Eigen volk eerst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:23

Omdat dit niet de mensen zijn die fijn hier komen wonen en werken.
Dat zijn de mensen eeuwig in de soos.
Die vangen geen vergrijzing op. Kosten alleen maar.
Mensen die de cultuur hebben dat de vrouw aan de aanrecht hoort.
Dat regels er alleen zijn voor de Nederlanders.

Het is maar wat je graag Wilt in de samenleving.
Ik niet dat type mens. Ook niet van oer hollanders met die instelling. Maar die zijn er nu eenmaal. Dan moeten we er alleen niet nog bij gaan halen.

Zie inderdaad hoe het met eerdere islamitische groepen is gegaan.
Daar is meer criminaliteit.
Maar dat benoemen is ineens dan discriminatie.

Leer er van. Maar nee links links
pamperen. Dat mag hier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:28

bruintje123 schreef:
Omdat dit niet de mensen zijn die fijn hier komen wonen en werken.
Dat zijn de mensen eeuwig in de soos.
Die vangen geen vergrijzing op. Kosten alleen maar.
Mensen die de cultuur hebben dat de vrouw aan de aanrecht hoort.
Dat regels er alleen zijn voor de Nederlanders.

Het is maar wat je graag Wilt in de samenleving.
Ik niet dat type mens. Ook niet van oer hollanders met die instelling. Maar die zijn er nu eenmaal. Dan moeten we er alleen niet nog bij gaan halen.

Zie inderdaad hoe het met eerdere islamitische groepen is gegaan.
Daar is meer criminaliteit.
Maar dat benoemen is ineens dan discriminatie.

Leer er van. Maar nee links links
pamperen. Dat mag hier.

het is inderdaad opvallen dat de meeste vluchtelingen naar Duitsland,Nederland of Engeland willen.Frankrijk is absoluut niet in trek.Degene die hier zijn zorgen dat ze snel weer wegkomen naar nederland,duitsland of engeland.Nee,ze krijgen hier geen huis...opvang is minimaal,uitkering net genoeg om niet dood van te gaan.
Ik geef die mensen groot gelijk,als je het ergens kunt krijgen ben je gek als je daar geen gebruik van maakt!
Iedereen die iedere dag twee uur in de file staat om geld te verdienen waarvan de eerste 6 maanden gewoon naar de staat verdwijnt....die is gek.Niet de asielzoekers/gelukszoekers.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:36

Gelukszoeker is en ongelofelijke domme term om te gebruiken. Alsof het een slechte eigenschap is, alsof het voor sommige mensen niet zou mogen, alsof sommige mensen niet verdienen om geluk te hebben, laat staan het op te zoeken.
Even eerlijk zijn naar jezelf: We zijn allemaal gelukszoekers, en de meesten van ons slagen erin om ons geluk te vinden in ons eigen land. Dat is niet voor iedereen zo, moet je dan naar diegenen wijzen die het niet in eigen land vinden en zeggen 'tja maar dan verdien je het gewoon niet, of je hebt niet hard genoeg gezocht', of moet je in de spiegel kijken en je beseffen dat je echt echt enorm veel mazzel hebt gehad dat jij het geluk zo dichtbij kon vinden?

Ik ben een gelukszoeker, en ik ben voor dat geluk naar een ander land verhuist. Omdat dat nou eenmaal is wat er op mijn pad verscheen. Maar ik ben blank en kom niet uit een kansarm land, en dat maakt dat mensen in dit land niet naar mij wijzen als een van de 'slechte' gelukszoekers.
Dat ik uit een Europees land kom en een goede opleiding heb genoten, maakt mij beter dan een ander met een andere huidskleur die die kansen nooit heeft gehad.

