Gedoe over turkije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:46

:? En wat hebben we gedaan dan?

Edit: blijkbaar zijn sites redelijk eenvoudig te hacken..

NB geen idee wat een argentijns restaurant ermee van doen heeft trouwens :') daar maken ze zichzelf wel belachelijk mee...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:49

Het enige wat we gedaan hebben is deze lui teveel ruimte geven in NL.
Niet verplichten om te integreren terwijl ze wel gratis geld kregen.
Hun meteen tegemoet komen als ze het woord discriminatie durfden te noemen.
En nu krijgen we dit.
En dat zal zich in de toekomst blijven herhalen door ondankbare gasten.

En voor de duidelijkheid, ik heb het dus niet over de Turken die wel zijn geïntegreerd .
Die staan nu ook geen herrie te schoppen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:56

Shenavallie schreef:
Heb je om te studeren in Turkije een dubbele nationaliteit nodig? Dat wist ik niet. Als je in Engeland gaat studeren, hoef je geen Brits paspoort te hebben bijvoorbeeld.

Nee joh, het zou het waarschijnlijk wel makkelijker maken ivm visa gedoe etc.

Maar wat je quote gaat om twee verschillende dingen ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:58

bruintje123 schreef:
Het enige wat we gedaan hebben is deze lui teveel ruimte geven in NL.
Niet verplichten om te integreren terwijl ze wel gratis geld kregen.
Hun meteen tegemoet komen als ze het woord discriminatie durfden te noemen.
En nu krijgen we dit.
En dat zal zich in de toekomst blijven herhalen door ondankbare gasten.

En voor de duidelijkheid, ik heb het dus niet over de Turken die wel zijn geïntegreerd .
Die staan nu ook geen herrie te schoppen.

Die relschoppers zijn voornamelijk 2e en 3e generatie. Geen nieuwkomers. Valt dus niet verplicht te integreren en krijgen gratis geld (?) Net als iedere andere inwoner van Nederland, zoals kinderbijslag, stufi, zorgtoeslag en bijv bijstand.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:59

bruintje123: hoe kom je bij gratis geld krijgen?
Mijn man woont sinds oktober in NL (vanuit) Turkije. Ten eerste was dit echt een heel proces, en komen ze er niet zomaar in. Hier hebben wij ook leges voor moeten betalen.

Hij krijgt geen enkele uitkering, enige wat hij kreeg is zorgtoeslag (maar betaald ook zorgverzekering). Nu overigens niet meer want hij heeft vrij snel werk gevonden waarmee hij boven de toeslaggrens zit.
Turken zijn NIET verplicht in te burgeren. Ik denk dat onze NL overheid hier al een hele grote fout maakt. Mijn man wilt zelf uiteraard wel NL spreken (zo snel mogelijk), dus hebben wij hem ingeschreven bij het ROC. Dit moeten wij allemaal zelf betalen. Syriërs gaan voor dus de wachtlijst is zeker tot aan de zomer..

Shenavallie: Van studeren was even een voorbeeld. Zal in ieder geval stuk makkelijker zijn met visa/lang verblijven etc.

karuna
Drukke kabouter

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:56

In Doetinchem ook een voorlichtings site die ook helemaal niks met welke politieke kwestie te maken heeft,

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:09

Booooo schreef:
Omdat haar kinderen ook half Nederlands zijn.. :roll: Ik wil later zowel voor mij als voor mijn kinderen ook een dubbele nationaliteit. Zowel voor Turkije als Nederland. Sowieso is dit makkelijk met visums etc. Of we nou in Turkije of Nederland wonen. Stel we wonen in NL en mijn kinderen willen graag studeren in Turkije, het land van hun vader voor langere tijd ontdekken is dit VEEL makkelijker. Tevens is je kind ook gewoon half/half als je met een 'buitenlander' bent.
Over het stemmen vind ik je ook nogal kort door de bocht. Het is vaak dat mensen terug verhuizen naar hun eigen land van herkomst. Dus dan heb je daar echt wel wat over te zeggen.

Even los van die hele discussie hier :D .

