Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:19

_Tristan schreef:
David Cameron houd het ook meteen voor gezien.. Aii..

Hij had vooraf al aangegeven dat hij af zou treden wanneer er voor een Brexit gestemd zou worden.

_Tristan

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:23

Klopt maar dan nog. Al het oude valt nu uit een ben benieuwd wat er voor in de plaats komt

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:25

_Tristan schreef:
Klopt maar dan nog. Al het oude valt nu uit een ben benieuwd wat er voor in de plaats komt

Ja klopt, het is maar afwachten wie hem gaat vervangen...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:27

The Leave campaign was repeatedly rebuked by the UK Statistics Authority for claiming the UK paid the EU £350 million a week.
The figure does not take into account Britain’s rebate or money paid to the UK from the EU budget under grants for policy areas like agriculture and regional development.
Despite the criticism, the Leave campaign has emblazoned the figure on the side of a bus and continues to use it in campaign literature and in interviews.

A poll by Ipsos MORI published on 16 June found that nearly half the British public believed the claim.
Just 39 per cent realise the figure, which has formed the centrepiece of the Leave campaign, is false, while 14 per cent do not know. 47 per cent said it was true.

Denk dat dit ook best wat zegt over hoe goed de info daadwerkelijk was..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:29

Ik vind eigenlijk wel dat we tenminste middels een referendum de vraag moeten krijgen of we wel een handelsverdrag willen met de UK ~~}>

Als we iets over een handelsverdrag met de Oekraïne mogen vinden, dan hierover ook.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:29

Begrijp ik het overigens goed dat de Brexit groep zelf pas wil vertrekken als de onderhandelingen rond zijn, dus uiterlijk 2020?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:30

Cowboy55 schreef:
janderegelaa schreef:
Er was anders op het nieuws vanmorgen een PvdA EU parlementariër die zei dat het nu tijd is voor NL om een referendum te houden.

Voor iedereen die denkt dat dit met vluchtelingen te maken heeft, dat is echt onzin. <KNIP>

Een (groot) deel van de Britten die voor de Brexit gestemd hebben zijn het niet met je eens.

De aankondiging van het referendum was lang voordat de vluchtelingenstroom op gang kwam. Als je geografisch kijkt zie je dat juist de plekken waar de meeste vluchtelingen komen (de grote steden) juist voor de EU gestemd hebben.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:31

Wat een droeve beslissing. De sterkte van de EU moet er juist in bestaan dat je je krachten bundelt wanneer het moeilijk gaat, niet dat je zomaar vertrekt in lastige tijden.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:31

Jammer... De helft van mijn familie woont in Schotland en die hebben bijna allemaal remain gestemd. Enige voordeel is dus dat er weer een kans is op de volgende independance referendum van Schotland.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:33

Bhriseis schreef:
Wat een droeve beslissing. De sterkte van de EU moet er juist in bestaan dat je je krachten bundelt wanneer het moeilijk gaat, niet dat je zomaar vertrekt in lastige tijden.

Tja, maar GB is eigenlijk nooit volledig EU-lid geweest. Die hebben altijd al een uitzonderingspositie afgedwongen. Als je dat in je achterhoofd hebt, is dit eigenlijk niet zo vreemd :n

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:34

DarkoFoitzik schreef:
maar dat GB miljarden aan subsidies krijgt van de EU daar wordt nu niks over gezegd natuurlijk .

En hoeveel betalen ze aan de EU?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:37

janderegelaa schreef:
Cowboy55 schreef:
Een (groot) deel van de Britten die voor de Brexit gestemd hebben zijn het niet met je eens.

De aankondiging van het referendum was lang voordat de vluchtelingenstroom op gang kwam. Als je geografisch kijkt zie je dat juist de plekken waar de meeste vluchtelingen komen (de grote steden) juist voor de EU gestemd hebben.

Dat zegt helemaal niks.

Voorbeeldje: extreem rechts heeft altijd relatief veel aanhang gehad in plattelandsgebieden. In de tijd van Janmaat woonde ik in een klein dorp waar geen enkele allochtoon te vinden was. Toch waren er veel mensen die op Janmaat stemden. Reden? Angst voor het onbekende.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:38

Kaka schreef:
Ik vind eigenlijk wel dat we tenminste middels een referendum de vraag moeten krijgen of we wel een handelsverdrag willen met de UK ~~}>

Als we iets over een handelsverdrag met de Oekraïne mogen vinden, dan hierover ook.