Ben jij een gelukszoeker? Ja, want de reden dat je de slogan 'eigen volk eerst' roept is nou precies daarom, omdat jij vindt dat jouw eigen volk meer recht heeft op geluk dan anderen.
Eigen gelukszoekers eerst dus.. gelukszoekers die liever wijzen naar anderen en ze ongevraagd en ongefundeerd allerlei eigenschappen toewijzen om goed te praten wat krom is, dan ervoor zorgen dat we het allemaal beter krijgen. Maar wijzen naar anderen is makkelijker dan je inlezen, researchen, stemmen op mensen die niet alleen voor zichzelf geluk zoeken, en protesteren tegen gelukszoekers die er een potje van maken. En dan bedoel ik niet de kansloze protesten waar je aan een kant van het hek beledigingen roept naar mensen aan de andere kant, die al hun bezittingen in een enkele tas hebben en dan nog ruimte over hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:38

Geerke.
Zeker met je eens dat je het die mensen niet kwalijk kunt nemen door te reizen naar het land waar levenslang alles gratis is.
Wel kwalijk te nemen is dat ze hun normen en waarden hier blijven houden.

Kwalijk dat onze regering niet ingrijpt en dat wij mogen blijven betalen voor mensen die dat nooit gaan doen.
Waar is de bescherming voor ons?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:40

ik ben ook een gelukszoeker...heb het ook gevonden.Zelfs zonder ingewikkelde opleiding.Heb wel in mijn eigen kosten moeten voorzien.Ik kreeg geen huis van de franse staat en ook geen uitkering.Gewoon werken voor de kost.En ook nog slecht betaald.

Die mensen moet je niets kwalijk nemen....onze regering inderdaad wel.En de Nederlandse hardwerkende burger mag dit op gaan hoesten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:41

Drifter
Gelukszoeker staat niet synoniem voor mensen die in een ander land geluk zoeken en daar zelf hard aan bijdragen.
Gelukszoeker staat voor die het doen zonder bijdrage vanuit hunzelf.
Maar het klopt het woord is gewoon asociale profiteurs.
Maar ook dat klinkt niet fijn. Dan maar gelukszoekers.

mirim

Re: Eigen volk eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:45

Bruintje, en wie zegt dat deze 'gelukzoekers' niet een steentje bij willen dragen en willen werken?
Discrimineren is o.a. iedereen over 1 kam scheren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:46

bruintje123 schreef:
Janneke ook jij ja de krant lezen.
Daar wordt gesproken over 60% en zelfs 90% gelukszoeker.
Dan is die 70% van mij heel netjes.

"framing, framing, framing....."

Ik moet de krant gaan lezen...
"De" krant - wij zijn in NL gezegend met een rijk en bont palet aan kranten, met onafhankelijke journalisten. Een groot goed.
(Persoonlijk lees ik dagelijks de verzetskrant Trouw, momenteel in het nieuws vanwege hun aandeel in de publicatie van de Panama Papers, het graaien van de rijke 1%. En let wel: er waren kranten in de westerse wereld die publicatie niet aandurfden....)

Verder noemt schrijfster geen bronnen, dus wat *in 'een' krant genoemd wordt* en niet geboekstaafd stast in een kwaliteitskrant, sorry, dat is roddel uit de derde hand.

Citaat:
Weinig aanname aan. Dat zie je ook gewoon terug in de azc. Ook weer geen aanname.

....welk AZC bezoek jij...?
Met welke mensen praat jij?

Er zijn her en der opstootjes, maar weet je, "het zijn net mensen".
Als ik maanden moest wonen / verblijven zoals de vluchtelingen waar ik mee spreek aan de (huppeldepup) singel in X -, nou, dan werd ik ook wild. Of depressief.

Citaat:
Maar dat sommige liever dat niet in zien dat is een ander verhaal.

Is een beetje vaagtaal, dus wellicht ben ik het nog met je eens ook.
Vrolijk word ik niet aan de (huppeldepup)singel.

(Volgende vraag : wat doe je dan met die ontzetting...? Ik speel met kinderen, zamel kleren in, praat/ luister met/ naar vluchtelingen - dat soort dingen.)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:50

Dat is precies wat ik bedoel dus.. die discussie heb ik hier ook, als vrienden dezelfde dingen roepen over vluchtelingen/immigranten,en ik het na een uur zat ben, met mijn vuist op tafel sla en hard zeg 'je hebt het hier ook over MIJ.'

