Discriminatie van blinden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:01

GDG schreef:
Eens met je opmerking dat het discriminatie zou zijn als blinden/gehandicapten niet in staat gesteld zouden worden om bij KV te winkelen.

De persoon wordt niet in staat gesteld te winkelen. De uitspraak is daar ook best helder in:

"De vrouw wil zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren. Haar wens sluit aan bij het uitgangspunt van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ) dat ieder mens in staat moet worden gesteld aansluitend bij zijn eigen mogelijkheden autonoom te zijn. Voor de vrouw houdt dat in dat zij daadwerkelijk door de winkel kan lopen, daarbij vragen kan stellen over de producten en deze kan voelen. De door Kruidvat aangeboden aanpassing draagt in mindere mate bij aan deze autonomie."

Bij winkelen denk ik zelf ook aan 'daadwerkelijk door de winkel lopen, vragen kan stellen over producten en deze voelen' - dat is heel wat anders is dan een briefje inleveren.

Citaat:
Maar je vergeet hierbij even dat het begeleiden door de winkel niet noodzakelijk is (zoals jij hierboven stelt) en dat begeleiding wel degelijk een extra service is.

Jij vergeet dat het uitgangspunt van het verdrag voor de rechten van de mens is dat mensen zoveel mogelijk in staat gesteld moeten worden om autonoom te functioneren en dezelfde ervaringen te hebben als mensen zonder beperkingen. En het is niet eens een absolute plicht: alleen als je een verzoek van iemand met een beperking afwijst, moet je dat wel gemotiveerd doen. Zelfs daar had het Kruidvat geen zin in.

Citaat:
Dat wat wél aangeboden werd (de spullen voor mevrouw verzamelen) stelde mevrouw in staat om haar aankopen te doen bij het KV.

Ja, alleen was dat dus niet het enige doel van de vrouw. En als ik ga winkelen, dan doe ik dat ook om een indruk te krijgen van allerlei dingen - ik werk niet alleen mijn boodschappenlijstje af, maar kijk ook rond naar nieuwe dingen, of vergelijk prijzen ofzo.
Het inleveren van een lijstje kan in sommige gevallen voldoende zijn... maar in sommige gevallen ook niet. En dat is uiteindelijk iets wat mensen eerder voor zichzelf kunnen bepalen dan dat de winkel het kan bepalen, en als het gaat om zaken die met ziekte en beperking te maken hebben moeten ze onderbouwd uitleggen waarom bepaalde oplossingen voor hen niet mogelijk zijn.

Zoals iemand ergens anders al schreef over hoe dat bij haar Albert Heijn gaat: ze leggen de betreffende persoon uit dat het onverwacht druk is. Dat is een keurig onderbouwde uitleg waarom het door de winkel lopen op dat moment niet kan - maar geven dus ook de mogelijkheid om bv op rustige tijden te komen zodat er wel iemand mee kan lopen. Dat is een prima invulling.

Maar dat was niet wat het Kruidvat deed. Die wezen het gewoon af, zonder onderbouwing en zonder in gesprek te willen. En daarmee maken ze dat de vrouw niet kan winkelen zoals iemand zonder beperking dat wel kan.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:01

Het is voor iemand die blind is, al zwaar genoeg. Makkelijk oordelen als je het zelf niet bent. Ik ben ook niet blind, maar ik heb wel contact gehad met iemand die blind is en sommige dingen wennen ze nooit aan.
Kortom: waarom het leven van iemand niet iets gemakkelijker maken en diegene van een arm voorzien en meehelpen winkelen?
Winkels zijn tegenwoordig nog steeds gericht op service, het is echt onzin dat dat niet meer het geval is. :n Deze mevrouw wilt ook gewoon geholpen worden en dat is toch een kleine moeite? Of heeft zij er geen recht op zelf boodschappen te kunnen doen? Volgens de Kruidvat niet, maar moeite doen om dat degelijk te onderbouwen? Neuh. Dus een terechte uitspraak.
Ik vind sommige reacties hier behoorlijk egoïstisch en geen blijk geven vam empathie. Maargoed, tegenwoordig lijkt dat steeds normaler te worden...

