Racisme in een ander daglicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:47

Dus dan heeft hun cultuur ze tegengehouden? Ze dommer of onderontwikkeld gehouden?
Is dat dan niet de schuld van waar ze nu zijn?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:49

Ik had geleerd dat dat gewoon door het gebied en de klimaten kwam. Als je een klimaatkaart van de wereld erbij pakt zie je dat de meeste klimaat gebieden horizontaal gevormd zijn. Ga je naar het zuiden of noorden heb je groot verschil in klimaat, maar ga je Oost of West blijkt het redelijk hetzelfde. Hierdoor konden Europeanen en Aziaten makkelijker reizen en handelen en meer kennis op doen. Afrika is redelijk verticaal, wat betekend dat Afrikanen vooral door meer klimaten heen moesten reizen om in contact te komen met andere bevolking groepen. Hierdoor zijn zij minder ontwikkeld.
Daarbij is Afrika natuurlijk gigantisch en Europa een stuk kleiner dus makkelijker te reizen.

Er zullen vast meer factoren meespelen, maar dit bleek ook mee te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:52

Wij hebben hier in de zomer +30 en in de winter -10 als we geluk hebben. In de herfst hebben we regenseizoen. Dat heeft ons toch ook niet tegen gehouden?
Ik vind dat we nogal een aardige afstand hebben afgelegd, en voor een groot gedeelte nog over water ook.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:57

Anoniem schreef:
Dus dan heeft hun cultuur ze tegengehouden? Ze dommer of onderontwikkeld gehouden?
Is dat dan niet de schuld van waar ze nu zijn?

Nee. Jij maakt de opmerking dat we allemaal op hetzelfde punt zijn begonnen en dat is eentje waar ik het niet mee eens ben, o.a. omdat culturen verschillend zijn en niet te vergelijken.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:06

Anoniem schreef:
Wij hebben hier in de zomer +30 en in de winter -10 als we geluk hebben. In de herfst hebben we regenseizoen. Dat heeft ons toch ook niet tegen gehouden?
Ik vind dat we nogal een aardige afstand hebben afgelegd, en voor een groot gedeelte nog over water ook.

Ten eerste kent Europa geen regenseizoen.

Ten tweede heeft Europa ontzettend vruchtbaar land, veel water, hout en is goed begaanbaar. Ook heeft Europa een zeer mild klimaat waarin geen extremen zijn, en als die er al zijn is het een freak van de natuur. Een continent zoals Afrika dat voor een flink deel droog is waardoor water schaars is en dus landbouw bedrijven al lastig is, zie je vaak dat de economie hieronder lijdt. Waterschaarste is een regelrechte ramp, zowel vanuit humanitair- als economisch oogpunt gezien.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:20

Anoniem schreef:

Ik heb het niet over verschil in temperaturen op een plek, maar verschil van klimaat gebieden op andere locaties die ver weg zijn. Als wij het al gewend zijn, kunnen we het op een andere plek waar het hetzelfde is ook aan.

Daarbij is het verschil dat jij nu noemt veel minder heftig dan in Afrika want daar kan het op een dag al in die temperaturen variëren (dag/nacht)(dan wel niet -10, maar wel tot enkele graden boven vriespunt). En jij vergelijkt nu zomer met winter.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:24

Ik snap helemaal niets van het filmpje

Als je nu zegt aan de hand van het filmpje: de tweede wrreldoorlog was gruwelijk, maar racisme?? Hoe moet ik dat voor mij zien? Worden er hier mensen van hun bed gelicht en doodgeschoten omdat ze een bepaald geslacht zijn?
Volgens mij staat daar ietd over in artikel 1 van de grondwet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:50

Emmaa_ schreef:
Sorry hoor danzzz, maar ik hoop oprecht dat je dit niet meent? Meer blanke slaven verkocht dan donkere slaven? Ik zeg dit echt maar heel weinig maar ga je schamen. En vooral, ga je inlezen over het koloniale verleden van de westerse grootmachten.

Toch is het wel de waarheid. Ook blanken zijn verhandeld als Slaven en zelfs de donkere mensen hebben donkere mensen verhandeld als Slaaf.

