Schietpartij club Orlando. Zeker 50 doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:36

Lusitana schreef:
De reactie van de NRA (National Rifle Association, Nationale Geweer Vereniging) is gekomen met een verklaring die volkomen te verwachten was. De moslims zijn het slechte, niet de automatische geweren.
(Ondanks het feit dat de meeste schietpartijen echt niks met moslims te maken hebben).

Ik hoorde in het praatprogramma "Chelsea" schrikbarende cijfers over schiet incidenten. Blijkbaar haalt maar een schijntje ervan het nieuws.

Misschien haalt het wel t nieuws als de dader een moslim was? Heb je dat jezelf ooit afgevraagd?

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:13

Mixje90 schreef:
Lusitana schreef:
De reactie van de NRA (National Rifle Association, Nationale Geweer Vereniging) is gekomen met een verklaring die volkomen te verwachten was. De moslims zijn het slechte, niet de automatische geweren.
(Ondanks het feit dat de meeste schietpartijen echt niks met moslims te maken hebben).

Ik hoorde in het praatprogramma "Chelsea" schrikbarende cijfers over schiet incidenten. Blijkbaar haalt maar een schijntje ervan het nieuws.

Misschien haalt het wel t nieuws als de dader een moslim was? Heb je dat jezelf ooit afgevraagd?

Het is beslist niet zo dat het alleen het nieuws haalde als de dader een moslim was.
Schietincidenten op scholen, winkelcentra etc zijn met name de incidenten de ook in het buitenland het nieuws halen en daarvan is echt niet altijd een moslim de dader.
Waar het mij meer om ging is dat schietincidenten in huiselijke kring etc het nieuws niet halen. Dat wordt als "vervelend bijverschijnsel" ofzo gezien door de mensen die pro wapens zijn.

En dat is dus het erge, dat schietincidenten waarbij niet meteen tig slachtoffers zijn, onder normaal valt.
Dat is meer wat ik wide zeggen.

Maar als we toch met kaarten beginnen:

Afbeelding

Opvallende overlapping met de staten waar men vooral republikeins stemt.

Bron: http://www.gunviolencearchive.org/
Kijk daar eens bij de cijfers... Dat krijgen we echt niet allemaal mee.
we beginenn over wapens als er weer eens een enorm incident is geweest, maar voor mensen in de VS is het dagelijks kost, doden en gewonden door wapens.
En dan ook voor de aardigheid eens kijken naar het home defence use.... In vergelijking best heel weinig. En dat is het excuus om het in de grondwet te houden dat iedereen recht heeft op een wapen.

Maar goed de hele wapenwet discussie is natuurlijk weer wat anders.
In eerste plaast moeten gewoon wapens die onder oorlogstuig vallen niet te koop zijn. Ook niet met vergunning.
Dat wil niet zeggen dat ze er meteen maar niet meer aan kunnen komen, maar het wordt op z´n minst moeilijker.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:28

Mwa, ik denk niet dat de wapenwet een hele andere discussie is. Het verbieden van ze vind ik wel overdreven, maar ik denk dat het wel een stuk moeilijker gemaakt moet worden.
Uiteraard komen andere zieke slachtpartijen ook in het nieuws, maar er wordt in mijn ogen toch wel heel anders ernaar gekeken als de dader een moslim is. Recent stukje erover (NRC Next):
Citaat:
De reacties op het nieuws zijn voortaan het echte nieuws, en bij groot nieuws ontstaat een verlangen naar collectieve duiding. Zoals: de man die huishield in die homobar in Orlando was moslim, dus zijn daad moet met de islam te maken hebben. (En nu niet met nuances aankomen.)

Mogelijk is die daad inderdaad aan de islam als zodanig te wijten, al kun je dat ook een onverantwoorde generalisatie noemen. We weten het niet. Dus ik dacht: laat ik een testje doen. Ik bekeek de vijf massaschietpartijen met de meeste slachtoffers uit de Amerikaanse geschiedenis. Wanneer generaliseren we?

http://www.nrc.nl/next/2016/06/14/het-i ... ht-2719618

Lusitana

Re: Schietpartij club Orlando. Zeker 50 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:46

Dat is het idee van die schrijver.
Maar op het moment dat iemand 911 belt en claimt dat hij het voor ISIS doet, moet je dan maar wegwuiven dat de man toevallig moslim is?

Overigens is er meteen aan alle kanten juist gemeld dat er niet gefocussed moet worden op het feit dat het een moslim is, zelfs in de amerikaanse verslaggeving.
Maar als iets samenhangt met ISIS dan kun je niet ontkennen dat het oo te maken heeft met een moslim, omdat je als niet-moslim niet bij ISIS komt of niet uit naam van hen opereerd...
Dus ik zie niet hoe je dat dan los kunt gaan koppelen.
Er heerst zeker ook een bepaalde angst dat niet helpt bij dit soort zaken en daardoor zullen sommigen er inderdaad gewicht aan hangen, maar in deze zaak is het vrijwel direct weggenomen.

