Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:20

Sizzle schreef:
Volgens mij is dat juist wel waar TS heen wilde.
...
Ik merk dat men juist de moeilijke gevallen altijd afwimpeld omdat het te moeilijk is. Maar dan zul je het nooit oplossen.

Misschien heb je ook wel gelijk, en hoort die hele discussie hier juist wel thuis.
Dat wil trouwens niet zeggen dat ik een oplossing heb. En het zal moeilijk te bespreken zijn omdat het altijd om individuele gevallen gaat en je dus nooit een duidelijke grens kan trekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:26

Electra63 schreef:
Enzino ik weet dat jij het eens bent met Indestal :D. Jullie mening komt vaak overeen.

Ik ben weinig thuis en lees vaak mee op mijn telefoon. Ik heb dan geen zin om hele lange verhalen te typen. Zeker omdat ik weet, dat het geen nut heeft. Die frustraties van Indestal kan ik toch niet wegnemen.
Ik ben blij, dat ik deze niet heb :D
Ik heb een grote (internationale) familie en kennissenkring. Ik woon en werk in Rotterdam, mijn man is (volgens de wet) allochtoon, maar ik heb hele andere ervaringen als Indestal of sommige andere bokkers.

Nederlanders zijn gewoon niet zo tolerant, als zij zelf denken te zijn :D

De conclusie trekkende dat jij de voordelen van de gobalisering gekregen hebt, snap ik jouw ervaringen. Betekent niet dat die voordelen voor iedereen in NL (of welk ander land dan ook) gelden. Als iemand meer toegang heeft tot alles wat er te verdelen is, dan kan dat enkel als er anderen minder toegang hebben. Dat geldt zowel voor groepen binnen een land/regio als internationaal. En hoewel harder werken, talent en opleiding daar terecht een deel van bepalen, is de verdeling nu als nog zo scheef dat er frictie ontstaat.
Alles wat nu hier onder de noemer onbewust racisme geschoven wordt, valt zeker deels te verklaren uit botsingen tussen culturen (die zie je net zo goed tussen stad en platteland bv) en een taalbarriere. Om meteen iedereen die vanuit zijn eigen normen en waarden iets beoordeeld wat uit een andere cultuur komt voor racist uit te maken is op zijn minst vreemd.
Opleiding en inkomen spelen zeker een rol in dit hele gebeuren, nl de manier van denken en dus cultuur (om er dat etiket maar aan te hangen) bij hogere opleidingen komt veel meer overeen ongeacht waar je geboren bent. Er wordt vanuit de universiteiten al niet voor niets gewaarschuwd over deze splitsing in de samenleving. De bovenste 15-25% heeft een heel ander beeld van de wereld en heel andere problemen dan de onderste laag. Zeker bij de bovenste laag die ook de bestuursbeslissingen neemt, is het referentiekader geheel afwijkend van de groep waarover/voor er wetten en maatregelen genomen worden.

Racisme/discriminatie en dus ongelijkheid kan iedereen overkomen ongeacht je geslacht/huidskleur/religieuze overtuiging. Beweren dat dat niet kan als je bv blank bent, is zelf al ongelijkheid en als je dat niet erkent, kan je geen ongelijkheid als discriminatie en rascime uitbannen. Immers als je er van uit gaat dat blanken ongelijk zijn aan niet blanken op dit gebied, dan is er altijd een ongelijkheid en daar kom je met zo'n uitgangspunt nooit van af.

Er zijn veel verschillende culturen/religies op deze planeet, niet al die culturen zullen het samen ooit eens worden over hoe de basisregels moeten zijn om samen in 1 gebied te kunnen leven. Moeten we dat dan toch willen forceren omdat wij als gastheer anders rascistisch zouden zijn? Is dat wel rascistisch eigenlijk? Als wij hier bv in NL stellen dat volgens ons een veilige samenleving plaatje A is, een plaatje dat al eeuwen bewezen heeft te werken gezien de welvaart en de ontwikkelingen voor de inwoners ongeacht geslacht, seksuele voorkeur, religie, etc.? waarom is het dan rascistisch om nee te zeggen als er mensen wensen/eisen dat we meerdere stappen terug doen in die ontwikkeling?

