leraar springt van dak school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:17

Kabayo schreef:
Nou nou nou. Ik zat dik 5 jaar diep in de oliebol en heb echt vaak aan zelfmoord gedacht. Maar ik kon het mijn familie en ouders echt niet aan doen. Daarom leef ik ook nog. Je bent depressief, niet hersenloos. En ik kan dat al te goed weten..

Ja, want we zijn ook ALLEMAAL hetzelfde natuurlijk... :roll:
Ik geloof dat er nog wel een nuance op aan te brengen is...
Niet hersenloos, maar onze hersenen doen we vreemde dingen soms....

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:17

Ayasha schreef:
Knakker schreef:
echt onbegrijpelijk zo'n actie.
En maar goed dat we het niet begrijpen.

Zelfmoord vind ik zo egoistisch, je stapt zelf gewoon uit het leven en laat anderen met problemen en trauma's achter.
Om zo iets te doen moet je toch echt diep in de oliebol zitten blijkbaar, maar dan nog, wees een vent en probeer je problemen op een goede manier op te lossen.
Ik hoop niet dat ik hiermee andere mensen tegen een zeer been aan stoot, maar dit is mijn mening.

Gelukkig is iemand die zo diep zit '"dwingen" om te leven omdat anderen anders mogelijk verdriet hebben niet egoïstisch :?

AMEN! _/-\o_

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:19

Ik vind het triest dat Knakker zo wordt aangevallen. Ik vind zelfmoord ook een zweem van egoïsme hebben, het ene geval meer dan het andere. Maar dat mag ik vinden en dan hoeven mensen niet zo persoonlijk geraakt te reageren.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:21

Verschrikkelijk.
Ik leef mee met de familie, vrienden, leerlingen en collega's van de man.

Daarnaast vind ik het erg onbeschoft dat mensen zeggen dat hij een egoïst. Ben je nooit depressief/suicidaal geweest? Dan mag je daar niet over oordelen. Ben je het wel geweest en denk je het nog steeds dan kan ik je wel even een link sturen naar de betekenis van 'Egoïst'

Urbanus

Re: leraar springt van dak school

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:22

Waarom zoveel gewicht aan de term egoïsme hangen?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:23

lieveli schreef:
Ik vind het triest dat Knakker zo wordt aangevallen. Ik vind zelfmoord ook een zweem van egoïsme hebben, het ene geval meer dan het andere. Maar dat mag ik vinden en dan hoeven mensen niet zo persoonlijk geraakt te reageren.

Het niet kunnen begrijpen is 1, iemand egoïstisch noemen is 2. Als je dat doet mag iemand er ook op reageren dat ze t niet zo vinden.
Ik vind daar idd een bep "gewicht" aan hangen :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:24

lieveli schreef:
Waarom zoveel gewicht aan de term egoïsme hangen?

Dat kan 2 kanten op toch. Daarom vraag ik waarom t 1 wel egoisme is en t andere niet aan knakker

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:25

lieveli schreef:

Alles wat we doen is in de kern egoïstisch. Ook leven. Jezelf het leven ontnemen is niet egoïstischer dan leven omdat jij anderen het verdriet niet wil aan doen of omdat jij wil leven. Waarom zou deze egoïstische keuze dan ineens negatiever afgeschilderd moeten worden dan al die andere egoïstische keuzes?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:25

lieveli schreef:

Het is de toon die de muziek maakt...
En ik ben het met je eens dat ze niet aangevallen hoeft te worden, maar als je je bericht besluit met 'ik hoop niet dat ik mensen tegen het zere been schop', dan is dat ongeveer het geven van het startsein van een discussie.

Ik vind het absoluut netjes dat ze het bij zichzelf houdt door te zeggen; Ik vind... daarmee is het haar mening en geen feit..

Het enige waarom ik op haar reageer is omdat ik het raar vind dat ze lijkt te weten hoe iemand zijn of haar problemen moet oplossen 'Wees een vent...'

Want tja... een échte vent kan natuurlijk alles oplossen, maken en die poept spijkers...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:28

Mondy schreef:
MarcoBorsato schreef:

Het niet kunnen begrijpen is 1, iemand egoïstisch noemen is 2. Als je dat doet mag iemand er ook op reageren dat ze t niet zo vinden.
Ik vind daar idd een bep "gewicht" aan hangen :j

Uiteraard mag je reageren, maar meteen persoonlijk worden is onnodig. En egoïsme is menselijk, of is alles wat jij vandaag hebt gedaan altruïstisch?

