GDG schreef:Eens met je opmerking dat het discriminatie zou zijn als blinden/gehandicapten niet in staat gesteld zouden worden om bij KV te winkelen.
De persoon wordt niet in staat gesteld te winkelen. De uitspraak is daar ook best helder in:
"De vrouw wil zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren. Haar wens sluit aan bij het uitgangspunt van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ) dat ieder mens in staat moet worden gesteld aansluitend bij zijn eigen mogelijkheden autonoom te zijn. Voor de vrouw houdt dat in dat zij daadwerkelijk door de winkel kan lopen, daarbij vragen kan stellen over de producten en deze kan voelen. De door Kruidvat aangeboden aanpassing draagt in mindere mate bij aan deze autonomie."
Bij winkelen denk ik zelf ook aan 'daadwerkelijk door de winkel lopen, vragen kan stellen over producten en deze voelen' - dat is heel wat anders is dan een briefje inleveren.
Citaat:Maar je vergeet hierbij even dat het begeleiden door de winkel niet noodzakelijk is (zoals jij hierboven stelt) en dat begeleiding wel degelijk een extra service is.
Jij vergeet dat het uitgangspunt van het verdrag voor de rechten van de mens is dat mensen zoveel mogelijk in staat gesteld moeten worden om autonoom te functioneren en dezelfde ervaringen te hebben als mensen zonder beperkingen. En het is niet eens een absolute plicht: alleen als je een verzoek van iemand met een beperking afwijst, moet je dat wel gemotiveerd doen. Zelfs daar had het Kruidvat geen zin in.
Citaat:Dat wat wél aangeboden werd (de spullen voor mevrouw verzamelen) stelde mevrouw in staat om haar aankopen te doen bij het KV.
Ja, alleen was dat dus niet het enige doel van de vrouw. En als ik ga winkelen, dan doe ik dat ook om een indruk te krijgen van allerlei dingen - ik werk niet alleen mijn boodschappenlijstje af, maar kijk ook rond naar nieuwe dingen, of vergelijk prijzen ofzo.
Het inleveren van een lijstje kan in sommige gevallen voldoende zijn... maar in sommige gevallen ook niet. En dat is uiteindelijk iets wat mensen eerder voor zichzelf kunnen bepalen dan dat de winkel het kan bepalen, en als het gaat om zaken die met ziekte en beperking te maken hebben moeten ze onderbouwd uitleggen waarom bepaalde oplossingen voor hen niet mogelijk zijn.
Zoals iemand ergens anders al schreef over hoe dat bij haar Albert Heijn gaat: ze leggen de betreffende persoon uit dat het onverwacht druk is. Dat is een keurig onderbouwde uitleg waarom het door de winkel lopen op dat moment niet kan - maar geven dus ook de mogelijkheid om bv op rustige tijden te komen zodat er wel iemand mee kan lopen. Dat is een prima invulling.
Maar dat was niet wat het Kruidvat deed. Die wezen het gewoon af, zonder onderbouwing en zonder in gesprek te willen. En daarmee maken ze dat de vrouw niet kan winkelen zoals iemand zonder beperking dat wel kan.