Wat een domme opmerking. Er spelen hele andere dingen bij de Oekraïne waardoor men een referendum wilde.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:39

Aantal aardige artikelen met wat achtergrond:
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/24/wat ... d-en-de-eu
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/06/2 ... an-2830095

Maar bijzonder droevig dit :\ Treurig om te zien dat de argumenten die zijn gebruikt in de Brexit campagne voor een groot deel onzin of niet relevant zijn. Ook bijzonder sneu dat de jonge generatie (die voor Bremain heeft gestemd) opgescheept zit met de gevolgen van de angst en nostalgie van de oudere generaties.

En ondertussen roepen Thierry en Wilders om het hardst over een Nexit :n

Maar goed, het geeft allemaal wel wat aan de dit soort figuren zoveel voet aan de grond krijgt. Zag gisteren wel een aardige uitspraak voorbij komen:

Citaat:
De voorzitter van de Europese commissie, Jacques Delors, zei in 1994: „Wanneer we er de komende tien jaren niet in slagen Europa een ziel te geven, een spirituele dimensie en een waarachtige betekenis, dan is alle moeite voor niets geweest.”

Ja, rationeel gezien heeft de EU ons een hele hoop gebracht en heeft het veel voordelen. Maar wat gevoel (of 'ziel') betreft staat de EU er vrij belabberd voor. Voor een groot deel door kortetermijn politiek van veel nationale politici. Alles dat mis gaat wordt op 'Brussel' afgewenteld, alles dat goed gaat was eigenlijk toch wel vooral een verdienste van de nationale regering...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:40

Daarbij is het zowel dom als achterlijk om dat te doen. Wij zijn en export land, we verdienen daar dus enorm veel geld mee. Dat moet je dus niet proberen te stoppen. :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:41

Wendy schreef:
janderegelaa schreef:

Dat zegt helemaal niks.

Voorbeeldje: extreem rechts heeft altijd relatief veel aanhang gehad in plattelandsgebieden. In de tijd van Janmaat woonde ik in een klein dorp waar geen enkele allochtoon te vinden was. Toch waren er veel mensen die op Janmaat stemden. Reden? Angst voor het onbekende.

Gewoon echt niet waar wat je zegt. Links gewauwel. Extreem rechts scoort altijd het hoogst in steden waar de meeste overlast is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:43

Damned schreef:
Teleurstellend...
Is er eigenlijk iemand met een beetje objectieve informatie over voor en nadelen eu en voor en nadelen weggaan? Ik vind eigenlijk niet echt iets concreet, en kan me er dan ook moeilijk een mening over vormen, al denk ik, tot nu toe, dat we beter moeten samen blijven in de eu

Gevolgen van de brexit :

In GB zelf
Inflatie, werkeloosheid, devaluatie van de Pond. GB zal andere verdragen gaan sluiten met de EU en daardoor gebonden zijn aan de regeltjes zonder er inspraak op te hebben. Exporttarieven gaan stijgen. Londen was DE plaats van Europa waar het financieel gebeurde, dat wordt nu Frankfurt. Cameron wordt vermoedelijk vervangen door Johnson. Mogelijk politieke crisis omdat Schotland en Noord Ierland wel wilden blijven en voor onafhankelijkheid gaan. Voorstanders wilden terug naar Britse soevereiniteit en de opvang van vluchtelingen in eigen hand hebben bijvoorbeeld, hoewel daar bijvoorbeeld met Noorwegen een verdrag voor is en ze er niet onderuit gaan komen.

Voor Europa : kelderen van de Euro en alle aandelenmarkten. Vanmorgen zie je ook Azië meegetrokken worden. De politieke balans GB Frankrijk Duitsland is weg, wat wil zeggen dat het zwaartepunt bij Duitsland komt te liggen,politiek maar dus ook economisch met Frankfurt als nieuw financieel centrum. Sectoren die erg veel exporteren naar GB krijgen nu rake klappen. Hier in België gaat het om food, textile en tapijten. Daar zijn dus ontslagen en prijsstijgingen te verwachten. Überhaupt prijsstijgingen omdat de Euro devalueert.

Daarnaast is het even afwachten wat GB voor nieuwe wetgevingen gaat opzetten als ze over enkele jaren echt los zijn van Europa. Want dat proces neemt minimaal een jaar of 2 in beslag.

In het algemeen : heel Europa krijgt economisch harde klappen, zeker GB zelf. Maar wil je goedkoop naar Londen dan is dit het moment.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:51

janderegelaa schreef:
Wendy schreef:

Dat zegt helemaal niks.

Gewoon echt niet waar wat je zegt. Links gewauwel. Extreem rechts scoort altijd het hoogst in steden waar de meeste overlast is.

Eigen ervaring....

En toch maar even aangevuld met een feitje.
Een lijstje met waar de PVV de meeste en de minste aanhang had in 2010...
Het grappige is dat hier de randstad geheel in ontbreekt.

