PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:15

Lielle schreef:
ik zou graag deze discussie uit het persoonlijke vlak houden.

Dat gaf ik eerder ook al aan. Dat lijkt mij inderdaad fijn, het is geen 'mavantos aanval topic/mag geen paarden houden topic'. Al trek ik me daar weinig van aan hoor :o

Het enige wat ik zeg is dat ik het juist met jullie eens ben! Er moet inderdaad een hoop veranderd worden aan het houden van paarden, maar ik ben ook van mening dat het daarbij ook bij de pensionstallen en maneges ligt. Als er niks anders wordt aangeboden dan zullen mensen toch voor zulke stallen kiezen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:16

mavantos schreef:
Jildau schreef:
Mavantos, jullie kunnen dus geen paarden houden daar en zo simpel is het. Je kunt niet in de behoeften van je dier voorzien dus dan neem je het dier niet.

Als je ervoor kiest om in de randstad te wonen bestaat de kans dat je geen grote dieren kunt houden en dat is een keuze die je zelf maakt. Ik vind niet dat de dieren er dan maar de dupe van moeten worden dat hun baasje in de drukke stad woont.

Pardon? Mijn paarden komen gewoon buiten hoor. Volgens mij krijgen mensen nu het idee dat ze 23 uur per dag op stal staan, dat is absoluut niet zo (nog niet eens een beetje). Als dat zo was geweest had ik ze inderdaad niet willen houden!

Maar ik ben het met je eens, als dat het enige is wat je een paard kan bieden moet je ze niet houden.

Ik lees alleen dit:

"Het stuk weiland is in de zomer veel en veel te klein om ze allemaal bij elkaar te zetten, dus het is opgedeeld in stukken waarbij er 1-2 in kunnen staan voor een paar uurtjes. Daarna willen de andere paarden ook graag. Aan het einde van het seizoen staat er geen grassprietje meer en als het 1x regent is het geen weiland maar blubberpoel en dan zijn we weer aangewezen op de paddock."

Dat lees ik als dat de voorzieningen er niet zijn om dat aantal paarden daar te houden. En dat is niet mijn manier van paarden houden en daar zou ik dus niet achter staan. Ik wil dan ook niet in de randstad wonen want dat betekend voor mij dat ik mijn paard weg moet doen.

Ontopic: PvdD is absoluut mijn partij niet. Als in, opkomen voor de dieren is zeker een goed iets maar de manier waarop ben ik het niet mee eens. Ze doen te vaak uitspraken waarvan ik denk dat ze geen idee hebben waar ze over praten. Ik heb het idee dat ze erg 'zeikerig' doen over kleine dingen en daarbij het echte dierenleed even vergeten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:16

mavantos schreef:
Lielle schreef:

Dat gaf ik eerder ook al aan. Dat lijkt mij inderdaad fijn, het is geen 'mavantos aanval topic/mag geen paarden houden topic'. Al trek ik me daar weinig van aan hoor :o

Het enige wat ik zeg is dat ik het juist met jullie eens ben! Er moet inderdaad een hoop veranderd worden aan het houden van paarden, maar ik ben ook van mening dat het daarbij ook bij de pensionstallen en maneges ligt. Als er niks anders wordt aangeboden dan zullen mensen toch voor zulke stallen kiezen.

Daarbij zijn bedrijven het makkelijkst te reguleren en controleren.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:22

Picasso schreef:
BMHP, ik ben het met je eens hoor. Als je niet op verantwoorde wijze je paard kan houden, doe het dan niet.

Zo heb ik het niet gezegd ;) maar mensen hebben een keuze. Buiten de keuze hebben zij de verantwoording voor een dier op zich genomen. Naar een pension stal gaan met kleine boxen of weinig weidegang impliceert vaak dat de stal goedkoper is. Vaak klagen mensen wel maar nemen niet de verantwoording. Een van de redenen is vaak geld. Vanuit die hoek denk ik dat regelgeving noodzakelijk is omdat mensen zonder die prikkel het niet uitzichzelf doen. En vanuit die gedachte ben ik het met je eens, doe het dan niet.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:22

mavantos schreef:
Lielle schreef:

Niet alleen maneges en stallen..

Wat denk je van stamboeken die al op jonge leeftijd veel vragen van voornamelijk hengsten, wat ik altijd al belachelijk heb gevonden!

Verder absoluut geen voorstander van PvdD, maar hier maken ze misschien wel een punt. Desalniettemin vind ik het wel slecht onderbouwd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:23

Jildau schreef:
Dat lees ik als dat de voorzieningen er niet zijn om dat aantal paarden daar te houden. En dat is niet mijn manier van paarden houden en daar zou ik dus niet achter staan. Ik wil dan ook niet in de randstad wonen want dat betekend voor mij dat ik mijn paard weg moet doen.

