Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:54

ElineS schreef:
Incidenteel? Je bedoelt elk jaar 10 dagen lang. Dan is er geen sprake meer van incidenteel.

Honden en katten eten prima. Vanuit mijn westerse beleving vind ik het verschrikkelijk, maar ik snap ook dat het cultuur is en alla, dan oké. Het is hun land, hun cultuur en dat mogen ze behouden... Maaaarrr, de manier waarop, daar ben ik het ook niet mee eens.

En dat is niet incidenteel. Ze worden het hele jaar door in vrachtwagens vervoerd in hele barre omstandigheden, soms een reis van dagen zonder eten en drinken en met veel stress geslacht. Om nog maar niet te spreken over de omstandigheden op hun fok boerderij, brr...

En al die lui met hun belachelijke kromme vergelijkingen. Het gaat hier niet om koeien, kippen, varkens en hoe ze in NL worden gehouden, het gaat hier om China. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Het één is niet goed te praten met het ander. Jeetje, ziet men dan zelf niet hoe zo'n vergelijking nergens op slaat? Dan kan alles wel worden goedgepraat. "Ja, Mia haar vriend heeft haar gisteravond in elkaar geslagen."
"Ach, in [land] worden vrouwen dagelijks in elkaar geslagen door hun man, dus tja."

"Raymond heeft zijn hond tot de dood laten stikken."
"Ach, in de nertsenfokkerij worden tientallen dieren ook gedood door verstikking."

"Ze heeft haar 3 jarige zoon voor straf een week uitgehongerd."
"Ach, in Afrika verhongeren kinderen dus dan is dit niet zo erg."

Volgens mij eh, werkt die redenering niet zo heel goed of wel ;).

Hier is het fokken, houden, vervoer en slachten van de dieren inderdaad ook niet geweldig, zoals vaker word aangehaald. Zeker kippen niet en dat mag ook wel eens aangepakt worden. Maar omdat hier iets gebeurd wat niet oké is, mogen we niet praten over dingen in andere landen die niet oké zijn? Gewoon rare redenatie.

Willen we wel die kromme vergelijking erin houden, oké.

In ieder geval worden hier niet jaarlijks honderden kippen, varkens, paarden, koeien, geiten, schapen of levend gekookt of levend gevild en dan gebraden... Nee, maar dat gebeurd daar wel met de honden en katten. En naast dieren die ervoor gefokt zijn, zitten er ook veel zwerfdieren en gestolen huisdieren tussen. Tast toe.

Gewoon het idee. Dag 1 is ondertussen voorbij. Hoeveel dierenleed zou er vandaag al wel niet zijn geweest, nu nog 9 dagen te gaan...

_/-\o_

Ik ga me verder niet te fel in de discussie mengen, het lijkt me echt een hopeloos topic om eerlijk te zijn, en dat is niet naar de TS persoonlijk bedoelt, maar de manier waarop mensen hier reageren... Het gaat hier om een cultureel hondenslachtfestival in China, en waar komen de meeste mensen hier in het topic als argument mee af, dat we naar onszelf moeten kijken? Tuurlijk moeten we dat, maar moeten we daarom onze ogen sluiten voor wat er in andere landen gebeurd? Lijkt me niet...

Maar swat, dit is typisch iets voor mensen zeker, je ziet ook telkens dezelfde drogredenen terugkomen bij discussies rond dolfinaria; 'Waarom commentaar geven op dolfinaria, in Nederland houden ze paarden ook op een stal van twee bij twee!' ... :+

Ik hoop alleszins dat het festival afgeschaft word en dat ze straffen zullen uitdelen als mensen hun dieren zo behandelen, ze eten wat ze willen maar op zo een manier ga je niet met dieren om, en dat geldt voor elk land. ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:52

DezeNaam schreef:
maar moeten we daarom onze ogen sluiten voor wat er in andere landen gebeurd? Lijkt me niet...

Hoe kom je er nou weer bij dat we onze ogen sluiten? Ikzelf heb in dit topic al herhaaldelijk geschreven dat de mens wereldwijd eens tot bezinning moet komen. We moeten onze overconsumptie aan banden gaan leggen. Onze vreetpartijen. Onder vreetpartijen versta ik zo'n hondenvreetfestijn. Maar óók ons eigen kerstfeest!

