Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:51

LadyMadonna schreef:
Ik ben stil voor de miljoenen slachtoffers van de tweede wereldoorlog. In de hoop dat zoiets nooit meer zal gebeuren. Niet voor slachtoffers van aanslagen, andere oorlogen, vluchtelingen, etc.
4 Mei staat voor mij in het teken van de tweede wereldoorlog. Als we er vanalles bij halen, hoe weten we dan over 50 jaar nog wat we herdenken?

Overigens over mensen die door praten etc... Herdenken is een keuze, geen verplichting...

Aan de andere kant; doet het er iets toe wat we herdenken? Waarom moeten we collectief hetzelfde herdenken terwijl er nog zoveel meer ellende in de wereld is?

Ik ga vanavond uit eten, maar ben uiteraard 2 minuten stil. Gewoon, uit respect.

LadyMadonna

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:55

Dat zeg ik niet goof. Ik zeg wat ik doe. Wat een ander doet moet hij weten.....
Voor mij draait 4 mei om WOII

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:56

Ik bedoelde inderdaad dat ik snap waarom voor 4 en 5 mei is gekozen, maar, ondaks dat ik zelf 100% Nederlandse ben, het toch dubbel is omdat echt niet iedereen op 5 mei bevrijd is

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:56

LadyMadonna schreef:
Dat zeg ik niet goof. Ik zeg wat ik doe. Wat een ander doet moet hij weten.....
Voor mij draait 4 mei om WOII

Voor mij ook. Dat wil niet zeggen dat ik niks geef om slachtoffers van andere oorlogen of vluchtelingen, maar op 4 mei herdenk ik alle mensen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:58

Azmay schreef:
nine1987 schreef:
Vertel.. Wat is jouw mening dan?

Ik vind het onnodig om daar met zijn allen slechts 2 minuten in een jaar bij stil te staan, en anderen dat (blijkbaar) ook te verplichten.
Tevens vind ik de nadruk op de tweede wereldoorlog te groot, er gebeuren gruwelijke dingen, zelfs op dit moment.

Zelf ben ik niet totaal gevoelloos hoor, ik zet regelmatig een documentaire op of lees een boek over een oorlog of historisch event en reflecteer dan ook wel langer dan 2 minuten per jaar over de gevolgen voor de betrokken mensen.

Die 2 minuten ben ik rustig stil in gezelschap, maar als ik alleen ben let ik er niet op.

Hier ben ik het volledig mee eens, waarom specifiek die 2 minuten en waarom specifiek die oorlog.
Ik zal hier ook niet specifiek stil voor zijn, waarschijnlijk ben ik stil omdat mijn gezelschap dit ook is. Maar niet omdat ik die 2 minuten stil MOET zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:00

Je moet het ook niet. Je mag het...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:03

Je respect uiten is niet verplicht dat zou iets vanzelfsprekends moeten zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:11

Tazzey schreef:
Je respect uiten is niet verplicht dat zou iets vanzelfsprekends moeten zijn.

Je snapt dat je nu jezelf wel een beetje tegen spreekt? Je maakt er nu een sociale verplichting van.

Overigens kan ik er ook niet helemaal over uit dat we met zijn allen vinden dat zoiets als met Hitler nooit meer mag gebeuren, maar we vervolgens wel mensen als Trump die verschrikkelijk racistisch is op belangrijke posities plaatsen en "de allochtonen" toch wel flink de schuld geven van problemen (zoals hitler dat deed met de joden.)
Maar dat is maar mijn mening :o

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:13

jep, ik ben ook stil, heb ik elk jaar al gedaan, ookal ben ik nu vandaag helemaal alleen toch, even 2 min stil zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:13

Hiraeth schreef:
Ik ben ook stil. :j

Nu zijn er mensen die zeggen dat ze op andere momenten herdenken en daarom overslaan, maar waarom? Het zijn maar 2 minuten, en juist het feit dat iedereen op het zelfde moment ergens bij stil staat vind ik geweldig. Wij Nederlanders zijn zo'n divers volk dat op het moment uit elkaar pleurt in verschillen. Het enige wat wij nog hebben is geklaag over weer, het nationaal elftal en het 2 minuten stil zijn op 4 mei.

