Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 17:29

Thesserd schreef:
Ik zie een gat in de markt: Menstruatiepleisters; gelijk voor en achter geharst voor extra hygiëne! :D

Sorry TS voor mijn offtopic opmerking :+

Vooruit, deze mocht nog omdat ie zo grappig is. :+ :+

Narcissa

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:36

Nee, ik hou er geen rekening mee. Het is hun geloof, hun keuze, niet de mijne. Ik heb diep respect voor de moslims dat ze dit kunnen, maar ik wens daar zelf niet aan te hoeven deelnemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:35

rapido schreef:
Ik weet eigenlijk alleen dat zwaar gelovigen menstruerende vrouwen onrijn vinden maar dat die niet kunnen vasten wist ik niet.

Nou, met die rivier de Rijn heeft het niets te maken, en het taboe op menstruatie komt echt niet alleen bij zware gelovigen voor. Ook bij bakken ongelovige, moderne geseculariseerde Nederlanders.

Aangezien de islam een vriendelijke religie is (...ja, helaas zijn er wat sadistische sektes die het nieuws halen, maar dat is niet representatief voor de rest...)
en in een hele hoop zaken zelfs een vrouwvriendelijke religie (iedere getrouwde moslima bezit wetstechnisch zelf geld of goederen waar haar man geen enkel recht op heeft - getrouwde vrouwen in het Nederland van 1950 hielden op handelingsbekwaam te zijn...)

....maar wie menstrueert hoeft niet te vasten en wie zwanger is mag dat zelfs niet.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:44

Nee ik eet gewoon! Het is je eigen keuze dat je dat doet maar ik ga niet meehelpen. Eigen redenen voor.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:02

Heel veel van mijn collega's doen mee aan de Ramadan, veel klanten van ons overigens ook. Hoe ik er rekening mee houd? Meestal gaan mijn collega's met de pauzes zelf op een andere plek zitten of even naar buiten. Tijdens de vulavond bied ik normaliter wel iets te drinken of een ijsje aan. Deze maand sla ik dat maar even over.

Ik heb ook een collega die suikerziekte heeft maar wel mee doet met de Ramadan omdat zij dit goed onder controle heeft. Mocht haar suikerspiegel te laag zijn, dan eet ze uiteraard wel even wat. Maar voor de rest van de tijd doet ze gewoon mee. Je hoeft geen tijdelijke stop te houden wanneer je ongesteld bent, maar dit doen veel van mijn collega's wel. Dan halen ze die week op een ander moment, dus na de Ramadan, in.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:18

Veel van mijn leerlingen doen mee aan de Ramadan, ondanks dat het voor hun nog niet verplicht is (groep 6). We hebben hier uitgebreid over gesproken in de klas en de andere leerlingen kunnen gewoon hun 10-uurtje en lunch eten waar de anderen bij zijn. De leerlingen die niet meedoen die zijn gelukkig zo netjes om niet flauw te doen omdat zij wel mogen eten, ze vinden het zelfs enorm knap dat de vasters dit zo goed volhouden.
Volgende week woensdag gaan we op schoolreis en dan is het een ander verhaal, er zijn dan best wat kinderen die voor die dag een vrijbriefje krijgen en gewoon overdag mogen eten en drinken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:22

Ik snap de houding van een aantal die zeggen er geen rekening mee te houden niet....
Je hoeft niet mee te doen, maar iemand geen koffie aanbieden terwijl je dat normaal wel doet, of naast je collega geen broodje te eten of weet ik veel, dat is toch over het algemeen geen moeite?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:33

LadyMadonna schreef:
Ik snap de houding van een aantal die zeggen er geen rekening mee te houden niet....
Je hoeft niet mee te doen, maar iemand geen koffie aanbieden terwijl je dat normaal wel doet, of naast je collega geen broodje te eten of weet ik veel, dat is toch over het algemeen geen moeite?