Het lijden van zóveel dieren, ongeacht of dat koe, hond of insect is, is onnodig. En die dieren lijden omdat WIJ het nodig vinden ze in grote getalen tegelijk te slachten en te vreten. Waarom is één klein stukje vlees (ongeacht wat!) niet genoeg? Waarom zoveel?
Dáár ligt de oplossing voor alle dieren voor consumptie. Wereldwijd!

Maartje1990

Re: Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:37

Palmera: ik hoop toch dat je inziet dat er een giga verschil is tussen ons kerstfeest en zo'n hondenslachtfestival?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:06

Maartje1990 schreef:
Palmera: ik hoop toch dat je inziet dat er een giga verschil is tussen ons kerstfeest en zo'n hondenslachtfestival?

*zucht* Er is absoluut een groot verschil tussen kerst en een hondenvreetfestijn.

Maar: het punt dat ik wil maken is dat de mens moet ophouden altijd maar massaal vlees te willen eten. Dat wereldwijd tot bezinning komen punt, dat ik hier maar moet blijven herhalen.

Die overconsumptie die voor ons altijd maar zo belangrijk is. Dat volvreten wat we zo graag doen.
En het maakt geen hol uit of dat voor kerst, een hondenvreetfestival, pasen, het suikerfeest of de verering van de lokale dorpsgek is; we moeten KAPPEN met onze overconsumptie. Dáár ligt een oplossing. Als iedereen met minder genoegen neemt kunnen we alle dieren een beter leven geven alvorens ze op ons bord liggen. En dat geldt imo voor álle dieren: onze koeien, de honden in China en de cavia's in Peru, etc.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:09

Palmera schreef:
DezeNaam schreef:
maar moeten we daarom onze ogen sluiten voor wat er in andere landen gebeurd? Lijkt me niet...

Hoe kom je er nou weer bij dat we onze ogen sluiten? Ikzelf heb in dit topic al herhaaldelijk geschreven dat de mens wereldwijd eens tot bezinning moet komen. We moeten onze overconsumptie aan banden gaan leggen. Onze vreetpartijen. Onder vreetpartijen versta ik zo'n hondenvreetfestijn. Maar óók ons eigen kerstfeest!

Het lijden van zóveel dieren, ongeacht of dat koe, hond of insect is, is onnodig. En die dieren lijden omdat WIJ het nodig vinden ze in grote getalen tegelijk te slachten en te vreten. Waarom is één klein stukje vlees (ongeacht wat!) niet genoeg? Waarom zoveel?
Dáár ligt de oplossing voor alle dieren voor consumptie. Wereldwijd!

Maar dat is niet het onderwerp, het gaat hier om de dieren in China en het festival en dat is gewoon miet te vergelijken met de 'vreetparijen' hier in het Westen en het levend opeten van een octopus in Japen of gebraden rat in Thailand. Dit topic is specifiek over dit en niet de rest. Wil je over vleesconsumptie wereldwijd praten kun je beter een eigen topic maken. Hoewel dat ook gewoon erg moeilijk is omdat in dat 'onderwerp' honderden andere 'onderwerpen' zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:09

Shirley schreef:
Ik ben ook niet tegen tradities.
Wel tegen wreedheden.

Dit vind ik een mooie oneliner waar ik het helemaal mee eens ben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:14

@Eline: nee, het is idd niet het onderwerp. Maar protesten van bokkers dat we de andere kant opkijken is óók niet het onderwerp.
Ik hoop dat met mijn posts er wat mensen gaan nadenken, en niet alleen één kant opkijken en met de vinger wijzen.

En geloof me, ik keur ook niet alles goed. En zoals mijn honden mijn beste vrienden zijn word ook ik onpasselijk van de beelden. ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:19

Ik haak ook even in;
Heb vorig jaar mee getekend aan een petitie tegen dit Yulin festival, maar helaas in er (met meer dan 250000 stemmen tegen het feest) toch niet op in gegaan.
Ik heb video's en foto's gezien die me tot kokhalzen aan toe gedwongen hebben door te scrollen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:26

danzzz schreef:
[***] schreef:
Als we zo gaan beginnen :wave:

moet ik ook je huiswerk maken? Kom op, ik heb zelf ook goed gezocht op objectieve websites. Kan jij ook doen.

Moet je in mijn ogen niet in een discussie beginnen, mag je best wel vertellen waar jouw mening vandaan komt.

En inderdaad; de honden worden van mensen afgepakt. De weinig goed gehouden huisdier honden worden uit de tuin of van de straat geplukt, regelrecht het busje in. Vreselijk.