Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:53

Cer schreef:
Het is toch ook niet zo slim, of wel soms?

'Niet zo slim' is wat je zegt over een actie van de kinderen zelf. Maar dit is schadelijk, niet 'niet zo slim'. "Niet zo slim" is het ondermijnen van het probleem van dit soort zaken.

Ik ben knap boos ja, dat we dit soort dingen in 2017 weer tegenkomen. Dat stadium zouden we gehad moeten hebben. Het is allang bekend dat die stereotypen schadelijk zijn en heel echte invloeden hebben op hele echte mensen: op kinderen, ouders, leerkrachten. Dat ze zowel jongens als meisjes benadelen, niet de ruimte geven.

Misschien dat jij dat om te lachen vindt, ik niet.

(Het is trouwens ook bekend dat reclame niet alleen bedoeld is om mensen te beinvloeden, maar daarin ook effectief is. Ik vind het echt deprimerend dat we nu achteruit lijken te gaan. Weet dat de marketing niet voor niets een hele grote bedrijfstak is: die weten prima dat ook al denken mensen dat ze zelf niet beinvloed worden door reclame, dat het desondanks toch werkt.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:01

Shadow0 schreef:
Misschien dat jij dat om te lachen vindt, ik niet.

Nee, ik kan me er niet druk om maken.. niet zo druk in ieder geval..

Mensen die niet voor zichzelf na kunnen denken..sja.. ach.. so be it. Dat hoort ook bij ontwikkeling denk. Als de mensheid zichzelf hiermee de ondergang in ontwikkeld, dan had het zo moeten zijn.. alles is een groot geheel tenslotte..

Ik vind het wel geniaal dat ze zo'n ophef hebben weten te veroorzaken, dan doen ze hun werk toch goed :j

Shadow0

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:11

En lees vooral ook dit: https://www.socialevraagstukken.nl/colu ... -probleem/

(Wat is er 'geniaal' aan het veroorzaken van ophef? Is dat het grotere doel, ongeacht de inhoud, ongeacht welke nadelen het heeft? Ik vind het nogal gemakzuchtig om niet na te willen denken of je mensen ergens mee schaadt. "Jamaar, haha, het trekt toch de aandacht.")

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:12

Vanmorgen vond ik de tekst van een defensiefoto wel weer erg passend. Jongens, houden jullie ook zo van kruipen door de modder? solliciteer dan nu bij het korps mariniers :')

Overigens snap ik nou ook weer niet zo dat er zoveel ophef over is. Ik vind het juist wel eens goed dat er een spotje is over buitenspelen. Wat ik zo om mij heen zie zijn vooral computerspelletjes en een generatie 'zit mijn haar wel goed' ipv onder de modder thuiskomen van het buitenspelen. Van mij mogen de jongens wel weer eens wat "stoerder" worden. Niet te verwarren met grote monden etc maar meer vallen, blauwe plekken, schaafwonden en niet piepen maar een pleister, een kus er op en weer doorgaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:19

Shadow0 schreef:

... nee... gewoon nee....
ik heb echt niks met zo'n stuk

Citaat:
(Wat is er 'geniaal' aan het veroorzaken van ophef? Is dat het grotere doel, ongeacht de inhoud, ongeacht welke nadelen het heeft? Ik vind het nogal gemakzuchtig om niet na te willen denken of je mensen ergens mee schaadt. "Jamaar, haha, het trekt toch de aandacht.")

Geniaal omdat het een reclame betreft, en het doel van reclame is dat mensen het er over hebben, anders kan je het net zo goed niet doen..

En, maar volgens mij heb ik dat al vaker gezegd, ik heb niks met de houding dat je mensen in een zijdezachte deken moet wikkelen om ze tegen dingen te beschermen, alles voor ze te moeten voorkauwen, en overal voor moet waarschuwen. Ik vind dat bijzonder denigrerend overkomen ten opzichte van mensen die wel voor zichzelf kunnen nadenken. Alsof iedereen een soort beperking heeft waardoor mensen als een soort hersenloze robot achter de goegemeente aan marcheren..
Ik schat mensen hoger in dan dat :j Dus nee, ik kan me er niet druk om maken.

Alles zal zichzelf uitsorteren, en als de mensheid inderdaad zo beperkt is, dan is het terecht dat het fout gaat want dan zorgt men voor de eigen ondergang en zijn we met zn allen gewoon niet te redden.

