Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:17

Natuurlijk wel!
Ben verder over het algemeen ook vol lof over de politie, zeker in deze regio, waartoe de schrijver van het stukje toevallig ook behoort ;)

Maar dat neemt niet weg dat ik dit een rotfilmpje vind waarin het handelen van de politie op mij ook overkomt als onnodig gewelddadig :n

connie64

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:21

Ik werk bij de Politie.
In de media , op internet wordt vrijwel dagelijks bericht over mij , over ons , want als je een uniform draagt ben je " de politie". Iedereen vindt iets van of over mij en dat mag. Gelukkig mag dat in Nederland. Een samenvatting van wat ik hoor , zie en lees.
Ik ben een slecht getrainde politieman . Samen met mijn collega's gebruik ik veel geweld we slaan mensen zomaar in elkaar. Ik leg regelmatig een nekklem aan waarbij volledig onschuldige mensen het loodje leggen. Als ik niet bezig ben met zinloze controles zit ik met mijn dikke pens op het buro koffie te drinken en donuts te eten. Ik kan niet autorijden en als ik een boef achtervolg die daarbij gewond raakt is dat mijn schuld, omdat ik hem heb opgejaagd. Als ik hem laat gaan ben ik een sukkel. Bij een inbraak kom ik steevast te laat. Maar als ik met optische en geluidsignalen rijd of door het rode licht, als ik harder rijdt dan het overige verkeer of over de vluchtstrook denk ik dat ik alles mag en ben ik een slecht voorbeeld . Als er ergens wordt gevochten en ik daarbij mijn bevoegdheid om geweld toe te passen gebruik wordt er door tientallen meestal dronken of doorgesnoven idioten geschreeuwd dat ik een kanker mongool ben. Buurtbewoners vragen me wanneer er nu eindelijk eens wordt opgetreden tegen hardrijders in hun straat. De brave huisvader die ik betrap op 80 km per uur in een woonwijk zegt mij geërgerd dat ik zeker niets beters te doen heb en boeven moet gaan vangen. Als ik een etterbakje aanpak op straat wordt dat onmiddellijk gefilmd waarna het filmpje op youtube wordt geplaatst. Vervolgens is er een leger reaguurders die lafjes vanachter hun toetsenbordje schrijven dat de politie weer aan het provoceren was. Ik vraag me dan vaak af of die reaguurders zelf nog iets zinvols bijdragen aan deze samenleving maar dat terzijde.
De boefjes hebben schijt aan elke regel maar ik moet me houden aan een oerwoud aan regels. Diezelfde regels worden door advocaten naar believen geïnterpreteerd om de boefjes weer zsm vrij te pleiten vanwege een vormfout. In moordzaken heb ik last van een kokervisie waardoor gevangenissen vol zitten met onschuldig veroordeelden omdat ik scoren belangrijker vind dan de waarheid. Als ik word uitgescholden voor kankerwout of de middelvinger krijg, moet ik dat niet persoonlijk opvatten het hoort bij mijn werk en daar word ik dik voor betaald.
Ik ben racistisch en schep er een waar genoegen in zo veel mogelijk gekleurde mensen te sarren. Etnisch profileren is mijn hobby want als ik een licht getinte snotneus met bontkraagje in een auto van een halve ton zie rijden vraag ik me af hoe hij aan die auto komt. Ik overweeg dan de mogelijkheid dat er iets niet klopt maar dat zijn verkeerde conclusies die in mijn beroeps gedeformeerde hersens worden gevormd. Maak ik de domme fout een donkere man staande te houden die BN 'er blijkt te zijn is dat dagenlang onderwerp van gesprek in talkshows waar de gekleurde BN'er uitgebreid de gelegenheid krijgt te vertellen over het hem aangedane onrecht.
Daarom moet ik binnenkort naar een cursus waar typhoon me gaat leren dat het handiger is om alleen nog blanke ouderen in kleine auto's te controleren. Als ik de dader van een ramkraak die op vlucht probeert over me heen te rijden neerschiet, gaan rechters en officieren van justitie maanden lang studeren op de zaak om te beoordelen of dat schieten wel terecht was. Al die tijd mag ik niet de straat op en moet ik vrezen voor mijn baan of gevangenisstraf.
Negatief zegt u? Ja dat kan je zeggen. Gechargeerd? Ook wel
Maar, en dat is het positieve in dit verhaal ik doe mijn werk graag , al 35 jaar met veel trots en plezier. Daarbij ben ik ook nog zo naïef te denken dat het zin heeft. En met mij heel veel collega's in het blauw. Geen dank, graag gedaan!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:22

Hoe toepasselijk kwam dit stukje voorbij vandaag......

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:25

Dat is dus de tekst uit de link :list:

Wel even een bronvermelding erbij zetten als je andermans teksten plaatst ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:48

Nog zoon geval:
als je op facebook naar de pagina van Politie Arnhem-Noord gaat kun je een filmpje erbij zien.