Dus misschien ben jij degene die zich wat beter moet inlezen. Google eens op "blanke slavernij". Hieronder slechts 4 hits:
https://tallsay.com/page/4294967892/er- ... rtikel-aub

http://www.ninefornews.nl/meer-blanke-d ... verdraaid/

http://joostniemoller.nl/2014/01/blanke ... n-verhaal/

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/19/me ... 5-a1512441

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:18

Marjoow schreef:
Emmaa_ schreef:
Sorry hoor danzzz, maar ik hoop oprecht dat je dit niet meent? Meer blanke slaven verkocht dan donkere slaven? Ik zeg dit echt maar heel weinig maar ga je schamen. En vooral, ga je inlezen over het koloniale verleden van de westerse grootmachten.

Toch is het wel de waarheid. Ook blanken zijn verhandeld als Slaven en zelfs de donkere mensen hebben donkere mensen verhandeld als Slaaf.

Dus misschien ben jij degene die zich wat beter moet inlezen. Google eens op "blanke slavernij". Hieronder slechts 4 hits:

http://joostniemoller.nl/2014/01/blanke ... n-verhaal/

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/19/me ... 5-a1512441

zal ook mijn even snel gegoogelde info erbij zetten
http://www.elsevier.nl/nederland/blog/2 ... -1378913W/

http://www.blikopdewereld.nl/geschieden ... avenhandel

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/893 ... laven.html

http://www.vocsite.nl/geschiedenis/slavernij.html

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:23

Ken uw geschiedenis heb ik al eerder opgemerkt... Marjoow en Danzzz hebben in ieder geval wel opgelet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:40

Ja, want van blanke slavernij ondervinden wij nog steeds last.... >;)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:01

Niniane

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:40

Een blanke zal nooit op basis van afkomst of huidskleur systematisch worden gemarginaliseerd of achtergesteld.

Natuurlijk kan een blank iemand de effecten van armoede, of huisvestingsproblemen, e.d. voelen, maar niet op het niveau zoals minderheden dit wel voelen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:04

Niniane schreef:
Een blanke zal nooit op basis van afkomst of huidskleur systematisch worden gemarginaliseerd of achtergesteld.

Natuurlijk kan een blank iemand de effecten van armoede, of huisvestingsproblemen, e.d. voelen, maar niet op het niveau zoals minderheden dit wel voelen.

Neem de recente gebeurtenissen in Zaandam. Heel duidelijk komt daar naar voren dat een deel van de bevolking een veel ruimere acceptatie geniet bij gezagsdragers met betrekking tot onacceptabel gedrag dan een ander deel van de bevolking.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit wel in mijn dagelijkse leven zelf ook zo ervaar. Daar waar ik aangesproken wordt op maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag, is het bij een ander deel van de Nederlandse bevolking niet nodig om daarop aan te spreken.

Neem de voorman van Pegida die een tshirt aanheef waar hakenkruis weggegooit wordt in een prullenbak, en daarom gearresteerd wordt, drie maanden geleden werden er met IS vlaggen gezwaaid in de Schilderswijk en wordt niet op ingegrepen.

Als ik op een politiewagen ga staan dansen, wordt ik (terecht!) op mijn vingers getikt door justitie, als een niet nader te noemen bevolkingsgroep uit Zaandam dit doet, is het straffeloos.

Wellicht heb jij daar andere ideeën over, maar zowel in de actualiteiten als in mijn praktijk merk ik wel degelijk dat de Nederlander in een zwakkere positie zit op dit moment. Het is ook de Nederlandse WwB trekker die moet participeren, niet de niet Nederlandse. Het is echt heel, heel krom op het moment en dat is ook waar de onvrede vandaan komt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:44

Wat jij noemt zijn incidenten. De gemiddelde huis tuin en keuken Marrokaan moet zich hier dagelijks over verantwoorden tegenover mensen zoals jij. Ik zou zeggen trek een Marrokkaanse jurk en hoofddoek aan en ga de straat op. Ik weet zeker dat jij geschokt zult zijn over wat deze mensen elke dag over zich heen krijgen van mensen met dezelfde instelling als jij.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:59

