Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:25

Er is nog altijd een verschil tussen gediscrimineerd worden wegens je auto dan wegens je huidkleur..

Zo 'grappig' uit het Jane Elliott filmpje: blanke vrouw die zegt als verdediging omdat ze met racisme geconfronteerd wordt :' ja maar mijn man zou ook gediscrimineerd worden als hij geen net pak aandoet en zich verzorgd heeft voor zijn werk...' :roll: daar kies je nog altijd voor, je kiest niet of je wit of zwart bent.

Mooi aangegeven pien_2010! zelfs mensen die niet willen discrimineren, doen het nog altijd onbewust. Ik heb er me ook schuldig aan gemaakt: doen alsof die persoon niet gekleurd is en gelijk behandelen ---> doen alsof die persoon wit is, waardoor die persoon ook moet doen alsof hij wit is???
natuurlijk is de persoon gekleurd, dat moet je ook niet ontkennen of proberen te verbergen of negeren. Het is anders, zwart of wit, maar dat maakt de persoon niet minderwaardig.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:26

magda_90 schreef:
AmberG schreef:
Ik weet niet of mijn mening heel veel toe gaat voegen, maar tijdens college hebben we het onderscheid tussen 'zwart' en 'blank' ook behandeld en daar kwamen wat interessante inzichten aan het licht.

Ten eerste wil ik zeggen dat dit beeld voor mij ook een kalme, sterke vrouw uitstraalt. Ik snap dat mensen denken dat ze 'zwart' is, dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik snap niet dat mensen simpele sieraden als tekens van ketens gaan zien. Dan kan iedere 'zwarte' vrouw die armbanden draagt wel subtiel een verwijzing geven naar de slavernij.

Om terug te komen op het punt. Eén van de dingen die besproken werd was hoe het onderscheidt tussen de twee groepen tot stand kan komen. Ik ga niet ontkennen dat de blanken zeker meedragen aan de tot stand houding, maar een punt dat ter sprake kwam was dat 'zwarte' mensen mogelijk teveel nadruk leggen op hun huidskleur in plaats van hun eigenschappen. Deze discussie had betrekking tot academici dus zal mijn voorbeeld hier ook over gaan. Zwarte academici werden minder gepubliceerd en zaten minder in de bekende kringen van academici. Hierover is een paper geschreven door een 'zwarte' auteur. Sommigen, waaronder ik, waren echter van mening dat hij heel erg de nadruk legt op het 'zwart' zijn. Hij zegt steeds: 'Ik zou hierover moeten kunnen schrijven, want ik ben zwart'. Maar bevestigd hij daarmee niet zelf zijn status als 'andere'? Zou het niet een beter argument zijn als hij zou zeggen dat hij iets zou moeten kunnen omdat hij mens is in plaats van 'zwarte'? En door jezelf steeds af te zetten van de blanken, geef je hen dan niet ook de mogelijkheid hen naar je te laten kijken als een ander?

Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk 'zwarten' te zien als gewoon een mens en niet naar hun huidkleur te kijken. Maar zodra een persoon zichzelf gaat afzetten als 'zwarte' is het voor mij moeilijker om hen nog slechts als mens te zien en gaat voor mij haast automatisch de huidkleur ook mee tellen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat door steeds te zeggen dat iets racisme is (wat het is sommige gevallen ook is, maar net zo vaak niet, wat vaak de benodigde irritatie opwerkt, zoals ook wel in dit topic te zien is) en zich steeds af te schilderen als 'zwarten', de beweging tegen racisme zichzelf mogelijk tegen gaat werken

PS: Mocht iemand zich storen aan de ' om zwart heen: ik voel me niet zo comfortabel met die term, aangezien ik probeer iedereen gewoon als mens te zien, ongeacht huidskleur

Jij legt hiermee goed uit wat ik ook bedoel.

waarom mag een zwarte zich niet afzetten als een zwarte? hij is toch ook zwart?? waarom moeten ze zich voordoen als blank?
Juist, omdat we nog steeds met zijn allen racistisch zijn, hoe 'moe' sommigen er ook al van zijn.

magda_90

Re: Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:29

Je begrijpt het niet, in plaats van de kloof te vergroten door te zeggen "ik ben anders ", zou je imo beter kunnen zeggen dat we allemaal mens zijn en beter met elkaar dan tegen elkaar moeten leven.
Door alles tegenwoordig als discriminatie uit te maken, verklein je de kloof niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:33

Damned schreef:
Juist, omdat we nog steeds met zijn allen racistisch zijn, hoe 'moe' sommigen er ook al van zijn.

