Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:15

Gillbo schreef:
Niet heel vervelend bedoelt maar ik wat jij beschrijft is dan misschien niet teveel eten maar waarschijnlijk wel verkeerd eten als het zo weinig is dat de gemiddelde bokker daarop niet zou kunnen functioneren.
Te weinig eten is nl ook een oorzaak van overgewicht

Het eerste dat ik denk: dan kunnen we gebrek aan wilskracht toch alvast uit het lijstje van problemen schrappen. Want we zijn het er dan in elk geval alvast over eens dat het blijkbaar toch niet alleen maar gaat om mensen die de hele dag chips en cola eten.
Ook het makkelijke ideetje over dat het alleen gaat om hoeveel je eet gaat blijkbaar gaat niet op: ook te weinig kan schadelijk zijn.

Daarnaast blijft het feit dat het ene lichaam heel wat anders reageert dan het andere. Ik heb een huisgenoot gehad die geruime tijd heeft geleefd op frikandellen en vruchtjes uit blik. Dat klinkt nauwelijks als een doordacht menu, maar het had op hem heel weinig invloed. En dat geldt voor veel mensen. Heel veel mensen klooien met hun eten, te weinig tijd, te veel, te dit, te dat, en in de meeste gevallen heeft dat nauwelijks gevolgen.

Maar als mensen met een verstoord regelsysteem dat doen, slaat heel het lichaam uit het lood.

Voor je anderen veroordeelt op hoe ze eten, bedenk dan bv hoe je eigen lichaam reageert op allerlei 'onachtzaamheden'. Eet je wel eens te veel, te weinig? Drink je wel eens teveel (alcohol)? Ga je wel eens gigantisch over je grenzen heen omdat je per se iets wilt? In de meeste gevallen voel je je een tijdje minder goed, en veert je lichaam terug. Geen probleem.

Maar denk dan niet "de ander doet het fout, want (je moet niet drinken, te weinig eten, te veel eten, te kort slapen, te lang slapen, te weinig sporten, te veel sporten, te ....)", maar wees daar dan vooral heel blij mee want dat is dus niet voor iedereen zo.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:15

Ehm.. Whut? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:16

Alleen voor de mensen die wél dik zijn door een stofwisselingsziekte of een andere reden die buiten hun schuld om ligt, kan het wel degelijk kwetsend zijn. :)
En ik snap nog steeds niet, ondanks dat ik 'al' 30 jaar op de aarde rondloop, waarom je een ander bewust zou willen kwetsen. :) Waarom je op zo'n moment niet bedenkt om i.p.v iets kwetsends, iets positiefs te zeggen of anders gewoon je mond te houden.

Shadow; mooi voorbeeld. :j
Zo eet mijn man regelmatig per dag zo'n beetje een pak ijsjes leeg en komt geen gram aan. :x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-16 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:17

oomens schreef:
Hij heeft op zich wel een punt. Ik zal half bokt wel over mij heen krijgen, maar net zoals het meerendeel van de mensen die slecht spellen echt geen dyslect is, zo is het meerendeel van de te dikke mensen echt niet alleen slachtoffer van een zeldzame stofwisselingsziekte.

Juist!
Ik ben ook wat aan de zware kant maar tussen een paar kilo te veel en 10tallen kilo's te veel door gewoon te veel eten zit nogal een verschil.

edit: ik wil trouwens ook geen relatie met een echt te dikke man. Ik vind dat niet seksueel aantrekkelijk en dat is in een relatie wel handig.
Laatst bijgewerkt door Machie op 03-06-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:17

Het mag toch wel duidelijk zijn dat NIEMAND mensen afkraakt die door ziekte bijkomen. Maar pff als ik een uurtje in de McDonnalds zit te genieten van mijn milkshake, zie ik toch écht flink flink veel mensen binnenkomen met hun dikke partner/kind. En dan maar weer een groot big mac menu per persoon....