Maar hier in dit topic lijken de stemmen ook verdeeld dus als het een afspiegeling van de samenleving is, zal het zo'n vaart niet lopen.. :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:26

Cer schreef:
... nee... gewoon nee....
ik heb echt niks met zo'n stuk

Sterke onderbouwing Cer +:)+

Cer schreef:
En, maar volgens mij heb ik dat al vaker gezegd, ik heb niks met de houding dat je mensen in een zijdezachte deken moet wikkelen om ze tegen dingen te beschermen, alles voor ze te moeten voorkauwen, en overal voor moet waarschuwen.

Oh. dat suffe cliche weer. Nou ja, dat kennen we nu zolangzamerhand wel toch? Het wordt iedere keer aangehaald, zelfs al is het onzin en is dat volstrekt niet wat men zegt.
Maar goed, het klinkt leuk en populair, dus herhaal het vooral zo vaak mogelijk

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:31

Insgelijks Shadow :j

Ik kan het niet onderbouwen, want ik heb er niks mee. Het spreekt me niet aan en ik herken het niet. Ik heb persoonlijk geen onderzoeken gedaan dus ik kan er ook niks inhoudelijks over zeggen, maar ik ga me geen dingen laten vertellen...

En dat aanhalen van dat suffe cliche gaat ook twee kanten op.
En ik zeg persoonlijk zelf niks om leuk en populair te doen, dank je :) , maar omdat ik dat vind en zelf dingen denk.. maar dat kan geloof ik niet :roll:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:32

Ik ben waarschijnlijk ook te simpel maar ik zie het probleem van dit spotje ook niet zo.

Dat zegend als moeder van 3 kinderen waarvan mijn oudste zoon dus echt geen ravotter was en absoluut geen vieze handjes wilde krijgen.
De juf van de eerste klas/groep3 , vond hem een geweldige leerling want hij was gedreven en zat rustig in de klas al zijn werkjes zelfstandig te maken.
Kind was blij dat hij eindelijk af was van al die groeps spelletjes op de kleuterschool.
Inmiddels afgestudeerd IT-er.

Mijn dochters daarintegen waren wel te vinden in de zandbak en de jongste had grote moeite met het lange stilzitten in de klas .
Die studeert nu Hoge School Natuur en Milieu waarbij ze iedere keer 2.5 maand ,2 theorievakken hebben en 1 praktijkvak.

Maar ik heb heel wat te stellen gehad met vriendjes en vriendinnetjes die kwamen spelen en echte binnenzitters waren.
Werden naar en van school gebracht met de auto want verkeer was eng en gevaarlijk en dan thuis aan de spelletjes op pc.
Hier hadden ze de ruimte, grote trampoline, 2 speeltorens met hangbrug, glijbaan , schommels en wip en dan natuurlijk de nodige kleine dieren .
Maar daar goed mee opgaan konden ze niet, dan hou je je hart pas echt vast.
Motoriek was vaak niet geweldig.

Het was zelfs zo dat mijn dochters op de fiets gingen spelen bij vriendinnetjes maar deze vriendinnetjes met de auto bij ons gebracht en gehaald werden door mama met de auto.

In principe geldt het meer bewegen dus voor alle kinderen maar blijkbaar heeft het bij de jongens een groter effect op het leren leren dan bij meisjes, dus extra aandacht daar voor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:48

Ik vind artikel wat Shadow0 linkt juist wel sterk.... als je alleen maar al kijkt naar reclame is de kloof tussen wat jongens speelgoed/gedrag etc wordt gezien en wat voor meisjes is bedoeld veel groter dan 30 jaar geleden.
De vraag van kinderen "is dit wel voor jongens/meisjes?" Hoor ik regelmatig... ipv dat ze gewoon het wel of niet leuk vinden.

Ik vind dat je het bijvoorbeeld bij LEGO heel erg duidelijk terug te zien. Ik vind dat geen goede ontwikkeling.
Afbeelding

In deze advertentie hebben ze het over kinderen en over verschillende leeftijden en dat daar andere speelinteresse bij hoort.

Afbeelding

Kennelijk is er dus een hele aparte realiteit nodig waar meisjes zich wel thuisvoelen :Y) want stel je voor dat je een race-auto wil bouwen of een huis die niet volgens een handleiding is uitgeschreven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:15

Tja fluffy pink unicorns is toch ook gewoon wat veel meisjes leuk vinden... echt ik zie het probleem niet.