Overigens ben ik zelf iemand die inziet dat wat betreft de LGBT´s, de radicale "christenen" net zo gevaarlijk zijn.

Wat betreft het verbieden, er is geen enke nut voor half-automatische wapens, behalve massa destructie, dus waarom niet verbieden voor burgers?
Ik heb het niet over een algeheel wapen verbod, hoewel dat ook heel fijn zou zijn, maar dat is veel lastiger voor elkaar te krijgen.

Het is een andere discussie omdat je of voor of tegen wapens bent en daar kom je onderling toch niet uit. Waar het bij dit incident vooraal om gaat is dat het een daad is die specifiek tegen de LGBT´s gericht was. Hij had ook een bom naar binnen kunnen gooien.

Als motief werd er trouwens meteen geroepen dat hij wellicht zelf homo was en dat niet kon accepteren en dat komt nu ook wel bovendrijven onder mogelijke motieven na nader oderzoek.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:51

Ik zat afgelopen week in de VS en heb dan ook alles zeer duidelijk meegekregen. Vind het vooral triest/walgelijk dat de politiek het gelijk voor hun eigen gebruikt. Voor en tegen aan beiden kanten werd het uitgebreid gemeten. NY laat zich iniedergeval de pride niet afpakken en de WTOne stond de volgende avond in regenboog, erg mooi om te zien.

Over het aantal schietpartijen, dat zijn er veeel meer dan je verwacht, alleen al wat ik met tijdens het ontbijt in een weekje mee heb gekregen zijn er minimaal drie afgelopen week naast de twee shootings in Orlando. En dat is dan ook alleen op het plaatselijke nieuws in NY en binnen NY (en wijken er omheen) en niet gang-gerelateerd oid.

Wapenwet discussie vind ik hier niet van toepassing, net als wanneer iets wordt uitgemeten in het nieuws, maar ik ben het ermee eens dat er anders naar wordt gekeken, en dat is ook wel logisch want men is uit op sensatie dus media geeft mensen dit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:01

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:38

Ik vind de wapenwet discussie hier wel relevant, als men niet zo makkelijk aan zulke wapens kon komen zouden er veel dingen wss heel anders lopen. Een ban op semi-automatische wapens zou al een begin zijn.
Het zegt ook wel genoeg als zelfs Fox News dit in ziet... https://mic.com/articles/146245/fox-new ... .2Mh0XWSlh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:02

Wacht... vindt Fox news dat? :wow:

Dat moet een hoax zijn :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:55

En heb je de tweets eronder gezien? Er zijn altijd mensen die het als speeltjes zien en bang zijn dat het wordt genomen en excuses bedenken waarom dat niet zou mogen. Kom aan hun wapens en je zet hun leven op z´n kop. Ze zijn geobsedeerd.

Wapens en ellende die er uit volgt is relevant, en natuurlijk kun je daar een zegje over hebben, maar het is niet relevant om uiteen te gaan zetten waarom je van wapens houdt en vindt dat iedereen er een moet kunnen hebben, of tegen wapens bent. Dat bedoel ik met de discussie vermijden daarover. Dan gaan we van het onderwerp. Beide partijen zijn toch niet te overtuigen van het tegendeel.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:19

Sammie schreef:
Er zit nog al een flinke stap tussen niks met homo's te hebben en ze neer te maaien. Die eerste groep zal aanzienlijk zijn, ongeacht de reden (onwetendheid, van huis uit, van geloof uit of het gewoon niks vinden). Maar dat je dood gaat schieten gaat het gros die groep te ver. D.

Een heel banaal Logo van Glock deze week. |(

Afbeelding

http://www.ghpc.at/at/startseite/

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:43

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:45

Dat is er maar een van velen, helaas, die met zulke idiote dingen komen.

@ceasario. Glock is natuurlijk in de eerste plaats een wapenmaker, dus uiteraard maken ze daar ook reclame voor...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:00

Lusitana schreef:
@ceasario. Glock is natuurlijk in de eerste plaats een wapenmaker, dus uiteraard maken ze daar ook reclame voor...

:o?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:38

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:41

ceasario schreef:
Lusitana schreef:

Wat ik altijd begrepen heb is dat Glock een wapen ontwerper/maker is, daarmee rijk is geworden, en met dat geld de paarden in is gegaan :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:26

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:36

Obama zal ook wel denken: daar sta ik weer :n -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:02

eclair98 schreef:
ceasario schreef:

Wat ik altijd begrepen heb is dat Glock een wapen ontwerper/maker is, daarmee rijk is geworden, en met dat geld de paarden in is gegaan :o

Klopt, Glock is primair een van de grootste wapenmerken ter wereld, de paarden doen ze er voor de fun bij