Maar ik ben wel eigenlijk benieuwd hoe jullie dan opzien tegen de verplichting van de Turkse legerdienst? Ik weet niet of veel mensen dit hier eigenlijk weten (ja jij normaal gezien wel).
Maar èlke man met een Turks paspoort, ongeacht waar die woont of geboren is, word geacht de legerdienst te gaan doen voor zijn 38ste. Vanaf dat je 18 (of was het 20?) bent. Je kan je dienst een aantal keer uitstellen door bv studies, maar je moet het gaan doen. Of, je kan het afkopen. Maar de laatste keer dat ik er over gehoord had was die prijs gestegen naar 10.000 euro. En dan moet je alsnog voor en verkort deel gaan. Ga je niet dan wordt je gewoon opgepakt als je het land betreed.
Dat wil dus zeggen dat elke man met een Turks paspoort een grote achterstand heeft, omdat hij ofwel -afhankelijk van de situatie-maanden tot een jaar weg is hier, ofwel gewoon eigenlijk bij de geboorte een schuld heeft van circa 10.000 euro.
Dit is trouwens ook een hele mooie manier om wat Turksminded gedachtegoed in jongens van hier te stampen.
Dus ik vraag mij wel af hoe je dat voor je eigen kinderen ziet?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:13

Ik heb ook met volle verbazing zitten kijken. En nog. Wat erdogan zegt, wat er is gebeurd, hoe de mensen voor de gek zijn gehouden, hoe ze durven te spreken over schending van mensenrechten. Het houdt maar niet op..

Maar het zijn twee verschillende zaken. We moeten het diplomatieke gebeuren even los zien van de rellen. En we moeten ook even heel goed naar onszelf kijken.
Hoe behandel in mijn Turkse buren? Anders dan de Nederlandse? Heb ik er aan bijgedragen dat ze zich opzij gezet voelen? Hoe zou ik me voelen als mij dit zou overkomen in een ander land?

Als je maar lang genoeg als onkruid van de samenleving wordt behandeld dan barst een keer de bom. En het heeft helemaal niets met erdogan te maken. Ze zien iemand die wel voor hen opkomt. Ze hebben echt niet door dat het een wolf in schaapskleren is. Daar gaat het niet om. Daarvoor zijn vooral de jonge en emotionele relschoppers te jong voor. Turken zijn sowieso een emotionele groen mensen. Hart op de tong. Alleen dat al vinden wij (ijskonijnen) maar vreemd.

Ik vind het in en in triest dat deze generatie Turken zoveel moeite heeft om hier te integreren. Een deel is eigen werk, natuurlijk want er zijn zat goede voorbeelden, maar het is echt niet moeilijk voor te stellen dat het voor een groot deel heel moeilijk is. We weten allemaal dat discriminatie op basis van naam bestaat. Op basis van uiterlijk. Er wordt minder van je verwacht als je turks/Marokkaans of anders niet nederlands bent. Je kunt het ontkennen en zeggen dat Nederland zo'n vredelievend land is. Multi culturele samenleving. Natuurlijk, maar wel zoals het ons uit komt.

Ik denk dat we mijn zijn allen heel goed naar ons eigen gedrag moeten kijken. Want ik zeg inderdaad anders "hallo" tegen mijn Turkse buren dan tegen mijn nederlandse buren.

Mijn mening.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:17

Kwanyin schreef:
Even los van die hele discussie hier :D .

Maar ik ben wel eigenlijk benieuwd hoe jullie dan opzien tegen de verplichting van de Turkse legerdienst? Ik weet niet of veel mensen dit hier eigenlijk weten (ja jij normaal gezien wel).
Maar èlke man met een Turks paspoort, ongeacht waar die woont of geboren is, word geacht de legerdienst te gaan doen voor zijn 38ste. Vanaf dat je 18 (of was het 20?) bent. Je kan je dienst een aantal keer uitstellen door bv studies, maar je moet het gaan doen. Of, je kan het afkopen. Maar de laatste keer dat ik er over gehoord had was die prijs gestegen naar 10.000 euro. En dan moet je alsnog voor en verkort deel gaan. Ga je niet dan wordt je gewoon opgepakt als je het land betreed.
Dat wil dus zeggen dat elke man met een Turks paspoort een grote achterstand heeft, omdat hij ofwel -afhankelijk van de situatie-maanden tot een jaar weg is hier, ofwel gewoon eigenlijk bij de geboorte een schuld heeft van circa 10.000 euro.
Dit is trouwens ook een hele mooie manier om wat Turksminded gedachtegoed in jongens van hier te stampen.
Dus ik vraag mij wel af hoe je dat voor je eigen kinderen ziet?

