Verspreiding sextapes: eigen schuld dikke bult?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:48

We vinden seks voor sletten en we leggen een taboe op sex? Praat voor jezelf.. haha alsjeblieft zeg.
Het is niks meer of minder dan privé

Eigen schuld? Een beetje, je weet dat het allemaal gehackt kan worden en de kans groot is dat het wordt verspreidt. Zet het dan op een extern geheugen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:15

Natuurlijk is het van de zotte dat het over het algemeen alleen maar de vrouwen zijn die over de kling worden getrokken als er een seksfilmpje "uitlekt".
Want het zijn nog steeds grotendeels de mannen die het filmpje gemaakt hebben (hoe bizar eigenlijk!), die het erna zo geweldig leuk vinden om de dame in kwestie in diskrediet te brengen.
Ik begrijp werkelijk waar niet wanneer mannen nu eens gaan beseffen, dat als ze dit maar blijven doen met de vrouwen waar ze seks mee hebben, er op een gegeven moment geen vrouw meer bereid is om seks met ze te hebben...
Waarom toch zo "verhoeren" van de vrouwen waar je nota bene zelf die dingen maar al te graag mee gedaan hebt?

Dat beseffende en wetende dat dit dus voorlopig nog niet gaat veranderen, maar eerder erger wordt, zit er niks anders op dan gewoon zelf de wijste te zijn en te zorgen dat je dit niet overkomt, in ieder geval niet willens en wetens.

LadyMadonna

Re: Verspreiding sextapes: eigen schuld dikke bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:17

Dat is idd een vreemd fenomeen... Een vrouw is een slet en een vent is stoer :?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:49

Goh, eigen schuld dikke bult..? Nee dat vind ik niet..

Ik denk dat een redelijk deel van 'seksend' Nederland wel eens een filmpje en/of foto maakt. Om eender welke reden dan ook, voor de lol, om terug te kijken, zonder echte reden..

Als een dergelijk filmpje dan zonder toestemming verspreid is vind ik dat de enige die schuld treft degene is die het filmpje verspreid.

Het is ook erg jammer dat als er een filmpje uitlekt van een of andere beroemde(re) Nederlander dat dit tot in den treure uitgemolken moet worden. Terwijl mocht er van mij een filmpje uitlekken de mensen eens lachen en mij voor dom uitmaken en het daarna weer vergeten..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:25

Er bestaat nog steeds zoiets als schending van de privacy. Degene die een filmpje of foto verspreidt, zonder goedkeuring of zelfs medeweten van degene die op de foto staat of in het filmpje voorkomt, maakt zich daar schuldig aan en dat is gewoon strafbaar. Het is niet omdat het niet tastbaar is, dat je het niet kan "stelen"... Foto's en films gemaakt door een professioneel fotograaf of regisseur, mag je ook niet zomaar verspreiden zonder toestemming van de maker, net zoals dat geldt voor boeken, mag ook niet gekopieerd worden etc. Dus neen, allerminst eigen schuld, dikke bult. Zulke filmpjes en foto's behoren tot de privé sfeer en daar heeft iedereen gewoon met z'n (sorry voor de uitspraak) poten vanaf te blijven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:34

Maar t is niet omdat het niret mag, dat het niet gebeurd.
Daderbis steeds de schuldige maar je moet het hem ook niet makkelijk maken. Film zoveel je wilt maar zorg dat het bv niet gewoon op je gsm staat.
Is voor mij hetzelfde dat je je voordeur ook dicht doet en niet open laat staan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:38

dromertje2 schreef:
Maar t is niet omdat het niret mag, dat het niet gebeurd.
Daderbis steeds de schuldige maar je moet het hem ook niet makkelijk maken. Film zoveel je wilt maar zorg dat het bv niet gewoon op je gsm staat.
Is voor mij hetzelfde dat je je voordeur ook dicht doet en niet open laat staan.

Waar moet het dan wel staan? Op een computer die ook gehackt kan worden? Ik vind het wonderlijk dat zo velen vinden dat het je eigen schuld is als zulke filmpjes verspreid worden. Die mensen vragen er toch niet om dat iemand je apparaat hackt en die filmpjes steelt?
En natuurlijk gebeurt dat wel, maar de dader blijft de dader en het slachtoffer het slachtoffer...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:46

De meeste verspreidde filmpjes worden niet gehacked. Die worden aan elkaar gegeven in "goed vertrouwen" en ja, het is vreselijk om dat goede vertrouwen te misbruiken máár ik vind het ook ietwat naïef van het slachtoffer. (wat nog steeds het slachtoffer blijft.)
Als je met genoeg mensen afwijzend staat tov die praktijken kan je wel schade beperking doen. Klasgenootje van me werd slachtoffer van een jongen op school die besloot foto's van haar te verspreiden. Zij hadden een relatie en hij had haar gevraagd om die foto's. Was vast heel leuk zo lang het duurde maar het ging uit en meneer vond het grappig om te verspreiden. Ondanks dat wij eigenlijk helemaal geen goede band hadden met elkaar als klas (we krabden elkaar de ogen uit bij elke gelegenheid die zich voor deed) hebben we daar als 1 man/vrouw achter haar gestaan. Niemand wilde de foto's zien (van onze klas zelf) en als een ander naar ons toe kwam reageerden we daar afwijzend en zelfs ietwat boos op: "waar denk jij eigenlijk mee bezig te zijn? Zou je het leuk vinden als jij het was?"