Kijk, ik snap dat mensen die uit families komen die er niet direct mee te maken hebben gehad niet mee doen, maar wanneer je familie er wel mee te maken heeft gehad is het een kleine moeite er bij stil te staan.

Ik sta er het hele jaar door bij stil, als er weer iets is gebeurd, als het zo ineens weer door m'n hoofd schiet hoe gezegend wij hier in NL zijn dat we geen oorlog hebben of als het onderwerp 'oorlog/terrorisme' aan bod komt op social media, het nieuws, in gesprekken etc.
Voor mij persoonlijk voegt het stil zijn op 4 mei hierdoor niet zoveel toe, ondanks dat familieleden in een jappenkamp hebben gezeten en de generatie voor mij met onverwerkte ellende etc zit omdat ze de nakomelingen zijn van mensen die de oorlog hebben meegemaakt.

Daarbij vind ik het overigens prima als anderen wel die 2 minuten stilte willen houden en hou ik er ook rekening mee door mijn geluiden (bijv muziek/tv/huishoudelijke apparatuur) te beperken tot een minimum of een koptelefoon op te zetten, even niets te posten/liken etc op social media of mensen te bellen/appen oid.
En ben ik in gezelschap van mensen die er wel aan meedoen dan ben ik ook stil, uit respect voor mijn gezelschap.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:14

Warboel schreef:
Zeker!
Elk jaar spelen wij met de muziekvereniging op de begraafplaats in het dorp hier.
Vanavond speel ik in m'n eentje de last post (het trompet signaal dat aan de twee minuten stilte vooraf gaat) onder de vlag.
Vind het echt heel spannend want het is altijd zo'n beladen optreden :o En ik ben bang dat ik te snel klaar ben of er juist te lang over doe waardoor ik over 20:00 heenga :oo
Aansluitend zijn we uiteraard twee minuten stil en spelen we daarna het Wilhelmus.

Even offtopic, maar dat is gewoon super gaaf!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:16

Ik ben ook zeker stil, en misschien nog naar de krans neer leggen gebeuren maar dat weet ik nog niet zeker.
Geen idee waarom, zijn er andere die wel heen gaan, en met welke gedachte?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:28

Ik ben altijd stil. Het is onlosmakend met mijn leven verbonden, aangezien dit ook de dag is waarop ik jarig ben. Het is dus ook al jaren een onderdeel van mijn verjaardag.
Ik ben jaren geleden op 4 mei een keer naar de Waalsdorpervlakte geweest, dat was zo indrukwekkend.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:31

Ik vind het een beetje hypocriet. Nu ja in België wordt het toch niet echt gedaan (denk ik :+ , ik heb er nog iets over gehoord iig) dus ik doe er niet actief aan mee.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:31

Ik doe mijn best. Maar ik moet werken vanavond en dat maakt het lastig (ouderen met dementie dus je weet nooit wat er komt). Ik zet wel mijn wekker op mijn telefoon zodat ik weet wanneer het 8u is als ik bijv. bezig ben.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:36

Bij het uitzoeken van wat spulletjes van onze overleden oma afgelopen weekend kwam ik nog een persoonsbewijs van mijn opa en oma uit de oorlog tegen. Mijn opa is, voor zover mij bekend, in de oorlog te werk gesteld in Duitsland. Mijn stiefvader, geboren in 1938, verloor zijn vader bij een granaatinslag. Daar was hij zelf gelukkig niet bij.

Van jongs af aan is bij ons 4 mei, stil zijn en stilstaan bij de gevolgen van de oorlog(en) er in gehamerd. Nou ja, niet letterlijk, maar het was wel normaal thuis om te herdenken. Vroeger werd dan vaak op of rond 4 mei 'Het achterhuis' of 'het meisje met het rode haar (Hannie Schaft)' uitgezonden. Nederlandstalige films die minstens zo indrukwekkend zijn als 'Schindler's List' en 'The boy in the striped pyjama's'.