Mijn man heeft zijn dienstplicht volbracht :j

Je kan je dienst inderdaad uitstellen (tot je 38e geloof ik), of afkopen. Afkopen was voorheen € 6.000,- nu is dat geloof ik € 1.000,-.
Het klopt niet dat je met afkopen toch nog het leger in moet. Ik ken ontzettend veel Turken die het afkopen, en niet hoeven te gaan. Ook die die leeftijd al hebben gepasseerd. En ze worden niet opgepakt of iets dergelijks.

Ik vind het niet heel gek dat Turken hun dienstplicht afkopen. Als je nu kijkt naar de situatie met Syrië. De Syrische mannen ontvluchten hun eigen land. Liggen in Turkije op het strand te chillen, en de Turkse mannen (leger) mag het vuile werk opknappen.

Mendel: Waarom zeg je anders Hallo tegen je Turkse buurman dan tegen je Nederlandse? Apart dat je hier dan zelf ook een bijdrage in doet.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:20

Booooo schreef:
Mendel: Waarom zeg je anders Hallo tegen je Turkse buurman dan tegen je Nederlandse? Apart dat je hier dan zelf ook een bijdrage in doet.

Omdat je duidelijk kunt merken dat de afstand groter is. Er is minder wederzijds begrip. Ik ben alleen maar eerlijk hoor. Daarom heb ik dat stuk ook geschreven. Ik denk dat het heel goed is dat we naar ons eigen gedrag kijken voor we dat van anderen gaan veroordelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:27

Mendel schreef:
Ik heb ook met volle verbazing zitten kijken. En nog. Wat erdogan zegt, wat er is gebeurd, hoe de mensen voor de gek zijn gehouden, hoe ze durven te spreken over schending van mensenrechten. Het houdt maar niet op..

Maar gebeurt dat hier in Nederland door onze oh-zo-vredelievende politici ook niet? GW blert dat er op scholen alleen nog maar Halal voedsel te verkrijgen is. Hele volksstammen bleren mee, dat "Hun (bb)onze samenleving overnemen en dat hun (nog steeds een bb) maar moeten oprotten naar hen (bb) land". Blijkt dat nog niet eens de helft van de scholen halal eten serveert.

Geert Wilders vindt dat hij hele bevolkingsgroepen over 1 kam mag scheren, vindt dat hij mag zeggen wat ie wil (vrijheid van meningsuiting). Maar oh wee, als ik hem een over het paard getild schoffie vind, dat stijf staat van de discriminatie. Dan word mij wel de mond gesnoerd, want FOEI!!!! zo mag ik NIET over hem spreken. Waarom meten met twee maten?

Een heleboel hier in Nederland zijn geen haar beter. Hoe vredelievend waren hele volksstammen ook weer tijdens het
Spoiler:
zwarte-piten-gebeuren
(durf het niet eens meer leesbaar te schrijven. Ook dat loopt hier (in Nederland, met een boel blanke (sorry generaliserend) Nederlanders) gruwelijk uit de hand.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:29

Wilders is inderdaad net zo erg als Erdogan.. Het lijken wel 2 peuters als ze hun zin niet krijgen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:31

Booooo schreef:
Mijn man heeft zijn dienstplicht volbracht :j

Je kan je dienst inderdaad uitstellen (tot je 38e geloof ik), of afkopen. Afkopen was voorheen € 6.000,- nu is dat geloof ik € 1.000,-.
Het klopt niet dat je met afkopen toch nog het leger in moet. Ik ken ontzettend veel Turken die het afkopen, en niet hoeven te gaan. Ook die die leeftijd al hebben gepasseerd. En ze worden niet opgepakt of iets dergelijks.

Ah is het intussen weer veranderd? Ik weet dat het aan aantal jaren terug juist was verhoogd van 6.500 naar 10.000.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20111130_035
maar stond toen ook overal dus bij zoals hier, dat het alsnog 21 dagen was (maar dan zeker in een "leuker" centrum en niet ergens aan de frontlinie).
Maar blijkbaar is het dus wederom veranderd :) . Straf, want het is wel een mooie bron van inkomsten voor ze (of ze dachten andersom, 10.000 euro kan niet iedereen betalen, 1000 euro ga ja al vlugger uitgeven :D ) .
Maar toch, denk je daar niet over na? Dat het misschien over 20 jaar weer een dure prijs is om te betalen? Ofja de oplossing is dan ook simpel, nooit naar Turkije gaan, maar dat moet je dan ook willen :D .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:38

Booooo schreef:
Wilders is inderdaad net zo erg als Erdogan.. Het lijken wel 2 peuters als ze hun zin niet krijgen.