Wij hadden vanavond de aftrap van de avond 4-daagse en zonder erbij na te denken bood ik een paar vastende ouders een tussendoortje aan. Ik bood mijn excuses aan en zei half grappend dat het nog even in mijn systeem moet komen. Gelukkig namen ze mij niets kwalijk, maar het zou natuurlijk anders zijn als ik ze keer op keer iets te eten aan zou bieden en dan lachend reageren met 'ohnee, jullie mogen dat niet he?'.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:40

Ik doe zelf mee als Nederlandse vrouw. Heb een vriend uit Iraq

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:18

LadyMadonna schreef:

Zoals ik al zei zal ik niets aanbieden als ik het tenminste weet dat die persoon aan het vasten is. Maar ik eet toch gewoon mijn boterhammen op, als die persoon daar niet tegen kan moet hij/ zij maar ergens anders gaan zitten, ik vind niet dat ik dan maar niet moet eten of ik daar ergens anders voor moet gaan zitten. Op het werk is er een ruimte waar je je boterhammen mag en kan opeten, dan doe ik dat daar ook.

Als iemand suikerziekte heeft op of op dieet is eet ik even goed mijn stuk chocolat op.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:55

Mijn zus is moslim en doet mee aan de ramadan. Zo ook haar 2 zoons van 15 en 18 jaar. Haar jongste twee van 5 en 9 jaar mogen niet meedoen. Ik vind het altijd bijna stressvol, deze periode. Ik vind de ramadan in dit deel van de wereld echt ontzettend zwaar. In de landen waar het geloof in principe vandaan komt, zijn de tijden van eten en vasten veel gezonder. In Nederland zijn het niet alleen de lange dagen waarin niet gegeten mag worden, maar vooral ook de slechte nachtrust die het zwaar maken.
Mijn gevoel is heel dubbel: uiteraard vind ik het heel knap dat moslims dit doen en volhouden. Aan de andere kant vind ik het een aanslag op je lichaam en ik kan me niet voorstellen dat Mohamed dit zo bedoeld heeft. Ook zie ik wat het doet met mijn zus, hoe zwaar ze het heeft. Ben altijd weer opgelucht wanneer het weer gedaan is, kan ze weer gewoon gaan eten en drinken!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:11

Ik snap dat als mensen om je heen meedoen je die niks aanbiedt maar bij mij doet niemand mee, ik bied nooit zomaar wat aan (alleen als diegene iets is vergeten of ik echt veel heb). En ik vind het je eigen keuze om het te doen, ik eet gewoon zoals ik normaal eet. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:32

Ik heb ooit een collega gehad die eraan mee deed. Zij dronk de hele dag water, maar zat wel bij ons aan tafel tijdens de lunch. Ik ga er mijn eigen lunch niet voor verbergen hoor, maar als ik het weet zal ik zo iemand natuurlijk geen eten aanbieden.
Ze zei zelf dat ze graag zou zien dat hun cultuur wat moderner en vrijer zou worden.

Vanuit het katholieke geloof kennen we trouwens ook een vastentijd. Na carnaval start dat, 40 dagen vasten, behalve op de zondagen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:52

Ik vind het weer jammer dat dit topic voorzichtig an weer richting een karikatuur gaat worden. Alsof mensen nu daadwerkelijk hele dagen eten en drinken aan anderen aanbieden. Volgens mij werk je nog het gross van de dag. Je hebt je bammetjes bij, een stukje fruit en/of een koek. Lopen mensen hier nu daadwerkelijk hun eigen lunch hele dagen aan te bieden aan de hele afdeling? Lijkt mij niet! En als er al drinken voor de hele afdeling wordt gehaald wordt dat meestal in het algemeen gevraagd of zelfs dat gebeurt in z'n geheel niet. Haalt iedereen het gewoon zelf bij de koffie/thee automaat. Zijn ook zat mensen die geen koffie lusten. Doet toch ook niet geforceerd over, behalve dan dat geneuzel je moet het eens leren drinken.. Dan wordt er af en toe nog cake en gebak rondgebracht. Dat wordt ook aan de dieeter aangeboden of aan iemand die gewoon nee zegt of het laat staan om wat voor reden dan ook. Daar doet niemand moeilijk over, moeten we dan geforceerd gaan lopen doen bij iemand die aan de ramadan doet. Die kan toch ook gewoon nee (of geen ja) zeggen, geen vuiltje aan de lucht.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:59

Ik heb respect voor degenen die zo'n lange tijd kunnen vasten, ik zou t niet kunnen..

