Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:22

Shadow0 schreef:
Dat kan ik dan wel weer heel goed begrijpen - als de grote dingen bedreigend worden, klamp je je makkelijk vast aan dingen die objectief gezien die emotionele lading niet waard zijn.
oh, zou dat de motivatie zijn van de mensen die de discriminatieklachten deponeren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:23

verootjoo schreef:
Vrijheid van meningsuiting is naar mijn mening veel te ver doorgeslagen hier. Alles moet maar kunnen en mogen en als er iets is wat je niet aanstaat, hup, dan stoken we gewoon de hele boel op en blijven we demonstreren tot we onze zin hebben.

Eh, ja, in zekere zin wel. Dat is bv een van de manieren waarop we als vrouw allerlei rechten hebben weten te krijgen, die men niet zomaar wilde geven.

Citaat:
Als je zwarte piet stom vindt doe je toch gewoon niet mee met Sinterklaas vieren?

Omdat dat niet echt helpt tegen het uitgescholden worden voor zwartepiet. En omdat je dan opzettelijk hun punt verdraait. Het gaat niet om meedoen of niet meedoen, het gaat om de gevolgen van het geheel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:24

Shadow0 schreef:
geef je het topic wel al een hele duidelijke richting. Eén die niet gericht is op het verkrijgen van werkelijk begrip voor het standpunt van de mensen die zich tegen de Efteling uitspreken, maar het verkrijgen van een saamhorigheidsgevoel in 'ja dat gaat inderdaad te ver.'

Daarmee heb je zelf gekozen om dit onderwerp en de gevoelens van onvrede aan te wakkeren en te verspreiden. Als je het wilt begrijpen kun je je verdiepen in de standpunten van mensen die hierover schrijven, als je het geen aandacht wilt geven moet je het geen aandacht geven... als je een topic opent om je verontwaardiging te uiten geef je het onderwerp zelf een flinke duw in de richting van een rel - ten koste van mensen met een donkere huidskleur, want of je intenties nou racistisch zijn of niet, dit topic als geheel kan nooit fijn zijn om te lezen als je je als mens met een donkere huidskleur thuis wilt voelen in Nederland.

En dat wordt de mensen die tegen deze acties zijn dan ineens verweten. Omgekeerde wereld dit...

Zoal ik al zei; reclamespotjes van Sire oid. Laatst zag ik op FB een filmpje van mensen die een DNA test hadden ondergaan om te achterhalen welk bloed er door hun aderen stroomt. Dát zijn goede manieren om discriminatie onder de aandacht te brengen. Dit soort acties hebben alleen het tegenovergestelde effect en dat kun je mijn inziens de mensen die zich er aan storen niet kwalijk nemen.
Laatst bijgewerkt door Sees op 05-07-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:25

Shadow0 schreef:
_Mirjam schreef:
dan worden wij eerder slachtoffer van discriminatie dan de donkere gemeenschap.

Hoezo voel je je slachtoffer als er een attractie wordt aangepakt? De Efteling heeft ook recent de Pegasus vervangen door Joris en de Draak, dat maakt toch niemand slachtoffer?

(Anderzijds - misschien is de angst voor verandering vooral een teken van de onzekerheid die gezaaid wordt - niet over racisme, maar bestaanszekerheid, werk, inkomen, woningnood, de toekomst van onze wereld... en grijpen we daarom zo vast aan relatief kleine dingen. Dat kan ik dan wel weer heel goed begrijpen - als de grote dingen bedreigend worden, klamp je je makkelijk vast aan dingen die objectief gezien die emotionele lading niet waard zijn.

Maar daarvoor zou ik toch liever een discussie voeren over de toekomst van bestaanszekerheid, werk, inkomen etc dan over wel of niet andere poppen in het Carnaval Festival.)

Niet per se over de eventueel veranderende attractie, wat je wellicht begrepen zou hebben als je de rest van mijn post meegenomen zou hebben. Het is geen angst voor verandering, het is weerzin tegen het kapot gemaakt zien worden van het beetje cultuur dat we in Nederland hebben. Dat beetje cultuur dat door een paar mensen als racistisch gezien wordt, terwijl dat door 99,9% van de mensen niet zo gezien wordt en er ook niet naar redevoering geluisterd wordt. Carnaval festival, wat wordt daar gedaan? Juist - alle stereotypen worden daar neergezet, dan is het racistisch tegen alle volken en ook tegen de blanke Nederlanders. Dan zou je dus die hele attractie weg moeten halen om al het "racisme" eruit te halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:27

Sees schreef:
[Dit soort acties hebben alleen het tegenovergestelde effect en dat kun je mijn inziens de mensen die ziche r aan storen niet kwalijk nemen.