Wat een onzin zeg, ik ben het helemaal eens met Danzz, maar zal nooit iemand anders behandelen omdat zij toevallig een hoofddoek draagt. En met mij vele mensen. Waar ik wel boos van wordt is inderdaad het: ik misdraag me, maar dat is jou schuld verhaal..
In nederland mag jr alles, maakt niet uit van welke cultuur je bent. Je mag studeren, je mag een huis kopen, enz..
Maar nee, dat lukt niet omdat wij niet genoeg doen..ga weg, voel je verantwoordelijk voor je eigen successen, en ook voor je eigen mislukkingen.
En ik vibd het eng dat er blijkbaar mensen zijn die bij dit soort fimpjes denken aan racisme, en mensen het idee geven dat dit blijkbaar is wat gebeurt in Nederland. Dit zijn beelden zoals gebeurde in de tweede wereldoorlog, toen Joden uit hun huizen werden gehaald en zonder proces werden doodgeschoten. Waar gebeurt dat vandaag de dag on Nederland??

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:03

Jennyj01 schreef:
Wat jij noemt zijn incidenten. De gemiddelde huis tuin en keuken Marrokaan moet zich hier dagelijks over verantwoorden tegenover mensen zoals jij. Ik zou zeggen trek een Marrokkaanse jurk en hoofddoek aan en ga de straat op. Ik weet zeker dat jij geschokt zult zijn over wat deze mensen elke dag over zich heen krijgen van mensen met dezelfde instelling als jij.

Deze dagelijkse incidenten in meerdere steden en dorpen in Nederland is een zeer serieus probleem. Uiteraard ligt de oorzaak en het in stand houden van dit probleem geheel en alleen bij de Nederlandse autochtone burger. Die is er de oorzaak van dat een derde generatie Marokkaan/Turk/Whatever niet in staat is om zich verstaanbaar te maken in het Nederlands, geen diploma's kan behalen, geen werk kan vinden en zich buitengesloten voelt. De autochtone Nederlander is ook schuldig aan de achterstand die deze mensen hebben, er zijn te weinig sociaal maatschappelijke projecten opgestart en uitgevoerd de afgelopen 25 jaar om deze bevolkingsgroep in de Nederlandse samenleving uit te nodigen. Er is te weinig gedaan om deze mensen kansen te geven, op te leiden, te begeleiden en wegwijs te maken in Nederland ondanks dat men hier geboren en getogen is.

Ik zou zeggen trek een rokje aan en ga eens de straat op in zo een prachtwijk, kijken hoe geschokt jij thuis komt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:06

gekvanfleur schreef:
Wat een onzin zeg, ik ben het helemaal eens met Danzz, maar zal nooit iemand anders behandelen omdat zij toevallig een hoofddoek draagt. En met mij vele mensen. Waar ik wel boos van wordt is inderdaad het: ik misdraag me, maar dat is jou schuld verhaal..
In nederland mag jr alles, maakt niet uit van welke cultuur je bent. Je mag studeren, je mag een huis kopen, enz..
Maar nee, dat lukt niet omdat wij niet genoeg doen..ga weg, voel je verantwoordelijk voor je eigen successen, en ook voor je eigen mislukkingen.
En ik vibd het eng dat er blijkbaar mensen zijn die bij dit soort fimpjes denken aan racisme, en mensen het idee geven dat dit blijkbaar is wat gebeurt in Nederland. Dit zijn beelden zoals gebeurde in de tweede wereldoorlog, toen Joden uit hun huizen werden gehaald en zonder proces werden doodgeschoten. Waar gebeurt dat vandaag de dag on Nederland??

Precies, voor mij is iedereen gelijk, ik behandel iedereen zoals ik zelf behandeld wil worden ongeacht afkomst, religie of wat je dan ook maar kan bedenken.

Maar dat neemt niet weg dat ik ook realistisch kijk naar de problemen die er zijn, en dat ik zie dat er een onwenselijke scheefgroei is.