Ik volg de herdenking vanavond dus ook weer op TV en zal ook vanavond 2 minuten stil zijn en in de basis stilstaan bij wat mensen toen meegemaakt hebben, maar in gedachten houdend ook wat mensen nu meemaken en de levens die verloren zijn/gaan.
Laatst bijgewerkt door Annick75 op 04-05-17 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:44

wilmatj schreef:
Hier ben ik het volledig mee eens, waarom specifiek die 2 minuten en waarom specifiek die oorlog.
Ik zal hier ook niet specifiek stil voor zijn, waarschijnlijk ben ik stil omdat mijn gezelschap dit ook is. Maar niet omdat ik die 2 minuten stil MOET zijn.

Het is ook voor oorlogsslachtoffers van na de 2e wereldoorlog.
Alle gevallenen in oorlog en tijdens vrijheidsmissies

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:46

Ik ben stil. Familie van mijn partner heeft het heel zwaar te verduren gehad in WOII en sinds dat ik bij hem ben, komt dat op een of andere manier nu toch heftiger binnen...

Mijn partner zelf heeft vandaag een dag van het werk, waardoor hij tot vanavond 21:00 onder de pannen is. Ik vind dat zo vreemd... Kon dat niet morgen of gisteren gepland worden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:46

Beetje lastig omdat ik niet voor de TV zit en ook niet ergens ben waar er herdacht word. Ik sta gewoon bij de paarden. Dus dan ben je daar toch niet zo mee bezig maar dat wil verder niet zeggen dat je niet er niet mee bezig bent op andere momenten. Het is mooi maar je kan ook op andere manier en dagen stilstaan bij wat er toen allemaal is gebeurt en wat nu nog aan de hand is.
Als je nu echt bij een herdenking bent is het uiteraard zeer respectloos als je niet mee doet blijf dan gewoon thuis. Maar als je vanavond niet mee bezig bent zie ik daar niet zo'n probleem in.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:49

Ik ben gewoon stil hoewel ik tegenwoordig in België woon waar 4 mei geen betekenis heeft. Dat er serieus mensen zijn die zich hier nog afvragen waarom specifiek deze datum en die oorlog..wat leren ze kinderen tegenwoordig op school? beschamend..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:50

Annick75 schreef:
Mijn stiefvader, geboren in 1398

Of jouw stiefvader is héél erg oud (geworden), of jij bent héél erg oud. :+

Nog gecondoleerd met je oma. Y;(

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:52

Ik snapte het topic in het begin niet, maar nu denk ik eraan dat 4 mei bij jullie in Nederland een speciale dag is. In België doen we dit (denk ik ) niet.
Ik vind het ook respectvol als iedereen stil wordt als het gevraagd wordt. Dit geeft de kans om de oorlog te herdenken aan de mensen voor wie dit echt persoonlijk is.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:53

Victory-Boy schreef:
Annick75 schreef:
Mijn stiefvader, geboren in 1398

Of jouw stiefvader is héél erg oud (geworden), of jij bent héél erg oud. :+

Nog gecondoleerd met je oma. Y;(

Efkes aangepast :D , al is hij met bijna ook 80 de jongste niet meer.

Oma is al in 2011 overleden en was klaar met het leven, maar jeetje, in 1944 was ze best een mooie, jonge vrouw zeg, als ik de foto op dat persoonsbewijs bekijk.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:54

Koia schreef:
Ik ben gewoon stil hoewel ik tegenwoordig in België woon waar 4 mei geen betekenis heeft. Dat er serieus mensen zijn die zich hier nog afvragen waarom specifiek deze datum en die oorlog..wat leren ze kinderen tegenwoordig op school? beschamend..

Dat was een misverstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:04

Natuurlijk ben ik stil, daar is geen discussie over mogelijk. Vorig jaar hadden wij paardrijles op 4 mei, de les begint altijd om 20 uur. Iedereen stond keurig naast zn paard en was stil tot 20:02 uur, dat was ook voor iedereen normaal, geen discussie over mogelijk.