Cer

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:07

Ik snap het wel... mevrouw sluit aan in de rij 'discriminatie'... en waarom ook niet, het kan toch?

Persoonlijk vind ik het heel moeilijk te geloven dat deze mevrouw voor het eerst in haar leven in een Kruidvat kwam en niet wist hoe het er daaraan toe gaat.

Alles prima hoor, die participatiemaatschappij, maar wie gaat dat betalen eigenlijk allemaal? Uiteindelijk draaien de meeste bedrijven nog altijd om geld verdienen.

Mevrouw kan prima meedraaien in de maatschappij, alleen niet in alle winkels.. hoe erg is dat?

Ja, het wordt weer zo'n topic }:) Oh nee dat is het al... :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:11

Ik vind de geboden oplossing van Kruidvat prima. Zij zijn imo niet verantwoordelijk voor het 'zelfstandig shoppen' van mevrouw. Anders neemt mevrouw een persoonlijk begeleider, buurvrouw, zus of andere winkelgids mee.

Straks wil ze ook nog dat bij het Hema-toilet haar billen af worden geveegd onder dezelfde noemer. Hou op hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:12

oomens schreef:
Wat is dan verdorie het probleem? Winkel verkoopt producten, klant heeft de gewenste producten, iedereen blij, toch? Het is een winkel, geen therapeutische instelling.
Ondanks haar handicap, waardoor ze dat ze niet zelfstandig kan winkelen, leveren ze haar toch wat ze nodig heeft?

Ik weet het niet, maar ik heb het idee dat de mevrouw niet blij was! Want als ze wel blij was, had ze vast die klacht niet ingediend!

Maar verder: je lijkt het niet zo op te hebben met het zo veel mogelijk autonoom functioneren van mensen met een handicap? Die moeten maar blij zijn met wat ze toegeworpen krijgen, zonder daar zelf keuzes in te maken?
En het lijkt je ook nog erg te raken: vetgedrukte letters, 'verdorie'. En wat betreft de therapeutische instelling: dat is een beetje wat je nu ziet: we drukken mensen de maatschappij uit, zorgen dat zij niet hebben wat de meeste van ons wel hebben (zoals dus de mogelijkheid om eens door een winkel te lopen en rond te kijken en eens in je op te nemen wat er zoal in de schappen ligt), en vervolgens moeten therapeutische instellingen maar oplossen wat wij als maatschappij aan uitsluiting creeren. (En daarna gaan we klagen over de toename van kosten.)

Je zou het ook anders kunnen benaderen. Juist als we zorgen dat ook gigantische winkelketens als het Kruidvat een beetje fatsoen toont in de omgang met mensen met een beperking, en de regelgeving rondom toegankelijkheid respecteert, maken we mensen blij omdat ze beter functioneren EN we kunnen besparen op onnodig specifieke ondersteuning voor dingen die we als maatschappij makkelijk gewoon op kunnen lossen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:13

Als blinden zich massaal gediscrimineerd en benadeeld zouden voelen door een gebrekkige service in winkels had dit in het NL van vandaag de dag allang een maatschappelijke discussie opgeleverd. Het gaat hier om één blinde mevrouw die zich benadeeld voelt omdat de door haar gewenste service niet geboden werd, maar wel een heel redelijk alternatief waar zij niet op in wenste te gaan. Dat de betreffende drogist weigert op haar verzoek in te gaan heeft m.i. weinig met discriminatie te maken, maar meer met praktische overwegingen. Dat deze vrouw zich hier zo druk over maakt is m.i. aan te merken als het soort verwende consumentengedrag dat je in alle soorten en maten overal in de samenleving tegenkomt. Er lijken mij voor visueel gehandicapten toch belangrijker dingen aan te wijzen om je druk over te maken wat betreft het zelfstandig kunnen participeren in de samenleving.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:16

Vanuit welke expertise kun jij beter dan haar bepalen wat belangrijk voor haar is? En waarom moet zij als individu per se representeren wat belangrijk is voor alle mensen met visuele beperkingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:20

Citaat:
Als blinden zich massaal gediscrimineerd en benadeeld zouden voelen door een gebrekkige service in winkels had dit in het NL van vandaag de dag allang een maatschappelijke discussie opgeleverd

Ben ik het niet mee eens. Het kan ook net zo goed zijn dat de rest het er maar bij laat zitten ("want wat voor nut heeft het nou om te klagen, je word toch alleen maar voor verwend uitgemaakt") en deze mevrouw laat het er dan toevallig niet bij zitten.