Waren er mensen die die foto's gezien hebben? Zeker en vast. Maar meiske is niet van school moeten veranderen want er was altijd wel iemand van de klas in de buurt om haar te steunen als het er op aan kwam. Heeft een week of twee geduurd uiteindelijk en toen was het over gewaait. Juist omdat we allemaal zo reageerden. :) De verspreider is overigens na schorsing van school gegaan omdat het tegen hem keerde. The joke was on him zouden ze in het engels zeggen. :) Niemand wilde natuurlijk nog veel te doen hebben met iemand die zo iets deed. Iets wat ook voort kwam uit het feit dat ons "jaar" zo afwijzend reageerden tov de daad en haar zo bleven steunen. :) Als maar genoeg mensen iemand ondersteunen dan volgt de rest vanzelf en gaan ze vanzelf denken dat die groep toch vast gelijk heeft.

Wat ik dus wil zeggen: Dat je het naïef vindt betekent nog niet dat je het slachtoffer niet kan steunen als het zo ver komt. :) Dat de maatschappij vindt dat men niet zo heel slim is als deze beelden gemaakt worden, betekent niet dat die er niet afwijzend tegen kan staan als deze ongevraagd verspreid worden. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:50

Ik zeg ook niet dat het slachtoffer, dader is.
Ik zeg enkel dat je het de dader niet makkelijk moet maken.

Je kan het filmpje op je gsm hebben staan maar je kan even goed filmpje op een stick in een kluis leggen bv.

En dat heeft totaal niets met de schuldvraag te maken maar met preventie.
Net zoals je je voordeur op slot doet, je je pincode geheim houdt,.....

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:55

Ayasha, ben ik het helemaal mee eens! Ik meende alleen in de beginpost gelezen te hebben, dat het om filmpjes/foto's ging, die door hacken verkregen zijn. Dat is gewoon diefstal namelijk.
Het doorgeven van zulke foto's en filmpjes vind ik ook wel een beetje naïef inderdaad.
Wel super dat jullie dat meisje toen zo gesteund hebben! :j

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:06

Het is iets wat je nu almeer hoort. Vroeger zal men ook foto's gemaakt hebben alleen word het nu sneller via de social media gedeeld. Het is jammer hoe men erop reageert. Ik vind het eigenlijk wel tof dat een vrouw op leeftijd zoals Patricia Paay nog zo kan genieten van de seks. Dat het tegen haar keert is gewoonweg jammer! Het is meestal zo dat het verspreid word na een ruzie, uitgaan relatie of misschien in de bekende wereld wel omdat er geld tegenover kan staan. Al met al hoort het zeker niet...het is een grens wat men overgaat vind ik door dit soort dingen te verspreiden.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:55

Tja ik vind het gewoon erg dom als je zulke foto's en filmpjes laat maken. Juist omdat je tegenwoordig zó vaak hoort dat het uitlekt of dat iemand gehackt wordt. Volgens mij weet iedereen ondertussen wel dat zulke dingen ontzettend snel uitlekken en doorgestuurd worden. Wil je graag zoiets maken? Prima, maar je weet toch wat de risico's zijn? En natuurlijk vraag je er niet om dat het uitgelekt wordt, maar je weet dat het kan gebeuren. Zorg dat het veilig opgeborgen is, dat je ex het niet kan rond sturen als het uit is, dat er niemand screenshots van kan maken etc. Als je al jaren een relatie hebt, getrouwd ben etc. dan is de kans ook zoveel kleiner dat iemand het doorstuurt dan wanneer je een one night stand had of je net een week een relatie hebt. Mensen zouden die risico's veel beter in moeten schatten. Niemand vraagt erom, maar als je iemand een week kent hoe kan je hem dan in godsnaam zoiets toevertrouwen?

Bij mij op de middelbare school werden er ontzettend vaak zulke foto's uitgelekt. Een keer is het meisje ook echt weggepest, moest naar de andere kant van Nederland verhuizen want iedereen in de omgeving wist ervan en ze werd er constant, ook in het winkelcentrum etc., mee geconfronteerd. Maar dat meisje had al jaren een vriend en stuurde vervolgens een boel naaktfoto's naar een jongen waar ze tijdens het stappen leuk mee gepraat had (en geen idee wat ze verder gedaan hebben). Sorry maar dan ben je toch ontzettend dom? Ze zal hem vast niet gevraagd hebben goh wil jij die foto's eens doorsturen maar indirect vind ik dat je er dan wel om vraagt. Ze kon gewoon verwachten dat het doorgestuurd ging worden want ze kende hem amper. Dat je het naar je vriend doet waar je jaren een relatie mee hebt vooral doen als je dat fijn vindt, maar iemand die je net kent kan je dat gewoon niet toevertrouwen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:22

MiniMeLona schreef:
Natuurlijk is het van de zotte dat het over het algemeen alleen maar de vrouwen zijn die over de kling worden getrokken als er een seksfilmpje "uitlekt".
Want het zijn nog steeds grotendeels de mannen die het filmpje gemaakt hebben (hoe bizar eigenlijk!), die het erna zo geweldig leuk vinden om de dame in kwestie in diskrediet te brengen.
Ik begrijp werkelijk waar niet wanneer mannen nu eens gaan beseffen, dat als ze dit maar blijven doen met de vrouwen waar ze seks mee hebben, er op een gegeven moment geen vrouw meer bereid is om seks met ze te hebben...
Waarom toch zo "verhoeren" van de vrouwen waar je nota bene zelf die dingen maar al te graag mee gedaan hebt?

