Stemmen 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:27

Ik vind dat GroenLinks onder Jesse klaver zeker realistischer is geworden dan het in het verleden was.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:34

1. Partij voor de Dieren
2. Lokaal in de Kamer
2. Christen Unie/Artikel 1

Partij voor de Dieren had ik wel verwacht, maar die andere drie... niet echt. :+

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 10:37

Partij voor de dieren heeft soms wat onrealistische standpunten :+

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:55

eclair98 schreef:
Partij voor de dieren heeft soms wat onrealistische standpunten :+

Klopt, maar ik hou van diertjes. :')

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:56

eclair98 schreef:
Partij voor de dieren heeft soms wat onrealistische standpunten :+


Bij de Partij voor de dieren krijg ik altijd een beetje een penny-gevoel, waarom weet ik niet want ik kan mijn vinger er niet op leggen. Maar ergens kan ik ze minder serieus nemen dan andere grote partijen.

TessaVB, dat was ook mijn gedachte toen ik tijdens de laatste verkiezingen op deze partij stemde, maar opkomen voor de dieren is niet het enige wat ze doen. Ondanks dat ze nu wederom bij mij als 'winnaar' uit de Stemwijzer, ga ik niet zomaar mijn neus achterna. Gelukkig hebben we nog even tot de verkiezingen.

xSannee

Berichten: 4391
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:01

Ik volg dit ook even. Gister de stemwijzer ingevuld en daaruit komen D66 en Christenunie op 1 met 61% en daarna 7 andere partijen met 58%.

Ik vind 61% niet erg overtuigend eigenlijk, maar ik zat qua gevoel wel al richting D66. Nog maar even over nadenken wat het wordt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:17

Ik heb allemaal die kleine partijen bovenaan staan, maar vrees eigenlijk dat die allemaal vrijwel kansloos zijn. Ik ben in ieder geval blij met een ding en dat is dat DENK helemaal onderaan staat.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:41

eclair98 schreef:
Partij voor de dieren heeft soms wat onrealistische standpunten

....persoonlijk vind ik het vooral erg radicale standpunten.
Zoals het idee dat economische groei zoals de meeste economen dat nastreven de kern van een serie problemen is.

Als je de vraag stelt 'acht ik het realistisch dat deze verstandige woorden de kern van het komende kabinetsbeleid worden' luidt mijn antwoord nee. Helaas.

Maar ik houd wel van mensen die niet enkel en alleen gaan voor 'de haalbare kaart' en het daar bij laten.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:50

Ik vind het zo'n kromme redenering om niet te stemmen op kleine partijen want die zijn kansloos... Hoe denk je dat de grote partijen ooit groot zijn geworden? :+

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:53

Amandavd schreef:
Ik vind het zo'n kromme redenering om niet te stemmen op kleine partijen want die zijn kansloos... Hoe denk je dat de grote partijen ooit groot zijn geworden? :+


Precies. Als iedereen zo denkt dat is het niet zo gek dat de kleine partijen klein blijven.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:55

in min lijstje zaten een aantal partijen die ik nog helemaal niet kende :oo

1. 50+ (kende ik al wel)
2. Ondernemingspartij
3. Nieuwe wegen
4. cda

Vind het lastig. Want ga je voor een grote partij of een kleine waarvan je weet dat deze compromiën moet sluiten (waar niks mis mee is) maar dan krijg je dus misschien allemaal kleine partijen in de politiek. Dus ja, daar stel ik wel mijn vragen bij. De kleine partijen kunnen wel vragen/punten de politiek in krijgen, maar of ze echt iets voor elkaar krijgen?

Ik ben sowieso niet voor bindend referendum, maar ja of zo'n kleine partij dat voor elkaar krijgt, dus is het een reden om niet op die partij te stemmen? Lastig hoor.

Over partij van de dieren -> ze roepen me te veel onzin. Dan hou je toch ook gewoon op de politiek serieus te nemen? Ik vind sowieso vaak dat kennis over zaken te weinig in de politiek voorkomt. Inlezen is schijnbaar iets wat in de politiek niet nodig blijkt te zijn (en dan heb ik het echt over Kamervragen... ) Dus als ik stem, stem ik op mensen met ervaring (in een vakgebied) en een basiskennis. En dat hoeft geen universitaire studie te zijn. Maar waarvan ik het idee heb dat ze zich wel inlezen voordat ze iets roepen...

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:59

Wat ik ook erg jammer vind is dat teveel mensen blind op de Stemwijzer af gaan. Kijk eens even hoeveel vragen er nu werkelijk worden gesteld, dat is een schrijntje ten opzichte van alles waar een partij voor kan staan. Maar hoeveel mensen gaan daadwerkelijk verder kijken dan de aangestipte onderwerpen die aan bod komen op de Stemwijzer?