Ik kom ook bij een flink aantal winkels waarvan ik niet kan zeggen dat ze heel rolstoelvriendelijk zijn, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen als ik ooit in een rolstoel terecht zou komen; sommige winkels kan je geeneens in komen, ook winkels waar je het niet van zou verwachten, maar toch kom je het pad geeneens door. Dat vind ik een kwalijke zaak. Daar kan je met een kinderwagen dan geeneens doorheen rollen en dan vraag ik me wel eens af hoe men in een rolstoel nog wordt geacht erop uit te gaan als het zo onmogelijk gemaakt wordt..

En ja, dan kan dat opgevat worden als 'verwend gedrag' maar het is funest voor je eigenwaarde als je steeds minder zelf kan en maar wordt geacht daar genoegen mee te nemen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:21

Cer schreef:
Alles prima hoor, die participatiemaatschappij, maar wie gaat dat betalen eigenlijk allemaal? Uiteindelijk draaien de meeste bedrijven nog altijd om geld verdienen.

Mevrouw kan prima meedraaien in de maatschappij, alleen niet in alle winkels.. hoe erg is dat?

Ja, het wordt weer zo'n topic }:) Oh nee dat is het al... :j

Ik denk dat vaak net de bedrijven die klantvriendelijk zijn goede winstcijfers kunnen voorleggen. Het gaat over het bedrijfsklimaat, niet alleen naar de klanten maar ook naar de werknemers. De bedrijven met het beste imago staan hoog op het lijstje bij sollicitanten, en dan hebben die bedrijven weer de meeste keuze bij aanwervingen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:23

Ik had dit denk ik ook geweigerd. Ik vind niet dat personeel van een winkel verantwoordelijk is voor het mogelijk maken van participatie (en voor haar dus het zelfstandig winkelen).
Ondanks dat ik de Kruidvat en erg onvriendelijke winkel vind voor gehandicapten/mensen met een beperking, vind ik hierin niet dat ze tekort zijn geschoten. Ze boden wel hulp aan, wat ik netjes vindt en niet meer dan correct.
Maar ik vind niet dat deze mevrouw kan eisen dat zij met mevrouw de winkel door lopen. Dat staat hoe dan ook niet in hun arbeidsvoorwaarden en bovendien vind ik het een principe kwestie. Ik ben zelf dagelijks bezig om mensen te leren om zichzelf weer te kunnen helpen (ergotherapie), en zal dit nooit vragen van een client om iemand in de winkel te vragen om te helpen.
Het inpakken van een boodschap vind ik nog tot daar aan toe, in de supermarkt hoorde dat ook bij mijn taakomschrijving(af en toe met iemand meelopen die slecht ter been is om de boodschappen in het mandje of de auto te zetten).
Maar dit vind ik te ver gaan.

Er zijn zeer veel andere middelen waardoor deze dame weer zelfstandig door de winkel zou kunnen lopen. Denk hierbij aan een taststok, geleide hond, barcode readers en de mensen zijn echt niet te beroert om mevrouw te vertellen of ze de scheerschuim in haar hand heeft of de luchtverfrisser als ze hierom vraagt.

Nee deze wens vind ik op voorhand niet netjes van de persoon in kwestie. Je kunt het beter zelf eerst proberen en dan hulp vragen/.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:25

Shadow0 schreef:
Maar verder: je lijkt het niet zo op te hebben met het zo veel mogelijk autonoom functioneren van mensen met een handicap?

