Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:30

bruintje123 schreef:
Boooo en die man die nog veel ergere dingen denkt, of misschien zelfs wel doet, maar ze niet uitspreekt op facebook staat nog steeds aan je deur.

Dat is dan helaas een kwestie van: Je weet niet wat je niet weet. Ignorance is bliss. Dat soort dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:33

Sjonge, vind het overdreven. Wat iemand in z'n vrije tijd doet is toch aan hem? Als ie z'n werk maar goed doet.

En daarbij klopt zijn conclusie gewoon; de 29 overleden mensen kunnen niet meer naar Nederland komen.

Ik lees wel ergere dingen op Facebook :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:35

Maar ik zal dat van Mohammed waarschijnlijk net zo min weten als van deze man als de TNT dat niet groot uitgemeten had.
En als dan mijn pakketje door Mohammed eindelijk wel eens een keer normaal wordt bezorgt, wat hier bijna zeldzaam is, zal ik hem nog hartelijke bedanken ook voor zijn goede service.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:37

Onze Mohammed pakkettenbezorger is geweldig!! :) als je niet thuis bent maar hem in het dorp ergens anders tegenkomt krijg je alsnog je pakket. Hij weet gewoon waar je woont. (Komt hier ook wekelijks O:))

Ik zie trouwens nu pas de originele post. Die is wel lomp ja. Idioot. Maar geen reden om mensen te ontslaan mi.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:39

Geen aanname Bruintje, maar het opperen van een reele mogelijkheid. Het geldt vast niet voor iedereen, maar het is zeker een strategie van sommige extremistische stromingen om hun mening normaal te krijgen. Het is namelijk bekend dat die tactiek werkt: hoe vaker mensen iets horen, hoe normaler iets wordt gevonden, en hoe meer het ook tot uiting komt in het gedrag. Dat soort dingen schuiven dan stapje voor stapje op.

Het is goed om te bedenken dat een deel van de mensen die pleiten voor 'dat soort dingen moet je kunnen zeggen' dat niet bepleiten omdat ze inhoudelijk denken dat dat de beste manier is om geweld te stoppen, of omdat ze fundamentele voorvechters zijn van de mensenrechten en voor iedereen op de bres zouden springen, maar vooral omdat ze het inhoudelijk ergens wel eens zijn met het verhaal. (Misschien niet helemaal, misschien niet volledig, maar ze vinden het niet iets wat totaal onaanvaardbaar is.)

Bedenk: deze man zelf vindt het blijkbaar belangrijk om dit te schrijven. Hij plaatst het immers openbaar. Hij vindt het belangrijk dat andere mensen dit te horen krijgen, en daar heeft hij redenen voor. De 'domheid' is misschien in dat hij niet had verwacht dat het zulke gevolgen zou hebben (of misschien ook wel, dat weet je niet, en misschien was 'ie zijn werk toch al zat), maar je schrijft zoiets niet als je je best doet om een veilige en vreedzame wereld te krijgen. Zijn motivatie is hoe dan ook geweest om menselijk leed goed te praten en aan te moedigen, niet om het af te remmen.

Die motivatie geldt voor veel meer mensen, en ik denk dat we dat wel moeten durven blijven zien.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:08

elenaMM77 schreef:
bruintje123 schreef:
Boooo en die man die nog veel ergere dingen denkt, of misschien zelfs wel doet, maar ze niet uitspreekt op facebook staat nog steeds aan je deur.

dat voorkom je niet, nu niet, vroeger niet en in de toekomst niet.

je kunt mensen niet verbieden bepaalde dingen te denken..
je kunt wel ingrijpen als mensen bepaalde dingen doen.

waarschijnlijk is deze gast gewoon aan het schreeuwen geweest om te schreeuwen, meedoen met de populistische massa, schaapjes die brullen om het brullen en dacht hij het efkes af te toppen met een verwensing.. niet nadenken en gewoon brullen.. en ja.. nu heeft hij pijnlijke gevolgen van z'n gebrul. iemand vond zijn geschreeuw niet wenselijk en was bij machte dat buiten zijn eigen deuren te houden..

bedrijf kon niet veel doen aan het gedrag, maar wel het gedrag weren binnen hun bedrijf. En dat is hun vrijheid.. In de meeste gedragscodes op bedrijven staat ook duidelijk dat rascisme en dergelijken ongewenst gedrag zijn.. de man is een visitekaartje van het bedrijf.. Je kunt stellen 'maar dat is prive'.. maar dat is in dit geval niet zo.. zijn denkbeelden zijn nu openbaar en daarmee is hij niet meer van onbesproken gedrag en niet meer een visitekaartje..

stel je voor dat mohammed uit jouw stad had gezegd, alle Nederlanders mogen doodvallen jammer dat er niet meer doden zijn gevallen bij de MH ramp.. En de volgende dag staat hij aan je deur met een pakketje, daar wordt je toch misselijk van?