Mungbean

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:03

Tamary, niets toe te voegen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:03

tamary schreef:
Alles wat nu hier onder de noemer onbewust racisme geschoven wordt, valt zeker deels te verklaren uit botsingen tussen culturen (die zie je net zo goed tussen stad en platteland bv) en een taalbarriere. Om meteen iedereen die vanuit zijn eigen normen en waarden iets beoordeeld wat uit een andere cultuur komt voor racist uit te maken is op zijn minst vreemd.

Dat valt allemaal wel mee hoor. Een groot deel heeft echt niets te maken met de cultuur van de onbevoordeelde kant, en alles met de cultuur van de klasse die de meeste voordelen bezit (en niet geneigd is die wat eerlijker te verdelen.)
En daar is racisme gewoon best een belangrijk en teleurstellend deel van.

Citaat:
Zeker bij de bovenste laag die ook de bestuursbeslissingen neemt, is het referentiekader geheel afwijkend van de groep waarover/voor er wetten en maatregelen genomen worden.

Dit is wel een goede observatie: de wetten worden inderdaad meer gemaakt om mensen van de niet-wij-klasse te straffen. Wetten zijn er vooral voor de anderen.

Citaat:
Immers als je er van uit gaat dat blanken ongelijk zijn aan niet blanken op dit gebied, dan is er altijd een ongelijkheid en daar kom je met zo'n uitgangspunt nooit van af.

Dit is een denkfout: het gaat er niet om dat witte mensen ongelijk zijn aan mensen met kleur / niet-nederlandse afkomst, maar witte mensen hebben een andere context vanwege hun kleur.

We zouden af moeten van dat focussen op de persoon (is die wel/niet racist) en meer moeten focussen op, jawel, cultuur: de elementen van racisme die in onze cultuur zitten en waar *niemand* van ons helemaal aan kan ontsnappen, ook al doe je nog zo je best. We moeten meer kijken naar die structuren en systemen, niet om mensen individueel klem te zetten, maar om te veranderen. (Maar tegelijkertijd kun je dus niet zoveel veranderen als je niet op z'n minst erkent dat er een flinke structuur is waar we allemaal deel van zijn.)

Citaat:
Moeten we dat dan toch willen forceren omdat wij als gastheer anders rascistisch zouden zijn? Is dat wel rascistisch eigenlijk?

Het is vooral een manipulatieve verdraaiing van de werkelijkheid. Wij zijn bijvoorbeeld geen 'gastheer' - we zijn allemaal gewoon inwoners hier, en een groot deel heeft de Nederlandse nationaliteit. Sylvana Simons is Nederlands. Haar ervaring is een Nederlandse ervaring, onderdeel van onze cultuur. De meeste jongeren zijn Nederlandse jongeren.

Citaat:
Als wij hier bv in NL stellen dat volgens ons een veilige samenleving plaatje A is, een plaatje dat al eeuwen bewezen heeft te werken gezien de welvaart en de ontwikkelingen voor de inwoners ongeacht geslacht, seksuele voorkeur, religie, etc.?
[/quote][/quote]

Als iemand dat zou stellen zou het in elk geval leugenachtig of zelfmisleiding zijn. Het is nog geen eeuw geleden dat we zonder al te veel problemen het bevolkingsregister overhandigde aan een bezetter die stelselmatig een bevolkingsgroep vernietigde. Onze welvaart komt toch echt voor een deel uit de kolonieen, het roven van grondstoffen, het verhandelen van mensen als slaaf. Ook dat hele fabeltje 'ongeacht geslacht, seksuele voorkeur, religie' is een leugen: veel van die dingen zijn nog maar een paar decennia afgeschaft, geen eeuwen, en zijn informeel nog net zo goed wijdverbreid als racisme. Ons idee van veiligheid is verder ook dat we zonder veel gewetensbezwaren wapens blijven leveren, en handel blijven drijven met landen waarvan we weten dat ze onderdrukkend zijn.