Maar een handicap betekent ook dat ze niet alles kunnen. En ja ze willen en 'moeten' alles zo veel mogelijk zelfstandig doen, maar in dit geval kon dat dus niet. (moeten als in vanuit zichzelf)

Sorry maar ik vind het van de gekke dat een medewerker mevrouw aan de hand moet meevoeren door de winkel om te kunnen snuffelen en voelen aan producten voor wie weet hoelang.
Dan neemt mevrouw idd maar een vriendin/ familielid/ buurvrouw voor mee voor zulk soort dingen.

De tijd van de buurtwinkel is voorbij, dat heeft niks met discriminatie te maken maar met de huidige maatschappij. En daar passen prima mensen in met een handicap, maar aangepast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:27

http://www.omroepbrabant.nl/?news/26927 ... +niet.aspx

Een andere kijk op het verhaal

Citaat:
"Veel klanten, maar ook medewerkers stellen het niet op prijs om aangeraakt te worden. Dat kan te maken hebben met veiligheid of - zoals in dit geval - hygiëne", laat woordvoerder

Citaat:
Maar het kan ook met de persoonlijke verzorging van de klant te maken hebben. Dat was in dit geval ook zo",

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:30

Onali schreef:
Shadow0 schreef:
Maar verder: je lijkt het niet zo op te hebben met het zo veel mogelijk autonoom functioneren van mensen met een handicap?

Maar een handicap betekent ook dat ze niet alles kunnen. En ja ze willen en 'moeten' alles zo veel mogelijk zelfstandig doen, maar in dit geval kon dat dus niet. (moeten als in vanuit zichzelf)

Sorry maar ik vind het van de gekke dat een medewerker mevrouw aan de hand moet meevoeren door de winkel om te kunnen snuffelen en voelen aan producten voor wie weet hoelang.
Dan neemt mevrouw idd maar een vriendin/ familielid/ buurvrouw voor mee voor zulk soort dingen.

De tijd van de buurtwinkel is voorbij, dat heeft niks met discriminatie te maken maar met de huidige maatschappij. En daar passen prima mensen in met een handicap, maar aangepast.

Het hele punt van de uitspraak was juist dat kruidvat niet heeft aangetoond dat dat niet kon, daarom was er sprake van discriminatie. Had Kruidvat uit kunnen leggen waarom dat niet mogelijk was, dan was het verzamelen van de spullen op haar lijstje inderdaad de best mogelijke optie geweest naar de wet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:32

Winkels bieden toch geen winkelervaring? Ze bieden producten. Ik snap sowieso niet wat er leuk is aan winkelen maar dat is mijn probleem :+

Hoe zit het met de museum ervaring?
Eftelingervaring?
Voetbalervaring?
Paardrijervaring?
Kerstmarktervaring?

Is het reeel een discotheek te vragen om de verlichting en muziekkeuze aan te passen al iemand met epileptie binnen komt?

Dat Kruidvat niet fatsoenlijk op de verzoekmail gereageerd heeft vind ik daarentegen weer wel heel onfatsoenlijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:38

Shadow0 schreef:
Ik weet het niet, maar ik heb het idee dat de mevrouw niet blij was! Want als ze wel blij was, had ze vast die klacht niet ingediend!
Dat ze niet blij was is duidelijk, maar dat is haar probleem en dat zou niet het probleem van de Kruidvat moeten maken. Ze kan natuurlijk ook besluiten om niet bij die winkel te kopen, zonder een klacht in te dienen.

Citaat:
Maar verder: je lijkt het niet zo op te hebben met het zo veel mogelijk autonoom functioneren van mensen met een handicap? Die moeten maar blij zijn met wat ze toegeworpen krijgen, zonder daar zelf keuzes in te maken?
En het lijkt je ook nog erg te raken: vetgedrukte letters, 'verdorie'. En wat betreft de therapeutische instelling: dat is een beetje wat je nu ziet: we drukken mensen de maatschappij uit, zorgen dat zij niet hebben wat de meeste van ons wel hebben (zoals dus de mogelijkheid om eens door een winkel te lopen en rond te kijken en eens in je op te nemen wat er zoal in de schappen ligt), en vervolgens moeten therapeutische instellingen maar oplossen wat wij als maatschappij aan uitsluiting creeren. (En daarna gaan we klagen over de toename van kosten.)