Natuurlijk wel. Iedereen is verantwoordelijk voor hun eigen handelen. Iedereen die in dit topic reageert kiest er zelf voor om hier te reageren, en welke boodschap ze willen overbrengen. Er is niemand die je daartoe dwingt, niemand die het voor je doet, iedereen bepaalt dat zelf. En als je kiest voor het uitdragen van het standpunt 'ze overdrijven' dan is dat een eigen keuze die op zichzelf iets zegt over hoeveel werkelijk begrip je had en wilt hebben voor het standpunt van de ander. En je hebt het recht om dat standpunt te hebben, en ook om dat uit te dragen, maar het is wel je eigen keuze om dat te doen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:28

Shadow0 schreef:
Omdat dat niet echt helpt tegen het uitgescholden worden voor zwartepiet. En omdat je dan opzettelijk hun punt verdraait. Het gaat niet om meedoen of niet meedoen, het gaat om de gevolgen van het geheel.

Zwarte Piet verbannen gaat ook niet discriminatie stoppen. Uitschelden vinden ze wel een een ander woord voor en er zijn veel ergere woorden dan zwarte piet (wat ik als kind overigens nooit met iets negatiefs heb geassocieerd).
Nee, Zwarte Piet verbannen zorgt alleen maar voor meer afkeer tegen de mensen die het hebben verbannen.

Discriminatie/Racisme is zeker een probleem, maar alles wat donker is uit Nederland verwijderen gaat het niet oplossen.
Wil je dan ook Chocola verbannen, daar kun je namelijk ook iemand voor uitschelden?
Laatst bijgewerkt door xRaisin op 05-07-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:28

Ramadan, suikerfeest, offerfeest, moskeeën, Poolse en Turkse supermarkten, dat mag allemaal, maar als wij iets willen houden... dan vind een heel klein deel van de medelanders dat we dat maar lekker moeten opgeven. Volgens mij tolereren we niet allemaal in gelijke wijze. Want bouw eens een kerk in Turkije...

Ik heb helemaal niks tegen nieuwe medelanders uit welk land dan ook, vind hun culturen en gebruiken mega interessant, maar accepteer dan ook dat Nederland zijn dingen heeft.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:30

Shadow0 schreef:
Sees schreef:
[Dit soort acties hebben alleen het tegenovergestelde effect en dat kun je mijn inziens de mensen die ziche r aan storen niet kwalijk nemen.

Natuurlijk wel. Iedereen is verantwoordelijk voor hun eigen handelen. Iedereen die in dit topic reageert kiest er zelf voor om hier te reageren, en welke boodschap ze willen overbrengen. Er is niemand die je daartoe dwingt, niemand die het voor je doet, iedereen bepaalt dat zelf. En als je kiest voor het uitdragen van het standpunt 'ze overdrijven' dan is dat een eigen keuze die op zichzelf iets zegt over hoeveel werkelijk begrip je had en wilt hebben voor het standpunt van de ander. En je hebt het recht om dat standpunt te hebben, en ook om dat uit te dragen, maar het is wel je eigen keuze om dat te doen.

Of vooral géén begrip hebben voor de manier waarop. "Jullie moeten dit allemaal verwijderen, anders gaan wij actie ondernemen"

Alweer: in hetzelfde rijtje als "jullie moeten zwarte piet verwijderen, anders verpesten we alles voor jullie"

... en helaas laten wij dit allemaal nog maar gebeuren ook, in plaats van zulke bedreigingen af te straffen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:34

_Mirjam schreef:
het is weerzin tegen het kapot gemaakt zien worden van het beetje cultuur dat we in Nederland hebben.
Dat vind ik dan wel weer opmerkelijk, want heel veel cultuur is afgebroken door een enorme teruggang in subsidies en mogelijkheden - dat was veel verarmender maar de verontwaardiging veel minder groot.
Zelf vind ik het verder een veel groter probleem dat we als Nederland van een redelijk tolerant land nu onverdeeld naar en conservatief aan het worden zijn (niet slechts op dit onderwerp maar op allerlei onderwerpen), maar blijkbaar is mijn identiteit als Nederlander heel anders dan die van andere Nederlanders - de Efteling is leuk maar niet essentieel voor mijn Nederlander-zijn, de manier waarop we in de maatschappij met elkaar omgaan is dat voor mij wel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:36

Ik blijf er bij, een complete geschiedenis wissen voor een aantal mensen maakt de wereld echt niet beter.