Spreek voor jezelf graag _-:(

Wat betreft het onderwerp stel ik voor dat de keukenhof en een beeld van een aan naakte man met torc in wit marmer pal naast zet op dezelfde sokkel: KLAAR *\o/*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-06-16 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:34

wat is een discussie dat eigenlijk al 5 jaar in keukenhof staat waarom nu in ene snap dat niet.

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:36

magda_90 schreef:
Je begrijpt het niet, in plaats van de kloof te vergroten door te zeggen "ik ben anders ", zou je imo beter kunnen zeggen dat we allemaal mens zijn en beter met elkaar dan tegen elkaar moeten leven.
Door alles tegenwoordig als discriminatie uit te maken, verklein je de kloof niet.

Gelukkig iemand die me snapt! Ik bedoel inderdaad niet dat ze zich moeten voordoen als blank, maar inderdaad dat we allemaal mens zijn. Ik zou persoonlijk het argument 'ik verdien dit recht omdat ik mens ben' dan ook sterker vinden dan 'ik verdien dit omdat ik zwart ben'. Ik denk inderdaad dat je hiermee juist de kloof vergroot door het verschil te benadrukken in plaats van de overeenkomst.

@pien_2010: Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoeld, maar ik bedoel ermee dat ik mensen met bepaalde huidskleuren onafhankelijk van hun huidskleur zie. Het 'proberen' heeft meer betrekking op het punt dat zij zich gaan distantiëren door zichzelf minder als 'algemeen' mens te zien en meer als 'zwart' mens. Dan krijg ik moeite om ze te blijven zien zoals ik eerst deed, en moet ik dit dus proberen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:36

magda
maar ze zijn ook anders? of is zwart=wit? ik zie toch echt een andere kleur hoor. dat maakt ze niet beter of slechter, gewoon anders.
kijk als jij zegt: zie ze als gewoon een mens, dan bedoel je eigenlijk; dat ze zich maar beter gedragen als een blanke , want met iedereen gelijk bedoel ik iedereen blank.
dat is ook normaal, want wij zijn blank, dus dat is onze standaard, ons 'normaal', maar dat betekent nog niet dat het juist is, of dat zij zich aanstellen, of de aandacht op hun richten of de kloof groter maken als zij zich volgens hun normaal gedragen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:38

Huertecilla schreef:
Damned schreef:

Wat betreft het onderwerp stel ik voor dat de keukenhof en een beeld van een aan naakte man met torc in wit marmer pal naast zet op dezelfde sokkel: KLAAR *\o/*

De enige manier om iets te kunnen veranderen is door eerst te accepteren dat we racistisch zijn :) Blijkbaar ben jij daar nog niet aan toe?
Dat zit gewoon in de mens ingebakken. Tip: Iedereen racistisch - Alain Van Hiel (boek door sociaal psycholoog dus wetenschappelijk gestaafd)

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:42

Damned schreef:
magda
maar ze zijn ook anders? of is zwart=wit? ik zie toch echt een andere kleur hoor. dat maakt ze niet beter of slechter, gewoon anders.
kijk als jij zegt: zie ze als gewoon een mens, dan bedoel je eigenlijk; dat ze zich maar beter gedragen als een blanke , want met iedereen gelijk bedoel ik iedereen blank.
dat is ook normaal, want wij zijn blank, dus dat is onze standaard, ons 'normaal', maar dat betekent nog niet dat het juist is, of dat zij zich aanstellen, of de aandacht op hun richten of de kloof groter maken als zij zich volgens hun normaal gedragen.

Hoe is iemand willen zien als 'mens' blank gedrag willen zien? Het kan mij niet schelen wat iemand doet, al doen ze de hoela midden in de schoolkantine (hoewel dat misschien licht onpraktisch is, maar dat terzijde). Als ik zeg dat ik iemand als mens zie, dan zie ik ze ook als mens. Het kan me niet schelen of ze zich blank of niet gedragen (wat 'blank gedrag' dan ook mag zijn, want dat is me ook niet duidelijk). Ik weet niet waar jij uit opmaakt dat iedereen gelijk betekend iedereen blank.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:47

Huertecilla schreef:
Damned schreef:

Om dan discriminatie van de manbod te voorkomen dan een van een man met hangende bierpens.

