Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:05

Atalja schreef:
Ik was tot 1 minuut geleden GEEN donor, maar ik las dit topic en had zoiets..... merk er als het goed is niets meer van. Dus nu ben ik ZELF donor geworden en niet door beslissing van overheid _/-\o_

Super!! Fijn dat mijn topic ook zulke dingen voortbrengt :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:07

_Lorette_ schreef:
Ik vind het prachtig :D Geen moeite doen? Dan automatisch geen bezwaar. Geen fijn idee? Dan even 'nee' registreren. Helemaal goed.

Ik wilde als klein meisje zo graag geregistreerd staan als orgaandonor, dat mijn moeder er de zenuwen van kreeg (voor het geval dat ik een vooruitziende blik zou hebben). Het duurde nog een hele tijd voordat ik daadwerkelijk het donorcodicil kon aanvragen.

Helemaal mee eens! Ik wilde ook altijd al donor worden en ben hier altijd ook heel duidelijk in geweest naar mijn ouders toe. Zodra het kon heb ik direct mijn keuze ingevuld en een codocil aangevraagd. Naast organen geef ik ook bloed/plasma en ben ik ingeschreven als stamceldonor. Kost amper moeite, maar kan zo'n groot verschil maken in iemands leven!

Wat super Atalja! :j

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:08

Eindelijk, helemaal mee eens dus. Ik ben sowieso helemaal voor doneren, ook bloed geef ik en sta geregistreerd voor stamcellen ;)
Is toch een geweldig concept en mochten je organen bruikbaar zijn kun je zelfs meerdere mensen redden. Een overledene in mijn familie heeft organen geschonken aan 6 verschillende mensen!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:22

Cowgirl schreef:
Ik ben van mening dat men er niet zo moeilijk over moeten doen. Je bent morsdood en merkt er niks van.
Je bent nog steeds representatief op je begravenis en je hebt veel mensen kunnen helpen.

Helaas al 3x mee gemaakt dat de kist niet meer fatsoenlijk open kon omdat de donor alles behalve netjes afgeleverd was. Dat vind ik getuigen van weinig respect en waardigheid naar de donor toe.

Overigens heb ik nu ook al een aantal mensen gehoord, die reeds donor waren nu door deze bemoeizucht de registratie om hebben laten zetten in NEE.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:25

Ik word geen donor maar ben in principe ook niet tegen deze nieuwe ontwikkeling.

Ik wil zelf kunnen bepalen wat voor mensen mijn organen mogen hebben. Een roker or drugsgebruiker of wat dan ook wil ik mijn gezonde lichaamsdelen niet geven namelijk. Zo lang ik er geen zeggenschap in heb word ik geen donor. Gelukkig blijft nee zeggen een mogelijkheid.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:25

Roxii
Dat vind ik zo zielig om te doen ineens naar nee te veranderen.

Snap ook niet dat er moeilijk over gedaan in deze moeilijke tijd horen we elkaar toch een beetje te helpen en inderdaad ok ik.geef bloed en ben stamcel donor

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:26

Emmaa_ schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Het enige waar ik wel moeite mee heb.
Wat je ook wel is hoort van gezichtsttansplantie. Dat iemand die geen gezicht meer heeft jou gezicht ineens heeft.

Dat gebeurt echt praktisch nooit. Als je je aanmeldt als donor kan je aangeven wat je wilt doneren en wat niet. Hoornvlies maar ook bijvoorbeeld huid zijn veel dingen die mensen niet willen geven omdat ze het een gek idee vinden, maar zo simpel zit het niet hoor. Als je je hoornvlies doneert halen ze alleen het bovenste laagje van je oog eraf, en als je je huid doneert doen ze dit altijd op zo'n subtiele manier dat je nog zeer netjes gepresenteerd kan worden op bijvoorbeeld een begrafenis. Door bijvoorbeeld huid van je benen of buik te gebruiken. Ik vind het idee ook niet 100% fijn, maar aan de andere kant loopt er misschien wel iemand met precies mijn huidskleur die door brandwonden een huidtransplantatie nodig heeft.