Dan krijg ik het antwoord dat dat niet zo is, dat ik 'anders' ben. Omdat ik wil en kan werken, omdat ik me aan de regels hou, omdat ik de taal beheers en dat mezelf heb geleerd.
Dat ik dan vraag of ze weten hoeveel mensen in die kampen dat niet zouden willen of kunnen, dat wordt steevast beantwoord met 'zij hebben andere normen en waarden'. Ja, ik ook, mijn norm is namelijk niet een ander bij voorbaat veroordelen en eigenschappen toewijzen, en daar denk jij duidelijk anders over.
'Ze hebben een geloof dat botst met het onze!' Yep, de man in de buurtwinkel hier heeft datzelfde geloof, en je buurman ook, laat staan dat vrouwtje waar je graag een beschuitje mee wil eten naar eigen zeggen. 'Ja, maar die zijn anders.'
Tja...

bruintje123 schreef:
Drifter
Gelukszoeker staat niet synoniem voor mensen die in een ander land geluk zoeken en daar zelf hard aan bijdragen.
Gelukszoeker staat voor die het doen zonder bijdrage vanuit hunzelf.
Maar het klopt het woord is gewoon asociale profiteurs.
Maar ook dat klinkt niet fijn. Dan maar gelukszoekers.

Want al je bezittingen verkopen of achterlaten, het grootste deel van je familie achterlaten in een onzekere situatie omdat ze niet mee kunnen, dagen reizen in de hoop op beter, en met weet ik niet hoeveel mensen in een ruimte wachten tot je een kans krijgt om uit te leggen waarom jij dat geluk verdient, is geen geldige eigen bijdrage?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:12

Hoppa, alle mensen met een uitkering ook het land uit :j met een bijstandsuitkering draag je ook niets bij immers.... Aso profiteurs :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:18

Nee hier een leven lang in de soos is geen bijdrage. Dat heet profiteren van het land dat je opvangt.
Profiteren over de rug van die wel werken.
Ja ook over de ruggen van de vluchtelingen die wél hun best doen.

Janneke. Wat maakt het uit welke azc ik hen gewerkt.
En rotzooi gaan trappen is geen excuus. Want ook dan zie je dat het niet de mensen zijn uit direct de oorlog die rotzooi trappen. Niet de klagers over eten of privacy.

En links over de aantallen zijn er al zoveel geplaatst. In de eerdere topics die gesloten zijn omdat tegenstand niet mag. 60% die ook jij vind in de krant uitgesproken door een minister.
Als ik dat lees in elke krant kun jij dat ook.

Vuurneon.
Mensen die voor de crisis te lam waren om te werken hadden ze er toen ook hard op moeten korten. Heel hard.
Maar ook daar was het pappen en nathouden.
En die mensen weer lachen als jij weer naar je werk ging.
( en dan spreek ik niet over zieke mensen voordat er van alles zelf weer ingevuld wordt)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:25

bruintje123 schreef:
Nee hier een leven lang in de soos is geen bijdrage.

Ja dat bedoel ik dus, mijn vraag was niet of de rest van je leven een in de soos zitten een eigen bijdrage is, maar een hele andere vraag. Daar geef jij dus geen antwoord op maar ontwijkt het. Ze mogen nog niet eens werken en jij hebt ze al veroordeeld tot mensen die de rest van hun leven vrijwillig gaan profiteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:50

bruintje123 schreef:
Mensen die voor de crisis te lam waren om te werken hadden ze er toen ook hard op moeten korten. Heel hard.