Anoniem

Re: Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:18

Ik zie die uitzondering niet in de OP staan hoor. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:21

Ligt dat aan Giel, of aan Vrouw? :) Een magazine weet ook wel wat ie in zijn column zet hoor.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:22

KoudbloedKim schreef:
Op dit moment is er geen andere optie en is dit in overleg en onder controle van een arts. :)

Oh gelukkig!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:23

KoudbloedKim schreef:
Alleen voor de mensen die wél dik zijn door een stofwisselingsziekte of een andere reden die buiten hun schuld om ligt, kan het wel degelijk kwetsend zijn. :)
En ik snap nog steeds niet, ondanks dat ik 'al' 30 jaar op de aarde rondloop, waarom je een ander bewust zou willen kwetsen. :) Waarom je op zo'n moment niet bedenkt om i.p.v iets kwetsends, iets positiefs te zeggen of anders gewoon je mond te houden.

Tegenwoordig doen mensen aangifte als iemand iets zegt wat hun niet bevalt :D Dus daar is je redding als iemand je tere zieltje kwetst.

Ik hou zelf ook niet van te dikke mensen, ben het wel met Giel eens.

En de zoveelste discussie over: "ik ben ook te dik maar kan er niks aan doen" ga ik niet eens meer aan meedoen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:24

Machie schreef:
oomens schreef:
Hij heeft op zich wel een punt. Ik zal half bokt wel over mij heen krijgen, maar net zoals het meerendeel van de mensen die slecht spellen echt geen dyslect is, zo is het meerendeel van de te dikke mensen echt niet alleen slachtoffer van een zeldzame stofwisselingsziekte.

Juist!
Ik ben ook wat aan de zware kant maar tussen een paar kilo te veel en 10tallen kilo's te veel door gewoon te veel eten zit nogal een verschil.

Ik ben al een jaar of 15 tien kilo te zwaar. Ik was altijd normaal. Er kwam ineens zo'n 25 kilo bij. Weeg er nu 80.

Bij mij kwam het door de schildklier.
Of ik nu koolhydraat vrij eet. 1200 calorieën. Of me juist gruwelijk te buiten ga met kerst. Ik weeg 80 kilo.
Helaas heeft mijn lichaam niet bedacht dat 70 ook wel een acceptabel getal was :P
Maar wat als het nu opgelopen was naar 95?
En ik er net als nu ook geen gram af zou krijgen. Wat dan?
Toch maar de veroordeling ook al heb je een defecte stofwisseling. Obees gaat door het mondje?

En kom ik dan bij de mac. Ga jij denken. Kijk die vreetzak.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 03-06-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:24

*knip* vraag al beantwoord
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 03-06-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:25

Whaha, nou... mijn 'tere zieltje' is zeker niet gekwetst, daar moet wel iets meer voor gebeuren. :D
Vind het alleen jammer dat mensen het nodig vinden om anderen wel te kwetsen. :j

Furrow

Re: Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:26

Maar waarom is een dik persoon direct lui of onverzorgt wat een vreemde gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:27

Nog één laatste reactie voor ik dit topic verlaat. :)
Ik hoop dat de mensen die zich dit soort opmerkingen wél aantrekken, zich omringen met mensen die oprecht van ze houden, ondanks hun uiterlijk of gewicht.
Iedereen verdient om gerespecteerd te worden en van gehouden te worden zonder daar voorwaarden aan te stellen. :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:27

bruintje123 schreef:
Machie schreef:

Juist!

Ik ben al een jaar of 15 tien kilo te zwaar. Ik was altijd normaal. Er kwam ineens zo'n 25 kilo bij. Weeg er nu 80.

Bij mij kwam het door de schildklier.
Of ik nu koolhydraat vrij eet. 1200 calorieën. Of me juist gruwelijk te buiten ga met kerst. Ik weeg 80 kilo.
Helaas heeft mijn lichaam niet bedacht dat 70 ook wel een acceptabel getal was :P
Maar wat als het nu opgelopen was naar 95?
En ik er net als nu ook geen gram af zou krijgen. Wat dan?
Toch maar de veroordeling ook al heb je een defecte stofwisseling. Obees gaat door het mondje?