Niet waar, voor een hoornvlies halen ze het héle oog eruit. Anders blijft er een lekkend oog in de oogkas over. Maar de transplantatiestichting noemt het naar de leek toe "oogweefsel" zodat het net lijkt alsof er alleen maar een stukje weefsel wordt weggehaald. Ze willen de mensen niet teveel info geven... dat kost donoren.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:28

roxiie schreef:
Overigens heb ik nu ook al een aantal mensen gehoord, die reeds donor waren nu door deze bemoeizucht de registratie om hebben laten zetten in NEE.

Persoonlijk vind ik dat toch wel een rare/vreemde actie. Dat je het niet eens bent met de politiek oké en datje daar dan een punt van wil maken, helemaal prima! Maar niet op deze manier. Hier raak je de mensen die die organen nodig hebben het hardste mee!
Dat kan ook wel op een andere manier...

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:29

Ik ben het helemaal hiermee eens! Als mensen niet willen, geven ze dat aan, maar nu denken heel veel mensen er niet over na of wordt het vooruit geschoven omdat de dood en wat daarbij komt kijken toch een behoorlijk taboe is in Nederland.
Bij ons in de familie heerst een nierprobleem en zowel mijn oma als mijn tante hebben een donornier mogen ontvangen. Zonder waren ze er waarschijnlijk beiden nu niet meer geweest. Ik hoop dat mijn moeder als het nodig is ook die kans krijgt en een donornier kan krijgen.

Zelf ben ik sinds het moment dat ik ervan weet donor en ik hoop dat op deze manier mensen er meer over na gaan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:29

(Niet alles gelezen)

Ik ben al van mening dat het niet zo'n ramp is als er mensen overlijden, dat is immers de natuur en we zijn de aarde al enorm aan het overbelasten en -bevolken, laat staan alle dieren die door ons zijn uitgestorven. Natuurlijk is het rot als er iemand overlijdt voor omstanders, maar goed, het hoort gewoon bij het leven.
Daarom vind ik medicijnen, ziekenhuizen stiekem al niet zo nodig. Maar de ingewanden van een dood persoon verplaatsen zodat een ziek iemand, wat dan toevallig helaas precies diegene is, weer beter kan worden mét een deel van iemand anders? Dat gaat mij te ver.
Mocht ik morgen een dodelijke ziekte krijgen, laat mij maar lekker sterven. Liefst wel met pijnstillers als dat fijner is, maar het menselijke redden is niet nodig voor mij.

Het idee vind ik mooi, maar met mijn standpunt gaat het niet samen.

*pakt popcorn en leest aankomende aanvallen :o :7 *

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:36

DGL schreef:
Eindelijk, helemaal mee eens dus. Ik ben sowieso helemaal voor doneren, ook bloed geef ik en sta geregistreerd voor stamcellen ;)
Is toch een geweldig concept en mochten je organen bruikbaar zijn kun je zelfs meerdere mensen redden. Een overledene in mijn familie heeft organen geschonken aan 6 verschillende mensen!

Ik ken dus al een geval waarbij een kerngezond jong persoon, niet-rookster die na een long te hebben gekregen, binnen twee jaar doodging aan longkanker want... de donor was roker en had blijkbaar beginnende longkanker.

Zo zijn er ook mensen die preparaten kregen uit de hypofyse van overledenen die op veel te jonge leeftijd Alzheimer ontwikkelden.
Bleek dat de donor dezelfde eiwitplaques in de hersenen had die bij mensen met Alzheimer voorkomen.

Oftewel: er komt hopelijk ooit (en liefst snel natuurlijk) een alternatief voor transplantaties, want je kunt ondanks screening wel degelijk een hoop ellende van een ander krijgen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:37

snuffie123 schreef:
roxiie schreef:

Persoonlijk vind ik dat toch wel een rare/vreemde actie. Dat je het niet eens bent met de politiek oké en datje daar dan een punt van wil maken, helemaal prima! Maar niet op deze manier. Hier raak je de mensen die die organen nodig hebben het hardste mee!