Ontopic: PvdD is absoluut mijn partij niet. Als in, opkomen voor de dieren is zeker een goed iets maar de manier waarop ben ik het niet mee eens. Ze doen te vaak uitspraken waarvan ik denk dat ze geen idee hebben waar ze over praten. Ik heb het idee dat ze erg 'zeikerig' doen over kleine dingen en daarbij het echte dierenleed even vergeten.

Jij wilt misschien niet in de randstad wonen, maar het is wel een feit dat mensen naar de randstad aan het trekken zijn en dat hier ook de meeste werkgelegenheid is. Wat dus automatisch in meer dieren (dus ook paarden) resulteert. Er zijn stukken met weilanden hier wat leeg staat en waar niks mee gebeurt, maar daar mogen domweg geen paarden of andere dieren op gehouden worden. Dát is iets wat belemmert en dus komen er alternatieven. De vraag zal altijd blijven, maar er moeten alternatieve oplossingen komen.

En zoals al eerder gezegd wordt, bedrijven zijn het makkelijkst te controleren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:25

BMHP schreef:
Picasso schreef:
BMHP, ik ben het met je eens hoor. Als je niet op verantwoorde wijze je paard kan houden, doe het dan niet.

Zo heb ik het niet gezegd ;) maar mensen hebben een keuze. Buiten de keuze hebben zij de verantwoording voor een dier op zich genomen. Naar een pension stal gaan met kleine boxen of weinig weidegang impliceert vaak dat de stal goedkoper is. Vaak klagen mensen wel maar nemen niet de verantwoording. Een van de redenen is vaak geld. Vanuit die hoek denk ik dat regelgeving noodzakelijk is omdat mensen zonder die prikkel het niet uitzichzelf doen. En vanuit die gedachte ben ik het met je eens, doe het dan niet.

Dat zal je verbazen, de stallen die hier geen weilanden hebben en wel een binnenbak e.d. vragen rond de €450 per maand. De stallen die goedkoper zijn hebben juist vaak wel weiland, maar doordat er geen binnenbaan of fatsoenlijke buitenbaan is haken mensen gewoon af.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:25

Janine1990 schreef:
mavantos schreef:
Ik denk dat, dat gaat over mijn eerdere reactie een stukje terug.

Maar dat stukje van ''Tja het gaat nu eenmaal niet in de randstad dus ik settle voor minder want ik wil per se een paard'' vind ik een beetje overdreven. Ik denk dat 95% van de paardenmensen het beste wil voor hun paard, en om dat te zeggen dat je maar geen paard moet aanschaffen is onzin. Mijn paarden komen heus wel naar buiten, maar hele dagen zijn hier niet mogelijk. Ben ik daardoor paardonvriendelijk? Volgens mij niet, althans niet in mijn ogen. Daarom zeg ik, leg het bij de pensionstallen en maneges. Als daar gewoon regels worden opgelegd, dan is er niks 'anders' meer. Je kan mij opleggen dat mijn paard minimaal 18 uur per dag op het weiland moet staan. Ja hoor, dat zou ik best wel willen en voor open staan. Alleen dat is hier u eenmaal niet.

Was ook mijn eerste gok, maar jij hebt nergens gezegd dat paarden in Nederland niet altijd op het land kunnen... :+ Dus ik ging er vanuit dat het niet op jouw stukje sloeg...
Bedoel, je gaat iemand toch niet de woorden in de mond leggen? Terwijl het er letterlijk gewoon NIET staat?

Oh jeetje, het spijt me hoor :o Ik heb me wat ongelukkig verwoord, met ' hier ' bedoelde ik Bokt in het algemeen. Want ja, ik lees het echt vaak: "Ja ik zou best willen dat mijn paard naar buiten kan maar hier in centrum Amsterdam (om maar iets te noemen) is die mogelijkheid er gewoon niet dus ik kan er niks aan doen dat ie s winters 23/7 op stal staat!"

Het is niet mijn bedoeling geweest om iemand persoonlijk aan te vallen, en als je mij ervan beschuldigt anderen dingen in de mond te leggen gaarne dat dan niet ook terug te doen :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:28

Magrathea schreef:
Oh jeetje, het spijt me hoor :o Ik heb me wat ongelukkig verwoord, met ' hier ' bedoelde ik Bokt in het algemeen. Want ja, ik lees het echt vaak: "Ja ik zou best willen dat mijn paard naar buiten kan maar hier in centrum Amsterdam (om maar iets te noemen) is die mogelijkheid er gewoon niet dus ik kan er niks aan doen dat ie s winters 23/7 op stal staat!"

Het is niet mijn bedoeling geweest om iemand persoonlijk aan te vallen, en als je mij ervan beschuldigt anderen dingen in de mond te leggen gaarne dat dan niet ook terug te doen :o

Moet je even goed lezen, want ik zeg gewoon tegen Mavantos dat ik dacht dat het niet ging om jouw reactie, omdat nergens in dit topic letterlijk staat wat jij zegt.

Wel staat er letterlijk: "Dus ik ging er vanuit dat het niet op jouw stukje sloeg..."

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:30

het zou mij zeker zeer welkom zijn als we vanuit onze eigen discipline eens beter door zouden pakken en op basis van feiten rondom wat goed is voor een paard betere richtlijnen krijgen. Die ontwikkeling mag geleidelijk gaan maar moet nu wel eens ingezet gaan worden. Iedere dag een beetje beter.
En eigenlijk hebben we die al met https://www.paardenwelzijnscheck.nl/

En anders verliezen we het uiteindelijk gewoon van ons eigen imago.

Enerzijds is de buitenwereld het gevaar maar een net zo groot gevaar zit in het compleet vastgeroest blijven doen wat we altijd deden en elkaar (zomaar) veroordelen. Een dat geld voor 'nieuwe' en 'oude' paardenhouders,

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:33

De bedrijven met een vergunning ja.... :+

En die moeten al aan alles voldoen waardoor ze inderdaad duurder zijn dan degene die niet door de gemeente en verzekering gecontroleerd wordt.

Wij bieden weidegang in de zomer, 4 uur minimaal buiten in de winter en een binnenbak.

Ze kunnen mij iedereen niet hard genoeg achterna zitten, maar dan ook particulieren.

Zo scheef altijd in NL. Regels voor de boeren, regels voor de pensionstalhouder. Maar de particulier blijft buiten schot.

En wat mij betreft heb ik een hoop meer kennis en met mij meerdere mensen die topsport beoefenen dan een aantal particulieren die ik geen smid bij hun kreupele paard zie halen omdat hij natuurlijk moet. Ik word pislink van die verwijzing naar de topsport steeds. Dat is zo lekker makkelijk wijzen omdat het woord 'geld' er aan vast zit en dan is het vies. Als iemand zijn paard niet goed behandeld vanuit een natuurlijke visie is het ineens een stroming en dan mag het wel.

Nee, niet ergens 'beginnen' , dan gewoon gelijke regels voor iedereen.

Anoniem

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:48

Mee eens Ruitje: dezelfde regels voor iedereen wb welzijn van paarden, wat voor mij betekent dat ze contact hebben met soortgenoten en dagelijks weidegang of in een paddock van fatsoenlijke afmeting. Ik hoop (nogmaals) zo dat er controle hierop komt die te realiseren is.

Ik was wat kort door de bocht BMHP, maar we bedoelen hetzelfde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:04

De regel zoals in zweden contact met soortgenoten geldt daar ook voor de particulier. Dat mag van mij hier ook. Zodat er niet een pony'tje alleen in de wei gehouden wordt.

een paard dat niet droog kan staan is ook makkelijk te controleren, ook bij de particulier.
Het moet nu alleen nog een regel/wet zijn, nu kan er niet op gehandhaafd worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:15

Tja,van mij mag de paardensport compleet afgeschaft worden,en ook een verbod op paarden houden voor menaen die denken dat een paard gelukkig is op vijf vierkante meter bagger....gelukkig is er ook een middenweg.Maar ik krijg almeer moeite met het uberhaupt op een paard gaan zitten...ze zijn er niet voor gemaakt,en dat gegeven word altijd aan de kant geschoven en aan voorbij gegaan omdat we er zelf zo graag opzitten...en oh wee als dat in het geding komt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:16

geerke schreef:
Tja,van mij mag de paardensport compleet afgeschaft worden,en ook een verbod op paarden houden voor menaen die denken dat een paard gelukkig is op vijf vierkante meter bagger....gelukkig is er ook een middenweg.Maar ik krijg almeer moeite met het uberhaupt op een paard gaan zitten...ze zijn er niet voor gemaakt,en dat gegeven word altijd aan de kant geschoven en aan voorbij gegaan omdat we er zelf zo graag opzitten...en oh wee als dat in het geding komt

Ze zijn ook niet gemaakt voor domesticatie...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:19

nu wel....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:20

Soms denk ik dat ook wel Geerke als ik menen weer eens paarden in de mond zie sjorren wat dan een trainingsmethode voor moet stellen.
Maar gelukkig zien we ook wel erg fijne ruiters in de sport.
Hier op bokt ook een meisje dat steeds prachtige foto's laat zien van haar paard in het ZZ-Zwaar (dacht ik) tot vrijheidsdressuur tot cross.
Ik denk dat we deze ruiters eens meer als voorbeeld moeten stellen dan Gal en trekbek kornuiten.