Op welke manier had dat de wereld fijner, beter of plezieriger gemaakt volgens jou? Wat had het opgeleverd?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:55

Bruintje, helaas heeft de media (zéker de meeste populaire kranten etc) geen onzijdig standpunt over de vluchtelingen/immigratie/interculturaliteit.
Kranten posten waar mensen wat mensen wíllen lezen, daardoor word de bevolking versterkt in hun gedachtegang ("Zie je wel, het is zo want de krant zegt het ook") en zo blijft de cirkel zich herhalen.

Er zijn zeker vluchtelingen/immigranten die profiteren van het systeem - maar ik ken tig blanke belgen die dat ook doen, zomaar alle immigranten over 1 kan scheren is ontzettend schadelijk en naief imo.
Over criminaliteit hetzelfde - 3/4 berichten over immigranten fixeerd zich op criminaliteit terwijl er ook zoveel goeds gebeurd omtrent die bevolkingsgroep!
Ik als jonge vrouw, opgegroeid in het vlaamse blanke Brugge maar door studies verhuisd naar Molenbeek - ben al vaker lastig gevallen door blanke mannen (catcallen, opdringerig, opmerkingen) dan de typisch stereotype turk. JA, er zijn problemen, maar het stigmatiseren van een hele bevolkingsgroep is bijzonder naief, verblindend en schadelijk. We schoppen toch ook niet alle mannelijke Walen buiten omdat ze wel eens een Dutroux zouden kunnen zijn? Niet alle Duitsers zijn Nazi's?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:06

bruintje123 schreef:
Janneke. Wat maakt het uit welke azc ik hen gewerkt.

Wat voor mij uitmaakt is of je klakkeloos *een* krant napraat, of dat je je ergens echt in hebt vrrdiept.
Citaat:
En rotzooi gaan trappen is geen excuus.

Off topic.
Daar gaat het niet over.
Citaat:
Want ook dan zie je dat het niet de mensen zijn uit direct de oorlog die rotzooi trappen. Niet de klagers over eten of privacy.

Nou, dat is aan de huppeldepup singel in X beslist anders.

Ik geloof er niet in, dat wie uit een oorlog komt zich heilig gedraagt en ik geloof ook niet zo in dat profiteursverhasl - maar het is, afdeling vooroordeel, natuurlijk mogelijk beiden bij elkaar op te tellen. "Alleen wie zich heilig gedraagt komt echt uit de oorlog en is geen profiteur."
Citaat:
En links over de aantallen zijn er al zoveel geplaatst.
off topic: je roept wat en zegt "dat ik als trouwe krantenlezer dekrant maar eens moet lezen (- kennelijk met het idee dat ik dan jouw mening zou gaan delen).
Citaat:
In de eerdere topics die gesloten zijn omdat tegenstand niet mag.

....bedoel je te zeggen dat jij slachtoffer bent?
Misschien ben je dat ook wel...
We hebben al jaren een serie akelige kabinetten, die van mensen eisen dat ze slagen in het leven.
Verschikkelijk.
(Succes hebben zelf is leuk, maar uitgesloten worden omdat je ziek werd, je baan werd wegbezuinigd, etc etc - leuk is beslist anders.

En dan is het idee van 'eigen volk moet eerst' een troost.
Wat gebeurt is dat de buitenlanders de schuld krijgen en het kabinet ontzien wordt - aan beiden weiger ik mee te doen.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:46

Ik zie al een aantal sterke menigen voorbij komen. Ik wil even duidelijk
Maken dat ik het afschuwlijk vind wat deze mensen is overkomen. De titel van het topic heb ik bewust zo gekozen, omdat dit dagelijks door vele land bewoners wordt geroepen. Dit zijn niet mijn eigen woorden.

Deze mensen zijn van harte welkom hier. Ik heb zelf gewerkt op het malieveld op 5/5. Hier heb ik de vluchtelingen zien aankomen en vertrekken. Het was geweldig om te zien dat zij het zo naar hun zin hadden, dus een goede actie naar mijn idee. Vele mensen in mijn omgeving vonden dit belachelijk, waardoor ik een aantal discussies met hen heb gevoerd. Omdat ik de "vluchtelingen crisis" op verschillende manieren wil zien, heb ik dit topic aangemaakt.

