Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:29

cjb schreef:
Volgens de meeste hier mogen we geen vlees meer eten.
Mocht ik al om zijn en nu alleen nog maar soja producten willen eten.
Lees ik net op wiki dat we dan geen oerwouden meer over houden. omdat soja ruimte nodig heeft om te groeien.
Groenten worden de komende 10 jaar nog bespoten met glyfosaat.
In snoep en frisdrank zitten te veel suikers. Kraanwater bevat tegenwoordig een half xtc lab aan chemicaliën wat niet gefilterd kan worden.
Brood is te zout en het graan is gemodificeerd.
Denk dat de winter van 2017/2018 in mijn geheugen zal blijven als de hongerwinter :+

Jij mag vlees eten. Maar vlees hoort ook in dit rijtje van bewerkte producten thuis. Ook vlees is niet vrij van chemicalien, en ook veevoer kost opoffering van natuur.
Eigenlijk is alles ongezond, dat ben ik wel met je eens. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:30

Zelf eet ik geen vlees, vis en gevogelte.
Al van kleuter af aan, gewoon omdat ik het niet lekker vind om vlees te eten.

Vlees, vis en gevogelte eten, daar ben ik niet tegen en men moet het zelf weten!
Zolang er maar netjes met de slachtdieren zijn omgegaan en met respect.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:32

Ik denk dat we het er met z'n allen wel over eens zijn dat de dingen die in dit filmpje gebeuren, absoluut niet kunnen. En we hoeven niet met z'n allen helemaal geen vlees meer te eten, maar gewoon MINDER. Lagere productie, langzamere slachtlijn (of hoe zeg je dat), zodat dieren tenminste als dieren behandeld kunnen worden en niet als dingen. Dit hoeft toch niet zo verdomde moeilijk te zijn?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:34

Zizipicoleo schreef:
Ik denk dat we het er met z'n allen wel over eens zijn dat de dingen die in dit filmpje gebeuren, absoluut niet kunnen. En we hoeven niet met z'n allen helemaal geen vlees meer te eten, maar gewoon MINDER. Lagere productie, langzamere slachtlijn (of hoe zeg je dat), zodat dieren tenminste als dieren behandeld kunnen worden en niet als dingen. Dit hoeft toch niet zo verdomde moeilijk te zijn?

Dat dus, maar dat gebeurt helaas niet..........er is teveel vraag naar vlees en wel zo goedkoop mogelijk.......

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:40

Ik, vegetariër (al vind ik dat dat niet persé uit hoeft te maken) vind dit soort dingen; het moedwillig meppen/snijden/schokken van dieren, walgelijk.

Slagers hoeven echt niet vantevoren een kusje te geven, sorry te zeggen en daarna in tranen uit te barsten bij wijze van spreken. Respectvolle omgang is ook met slachtdieren mogelijk.

De lol die sommige mensen in de mishandeling lijken te hebben, en het complete gebrek aan empathie staat me wel zwaar tegen moet ik zeggen.

Overigens is een speklapje wat mij betreft nogsteeds héérlijk, gun ik iedereen zijn biefstuk. Mensen zijn gebouwd als vleeseters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:45

Kinke schreef:
Riel schreef:
Vreselijk... Hier moet veel meer controle op komen.

Mensen toestaan om max. 500 gram vlees per week te kopen. Er moet vast en zeker een methode zijn om dit te registeren. Daarnaast ook het vlees veel duurder maken en met deze prijsverhoging controleren of alles goed verloopt. Extra mensen aannemen voor controle, mensen die het werk doen veel beter opleiden en controleren, etc...

hier kan ik maar 1 reactie op geven….
_O-

Hoe is het leven daar, Kinke, met je kop in het zand? :)

Maar nu serieus. Je reageert alsof je doodgaat als je "maar" 500 gram vlees per week mag. Dat is alsnog 5 dagen in de week 100 gram per dag. Dat is niet weinig ofzo? :) Kijk even het Lubach filmpje over minder vlees eten. En nee, Lubach is geen lid van de zogeheten vega-maffia, hij eet zelf ook vlees. Je hoeft dus niet bang te zijn om gehersenspoeld te worden door veganist.