Ik verzet mij ook niet tegen alle Japanse merken (al heeft mijn oma dat wel een tijdje gedaan) Ik zeg ook niet dat ik het aanstootgevend vind dat er hier Sushi restauranten zijn terwijl mijn oma in het kamp vrijwel geen eten kreeg.

Nogmaals, ik begrijp vanuit mijn verleden heel goed dat zon slavernij verleden ook heel goed nog kan doorwerken op het leven van iemand die het niet meer meegemaakt heeft. Maar ik vind ook dat je te ver kan doorslaan.
Zoals wij (de afstammelingen van de Nederlands-Indiers) zullen moeten dealen met ons verleden, zullen zij dat moeten doen met hun verleden.
Nu actie voeren veranderd niks aan wat is geweest... het wekt alleen maar aversie op.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:38

Shadow0 schreef:
Sees schreef:

Natuurlijk niet. Actie en reactie ;). Er worden serieuze bedreigingen geuit in die brief. Moet dat allemaal maar mogen dan want ach gut het gaat over discriminatie en dan durven we met z'n allen meteen niets meer te zeggen?

Nochmaals er is imo een veel betere en vriendelijkere manier om aandacht te vragen voor de situatie. Manieren die open gesprekken mogelijk maken. Niet deze manieren waardoor je juist bijdraagt aan het probleem ipv het op te lossen. Komt op mij een beetje extremistisch over met bedreigingen en afdwingen. Niet de juiste manier lijkt me :n.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:39

Shadow0 schreef:
_Mirjam schreef:
het is weerzin tegen het kapot gemaakt zien worden van het beetje cultuur dat we in Nederland hebben.
Dat vind ik dan wel weer opmerkelijk, want heel veel cultuur is afgebroken door een enorme teruggang in subsidies en mogelijkheden - dat was veel verarmender maar de verontwaardiging veel minder groot.
Zelf vind ik het verder een veel groter probleem dat we als Nederland van een redelijk tolerant land nu onverdeeld naar en conservatief aan het worden zijn (niet slechts op dit onderwerp maar op allerlei onderwerpen), maar blijkbaar is mijn identiteit als Nederlander heel anders dan die van andere Nederlanders - de Efteling is leuk maar niet essentieel voor mijn Nederlander-zijn, de manier waarop we in de maatschappij met elkaar omgaan is dat voor mij wel.

Ik denk eigenlijk dat dat komt omdat er stelselmatig tegen dingen aan wordt getrapt. Natuurlijk hebben 'we' onze klompen, kaas, molens nog. Maar het 'zeer' zit hem denk ik in 'waarom mogen wij niet Sinterklaas vieren zoals wij gewend zijn terwijl er wel overal moskeeën staan en wij 'zelfs' rekening houden met de Ramadan.' Denk ook aan de hele discussie rondom de HEMAfolder met Pasen. Want Pasen zou een aanstotelijk woord zijn, terwijl suikerfeest wel kon. Met zulke kleine dingen willen mensen steeds meer vasthouden aan hetgene wat er wél is en wat niet weg 'mag'. Denk ook aan het beeld in de Keukenhof.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:40

Ik ben toevallig nu in de efteling en kom net uit het Carnaval festival. Dat is ook echt een rit door stereotypen wat wel enigzins problematisch is, maar om het nu te sluiten... Ik kan er niet goed over oordelen of mensen zich er echt onprettig bij voelen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:41

Citaat:
‘Stop Oppresssive Stereotypes gaat uit van een complot. "Dit is geen onwetendheid meer van de Efteling, maar een kapitalistische organisatie die doelbewust kinderen indoctrineert en een hele strategie heeft bedacht om dit zo lang mogelijk te kunnen doen."

Dit staat op omroep Brabant... vind dit wel heel ver gaan en ik kan het daarom ook gewoon niet serieus nemen..

Het sprookjesbos ed zijn gebaseerd op hele oude verhalen.. en natuurlijk kan hans en grietje zwart zijn maar gezien de tijd waarin dat zich afgespeeld heeft/park gemaakt is, zijn ze blank geworden.. niet meer dan logisch in mijn ogen.. en ik denk dat men bij verhalen die donkere mensen aan hun kinderen vertellen de personages donker zijn..

