Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:26

prima toch als mensen willen doneren, al vraagt iemand geld voor een zwembad achter het huis.. als iemand dan wil doneren moeten ze dat zelf weten.

Wil je niet doneren of vind je de actie stom.. dan klik je hem toch weg en heb je er niks meer mee te maken.

ik snap je punt wel. maar ach als iemand wil doneren.. en iemand wil het graag (ontvangen..) beide doen het vrijwillig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:28

Ga eens tegen iemand die nauwelijks rond kan komen vertellen dat een paard een eerste levensbehoefte is. Die lacht je vierkant in je gezicht uit. Een paard een eerste levensbehoefte, schaam je.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:30

Het is goed dat er zulke dingen bestaan. Er zijn namelijk altijd wel mensen die het geld echt kunnen gebruiken. Toch zou ik denk ik nooit geld geven in zulke gevallen. Je weet namelijk nooit waar het geld echt voor gebruikt gaat worden, en aan wat voor persoon je het geld geeft.

Laatst zag ik op Facebook een pagina voorbij komen waar werd gevraagd om te doneren om de dierenarts rekening voor een ziek paard te kunnen betalen. Die pagina werd ook gedeeld op verkooppagina's voor paarden en paarden spullen. Dat vond ik persoonlijk wel wat raar overkomen. Ik zou het zelf namelijk nooit kunnen, onbekende mensen om geld vragen omdat mijn paard ziek is.
Misschien vraag ik me dit onterecht af maar ik denk dan, je hebt een paard en je weet dat er met je paard van alles kan gebeuren wat erg duur is. Waarom heb je dan geen potje waarin je geld achter houdt om de dierenartsrekening te kunnen betalen mocht het nodig zijn. Dat bedenk je toch wel van te voren als je ergens aan begint? Ik doe dat in ieder geval wel. Want iedereen die een paard heeft weet dat het een dure hobby is. Een crowdfunding actie starten vind ik dan eigenlijk niet kunnen, dat is mensen om hun geld vragen zodat jij je hobby kan bekostigen. En nu weet ik wel dat het niemand zijn hobby is om een ziek paard te hebben, maar nogmaals de paardensport is je hobby en ik vind dat je er als paardeneigenaar rekening mee dient te houden dat de kosten door bepaalde dingen nou eenmaal erg hoog op kunnen lopen. En als je er geen rekening mee hebt gehouden vind ik dat je niet andere mensen moet vragen om jou probleem op te lossen (in de zin van geld doneren). En natuurlijk is het belangrijk dat het paard de zorg krijgt die hij nodig heeft maar dat hoeft niet van anderen mensen te komen, het is jou paard en jij moet er op voorbereid zijn dat het paard opeens veel zorg nodig heeft (om wat voor reden dan ook) en dat dat duur is en betaald moet worden. Dan moet het niet in je hoofd opkomen om geld aan anderen te gaan vragen voor de zorg die JOU paard nodig heeft.

Maar nogmaals ik vind het fijn voor mensen die zelf kennelijk vinden dat ze geld van anderen nodig hebben ook de mogelijkheid hebben om het te krijgen, dat er mensen zijn die wel geld geven, maar ik zou het zelf nooit doen voor een 'luxe'.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:38

Ik vind een paard ook een luxe. Dat voorop gesteld.
En je moet zorgen dat je geld achter de hand hebt.
Maar wat ik mij afvraag is hoe groot dat potje dan wel niet moet zijn volgens sommige?
Stel je hebt 5000 euro achter de hand (wat al veel is voor de gemiddelde eigenaar denk ik) maar de kosten lopen hoger op dan dat?
Je paard verkopen kan op dat moment ook niet.
Moet dan maar elk paard waarbij het einde potje in zicht komt standaard ingeslapen worden?
Ik heb het dan over een ziek paard... Een paard kopen mogen mensen van mij nog steeds met hun eigen geld doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:42

En ik vind het weer een veel beter idee om een crowdfunding voor een ziek dier op te starten, dan om een nieuw sportpaard te kopen waar je mee naar de olympische spelen wilt, maar daar hoor ik niemand over.

En ook dat laatste mag wat mij betreft, maar vind dat pas een vorm van luxe.

Het kan iedereen overkomen dat een overvol potje leeg is en het einde nog niet in zicht, ik heb er juist respect voor dat je je eigen trots opzij zet voor het dier wat je redden wilt.

Maar goed ik ben er ook zo 1 die een ander alles gunt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:48

ohjajoh6 schreef:
En ik vind het weer een veel beter idee om een crowdfunding voor een ziek dier op te starten, dan om een nieuw sportpaard te kopen waar je mee naar de olympische spelen wilt, maar daar hoor ik niemand over.

Volgens mij is daar wel degelijk commentaar op gekomen destijds.