Dit dus _/-\o_ Dan was heel bokt over de stekker. Maar andersom, ach arme man ontslagen.

Bruintje: Die het niet uitspreken staat inderdaad aan de deur, maar daar weet je het ook niet van.

Verootjoo: PostNL is nog al een multicultureel bedrijf, als er dan zo'n kerel tussen loopt wordt je niet blij van. Gebeurt het niet op FB, was er onderling vast wel een keer tussen personeel bonje geweest.. Tenminste als meneer de internet held deze uitspraak ook in het echt durft te doen, tegen een Turk maar dat zal wel niet.
Daarbij vind ik ook jouw opmerking nogal lomp uit de hoek komen, over zijn conclusie :r

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:14

verootjoo schreef:
Onze Mohammed pakkettenbezorger is geweldig!! :) als je niet thuis bent maar hem in het dorp ergens anders tegenkomt krijg je alsnog je pakket. Hij weet gewoon waar je woont. (Komt hier ook wekelijks O:))

Ik zie trouwens nu pas de originele post. Die is wel lomp ja. Idioot. Maar geen reden om mensen te ontslaan mi.

Wel als iemand op zijn facebook account zichzelf aan zijn werkgever koppelt (bijvoorbeeld door middel van foto's) om vervolgens dit soort dingen te roepen. Want dan maak jij zelf de koppeling tussen jouw uitspraken als prive persoon en mij als werkgever en dan ga ik daar als werkgever ook iets van vinden.

elenaMM77

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:22

En daarbij, je weet niet wat hier aan vooraf is gegaan binnen het bedrijf zelf..
voor het zelfde geld heeft hij al een hele historie met rare leuzen, uitspraken en verwensingen..
kan net zo goed de druppel zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:23

Boooo, ik begrijp je niet over zijn conclusie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:25

Het is niet alleen postnl die zich enorm ergerde..

sterker nog, blijkbaar wisten mensen wie zijn werkgever was en werd er een duidelijk verband gelegd..

dit was namelijk de eerste reactie van postnl.

PostNL ‏@PostNL 11 dec.
N.a.v. vragen: We doen nadrukkelijk afstand van de ongepaste online uitingen van de chauffeur die voor ons rijdt en bekijken de gevolgen.

deze tweet werd dus afgegeven na vele vragen en klachten die binnenkwamen..

je doet namelijk als bedrijf geen tweet de deur uit over een medewerker na een tweetal vragen of opmerkingen.

Citaat:
We kregen via verschillende kanalen heel veel klachten binnen", vertelt een woordvoerster van PostNL. Het bedrijf heeft richtlijnen voor haar personeel, die ook gelden voor mensen die via uitzendbureau's voor het bedrijf werken.

De man schrijft zelf op zijn Facebookprofiel dat hij voor PostNL werkt. "Dat maakte snel duidelijk hoe de vork in de steel zat en maakte het besluit (om hem niet meer in te huren, red.) makkelijker", aldus de woordvoerster.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-12-16 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:26

die "slimmerik" had in zijn profiel staan werkt bij PostNL of zoiets.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:28

bruintje123: Dat was niet tegen jou maar tegen verootjoo

En inderdaad dat stond op zijn profiel, nu staat er heeft gewerkt bij Postnl :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:29

bruintje123 schreef:
die "slimmerik" had in zijn profiel staan werkt bij PostNL of zoiets.

inderdaad.. en ik denk dat ik zelf misschien ook wel contact zou hebben gezocht met een volgende opmerking:

'ik lees online opmerking xxx van jullie werknemer <naam>.. Nu staat het vrij om in Nederland te denken wat je wilt en is het mode om maar te roepen wat je denkt te mogen roepen.. Maar ik wil op geen enkele wijze in contact staan met mensen die zich op dergelijke wijze uiten.. Ik verzoek jullie daarom ook dringend, om deze persoon niet aan mijn deur te laten verschijnen met een postpakket.. bij voorbaat mijn dank'.