Ik heb eerder het idee dat gehandicapten meer dan ooit 'deel (moeten) zijn van de maatschappij', en dat iedereen daar dan maar ruimte voor moet maken. Restaurants in piepkleine monumentale pandjes moeten maar zorgen dat ieder hoekje rolstoeltoegankelijk is want o wee. Scholen moeten hun lesprogramma omgooien zodat ook het zeldzaamste rugzakje met een volwaardig gevoel kan meedoen.
Denk dat dat inderdaad zekere kosten met zich meebrengt ja, en dat zijn echt niet alleen de kosten die 'we' veroorzaken met uitsluiting. Volgens mij kost het juist een hoop extra door mensen wél volledig mee te laten doen. Enig idee wat een hardloopoutfit voor een éénbenige meer kost dan voor een valide persoon? Of de uitrusting van een rolstoelbasketballer? Een set schoolboeken omzetten en leesbaar maken in braille en gesproken woord?

Ik zeg niet direct dat we terug moeten naar de tijd dat gehandicapten met een houten klepper en een tinnen schaaltje op de trappen naast de kerkdeur zaten, of die waarin ze allemaal 'veilig' werden opgeborgen bij de nonnen/paters in tehuizen ergens afgelegen in de bossen, maar het zou ook kunnen dat we nu aan het doorslaan zijn de andere kant op. Autonomie om de autonomie tegen elke prijs zeg maar, waarbij degene die daar niet direct zonder sputteren volledig in meegaat gelijk een rechtszaak aan zijn broek heeft hangen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:47

Ik vraag me trouwens af hoe mensen het snuffelen in de winkel voor een blinde dan voor zich zien? Als ik in een winkel snuffel dan bekijk ik vooral verpakkingen maar als iemand als ik om handcreme zonder parfum vraag oid de 3 varianten naar voren haalt en ik ze daar kan bekijken is dat toch niet perse een hele beperking lijkt me, dan kan je ook gewoon kiezen (testers doen ze meestal ook niet aan in de kruidvat volgens mij?)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:55

Onali schreef:

We weten helemaal niet of het in dit geval niet kon - want het Kruidvat heeft niet eens de moeite genomen uit te leggen waarom het niet kon, of in overleg willen treden.

Daarmee overtreden ze dus zowel het verdag, als het goed fatsoen. (Want goed fatsoen houdt in dat je dit soort dingen samen probeert op te lossen, ipv dat een iemand eenzijdig beslist wat goed genoeg voor de ander is.)

Citaat:

Huh ja: de mensen met de handicap moeten zich maar aanpassen, want de rest wil het echtechtecht niet doen. We zijn rijker dan ooit, de economie groeit, maar stel je voor dat we een paar minuten besteden aan zoiets. Dat kan niet in onze maatschappij. (Leuke maatschappij wordt dat.)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:57

Jeetje, wat denken jullie raar. Of ik dan.
Maar velen hier vinden dat anderen het mogelijk moeten maken dat die vrouw zelfstandig kan winkelen. Maar hoe zelfstandig is iemand als ze hulp nodig heeft om uberhaupt de winkel door te komen. Even los van de onvriendelijkheid van de indeling van de Kruidvat, je bent niet zelfstandig als je een medewerker moet vragen om je aan de arm erdoor moet loodsen. Die mensen zijn aan het werk en hebben andere bezigheden.
Zelfstandig wil zeggen dat je je kunt redden in de maatschappij. En daar is iemand vragen om je aan de arm te begeleiden niet een manier voor. Zelfstandig zijn kan door jezelf trucs aan te leren of hulpmiddelen te gebruiken en hier en daar wat hulp te vragen. Winkelen kan prima als je blind bent. Tast, reuk en gehoor zijn vaak perfect ontwikkeld en veel spullen bij kruidvat hebben geuren (denk aan shampoo's parfums etc). Daarnaast veel spullen die vormen hebben of texturen. En met een barcode reader of een speciale app op je telefoon vertelt je telefoon wat je in je hand hebt. en kan je zelfs vertellen wat het kost als je het kaartje scant.
Dus dat kan prima, echter is het zeker niet zelfstandig als je een medewerker moet vragen om je te begeleiden. Ik zou dat mijn clienten toch sterk afraden. Maar je hebt er vreemde mensen tussen zitten.