Weet je wat het ook is, je bent bijna 50. Een mens wordt zo ongeveer 80, geloof ik. Over 30 jaar, wanneer je mogelijk dood bent, is het klimaat waarschijnlijk al aardig veranderd, is er een voedseltekort en nog veel meer grote problemen. Het lijkt mij zo mooi als oudere generaties iets bewuster gaan leven, zodat de jeugd die nog een heel leven voor zich heeft later ook nog een planeet heeft om op te wonen. Waarschijnlijk een onbegonnen zaak, maar het zou mooi zijn als men er wat vaker bij stil stond. Vergelijk het met Brexit, waar een groot deel van de bejaarden, die waarschijnlijk bijna dood gaan, exit hebben gestemd. De jeugd stemde voor het grootste deel blijven, maar toch. Is dit eerlijk? Nee. Zij moeten met een puinhoop leven waar zij niet om hebben gevraagd, terwijl de mensen die hun zin hebben gekregen en zo lekker geleefd hebben al in hun kist liggen.

Met het milieu gaat het net zo. Tuurlijk, dat is een opstapeling van meerdere aspecten. Maar vlees is daar wel een héél groot deel van. Doe anderen een lol, en leef een beetje duurzamer. Eet wat minder vlees (je hoeft uiteraard niet helemaal te stoppen, een paar dagen minder vlees is al zo fijn), je overleeft het wel, er zijn een hele hoop lekkere vegatarische recepten. Ik wil er wel een paar van opsturen. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-17 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:45

Mooi gezegd khirshanta.

Slachters hoeven ook van mij ze echt geen kusje te geven en sorry te zeggen maar ze kunnen wel met respect met de de dieren omgaan.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:47

Walgelijk. Vind het zo erg ondanks dat ik graag vlees eet.
Merk wel dat ik bewuster vlees eet. Als in af en toe een dag overslaan of heel soms een vlees vervanger. Helaas mis ik gewoon vlees en weet dat ik graag vlees blijf eten.

Ik hoop dat we binnen 10 jaar gewoon bij de kinder boerderij een koe kunnen kiezen en dan dmv stamcellen(geloof ik) een stukje vlees kunnen creeren zonder dat de koe hoeft te sterven. Helaas is dat nu nog te duur. Geloof 500.000 dollar om te ontwikkelen maar over 10 jaar wellicht echt toekomst muziek en kunnen we iedereen happy houden!

Overigens mogen zulke onderzoeken/verborgen camera's geregeld wel in veehouderijen voorkomen om alle rotte appels er uit te halen.
Dan denken bedrijven ook wel 2x na ook ivm hun imago ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:48

bulck schreef:
Idd niet mooi, maar zal heus niet enkel daar gebeuren.

Zelf ben ik een zoon van vetmesters en destijds ook een slachtzaal gehad.
Wat ik me afvraag, waar zijn al die controle-veeartsen? Er zijn -tich regels te voldoen, maar je ziet ze amper. En tja het volgend is nu ook eenmaal het "personeel". Laat ons eerlijk zijn, en dat was destijds al bij ons bedrijf, een gewone "Belg", "Nederlander", trekt er zijn neus voor op. Resultaat, mensen worden aangetrokken uit delen van Europa (en daarbuiten), om die werkjes op te knappen. In landen waar amper respect is voor de medemens of bvb de dieren in kwestie als 'vuil' of 'onrein' bestempeld worden, kan je ook niet anders verwachten. Neem zo'n mensen hier in dienst, dan verandert dat niets! Het hart is er niet, dus daar zou al bijna constant iemand bij moeten zijn om te superviseren. En ja daar zijn de middelen niet voor en de controle-organismen dus duidelijk niet voldoende actief. Zonde en vooral ziekelijk

inderdaad. Dat zijn meestal Roemenen, Bulgaren of Hongaren die dit werk doen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:52

petraaken schreef:
bulck schreef:
Idd niet mooi, maar zal heus niet enkel daar gebeuren.