Ayasha schreef:
MarcoBorsato schreef:

Alles wat we doen is in de kern egoïstisch. Ook leven. Jezelf het leven ontnemen is niet egoïstischer dan leven omdat jij anderen het verdriet niet wil aan doen of omdat jij wil leven. Waarom zou deze egoïstische keuze dan ineens negatiever afgeschilderd moeten worden dan al die andere egoïstische keuzes?

Omdat dit een keuze is die levens kapot kán maken. Ik wil er niet heel diep op ingaan want het is niet een algemeen zelfmoord topic, maar voor de ene persoon heb ik meer begrip gehad dan voor de andere. Het is een heel ingewikkeld iets, een groot grijs gebied.

Fem schreef:
En ik ben het met je eens dat ze niet aangevallen hoeft te worden, maar als je je bericht besluit met 'ik hoop niet dat ik mensen tegen het zere been schop', dan is dat ongeveer het geven van het startsein van een discussie.

Ik vind het absoluut netjes dat ze het bij zichzelf houdt door te zeggen; Ik vind... daarmee is het haar mening en geen feit..

Het enige waarom ik op haar reageer is omdat ik het raar vind dat ze lijkt te weten hoe iemand zijn of haar problemen moet oplossen 'Wees een vent...'

Want tja... een échte vent kan natuurlijk alles oplossen, maken en die poept spijkers...

'Ik het met je eens maar' betekent gewoon keihard nee trouwens. Dit is een gevoelig onderwerp waar heel veel emoties bij loskomen, als mensen dat niet kunnen hebben moeten ze het topic vermijden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:30

Wie zelfmoord bestempelt als egoïsme weet nog niet genoeg van het leven en de mens. Al geef ik toe dat de plek en de manier waarop, in dit geval discutabel lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:31

Knakker schreef:
echt onbegrijpelijk zo'n actie.
En maar goed dat we het niet begrijpen.

Zelfmoord vind ik zo egoistisch, je stapt zelf gewoon uit het leven en laat anderen met problemen en trauma's achter.
Om zo iets te doen moet je toch echt diep in de oliebol zitten blijkbaar, maar dan nog, wees een vent en probeer je problemen op een goede manier op te lossen.
Ik hoop niet dat ik hiermee andere mensen tegen een zeer been aan stoot, maar dit is mijn mening.

Jij snapt dus écht niet wat het is om depressief te zijn en of zelfmoordgedachten te hebben.
Gelukkig maar, dan ben je een rijk mens.
Wel jammer dat je andere mensen kwetst met jouwn ondoordachte mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:31

Lieveli leven wanneer je niet meer wil maakt sowieso levens kapot.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:33

lieveli schreef:
Fem schreef:

'Ik het met je eens maar' betekent gewoon keihard nee trouwens. Dit is een gevoelig onderwerp waar heel veel emoties bij loskomen, als mensen dat niet kunnen hebben moeten ze het topic vermijden.

Daar ben ik het dan weer niet met je eens... Het betekend geen keihard nee... de maar betekend dat ik er een nuance in aanbreng.
Er is een verschil tussen een aanval en een reactie.
Ik zie inderdaad mensen haar persoonlijk aanvallen en dat is inderdaad niet oké...
De mensen die op haar reageren omdat ze een andere mening hebben, dat vind ik wel oké..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:34

Ayasha schreef:

Ja, alleen hoe bepaal je dat? Want er zijn zelfmoorden die gedaan worden vanuit een opwelling, of halfslachtig waarna de persoon spijt heeft, of na jarenlang lijden in de psychiatrie en nog 1001 variaties.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:35

Ayasha schreef:

En dat meemaken is ook heel heftig weet ik uit ervaring..
Je zult mij overigens niet horen zeggen dat het ene heftiger is dan het ander...
Verlies, op welke manier dan ook, is heftig..
Leven met iemand die eigenlijk niet meer wil leven, is ook heftig..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:40

MarcoBorsato schreef:
Ayasha schreef:

Ja, alleen hoe bepaal je dat? Want er zijn zelfmoorden die gedaan worden vanuit een opwelling, of halfslachtig waarna de persoon spijt heeft, of na jarenlang lijden in de psychiatrie en nog 1001 variaties.

