Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:22

ElizeVdS schreef:
Shadow, allereerst valt het aantal politici dat lid geweest is best mee hoor. Ik heb bij een politieke jongeren vereniging gezeten en geloof me, de sfeer was daar véél rotter dan bij welke vereniging dan ook. Ik ben daar juist door de rotsfeer weg gegaan..

Daarnaast: niet-leden zijn geen plebs, zijn niet om op neer te kijken en zijn gewoon welkom bij de gemiddelde vereniging, zij het als introducé. Respect heb je niet alleen naar je mede-leden.

Dit heb ik jammer genoeg nooit zo ervaren. Ik ben een aantal keer mee geweest als introduce naar een grote vereniging in Utrecht en ik werd daar absoluut niet vriendelijk ontvangen. Tegenovergesteld zelfs.

En nogmaals, iedereen zn ding hoor. Maar het is wel een feit dat mensen met een achtergrond in een prominente corps-achtige vereniging sneller banen van het eliteniveau krijgen dan de gemiddelde student, en ik vind het eerder belangrijk om op zo'n corps normen en waarden bij te brengen die niks te maken hebben met studenten laten badderen in pis, ze het ziekenhuis in te meppen of ze door groenteafval te laten kruipen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:28

Niet zelf meegedaan gelukkig, maar had toen een vriendje die het wel onderging en het een en ander wel meegekregen. Tja, als hij dan doodleuk in het ziekenhuis is beland omdat hij maar shotjes moest nemen en dus een alcohol vergifiging kreeg, vind ik niet normaal. Op een tafel in een volle zaal letterlijk en figuurlijk de kleren van je lijf gescheurd worden. Belachelijk. Uren achter elkaar in kleermaker zit in rijtjes zitten en je niet mogen bewegen anders gebeurd dus het voorafgaande. Vind ik niet normaal.

Opzich nog wel onschuldig, maar toch snap ik het nut er van niet. En wat betreft de zuipers, er werd behoorlijk cool gedaan over het feit dat die gast dus in het ziekenhuis terecht was gekomen. Was nog een soort van prestatie ook nog. Stoer. En wederom had dat hun nog dichter bij elkaar gebracht. De band versterkt. Belachelijk dat je je daarvoor in coma moet zuipen.....

Ik heb een hoop meegekregen met dat vriendje en ook bij feestjes geweest, en echt 100x niets voor mij.

Ik heb echt super leuke studievrienden, we zijn super close, vrienden voor het leven, en daar heb ik geen vernederingen van moeten doorstaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:44

Ik heb werk gedaan waarbij ik als niet lid bij heel veel studenten verenigingen en studieverenigingen over de vloer kwam en er is echt maar een enkele vereniging waarbij de sfeer echt zo corporaal is en leden zich verschrikkelijk aanstellen. Het is echt niet zo dat jongeren elkaar alleen bij studentenverenigingen aanmoedigen om zich in coma te zuipen of elkaar alleen daar op hun muil slaan. Die verenigingen zijn daarin denk ik ook niet heel anders dan de rest van de wereld de een vind het cool als je jezelf klem zuipt de ander vind het sneu. Officieel zijn ze allemaal volwassen bij zo'n club lijkt me dus dan moeten ze het toch lekker zelf weten.

@Shadow: Natuurlijk zit er achter de echte corporale verenigingen waarbij men zich nog zo verschrikkelijk gedraagt en het echt nog een old boys club is echt wel een bepaalde cultuur. Maar ik denk eerlijk gezegd dat zo'n vereniging daar eerder een meer zichtbare uiting van is dan dat het echt een veroorzaker is. Ik heb ook niet het idee dat je echt iets leert bij zo'n vereniging of dat het nog veel toevoegt aan je karakter. Ik heb meer het idee dat bepaalde karakter trekken je zowel geschikt maken als politicus/topmanager etc als als verschrikkelijke corporale banketstaaf.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:53

Heerlijk om te lezen dit.
Het blijft toch een eeuwige discussie tussen 'leden' en 'niet-leden'. Het is namelijk niet in woorden uit te leggen hoe een ontgroening is aan iemand die het niet heeft meegemaakt. Dit zorgt voor een kloof en dus voor onbegrip.
Tuurlijk is het idioot wat er is gebeurd in Groningen en mag dat flink afgestraft worden, maar ik ben het er mee eens dat dit excessen zijn.
Hoe vaak gebeuren er ongelukken in drukke steden tijdens de late uurtjes wanneer men wat gedronken heeft. Je doet toch zeker vrijwillig mee en ja je moet altijd je grenzen aan kunnen geven.

