Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Maar als meisjes zo'n shirt ook kunnen dragen, is het toch geen jongensshirt? Dan is het label toch vooral gewoon onjuist? Waarom zou je een kledingstuk labelen als iets dat het niet eens is, omdat het door jongens en meisjes gedragen wordt?
Anoeska schreef:Ik vond het artikel in de volkskrant echt heel duidelijk aangeven waar het om gaat. Helemaal niet om transgenders die in welke kledingstukken dan ook willen lopen, maar vooral kinderen niet van jongs af aan al een etiketje op plakken.
https://www.volkskrant.nl/mode-en-mooi/ ... ~a4517468/
Mews schreef:Anoeska schreef:Ik vond het artikel in de volkskrant echt heel duidelijk aangeven waar het om gaat. Helemaal niet om transgenders die in welke kledingstukken dan ook willen lopen, maar vooral kinderen niet van jongs af aan al een etiketje op plakken.
Wat een fijn en helder artikel, bedankt voor het delen.
Anoeska schreef:Ik vond het artikel in de volkskrant echt heel duidelijk aangeven waar het om gaat. Helemaal niet om transgenders die in welke kledingstukken dan ook willen lopen, maar vooral kinderen niet van jongs af aan al een etiketje op plakken.
Askja schreef:Blijkbaar zien sommigen in genderneutrale kinderkleding van de HEMA een (of liever gezegd: het zoveelste) bewijs van teloorgang van de traditionele normen en waarden, van de 'gewone' (?) Nederlander. Alsof zij er last van hebben dat er voortaan geen labeltje 'jongens' of 'meisjes' meer aan een paar kledingstukken hangen. Waar maak je je druk om zeg.
SusanH schreef:Hoop ook dat het wel overzichtelijk blijft. Vind het nu vaak al zo zoeken in de rekken voor je uberhaupt de maat van je kind gevonden hebt. Zou wel fijn zijn als het ondanks dat de benaming van de kleding anders wordt, het toch wel min of meer gesorteerd per geslacht blijft hangen.
PlantsTho schreef:xMalibu schreef:Hoeveel last ik er van heb? Ik word helemaal doodgegooid met berichten over dat genderneutrale gedoe, kom op zeg gaan we echt voor elke persoon die ergens last van heeft alles aanpassen? Lijkt wel of iedereen tegenwoordig wat kan verzinnen om zich gediscrimineerd te voelen.
Wat zal jij het zwaar hebben in je leven zeg. Al die berichten! Stel je voor dat iemand nu zomaar kleren kan kopen zonder dat er een gendervermelding opstaat. Ik vind het echt bizar dat je je niet kan inleven in mensen omdat jij toevallig ergens geen last van hebt/privileges hebt.Getup schreef:Voor mij past t in t rijtje: zwarte piet is discriminerend, jongens-en meisjeskleding ook.
Genderneutraal:
Niemand zegt dat jongens of meisjeskleding discrimenerend is. Je post bewijst wel dat je er geen donder van begrijpt.
Magrathea schreef:Mailbu, als je die vrijheid zo belangrijk vind, waarom mag de Hema dan niet deze verandering doorvoeren?
Shadow0 schreef:SusanH schreef:Zou wel fijn zijn als het ondanks dat de benaming van de kleding anders wordt, het toch wel min of meer gesorteerd per geslacht blijft hangen.
Hoe sorteer je op geslacht dan? Wat maakt dat een t-shirt voor jongens of meisjes is? Hoe zou je die onderverdeling zien?
SusanH schreef:Shadow0 schreef:
Hoe sorteer je op geslacht dan? Wat maakt dat een t-shirt voor jongens of meisjes is? Hoe zou je die onderverdeling zien?
Nou er zijn toch wel voldoende kledingstukken die mijn dochter nooit uit zou kiezen, vanwege de kleur of afbeelding. Denk aan donkerblauw, donkergroen, felrood, stripfiguren etc. Zij wil toch het liefst lichte kleuren, jurkjes etc, shirts met paarden erop, hartjes enzovoort. Ik zie nog niet zo in waarom het handig is. Moet ik op de sokkenafdeling straks bijvoorbeeld niet alleen zoeken naar de juiste maat (wat al een uitdaging op zich is) maar ook nog zoeken naar kleuren die mijn dochter leuk vindt en wil dragen. Ik vind het juist fijn dat het nu duidelijk gescheiden is maakt het zoeken iig een klein beetje makkelijker.