Als je zelfstandig wilt zijn maar het lukt niet, dan schakel je bijvoorbeeld een ergotherapeut in die kijkt naar je situatie en wensen en behoeften en die meedenkt in wat de mogelijkheden zijn. Die zal zoiets nooit adviseren tenzij het familie is en er echt geen andere opties zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:01

RoyceMack schreef:
Jeetje, wat denken jullie raar. Of ik dan.
Maar velen hier vinden dat anderen het mogelijk moeten maken dat die vrouw zelfstandig kan winkelen. Maar hoe zelfstandig is iemand als ze hulp nodig heeft om uberhaupt de winkel door te komen. Even los van de onvriendelijkheid van de indeling van de Kruidvat, je bent niet zelfstandig als je een medewerker moet vragen om je aan de arm erdoor moet loodsen. Die mensen zijn aan het werk en hebben andere bezigheden.
Zelfstandig wil zeggen dat je je kunt redden in de maatschappij. En daar is iemand vragen om je aan de arm te begeleiden niet een manier voor. Zelfstandig zijn kan door jezelf trucs aan te leren of hulpmiddelen te gebruiken en hier en daar wat hulp te vragen. Winkelen kan prima als je blind bent. Tast, reuk en gehoor zijn vaak perfect ontwikkeld en veel spullen bij kruidvat hebben geuren (denk aan shampoo's parfums etc). Daarnaast veel spullen die vormen hebben of texturen. En met een barcode reader of een speciale app op je telefoon vertelt je telefoon wat je in je hand hebt. en kan je zelfs vertellen wat het kost als je het kaartje scant.
Dus dat kan prima, echter is het zeker niet zelfstandig als je een medewerker moet vragen om je te begeleiden. Ik zou dat mijn clienten toch sterk afraden. Maar je hebt er vreemde mensen tussen zitten.

Als je zelfstandig wilt zijn maar het lukt niet, dan schakel je bijvoorbeeld een ergotherapeut in die kijkt naar je situatie en wensen en behoeften en die meedenkt in wat de mogelijkheden zijn. Die zal zoiets nooit adviseren tenzij het familie is en er echt geen andere opties zijn.

Dit dus _/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:02

Sizzle schreef:
Winkels bieden toch geen winkelervaring? Ze bieden producten.

Moet jij eens in hun marketingverhalen lezen. De winkelervaring is wel degelijk belangrijk - zowel voor de winkel als voor het winkelend publiek. Daar wordt ook uitgebreid over nagedacht.
Een deel waarvan we nu dus expres mensen uitsluiten, en dat mag dus niet.

Citaat:
Hoe zit het met de museum ervaring?
Eftelingervaring?
Voetbalervaring?
Paardrijervaring?
Kerstmarktervaring?

Dit is een boel 'whataboutery' - allemaal andere zaken erbij halen om de discussie te verschuiven. Maar in bijna al die gevallen geldt ook dat we als maatschappij best wat meer na zouden kunnen denken over hoe we meer ruimte maken voor mensen, want dan zouden we ook niet zoveel aparte voorzieningen hoeven te treffen. En dat er met een beetje goede wil al heel veel te bereiken is, laat staan als je toegankelijkheid vanaf het begin meeneemt.

Het is pure gemakzucht dat we daar niet over na willen denken - de mensen die immers op de positie zitten om de beslissing te nemen zijn meestal niet de mensen die er last van hebben. Dit is best een maatschappelijk groot probleem, dus daar is echt wel veel over te zeggen, en de manier waarop we daar nu mee omgaan is minder dan ideaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:04

RoyceMack schreef:
Maar velen hier vinden dat anderen het mogelijk moeten maken dat die vrouw zelfstandig kan winkelen. Maar hoe zelfstandig is iemand als ze hulp nodig heeft om uberhaupt de winkel door te komen.