Drank is verboden tijdens ontgroeningen.
Verhalen worden niet begrepen door buitenstaanders, steeds groter gemaakt en uit de context gehaald. Dat is in ieder geval mijn conclusie :D

Eske_B

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:56

Met een groot deel eens Bliksem (mijn vereniging had dus geen ontgroening). Het is lastig om aan 'knorren' uit te leggen :D
Maar bij ons zijn introducees van harte welkom.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:57

Ik heb een Universitaire studie gevolgd in Leiden en ik zat een poosje bij de Studievereniging (wat alleen maar met mijn studie te maken had. Werden wel eens leuke uitjes en feestjes georganiseerd, maar niks geks). Ik heb nooit bij een Studentenvereniging gezeten.
Minerva was toendertijd volgens mij erg berucht wbt ontgroeningen. Was sowieso een walgelijke club met allemaal elitaire ballen.
Sommige studiegenootjes moesten idd bij een vereniging omdat ze anders geen kamer konden krijgen...

Om even terug te komen op het nut ervan: Het schijnt goed te zijn voor je 'netwerk'.

Ik heb vooral het idee dat het binnen de studentenvereniging grotendeels om drank draait. Maar wat nou als je niet drinkt? (Of als je niet mag drinken) Dat was voor mij ook een van de voornaamste redenen om er niet aan mee te doen.
De weinige 'nette' verenigingen hadden overigens een religieuze grondslag, wat ook niet mijn ding was.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:59

mairead schreef:
Ik heb een Universitaire studie gevolgd in Leiden en ik zat een poosje bij de Studievereniging (wat alleen maar met mijn studie te maken had. Wedren wel eens leuke uitjes en feestjes georganiseerd, maar niks geks). Ik heb nooit bij een Studentenvereniging gezeten.
Minerva was toendertijd volgens mij erg berucht wbt ontgroeningen. Was sowieso een walgelijke club met allemaal elitaire ballen.
Sommige studiegenootjes moesten idd bij een vereniging omdat ze anders geen kamer konden krijgen...

Om even terug te komen op het nut ervan: Het schijnt goed te zijn voor je 'netwerk'.

Ik heb vooral het idee dat het binnen de studentenvereniging grotendeels om drank draait. Maar wat nou als je niet drinkt? (Of als je niet mag drinken) Dat was voor mij ook een van de voornaamste redenen om er niet aan mee te doen.
De weinige 'nette' verenigingen hadden overigens een religieuze grondslag, wat ook niet mijn ding was.

Bij ons drinkt een aantal niet, uit geloof of omdat ze gewoon niet willen. Geen probleem, dan doe je gezellig mee met fris of water. Kan ook gewoon als er rondjes worden gegeven. Weet niet hoe dat bij het corps gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:06

lieveli schreef:
Resistance schreef:
Bij het corps waarbij mijn vriendin zit heb je onder andere deze mores:

-als je een bepaald schilderij in de societeit aanraakt mag je 400 euro betalen

-als je dus als meisje een rode broek aan hebt mag iedereen seks met je hebben

-als je schoenen met van die gaatjes hebt dan "doe je rijk" en dan worden de gaatjes dichtgesmeerd met boter

-als je groter betaalt dan 10 euro dan doe je ook rijk en moet je een heel rondje bier doen

-je mag voor 11 uur niet met jongens praten en anders ben je een prutsmuts en moet je een week lang een shirt met "prutsmuts" aan

En zo zijn er nog veel meer vreemde dingen. Het is echt te gek voor woorden.

Maar je vriendin vindt het blijkbaar wel prettig.