Hou op met jezelf voor de gek te houden dat het al 'eeuwen bewezen heeft te werken' - we zijn helemaal niet zo ver met die gelijkheid als je jezelf probeert wijs te maken, en het werkt voor een groot deel nog steeds vooral over de rug van anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:14

Citaat:
Moeten we dat dan toch willen forceren omdat wij als gastheer anders rascistisch zouden zijn? Is dat wel rascistisch eigenlijk?

Dat vraag ik me dus ook af.
Niet zozeer als gastheer maar gewoon als 2 culturen botsen (beide met zelfde nationaliteit).
Moet je dan perse op elkaars lange tenen blijven stampen?
Of kun je ook allebij wat water bij de wijn doen?
Of moet 1 zich schikken naar de ander?
In zo'n situatie staan beide in hun eigen cultuur in hun recht en toch noemen ze elkaar racist/sexist.

Ik was vroeger bij een hoop gezinnen niet welkom omdat wij een katholiek gezin waren in de biblebelt.
Is dat ook discriminatie of is dat gewoon overdraagzaamheid?
Moet je daar iets mee? Of gewoon je gekrenkte haren kammen en de wijs zijn?

Het zijn de subtiliteiten die het ingewikkeld maken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-04-17 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:16

Ik ben er ook Zeker wel tegen, wel vind ik indd dat veel buitenlanders heel snel roepen dat iets rascistische is. Het lijkt soms wel nieuwe mode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:22

ilayda schreef:
Ik ben er ook Zeker wel tegen, wel vind ik indd dat veel buitenlanders heel snel roepen dat iets rascistische is. Het lijkt soms wel nieuwe mode.

Niet alleen buitenlanders, maar ook een hoop Nederlanders die aan "virtue signaling" (laten zien dat ze betere normen en waarden hebben om zo status te verdienen) doen. Voornamelijk populair in de linkse groeperingen waar iedereen "recht heeft op goede gevoelens".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:27

Sizzle schreef:
Ik was vroeger bij een hoop gezinnen niet welkom omdat wij een katholiek gezin waren in de biblebelt.

Dat was ook discriminatie, en ja, daar moet je iets mee als maatschappij, door steeds weer te herhalen dat dergelijke dingen niet ok zijn maar schadelijk zijn.

Citaat:

Mwah, volgens mij is het echt niet zo ingewikkeld hoor. Je kunt op zoek gaan naar verbeteringen - daarmee is het probleem niet opgelost maar je bent in elk geval iets aan het doen, of je je kunt op zoek naar excuses.

En de teneur in de media, maar ook in dit topic op Bokt is vrij duidelijk: men is veel meer bezig met de stem van mensen die het onderwerp aan de orde stellen te ondermijnen. Dat is een welbewuste keuze, en een die je niet zou maken als je gelijkheid inderdaad echt belangrijk vindt (en niet alleen een mooi verhaal om andere ongelijkheid mee goed te praten.)
Daar is niks ingewikkelds aan. Doen alsof het ingewikkeld is, is vooral een excuus om onwil goed te praten.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:29

enzino schreef:
ilayda schreef:

Niet alleen buitenlanders, maar ook een hoop Nederlanders die aan "virtue signaling" (laten zien dat ze betere normen en waarden hebben om zo status te verdienen) doen. Voornamelijk populair in de linkse groeperingen waar iedereen "recht heeft op goede gevoelens".

Dat is ook zeker zo, maar vind dat heel veel buitenlanders nu iets sneller op hun tenen zijn getrapt.
Mijn man is Turks en die reageert ook een stuk feller de laatste tijd als er iets gebeurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:32

ilayda schreef:
Dat is ook zeker zo, maar vind dat heel veel buitenlanders nu iets sneller op hun tenen zijn getrapt.
Mijn man is Turks en die reageert ook een stuk feller de laatste tijd als er iets gebeurt.

Maar dat is toch net zo goed een reactie op de enorme structurele verdachtmaking in de media? Ik zie al jaren een enorme hetze, gemeengoed gemaakt door Wilders - je krijgt wat je zaait toch? We hebben als maatschappij welbewust verdeeldheid gezaaid, en dat betekent (natuurlijk) dat aan alle kanten mensen feller worden.

