"De aarde is plat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:32

Magrathea schreef:
secricible schreef:

De meeste van jullie vragen over jaargetijden e.d. Worden hier beantwoord ;) deze mensen denken dat de aarde plat is, op zo'n manier dat als je een globe van de bovenkant bekijkt en dan platdrukt. Dus niet zoals onze wereldkaarten er uit zien. Dus de noordpool is het absolute midden en de buitenkant bestaat uit antartica.
De zwaartekracht ontstaat doordat we een constante opwaartse acceleratie maken ( :+ ) zoals ook in een auto gebeurt en de zon en de maan bewegen op zo'n manier dat je daarmee ook jaargetijden hebt. Dat ik in hun theorie de zon altijd zou moeten kunnen zien, daar hebben ze het dan weer niet over :')

Nee ik had het over getijden, de tides zegmaar. Eb en vloed. :j

Ze hebben overal een antwoord op :j

Edit: moet ik niet de link vergeten
https://www.theflatearthsociety.org/for ... ic=64868.0
http://www.theflatearthsociety.org/foru ... msg1486127

Kwanyin

Re: "De aarde is plat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:40

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:46

musiqolog schreef:
Vorig jaar kwam er nog een rapper langs, B.o.B, die dit allemaal oprecht schijnt te geloven. Je zou zulke mensen toch gedwongen naar de maan willen lanceren... Slaat twee vliegen in één klap. Zij kunnen zien hoe het wel zit en wij zijn er voorlopig vanaf.

Dit is trouwens een les voor iedereen die in complottheorieën gelooft. Ze zijn in wezen allemaal net zo fout als deze. Dus ook de theorie dat er stoffen in vliegtuigstreepjes zitten om ons koest te houden. Of dat 11 september een nep was om oorlog te gaan voeren. Of dat Pim Fortuijn in opdracht van de regering vermoord is.

Een complottheorie is nooit te weerleggen. Alle aanwijzingen tegen die theorie worden steevast verklaard als "deel van het complot". Daarmee voldoen deze "theorieën" niet aan twee belangrijke dingen waar een wetenschappelijke stelling aan moet voldoen. Ten eerste moet een theorie juist weerlegbaar zijn. Als jij beweert dat er aliens op Aarde bestaan, kun je dat blijven beweren als er maar steeds geen overtuigend bewijs gevonden wordt: misschien houdt de regering ze geheim, misschien komen ze alleen naar onbewoonde gebieden - etc. Als je beweert dat er geen aliens op Aarde zijn, dan hoeft er maar één Marsmannetje gevonden te worden of je theorie ligt aan duigen. Dat is wetenschap.

Een ander belangrijk criterium is het scheermes van Occam: Een theorie mag nooit meer dingen veronderstellen dan noodzakelijk. Elke complottheorie gaat daar in wezen tegenin. Volgens de gangbare theorie is de Aarde rond. Daar kun je alles eenvoudig mee verklaren, van de zonsopgang en -ondergang tot aan het feit dat er polen en tropen zijn en het feit dat je langs het Noordpoolgebied vliegt als je naar Amerika gaat. De "theorie" dat de Aarde plat is, gaat ervan uit dat dat allemaal leugens zijn om ons om de tuin te leiden.
Zo is het ook met de complottheorieën over 11 september. Er is volstrekt geen reden waarom de VS 3.000 van zijn eigen burgers zou vermoorden en zijn belangrijkste financiële centrum zou vernietigen, om een oorlog te beginnen met een onzekere afloop in een economisch en strategisch volstrekt waardeloos land (Afghanistan). Denk alleen al aan de miljarden dollars die een oorlog kost...
Zo is het ook met de complottheorieën over Pim Fortuijn. In Nederland is tussen 1672 en 2002 nooit een politieke moord gepleegd, laat staan door de regering. Nederland is, en was dat ook in 2002, een van de meest democratische landen ter wereld, met misschien wel de best werkende rechtsstaat. Het is niet onmogelijk dat zo'n regering een moord uitschrijft, maar wel heel onwaarschijnlijk; om zoiets extreems te beweren moet je ook extreme aanwijzingen hebben. De moordenaar is meteen gepakt en heeft grif bekend; dat maakt een lone wolf toch op zijn zachtst gezegd een iets waarschijnlijker hypothese...