Ik vind de situatie nog steeds een beetje dubbel. Deze mensen hebben afgrijselijke dingen mee gemaakt. Ze hebben mensen voor hun ogen zien sterven. De jongere in de vluchtelingen hebben meer mee gemaakt dan menig hollander. Maar er wordt verkeerd met de situatie om gegaan. Mischien moet er meer voorlichting gegeven worden m.b.t het vluchtelingen "probleem"

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:56

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:07

De berichtgeving is zo eenzijdig dat ik ernstig twijfel aan de verstandelijke vermogens van journalisten en daarmee dus het waarheidsgehalte van de berichtgeving.

Daardoor is het imo onmogelijk om een gefundeerde mening te geven.

Ik hoop vooral dat als hier ooit oorlog uitbreekt er een plek is waar ik heen kan gaan. En waar ik veilig ben. Net zoals mijn opa de tweede woning heeft kunnen overleven doordat hem een veilige plek is aangeboden.

Dit gun ik ook de mensen uit Syrië

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:19

Zerline schreef:
Maken dat ik het afschuwlijk vind wat deze mensen is overkomen. De titel van het topic heb ik bewust zo gekozen, omdat dit dagelijks door vele land bewoners wordt geroepen. Dit zijn niet mijn eigen woorden.

Deze mensen zijn van harte welkom hier. Ik heb zelf gewerkt op het malieveld op 5/5. Hier heb ik de vluchtelingen zien aankomen en vertrekken. Het was geweldig om te zien dat zij het zo naar hun zin hadden, dus een goede actie naar mijn idee. Vele mensen in mijn omgeving vonden dit belachelijk, waardoor ik een aantal discussies met hen heb gevoerd. Omdat ik de "vluchtelingen crisis" op verschillende manieren wil zien, heb ik dit topic aangemaakt.

Ik vind de situatie nog steeds een beetje dubbel. Deze mensen hebben afgrijselijke dingen mee gemaakt. Ze hebben mensen voor hun ogen zien sterven. De jongere in de vluchtelingen hebben meer mee gemaakt dan menig hollander. Maar er wordt verkeerd met de situatie om gegaan. Mischien moet er meer voorlichting gegeven worden m.b.t het vluchtelingen "probleem"

Ben blij dat deze mensen het op een leuke en goede manier naar hun zin hebben gehad. Dit zijn nou dan dus ook de mensen voor wie onze opvang, op dit moment, imo bedoeld zou moeten zijn.

Waar het mij om wringt is dat het merendeel wat nu Europa binnen komt, helemaal niet uit oorlog situaties komen en daarom niet persé hun land hoeven verlaten. Als dit nou allemaal fijne en welwillende mensen zouden zijn, is het nog een ander verhaal. De fijne en welwillende mensen zijn mij ook welkom.

Een goede en gewaardeerde kennis van mij, is jaren geleden met zijn ouders uit Syrië hierheen gekomen. Zijn vader voorzag toen al dat het helemaal mis zou gaan. Ze hebben hun best gedaan om zich aan te passen en dat is ze ook gelukt. Ze dragen hun steentje bij aan deze maatschappij en kijken zelf met lede ogen naar wat er nu gebeurd. Zelf zeggen ze, en dat zijn hun eigen woorden, dat wat er nu deze kant opkomt, voor het overgrote merendeel tuig is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:30

Malyma schreef:
Zerline schreef:

Ben blij dat deze mensen het op een leuke en goede manier naar hun zin hebben gehad. Dit zijn nou dan dus ook de mensen voor wie onze opvang, op dit moment, imo bedoeld zou moeten zijn.

Waar het mij om wringt is dat het merendeel wat nu Europa binnen komt, helemaal niet uit oorlog situaties komen en daarom niet persé hun land hoeven verlaten. Als dit nou allemaal fijne en welwillende mensen zouden zijn, is het nog een ander verhaal. De fijne en welwillende mensen zijn mij ook welkom.