wat het bedrijf verder met zo'n persoon doet, moeten ze zelf weten.. maar ik hoef niets van hem te hebben, dan haal ik mijn pakketten wel bij het postkantoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:32

van RTLZ af geplukt:

Citaat:
Het besluit van RTL om Zwarte Piet te veranderen in de 'Schoorsteen Piet' leidde vandaag tot een stortvloed aan racistische reacties op sociale media. Daar kun je voor ontslagen worden, waarschuwt arbeidsjurist Tineke Smits.

'Leuke werkende negers-met-een-knipoog passen zeker niet meer in deze tijd als ik de rij bij de balie van de sociale dienst bekijk.'

'Zwarte Piet mag niet, want 5 negers zien daarin een karikatuur van zichzelf.'

'Waarom luisteren we eigenlijk naar negers?'

Dit soort berichtjes zijn naast smakeloos ook niet slim: arbeidsjurist Tineke Smits van juridisch dienstverlener ARAG zegt dat je erdoor op staande voet kan worden ontslagen.

Gerechtvaardigd belang
Veel werknemers lijken niet te beseffen dat wat zij twitteren of posten ook door de baas gelezen kan worden. Dat geldt niet alleen voor domme berichtjes als 'ik heb me net ziek gemeld, nu lekker shoppen met mijn moeder', ook racistische uitspraken kunnen ervoor zorgen dat je wordt ontslagen.

"Als een werkgever absoluut niet geassocieerd wil worden met een uitspraak van een werknemer, kan hij degene ontslaan. Maar het is wel een zware maatregel", zegt Smits.

Het gebeurt vaker dat racistische reacties leiden tot ontslag. Zo werd een beveiliger van een Rotterdamse tram begin vorig jaar op staande voet ontslagen na het plaatsen van dit Facebook-bericht: "Laten we die zwarte apen daar lekker creperen en het geld eerst besteden aan armoede in Nederland."

Stevige waarschuwing
Een stevige waarschuwing is volgens Smits vaak een betere optie. "Het gaat ook om de inhoud van het bericht en of de werknemer al eerder een waarschuwing heeft gehad. Maar een werknemer die één keer uit de bocht schiet terwijl hij al 25 jaar zonder problemen in dienst is, lijkt me wat overdreven."
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-12-16 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:32

Booooo schreef:
bruintje123: Dat was niet tegen jou maar tegen verootjoo

En inderdaad dat stond op zijn profiel, nu staat er heeft gewerkt bij Postnl :+

Oh ja, nu zie ik het ook :o?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:39

Een waarschuwing had ik in deze zeker ook zeer gepast gevonden.
Maar ontslag op staande voet zoals het eerst werd genoemd zeer zeker niet.
Oké dat is nu ook alweer afgezwakt naar alleen niet meer welkom bij TNT, dus hoe dat nu precies zit weten we ook niet, omdat er in zijn profiel toch ook niet staat, werkt nog steeds bij uitzendbureau X.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:44

bruintje123 schreef:
Een waarschuwing had ik in deze zeker ook zeer gepast gevonden.
Maar ontslag op staande voet zoals het eerst werd genoemd zeer zeker niet.
Oké dat is nu ook alweer afgezwakt naar alleen niet meer welkom bij TNT, dus hoe dat nu precies zit weten we ook niet, omdat er in zijn profiel toch ook niet staat, werkt nog steeds bij uitzendbureau X.

dat weet ik niet, hij had zeer prominent staan dat hij werkzaam was voor een bepaald bedrijf..
Is niet zozeer afgezwakt, het is een uitzendkracht dus hij wordt gewoon niet meer ingepland..

als je zo prominent je werkgever vermeld (inclusief foto), dan ben je nog veel meer een wandelend visite kaartje dan wanneer je dat verder helemaal niet vermeld. Nu is het dan dus duidelijk dat een bedrijf een iemand met extremistische uitlatingen aan je deur laat verschijnen.. dat is niet wenselijk en schaadt je bedrijf, immers een flink deel van je klanten wordt door deze persoon openlijk gekwetst.. je mag denken wat je wilt.. maar als je openlijk zulke uitlatingen doet, dan kun je bij veel bedrijven geen functie meer uitoefenen waarin je klantcontact hebt.