Eerlijk? IMO heeft niemand recht om dat te bepalen, je kiest niet voor te leven, dat wordt je opgedrongen... Laat mensen dan op zijn minst vrij om te kiezen om er uit te stappen.... Elk abonnement dat je aan gaat in het leven waarvan je alle ins en outs kent heeft een "uit stap" optie. En het enige abbonement dat ons zonder informatie of vragen op gedrongen wordt, zou men dan niet mogen opzeggen enkel en alleen omdat dat "egoistisch" (negatief egoistisch) zou zijn tov mensen die wél kiezen er mee door te gaan.. Daar is niks logisch aan. :)
Enkel degene die het leven leeft mag en kan bepalen of ie dat leven door wil zetten of niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:42

Ja en dat laatste, dat vind ik dus lastig.

xHereIsAnneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:47

Aan euthanasie zitten veel strenge regels is dat ook niet snel een optie.
Is dat dan ook egoïstisch?

edit
dan bedoel ik voornamelijk de mensen die altijd pijn hebben of ernstig ziek zijn die niet meer verder willen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:58

met euthansie heb ik minder moeite.
alles gaat in overleg met iedereen, de nabestaanden kunnen zich er op instellen, er kan sprake zijn van een afscheid.
Is allemaal minder abrupt en minder luguber.
Dus ik vind het minder egoistisch.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:01

Het lastig vinden mag natuurlijk, dat is het ook.

Maar zoals knakker het stelt vind ik het wel erg kortzichtig en zelfs kwetsend. Het is een gevoelig onderwerp waar helaas veel mensen mee in aanraking komen. Denk dat er daarom wel nagedacht mag worden over hoe je iets neerzet.

Mijn vader zal ooit zelfmoord plegen, voor mij zo goed als zeker. Is hij egoïstisch.. nee, verre van. Hij probeert al jaren te leven voor mij en mijn broer.. er zal een moment komen wanneer hij stopt met leven, voor zichzelf. En die rust verdient hij, dit leven zoals het gaat verdient hij niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:03

xhereisanne schreef:
Aan euthanasie zitten veel strenge regels is dat ook niet snel een optie.
Is dat dan ook egoïstisch?

edit
dan bedoel ik voornamelijk de mensen die altijd pijn hebben of ernstig ziek zijn die niet meer verder willen.

Bij euthanasie is bewezen sprake van ondraaglijk lijden. Bij een suicidaal persoon is dat heel lastig te bepalen. Het kán, het is alleen erg lastig.

Twee goede reportages over dit onderwerp: 'Het verdriet van West-Friesland' en 'Moeders springen niet van flats'.

xHereIsAnneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:05

Knakker schreef:
met euthansie heb ik minder moeite.
alles gaat in overleg met iedereen, de nabestaanden kunnen zich er op instellen, er kan sprake zijn van een afscheid.
Is allemaal minder abrupt en minder luguber.
Dus ik vind het minder egoistisch.

Veel mensen die het leven niet meer zien zitten komen niet in aanmerking voor euthanasie.
Omdat je niet ziek ben of overal in je lichaam pijn hebt betekend niet dat je tegen je zin in moet leven.

Mensen die uiteindelijk het allemaal niet meer zien zitten, cijferen zichzelf jaren lang helemaal weg om er voor anderen te zijn. Dus omdat je dan voor de aller laatste keer 1 keer aan jezelf denkt en niet aan anderen vind ik zeer zeker niet egoïstisch..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:08

Zo. Ik heb weer veel gelezen in het topic wat steekt. Ik wil wel een discussie via de pb, liever niet meer zo op bokt :')

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:11

Ook ik vond de reactie van Knakker redelijk kwetsend, ik ben zelf al 2 jaar in behandeling voor mijn depressie. Ben al opgenomen geweest in crisis etc. Mijn moeder ziet hier ontzettend van af, want zij heeft tenslotte een dochter die niet wilt/kan leven, ze doet er alles aan om me te helpen maar soms lukt dat gewoon niet. Soms is alles geprobeerd en ben je gewoon uitbehandelt, maar soms zie je zelf ook geen uitwegen meer. Ik probeer alles zo positief mogelijk in te zien, maar op sommige momenten zakte ik zo diep dat ik dacht dat ik alleen maar een last was, voor m'n moeder, m'n zus en zelfs m'n klasgenoten. Op zo'n momenten denk je gewoon dat de wereld beter af is zonder jou en maakt het je geen bal uit wat de gevolgen in werkelijkheid zijn. Iedereen zal dan gelukkig zijn omdat je weg bent, dat ging er in mijn hoofd om. Dus of het egoïstisch is, in een bepaalde context wel, maar soms is egoïstisch goed, al is het gewoon voor jezelf.