Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:32

Overigens: dat "er zijn twee geslachten en iedereen valt netjes biologisch gezien in "man of vrouw"" klopt ook niet. :D

Ten eerste zijn er drie biologische sekse-kenmerken: chromosomen (XX of XY), de sekse-kenmerken binnen het lichaam (dingen als een baarmoeder of juist niet), en de uiterlijke geslachtskenmerken (wat je in je broek hebt). Zelfs met deze drie biologische kenmerken kan echter niet duidelijk een biologische tweedeling gemaakt worden.

Elke week wordt er minstens een kindje geboren dat op basis van de uiterlijke kenmerken niet overduidelijk "jongen" of "meisje" is. Die methode is dus al niet 100% een heldere binaire scheidingsmethode. Verder kunnen mensen geboren worden met XXY-chromosomen (dit komt veel naar buiten bij vrouwelijke sporters die opeens niet meer als "vrouw" mee mogen doen omdat hun chromosomen niet binnen het domein "vrouw" passen). En natuurlijk zijn er ook mensen die geboren worden zonder baarmoeder of zonder eierstokken, of syndromen die secundaire geslachtskenmerken (ballen, borsten, schaamhaar) verhinderen. En al deze dingen komen vaker voor dan je zou denken. Laatst kwam Elle Bandita nog "uit de kast" over dat zij als interseks persoon geboren is.

Kortom: ook "biologisch" is er geen super duidelijke tweedeling en klassificering, die is veelal door mensen gemaakt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:34

Schoentje schreef:
Summerfly schreef:
Ik vraag me oprecht af waarom sommige mensen hier reageren met "ik ben 100% vrouw én hetero", wat heeft hetero zijn te maken met het vrouw zijn? Je seksualiteit staat toch compleet los van je genderidentiteit? En als je als vrouwzijnde niet hetero bent maakt dat je toch niet minder vrouw? :?

Ik schreef 'ik voel me 100% vrouw en hetero' en dat heeft ermee te maken, omdat ik me dus niet als een standaard heterovrouw gedraag.
Dit dus ook weer, ik probeerde een beeld te schetsen van wie ik ben en hoe ik in elkaar zit en dat mag dan ook schijnbaar niet.
Sorry, als ik daar iemand mee gekwetst heb.

En dat is dus het hele probleem hier. wtf is een standaard hetero vrouw?
Lang haar, rokje, hoge hakken?
Dus de standaard lesbische vrouw is broek, overhemd, en kort pittig haar?
Dit zijn van die stereotypes die de wereld uit moeten.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:35

Palmera schreef:
Ik voel mij juist beledigd als er in mijn paspoort niet meer mag staan dat ik een vrouw ben
Alsof ík een twijfelgevalletje ben.

Ook begrijp ik niet waarom ík een wc moet delen met mannen, is het mij volslagen onduidelijk waarom ik, met mijn goede gedrag, iemand blijkbaar kan beledigen als ik vriendelijk 'dag mevrouw' zeg en snap ik niet waarom mijn dameskledingzaak, ondanks dat er toch echt geen herenkleding hangt, zich geen dameszaak meer mag noemen. 8)7

En dit allemaal omdat er een groepje mensen is dat blijkbaar in dr knoop zit met zichzelf.

Accepteer gewoon jezelf, daarmee bereik je meer op de wereld dan wanneer je van die wereld eist dat ze zich aan jou aanpassen ;)

Amen :j

Met je volledige post ben ik het eens en het dikgedrukte dubbel zo hard.
Als je jezelf accepteert maak je je niet meer druk om dit soort ''randverschijnselen''. Je weet dat je man/vrouw bent/was accepteer dat, maar ga er geen ellenlange discussies oid over voeren over hoe je genoemd wilt worden...
Laatst bijgewerkt door Friesfanaat op 17-08-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:35

Hiraeth schreef:
Dit is echter geen situatie waar het zo simpel terug te redeneren is. Het is vooral psychologisch en uit zich juist in ontevredenheid met de biologie.

Ik kan werkelijk waar niet geloven hoe groot sommige mensen hier een probleem van maken. Dingen zoals de NS die omroept "beste reizigers" ipv "dames en heren"... Wat veranderd er voor jou? Helemaal. Niks. Wat veranderd er voor mensen die moeite hebben met hun gender, héél veel. :)

Nederland denkt altijd een land te zijn van acceptatie en vooruitstrevendheid, maar geloof me.. Dat valt vies tegen.