Het niet mogen benoemen draagt niet bij tot een oplossing.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:10

Niniane schreef:

Ik vind dit altijd een beetje een aparte manier van denken, iemand die blank is en langdurig werkeloos, dakloos, arm etc heeft daar op individuele basis net zo veel last van als iemand met een kleurtje. Iemand die wordt uitgescholden omdat ie een lelijke haakneus heeft kan net zo gekwetst zijn als iemand die wordt uitgescholden om zijn huidskleur. Soms lijkt het wel of mensen bezig zijn een soort troostprijs te winnen met hun zieligheid ipv iets op te lossen. Wij zijn zo sneu en jullie zullen het nooit begrijpen :roll: . Of bedoel je met deze zin enkel dat het hen vaker overkomt?
Ik vind het altijd een beetje apart dat verschillen dan direct enkel op die kleur word geschoven. Mensen met een andere kleur in Nl zijn vaak toch 2de of 3de generatie immigranten. Het is logisch dat immigranten uit culturen die ver van de onze liggen, uit landen waar technologie en onderwijs soms achterlopen, met taalachterstanden etc niet gisteren succesvol worden in een andere cultuur. Is dat perce anders voor een rus of een pool die hier binnen wandelt die er helemaal niet anders uit ziet? Misschien is die kloof ook niet zo snel overbrugt als zou kunnen, maar je hebt er opzich niks aan om daar over te gaan mokken.

Ik vind het trouwens ook wat onzinnig om alle kritiek of nadelen van een cultuur of religie altijd direct maar als racisme te bestempelen. Ik denk dat religie over het algemeen gewoon onzin is en mensen die dat hun leven lijden door een eeuwen oud boek, waarin geweld, pedofilie, discriminatie en slavernij ook gewoon verheerlijkt worden, van een of andere ongeschoolde woestijn meneer uit het jaar 0 als leidraad in hun leven gebruiken eigenlijk gewoon niet helemaal goed bij hun hoofd zijn (dit is wel een beetje een overstatement natuurlijk :P ). En dat mag ik blijkbaar over de zwarte kousen hier in de buurt wel gewoon zeggen, zeg je het over orthodox aangelegde moslims dan ben je ineens racist?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:12

ik denk dat rasisme bestaat omdat mensen deels bang zijn voor wat ze niet (goed) kennen maar ook omdat er groepen mensen zijn met andere overtuigingen in het leven die niet stroken met de overtuigingen van andere groepen. Ook de levensstijl kan verschillen en daar zijn anderen het weer niet mee eens. Ook als er een bepaalde groep veel in het nieuw of media komt in negatieve zin, dan hebben andere groepen daar een mening over.

mensen zijn helaas kuddedieren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:16

RoyceMack schreef:

Als we solitair levende dieren waren geweest was het er waarschijnlijk ook niet gezelliger op geweest :o?

EDIT: typefoutje :')
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-09-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:27

liedje89 schreef:
RoyceMack schreef:

Als we solidair levende dieren waren geweest was het er waarschijnlijk ook niet gezelliger op geweest :o?

solidair wel, solitair niet :)

En het is inderdaad maar goed dat we kuddedieren zijn, anders hadden we ook niet de ontwikkelingen doorgemaakt die we de afgelopen miljoenen jaren hebben gedaan. Het is wel discutabel of dit nou allemaal wel zo goed is voor de mensheid ansich en of we niet onszelf kapot ontwikkelen. (ik denk van wel, maar dat is een andere discussie)
Een ding is wel duidelijk, zouden wij solitair leven dan hadden we in iedergeval niet met zoveel geweest

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:27

danzzz schreef:
Jennyj01 schreef:

Deze dagelijkse incidenten in meerdere steden en dorpen in Nederland is een zeer serieus probleem. Uiteraard ligt de oorzaak en het in stand houden van dit probleem geheel en alleen bij de Nederlandse autochtone burger. Die is er de oorzaak van dat een derde generatie Marokkaan/Turk/Whatever niet in staat is om zich verstaanbaar te maken in het Nederlands, geen diploma's kan behalen, geen werk kan vinden en zich buitengesloten voelt. De autochtone Nederlander is ook schuldig aan de achterstand die deze mensen hebben, er zijn te weinig sociaal maatschappelijke projecten opgestart en uitgevoerd de afgelopen 25 jaar om deze bevolkingsgroep in de Nederlandse samenleving uit te nodigen. Er is te weinig gedaan om deze mensen kansen te geven, op te leiden, te begeleiden en wegwijs te maken in Nederland ondanks dat men hier geboren en getogen is.