Dat beseffende en wetende dat dit dus voorlopig nog niet gaat veranderen, maar eerder erger wordt, zit er niks anders op dan gewoon zelf de wijste te zijn en te zorgen dat je dit niet overkomt, in ieder geval niet willens en wetens.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Sex is alleen leuk voor beide partijen, als je kwetsbaarheid niet uitgebuit wordt en je vertrouwen niet beschaamd wordt.
Een sex boycot lijkt mij wel een goed idee eigenlijk :)
In ieder geval voor die Roelvink eikel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:35

Mijn reactie is ook dat ik het dom vind dat je intieme dingen laat filmen of verstuurt. Echter zou ik het zelf met een humoristische dosis zelfspot nemen als dit openbaar werd gemaakt in plaat van er een media ding met die dweil van een Peter r de vries van te maken en zo nog meer aandacht te krijgen.
Laten we eerlijk wezen, het is een storm die wel weer overwaait en die vlogster.....werkelijk nog nooit van dat mens gehoord!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:42

lovelucydan schreef:
Nee hoor publieke figuren moeten zulke dingen gewoon niet doen, klaar! Het risico is gewoon te groot op uitlekken dus daarom bij voorbaat gewoon niet doen/maken

Het is voor echt iedereen verstandig om helemaal niets op internet te zetten waarvan je niet wilt dat de hele rest van de wereld er voor eeuwig kennis van kan nemen.Zet er alleen maar iets op waarvan je juist wilt dat iedereen het ziet. :j

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:21

Ik vind stellen dat het je eigen schuld is want 'je had die filmpjes maar niet moeten maken' eigenlijk in dezelfde categorie aam victim blaming vallen als een meisje vragen wat ze aanhad toen ze verkracht werd.

Iedereen noemt de mensen die dit doen blijkbaar 'dom' en 'naief', maar erkennen dat we blijkbaar in een maatschappij leven waarin we wel gotsvergeten voorzichtig mogen zijn met alles wat enigzins persoonlijk is schuiven we voor t gemak even onder het tapijt. Want wij zijn niet genoeg om zoiets te doen, ons overkomt het niet. (wij worden niet verkracht, wij vallen niet ten prooi aan oplichters. Wij niet.).

Meer mensen verwijten het onderhand degenen die in het seksfilmpje voorkomt dat er uberhaubt een seksfilmpje werd gemaakt, dan dat ze de schuld en hun afkeer leggen bij de hacker/afperser die de beelden verpreidt. Wat voor samenleving leven we dan in?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:24

Volgens mij heb je dan vooral gelezen wat je goed uit kwam voor het vormen van deze reactie maar bon. :)
We leven in de samenleving waarin we leven en die is verre van perfect. Die is altijd verre van perfect geweest en dat zal ze altijd blijven. De imperfecties zullen doorheen de tijden verschuiven maar er zullen er altijd zijn.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:25

Ik heb dit hele topic niet gelezen en ik verwijs ook niet specifiek naar de mensen in dit topic, maar naar een cultuur die snel neigt naar 'victim blaming' in verschillende zaken. Maar corrigeer me gerust.

De samenleving is imperfect en zal altijd zo blijven, maar de blame-the-victim discours leidt de aandacht af van het daadwerkelijke probleem en de oplossing daarvoor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:49

Ierpier schreef:
Ik heb dit hele topic niet gelezen en ik verwijs ook niet specifiek naar de mensen in dit topic, maar naar een cultuur die snel neigt naar 'victim blaming' in verschillende zaken. Maar corrigeer me gerust.

De samenleving is imperfect en zal altijd zo blijven, maar de blame-the-victim discours leidt de aandacht af van het daadwerkelijke probleem en de oplossing daarvoor.

Natuurlijk is dat zo en heb je gelijk. Maar het iswel belangrijk om mensen te waarschuwen dat het niet verstandig is om sommige dingen te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:42

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:49

Schokkend, maar niet verrrassend. Het sexueel misbruiken van vrouwen is al eeuwenlang een beproefde methode om vrouwen te breken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:23

Shadow0 schreef:
Artikel in de volkskrant: http://www.volkskrant.nl/media/hoe-de-r ... e3b011edb8

Er zit nogal wat haat en macht achter.

Ik vind mannen die zich hiermee bezig houden nogal zielig,want in het echte leven hebben ze duidelijk niets,anders zouden ze geen tijd hiervoor hebben.