Nee dat zeg ik niet. Ik heb het over mensen die veel te dik zijn enkel door domweg veel te eten. Niet door een defecte stofwisseling, niet door een ziekte of door wat dan ook. Ik denk trouwens niks als iemand wat eet. Ik maak me daar echt geen seconde druk om.
Laatst bijgewerkt door Machie op 03-06-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:28

Ik verbaas me er steeds over dat men nog steeds denkt dat aankomen of afvallen niet direct een verband heeft met wat er geconsumeerd wordt. Het is puur een optelsom van calorieën opnemen en calorieën verbranden. Je kán niet dik worden van lucht, of je nu een normaal metabolisme hebt of niet. Als je een metabolische stoornis hebt waardoor je minder calorieën verbrand dan de gemiddelde mens, heb je dus minder calorieën nodig dan dat gemiddelde mens (en vice versa). Zo simpel is het.
Natuurlijk is het vervelend als dat betekent dat je moet letten op wat je eet en hoeveel je beweegt, maar daar kan een ander net zo weinig aan doen als jij zelf. Het is dan toch aan jezelf of je je gewicht belangrijker vindt dan je dieet of andersom. En een ander kan dan vinden dat je uiterlijk belangrijk is dan eten wat je wilt, maar dat is hún mening. Als je maar achter je eigen keuze staat.

Kijk, als je overgewicht ook invloed heeft op anderen (bijvoorbeeld obese mensen die niet bij een nooduitgang van een vliegtuig mogen zitten, of twee stoelen moeten kopen), dan heeft een ander wel recht van spreken over jouw omvang.

Ik heb trouwens wel het idee dat Giel een beetje terugkrabbelt :')

Edit @Machie: Mijn moeder heeft al zo lang ik me kan herinneren een defecte schildklier en neemt daar ook medicijnen voor. Toch is ze nooit dik geweest :?
Laatst bijgewerkt door Kesje op 03-06-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Ik vind kwetsen niet nodig en Giel benadert het zeer negatief. Ik zag hieronder nog een berichtje voorbijkomen van iemand die het positiever en dus beter aanpakte; dat bericht begon goed (vrouwen moeten zich beter verzorgen), maar daarna ging het over mascara en kleren en was hij me weer kwijt. Verzorging van jezelf gaat voor mij nl meer om gezond eten en drinken dan mascara. Mascara doe je voornamelijk voor anderen, eten en drinken voor jezelf (nogmaals zo zie ik het).

Over schuld aan dik zijn ga je mij nooit iets horen zeggen. Ik ben zelf altijd slank geweest en kan eten wat ik wil. Ik heb hier naar eigen mening ook geen recht om andere mensen hun doorzettingsvermogen en karakter te beoordelen obv hun gewicht. En ik vind ook verdorie dat andere mensen die het even gemakkelijk hebben voor hun gewicht als mij, ook beter eens wat werken aan empathie.

Dat wil niet zeggen dat ik geen voorstander ben van gezond leven, maar ik kan niet aan een dik persoon zien wat hiervan de oorzaak is, en krijg dus ook geen negatief gevoel.

edit: btw mijn moeder heeft bij een kankerbehandeling cortisonen gekregen en is hier enorm van opgeblazen...
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 03-06-16 20:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

xSlvna schreef:
Maar pff als ik een uurtje in de McDonnalds zit te genieten van mijn milkshake, zie ik toch écht flink flink veel mensen binnenkomen met hun dikke partner/kind. En dan maar weer een groot big mac menu per persoon....

Nou en? Jij zit er toch ook? Het is toch bovendien helemaal niet aan jou wie er wel of niet in de Mac komt? Als jij een milkshake wilt moet je lekker een milkshake nemen, maar als iemand anders een big mac menu wil is het niet aan jou om daar eigenlijk uberhaupt iets van te vinden.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:30

Shadow0 schreef:
xSlvna schreef:
Maar pff als ik een uurtje in de McDonnalds zit te genieten van mijn milkshake, zie ik toch écht flink flink veel mensen binnenkomen met hun dikke partner/kind. En dan maar weer een groot big mac menu per persoon....

Nou en? Jij zit er toch ook? Het is toch bovendien helemaal niet aan jou wie er wel of niet in de Mac komt? Als jij een milkshake wilt moet je lekker een milkshake nemen, maar als iemand anders een big mac menu wil is het niet aan jou om daar eigenlijk uberhaupt iets van te vinden.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:31

Kesje.
Maar een leven lang op bijvoorbeeld 1000 calorieën te eten om in het sociale plaatje te vallen. Want gezond is dat ook niet meer. Is toch ook geen leven?