Maar ik zag net op tv een mooie samenvatting van het een zijn. Als je de aarde vanuit de ruimte bekijkt is het een klein blauw bolletje waar levende wezens op leven die eigenlijk allemaal voor een groot deel dezelfde dna hebben. En eigenlijk is alles daarom familie van elkaar. Gedraag je dan ook zo en stop met jezelf anders, onderdrukt of belangrijk, onderdrukt of superieur te vinden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:47

Damned schreef:
magda

Ik kom uit een internationale familie en voor mij is iedereen mens, ongeacht de kleur. Dat deze mening wellicht gekleurd is doordat ik blank ben, zou kunnen.
Mens is voor mij diegene die zich inzet voor zichzelf, familie en samenleving, die samen met ieder wil leven (theoretisch, romantisch gezien geef het een naam).

Dat jij persé een kleur wilt zien, betekent niet dat ik dat ook doe.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 22:48

Ik vraag me af in hoeverre het slavernijverleden de 'gediscrimineerden' dwars zit. Zouden ze ook overal verwijzingen naar het slavernijverleden zien en zich daar druk om maken als ze dezelfde kansen hadden als witte Hollanders?

Als je kijkt naar de Romeinen... Dit jaar nog in het nieuws omdat ze hier genocide zouden hebben gepleegd. Hele stammen uitgemoord en tot slaaf gemaakt. Onze 'voorvaderen', maar niemand die zich druk maakt als we een verwijzing naar het Romeinse rijk zien.

Sterker nog, tal van Nedetlanders doen verkleed als Romein mee aan re-enactments. We voelen ons duidelijk niet meer onderdrukt door de Romeinen.

Hoe bizar is dat eigenlijk? Zie je het voor je? Een 'zwarte' die zich verkleed als slavenhandelaar en vervolgens als zodanig mee speelt in een re-enactment? Of een replica van een voc-schip dat volledig wordt bemand door zwarten? Het zou in ieder geval een signaal zijn dat ze het achter zich hebben gelaten. Maar dat het nu nog niet kan komt doordat er nog te veel ongelijkheid is. Vlak na de Romeinse overheersing zullen de Romeinen hier ook niet populair zijn geweest. Maar ik denk niet dat we toen veel waten opgeschoten als we bij alles dat aan Romeinen doet denken hadden gezegd: dat is beledigend, weg ermee!

Bah, aquaducten! Weg ermee! We drinken ons water wel uit de goot waar iedereen zijn behoefte doet! Zoiets :P

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:50

Per se een kleur wil zien? :') wat jij doet is iemands kenmerk negeren, doen alsof het niet bestaat. Net alsof iemand je ziet als een man od iets daartussen omdat hij vrouwen niet wil discrimineren..

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:51

Geen beelden maken van zwarte vrouwen zou juist toch discriminerend zijn? Waarom zouden er alleen beelden van blanke vrouwen mogen zijn?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:53

Waarom wil jij zo graag een onderscheid zien? Ik hecht geen waarde aan kleur, waarom zou dat moeten? Staat dat gelijk aan negeren?

Edit, door actief te letten op kleur ga je imo al de mist in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:59

Ook dat kan als discriminatie gezien worden: het niet willen erkennen van verschillen.
Hoe vaak zeggen mensen niet: het zit nou eenmaal in mijn bloed.
Mensen willen geen eenheidsworst zijn.

Ik heb een probleem dat ik heel slecht uiterlijkheden kan onthouden, idem met kleuren. Zelfs als ik heel hard probeer kan ik zodra iemand uit beeld is vaak niet meer uitleggen hoe diegene eruit ziet.
Ik noem verkeerde haarkleur, verkeerde lengte etc. Ik kan dan ook geen film kijken met veel acteurs want dan begrijp ik er geen zak van wie nou wie is.
Dat noemt men een afwijking.
Ofwel, de normaal is dat men details opslaat en die gebruikt ter identificatie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:02

Natuurlijk zijn er verschillen, dat maakt ons immers individuen, maar omdat ik Jan gewoon Jan vind vind Jan gewoon Jan is en niet Jan omdat ie zwart is. Ik ontken niets, maar doe ook niet anders vanwege het kleurtje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:14

magda_90 schreef:
Ik ontken niets, maar doe ook niet anders vanwege het kleurtje.

Je bent niet gelijk racistisch als je niet blind bent :)* :)*

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:38

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
Maar iets is geen discriminatie als dat niet de intensie was. Wellicht is het zelfs een eerbetoon!

Een eerbetoon kan nog steeds nadelig zijn, negatieve gevolgen hebben, etc. Dit is bijvoorbeeld te zien bij mensen met een handicap die weggezet worden als 'ontzettend moedig' omdat ze normale dingen doen. Enerzijds is het ongetwijfeld goed bedoeld, maar anderzijds: welke kans op een serieus, gelijkwaardig contact is er nog over als iemand zegt: 'ik vind het zó knap van jou dat je dat stofzuigen allemaal zelf doet!'