Een goede en gewaardeerde kennis van mij, is jaren geleden met zijn ouders uit Syrië hierheen gekomen. Zijn vader voorzag toen al dat het helemaal mis zou gaan. Ze hebben hun best gedaan om zich aan te passen en dat is ze ook gelukt. Ze dragen hun steentje bij aan deze maatschappij en kijken zelf met lede ogen naar wat er nu gebeurd. Zelf zeggen ze, en dat zijn hun eigen woorden, dat wat er nu deze kant opkomt, voor het overgrote merendeel tuig is.

Heel triest, want er zitten veel Syrische vluchtelingen in de AZC's die hier recent zijn gekomen en doodgoeie mensen zijn. Erg hé, dat mensen zelfs hun landgenoten generaliseren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:44

Vluchtelingenverdragen zijn er 1 voor politieke vluchtelingen. Dus de mensen die als geweten dienen voor een regime die daar niet tegen kan. Daarvoor is opvang ook absoluut noodzakelijk en terecht.

De mensen die nu deze kant op komen zijn door geopolitiek gekonkel en of klimaatveranderingen op drift geraakt. Kunnen wij al deze mensen opvangen? Nee. Onze infrastructuur (gezondheidszorg voorop) kraakt nu al in zijn voegen. Door trauma, een tekort aan artsen in land van herkomst en onderweg opgelopen ziekten (bv tbc, al dan niet de multiresistente versie, wat 18 maanden verpleging in isolatie kost) doen zij hier een groot beroep op de ziekenhuizen, huisartsen, etc. de nodige manuren zijn er niet.

WOI & WOII vluchtelingenstromen met deze situatie vergelijken klopt niet. Die mensen zijn opgevangen in buurlanden en andere landen met een vergelijkbare staatsvorm en culturele basis. Die basis is niet zo zeer christelijk (al was dat toen wel een stuk duidelijker aanwezig dan nu), maar je identiteit als zijnde mens. Niet christen of moslim, homo of hetro, man of vrouw, maar MENS. En die waarde is waar het schoentje nu zo gigantisch wringt. Hier in de westerse wereld is dat boven alles ten eerste mens zijn (de rest is persoonlijk en dus een privé zaak) gebruikelijk. Het is de fundering onder de stabiliteit die onze welvaart mogelijk heeft gemaakt, maar lang niet alle culturen/landen zijn zo ver. Dat groepen mensen hier heen komen voor die stabiliteit kan ik snappen, maar dat daar vervolgens door het vasthouden aan eigen normen en waarden fors aan gezaagd wordt wil ik niet accepteren. Wat de gevolgen zijn van zulke levensvisies is in bijna elk journaal te zien. Het wel inzien van de waarde van stabiliteit voor welvaart, maar het vertikken er zelf aan te werken of dat nu daar of hier is, is funest voor elke samenleving waarin zulke groepen/individuen zich vestigen.

Vergrijzing opvangen is bs, ons economisch model moet op de schop. Bomen groeien niet tot in de hemel, zij groeien enkel totdat de zwaartekracht sterker is dan de sapstroom. Ook het huidige economische model moet door externe factoren op een gegeven moment stoppen met groeien. Meer van hetzelfde zoals meer arbeiders (babyboom na de oorlog) is daar geen antwoord op, de externe factoren blijven hetzelfde.

En voor wie ons koloniaal verleden er weer bij sleept. 90+% van de bevolking hier was net zo goed de sjaak als de mensen die daar voor 2e rangs wezen (mens noemen was al moeilijk) werden gezien. Waar denk je dat die "wij hebben een hoge status"-houding en wij vs zij gedrag vandaan kwam? Mars? Je eigen groep en leiders op een voetstuk zetten is al zo oud als de mensheid en iets wat op alle continenten en culturen voor kwam. Het werd alleen steeds minder acceptabel (of praktisch gezien de economische ontwikkelingen) om zo met je directe buren en die in het volgende dorp om te gaan. Dan het ego strelen maar wat verder op zoeken. Maakt dat de gewone bevolking waar dan ook verantwoordelijk voor de groep (10% ongeveer) die de beslissingen hierover maakt en er ook het echte profijt van krijgt? Nee. Die dragen enkel de kosten zonder er iets van voordeel voor terug te zien.