waarschuwing is op z'n plek in de meeste gevallen, alleen hoe of wat blijft een zaak van het bedrijf waarvoor je werkt en de arbeidsvoorwaarden die daar gelden. gedragscodes gelden in principe tijdens werkuren.. maar als je openlijk en grof de gedragscodes daarbuiten schaad maar wel jezelf en je naam in contact brengt met je werkgever dan schaad je ook daar de gedragscodes.. hij heeft op z'n feestboek overduidelijk zijn werkgever en foto's staan en dan een opmerking die compleet indruist tegen de geldende gedragscodes waaronder hij voor hen werkt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-12-16 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:47

Ik twijfel dus of het verhaal klopt dat hij wel bij een uitzendbureau werkte. Dat bedoelde ik ermee.
Hoe komen mensen aan die informatie?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:52

bruintje123 schreef:
Ik twijfel dus of het verhaal klopt dat hij wel bij een uitzendbureau werkte. Dat bedoelde ik ermee.
Hoe komen mensen aan die informatie?

'chauffeur die voor ons rijd' staat in de verklaring..
in plaats van 'chauffeur bij ons in dienst'..

volgens mij zijn alle chauffeurs ook inhuur, niet in dienst.

overigens was het inderdaad niet de eerste keer dat hij zich zo uitliet lees ik nu:

Citaat:
Leeshetnu.nl vroeg het bedrijf zondagavond om een reactie. Een woordvoerder van PostNL verklaart per mail “Naar aanleiding van de uitspraken op sociale media van de chauffeur die voor ons rijdt, willen we mededelen dat wij nadrukkelijk afstand doen van ongepast uitingen. We bekijken welke gevolgen dit heeft voor onze verdere samenwerking“.

Het is niet de eerste keer dat de medewerker zich racistisch of islamofobisch uitlaat. Onder een artikel van RTL-Nieuws uit 2015 getiteld ‘Vluchteling vreest vrieskou in tentenkamp’ reageerde de man eveneens discriminatoir en schreef “hadden ze maar thuis moeten blijven, hadden ze het nu HEERLIJK warm, paasei volk, opzouten met die moslims.” Inmiddels regent het klachten bij PostNL. Veel mensen willen niet dat hun pakketje wordt bezorgd door een man die pleit voor meer doden.

blijkbaar maakte zo'n opmerking niet voldoende indruk en werd hij niet voldoende populair..
dus deze ronde er een schepje bovenop..

He, hij krijgt nu wel voldoende aandacht. maar waarschijnlijk niet de aandacht die hij dacht te krijgen.. Helaas niet zoveel likes en een stevige dislike

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:57

Dat klopt dat het niet de eerste keer was.
Maar er staat niet dat ze daar al van op de hoogte waren.
Het kan best zijn dat ze daar nu pas achter zijn gekomen. Omdat er nu op zijn berichten werd gezocht.
Dus of hij daar ooit op aangesproken is, is maar de vraag.

Geen idee of mensen daar in dienst zijn.
Waarom heeft die man dan daar staan werkt bij post.nl als hij daar niet werkt?
Want daar werkt hij dus niet eens, daar wordt hij alleen aan uitgeleend.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:01

Natuurlijk, als iemand je gedragscode schaad en het komt je ter ore, kijk je naar het incident en of het op zich staand is.. Je ziet dat ook vaak genoeg in het nieuws.. iemand wordt verdacht van 1 ding en daarna komt pas bovenwater dat die aanrander, feitelijk een serieverkrachter blijkt te zijn en rekenmaar dat het dan gewoon een optelsom wordt van dingen waarvoor je veroordeeld wordt.. Zo ook in het bedrijfsleven.. kom je in een kwaad daglicht te staan, dan gaat men kijken wat er precies aan de hand is.. incident of problematisch

De meeste geven aan voor het bedrijf te werken waar ze naartoe zijn uitgezonden, tenzij ze een vast contract hebben met het uitzendbureau.. immers je uitzendbureau is slechts de tussenpersoon als je ergens gaat werken.. dus heb je meer feeling met die die wagen onder je kont met het logo van postnl, dan met bijvoorbeeld randstad die je daarheen gestuurd hebt..