Op t werk heb ik ook een islamitische meid in dienst gehad.. Zij deed ook mee aan de ramadan.. Nooit wat van gemerkt qua werk, maar had zo met haar te doen toen ze met 30'C nog steeds hier de containers met vracht uit aan t pakken was.. Maar ze klaagde nooit.. Vond ik wel bijzonder.. Want ik mocht alles eten en drinken en klaagde alles bij elkaar over de warmte.. :')

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:03

Vorig jaar had ik een collegaatje dat meedeed met de Ramadan, ik heb toen besloten om overdag mee te doen. Dus 's ochtends gewoon ontbijten en 's avonds gewoon eten, maar overdag vastte ik mee. Uiteindelijk deed bijna de hele afdeling mee. :D Van mijn collega hoefde het absoluut niet, maar ze heeft het wel erg gewaardeerd. Voor mij kwam het wel goed uit, zo vlak voor mijn vakantie. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:17

Sammie, nou klinkt als een ongezellige boel bij jou op het werk :o, tenminste ik neem aan dat je uit eigen ervaring put en niet generaliseert? Hier bieden we elkaar inderdaad van alles aan, halen we koffie voor de hele afdeling en komt er regelmatig taart voorbij.

Bij mijn huidige werkgever zijn er geen mensen die mee doen aan de ramadan. Bij mijn vorige werkgever deed ± 70% mee. Wij merkten daar niet heel veel van behalve dat de kantine wat minder druk bezocht was tijdens de pauzes. Ik had donders veel respect voor die mensen. Het kon wel 40 graden worden in de fabriek als de ramadan ongunstig viel. En dan als het suikerfeest was, mocht het hele bedrijf mee genieten. Zo hartelijk.

Ik zou wel proberen zoveel mogelijk rekening te houden met mensen die mee doen aan de ramadan maar ik moet inderdaad wel ergens een keer mijn bammetje kunnen eten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:21

Ik haal diverse situaties aan op diverse werkvloeren. Niet elke werkvloer of afdeling is immers hetzelfde. De enige keren dat iemand z'n bammetjes deelt is als iemand anders zn brood is vergeten, anders is daar toch geen reden toe :+ De kans dat iemand dus spontaan z'n bammetjes aanbiedt acht ik dus nihil. En taart heb ik al aangehaald :Y) Kwestie van ff goed lezen, het eea staat er toch duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-06-16 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:22

Ik vast zelf niet.

Mijn vriend is moslim, hij vast overigens ook niet.. :+

Vriendinnen van mij vasten wel (ook een collega), vorig jaar was ik hele dag bij een vriendin en heb ik met haar mee gedaan. Beetje stom om in haar huis te gaan zitten eten/drinken en zij niks mag, al mocht het wel van haar hoor. Bij zonsondergang gezellig met zijn 2e naar een restaurant geweest voor de iftar :D Vind het echt altijd wel een sfeertje!
Halal restaurants zijn ook vaak speciaal open voor iftar (de maaltijd als de zon onder is).

Op het werk werkt ook een vriendin van me. Zij begint later omdat ze 's nachts opstaat om voor zonsopkomst te eten, en in de pauze werkt ze dan gewoon door.

Als je ongesteld bent mag je niet vasten omdat je dan niet rijn bent.

En mensen die zeggen dat de ramadan onzin is omdat ze 's avonds volproppen is echt niet waar.. Doordat jij hele dag niks eet, denk je dat je super veel honger hebt. Maar eenmaal met eten krijg je helemaal niet zoveel weg, vaak eten ze ook lichte dingen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:24

Koffie wordt hier aangeboden, snoep, komkommer, koekjes alles wat los en vast zit zoals ik ook duidelijk heb opgeschreven :Y) . Je put zo te lezen niet uit eigen ervaring? Dan vind ik het raar om zo te stellen. Ik heb verschillende werkevers gehad en nog nooit werd er ergens bijvoorbeeld geen koffie gehaald voor de hele afdeling.

Ik snap de hele mentaliteit van veel mensen uit het topic niet zo; hun religie, als ik er maar geen last van heb. Maar misschien is dat alleen maar hoe het op mij overkomt en niet hoe men het bedoelt :o.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:32

JackenJill schreef:
Mijn zus is moslim en doet mee aan de ramadan. Zo ook haar 2 zoons van 15 en 18 jaar. Haar jongste twee van 5 en 9 jaar mogen niet meedoen. Ik vind het altijd bijna stressvol, deze periode. Ik vind de ramadan in dit deel van de wereld echt ontzettend zwaar. In de landen waar het geloof in principe vandaan komt, zijn de tijden van eten en vasten veel gezonder. In Nederland zijn het niet alleen de lange dagen waarin niet gegeten mag worden, maar vooral ook de slechte nachtrust die het zwaar maken.
Mijn gevoel is heel dubbel: uiteraard vind ik het heel knap dat moslims dit doen en volhouden. Aan de andere kant vind ik het een aanslag op je lichaam en ik kan me niet voorstellen dat Mohamed dit zo bedoeld heeft. Ook zie ik wat het doet met mijn zus, hoe zwaar ze het heeft. Ben altijd weer opgelucht wanneer het weer gedaan is, kan ze weer gewoon gaan eten en drinken!