Dat kunnen we veranderen, maar niet door naar anderen te wijzen hoe die moeten veranderen, maar door zelf het voortouw te nemen en weer terug te werken naar meer verdraagzaamheid, meer gelijkheid en gelijkwaardigheid, minder wantrouwen en minder verdachtmakingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:39

Shadow, verschil in geloof is niet ingewikkeld?
De grootste oorlogen zijn daar zo ongeveer door ontstaan.
Denk even Ierland.
Welke makkelijke oplossing heb jij daar concreet die je als burger zo kunt omzetten zonder dat je je gewoon schikt naar degene die zich niet wenst te schikken?
Juist bij geloof bestaat er geen gelijk.
Bij ons was iedereen welkom, maar ze wilden niet binnenkomen.
Hoe hadden we dat simpel kunnen oplossen?

Wat is jouw simpele oplossing vor het geval racisme vs sexisme?
Hoe maak je twee vechtende haantjes verdraagzaam zonder dat 1 maar gewoon zich schikt voor de lieve vrede?
Ik weet het niet :n
Dus als het simpel is dan hoor ik het graag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:40

Geloof - Noord Ierland: welnee.

Oorlogen gaan zelden of nooit over geloof, in Noord Ierland ging het over bezetting door de Britten.
Voor het gemak roepen we dan dat de Britten sinds Hendrik de achste (van de 6 vrouwen) anglicaans / protestant zijn, en de Ieren zijn idd in groten getale rooms/ katholiek.
....maar dat had geen laars met de inhoud van de Troubles te maken.

Voor een bepaalde 'partij' in de 2e Kamer is "moslim / de islam" de grootste denkbare diskwalificatie die je op een ander mens kunt plakken, maar volgens mij gaat dat echt over andere dingen.
(Wat de pvv precies wenst te bereiken door moslims non stop te beledigen en wat al niet is een volgende vraag, maar het dient geen enkel godsdienstig doel....)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:58

Citaat:
Is dat wel rascistisch eigenlijk? Als wij hier bv in NL stellen dat volgens ons een veilige samenleving plaatje A is, een plaatje dat al eeuwen bewezen heeft te werken gezien de welvaart en de ontwikkelingen voor de inwoners ongeacht geslacht, seksuele voorkeur, religie, etc.? waarom is het dan rascistisch om nee te zeggen als er mensen wensen/eisen dat we meerdere stappen terug doen in die ontwikkeling?

Goede vraag...!

In Nederland (....ik denk aan de oude Republiek, de 8 provincies boven de grote rivieren...) zijn een aantal doodvonnissen mbt homosexualiteit uitgesproken en uitgevoerd.
Vanaf de middeleeuwen tot 1956: getrouwde vrouwen waren niet handeligsbekwaam.

Dus die mythe dat wij zo enorm tolerant zijn geweest mbt dit soort zaken - nee.

Ik ben zelf erg voor de ontwikkeling die wij in NL pas een paar decades hebben - na veel en lange strijd. (Het kwam echt niet aangewaaid.)

...dus dat andere culturen/ mensen met een andere culturele achtergrond er moeite mee hebben: dat begrijp ik maar al te goed (= wij zijn zelf echt geen haar beter).

Uiteindelijk gaat het om mensenrechten en dat is altijd moeilijk. ("Europese waarden", het is prachtig, maar blijf weg van het eiland Lesbos. Niet vanwege de roemrijke Sapfo, maar vanwege de vluchtelingenkampen...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:11

Sizzle schreef:
Shadow, verschil in geloof is niet ingewikkeld?

Op zich niet nee. Focus je op de mensenrechten en burgerrechten en de grondwet, en wat mensen met hun geloof doen is niet meer zo relevant. Globaal komt het neer op: je mag zelf doen wat je wilt, zolang je een ander niet schaadt. Anderen mogen uit hun eigen vrije wil meedoen. Zodra je geloof over die randen heengaat en mensen uitsluit, schaadt of benadeelt in het openbare leven, is het niet ok.