_/-\o_

Door dit topic besef ik me ineens weer hoe triest de stand van zaken eigenlijk is :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:37

Summerfly schreef:
Je hebt mij niet gekwetst hoor, en je mag van mij ook prima een beeld proberen te schetsen van wie jij bent. Ik vind alleen dat genderidentiteit en seksualiteit helemaal niks met elkaar te maken hebben. Door te zeggen "ik ben 100% vrouw en hetero" impliceer je namelijk (in mijn ogen) dat als je je 100% vrouw voelt je automatisch hetero bent en daarmee breng je het stereotype van mannelijke lesbienne weer naar boven waar we net een beetje vanaf aan het raken waren met z'n allen.

Je bent echt een beetje aan het zoeken hoor.. Ik kan me daar behoorlijk aan ergeren, daarom dat ik dit hele genderneutraal ook te ver vind gaan.
En ja ik lig wel vaker buiten de boot, maar ik vind het echt te ver gaan om dan dit soort dingen te verlangen. Therapie voor onzekerheid, acceptatie oid zou een beter idee zijn. En ik zie niet in wat daar zo kwetsend aan is, ik slik zelf medicijnen en heb verschillende soorten therapie. Ipv dat ik zeik dat de maatschappij zich aan mij moet aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:37

Hoe gedraagt een standaard heterovrouw zich dan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:38

Schoentje schreef:
Ik denk niet dat iemand echt moeite heeft met een derde geslacht dat erbij komt of de 'beste reizigers' van de NS. Ik denk dat het probleem is dat mensen het vervelend vinden om op hun tenen te moeten gaan lopen, om anders iemand te kwetsen. Niemand wil zich in bochten hoeven wringen om mensen nog correcter aan te spreken als nu al gebeurt. Prima dat ze in openbare gelegenheden hun omroep in die zin veranderen, maar dingen als alle toiletten genderneutraal, dames- en herenkleding bij elkaar en iemand niet met mevrouw of meneer mogen aanspreken zijn gewoon onhandig.

Het is toch niet 'onhandig' om mensen niet te kwetsen? Is het voor jou ook onhandig om bijv geen racistische opmerkingen te maken? Lijkt me sterk.
Er is niemand die zich echt gekwetst voelt door 'dames en heren' van de NS, denk ik. Wel is het fijn dat de NS door een kleine aanpassing een meer inclusief publiek aanspreekt. Daar heeft niemand last van en een kleine groep voelt zich er fijn bij. Prima toch?

Overigens opteert niemand voor dames- en herenkleding door elkaar (dat is inderdaad onpraktisch) maar je zou af kunnen stappen van de sectie 'dames' en 'heren'. Je kunt toch zelf wel zien waar de jurken hangen als je die zoekt lijkt me. Ik denk dat we inderdaad over 20 jaar in de H&M niet vragen "Waar is de damesafdeling" maar "waar hangen de rokjes" bijvoorbeeld :)

Zo heeft een tijdje geleden een speelgoedwinkelketen in de VS hun genderaanduidingen ook weggehaald. De schappen zijn nog hetzelfde ingedeeld, alleen zijn ze niet meer als 'jongens' en 'meisjes' gelabeld maar met wat er ligt ('auto's' 'barbies' etc) en wordt er niet echt roze/blauw gebruikt maar andere kleuren die passen bij de afdeling (bijv. groene muren bij de afdeling voor buitenspeelgoed). Verder wilden ze voortaan hun advertenties ook meer inclusief maken (dus in de folder zowel jongens als meisjes die met het keukentje spelen, en jongens en meisjes op skateboard etc.)
Kleine aanpassingen die ervoor zorgen dat het meisje dat een auto wil dit gewoon mag willen zonder dat ze het gevoel heeft met poppen te 'moeten' spelen, en hetzelfde voor jongens die met barbies willen spelen. En voor 'typische' meisjes en jongens verandert er eigenlijk niets. Fantastisch toch?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:39

Summerfly schreef:
Je hebt mij niet gekwetst hoor, en je mag van mij ook prima een beeld proberen te schetsen van wie jij bent. Ik vind alleen dat genderidentiteit en seksualiteit helemaal niks met elkaar te maken hebben. Door te zeggen "ik ben 100% vrouw en hetero" impliceer je namelijk (in mijn ogen) dat als je je 100% vrouw voelt je automatisch hetero bent en daarmee breng je het stereotype van mannelijke lesbienne weer naar boven waar we net een beetje vanaf aan het raken waren met z'n allen.

