Gillbo schreef:Niet heel vervelend bedoelt maar ik wat jij beschrijft is dan misschien niet teveel eten maar waarschijnlijk wel verkeerd eten als het zo weinig is dat de gemiddelde bokker daarop niet zou kunnen functioneren.
Te weinig eten is nl ook een oorzaak van overgewicht
Het eerste dat ik denk: dan kunnen we gebrek aan wilskracht toch alvast uit het lijstje van problemen schrappen. Want we zijn het er dan in elk geval alvast over eens dat het blijkbaar toch niet alleen maar gaat om mensen die de hele dag chips en cola eten.
Ook het makkelijke ideetje over dat het alleen gaat om hoeveel je eet gaat blijkbaar gaat niet op: ook te weinig kan schadelijk zijn.
Daarnaast blijft het feit dat het ene lichaam heel wat anders reageert dan het andere. Ik heb een huisgenoot gehad die geruime tijd heeft geleefd op frikandellen en vruchtjes uit blik. Dat klinkt nauwelijks als een doordacht menu, maar het had op hem heel weinig invloed. En dat geldt voor veel mensen. Heel veel mensen klooien met hun eten, te weinig tijd, te veel, te dit, te dat, en in de meeste gevallen heeft dat nauwelijks gevolgen.
Maar als mensen met een verstoord regelsysteem dat doen, slaat heel het lichaam uit het lood.
Voor je anderen veroordeelt op hoe ze eten, bedenk dan bv hoe je eigen lichaam reageert op allerlei 'onachtzaamheden'. Eet je wel eens te veel, te weinig? Drink je wel eens teveel (alcohol)? Ga je wel eens gigantisch over je grenzen heen omdat je per se iets wilt? In de meeste gevallen voel je je een tijdje minder goed, en veert je lichaam terug. Geen probleem.
Maar denk dan niet "de ander doet het fout, want (je moet niet drinken, te weinig eten, te veel eten, te kort slapen, te lang slapen, te weinig sporten, te veel sporten, te ....)", maar wees daar dan vooral heel blij mee want dat is dus niet voor iedereen zo.