Je had het stukje uit de uitspraak kunnen lezen dat ik al eerder geciteerd had: "dat ieder mens in staat moet worden gesteld aansluitend bij zijn eigen mogelijkheden autonoom te zijn. Voor de vrouw houdt dat in dat zij daadwerkelijk door de winkel kan lopen, daarbij vragen kan stellen over de producten en deze kan voelen."

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:08

Ik denk dat ze bij de Bijenkorf een heel eind komt :j

Bij de Trekpleister dan weer niet vermoed ik ..

Overigens denk ik ook weer dat een blinde met stok of hond zich beter kan redden in de Kruidvat dan een rolstoeler.. hoewel ik laatst een hele nieuwe kruidvat zag, waar de paden redelijk breed waren, zonder al te veel obstakels.. dus misschien zijn ze ook aan t verbeteren als t pand het toelaat..

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:08

Ik snap dat mevrouw zelf wilt winkelen, dat is een stukje zelfstandigheid en onafhankelijkheid dat elk mens vast graag voelt. Want kom op? Mevrouw is al blind, dus heeft een achterstand in het leven, haar handicap dus, maar ze wil zo normaal als mogelijk leven. Dat is haar goed recht.
Enkel is het dat er in winkels vaak niet genoeg personeel is op zo met iemand mee te lopen. In de Big Bazar waar ik werk, kan het goed druk zijn en dan heb ik echt geen tijd om iemand aan de arm te nemen en die de winkel rond te slepen. Ik kan iemand naar de vakken brengen of wijzen, maar dan staat er alweer een volgende klant voor mijn neus met een vraag. Zelfde vaak voor kruidvat. Er word te weinig personeel ingeroosterd voor dit soort zaken. Dan kunnen we vaak idd zelf beter de producten pakken, want hoe banketstaaf het ook klinkt: dan zijn we sneller omdat we niet aan iemand vast zitten.

En dan kan het een stukje 'winkelervaring' zijn, maar er is een oplossing aan de mevrouw geboden om haar winkelervaring zo prettig mogelijk te maken binnen de capaciteiten van de kruidvat. Als zij die keuze niet aanneemt is dat haar goed recht, maar is er een middenweg gezocht en dus niet gediscrimineerd. Discrimineren was in dit geval aan de hand geweest als ze haar de deur hadden laten zien. Zij heeft er zelf voor gekozen die deur weer uit te wandelen zonder oplossing.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:12

Shadow0 schreef:
Onali schreef:

We weten helemaal niet of het in dit geval niet kon - want het Kruidvat heeft niet eens de moeite genomen uit te leggen waarom het niet kon, of in overleg willen treden.

"Vanwege de veiligheid" <-uitleg

In dit soort zaken blijf je in een impasse want:
Mevrouw wil begeleid worden vs winkel bied aan om spullen te halen.

Hoe moet je verder overleggen dan :? mevrouw wil begeleid worden, punt.
Winkel zegt 'we kunnen de spullen gaan halen', punt.

Ik vind het een compromis van de winkel, waar verder overleg en soebatten tot niets leidt.. want mevrouw wil begeleid worden, en de winkel wilde dat niet vanwege veiligheid (uitleg) dus haar spullen konden gehaald worden (compromis vanuit de winkel) .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:12

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
Winkels bieden toch geen winkelervaring? Ze bieden producten.

Moet jij eens in hun marketingverhalen lezen. De winkelervaring is wel degelijk belangrijk - zowel voor de winkel als voor het winkelend publiek. Daar wordt ook uitgebreid over nagedacht.

Ik dacht dat jij de laatste zou zijn die dergelijke marketingverhalen klakkeloos voor waarheid zou aannemen. Die hele winkelervaring is alleen maar belangrijk als middel, niet als doel. Het is een middel om een bepaalde groep klanten te bereiken en daardoor meer producten te verkopen. Uiteraard zetten ze dat niet met koeienletters op hun website, want in woord is de winkelbeleving van de klant inderdaad hun voornaamste doel.