Ze kunnen nog steeds die race-auto bouwen :j Maar *oh wauw mamma die wil ik!!!!* meisje-meisje dingen zijn er dan ook voor de tutjes onder het jonge grut *\o/*

Is het niet flauw als er niks voor hen is? Mogen meisje-meisjes geen dingetjes die ze super leuk vinden, want is bouwen alleen voor stoere meisjes?

Zo kan je het ook zien ;)

En ik ben zelf echt geen meisje-meisje hoor :r Maar dat wil niet zeggen dat er niet hele hordes wèl meisje-meisjes zijn die het alleen maar super leuk vinden dat hun barbie-wereld nog wat uitgebreid wordt :P

Ik zou die meiden ook liever in de modder zien spelen dan hun nageltjes lakken maarja wie ben ik om hen dat op te leggen als ze dat graag willen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:41

Ik denk dat het nadeel vooral is dat er wel degelijk een soort ideaal beeld wordt gemaakt... waar je je als kind (mens) dan onbewust aan wil/moet voldoen.
Er is niks mis met nagels lakken... niet voor meisjes en niet voor jongens... nagels lakken is gewoon een creatieve activiteit die best nogal wat kleine motoriek vergt... hartstikke goed om te doen... maar niet zo mooi als je als jongen dat dus niet hoort te doen... want dat is voor meisjes.

Maar er is wel iets aan de hand... dat jij, pmarena aangeeft niet in een bepaald hokje vindt voelen (en daarmee ook een kots smiley nog moet zetten).... want als het echt niet uitmaakte...
en wat als je als kind en je nagels wil lakken en in de modder wil spelen met je barbies en je dino's .... ja dat kan natuurlijk prima... niemand die je tegenhoudt... tot dat je de tv aanzet of er iemand langskomt en zegt "goh is dat niet voor meisjes/jongens"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:45

Ik vond in sloten springen , buiten ravotten veel leuker dan thuis wat trutterig doen :+ . Jatte de lego van mijn broer met gevaar voor eigen leven :')

Heb nog steeds niks met make-up , met jurken etc . Heb op speciaal onderwijs gezeten , vaak stuk of 8 jongens in een klas en 1 of 2 meiden

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:52

pmarena schreef:
Tja fluffy pink unicorns is toch ook gewoon wat veel meisjes leuk vinden... echt ik zie het probleem niet.

Ze kunnen nog steeds die race-auto bouwen :j Maar *oh wauw mamma die wil ik!!!!* meisje-meisje dingen zijn er dan ook voor de tutjes onder het jonge grut *\o/*

Is het niet flauw als er niks voor hen is? Mogen meisje-meisjes geen dingetjes die ze super leuk vinden, want is bouwen alleen voor stoere meisjes?

Zo kan je het ook zien ;)

En ik ben zelf echt geen meisje-meisje hoor :r Maar dat wil niet zeggen dat er niet hele hordes wèl meisje-meisjes zijn die het alleen maar super leuk vinden dat hun barbie-wereld nog wat uitgebreid wordt :P

Ik zou die meiden ook liever in de modder zien spelen dan hun nageltjes lakken maarja wie ben ik om hen dat op te leggen als ze dat graag willen?

Maar waarom moet er speciaal daarvoor reclame gemaakt worden gericht op jongens of meisjes? Waarom mag het niet gewoon neutraal zijn?
Dat ze dan niks voor zichzelf hebben is een flauw excuus, het kind kan bij neutrale producten gewoon zelf de keuze maken wat het het leukste vindt, zonder al die verplichtingen van de media.