Waar maak je dat uit op? Ze gaat zich deze week namelijk uitschrijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:06

Bliksem schreef:
Heerlijk om te lezen dit.
Het blijft toch een eeuwige discussie tussen 'leden' en 'niet-leden'. Het is namelijk niet in woorden uit te leggen hoe een ontgroening is aan iemand die het niet heeft meegemaakt. Dit zorgt voor een kloof en dus voor onbegrip.
Tuurlijk is het idioot wat er is gebeurd in Groningen en mag dat flink afgestraft worden, maar ik ben het er mee eens dat dit excessen zijn.
Hoe vaak gebeuren er ongelukken in drukke steden tijdens de late uurtjes wanneer men wat gedronken heeft. Je doet toch zeker vrijwillig mee en ja je moet altijd je grenzen aan kunnen geven.

Drank is verboden tijdens ontgroeningen.
Verhalen worden niet begrepen door buitenstaanders, steeds groter gemaakt en uit de context gehaald. Dat is in ieder geval mijn conclusie :D

Drank verboden??? En dat geloof je zeker zelf. Natuurlijk zijn dit excessen maar vrijwillig meedoen??? Jonge mensen, 18 jaar, van huis vaak al Vindicat minded door pa of ma, erbij horen is een must. Dan ga je ver, te ver en daar maken de oudere ballen flink gebruik van.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:08

Drank is verboden tijdens ontgroeningen. Voor zover ik weet, zijn universiteiten (die subsidies geven aan verenigingen) daar ook streng in.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:10

Eske_B schreef:
Drank is verboden tijdens ontgroeningen. Voor zover ik weet, zijn universiteiten (die subsidies geven aan verenigingen) daar ook streng in.

In Leiden liepen ze 's morgens anders al laveloos over straat (inclusief vernederende outfit) in de 'ontgroeningsperiode'. -O-
Wellicht andere tijden...
Laatst bijgewerkt door mairead op 30-09-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:11

Dat ze die regel hebben moeten stellen zegt ook al genoeg. Je hebt toch te maken met volwassenen..? Zou je denken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:20

Eske_B schreef:
Met een groot deel eens Bliksem (mijn vereniging had dus geen ontgroening). Het is lastig om aan 'knorren' uit te leggen :D
Maar bij ons zijn introducees van harte welkom.

Ook als je het wel mee hebt gemaakt kan je prima de mening toegedaan zijn dat het absurd allemaal is. :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:22

Bij een heleboel verenigingen zijn de regels wel steeds strenger geworden hoor. Veel van de regels zoals een drank meer zijn volgens mij wel redelijk recent?

Bij dat werk wat ik had had ik trouwens ook een baas die al jaren bij al die verenigingen over de vloer kwam en die zei ook dat de verenigingen allemaal een stuk minder vervelend zijn geworden sinds de stufi is afgeschaft/versobert, je moet nu ook echt wel studeren naast je studentenleven immers :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:30

Ligt er wel een klein beetje aan. Als je ouders toereikend genoeg zijn om bijvoorbeeld je huur en bijdrage aan de vereniging te betalen (ik weet dat dat in veel gevallen ook geen klein bedrag is?) hoef je maar een beetje bij te lenen om rond te komen. Denk dat er alsnog meer dan genoeg mensen zijn die dat doen.

Maar goed, daarvoor hoef je niet bij een studentenvereniging te zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:33

Het is gewoon wat mensen doen helaas.
Ook bij mensen die niet gestudeerd hebben zie je elite clubjes vorming die vreemde gasten in de kroeg intimideren of zelf k.o. meppen.

Op de middelbare school hoorde je er als jongen niet bij als je niet van de pijlers in het haringvliet gesprongen was. Dit heeft ook tot doden en verlamde geleidt -O-

Ons kent ons.
Ga maar al vreemdeling in een nieuw dorp wonen.