En als je mij vraagt wat de huidskleur van een Nederlander is zal ik blank zeggen.. dat is niet omdat er geen donkere Nederlanders zijn.. maar omdat gezien de geschiedenis en het percentage de meeste blank zijn..

Als je naar de huidige tv programma's kijkt zie je veel vaker andere huidskleuren dan blank.. maar waarom zouden we al die eeuwenoude verhalen nu moeten gaan aanpassen.. in de tijd waaruit dat stamt was het gewoon anders dan nu..

De slavernij is eeuwen geleden.. er is niemand die zich nu nog kan herinneren hoe dat was.. zwarten hebben natuurlijk moeten vechten voor hun vrijheid en gelijkheid.. net zoals vrouwen dat nog niet zo heel lang geleden ook hebben moeten doen.. ik ga nu echt niet zeuren dat het verhaal van superman aangepast moet worden omdat dat best een vrouw kon zijn.. of andere stereotype van vroeger waarin vrouwen de kinderen moet verzorgen en thuis niets te zeggen hebben..

Ik ben voor het terug dringen van racisme en voor gelijke rechten voor iedereen..
Maar de manier waarop dit nu gebeurd kan ik echt niet achter staan

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:42

Shadow0 schreef:
_Mirjam schreef:

Snap je het nou niet/
Het gaat om de manier waarop.
Als jij tegen mij zegt dat ik een racist ben omdat ik sinterklaas EN zwarte piet vier en dat vind ik omdat mijn voorouders een slaaf zijn geweest... dan ga ik ook steigeren.
Als ik tegen een Jappaner zeg, jij bent een racist want jij opent hier een Sushirestaurant terwijl je opa er voor gezorgd heeft dat mijn oma bijna dood ging aan verhongering... Dan gaat die japanner ook steigeren...
Als ik tegen de activisten zeg dat ze racisten zijn omdat hun voorouders ooit mijn voorouders verkochten als slaaf... dan gaan ze ook steigeren.

Terwijl alles veranderd... het heeft alleen tijd nodig... Maar verandering afdwingen zorgt er juist voor dat mensen zo reageren en hun hakken in het zand zetten.
Dat is toch logisch?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:45

Shadow0 schreef:
_Mirjam schreef:

De tolerantie wordt steeds minder juist door dit soort acties. De bedreigingen en daaruit komende agressie tegen "ons als blanke Nederlanders" die zorgen er steeds meer voor dat er aversie komt tegenover de groepen waar die paar zeurders vandaan komen.

Zoals Winged hierboven ook aanhaalde:
Winged schreef:
Ik denk eigenlijk dat dat komt omdat er stelselmatig tegen dingen aan wordt getrapt. Natuurlijk hebben 'we' onze klompen, kaas, molens nog. Maar het 'zeer' zit hem denk ik in 'waarom mogen wij niet Sinterklaas vieren zoals wij gewend zijn terwijl er wel overal moskeeën staan en wij 'zelfs' rekening houden met de Ramadan.' Denk ook aan de hele discussie rondom de HEMAfolder met Pasen. Want Pasen zou een aanstotelijk woord zijn, terwijl suikerfeest wel kon. Met zulke kleine dingen willen mensen steeds meer vasthouden aan hetgene wat er wél is en wat niet weg 'mag'. Denk ook aan het beeld in de Keukenhof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:47

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:
Vrijheid van meningsuiting is naar mijn mening veel te ver doorgeslagen hier. Alles moet maar kunnen en mogen en als er iets is wat je niet aanstaat, hup, dan stoken we gewoon de hele boel op en blijven we demonstreren tot we onze zin hebben.

Eh, ja, in zekere zin wel. Dat is bv een van de manieren waarop we als vrouw allerlei rechten hebben weten te krijgen, die men niet zomaar wilde geven.

Citaat:
Als je zwarte piet stom vindt doe je toch gewoon niet mee met Sinterklaas vieren?

Gelijke rechten voor man en vrouw is compleet iets anders dan een attractie in de Efteling. Bovendien zijn er in NL nog hele groeperingen die tegen vrouwenstemrecht zijn, die tegen Sinterklaas vieren zijn, die tegen tv's in huis zijn, die erop tegen zijn dat vrouwen broeken dragen. Maar die zie je over het algemeen niet demonstreren om dat allemaal terug te draaien. Die richten hun leven in zoals zij denken dat goed voor ze is en accepteren dat andere mensen dat anders doen dan zij.