Ik zou zeggen trek een rokje aan en ga eens de straat op in zo een prachtwijk, kijken hoe geschokt jij thuis komt.

Nou ik kom elke dag nog gewoon thuis hoor. Maar ik verdwijn uit dit topic want blijkbaar wil je het niet eens anders te zien. Een hekel aan buitenlanders maar wel de wereld zo zwart mogelijk bekijken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:45

Dit filmpje heeft niks te maken met hedendaagse racisme gelukkig. Misschien dat het op bepaalde plekken nog gebeurd helaas maar dit is meer een beeld van de tweede wereldoorlog met joden.

Ik ben gelukkig heel makkelijk in omgang met mensen van alle culturen, van jongs af aan al. Mijn beste vriendin (voor al meer dan 10 jaar) is een Surinamer en ik heb verder vrienden en kennissen van alle komaffen. Ik veroordeel mensen niet op basis van hun uiterlijk of cultuur/religie, enkel op hoe ik behandeld word. Wel heb ik in mijn omgeving mensen gehad waar ik niet mee overweg kon, combinatie van cultuur verschil en karakter. Dusdanig denigrerend doen richting mij dat ik er al snel klaar mee ben. En nogmaals, ik ben heel makkelijk met mensen, dus als ik iemand niet mag dan heeft dat een gegronde reden :D ik kan er bijvoorbeeld niet tegen als mensen een groep over 1 kam scheren :') dan ben je mijn respect al kwijt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:47

Jennyj01 schreef:
Nou ik kom elke dag nog gewoon thuis hoor. Maar ik verdwijn uit dit topic want blijkbaar wil je het niet eens anders te zien. Een hekel aan buitenlanders maar wel de wereld zo zwart mogelijk bekijken.

Pardon! Ik heb aan niemand een hekel, ik heb wel een hekel aan een falend overheidsbeleid en zoals je kan lezen is DAT hetgeen ik aan de kaak stel, niet een bevolkingsgroep.

Ben je bekend met Ebru Umar en heeft zij ook een hekel aan "buitenlanders"(zijn jouw woorden!) in jouw ogen?

Ik word er trouwens een beetje moe van dat als je kritiek hebt over hoe de overheid omgaat met de hedendaagse problemen in de maatschappij je dan weg gezet wordt als racist. Ik wordt ook een beetje moe van het wegkijken van de mensen die fortuinlijker zijn en niet in die chaos zoals in Zaandam hoeven te leven. Ook wordt ik een beetje moe van het vergoelijken en bagatelliseren van de problemen die er zijn door mensen die OF dezelfde levensstandaard hebben en in dezelfde wijken wonen als de groepen waar we het hier over hebben, of nog nooit in hun hele leven in de buurt van een achterstandswijk zijn geweest.

Er is een hele, hele grote groep Nederlanders (van heel veel verschillende komaf!!) die zich WEL storen aan het gedrag van die groepen, die net verhuisd zijn uit die prachtwijken om een rustiger bestaan op te bouwen als ze dat financieel konden dan maar tevens ook zien dat het probleem met hun mee verhuist. 30 jaar geleden had elke stad of dorp wel een straat of twee a drie waar je beter niet kon komen, tegenwoordig is het andersom. Rotterdam, kapot, Den Haag, kapot, Utrecht Kapot. Een grote achterstandswijk geworden op een paar kleine buurtjes na die gewoonweg te duur zijn voor het merendeel van de bevolking om in te wonen.

IK vind het schokkend dat je als Nederlander blijkbaar niet kritisch mag zijn op het beleid en het gedrag, en volgens mij is dat nu juist waarom het op dit moment zo escaleert want toegeven dat de integratie volledig mislukt is, is zoveel moeilijker dan de Nederlander (ook al is die allochtoon en mijn mening delend) uitmaken voor racist. De integratie IS mislukt, er is ook geen redden meer aan. We zullen er gewoon aan moeten wennen dat we niet MET elkaar leven maar NAAST elkaar en dat we elkaar tolereren tot de bom barst.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 16-09-16 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt