Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Selka

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:41

Daar heb jij gelijk in blijheid. Toch zal zo'n partij altijd in de oppositie blijven en dat is uiteindelijk een mindere positie. Zeker zo lang meneer Wilders met zijn partij meedoet zal ik niet op een kleine partij stemmen ivm coalitie vorming.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:48

Hoop echt niet dat wilders aan de macht komt dan krijg je straks trump 2.0 :n snap niet dat hij nog zoveel aanhangers heeft. Schaam mij gewoon voor de gemeente waar ik woon. Ik zou D66, SP en groenlinks wel graag samen zien regeren. Rutte mag voor mij ook ophoepele hij doet niks voor mensen met minimum inkomens en zorgkosten die de pan uit rijzen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:03

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:05

Die van 50plus vind ik wel heel erg kloppen :=

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:15

Roosje01 schreef:
Hoop echt niet dat wilders aan de macht komt dan krijg je straks trump 2.0 :n snap niet dat hij nog zoveel aanhangers heeft. Schaam mij gewoon voor de gemeente waar ik woon. Ik zou D66, SP en groenlinks wel graag samen zien regeren. Rutte mag voor mij ook ophoepele hij doet niks voor mensen met minimum inkomens en zorgkosten die de pan uit rijzen.

Ik denk dat veel wilders stemmers hetzelfde probleem hebben als de amerikanen hadden bij de verkiezingen.

Stemde je clinton, dus de gevestigde partijen waarvan iedereen weet dat ze vanalles beloven, maar vooral zichzelf belonen. Of neem je een risico, maar heb je tenminste een kleine kans op verandering. Ik had het ook niet geweten hoor.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:24

Roosje01 schreef:

Maakt niet uit of 'ie wint, hij kan niet regeren want geen enkele partij gaat met hem in een coalitie :+
Uitgaande van de huidige peilingen gaat de coalitie sowieso gigantisch worden, toch wel 5 á 6 partijen om een meerderheidskabinet te kunnen vormen.

VVD is momenteel met 26 zetels de grootste.

Rechts kabinet:
VVD + D66 + CDA + CU + SGP = 76 zetels

Links kabinet komt niet eens aan 75
D66 + GL + SP + PVDA + 50+ + PVDD = 65 zetels

Dus het gaat hoe dan ook een lachertje worden :+
Wordt tijd dat niet maar jan en alleman een partij kan beginnen.
Ik ben voor een partij op progressief links, progressief rechts, conservatief links, conservatief rechts en een paar in het midden.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:27

Ja zo'n 5 a 7 partijen verdeeld over de lijn van heel links naar heel rechts.. en dan het nieuwe stemmen ipv het huidige stem systeem.. dat maakt het denk ik wel makkelijker en ook wel eerlijker..

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:30

We krijgen toch wel een gematigd kabinet, of het nou linksom gaat of rechtsom. Ik denk dat de grote vraag is of het een pro-EU kabinet gaat worden of juist een anti-EU kabinet.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:31

Alleen Wilders is anti-EU dus een pro-EU kabinet wordt het toch wel.

Ik zou het wel zo fair vinden naar je volk dat wanneer er een rechtse partij als grootste uitkomt er ook een rechts kabinet komt.

Want de rechts stemmers zijn imo vorige keer flink genaaid toen VVD een coalitie aanging met PVDA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:32

Dat zou ik niet zo snel stellen hoor.. Ik acht het nog een vrij realistisch scenario dat de PVV de grootste wordt, Rutte aftreed (die aast toch op een positie in Europa..) en Zijlstra het stokje dan overneemt. Dan zou het zomaar nog eens kunnen dat er toch een meerderheidskabinet PVV-VVD gevormd wordt. Niet echt links als je het mij vraagt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:33

Hopelijk niet nee kabinet wilders nee dank je

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:34

Ik geloof sowieso dat de rechtse stemmer het de laatste jaren erg goed heeft gehad. En de mensen met veel centjes dus ook. Zou fijn zijn als de gewone stervelingen nu ook iets mogen.

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:35

Ik mag nog niet stemmen, maar als ik dat zou mogen ga ik voor Groenlinks. *D

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:37

Emmaa_ schreef:
Dat zou ik niet zo snel stellen hoor.. Ik acht het nog een vrij realistisch scenario dat de PVV de grootste wordt, Rutte aftreed (die aast toch op een positie in Europa..) en Zijlstra het stokje dan overneemt. Dan zou het zomaar nog eens kunnen dat er toch een meerderheidskabinet PVV-VVD gevormd wordt. Niet echt links als je het mij vraagt.

Ik denk eerlijk gezegd dat het toch niet van een coalitie PVV/VVD gaat komen. De vorige keer dat dat gebeurde was het nou niet bepaald een succes, de VVD heeft deze verkiezingen de PVV compleet afgezworen en ik denk eerlijk gezegd dat de PVV na de uitspraken van de VVD deze verkiezingsperiode ook niet veel zin heeft om met de VVD te regeren. Ook omdat hun standpunten gewoon niet echt matchen. Ik zie de PVV, mochten ze de grootste worden, veel sneller de hand reiken naar de SP en het CDA.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:38

phormicola schreef:
Ik geloof sowieso dat de rechtse stemmer het de laatste jaren erg goed heeft gehad. En de mensen met veel centjes dus ook. Zou fijn zijn als de gewone stervelingen nu ook iets mogen.

Idd helemaal mee eens

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:40

Roosje01 schreef:
phormicola schreef:

Idd helemaal mee eens

Ben ik het ook mee eens.. maar ik besef me wel dat dat natuurlijk gesproken is vanuit onze linkse blik haha

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:43

Floor_x schreef:
Alleen Wilders is anti-EU dus een pro-EU kabinet wordt het toch wel.

Ik zou het wel zo fair vinden naar je volk dat wanneer er een rechtse partij als grootste uitkomt er ook een rechts kabinet komt.

Want de rechts stemmers zijn imo vorige keer flink genaaid toen VVD een coalitie aanging met PVDA.

Ja maar het probleem is dat het concept van 'links' en 'rechts' een verouderde denkwijze is. Vooral in Nederland zijn deze stromingen zo versplinterd. De SP en GroenLinks zijn allebei harstikke links maar hebben onderling een enorme rivaliteit omdat de SP een klassiekere linkse 'sociale' koers vormt terwijl GroenLinks een 'neolinkse' koers vormt met een sterke focus op het milieu. Zowel VVD-stemmers als PVDA-stemmers zijn de afgelopen jaren hard genaaid. Maar dat is helaas het nadeel van een regeringsakoord. Niet alle rechts-stemmers waren blij met de VVD als grootste partij.

Ik vind niet dat omdat de VVD de laatste keer de grootste is geworden, het volk recht had op een 'rechts' kabinet. Ik vind wel dat de grootste partij altijd in het kabinet moet komen(ookal was ik zelf niet erg tevreden met de VVD) want dat is gewoon democratisch.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:44

Ik ben heus niet tegen rechts. Veel geld verdienen vind ik geen zonde en moet ook gewoon kunnen natuurlijk. Maar ik vind het wel kwalijk dat het verschil tussen arm en rijk steeds groter wordt. En dat is wel degelijk te wijten aan rechts.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:54

phormicola schreef:

Oprechte interesse dit, maar hoe zie je dit voor je? Mensen met een hoger salaris betalen al een stuk meer belasting, of vind je dat dit nóg meer omhoog moet zodat de mensen die minder verdienen minder tot geen belasting hoeven te betalen?

Eigen risico omlaag of afschaffen, premies omlaag, huren omlaag, belastingen omlaag, AOW omlaag & studiefinanciering terug. Klinkt allemaal fantastisch maar hoe moet dit ooit betaald worden?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:57

phormicola schreef:

Inderdaad. Wat geld missen zodat je helaas geen 3e auto kunt aanschaffen of wat geld missen met als gevolg dat je je zorgkosten / huur / boodschappen niet meer kunt betalen. Dan toch minder medelijden met de eerste categorie.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:28

Idd mijn zorgkosten zijn nu al amper te betalen vraag er ook niet om om chronisch ziek te zijn. Dus als daar een oplossing voor zou komen graag. Huur stijgt ook elk jaar maar mijn huis blijft hetzelfde en word er ook niet nieuwer op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:58

Op dit moment weet ik niet waarop ik ga stemmen, ik denk dat ik een ongeldige stem ga uitbrengen, dan wordt mijn stem in ieder geval ook niet verdeeld onder de partijen die ik het echt niet gun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:59

germie schreef:
Op dit moment weet ik niet waarop ik ga stemmen, ik denk dat ik een ongeldige stem ga uitbrengen, dan wordt mijn stem in ieder geval ook niet verdeeld onder de partijen die ik het echt niet gun.

Wanneer zou dat anders wel gebeuren dan? Als je blanco stemt of niet stemt word je stem ook niet aan een andere partij gegeven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:02

GroenLinks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:14

Ja! Groenlinks aan kop! *\o/*