Precies dit dus. Ik probeer gewoon uit te leggen wie en wat ik ben, ik ben zo zorgvuldig mogelijk met mijn woorden omgegaan, want tegenwoordig lezen mensen graag iets anders dan je bedoelt en inderdaad, exact dat gebeurt.
En dit is dus wat ik al heel de tijd bedoel. Je kunt niets meer zeggen of schrijven of ergens een mening over hebben, want altijd is er wel ergens iemand die vindt dat daarmee iets of iemand onrecht aangedaan wordt.

Nee, ik probeerde dus niet het stereotype mannelijke lesbienne boven te halen. En wat dan nog? Er zijn veel vrouwelijke lesbiennes, maar als ik om me heen kijk ongeveer net zo veel mannelijkere lesbiennes. Nou en? Iedereen mag er van mij uitzien zoals hij/zij wil en dat moet ook gewoon benoemd kunnen worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:40

Aaargh sorry moest er even uit. 8)7

Ik snap nu waarom er zoveel mensen met zichzelf en anderen overhoop liggen. Waarom moet er zover doorgedacht worden? Alles moet verklaard worden uitgeplozen tot de laatste molecuul en atoom. :n

Als je je zelf zoals hier vlak boven accepteerd zoals je bent en zelfvertrouwen hebt wordt je niet gekwetst door man/vrouw/blank/zwart enz. Wordt vaak genoeg voor meneer uitgemaakt nou en. :+

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:41

Chasingmood schreef:
Schoentje schreef:

Ik schreef 'ik voel me 100% vrouw en hetero' en dat heeft ermee te maken, omdat ik me dus niet als een standaard heterovrouw gedraag.
Dit dus ook weer, ik probeerde een beeld te schetsen van wie ik ben en hoe ik in elkaar zit en dat mag dan ook schijnbaar niet.
Sorry, als ik daar iemand mee gekwetst heb.

En dat is dus het hele probleem hier. wtf is een standaard hetero vrouw?
Lang haar, rokje, hoge hakken?
Dus de standaard lesbische vrouw is broek, overhemd, en kort pittig haar?
Dit zijn van die stereotypes die de wereld uit moeten.

Precies wat ik bedoel dus. Soms met zelfs simpele opmerkingen, waarvan je zelf denkt dat ze niet zo diepgaand zijn, werk je stereotypes in de hand en dat is jammer. We leven in 2017 en het zou fijn zijn als men beseft dat iedereen in de wereld uniek is en niet iedereen zich kan vinden in bepaalde door de maatschappij gecreëerde plaatjes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:42

Het valt wel op dat kinderen het onderscheid niet maken en anderen gewoon accepteren hoe ze zijn (werd onlangs ook weer aangehaald met een filmpje, maar ik weet het ook nog van mijn eigen jeugd). Volwassenen maken het voor de kinderen moeilijk en resetten het brein van zo'n kind dat mensen die 'anders' zijn niet deugen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:42

Waarom moeten er nog meer hokjes komen? En moeten we met zijn allen in honderduizend verscillende hokjes gaan zitten. Moeten we percee uniek zijn en niet een grote hoop? O nee twee grote hopen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:43

Danique schreef:

Niet zoals ik in ieder geval. Maar ik snap het, ik had ook 'standaard heterovrouw' niet mogen gebruiken, want ook hier beginnen we aardig gevoelig te worden ;)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:43

karuna schreef:
Als je je zelf zoals hier vlak boven accepteerd zoals je bent en zelfvertrouwen hebt wordt je niet gekwetst door man/vrouw/blank/zwart enz.

Dus als je je ergens door beledigd voelt ben je standaard een onzekere zeikerd zonder positief zelfbeeld? Oh. Dat is nieuw :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:44

karuna schreef:
Waarom moeten er nog meer hokjes komen? En moeten we met zijn allen in honderduizend verscillende hokjes gaan zitten. Moeten we percee uniek zijn en niet een grote hoop? O nee twee grote hopen.