En op wat voor andere manier zie je dat voor je dan?

Ik kan me de reactie goed voorstellen.
Kun je sneu/zielig/niet correct vinden. Ik vind dat zelfde namelijk over mensen die menen over een ander te moeten beslissen.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 14-09-16 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:38

Ik wil nog wel zeggen dat ik er zelf op tegen ben organen aan te nemen. Als mijn tijd daar is, dan is die daar.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:40

roxiie schreef:
snuffie123 schreef:

En op wat voor andere manier zie je dat voor je dan?

Ik kan me de reactie goed voorstellen.
Kun je sneu/zielig/niet correct vinden. Ik vind dat zelfde namelijk over mensen die menen over een ander te moeten beslissen.

Brief naar politiek, acties voeren, handtekeningen verzamelen, noem maar op. Zoals je dat bij andere dingen ook zou doen, maar niet op een manier die anderen het leven kunnen kosten.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:42

Ts even uit nieuwschierigheid.

Je geeft aan dat mocht je niet willen geven je ook niet zou mogen ontvangen.
Mag ik daaruit opmaken dat je naast orgaan donor ook bloed en beenmerg donor bent? Want als je dit niet bent. Zou je door je eigen stelling dit ook niet mogen ontvangen?

Ik ben daarnaast voor de wet!
Goede zet.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:46

snuffie123 schreef:
Brief naar politiek, acties voeren, handtekeningen verzamelen, noem maar op. Zoals je dat bij andere dingen ook zou doen, maar niet op een manier die anderen het leven kunnen kosten.

En hoe effectief gaat dat zijn? Het antwoord daarop kan ik je wel geven. Niet.
Maar goed, actief donorschap zal vast meer donoren opleveren dat het aantal dat zijn ja naar nee om laat zetten het laat af nemen.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:50

Yaemyn schreef:
Ik word geen donor maar ben in principe ook niet tegen deze nieuwe ontwikkeling.

Ik wil zelf kunnen bepalen wat voor mensen mijn organen mogen hebben. Een roker or drugsgebruiker of wat dan ook wil ik mijn gezonde lichaamsdelen niet geven namelijk. Zo lang ik er geen zeggenschap in heb word ik geen donor. Gelukkig blijft nee zeggen een mogelijkheid.

Maar door die beredenering overlijden er jaarlijks ook nog vele jonge mensen al wachtende die nooit gerookt hebben of drugs hebben gebruikt. (mijn vader denkt er ook zo over haha... die heb ik nog steeds niet over gehaald dus begrijp t wel) maar vind het spijtig dat mensen die je het dan wel zou gunnen ook geen kans maken.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:52

xJitskee schreef:
Helemaal mee eens! Ik wilde ook altijd al donor worden en ben hier altijd ook heel duidelijk in geweest naar mijn ouders toe. Zodra het kon heb ik direct mijn keuze ingevuld en een codocil aangevraagd. Naast organen geef ik ook bloed/plasma en ben ik ingeschreven als stamceldonor. Kost amper moeite, maar kan zo'n groot verschil maken in iemands leven!

Wat super Atalja! :j

Echt super dat je dat doet!! :)
Als het kon had ik het zelf ook gedaan :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:54

judith__ schreef:

Mag ik daaruit opmaken dat je naast orgaan donor ook bloed en beenmerg donor bent? Want als je dit niet bent. Zou je door je eigen stelling dit ook niet mogen ontvangen?

Goede zet.