En zwarte piet kan er niks aan doen dat mensen worden uitgescholden voor zwarte piet. Uitschelden is nooit goed maar de chocoprinsen liggen ook nog steeds in de winkel, en ik word in bepaalde landen ook uitgescholden voor prutsmuts als ik me westers zomers kleed...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:52

Winged schreef:
Denk ook aan de hele discussie rondom de HEMAfolder met Pasen.

Dat was niet eens waar. Dat was het bewust ophitsen van het volk (over iets wat vooral een commerciele beslissing was - pasen is maar een paar dagen, de lente duurt langer.)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:55

Als we toch altijd iedereen moeten aanhoren en gehoorzamen die zich ergens aan stoort of gekwetst wordt door iets, dan blijven we bezig.

Echt... waarom zouden we wel 100 man aanhoren die zich hieraan stoort, maar niet 100 man aanhoren die zich aan een dichtbijzijnd festival stoort vanwege geluidsoverlast?

Je kunt het nooit allemaal met elkaar eens zijn en iedereen tevreden stellen. Ik vind het vrij belachelijk dat hier überhaupt aandacht aan gegeven wordt terwijl het maar zo'n kleine groep mensen is die het een probleem vinden. Zelfde geldt voor zwarte piet overigens.

En tegelijkertijd wordt een grote meerderheid van Nederlandse stemmers vwb Oekraïne referendum wel genegeerd :') (ik was zelf overigens voor-stemmer). Prachtig dit...
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 05-07-16 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:57

Shadow0 schreef:
Winged schreef:
Denk ook aan de hele discussie rondom de HEMAfolder met Pasen.

Dat was niet eens waar. Dat was het bewust ophitsen van het volk (over iets wat vooral een commerciele beslissing was - pasen is maar een paar dagen, de lente duurt langer.)

Klopt, maar het was wél olie op het vuur wat al brandde ná Sinterklaas. (ik weet dat Pasen in de rest van de folder regelmatig is genoemd).

Neemt niet weg dat de andere punten die ik noemde alsnog wél bestaan. Ik denk niet dat er ontkent kan worden dat er tegen Nederlandse gebruiken aan wordt geschopt. Of dat terecht of onterecht is laat ik in het midden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:57

Ach nou ja, wat zal ik zeggen: de vrijheid van meningsuiting is een groot recht. Daar maken zij iig goed gebruik van.

Ik denk er het mijne van en beroep mij op het zwijgrecht :')

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:59

Ik ben trouwens ook van mening dat je niet bij alles waar je je aan stoort, of waar je het niet mee eens bent, iets mee hoeft te doen of het hoeft te veranderen. Iedereen kan zich altijd overal aan storen of zich gekwetst voelen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:04

@Winged

Okay, op mij komt het nog steeds over als 'ja wij hebben ook wel eens iets ergs meegemaakt dus daarom mogen anderen niet meer praten over wat zij meegemaakt hebben'. Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik ben niet zo goed met dit soort dingen onder woorden brengen maar in mijn ogen kun je deze dingen gewoon niet vergelijken. Verder ben ik het wel met je eens dat het goed zou zijn om de hele slavenhandel erbuiten te laten, maar bij (onbewuste) rechtstreekse verwijzingen ernaar (zoals zwarte piet) is dat wel lastig.

@Cer, natuurlijk mogen tegenstanders ook zeggen wat ze vinden, alleen denk ik dat ze er weinig mee bereiken en er zelfs voor zorgen dat twee kanten nog verder uit elkaar gedreven worden. Ik zeg ook nergens dat ik het 100% met de actievoerders eens ben, maar ik snap wel waar ze vandaan komen en ik zou het interessant vinden om eens met ze te praten.

Ga straks als ik meer tijd heb de rest van het topic even verder lezen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:10

Nadjajumo, is dat geen omgekeerde wereld? Dus mensen die tegen deze acties zijn zorgen er voor dat de twee kanten verder uit elkaar gedreven worden maar de mensen die de acties uitvoeren in de first place niet :? ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:13

Tja, als je niet racistisch bent zou je het bijna worden door allerlei roeptoeters die veel dingen als discriminatie zien. Ik hoop dat deze gasten geen podium krijgen bij Umberto of Witteman, heb me al kapot geergerd aan sommige figuren die daar optraden namens de gekleurde mens. En is alles zo meteen "blank" dan deugt het zeker weer niet want dan worden de anderskleurigen doodgezwegen. Tja, ik denk dat je het nooit goed kunt doen maar ik hoop dat de Efteling niet meegaat in deze onzin.