Zelf ben ik een zoon van vetmesters en destijds ook een slachtzaal gehad.
Wat ik me afvraag, waar zijn al die controle-veeartsen? Er zijn -tich regels te voldoen, maar je ziet ze amper. En tja het volgend is nu ook eenmaal het "personeel". Laat ons eerlijk zijn, en dat was destijds al bij ons bedrijf, een gewone "Belg", "Nederlander", trekt er zijn neus voor op. Resultaat, mensen worden aangetrokken uit delen van Europa (en daarbuiten), om die werkjes op te knappen. In landen waar amper respect is voor de medemens of bvb de dieren in kwestie als 'vuil' of 'onrein' bestempeld worden, kan je ook niet anders verwachten. Neem zo'n mensen hier in dienst, dan verandert dat niets! Het hart is er niet, dus daar zou al bijna constant iemand bij moeten zijn om te superviseren. En ja daar zijn de middelen niet voor en de controle-organismen dus duidelijk niet voldoende actief. Zonde en vooral ziekelijk

inderdaad. Dat zijn meestal Roemenen, Bulgaren of Hongaren die dit werk doen.

Maar waar zijn de veehouders dan in dit verhaal?
Die hebben natuurlijk niets te maken met de loonlijst van het slachthuis, maar die hoeven dit toch niet te pikken?
Tenminste: ík zou het niet pikken als men zo met mijn vee omgaat. Dan maar op een houtje bijten tot ik een fatsoenlijker bedrijf heb gevonden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:54

Palmera schreef:
RaafSmits schreef:
Anders is het misschien een optie om gruwelijke dierenleed foto's op de vleesverpakkingen te gaan zetten.
:o

Bij sigaretten schijnt het te werken

Echt? Volgens mij heeft het weinig tot geen invloed. Als ik alleen maar naar mezelf (en mijn rokende omgeving) kijk, ik kijk niet eens wat voor plaatjes er op staan. Rokers roken toch wel, ongeacht wat voor plaatje op de verpakking gedrukt staan.
Er wordt zelfs kwartet mee gespeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:08

Riel schreef:
Vreselijk... Hier moet veel meer controle op komen.

Mensen toestaan om max. 500 gram vlees per week te kopen. Er moet vast en zeker een methode zijn om dit te registeren. Daarnaast ook het vlees veel duurder maken en met deze prijsverhoging controleren of alles goed verloopt. Extra mensen aannemen voor controle, mensen die het werk doen veel beter opleiden en controleren, etc...

Wat jij nu wil is precies waarom de slachthuizen steeds groter worden, de slachtlijn sneller gaat en het dierenleed erger wordt. Die extra regels a 1 miljoen zijn voor zo'n slachtfabriek in 1-2 dagen terug verdiend, maar het kleine slachthuis dat deze ellende niet kent is het een jaar omzet. Jouw roep om meer regels en controle vraagt investeringen die precies dat noodzakelijk maken wat jij denkt te voorkomen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:11

Ik weet niet of ik wil kijken, wat zie je precies?

Tieneke

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:55

Onderwerp is nu aan bod in De Afspraak op Canvas. 860 000 dieren per dag die geslacht worden...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:56

Maar wat zie je precies :o ben zooo benieuwd! maar ook bang

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:58

Kijk dan gewoon, als je dat al niet uit de tekst kan halen wat je ziet moet je ook niet janken achteraf.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:59

Oke dan, toch maar kijken.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:00

Wal ge lijk.
Arme koetjes en varkens, video niet gekeken!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:18