Denk dus altijd, altijd na als je iemand zoiets hoort beweren: is er een goede reden om dit te denken? Is de gangbare uitleg niet veel waarschijnlijker? Mensen die in complottheorieën geloven zijn waarschijnlijk bang om naïef te zijn. Ze willen kritisch blijven denken en daar is op zich niets mis mee. Maar ze concentreren zich op "kritisch" en verwaarlozen het "denken"-gedeelte. Dat lijkt me zwaar af te raden. Gebruik je verstand mensen!

_/-\o_

Van dat gedoe over vliegtuig strepen wordt ik nog het het meest gestoord.
Mijn schoonmoeder zei: ja maar je ziet gewoon een patroon! Het moet wel slecht zijn!
Goh, nog nooit gehoord van het feit dat vliegen zorgvuldig ingepland worden zeker? Tuurlijk ontstaat er een patroon, dat is er ook. Verder kijk je naar condens.

Of antivaxxers, ook zoiets :roll:
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 06-04-17 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lien_

Grapjasjes12

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:56

Bielefeld óók niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:57

phormicola schreef:
Ik las laatst één of andere creationist website die serieus stelde dat dinosauriërs nooit bestaan hebben.
En één van hun argumenten was dat mensen de grote sterfte hebben overleefd en dat dino's dat ook overleefd zouden hebben.
Dus dat dino's en mensen tegelijk zouden moeten hebben geleefd.

Het was zo dom dat ik van kwaadheid niet verder kon lezen.

Waarom wordt je daar kwaad van?
Je kunt ook gewoon je schouders ophalen en je erover verwonderen.
Voor mij is het niets anders dan geloven in God, ze gaan hun gang maar.

Ik denk dat ik het boek Flatland maar weer eens uit de kast ga halen :D
(3D bestaat niet en vrouwen zijn puntjes zonder richting)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:03

Ik vind het wel lachwekkend :') Maar goed je moet zelf weten waar je in geloofd denk ik.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:10

Het is maar waar een mens zich druk om kan maken. :')

& als ze gelijk hebben betekend het dus dat je in Antartica van de wereld af kan springen toch?
Of als je een kilomeeeeters diep gat boord in de grond, door de platte schijf heen... en je springt er in... dan val je er toch doorheen?
Dit soort dingen ga ik me dan direct afvragen. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:13

Ze springen hun gang maar, sterft het geloof vrij snel uit als ze gelijk hebben O:)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:16

Citaat:
Ilse_123 schreef:
Vraag me af wat die mensen dan denken wat zich aan de onderzijde van die frisbee bevindt...
Vinden ze het ook niet raar dat je de wereld rond kan reizen? Dat je er voorbij Hawaii niet afvalt maar weer in Azië terecht komt?

Er zijn best dingen waarvan ik nog kan begrijpen dat mensen het niet geloven...de maanlanding ofzo. Maar dat de wereld plat is :')

eerste idee wat ik kreeg was het minecraft effect onder deze wereld zit dus gewoon helemaal niets :j
Geniaal :')
hele topic door gelezen, sommige dingen laten me we dubbel denken zoals 9/11 enz.

geloof eerder in het verhaal van een gat in de aarde

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:23

Say whaaaaat? Ik weet dat je mensen niet mag uitlachen, maar stiekem lag ik toch hard van binnen! Omg :') :') :')

Ik zou hier heel veel over willen zeggen, maar ik doe het maar niet en ga nu eerst het topic doorlezen denk ik, voor wat extra vermaak (hoop ik).