En verder nog wat basisregels over dat oorlog uberhaupt niet juist is. Dus ja, er is een hele simpele oplossing: als je oorlog gaat voeren sta je aan de verkeerde kant.

Citaat:
Wat is jouw simpele oplossing vor het geval racisme vs sexisme?

Waar haal je vandaan dat het racisme versus seksisme is? Ik zie dat veel vaker juist samenvallen. Volgens mij is het ook daar erg simpel: gewoon allebei niet doen.

Citaat:
Bij ons was iedereen welkom, maar ze wilden niet binnenkomen.

Het is me even niet duidelijk aan wie je refereert? Wie zijn die 'ons' - is dat jullie kerk? Waar wilden ze niet binnenkomen, en wie zijn 'ze'?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:21

Sizzle schreef:
(....) gewoon als 2 culturen botsen (beide met zelfde nationaliteit).
Moet je dan perse op elkaars lange tenen blijven stampen?
Of kun je ook allebij wat water bij de wijn doen?
Of moet 1 zich schikken naar de ander?
In zo'n situatie staan beide in hun eigen cultuur in hun recht en toch noemen ze elkaar racist/sexist.

Moet je daar iets mee? Of gewoon je gekrenkte haren kammen en de wijs zijn?

Niet welkom zijn bij een gezin (= niet bij je buurmeisje mogen spelen) lijkt mij 'gewoon' discriminatie.

Met een rooms pabo diploma geen toegang hebben tot een baan op de School met den Bijbel: daar zijn argumenten voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:44

Shadow, waar ik dat vandaan haal?
Uit mijn dagelijks leven. Zie voorbeeld vorige pagina.
Man wil niet met vrouwen praten, vrouw voelt zich daardoor sangevallen en klaagt bij HR, maar HR ziet ingrijpen als discriminerend want het is nou eenmaal zijn geloof.

Hoe los je dit simpel op zonder dat een van de 2 zijn gevoelens maar moet negeren?

Kan dat überhaupt? Of is de oplossing dat we het gewoon uit de weg gaan, dan is het er ook niet?
Ik weet het eerlijk echt oprecht niet.
Voor mij hebben ze gewoon allebei lange tenen, maar dat is ook veroordelend. Enkel omdat ik een lompe zak ben die voor zoiets de schouders ophaald kan ik dat niet automatisch van een ander verwachten dat ze dat ook doen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:04

Over die situatie zou naar mijn mening helemaal geen discussie moeten zijn sizzle.

Het is allemaal helemaal prima dat hier allerlei mensen met verschillende culturen willen wonen. Veel aspecten van andere culturen zijn geweldig. Maar er moet één ding duidelijk zijn: onze vrijheden zijn jouw vrijheden, vind je die vrijheden niet leuk, dan is het misschien beter om je geluk in een ander land te zoeken.

Hier mag je homoseksueel zijn, je mag je eigen religie kiezen, je mag je bedenken en bijvoorbeeld atheist worden, je hebt als vrouw dezelfde rechten als een man en je mag je mening uiten. Je mag zelf bepalen wat voor kleding je draagt en als mensen een straf verdienen regelt een rechter dat, je speelt niet voor eigen rechten op grond van jouw eigen (religieuze) regels. Je leeft in dit land en je accepteert de vrijheden van dit land.

Aangezien het een van de vrijheden van een vrouw is om tegen mannen te mogen praten heeft die beste man er in dit geval niks over te zeggen. Dan moet hij maar ander werk zoeken. Hij kan niet eisen dat er geen vrouwen tegen hem praten want dat mag hier gewoon. Deal with it of zoek een land op met een cultuur die je wel aanstaat.

Wij moeten maar toleranter en toleranter worden tegenover de intolerantie van een andere cultuur. Zo hoort dat niet, als zij hier willen wonen, hebben ze onze regels en vrijheden te respecteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:24

Sizzle schreef:
"Klassiek racisme": ik ben beter dan jij want ik ben kleur X, dat is een makkie.
Iedereen begrijpt dat dit niet OK is.