Maar dat het zwaar is voor ze is toch ook de bedoeling? Het is toch om hun zonden te verlichten of hoe je dat ook noemt!?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:49

Sees schreef:
Koffie wordt hier aangeboden, snoep, komkommer, koekjes alles wat los en vast zit zoals ik ook duidelijk heb opgeschreven :Y)
Oh, ik heb jouw opmerking heel goed gelezen hoor, maar ik zie nog steeds niet wat daar haaks op staat op dat bij van mij.. Ook hier die karikatuur. Zout op elke slak leggen.. Het moet zo gaan en anders gaat of kan het niet. Er zijn meerdere wegen naar Rome.. :)
Sammie schreef:
Lopen mensen hier nu daadwerkelijk hun eigen lunch hele dagen aan te bieden aan de hele afdeling? Lijkt mij niet! En als er al drinken voor de hele afdeling wordt gehaald wordt dat meestal in het algemeen gevraagd of zelfs dat gebeurt in z'n geheel niet.(..) Dan wordt er af en toe nog cake en gebak rondgebracht
en later
Sammie schreef:
Ik haal diverse situaties aan op diverse werkvloeren. Niet elke werkvloer of afdeling is immers hetzelfde.

Het gaat dus om de manier waarop er gevraagd/gedeeld word, niet persé wat (behalve dan de bammetjes want die deelt men echt zelden tot nooit).

Sees schreef:
Je put zo te lezen niet uit eigen ervaring? Dan vind ik het raar om zo te stellen.
Je veronderstelt maar raak :)) ;)
Sees schreef:
Maar misschien is dat alleen maar hoe het op mij overkomt en niet hoe men het bedoelt .
Dat weet ik haast wel zeker en dat heeft imo met dat zout op elke slak leggen. Het uit vergroten van alles. Het karikatuur maken van.. Niet dat jij daar mee begonnen bent, maar je doet helaas wel vrolijk mee.

Het is gewoon zoals met van alles.. Het zal in de praktijk allemaal wel los lopen. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:59

Sammie, ik kan ook ieder zinnetje gaan quoten wat jij schrijft en, zoals je zelf al zegt, op iedere slak zout leggen maar dat komt het topic niet ten goede dus dat laat ik maar achterwege. Hetgeen jij allemaal zo stellig stelt over werkvloeren, heeft iig nog voor geen enkele werkvloer gegolden waar ik heb gewerkt, gelukkig maar ook, lijkt me niet gezellig :o.

Dus nogmaals, een beetje rekening houden met elkaar lijkt me wel het minste. Zoals de meeste mensen het hier opschrijven líjkt dat niet aan de orde maar dat is misschien mijn interpretatie, ik ben niet te beroerd om de hand in eigen boezem te steken :D.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:02

Ik stel dat dus helemaal niet stellig, ik haal diverse voorbeelden aan. Ik meld er zelfs nog bij dat er zoveel werkvloeren en zoveel situaties zijn. Zelfs jouw situatie wordt gewoon aangehaald. Maar ik schei hier mee uit, ik was niet van plan om mee te gaan doen aan dat zout leggen. Ik lust geen eens slakken! Ramadan of niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:13

"Dat het zwaar is", is idd de bedoeling - iedere moslem weet wat een lege maag en gebrek aan water met een mens doet. Op zich zo gek niet, maar sadisme hoeft niet.

In de Nederlandse zomer komt de zon hier eerder op dan in Mekka en gaat later onder - dat maakt het deze jaren loeizwaar. (Zou ik moslima zijn, hield ik "gewoon" de tijden van Mekka aan....)

De maand Ramadan maakt deel uit van een maankalender en 'wandelt' dus het jaar door - over een jaar of zes valt Ramadan in het donkere seizoen.
(Een jaar of acht terug viel het suikerfeest samen met St. Nicolaas. :j Dan is het minder zwaar.)