Eigen volk eerst is een beladen kreet, terwijl het eigenlijk enkel stelt : In het huwelijk tussen volk en staat, is de verantwoordelijkheid van de staat ten eerste het volk dat de staat vertegenwoordigd. En hoewel gasten zeker welkom zijn, zijn er limieten aan wat kan gezien die al aangegane verantwoordelijkheden. Nu er mensen terecht hun "echtgenoot" zijnde de staat aan spreken op die verantwoordelijkheid, zijn de rapen gaar. Niet zo gek, want gewezen moeten worden op je verantwoordelijkheden is meestal pijnlijk en beschamend. Maar wie is hier fout? Niet het volk, wel de staat die zijn beloften als echtgenoot niet na wil komen, omdat er gasten zijn. Dat is in elk huwelijk onacceptabel, dus ook in dit geval.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:46

Lieveli, Ik denk niet dat hij deze mensen bedoeld. Ze zijn er zelf vandaan gekomen, kan natuulijk zijn dat ze wel weten waar ze het over hebben..

Overigens, ze zijn hier als politiek vluchteling naar toe gekomen, ze zouden nu allang onthoofd zijn, als ze toen niet weg waren gegaan.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 15-05-16 02:21, in het totaal 4 keer bewerkt

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:53

tamary schreef:
Vluchtelingenverdragen zijn er 1 voor politieke vluchtelingen. Dus de mensen die als geweten dienen voor een regime die daar niet tegen kan. Daarvoor is opvang ook absoluut noodzakelijk en terecht.

De mensen die nu deze kant op komen zijn door geopolitiek gekonkel en of klimaatveranderingen op drift geraakt. Kunnen wij al deze mensen opvangen? Nee. Onze infrastructuur (gezondheidszorg voorop) kraakt nu al in zijn voegen. Door trauma, een tekort aan artsen in land van herkomst en onderweg opgelopen ziekten (bv tbc, al dan niet de multiresistente versie, wat 18 maanden verpleging in isolatie kost) doen zij hier een groot beroep op de ziekenhuizen, huisartsen, etc. de nodige manuren zijn er niet.

WOI & WOII vluchtelingenstromen met deze situatie vergelijken klopt niet. Die mensen zijn opgevangen in buurlanden en andere landen met een vergelijkbare staatsvorm en culturele basis. Die basis is niet zo zeer christelijk (al was dat toen wel een stuk duidelijker aanwezig dan nu), maar je identiteit als zijnde mens. Niet christen of moslim, homo of hetro, man of vrouw, maar MENS. En die waarde is waar het schoentje nu zo gigantisch wringt. Hier in de westerse wereld is dat boven alles ten eerste mens zijn (de rest is persoonlijk en dus een privé zaak) gebruikelijk. Het is de fundering onder de stabiliteit die onze welvaart mogelijk heeft gemaakt, maar lang niet alle culturen/landen zijn zo ver. Dat groepen mensen hier heen komen voor die stabiliteit kan ik snappen, maar dat daar vervolgens door het vasthouden aan eigen normen en waarden fors aan gezaagd wordt wil ik niet accepteren. Wat de gevolgen zijn van zulke levensvisies is in bijna elk journaal te zien. Het wel inzien van de waarde van stabiliteit voor welvaart, maar het vertikken er zelf aan te werken of dat nu daar of hier is, is funest voor elke samenleving waarin zulke groepen/individuen zich vestigen.