Het probleem zit hem in de nuance bij verschil in levensopvatting.

Voorbeeld (niet fictief): een man van islamitische afkomt werkend in een multi culti bedrijf.
Deze man wil niet met vrouwen praten en negeert in een gesprek iedere mening van een vrouw. Als hij toch iets tegen een vrouw moet zeggen, zegt hij het tegen een mannelijke manager van de vrouw.
De vrouw ervaart dit sexistisch dus klaagt bij HR. HR wil niets ondernemen want hem aanspreken op zijn religeuze waarden is racistisch.
Daar kom je dan dus niet uit behalve door hem niet met vrouwen te laten werken.
Wie is hier nu 'fout'?
Is er iemand fout?

Prof.dr. Audre Lorde stelde "dat het niet onze verschillen zijn die ons gescheiden houden, maar ons zwijgen over de verschillen."
Dus ik zou zeggen dat HR aan de bak moet om iets te regelen.
'Niet met vrouwen praten' is nogal een zware opvatting. Maar als dat echt zijn religieuze plicht is, ontwerp er een respectvolle structuur voor.

De mening van een vrouw negeren: dat doen de zware broeders van de Gereformeerde Bond in de voormalige Hervormde kerk. Ik zie dat niet als een religieuze plicht maar als vroom aangeklede superioriteit. Grrrr!!!!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:24

Gaat hierdoor niet meer over racisme imo.

Ik vind het ook wat moeilijk om over racisme te beginnen als je als blanke nooit racisme in de mate meemaakt als wat zwarten/marokkanen/turken etc meemaken. Maakt het heel makkelijk om het "alles is tegenwoordig racistisch en ze zijn zo snel op hun tenen getrapt" standpunt aan te pakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:35

Lepeltje schreef:
Het is allemaal helemaal prima dat hier allerlei mensen met verschillende culturen willen wonen. Veel aspecten van andere culturen zijn geweldig. Maar er moet één ding duidelijk zijn: onze vrijheden zijn jouw vrijheden, vind je die vrijheden niet leuk, dan is het misschien beter om je geluk in een ander land te zoeken.

Ik griezel hier van.
Citaat:
Hier mag je homoseksueel zijn, je mag je eigen religie kiezen, je mag je bedenken en bijvoorbeeld atheist worden, je hebt als vrouw dezelfde rechten als een man en je mag je mening uiten. Je mag zelf bepalen wat voor kleding je draagt en als mensen een straf verdienen regelt een rechter dat, je speelt niet voor eigen rechten op grond van jouw eigen (religieuze) regels. Je leeft in dit land en je accepteert de vrijheden van dit land.

...maar waar ik vooral van griezel is jouw gebrek aan zelfkennis.

Die vrijheden waar jij zo hoog over van de toren blaast,
...alsof vrijheden het toelaten dat ze als maatstaf worden gebruikt, als stok om een ander te slaan....
ik heb de jaartallen eens bij elkaar gezet.
Just for fun.
Hier mag je homoseksueel zijn, 2002

je mag je eigen religie kiezen, 1648

je mag je bedenken en bijvoorbeeld atheist worden, 1648

je hebt als vrouw dezelfde rechten als een man - nog steeds niet, maar sinds 1956 mag een getrouwde vrouw wettelijke handelingen verrichten.

...en je mag je mening uiten. 1648

(....)
en als mensen een straf verdienen regelt een rechter dat, je speelt niet voor eigen rechten op grond van jouw eigen (religieuze) regels.
Gebeurt nog steeds, hoor.
Maar onafhankelijke rechtspraak hebben we sinds de middeleeuwen - sinds de Franse tijd staat dit los van tot welke religie iemand behoort.

En in 1648 werd niemand iets opgelegd " Wee je gebeente als je deze vrijheden niet leuk vindt".....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:41

Komt nog bij dat ze beide allochtoon zijn trouwens, dus dat met wij/zij is niet aan de orde ;)

Ok, HR moet dus iets ondernemen. Maar wat dan concreet?
Zijn werk doet hij verder naar behoren.