'Afgelopen vrijdag, 2 december, is er een aanhouding gefilmd door omstanders op de Steenstraat in Arnhem. Daarop is onder andere te zien dat een arrestant geraakt wordt tegen zijn hoofd.
Meer dan voorheen staat de politie in de “kijker” van allerhande mobiele apparatuur. En dat beseffen wij ons ook. Door het monteren van zo’n fragment kun je een sterk - en soms vertekend beeld - neerzetten. Wij hechten veel waarde aan het schetsen van de context. Dat geeft een completer beeld van de werkelijkheid en leidt tot meer begrip en goede feedback op ons werk. De politie is een lerende organisatie en heeft vakmanschap en ook de veiligheid van politiemensen hoog in het vaandel.
Het filmpje is een kort fragment van een politieoptreden. In de straat stond een groep bekende overlastgevers op straat alcohol te drinken. In verband met herhaalde overlastklachten en openbare dronkenschap op straat, wordt er daar al langere tijd door de politie opgetreden.
Bij dit optreden weigerde één van hen daaraan mee te werken en beledigde hierbij de agenten. Die man werd hiervoor aangehouden. Op het moment dat deze arrestant in de auto werd geplaatst, keerde een andere man van die groep zich tegen de andere agenten. Deze 24-jarige Arnhemmer, viel een agent aan.
De 24-jarige man zou tijdens de aanval op de agenten hebben geprobeerd het vuurwapen en de pepperspray af te pakken. Ook wilde hij een agent met een balpen in de hals steken en spuugde hij een toegesnelde agent in het gezicht.
Deze agent schrok van het spugen in zijn gezicht. Niet vanwege het beledigde karakter maar vanwege de mogelijke gevolgen (verhoogd risico met besmetting van o.a. hepatitis C-virus en HIV). In de praktijk worden agenten geregeld langdurig (preventief) behandeld na incidenten waarbij bijvoorbeeld besmet bloed of spuug door verschillende oorzaken kan zijn overgedragen.
Door dit verzet moesten wij geweld gebruiken om de man onder controle te kunnen krijgen. Hierbij werd de 24-jarige arrestant inderdaad tegen zijn hoofd geraakt door een voet van een van de agenten. De man heeft hier geen letsel door opgelopen.
In alle gevallen waarbij door agenten geweld wordt gebruikt wordt door een leidinggevende een geweldsrapportage opgemaakt. De situatie en het toegepaste geweld wordt door de politieleiding op rechtmatigheid en proportionaliteit worden beoordeeld. Bij het gebruik van het vuurwapen en in gevallen waarbij er sprake is van meer dan gering letsel, wordt dit gemeld aan de officier van justitie.'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:53

connie64 schreef:
Ik werk bij de Politie.
In de media , op internet wordt vrijwel dagelijks bericht over mij , over ons , want als je een uniform draagt ben je " de politie". Iedereen vindt iets van of over mij en dat mag.

Werk je zelf ook bij de politie of is dit alleen maar een stukje dat je gekopieerd hebt?

Ten tweede is het denk ik belangrijk dat we blijven zien dat kritiek op gedrag van politieagenten in het uitoefenen van hun functie, niet automatisch hetzelfde is als persoonlijke aanvallen. Door alleen maar het persoonlijk-kwetsende en het emotionele te nemen, valt de inhoudelijke kritiek ineens buiten het verhaal.

Maar politieagent zijn is een professionele functie, met professionele standaarden, en die kunnen en moeten bediscussieerd blijven worden. Je blijft als agent verantwoordelijk om je vak goed uit te oefenen, en daarnaast blijven we als maatschappij verantwoordelijk om te blijven nadenken over wat wij vinden dat belangrijk is voor een goede uitoefening door de politie.

Als je je om een of andere reden niet kunt vinden in die discussie, of als je kritiek op de uitoefening van de functie niet los kunt zien van je 'jamaar ik heb het al zo zwaar' is de kans des te groter dat er problemen ontstaan, blinde vlekken, en en uitwassen.

(Dat geldt voor jou persoonlijk, als je voor de politie werkt, en ook voor de politie in het algemeen. Als er geen ruimte is voor professionele zelfreflectie, is er een probleem.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:19

Shirley schreef:
Natuurlijk wel!
Ben verder over het algemeen ook vol lof over de politie, zeker in deze regio, waartoe de schrijver van het stukje toevallig ook behoort ;)

Maar dat neemt niet weg dat ik dit een rotfilmpje vind waarin het handelen van de politie op mij ook overkomt als onnodig gewelddadig :n

Dit dus.

Het feit dat iemand kritisch is maakt nog niet het hele systeem fout.
Ik heb ook respect voor het werk van de politie maar dat neemt niet weg dat er in dit filmpje wat dingen te zien zijn waar van geleerd kan worden.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:04

Citaat:
Bij dit optreden weigerde één van hen daaraan mee te werken en beledigde hierbij de agenten. Die man werd hiervoor aangehouden.

Mag ik dan ook aangifte doen voor een ieder die mij beledigd? zowel prive als in mijn werk?
En worden die mensen/klanten dan ook aangehouden? Hou op zeg

Citaat:
spuugde hij een toegesnelde agent in het gezicht.
Deze agent schrok van het spugen in zijn gezicht. Niet vanwege het beledigde karakter maar vanwege de mogelijke gevolgen (verhoogd risico met besmetting van o.a. hepatitis C-virus en HIV). In de praktijk worden agenten geregeld langdurig (preventief) behandeld na incidenten waarbij bijvoorbeeld besmet bloed of spuug door verschillende oorzaken kan zijn overgedragen.

En mag ik mij dan ook melden als ik op wat voor manier dan ook in aanraking kom met speeksel van een vreemde

Ja oke misschien reageer ik wat flauw en kinderachtig. Maar dit is wel wat er in mij opkomt als ik dit lees.

Er worden nu allerlei incidenten naar boven gehaald. Maar het ging hier om het specifieke filmpje

Ja er zijn incidenten waar de politie hard op moet treden. Maar slaan en geweld is nooit een optie
Even serieus, al zou die man de politie slaan, terug slaan mag dan gewoon? why? Daar zijn ze niet voor opgeleid. Zoals ik al eerder aangaf, de politie leert om verdachten te fixeren op andere manieren. Zonder geweld

Zou wat zijn zeg, ik word aangeklaagd voor kinder mishandeling, Jaa maar mijn kind sloeg mij ook dus dan mag ik terug slaan... op zijn hoofd?!?!?!
WTF