Vergrijzing opvangen is bs, ons economisch model moet op de schop. Bomen groeien niet tot in de hemel, zij groeien enkel totdat de zwaartekracht sterker is dan de sapstroom. Ook het huidige economische model moet door externe factoren op een gegeven moment stoppen met groeien. Meer van hetzelfde zoals meer arbeiders (babyboom na de oorlog) is daar geen antwoord op, de externe factoren blijven hetzelfde.

En voor wie ons koloniaal verleden er weer bij sleept. 90+% van de bevolking hier was net zo goed de sjaak als de mensen die daar voor 2e rangs wezen (mens noemen was al moeilijk) werden gezien. Waar denk je dat die "wij hebben een hoge status"-houding en wij vs zij gedrag vandaan kwam? Mars? Je eigen groep en leiders op een voetstuk zetten is al zo oud als de mensheid en iets wat op alle continenten en culturen voor kwam. Het werd alleen steeds minder acceptabel (of praktisch gezien de economische ontwikkelingen) om zo met je directe buren en die in het volgende dorp om te gaan. Dan het ego strelen maar wat verder op zoeken. Maakt dat de gewone bevolking waar dan ook verantwoordelijk voor de groep (10% ongeveer) die de beslissingen hierover maakt en er ook het echte profijt van krijgt? Nee. Die dragen enkel de kosten zonder er iets van voordeel voor terug te zien.

Eigen volk eerst is een beladen kreet, terwijl het eigenlijk enkel stelt : In het huwelijk tussen volk en staat, is de verantwoordelijkheid van de staat ten eerste het volk dat de staat vertegenwoordigd. En hoewel gasten zeker welkom zijn, zijn er limieten aan wat kan gezien die al aangegane verantwoordelijkheden. Nu er mensen terecht hun "echtgenoot" zijnde de staat aan spreken op die verantwoordelijkheid, zijn de rapen gaar. Niet zo gek, want gewezen moeten worden op je verantwoordelijkheden is meestal pijnlijk en beschamend. Maar wie is hier fout? Niet het volk, wel de staat die zijn beloften als echtgenoot niet na wil komen, omdat er gasten zijn. Dat is in elk huwelijk onacceptabel, dus ook in dit geval.

:wow: _/-\o_

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 03:22

Als iemand echte informatie wil, van iemand die dagelijks werkt op een AZC, met vluchtelingen, en die werkelijk weet hoe het er hier aan toe gaat, laat het dan weten, ik wil alle vragen beantwoorden. Sterker nog; ik zit op dit moment op het AZC mijn werk te doen (en oké, stiekem een beetje te bokken).

Helaas worden sommige mensen hier niet gehinderd door enige vorm van kennis, danwel intelligentie. Ik zou heel graag deze onwetendheid helpen verminderen, omdat ik voordat ik hier kwam werken ongeveer hetzelfde erin stond, en inmiddels een lesje nederigheid heb gehad. Dus, oprecht, als je geïnteresseerd bent in hoe het er werkelijk op dagelijkse basis aan toe gaat, kom maar op! Ik zal alles zo open en eerlijk proberen te beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 06:55

Vooropgesteld: ook ik heb medelijden met iedereen! Die in een onmogelijke situatie zit en als je dan de kans krijgt om in een ander land weer heel misschien een leven voor jezelf en gezin kan opbouwen, greep ik die ook met beide handen aan.

Maar ik kan werkelijk waar niet begrijpen, dat Nederland zijn "eigen" armen en ouderen zo vreselijk vergruisd: mensen met schulden krijgen boete op boete en komen alleen maar dieper in de ellende en hoe dat het met de ouderen gaat lusten de honden al helemaal geen brood van.

En gek genoeg zijn het vaak juist deze mensen die een ander nog zullen helpen ook, juist omdat zij weten hoe dat het voelt.
Het is over het algemeen de middenklasse verdieners en hoger, die zoveel haat verspreid.
( wat ik bv lees op fb)

Dus ja, met die gedachte in het achterhoofd, zou het misschien wel zo fijn zijn om het "eigen volk" eerst eens te helpen, kunnen zij nog meer voor de "anderen" doen.