Je mag overiens prima tegen hem aankletsen hoor, hij geeft echter de vrouw geen antwoord maar geeft het antwoord op haar vraag aan een mannelijke collega.
Allemaal heel subtiel dus, maar ik moet wel wekelijks dat gezeur aanhoren en aanzien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:47

Ik heb er nog 1 die me al maanden bezig houdt in mijn hoofd.

Wij dragen verplicht werkkleding, hele practische lelijke veiligheidskleding, ongeacht welke functie je doet.
Ik vond het wel handig, hoef smorgens nooit meer na te denken en het neemt een bepaalde hierarchie weg (kantoor vs machines).

Tot ik een keer koffie dronk met iemand die aan klagen was dat verplichte werkkleding voor haar een nbreuk was op je persoonlijkheid. Ze voelde zich daardoor gekleineerd en gediscrimineerd omdat ze nu niet kon zijn wie ze is.
Dit was voor mij als een donderslag uit heldere hemel, had er echt nog nooit zo naar gekeken.
En nu maalt het dus in de achtergrond.
Heeft ze een punt? Of is ze een zeikert?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:50

Hoe heeft dit te maken met racisme?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:54

Appelmoes_11 schreef:
Ik denk dat witte mensen het probleem van racisme enorm onderschatten. We krijgen er zelf immers nooit mee te maken. Als er al eens een vervelend woordje over ons gezegd wordt, komt het vrijwel altijd van iemand die 0,0 macht heeft in deze maatschappij en ons sociaal, economisch en juridisch niks kan maken. Om die reden vinden we het ook irritant. Als ze die macht wel hadden, zou het behoorlijk bedreigend worden. Voor etnisch geprofileerde mensen is de situatie andersom.

Overigens heb ik nog nooit een wit iemand een schoorsteen in zien gaan om er weer uit te komen als karikatuur met dikke lippen, een afro, slavenoorbellen en een Surinaams accent.

In wat voor buurt woon je? :o

Laat ik eens wat dingen opsommen:
Ik leverde bronchures en ben toen bij een Turkse bakker geweest. Hier brochure afgegeven, meneer begon tegen me praten. Ik verstond het niet dus zei: "Sorry, wat zegt u?"
Ik kreeg terug van een van de jongeren (gok rond de achttien, werkte daar): "Jij dom Nederlands blondje.
Dat grijpt je als veertienjarige behoorlijk aan, ja.

In de trein heb ik iets soortgelijks met een (ik gok) Surinamer gehad. Ging over egoïsme en dat ik hypocriet was oid. Ik kan het me niet goed meer herinneren.

De ergste was in de trein terug naar huis, was ook een man met een donkere huidskleur. Hij vroeg of ik seks wilde, ik zei nee en toen werd ik voor 'Nederlandse slet' uitgemaakt. Juist :D

Verder heb ik een kleurrijk klasje en familie en kan ik het prima met iedereen vinden. Maar door alles wat er is gebeurd voel ik me heel erg onzeker tussen donkere of Turkse mannen. Ik weet niet of jullie dit racisme noemen, maar ik word oprecht bang.

Edit: Heb in vier jaar treinreizen sowieso wel elk halfjaar meegemaakt dat iemand me mee wilde nemen. Dit zijn nooit blanken geweest. Ik weet zeker dat ik op dat moment net zo bang voor een blonde gast zou worden als een getinte, maar mijn vooroordeel wordt steeds groter ja.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 23-04-17 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:56

Quebelle schreef:
Hoe heeft dit te maken met racisme?

Als degene een minderheid is dan wordt discriminatie bijna vanzelfsprekend ineens racisme genoemd.
De niet antwoordende kerel is van origine marrokaans (is echter in Zwitserland opgegroeit) dus voor HR valt inperking van zijn meningsuiting onder racisme.
Racisme is ook maar een subvorm van discriminatie.

Waar ik heen wil: als we zulke (niet) problemen met de buren al niet kunnen oplossen, hoe komen we dan ooit tot een echte wereldwijde tolerantie?