Maar in diezelfde orde - is sponsoring uberhaupt niet verkeerd dan? Waarom zou je bv wel de bondsploeg sponsoren, waarom sponsoren bedrijven ook op grote schaal voetbal en worden daar ook wel degelijk 'fund raisers' voor georganiseerd, maar zou dat op individuele schaal anders zijn? Waarom hebben we niet elke springwedstrijd een discussie over hoe onnodig dat is?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:50

Ik gun iedereen alles, maar als ik geld weg wil geven, dan doe ik dat liever aan iemand die geen geld heeft om eten te kopen.

Sponsoring is een manier om reclame te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:53

Vraag je dat aan mij shadow?

Want als je mij dan quote, doe het dan wel goed, want ik zeg direct daaronder, dat ik daar ook geen problemen mee heb, maar dit eerder een voorbeeld van luxe vind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:56

Sammyoo schreef:
Ik gun iedereen alles, maar als ik geld weg wil geven, dan doe ik dat liever aan iemand die geen geld heeft om eten te kopen.

Allereerst: het staat je geheel vrij om geld te geven aan wie je wilt. En ook om het niet te geven aan wie je dat niet wilt. :j

Maar op een of andere manier hebben mensen de neiging om niet alleen simpel te denken 'ik geef niet' maar om ook een moreel oordeel uit te spreken over de vraag. En dat snap ik niet zo goed. Want we leven in een wereld waarin vragen (/ manipuleren) om geld aan de orde van de dag is. "Reclame" is immers precies dat: een poging om mensen geld uit te laten geven aan dingen die ze niet per se nodig hebben om zo de mensen met heel veel luxe (CEO's, grootaandeelhouders etc) nog heel veel meer luxe te geven.

Waarom vinden we dat op individueel niveau verwerpelijk, maar zetten we opleidingen op om het op grotere schaal mogelijk te maken?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:00

kimberley82 schreef:
Maar wat ik mij afvraag is hoe groot dat potje dan wel niet moet zijn volgens sommige?
Stel je hebt 5000 euro achter de hand (wat al veel is voor de gemiddelde eigenaar denk ik) maar de kosten lopen hoger op dan dat?
Moet dan maar elk paard waarbij het einde potje in zicht komt standaard ingeslapen worden?
Ik heb het dan over een ziek paard... Een paard kopen mogen mensen van mij nog steeds met hun eigen geld doen.

Inderdaad je potje kan niet oneindig zijn. En er kan altijd wat onverwachts gebeuren. Dan moet je inderdaad op een andere manier aan je geld zien je komen. Maar ik vind niet dat je dan geld kan vragen aan onbekende mensen. Leen bijvoorbeeld geld van mensen in je omgeving. Of je zult andere dingen moeten laten om het te kunnen bekostigen. Ik kan zo een voorbeeld geven van iemand die een actie had opgezet omdat ze niet genoeg geld had voor de dierenartskosten maar het al weer weer over de volgende grote (onnodige) uitgave had.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:03

Shadow0 schreef:
Sammyoo schreef:

Allereerst: het staat je geheel vrij om geld te geven aan wie je wilt. En ook om het niet te geven aan wie je dat niet wilt. :j

Maar op een of andere manier hebben mensen de neiging om niet alleen simpel te denken 'ik geef niet' maar om ook een moreel oordeel uit te spreken over de vraag. En dat snap ik niet zo goed. Want we leven in een wereld waarin vragen (/ manipuleren) om geld aan de orde van de dag is. "Reclame" is immers precies dat: een poging om mensen geld uit te laten geven aan dingen die ze niet per se nodig hebben om zo de mensen met heel veel luxe (CEO's, grootaandeelhouders etc) nog heel veel meer luxe te geven.

Waarom vinden we dat op individueel niveau verwerpelijk, maar zetten we opleidingen op om het op grotere schaal mogelijk te maken?

Uhm omdat we als we wat kopen doordat we een reclame hebben gezien er zelf wat voor terug krijgen wat we dan kennelijk graag willen. :+
En als we geld geven aan een individu dan krijgen we er zelf niets voor terug. Dat is prima als het om een noodzakelijk iets gaat. Niet om een luxe zoals iemands hobby. Ik vind de vergelijking die je maakt niet echt passend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:06

Soms is het geluk van iemand anders ook iets heel moois om terug te krijgen. :j
Dat voedt soms meer dan een bord eten.
(Voor dit weer verkeerd wordt opgevat; eten gaat natuurlijk voor. :+)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:07

Kuggur schreef:
Het is gebedel. En om iets als een paard? Te belachelijk voor woorden. Pas je levensstijl aan bij je inkomen.
En het hebben van een paard hoort daarin een hele lage prioriteit te hebben.

En over prioriteiten gesproken, er zijn nogal wat goede doelen van mensen die zich werkelijk in nood bevinden, waar ik eerder geld aan zou spenderen dan aan één of andere miep in één van de meest welvarende delen van de wereld die haar dure speelgoed niet zelf kan bekostigen....