Even iets de wereld uithelpen :)

cjb schreef:
Volgens de meeste hier mogen we geen vlees meer eten.
Mocht ik al om zijn en nu alleen nog maar soja producten willen eten.
Lees ik net op wiki dat we dan geen oerwouden meer over houden. omdat soja ruimte nodig heeft om te groeien.
Groenten worden de komende 10 jaar nog bespoten met glyfosaat.
In snoep en frisdrank zitten te veel suikers. Kraanwater bevat tegenwoordig een half xtc lab aan chemicaliën wat niet gefilterd kan worden.
Brood is te zout en het graan is gemodificeerd.
Denk dat de winter van 2017/2018 in mijn geheugen zal blijven als de hongerwinter :+

Dit staat op Wikipedia:

Citaat:
In Oost- en Zuidoost-Azië wordt de sojaboon grotendeels voor menselijke consumptie gebruikt, onder meer in de vorm van tofoe, tempé, sojasaus, sojamelk en sojaolie. In de westelijke wereld wordt het gewas hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van plantaardige olie en veevoeder. De meeste soja -zo'n 90% van de Nederlandse invoer- wordt gebruikt voor veevoer. Voor één kilo vlees (eiwit) is zo'n vijf kilo soja-eiwit nodig. Nederland is na China de grootste importeur van soja ter wereld. Vanuit Nederland wordt een groot deel van de Noordwest-Europese intensieve veehouderij (kippen, varkens, kalveren) van veevoer voorzien.

edit: tekst bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 12-09-17 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:18

Ik snap niet zo goed sinds wanneer het veganisme het beeld van indoctrinatie is geworden.

Fellor heeft op de eerste pagina een filmpje geplaatst die de spijker op z'n kop slaat over het gedrag dat je terugziet in dit topic.

Van sommigen krijg ik het gevoel dat ze heel sceptisch tegenover het concept en de gedachtegang van het veganisme staan.
Waarom?
De mensen die hier niets van moeten, staan jullie ook sceptisch tegenover het tegenovergestelde van veganisme? Datgene dat nu de naam ‘carnisme’ heeft gekregen om besef te creëren?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:21

Als ik voor mijzelf spreek: ik heb niets tegen veganisme. Maar waar ik wel moeite mee heb is proberen een ander te overtuigen dat het veganisme (of het geloof) de enige juiste keuze is.
Waar ik ook moeite mee heb is de suggestie dat ik als vleeseter verantwoordelijk zou zijn voor het dierenleed in het slachthuis. Dat ben ik namelijk niet.
Ik ben niet tegen veganisme, ik ben vooral voor keuzevrijheid en het maken van geinformeerde keuzes.

Edit: carnisme ga ik mij niet in verdiepen, dat is een onzinconcept wat door een doorgeslagen veganist is verzonnen.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 12-09-17 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:22

Ik vind niet dat we nu allemaal vega moeten worden. Maar ik vind wel dat iedereen moet stoppen met kiloknallers etc en biologisch moet eten. Ook vind ik dat je niet elke dag vlees moet eten. Eet het gewoon af en toe.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:25

Want bio vlees word natuurlijk in een hele andere slachthuis geslacht dan niet bio vlees.. 8)7

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:26

Froukje schreef:
Want bio vlees word natuurlijk in een hele andere slachthuis geslacht dan niet bio vlees.. 8)7

Nee natuurlijk niet, maar het is wel beter leven en daar voor gaat het al mis; Bij het opgesloten zitten, maar oke dat is oftopic! Ik vind gewoon dat er een hele grote boete moet komen op dierenleed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:27

Arabier schreef:
Ik weet niet of ik wil kijken, wat zie je precies?

De sanitaire versie is : haast en hebzucht zijn zelden goed.

Slachtlijn toevoer is verkeerd opgezet (dieren durven niet door te lopen), snelheid te hoog, dus stress voor de dieren, mensen die niet genoeg tijd hebben om correct te werken met ellende tot gevolg. Alles bij elkaar verwachten de mensen op een gegeven ook dat dieren iets niet willen, en reageren dan alvast met dwang (voor iets anders is ook geen tijd) en dan voedt dat elkaar met dit als resultaat.