PVV
Rucphen NB 38,70%
Kerkrade Lb 36,25%
Brunssum Lb 34,50%
Onderbanken Lb 34,00%
Landgraaf Lb 33,53%
Stein Lb 32,11%
Roerdalen Lb 31,47%
Echt-Susteren Lb 31,37%
Simpelveld Lb 31,32%
Edam-Volendam NH 31,29%

Vlielannd Fr 7,65%
Littenseradiel Fr 7,57%
Winsum Gr 7,48%
Groningen Gr 7,40%
Wageningen Gld 7,30%
Zuidhorn Gr 7,11%
Rozendaal Gld 7,08%
Bloemendaal NH 6,85%
Haren Gr 6,24%
Schiermonnikoog Fr 5,70%
http://www.nlverkiezingen.com/2010Extr.html#PVV

Rey

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:09

Als ik Farage zo hoor op BBC dat de UK nu een Brexit regering nodig heeft klinkt het ook een beetje alsof het bijna een 'coup'/verkiezingen zijn in plaats van vechten voor de democratie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:15

Rey schreef:
Als ik Farage zo hoor op BBC dat de UK nu een Brexit regering nodig heeft klinkt het ook een beetje alsof het bijna een 'coup'/verkiezingen zijn in plaats van vechten voor de democratie.

' vind ik leuk '

Kijk internationaal ook eens naar de ontwikkelingen... :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:27

Wat dit gaat doen voor Britten of voor ons is nu niet te zeggen.
Over 10 jaar kun je pas zeggen of het slim was of niet.

Ik denk wel dat ze in Brussel en ook Rutte eens goed moeten bedenken waarom et zoveel onvrede is onder de Europese burgers.
En daar ook eens naar willen luisteren.
Naar jan modaal. Niet alleen naar hun kringen met dito loon en mogelijkheden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:29

Wendy schreef:
Wendy schreef:

Dat zegt helemaal niks.

Eigen ervaring....

En toch maar even aangevuld met een feitje.
Een lijstje met waar de PVV de meeste en de minste aanhang had in 2010...
Het grappige is dat hier de randstad geheel in ontbreekt.

PVV
Rucphen NB 38,70%
Kerkrade Lb 36,25%
Brunssum Lb 34,50%
Onderbanken Lb 34,00%
Landgraaf Lb 33,53%
Stein Lb 32,11%
Roerdalen Lb 31,47%
Echt-Susteren Lb 31,37%
Simpelveld Lb 31,32%
Edam-Volendam NH 31,29%

Vlielannd Fr 7,65%
Littenseradiel Fr 7,57%
Winsum Gr 7,48%
Groningen Gr 7,40%
Wageningen Gld 7,30%
Zuidhorn Gr 7,11%
Rozendaal Gld 7,08%
Bloemendaal NH 6,85%
Haren Gr 6,24%
Schiermonnikoog Fr 5,70%
http://www.nlverkiezingen.com/2010Extr.html#PVV

Ik zei extreem rechts. Ik zei niet PVV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:35

Yaralisa schreef:
_Tristan schreef:

Ja klopt, het is maar afwachten wie hem gaat vervangen...

Boris Johnson lijkt mij de voornaamste kandidaat. Is echt belachelijk populair onder de mensen en heeft nu de ammunitie om het aan te gaan.

Ik vind het echt een rampscenario. Denk dat een groot deel van de mensen die leave heeft gestemd geen idee heeft wat er nu gaat gebeuren, hoe erg de markt gaat instorten. Ook voor ons is dit wel degelijk een probleem, denk aan de economie maar ook bijvoorbeeld aan Britten in Nederland en Nederlanders in Engeland.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:41

janderegelaa schreef:

Maar dat is niet eens zo raar. We vrezen wat we niet kennen. Dat zien we in NL ook. Met gepaste schaamte kan ik vaststellen dat het hoogste percentage PVV-aanhangers in Limburg zit. De provincie met (1 van) de minste buitenlanders/vluchtelingen/allochtone medelanders.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:49

Nou, ik heb geen idee wat wijsheid is.
In beginsel was ik niet voor eu of euro, te groot en te log.
En eigenlijk hoor ik weinig tot geen goede redenen om te blijven.

Handel voeren kan altijd daar hoef je geen verdrag voor te hebben.
Vind het niet erg om wat extra te betalen om invoerrechten mee te betalen.

Met overal mijn paspoort laten zien kan ik ook wel leven.

Maar dat is allemaal oppervlakkig.

Punt is, ik heb nog geen inside rede gezien om te blijven.
Wat niet wil zeggen dat die er niet is.