Ja hoor mag je vragen. Dat ben ik ook allemaal.
Onder het mom van als ik het een keer nodig heb zou ik ook graag willen dat het er is. Daarom ben ik dat ook beide en orgaan donor.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:57

roxiie schreef:
snuffie123 schreef:

En hoe effectief gaat dat zijn? Het antwoord daarop kan ik je wel geven. Niet.
Maar goed, actief donorschap zal vast meer donoren opleveren dat het aantal dat zijn ja naar nee om laat zetten het laat af nemen.

sowieso ben ik het daar niet mee eens. Maar... Dat punt duidelijk maken is dus belangrijker dan een leven?
Voor mij is dat hetzelfde als dat ambulancemedewerkers iets duidelijk willen maken naar de politiek toe. Die kunnen dat dan ook doen door te zeggen dat ze hun werk een dag stilleggen (of een uur van mijn part)... Daardoor overlijden veel mensen Marja het is wel effectief!
Maar dat moet je toch niet willen!?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:59

Ashleytjuhh schreef:
judith__ schreef:

Goede zet.

Ja hoor mag je vragen. Dat ben ik ook allemaal.
Onder het mom van als ik het een keer nodig heb zou ik ook graag willen dat het er is. Daarom ben ik dat ook beide en orgaan donor.

Ik ben geen bloeddonor (denk dat ik het ook niet mag/kan zijn of stamceldonor. Ik wil dit wel al lang worden maar twijfelde een klein beetje. Deze vraag (en antwoord) heeft mij wel na laten denken en ik ga me morgen gelijk inschrijven (als ik er überhaupt voor in aanmerking kom).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:00

Resistance schreef:
Ik vind dat iedereen zich druk maakt om niets. Als je geen donor wil zijn voer je het toch ff in? Als je het vergeet is dat je eigen stomme schuld.

Zodra de brief op de mat lag heb ik ingevoerd dat ik geen donor wil zijn. Zo simpel is het. Kost een paar minuutjes werk.

En je wil wel ontvangen?

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:02

Misschien een gekke vraag... maar de stelling geen bloeddonor zijn of orgaandonor dan ook niet krijgen. Zou iemand die het niet kan zijn dan een uitzondering zijn? Of valt die dan buiten de boot... en hoe gaan ze dat controleren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:05

Cowgirl schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb an sich niks tegen het beleid, in België is dat al lang zo. Ik heb me wel laten registreren als niet-donor. En als ik lees dat een arts ook organen van HIV besmette personen mag gebruiken in geval van nood, dan raak ik ook meer overtuigd van zelf geen organen willen aan nemen. Maar hoe ik reageer als het zo ver is en ik nog een man enz heb die anders achter blijven. Dat weet ik natuurlijk niet. Nu zou ik zeggen in theorie "nee bedankt" maar theorie is geen praktijk.

Als mijn nieren er mee uitscheiden en ik over een jaar dood zou zijn zou ik dolgraag een HIV besmette nier willen ontvangen hoor. Dit omdat HIV heel goed te behandelen is en je er tegenwoordig gewoon oud mee kan worden.

Ik ben donor en blijf dat ook.
Ik ben van mening dat men er niet zo moeilijk over moeten doen. Je bent morsdood en merkt er niks van.
Je bent nog steeds representatief op je begravenis en je hebt veel mensen kunnen helpen.
Anders rot de boel toch maar weg in je kistje.

Misschien plak ik wel zo'n 35% korting sticker op mijn hoofd: Weggooien is zonde. :D

Ik ben daar gewoon heel nuchter over.

Als je morsdood bent kun je geen donor meer zijn. Je bent dus niet morsdood als ze je organen eruit halen en of je er wel of niet iets van merkt weet niemand.

Ik ben overigens geen donor, en wordt dat ook niet. Ik vind dit ook wel een soort van belachelijke maatregel := moet ik nu gaan uitzoeken hoe míjn lichaam van míj blijft :\

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:06

Papilio schreef:
Misschien een gekke vraag... maar de stelling geen bloeddonor zijn of orgaandonor dan ook niet krijgen. Zou iemand die het niet kan zijn dan een uitzondering zijn? Of valt die dan buiten de boot... en hoe gaan ze dat controleren?

Dat moet vast in een medisch dossier staan die ze sowieso nodig hebben, je kan je altijd als "ja" registeren en als je organen dan niet gebruikt mogen worden... Dan zien ze het vanzelf!