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:00

Riddershow schreef:
Over partij van de dieren -> ze roepen me te veel onzin. Dan hou je toch ook gewoon op de politiek serieus te nemen? Ik vind sowieso vaak dat kennis over zaken te weinig in de politiek voorkomt. Inlezen is schijnbaar iets wat in de politiek niet nodig blijkt te zijn (en dan heb ik het echt over Kamervragen... ) Dus als ik stem, stem ik op mensen met ervaring (in een vakgebied) en een basiskennis. En dat hoeft geen universitaire studie te zijn. Maar waarvan ik het idee heb dat ze zich wel inlezen voordat ze iets roepen...

Okee - welke zaken van de PvdD vind jij onzin?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:00

Emmaa_ schreef:
Mwah, op bepaalde punten is de PVV imo juist helemaal niet links. Als je kijkt naar bv zorg vind ik eerder dat hij een linkse mantel gebruikt om anti-immigratiestandpunten door te drukken.
toen de pvv net om de bocht kwam , was het partij programma nog net geen kopie van het sp programme
op immigratiebeleid en een paar andere dingen na , maar het grootste deel was echt ontzettend links, als in echt hetzelfde als de sp
(heb indertijd echt met verbazing die twee programmas naast elkaar zitten vergelijken )
dat maakt de pvv absoluut geen linkse partij, maar het programma bevat van oorsprong een hoop linkse punten
dat daar misschien een "verborgen"agenda achter zit is weer een ander verhaal

bij mij komen in de stemwijzers en de stemmentrackers de sp en de pvv consequent op 1 en 2 uit de bus
voorgaande verkiezingen ook trouwens
maar ik weet ook exact welke punten het verschil maken tussen die twee waarom ik wel of niet op de 1 of de ander zou stemmen
pvv word hem sowieso pertinent niet voor mij omdat er gewoon een aantal punten mijlenver van mijn zienswijze/belevingswereld afliggen die gewoon echt niet verenigbaar zijn
ik stem de afgelopen verkiezingen telkens weer hetzelfde, zo ook deze verkiezing :)

(voor mij zijn de stemwijzers etc ook niet leidend trouwens , ik weet prima waar op en waarom ik stem, ik lees zelf de programma's door en kijk naar wat ze tot nu toe waar hebben proberen te maken van hun standpunten )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 07-02-17 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:07

Amandavd schreef:
Ik vind het zo'n kromme redenering om niet te stemmen op kleine partijen want die zijn kansloos... Hoe denk je dat de grote partijen ooit groot zijn geworden? :+

Klopt, maar je kunt je wel afvragen hoeveel nut het heeft om op zo'n partij te stemmen. Daarmee zeg ik nergens dat het voor mij een reden is om er niet op te stemmen. Ik heb dat eerder al wel gedaan namelijk. De ene keer bleek het kansloos, de andere keer had die partij net aan een zetel :+ Buiten dat kan het natuurlijk best een afweging waard zijn. Ik weet ook niet of het heel ideaal is als er straks 25 partijen zitten.
Jolien87 schreef:
Wat ik ook erg jammer vind is dat teveel mensen blind op de Stemwijzer af gaan. Kijk eens even hoeveel vragen er nu werkelijk worden gesteld, dat is een schrijntje ten opzichte van alles waar een partij voor kan staan. Maar hoeveel mensen gaan daadwerkelijk verder kijken dan de aangestipte onderwerpen die aan bod komen op de Stemwijzer?

Ik vind een groot deel daarvan niet eens interessant. Ik vul hem altijd in om eens te kijken wat er aan bod komt, maar daar houdt het ook wel bij op. Ik ken ook eigenlijk niemand die er blind op af gaat, volgens mij zijn er meer mensen die gewoon al 20 jaar op dezelfde partij stemmen, gewoon omdat ze dat altijd doen en hun ouders dat ook al deden. Dat vind ik kwalijker.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:12

Bij het invullen heb ik zelfs gekeken wat partijen er over te zeggen hadden. En heb daar mijn standpunt op ingevuld. Er is geen Ja, Nee of "geen mening"... er zijn zoveel verschillende standpunten en invalshoeken dat een simpel ja en nee eigenlijk hakken met een botte bijl is.

En heb uiteraard daarna even op de site van de "onbekende" top 3 partijen gekeken. Je kunt op de site ook al vaak alleen aan de opzet zien of het iets voor je is.

@Janneke: Ik zou het zo niet meer kunnen benoemen. Maar als ik me wel kan herinneren dat ik elke keer met mijn ogen rol als ze weer een uitspraak doen dan zegt dat genoeg. En ja, toen ik nog jong en groen was vond ik het zeker geen slecht idee zo'n partij. Maar tegenwoordig draven zij door en zijn er voldoende alternatieven in de politiek. Overigens is dierenwelzijn tegenwoordig zo'n groot issue in de maatschappij geworden dat geen enkele partij er omheen kan. Wat dat betreft heeft PvdD hun rol vervuld in de politiek.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:20

PvdD kan ik ook niet serieus nemen inderdaad. Als je 21% btw op vlees wil heb je het bijvoorbeeld gewoon niet begrepen. Mensen willen nu al niet meer betalen dan een plofkip met 6% btw dus daar gaat het dierenwelzijn echt niet van vooruit. Als je dat denkt snap je gewoon niks van de mensheid en/of steek je je kop in het zand.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:21

Slechte stemwijzer dit jaar. Geen echt belangrijke dillemas voor mij maar een paar belangrijke schreeuw score punten. Heb het idee dat hij andere jaren uitgebreider was.

Maar ondanks dat komt zelfde uit als andere jaren met een nieuwe partij erbij. Is ook waar ik al jaren op stem uit protest. Partij is net niet te klein,kan een beetje inbrengen ook. De grote partijen vertrouw ik toch niet meer met hun loze beloftes. Al zou stemwijzer iets heel anders zeggen. Jammer dan ik kies wat ik moet kiezen om niet stem verloren te laten gaan

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:21

Nies_ schreef:
PvdD kan ik ook niet serieus nemen inderdaad. Als je 21% btw op vlees wil heb je het bijvoorbeeld gewoon niet begrepen. Mensen willen nu al niet meer betalen dan een plofkip met 6% btw dus daar gaat het dierenwelzijn echt niet van vooruit. Als je dat denkt snap je gewoon niks van de mensheid en/of steek je je kop in het zand.


Amen sister!

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:24

Maar dat 'niet begrijpen' gevoel heb ik eerlijk gezegd ook bij het weer centraliseren van de zorg bij de overheid. Dat gaat ook miljarden kosten en ik heb ook niet het idee dat dat nou weer het oude ziekenfonds op gaat leveren waar 'men zo op zit te hopen'.

Alleen is dat kennelijk een heel rechtse gedachte van mij. :+

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:26

De stemwijzer biedt mij ook geen duidelijkheid. 50 plus kwam eruit, nou is dat echt de allerlaatste partij waarop ik zou stemmen. Ook de pvda en piratenpartij kwamen relatief hoog, maar dat zijn ook geen kandidaten.

Maar goed, deze standpunten zijn natuurlijk maar een klein deel. Ten eerste gaan ze maar over een beperkt aantal onderdelen en laat het geen nuance zien. Je kan het ergens eens of oneens mee zijn, maar hoe pak je het dan aan? Dat is voor mij veel belangrijker. Daarnaast zal ik ook niet op een partij stemmen die heel klein is (1-2 zetels).
Ook kan een partij wel een mooi programma hebben, maar hoe ze zich de afgelopen jaren hebben gedragen is minstens zo belangrijk.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:27

Nies_ schreef:
PvdD kan ik ook niet serieus nemen inderdaad. Als je 21% btw op vlees wil heb je het bijvoorbeeld gewoon niet begrepen. Mensen willen nu al niet meer betalen dan een plofkip met 6% btw dus daar gaat het dierenwelzijn echt niet van vooruit. Als je dat denkt snap je gewoon niks van de mensheid en/of steek je je kop in het zand.


Ik ben het helemaal met je eens.
De PvdD wil natuurlijk niets liever dan dat de ganse mensheid vegetariër wordt, dus met een hoge btw hopen ze men te ontmoedigen om überhaupt nog vlees te kopen. Maar zolang daarnaast goedkope plofkip (om even jouw voorbeeld aan te houden) te koop wordt aangeboden, zal er vlees gegeten worden.
Hier thuis zijn we veel te gek op vlees om het te laten liggen, maar we kiezen bewust; producten als plofkip laten we links liggen. Wij betalen graag een beetje extra als het welzijn van de dieren daarmee vooruit gaat, maar wie kan ons garanderen dat, dat voor al het vlees geldt?

juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:28

ik twijfel nog tussen SGP en CDA, in mijn ogen de enige partijen die voor de boeren willen opkomen aangezien wij een boerenbedrijf hebben. }:0
pvdd vind ik maar eng. te radicale standpunten inderdaad.

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:29

En een hoop mensen zullen niet zo denken als de btw omhoog gaat vrees ik. Dan wordt er dadelijk vooral nog maar plofkip gegeten omdat Henk en Anita hun runderlapje niet meer kunnen betalen.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:29

Het probleem hiermee blijft dat wanneer mensen moeten kiezen tussen hun beurs en dierenwelzijn de keuze toch naar de beurs gaat. Mensen met een laag inkomen die een gezin moeten onderhouden zullen dan heel snel naar de goedkopere vleessoorten grijpen. En ergens kan je ze dat gewoon niet kwalijk nemen hoe hypocriet het ook is.