Nou ik weet niet of ze zo hetzelfde zijn... gaat het er in Turkije net zo aan toe als hier? Ik hoorde Wilders zich nog uitspreken voor rechten voor homo's, doet Erdogan dat ook?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:48

Janine1990 schreef:
Jes schreef:
Qua dubbele nationaliteit, ik woon met mijn man (Frans) en kinderen in Frankrijk, kinderen hebben nu enkel de Franse nationaliteit maar een volgende keer dat we doordeweeks naar Parijs gaan zullen we ook de Nederlandse nationaliteit aanvragen.
En zelf wil ik ook graag de Franse nationaliteit als dubbele nationaliteit aanvragen binnenkort.

Qua stemmen, ook dat doe ik in Nederland (mijn stem is vorige week opgestuurd). Ik vind het belangrijk om te stemmen, nou heb ik nu mijn ouders nog in NL en stem dus ook naar wat voor hun belangrijk is.

Mooi zeg, zo had ik er nog nooit over nagedacht :)
Hoe gaat het in z'n werk? Het lijkt me niet dat je dat thuis mag invullen, envelopje er om heen en hatseflatse in de brievenbus naar Pays Bas?

Je kunt op drie manieren stemmen,
1. Iemand voor jou laten stemmen in NL (deze persoon moet zelf ook stemrecht hebben)

2. Zelf naar NL komen om te stemmen.

3. Per post :j :D

Je moet je registreren bij de overheid, krijgt dan een paar maanden voor de verkiezingen een mail om je in te schrijven voor de verkiezingen.
Dan moet je een formulier invullen en uitprinten, deze ondertekenen en scannen om vervolgens door te mailen samen met een kopie identiteitsbewijs.
(Indien iemand anders voor je gaat stemmen moet deze de formulier ook ondertekenen en een kopie identiteitsbewijs meesturen)

Indien je per post wilt stemmen ontvang je het stembiljet samen met een stembewijs en twee enveloppen thuis. Alles invullen, stembiljet in een envelop en vervolgens deze envelop samen met het stembewijs in de tweede envelop :j

Waarom een dubbele nationaliteit?
Voor mijn kinderen, willen ze ooit in NL gaan wonen dan hebben ze ook stemrecht.
Voor mijzelf zodat ik ook echt stemrecht hier krijg (ik mag nu elkel voor de burgemeester stemmen).

Voor ons allemaal, je weet nooit wat de toekomst brengt, mocht mijn man wat overkomen dan denk ik dat ik terug naar NL ga zodat ik hulp van mijn ouders kan krijgen. Maar ook dat ligt dan weer aan de leeftijd van onze kinderen en hoe zij hierin staan naar gelang hun leeftijd.

Maar goed ik denk dat eea met ouders die ieder een andere nationaliteit hebben misschien toch anders liggen, zo leren wij onze kinderen nu al over beide gebruiken/landen etc. op school zullen ze weinig leren over Nederland dus hier zullen we thuis meer aandacht aan besteden dan wanneer we in NL hadden gewoond.

Overigens vind ik ook dat wanneer je je slecht gedraagt je dubbele nationaliteit afgenomen mag worden.
En zoals in mijn geval zit ik hier vrijwillig, mocht ik het met dingen echt niet eens zijn dan ga ik niet rellen maar dan vertrek ik (alhoewel dat nu met man en kinderen lastiger wordt).
Maar ik wil hier dus ook graag stemrecht omdat het ook over mijn leven en dat van mijn kinderen gaat en de besteding van het geld waar ik belasting voor betaal.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:49

Rocamor schreef:
Maar gebeurt dat hier in Nederland door onze oh-zo-vredelievende politici ook niet? GW blert dat er op scholen alleen nog maar Halal voedsel te verkrijgen is. Hele volksstammen bleren mee, dat "Hun (bb)onze samenleving overnemen en dat hun (nog steeds een bb) maar moeten oprotten naar hen (bb) land". Blijkt dat nog niet eens de helft van de scholen halal eten serveert.

Geert Wilders vindt dat hij hele bevolkingsgroepen over 1 kam mag scheren, vindt dat hij mag zeggen wat ie wil (vrijheid van meningsuiting). Maar oh wee, als ik hem een over het paard getild schoffie vind, dat stijf staat van de discriminatie. Dan word mij wel de mond gesnoerd, want FOEI!!!! zo mag ik NIET over hem spreken. Waarom meten met twee maten?