Dat laatste kan alleen als je naar de wc moet en je string vergeet uit te doen. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:44

-O- zucht ik geef het op. :n heel lange tenen ook in dit topic kennelijk.

Edit }> ik draag geen strings dus ken dat verschijnsel niet
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-08-17 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:45

karuna schreef:

Dat is heel makkelijk te zeggen als witte hetero vrouw. Hokjesdenken is menseigen en natuurlijk. Wij passen (tenminste, jij en ik voor zover ik kan oordelen) in hokjes die heel vanzelfsprekend zijn. Ik ben een vrouw, ik voel me vrouw en ik val op mannen. Ik kom mijn hokjes overal tegen. In mijn familie, op TV, in alledaagse representatie. Maar stel je nou voor dat jij niet in die standaard hokjes zit waar je constant mee geconfronteerd wordt. Dan is het toch best voor te stellen dat het op een gegeven moment best een beetje kan voelen alsof je wordt uitgesloten? Niet omdat mensen dat bewust doen maar omdat onze maatschappij heteronormatief is. Dan kan zo'n hokje waar je jezelf in kan plaatsen en waarbinnen je makkelijker andere mensen kan leren kennen heel veel schelen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:45

karuna: Ik vind het gewoon een hele rare opmerking die ik echt niet begrijp. :D

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:46

Schoentje schreef:
Danique schreef:

Niet zoals ik in ieder geval. Maar ik snap het, ik had ook 'standaard heterovrouw' niet mogen gebruiken, want ook hier beginnen we aardig gevoelig te worden ;)

Wat reageer jij kinderachtig zeg. Ik en andere proberen alleen duidelijk te maken dat gender en seksualiteit compleet los van elkaar staan. En dan zijn wij gevoelig en voelen we ons gekwetst? Kom op zeg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:46

Als je genoeg zelfvertrouwen hebt boeit het je niet of je in een hokje zit of juist niet. Ik zeg altijd ik pas niet in een hokje want ik ben niet vierkant of rechthoekig. :+ wil ook niet in een hokje en zwem graag tegen de stroom in. :P

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:47

Karuna, ik snap je niet helemaal. Je bent tegen hokjesdenken en gruwelt van de vele hokjes die we creeeren. Dan zou je toch juist voorstander van genderneutraliteit moeten zijn? Da's 1 groot hokje waar iedereen die mens is, onder valt. Juist zonder onderscheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:48

karuna schreef:
Als je genoeg zelfvertrouwen hebt boeit het je niet of je in een hokje zit of juist niet. Ik zeg altijd ik pas niet in een hokje want ik ben niet vierkant of rechthoekig. :+ wil ook niet in een hokje en zwem graag tegen de stroom in. :P

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan hé. Als jij opgroeit in een omgeving die heel negatief is tegenover hoe jij je voelt of wat jij bent (wat me niet heel gek lijkt als ik de gemiddelde reacties hier zo lees) kan je zelfvertrouwen echt gigantisch kelderen.

LadyMadonna

Ik vond het laatst in een topic over sexuele voorkeur al lastig.
Ik dacht dat je hetero, homo of bi was, maar nee, er is véél meer :j

En ook heb je vleeseters, vegetariërs, en veganisten, maar nee, je hebt ook flexitariers en en en....

Ik word oud geloof ik... dat bedoel ik met veel hokjes

Geryon

Memories schreef:
karuna schreef:
Als je je zelf zoals hier vlak boven accepteerd zoals je bent en zelfvertrouwen hebt wordt je niet gekwetst door man/vrouw/blank/zwart enz.

Dus als je je ergens door beledigd voelt ben je standaard een onzekere zeikerd zonder positief zelfbeeld? Oh. Dat is nieuw :+

Als je een van de weinigen bent die zich zo beledigd voelt over iets, dan is dat vaak wel zo ja.

Magrathea

Het zou inderdaad mooi zijn als iedereen gewoon kon zijn wie hij/zij is zonder hokjesgedoe en moeilijk zijn enzo. Helaas zijn we zo ver nog niet. Dat is het punt hier een beetje.