Edit op je edit.
Mijn moeder kan ook afvallen met haar trage schildklier.
Volg ik hetzelfde dieet als haar verlies ik geen gram.

Zo complex is het dus.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 03-06-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:32

antje_vip schreef:
KoudbloedKim schreef:

Tegenwoordig doen mensen aangifte als iemand iets zegt wat hun niet bevalt :D Dus daar is je redding als iemand je tere zieltje kwetst.

Ik hou zelf ook niet van te dikke mensen, ben het wel met Giel eens.

En de zoveelste discussie over: "ik ben ook te dik maar kan er niks aan doen" ga ik niet eens meer aan meedoen.

Maar ben ik omdat ik dikker ben dan een minderwaardiger mens dan jij?
Ben jij beter als ik omdat je weegschaal 20kg minder aangeeft, ben jij daarom meer een doorzetter heb ik daarom minder karakter?
Als kilo's een graadmeter zijn voor iemands doorzettingsvermogen of sterkte van karakter dan ben ik benieuwd naar die onderzoeken?
Of is het aanname bij gebrek aan interesse in een ander en makkelijk om zomaar iets te roepen zonder te weten hoe het echt zit

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:33

Bruintje:

Kesje schreef:
*knip*
Natuurlijk is het vervelend als dat betekent dat je moet letten op wat je eet en hoeveel je beweegt, maar daar kan een ander net zo weinig aan doen als jij zelf. Het is dan toch aan jezelf of je je gewicht belangrijker vindt dan je dieet of andersom. En een ander kan dan vinden dat je uiterlijk belangrijk is dan eten wat je wilt, maar dat is hún mening. Als je maar achter je eigen keuze staat.

;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:35

Shadow0 schreef:
[Nou en? Jij zit er toch ook? Het is toch bovendien helemaal niet aan jou wie er wel of niet in de Mac komt? Als jij een milkshake wilt moet je lekker een milkshake nemen, maar als iemand anders een big mac menu wil is het niet aan jou om daar eigenlijk uberhaupt iets van te vinden.

Zullen we bokt maar opdoeken dan, als niemand een mening mag hebben? }:0

Kesje schreef:
Kijk, als je overgewicht ook invloed heeft op anderen (bijvoorbeeld obese mensen die niet bij een nooduitgang van een vliegtuig mogen zitten, of twee stoelen moeten kopen), dan heeft een ander wel recht van spreken over jouw omvang.

Nee, zoiets mag je niet zeggen, dat is kwetsend :P
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 03-06-16 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:36

@Kesje, je kunt wel degelijk dik worden terwijl je niet teveel eet!
Wat denk je van medicatie (prednison), kankermedicijnen, slecht werkende organen (schildklierafwijkingen) ...

Dikheid door teveel snoepen en eten is inderdaad een kwestie van flink zijn. Daar kan ik zelf over mee praten, ik ben ook niet flink genoeg om van de chocolade af te blijven! Als je stopt met snoepen val je af, snoep je door dan blijf je (te) dik, dat is wel een feit.

Maar dus zeker niet alle mensen die dik zijn geworden, hebben alleen maar teveel gegeten!

Daarnaast moet je ook niet makkelijk denken over mensen met eetstoornissen door psychische problemen. Die zijn ook niet zo opgelost met alleen een beetje wilskracht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:36

SinneJ schreef:
dat bericht begon goed (vrouwen moeten zich beter verzorgen),

Eigenlijk kan ik daar ook al niet mee uit de voeten. Ten eerste het specifiek richten op 'vrouwen' - en dat maakt wel degelijk uit. Vrouwen moeten nog steeds aan allerlei (uiterlijke) idealen voldoen, veel meer dan mannen. Blijkbaar is het uiterlijk van vrouwen nog steeds publiek bezit. :\

Ten tweede, niemand moet zichzelf verzorgen. Als er iets is dat echt je eigen keuze is, is het hoe je met je eigen lichaam om wilt gaan.