Een heleboel hier in Nederland zijn geen haar beter. Hoe vredelievend waren hele volksstammen ook weer tijdens het
Spoiler:
zwarte-piten-gebeuren
(durf het niet eens meer leesbaar te schrijven. Ook dat loopt hier (in Nederland, met een boel blanke (sorry generaliserend) Nederlanders) gruwelijk uit de hand.

Absoluut met je eens..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:06

Kwanyin: Haha nooit meer voor Turkije gaan is voor ons geen optie :D
Wij zullen het dan afkopen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:17

Hopelijk is het dan wel niet opnieuw 10.000 euro en heb je 4 jongens want dan wordt het een dure zaak :') .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:17

Kwanyin schreef:
Hopelijk is het dan wel niet opnieuw 10.000 euro en heb je 4 jongens want dan wordt het een dure zaak :') .

Wie weet verdient Booooo dat geld wel in een maand... Weet jij veel ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:27

Was het maar waar :))

Dan gooi ik hem gewoon het leger in :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:28

Booooo schreef:
Karuna: De Turken zijn fanatiek.. Dat is typisch Turks. Ze hebben een nogal hoog eergevoel.

Maar dat eer gevoel is dan vooral naar hun vaderland en niet naar hun thuisland.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:30

Jennyj01 schreef:
Booooo schreef:
Karuna: De Turken zijn fanatiek.. Dat is typisch Turks. Ze hebben een nogal hoog eergevoel.

Maar dat eer gevoel is dan vooral naar hun vaderland en niet naar hun thuisland.

Naar hun vaderland inderdaad. Trots..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:35

Booooo schreef:
Naar hun vaderland inderdaad. Trots..

Maar dat heeft menig Nederlander in het buitenland ook wel, bescheiden als we zijn... Maar mijn familie in Canada is ook aan het cheeren voor Nederland ALS ze voetballen :')
Mijn nicht was 6 toen ze ging emigreren en viert met haar kinderen Sinterklaas. Terwijl zij al geen woord Nederlands meer spreekt en haar kinderen ook zeker niet.
Zij is ook trots op haar komaf.

Alleen is dat wel een ander soort trots kennelijk. Niet het soort waarop je gaat dreigen met weet ik het veel wat...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:50

Rocamor schreef:

Ik ben geen Wilders stemmer, en tuurlijk zal niet op alle scholen alleen nog Halal voedsel voorgeschoteld worden, maar bestel eens een pizza bij New York Pizza. Al het vlees wat zij gebruiken is Halal. In de UK is Subway ook volledig Halal geworden. Dit wordt de nieuwe norm, en als niet-moslim moet je het maar slikken. Letterlijk en figuurlijk :+ Stel dat 25% van alle scholen halal voedsel serveert, vind je dat ook niet al heel kwalijk? Zeker gezien alle dierenactivisten hier op Bokt, waarom zou je het zomaar goed vinden om Halal voedsel te (moeten) eten?

Booooo, verfrissend om zo'n reactie als die van jou te lezen :D Zorgwekkend wel hoe het met de 'democratie' gesteld is in Turkije. Hoe denk jij dat de verdeling daadwerkelijk (ongeveer) is tussen het voor en tegenkamp, in procenten? En wat kan een Turk bezielen om 'voor' te stemmen? Wat zijn de voordelen voor hen, in hun ogen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:53

Thesserd schreef:
Ik ben geen Wilders stemmer, en tuurlijk zal niet op alle scholen alleen nog Halal voedsel voorgeschoteld worden, maar bestel eens een pizza bij New York Pizza. Al het vlees wat zij gebruiken is Halal. In de UK is Subway ook volledig Halal geworden. Dit wordt de nieuwe norm, en als niet-moslim moet je het maar slikken. Letterlijk en figuurlijk :+ Stel dat 25% van alle scholen halal voedsel serveert, vind je dat ook niet al heel kwalijk? Zeker gezien alle dierenactivisten hier op Bokt, waarom zou je het zomaar goed vinden om Halal voedsel te (moeten) eten?

Het ging om volledig halal serveren, en daarvan was er maar 1 school in heel Nederland.
Verder is er een keuze of geen halal... Behalve bij NYP en Domino's ;)

En niemand verplicht je te eten natuurlijk ;) Dan neem je een vegetarische pizza. Is toch voldoende gebaar van afkeuring? Bovendien spaar je op die manier het milieu ook nog enigszins, 2 vliegen in één klap!

Foutje... 1 op 114 scholen in Nederland, wat dan weer 1/6 is van het aantal scholen in Nederland.

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/polit ... olkantines