ze moeten vooral doen wat ze niet laten kunnen, maar als ik het onnodig vind mag ik dat toch zeggen? Of is dit topic alleen bedoelt voor reacties als 'wauw wat fantastisch van de Hema, hopelijk gaan alle winkels dit doen?'

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:03

Dat mag je zeker zeggen, maar omdat we op een discussie forum zitten is men wel benieuwd naar je motivatie achter je mening. ;)

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:05

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:09

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Zou wel fijn zijn als het ondanks dat de benaming van de kleding anders wordt, het toch wel min of meer gesorteerd per geslacht blijft hangen.

Hoe sorteer je op geslacht dan? Wat maakt dat een t-shirt voor jongens of meisjes is? Hoe zou je die onderverdeling zien?

Nou er zijn toch wel voldoende kledingstukken die mijn dochter nooit uit zou kiezen, vanwege de kleur of afbeelding. Denk aan donkerblauw, donkergroen, felrood, stripfiguren etc. Zij wil toch het liefst lichte kleuren, jurkjes etc, shirts met paarden erop, hartjes enzovoort. Ik zie nog niet zo in waarom het handig is. Moet ik op de sokkenafdeling straks bijvoorbeeld niet alleen zoeken naar de juiste maat (wat al een uitdaging op zich is) maar ook nog zoeken naar kleuren die mijn dochter leuk vindt en wil dragen. Ik vind het juist fijn dat het nu duidelijk gescheiden is maakt het zoeken iig een klein beetje makkelijker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:10

Dat bedoelde ik dus ook. Leuk weghalen van onderscheid maar dat zal het zoeken niet gemakkelijker maken denk ik. De kleding wijzigt niet het zoeken en moeilijk doen wel

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:12

Wellicht komt de sortering wel op kleur SusanH?
Lijkt mij een hele logische en dat gebeurt doorgaans toch al in winkels.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:12

SusanH schreef:
Shadow0 schreef:

Nou er zijn toch wel voldoende kledingstukken die mijn dochter nooit uit zou kiezen, vanwege de kleur of afbeelding. Denk aan donkerblauw, donkergroen, felrood, stripfiguren etc. Zij wil toch het liefst lichte kleuren, jurkjes etc, shirts met paarden erop, hartjes enzovoort. Ik zie nog niet zo in waarom het handig is. Moet ik op de sokkenafdeling straks bijvoorbeeld niet alleen zoeken naar de juiste maat (wat al een uitdaging op zich is) maar ook nog zoeken naar kleuren die mijn dochter leuk vindt en wil dragen. Ik vind het juist fijn dat het nu duidelijk gescheiden is maakt het zoeken iig een klein beetje makkelijker.

Er zijn ongetwijfeld meerdere manieren om zoiets handig in te delen dan enkel de traditionele manier (als die er al is, verschilt nogal per winkel en zelfs per HEMA onderling).

De HEMA's waar ik kom zijn trouwens lang niet altijd handig ingedeeld in het kledinggedeelte en is het sowieso al zoeken. Wie weet wordt dat nu in zijn algemeenheid beter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:13

Nu hangen de jurkjes toch ook bij de jurkjes en de broeken bij de broeken? Ze gaan echt niet ineens alles 100% random ophangen.
Het enige probleem is misschien mensen die dingen verkeerd terughangen. Maar dat had je altijd al.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:25

Ik vind het prima als er wat minder in meisjes/jongens kleding gedacht wordt. Gewoon kleding die je leuk vind, los van of het eigenlijk voor meisjes is of voor jongens. Ik zag het voorbeeld langs komen van "Little girl big smile" en "little boy big dreams" en dat vind ik dan inderdaad jammer...
Ik snap alleen nooit zo goed waarom dat breed uitgemeten moet worden in het nieuws. Zet gewoon alle kleding bij elkaar, en voeg in je nieuwe assortiment wat minder kleding doe met daarom jongen of meisje en klaar.