Ik ken drie mensen die zeer gedreven in de politiek zitten en het zijn heel gewone lieve mensen hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-09-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:40

Ik ben student in Groningen en ook lid van een vereniging waarbij geen ontgroening is. Hiervoor is bewust gekozen maar eerlijk is eerlijk, echt alleen het hele negatieve komt in het nieuws. Ik ken genoeg vindi's en magnus leden die inderdaad toegeven dat het even doorzetten is maar lang niet zo extreem als nu in het nieuws is.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:43

Eske_B schreef:

Dit schreef ik indd ook al maar blijkbaar wil men alleen lezen en geloven wat in hun eigen beeld.op de situatie past :)

Enne over de opmerking dat het om alleen maar drinken draait. Absoluut niet. Ik heb nooit heel veel gedronken en ook een periode niets. Nooit een opmerking over gehad. Teveel drinken werd ook niet als stoer gezien (en als het te gek leek te worden werd je 'droog gelegd' en naar huis begeleid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:45

Ik ben toch wel erg benieuwd naar de verenigingen waar jullie lid zijn dan, als dat niet een hele brutale vraag is. De verenigingen die ik gewend ben vanuit mijn vriendenkring zijn namelijk wel degelijk behoorlijk gericht op alcohol, maar ik sta er absoluut voor open om mijn beeld te veranderen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:48

ElizeVdS schreef:
Eske_B schreef:

Dit schreef ik indd ook al maar blijkbaar wil men alleen lezen en geloven wat in hun eigen beeld.op de situatie past :)

Enne over de opmerking dat het om alleen maar drinken draait. Absoluut niet. Ik heb nooit heel veel gedronken en ook een periode niets. Nooit een opmerking over gehad. Teveel drinken werd ook niet als mstoer gezien (en als het te gek leek te worden werd je 'droog gelegd' en naar huis begeleid)

In Utrecht is dat niet verboden hoor, drank bij de ontgroening. Misschien sinds een aantal jaar, maar niet in mijn studententijd. Daar moesten studiegenoten van mij in het eerste jaar ook wekelijks tot een bepaalde tijd in de kroeg zitten en een bepaalde hoeveelheid bier drinken...

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:50

Ik ben in 2004 gaan studeren en toen gold die regel daar al.

Ik zat trouwens bij Unitas in Groningen (niet hetzelfde als Unitas A'dam of Utrecht)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:00

in een documantaire die ik ook gekeken heb bleek het vooral een kwestie van negatieve 'pay it forward' te zijn, waarbij groepsdruk een grote rol speelt

idiote ontgroeningen begint met vaak slechts 1 of een paar personen met macht en een 'slecht' karakter of minstens een slecht gevoel voor humor. En dat is niet op dit moment, maar dat kan al generaties terug hebben plaatsgevonden..

hierdoor zie je dus dat bepaalde verenigingen belachelijke of zelfs gevaarlijke ontgroeningen hebben, terwijl andere juist gewoon een vorm van gezellige en vriendelijke kennismaking zijn.

Kort gezegd: De slechte ontgroeningen zijn slecht, omdat ze zelf ook zo ontgroend zijn dus waarom zou je een ander dat niet aandoen. Een misplaatst en vertraagde vorm van 'wraak' op wat je zelf is aangedaan.

het doorbreken daarvan gaat wel, maar heel moeizaam.. het is namelijk ontzettend lastig om een onbewust gewortelde wrok te verwijderen. dus iemand wel vriendelijk welkom heten terwijl je er zelf voor door een hel moest. dan moet de ander ook investeren.

daarnaast zijn het vaak enkele initiatief nemers bij de ontgroeningen, de rest van de oudere jaars doen vooral mee omdat het zo hoort, zo zijn ze zelf ook ontgroend.. ook al vonden ze het zelf ook zwaar knudde, ze horen er nu bij en dat heeft zoveel gekost dat ze ook niet licht zullen omgaan met zich afzetten tegen gebruiken en degene in leiding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:05

Datzelfde zie je ook op de arbeidsvloer:
Ik moest vroeger als leerling x uur per dag werken voor weinig, dus mijn leerlingen behandel ik ook zo -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:27

Eske_B schreef:

Maar wel veel respect voor buitenstaanders? Dat is heel gek, maar ik ervaar een term als 'knor' helemaal niet als iets waar respect uit spreekt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:33

Ik voel in dit topic niet veel respect voor de mensen die hier wel aan mee doen.