En dan denk ik ook echt dat een paard wel plezier heeft aan sport.
Ik zelf heb dan maar tot het Z gereden, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat mijn paarden dat niet als vervelend ervaarde. Er zaten best een paar karakterpaarden bij die wel lieten blijken wat ze van dingen vonden.
Nu heb ik recreatiepaarden en die vinden een buitenrit ook gezellig.
Dus dat rijden direct vervelend is voor een paard, nee.
Maar het kan het zeker wel zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:24

mala26 schreef:
nu wel....

Ik denk dat in een weiland staan en grasjes eten meer in de buurt kpmt bij de natuurlijke gang van zaken dan hekjes springen en op de plaats huppelpasjes maken.Ik geloof dat een rustig buitenritje....geen 120 kilometer,nog het meest in de buurt komt bij wat een paard leuk vind,mits de ruiter geen 110kilo weegt en het bit niet tot zijn oren trekt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:32

geerke schreef:
mala26 schreef:
nu wel....

Ik denk dat in een weiland staan en grasjes eten meer in de buurt kpmt bij de natuurlijke gang van zaken dan hekjes springen en op de plaats huppelpasjes maken.Ik geloof dat een rustig buitenritje....geen 120 kilometer,nog het meest in de buurt komt bij wat een paard leuk vind,mits de ruiter geen 110kilo weegt en het bit niet tot zijn oren trekt

Ja, hebben ze je dat verteld? Ik ken zat paarden (inclusief mijn blije ei) die gewoon hun rondje in de bak met de oren naar voren lopen voor het grootste deel van de tijd. Die regels zullen er ook nooit komen, want het grootste gros van de paardenmensen is het hier niet mee eens. Regels met het houden van paarden kunnen er wel degelijk komen, maar controle is lastig en wat voor regels? Moeten paarden dan maar 24 uur per dag in de bagger staan? Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:33

Dat valt toch ook in een regel te vangen Mavantos?
De paddock/ wei moet zoveel m2 droog oppervlakte hebben.

Er zit erg veel tussen (bijna) hele dagen op stal en hele dagen in de modder.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:38

geerke schreef:
mala26 schreef:
nu wel....

Absoluut ben ik het mee eens. Maar Janine zei paarden zijn niet gemaakt voor domesticatie, maar het paard van nu lijkt niks op het paard van vroeger. Dus, vind ik, zijn de paarden van nu dat wel.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:38

geerke schreef:
mala26 schreef:
nu wel....

Je hebt gelijk, paarden zijn daar niet voor gemaakt. Maar zijn wij mensen gemaakt voor een kantoorbaan? Nee, maar wij moeten brood op de plank en onderdak verdienen.
Ik denk dat een paard een heel mooi leven kan hebben als rijpaard, dat goed te eten krijgt, veel buiten kan spelen met soortgenoten en de juiste zorg krijgt.

Als je het rijden op en houden van paarden gaat verbieden, dan hebben heel veel paarden een zeer groot probleem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:40

geerke schreef:
mala26 schreef:
nu wel....

Ik denk dat wanneer ik mijn paard vanaf nu alleen nog maar in de wei laat staan en af en toe een aai geef, ik een doodongelukkig paard zal hebben. Want echt een goede relatie met de rest van de kudde heeft hij ook niet. Arm beest raakt dan compleet in een isolement.

En ach, in hoeverre kan een paard natuurlijk gedrag vertonen op de gekweekte weilanden in Nederland? In sommige gevallen is er geen sprake van fourageren maar meer van volvreten in te veel suiker.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:40

Onze paarden zijn daar wel voor gemaakt. Ze worden namelijk voor de sport gesfokt en hebben niets meer te maken met een paard in het wild. Mijn fjord zou het allemaal nog wel overleven, maar mijn KWPN'er zou zich echt niet redden in een natuurgebied.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:43

mala26 schreef:
Absoluut ben ik het mee eens. Maar Janine zei paarden zijn niet gemaakt voor domesticatie, maar het paard van nu lijkt niks op het paard van vroeger. Dus, vind ik, zijn de paarden van nu dat wel.

Precies mijn punt! Paarden zijn al honderden, zo niet duizenden jaren, geleden gedomesticeerd. Hoeveel natuurlijke eigenschappen vertonen ze nog daadwerkelijk?