ik zeg ook dat ik 10 jaar voor een energiebedrijf gewerkt heb.. niet 'ik werkte 8.5 jaar voor een energiebedrijf en 1.5 voor een uitzendbureau bij datzelfde energie bedrijf.. Als iemand mij vroeg waar ik werkte in die beginperiode was dat voor het energiebedrijf.. als iemand je vraagt wat je werk is, dan noem je je werkzaamheden toch en niet je uitzender.. je doet productiewerk bij een fabriek, of schoonmaker op kantoren, of telefoniste bij een verzekeraar.. dat is je werk, dat is je 'werkgever' voor je gevoel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:05

bruintje123 schreef:
Dat klopt dat het niet de eerste keer was.
Maar er staat niet dat ze daar al van op de hoogte waren.
Het kan best zijn dat ze daar nu pas achter zijn gekomen. Omdat er nu op zijn berichten werd gezocht.
Dus of hij daar ooit op aangesproken is, is maar de vraag.

Geen idee of mensen daar in dienst zijn.
Waarom heeft die man dan daar staan werkt bij post.nl als hij daar niet werkt?
Want daar werkt hij dus niet eens, daar wordt hij alleen aan uitgeleend.

Als je uitgeleend wordt aan een bedrijf, werk je voor dat bedrijf.

Overigens, voor degenen die zich zo druk maken om hoe vervelend het is voor die persoon; ik weet van meerdere gevallen dat mensen ontslagen zijn door uitlatingen op internet die niet tolerabel waren. Die zijn echt hun baan kwijt want in dienst bij de werkgever die ze ontsloeg; deze man is slechts zijn opdrachtgever kwijt. Of het uitzendbureau hem nog wel of niet bemiddeld, staat nergens............

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:14

vrijheids van meningsuiting heel erg mooi

maar vergeet ook niet dat vrijheid voor iedereen geld..
de een heeft vrijheid om zijn mond te roeren op een manier waarbij de ander de vrijheid neemt om iemand te verkiezen die beter past bij zijn/haar gedragscodes of ideaalbeeld.

als je ongebreideld je vuil wilt spuien, dan moet je er ook rekening mee houden dat er mensen en bedrijven zijn die of een compleet tegengestelde mening hebben en daarom geen interesse hebben, of mensen die zich neutraal opstellen en kiezen om geen mensen in dienst te nemen die zich niet op een representatieve manier kunnen gedragen in het dagelijks leven.

vrijheden zijn mooi, ze gelden voor iedereen...
wat je met je vrijheden doet, bepaalt mede wat er verder om je heen gebeurd.

als je kiest om je vrijheid te nemen om je zeer agressief en intolerant te uiten, dan verklein je je wereld tot de mensen die zich daartoe aangeroepen voelen, de meeste bedrijven vallen daar niet onder

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:24

bruintje123 schreef:
Janneke
Ik zeg niet dat TNT dit alleen maar mag als...
Ik zeg dat als TNT dit doet andere dat ook maar eens moeten gaan doen dan we graag zo politiek correct willen zijn.

Accoord, dat mag je zeggen, maar ik kan er geen chocolade van maken.

...TNT heeft, qua arbeidsrecht het recht om werknemers te ontslaan bij "ernstig wanfunctioneren" (dat heeft ieder bedrijf), en zogezegd "domme opmerkingen" kunnen zo worden uitgelegd, opgevat, etc.

"...en dan moeten andere bedrijven dat ook maar gaan doen" - dat is een mening, en ik ben het helemaal met je eens.

Citaat:
(Ja ik blijf nu expres moeten schrijven met al die taal n.eukers hier.)
Want meer is dit niet, kijk ons eens geweldig perfect zijn als bedrijf. Terwijl bij wijze van net voor een hogere functie de sollicitatie brief van Ali zonder goed kijken de prullenbak in is gegaan.

????
Hoe weet jij, dat TNT zo omgaat met sollicitanten...?
....en als schriftgeleerde; ) "in de bijbel staat al: het is goed het ene te doen en men hoeft het andere niet na te laten".
(Niet iedereen is zo perfect dat ze nooit discrimineren, maar dat maakt deze actie nog niet fout oid.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:34

Als jij zo goed bent met de taal weet je vast ook wel wat "bij wijze van" betekend.
Of komt dat taal verbeteren alleen maar zo uit als het jou goed uit komt?
Vind je het prima dat ik je daarom links laat liggen in dit topic?