Dus als je op staande voet word ontslagen gaaf direct je paard eruit? Of heb je geen paard, lijkt me logischer je praat er zo lekker makkelijk over :(
Daarom zijn er zo belachelijk veel paarden te koop. Maar idd ben ik het er mee eens dat als je het van te voren weet dat je het niet kan betalen dan niet aan beginnen ( maar dat lijkt mij logisch)
Edit: ik bedoel dit trouwens niet vals, zo komt het wel over. En ook niet persoonlijk.
Ik snap dat het geen eerste levensbehoefte is. Maar het heeft zeker wel emotionele waarde voor sommige mensen, zou zelf ook nooit zoiets doen maar ook zeker niet veroordelen als iemand zo z'n lieveling en maatje kan houden waarom niet? Omdat het even iets minder financieel mee zit?
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 20-05-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Iedereen mag doen wat men wilt, maar ik geef aan zo'n dingen geen geld. Een paard is een luxe, geen levensnoodzakelijk iets waar je aan dood gaat als je dat niet kan kopen.

Ik kan wel geloven dat het voor sommige mensen met bepaalde problemen een grote hulp kan zijn, maar dan nog is het geen levensnoodzakelijk iets om een eigen paard te hebben, er zijn genoeg andere mogelijkheden om een band op te bouwen met een paard. Ik snap niet zo goed waarom je dan persé daarvoor een eigen paard voor moet hebben ( waar andere dan voor betalen).

Gianti

kimberley82 schreef:

maar ik denk dat je dan jezelf moet afvragen hoe realistisch het is, om dan zoveel geld uit te geven aan een dier? Hele andere discussie, maar ik vind dat mensen ook vaak te ver in gaan met het willen redden en leven redden van levende wezens (mens en dier), met de nodige financiële kosten en problemen tot gevolg, waarbij soms ook de manier van leven vergeten wordt.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:10

KoudbloedKim schreef:
Soms is het geluk van iemand anders ook iets heel moois om terug te krijgen. :j
Dat voedt soms meer dan een bord eten.
(Voor dit weer verkeerd wordt opgevat; eten gaat natuurlijk voor. :+)

Dat is waar. Maar je hebt er op dat goede gevoel na toch vrij weinig aan. Dus vandaar dat ik vind dat die vergelijking niet echt op zijn plaats is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:12

Mwah, daar ben ik het niet persé mee eens.
Wij hebben vorige week één van onze paarden verkocht aan onze bijrijdster en ik kan nog een geweldig gevoel krijgen als ik dat gelukkige koppie weer voor me zie.
Daar kan ik langer op teren dan op een broodje kaas. :j

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:16

KoudbloedKim schreef:
Wij hebben vorige week één van onze paarden verkocht aan onze bijrijdster en ik kan nog een geweldig gevoel krijgen als ik dat gelukkige koppie weer voor me zie.

Dat kan ik wel begrijpen hoor. Maar toch steekt iedereen anders in elkaar en ik denk dat ik tot de grote groep behoor die liever wat koop wat ik nodig heb of leuk vind dan dat ik iemand anders zijn hobby bekostig. En dan heb ik het natuurlijk niet over echte goede doelen, voor mensen in nood etc. Daar geef ik altijd aan en daar kan ik inderdaad ook een goed gevoel van krijgen. Maar niet van het feit dat ik geld zou geven omdat iemand zijn eigen paard niet meer kan betalen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:18

Alsof je weet waar je geld heen gaat als je het in "goede doelen" steekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:20

Jellybeans, ieder persoon is inderdaad anders en maakt andere keuzes. :j

Ik geef dan inderdaad weer niet aan goede doelen waarvan ik niet zeker weet of mijn geld goed terecht komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:21

KoudbloedKim schreef:

Toch gaat dat geweldige gevoel je niet in leven houden. Je broodje kaas wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:22

Daarom zeg ik ook dat eten voor gaat als je moet kiezen. ;)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:22

KellyDV schreef:

Oh maar er zijn ook doelen waarbij je wel zeker weet dat het geld op goede plekken terecht komt. ;)
En daar geef ik met liefde mijn geld aan. Aan mensen die het echt nodig hebben. Voor een paard in Nederland dat hulp nodig heeft zijn andere oplossingen om aan geld te komen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:23

Jellybeans schreef:
KellyDV schreef:

Oh maar er zijn ook doelen waarbij je wel zeker weet dat het geld op goede plekken terecht komt. ;)
En daar geef ik met liefde mijn geld aan. Aan mensen die het echt nodig hebben. Voor een paard in Nederland dat hulp nodig heeft zijn andere oplossingen om aan geld te komen.

Ik denk dat 9 van de 10 x het geld (alles wat je geeft) niet aan komt/of veel minder. :)
Maar dat is natuurlijk een hele andere discussie :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:31

KoudbloedKim schreef:
Daarom zeg ik ook dat eten voor gaat als je moet kiezen. ;)
Exact. Een paard is derhalve ook geen eerste levensbehoefte (alleen de definitie van is al niet op dieren van toepassing), tenzij je er gehakt van maakt, wat wel onder de levensbehoefte geschaard kan worden :7.