Zelf speelde ik als kind het liefst ook met jongensdingen. Maar om eerlijk te zijn heb ik daardoor net een groot deel van mijn jeugd gemist omdat ik me ervoor schaamde. Ondanks dat mijn ouders er eigenlijk nooit iets van zeiden. Dus dat de media geen invloed zou hebben is echt geen argument. Ik trok me er als kind ongelooflijk veel van aan want 'het hoorde niet'.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:57

DezeNaam
Maar dat was meer een goede taak geweest, je weerbaar maken in "het hoorde niet" niet het speelgoed aanpassen.
Ik speelde vroeger ook niet met poppen, maar wel met auto's of buiten in hutten of zand.
En ook toen hoorde dat niet want meisjes hoorde in een jurkje.
Maar ik heb dan weer geleerd me daar niets van aan te trekken en mijn eigen plan te trekken.
En daar heb ik dan mijn hele leven wat aan, ipv het speelgoed unisex maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:02

Misschien was het daarom, maar tegen mij is nooit gezegd dat het niet hoorde dat ik een racebaan of een trein had.. daarom herken ik het probleem misschien ook niet.
Papa ging gewoon met mij voetballen én ik had barbies :j Mijn vriendjes en vriendinnetjes hadden dat ook, nou ja mijn neefje vond mn barbies suf, maar we speelden samen met zijn racebaan en mijn trein..

Wij zijn heel erg opgevoed, of niet opgevoed zoals je wil, met het idee dat ieder individue is..

Maar goed, buitenspeel- en gymtijd is toch wel minder als vroeger, of niet? Ik meen me te herinneren dat de LO-uren een paar jaar geleden flink teruggeschroefd zijn. Of is dat per schoolniveau ofzo?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:06

Ik vind dat je nu wel heel veel verwacht van kinderen van 6 tot 14 jaar... dat zich maar moeten leren om niks aan te trekken van dat soort beelden... en hoe moet je dat dan effectief doen...
Zoals de lego reclame al illustreert is het best in-your-face wat nu als meisje / jongens ding wordt gezien. Waarom moet er bij bijna elk speelgoed een soort stempel op of het voor jongens of voor meisjes is? Daar doen wij als maatschappij toch gewoon heel veel mensen/kinderen mee tekort.

En Cer ... heel mooi dat dat nooit tegen jou gezegd is... weet niet hoeveel kinderen jij in je dagelijks leven nu hebt... maar ik pas op twee kinderen, meisje van 9 en jongetje van 6 en echt het onderwerp wat voor jongens en wat voor meisjes is qua kleding, speelgoed, activiteit etc. komt regelmatig voorbij...

Oh en de vrijheid voor jongens... is ook beperkt als die juist wel alleen met dino's, modder en treinen horen te spelen (want wat de SIRE reclame ook zegt volgens mij is het voor jongens die graag nagels willen lakken of iets dergelijks nog lastiger dan voor de jongens die graag in een boom klimmen)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 26-07-17 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:07

Niet hoorde is misschien wel wat veel gezegd, maar auto's en treinen waren voor jongens en poppen en make-up poppen en dat soort dingen voor meisjes.
Je zag als er een kindje afgebeeld stond op een verpakking echt geen jongetje aan de kap pop zitten :P

Wij hebben vroger 2 uur gym per week, straks zei iemand dat nog te hebben. Maar geen idee of dat overal zo is.
Daarnaast fietste wij naar school vanuit het buitengebied, de kinderen vanuit de kern mochten niet fietsen, die moesten te voet ivm te weinig fietsenstalling anders.
Weg brengen met de auto bestond niet.
Daar zit ook al veel beweging in.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:07

In mijn tijd (geboren 1965) had je ook al mannen barbies en dat waren geen Kent maar meer stoere rambo types.
Die zaten bij mij op mijn eigen gemaakte koets met daar voor weer barbie paarden :P
Barbie vrouwen heb ik nooit gehad.

Ik heb inderdaad een foto van mezelf , heel zielig kijkend omdat ik niet mocht spelen met de lego trein van mijn broer maar dat was meer omdat het zijn trein was, niet omdat ik niet met een trein mocht spelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:11

Evelijn schreef:
Ik vind dat je nu wel heel veel verwacht van kinderen van 6 tot 14 jaar... dat zich maar moeten leren om niks aan te trekken van dat soort beelden... en hoe moet je dat dan effectief doen...
Zoals de lego reclame al illustreert is het best in-your-face wat nu als meisje / jongens ding wordt gezien. Waarom moet er bij bijna elk speelgoed een soort stempel op of het voor jongens of voor meisjes is? Daar doen wij als maatschappij toch gewoon heel veel mensen/kinderen mee tekort.