Het versterkt de afstand, het maakt onderscheid ipv verbinding te zoeken. Het ontneemt mensen de kans om inhoudelijk serieus genomen te worden, omdat ze goed zijn in hun vak, of boeiende inzichten hebben.
En dat is gewoon een probleem. (En dat gevolg is namelijk wel degelijk discriminatie, OOK als de intentie goed is. Maar als de intentie goed is, dan is de normale gang van zaken natuurlijk dat je de ander erop aan kunt spreken, en dat die dan vanuit hun goede intenties bereid is om eea wellicht aan te passen.)

Ik kan het alleen maar hartgrondig met jouw eens zijn in deze discussie _O_
Niet vaak dat ik iemand hoor die dit probleem zo goed kan verwoorden.
Heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen, maar wou het toch even gezegd hebben.

Het zou zo veel helpen als mensen in ieder geval een poging zouden doen om te kijken of er niet misschien een kern van waarheid zit in het hele racisme verhaal in plaats van de doen alsof dit allemaal gebaseerd is op overgevoelig gezeur.

karuna
Drukke kabouter

Re: Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:44

Ik doe dat normaal ook, maar echt alles maar dan ook alles wat maar naar zwart donker, getint neigt is tegenwoordig al discriminatie. Als er zelfs nu al over de verkeersborden gemekkerd wordt. Kom op zeg.

Vroeger de feministische beweging had ook zo n over te top reactie op alles wat in hun ogen vrouw onvriendelijk was. Ook dingen die nu extreem vrouw vriendelijk zijn ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:45

xAlice schreef:
Het zou zo veel helpen als mensen in ieder geval een poging zouden doen om te kijken of er niet misschien een kern van waarheid zit in het hele racisme verhaal in plaats van de doen alsof dit allemaal gebaseerd is op overgevoelig gezeur.

Het punt is niet dat het niet gebeurd is. Het punt is dat het 'ons' minstens zo gebeurd is en dat het blanke vrouwen nog steeds gebeurt.
Het claimen is .... discriminatie.
Zet er een wit marmer fries met bierbuik naast en zeur niet.

robert45 schreef:
Profilering is wat gebruikt wordt om een dader sneller te kunnen opsporen. Als de statistieken dus uitwijzen dat een blonde vrouw in het algemeen minder goed kan inparkeren dan kunnen we links en rechtsom praten maar uiteindelijk klopt het wel voor het merendeel.

......

Dit is geen racisme maar zijn gewoon feiten. Punt is dat het heel makkelijk is om een ander ergens van te betichten maar als iedereen nou eens goed naar zichzelf keek hadden we ook niet zoveel vooroordelen. Ergens komt die bevestiging vandaan. De racismekaart trekken is heel makkelijk maar laat iedereen ook eens bedenken waarom er uberhaupt racisme is en waar dat op gebaseerd is.

Het claimen van een slachtoffer-rol door racisme is ook een manier van verantwoordelijkheid ontduiken voor het profiel door GEDRAG van de eigen groep.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:27

Damned schreef:
Ik heb er me ook schuldig aan gemaakt: doen alsof die persoon niet gekleurd is en gelijk behandelen ---> doen alsof die persoon wit is, waardoor die persoon ook moet doen alsof hij wit is???

Moet doen alsof je wit bent?
En hoe gedraag je je dan precies?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:45

Choce schreef:
Damned schreef:
Ik heb er me ook schuldig aan gemaakt: doen alsof die persoon niet gekleurd is en gelijk behandelen ---> doen alsof die persoon wit is, waardoor die persoon ook moet doen alsof hij wit is???

Moet doen alsof je wit bent?
En hoe gedraag je je dan precies?

Dan leg je al je woord en daad op een politiek correct goudschaaltje om vooral niet discriminerend of racistisch gevonden te kunnen worden. Hetgeen een illusie is want er is altijd wel IEMAND die zich beledigd VOELT gewoon omdat die er belang bij heeft.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:56

Van gedachten verander...
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 21-06-16 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:57

mensen zijn tegenwoordig veeeeeel te gevoelig voor alles. bij elke opmerking kun je het zo draaien dat het racistisch of discriminerend is. ik vraag me dan af waar iemand zich druk over maakt. dat vind ik mooi aan Nederland. We profileren ons al tolerant maar eigenlijk interesseert het ons geen ruk en vinden we dat iedereen zich druk maakt om niks. Heerlijk......