Kneitergek! :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:25

Agossie deze dan:
Vrije vertaling, de wereld is gephotoshopped, Nasa geeft het zelfs toe
https://flatearthscienceandbible.files. ... g_0108.jpg

No oliebol, en de plaatjes die ze zelf hebben zijn vast niet gephotoshopped, nog even nabewerkt of met de hand getekend door iemand van de grafische afdeling := Wat een bizarre argumenten komen er toch voorbij

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:26

Sizzle schreef:
phormicola schreef:
Ik las laatst één of andere creationist website die serieus stelde dat dinosauriërs nooit bestaan hebben.
En één van hun argumenten was dat mensen de grote sterfte hebben overleefd en dat dino's dat ook overleefd zouden hebben.
Dus dat dino's en mensen tegelijk zouden moeten hebben geleefd.

Het was zo dom dat ik van kwaadheid niet verder kon lezen.

Waarom wordt je daar kwaad van?
Je kunt ook gewoon je schouders ophalen en je erover verwonderen.
Voor mij is het niets anders dan geloven in God, ze gaan hun gang maar.

Ik denk dat ik het boek Flatland maar weer eens uit de kast ga halen :D
(3D bestaat niet en vrouwen zijn puntjes zonder richting)

Dat zou ik heel graag willen ja. Ik begrijp niet zo goed waarom ik er boos van word. Waarschijnlijk omdat het zo slecht doordacht is, ik kan daar niet tegen op de één of andere manier.
I'm working on it :')

Is Flatland niet gewoon een thinking exercise?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:27

Wordt je ook boos van de paashaas ?
:P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:35

Wel op de Sint, blijkt gewoon niet te bestaan. Althans, dat las ik vorig jaar ergens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:38

Ailill schreef:
Wel op de Sint, blijkt gewoon niet te bestaan. Althans, dat las ik vorig jaar ergens.

NEEEEEEEE!
|(

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:40

Dus het is écht waar?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:40

Esaqar schreef:
Het is maar waar een mens zich druk om kan maken. :')

& als ze gelijk hebben betekend het dus dat je in Antartica van de wereld af kan springen toch?
Of als je een kilomeeeeters diep gat boord in de grond, door de platte schijf heen... en je springt er in... dan val je er toch doorheen?
Dit soort dingen ga ik me dan direct afvragen. :')

Ja, maar antartica bestaat uit een ijsmuur, daardoor wordt het water ook op de aarde gehouden en het is nog nooit iemand gelukt om daar overheen te klimmen en het na te vertellen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:41

Ailill schreef:

Wat is dat nou weer voor een onzinnige complottheorie, je ziet die vent toch elk jaar gewoon lopen?
Moet niet alles geloven wat ze zeggen hoor :')

Achter Antarctica kan je niet komen want daar zitten de white walkers

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:44

Zal de Matrix dan toch bestaan? *\o/*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:45

Ilse_123 schreef:
Ailill schreef:

Wat is dat nou weer voor een onzinnige complottheorie, je ziet die vent toch elk jaar gewoon lopen?
Moet niet alles geloven wat ze zeggen hoor :')

Achter Antarctica kan je niet komen want daar zitten de white walkers
Dat dacht ik dus ook :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:48

[quote]Zal de Matrix dan toch bestaan?[/quote ]Uiteraard! Er zijn zelfs wetenschappers die serieus menen dat we leven in een schijnwerkelijkheid,opgebouwd uit nullen en enen. Nu nog even op zoek naar Neo :D
Laatst bijgewerkt door Askja op 06-04-17 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:49

Leffroi schreef:
Zal de Matrix dan toch bestaan? *\o/*

Dat was ook één van de eerste dingen waar ik aan dacht _O- Krijg meteen zin om die film weer te gaan kijken :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:50

Dit is goed voor mijn ego :') Ben toch niet zo dom als ik dacht...