Uiteindelijk zal een kindje dat wel moeten gaan leren ja.
Want als je ouder bent gaat het niet meer om speelgoed maar ook om andere dingen.
Leren dat jij doet waar je je goed bij voelt. Niet met die groepsdruk mee zuipen of drug gebruiken als je dat niet wilt.
Geen seks als je dat nog niet wilt, geen kleren aan waar je je niet fijn bij voelt.
Dus ja, laten we inderdaad de kindjes vast leren dat je ook best met auto's mag spelen als je een meisje bent. En ook automonteur mag worden als je dat later wilt.
Maar je kunt niet de hele maatschappij om je heen aan gaan passen omdat een kind in de watten gelegd moet gaan worden in deze pamper maatschappij van nu, want daar zitten we nu midden in.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:16

Hoezo is streven naar wat minder seksistische beelden op tv en in speelgoed pamperen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:17

Ik dat dat ook het nadeel is van de steeds kleinere gezinnen.
Wij waren vroeger met 4, 2 jongens en 2 meiden, dus van allerlei speelgoed en iedereen speelde met alles.
Áls ik terug denk werd de blokkendoos nog het meeste gebruikt in huis en lego, er werd wat afgebouwd bij ons thuis.
Al was het maar om de cavia's lekker rond te laten lopen in de woonkamer.

Mijn kinderen hebben zich trouwens ook nooit iets aangetrokken van wat hoorde, niet wat kleding betreft, of schoeisel , maar ook niet wat speelgoed betreft, dat zagen ze helemaal niet.
Speelgoedboekjes werden rond Sinterklaas helemaal uitgekamd maar er werden dingen gekozen die zij leuk vonden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:17

Evelijn schreef:
Ik vind dat je nu wel heel veel verwacht van kinderen van 6 tot 14 jaar... dat zich maar moeten leren om niks aan te trekken van dat soort beelden... .... Daar doen wij als maatschappij toch gewoon heel veel mensen/kinderen mee tekort.

daar hebben ze ook ouders voor..
en zolang ouders hun kind niet accepteren zoals het is, gaat het niet over...

Citaat:
En Cer ... heel mooi dat dat nooit tegen jou gezegd is... weet niet hoeveel kinderen jij in je dagelijks leven nu hebt... maar ik pas op twee kinderen, meisje van 9 en jongetje van 6 en echt het onderwerp wat voor jongens en wat voor meisjes is qua kleding, speelgoed, activiteit etc. komt regelmatig voorbij...
Ja als we toch voorbeelden geven, geef ik ze ook :j

maar wat komt er dan voorbij? De reclame voor jongetjes dan wel meisjes? Want het kan OOK af en toe nog eens zo zijn dat meisjes meisjesdingen leuk vinden en jongens jongensdingen.. Of moet er dan weer bewust een jongen bij een barbiekeuken neergezet worden en een meisje bij Knex (ofhoeheetdatspul)?

het lijkt soms wel dat als je niet androgyn bent, dat je niet gekozen hebt en er daarom niet meer bijhoort want stel je voor dat je als meisje in een roze tutu loopt omdat je dat leuk vindt :')

En de oppaskindjes hebben ouders én ze hebben een oppas die uitlegt dat jongens ook in jurkjes kunnen lopen en meisjes mogen voetballen, toch? :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:20

Omdat gemiddeld genomen meer jongetjes een auto interessanter vinden om mee te spelen als een meisje zou dat niet meer op de verpakking mogen staan?
Het is niet seksistisch, het is een product aantrekkelijk maken voor de grootste groep kopers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:21

Ik wil niet dat mijn kind opgroeit met een verwachtingspatroon dat afhangt van de XX of XY. Dus heeft het een treinbaan én een hobbelpaard, K'nex én een lappenpop. En dan zien we wel hoe het zich ontwikkelt. En als het een meisje is dat heel stereotiep alleen met de barbies wil, is dat prima. En als het een jongetje is dat alleen maar met de barbies wil, is dat óók prima.

Maar als je denkt dat zo'n SIRE reclame onschuldig is zit je er wat mij betreft flink naast.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:29

Is dat eigenlijk vaak te zien,die reclame?

En ik vraag me af of in deze tijdsgeest met die reclame juist het tegenovergestelde bereikt wordt, als je ziet hoe er hier al gereageerd wordt? Dus dat men zich juist af gaat zetten tegen die typeringen..

Of niet, wordt men dan toch onbewust beïnvloed? Dus ik... maar jullie ook?