Deurwaarder veilt kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:56

Hier zit het nog redelijk in elkaar Ohjajaoh.

er zijn echt vele vele landen in de wereld (de meeste).. waar je veel sneller zonder pardon op straat wordt gezet. geen of matig sociaal stelsel en zorg.. daar zit je als je ziek wordt al snel met je hand omhoog langs de straat.

Natuurlijk is het onmenselijk, maar gewoon niets doen is ook geen optie.

Je betaalt in alles mee voor wanbetalers.
Als er nooit ergens winkeldiefstal plaats zou vinden, zouden de kosten van goederen omlaag kunnen.. want de prijs van jatwerk wordt meegenomen in wat je voor je boodschappen betaald.
Je energieprijs is mede bepaald op het feit dat er een bepaald deel van de energie wordt afgenomen maar nooit betaald.

je huurprijs is mede bepaald op wat een huurbaas/vereniging aan kosten maakt.. dat is dus inclusief het najagen van wanbetalers, uitzettingen, tijd en energie in het aanschrijven van iedereen, mensen die met de noorderzon vertrokken zijn..

als een bedrijf niets zou doen kan het het hoofd niet lang boven water houden, want ook zij hebben mensen die geld moeten zien voor hun diensten.. gevolg, de kosten worden doorberekend naar de klanten..

de mensen die uitgezet worden, krijgen echt wel de nota voor de procedure, maar die is niet dekkend.. vaak is er al maanden zo niet jaren aan vooraf gegaan.

de echt schrijnende gevallen die echt alle centen moeten gebruiken om hun kinderen te voeden. dus niet ergens dingen op de pof kopen, wel een ipad hebben, of een goede computer, een hoog internet abonement etc.. Zijn echt geen 25.000.. Er zijn zoveel opties die je kunt bewandelen voordat er echt uitgezet wordt, dat je slechts een minimale fractie van dat aantal overhoud dat echt zo klem zat dat het idd eten of dak werd.

en voor die mensen zou er onmiddellijk een hulptraject moeten worden opgezet, nog voor de uitzetting.. van mijn part staat er een containerwoning klaar waar ze hun zaakjes op orde kunnen brengen voor een zeer zeer lage of zelfs geen huurprijs.

Anoniem

Re: Deurwaarder veilt kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:31

Ik ben het daar wat de vele opties die er zijn om te bewandelen dus echt niet mee eens:

Maar 1 simpel voorbeeld en zo kan ik er nog vele meer opnoemen:
Gezin, 2 kinderen, pa kostwinner en koophuisje, pa raakt baan kwijt. Eerst krijgen ze al 2 of 3 maanden geen ww want eerst je oprotpremie (als je die al hebt gehad) opeten, moet je dan na een half jaar de bijstand in, krijg je ook niks totdat je je huis hebt verkocht en dat geld hebt opgegeten.
Hoe hard ga je dan?
En dan zit je eenmaal diep in de ellende, dus ja dan kan ik mij voorstellen, dat mensen de deur niet meer opendoen en met lood in hun nek, vet in de schulden komen om de kids te blijven voeden.
Stille armoede is nog veel groter dan die 25.000 die al zonder woning zitten.

Ik blijf het schrijnend vinden dat de overheid vooral, het in de schulden komen zo vercriminaliseerd. Want uiteindelijk maken wij zelf het probleem groter en groter, door het zo de rug toe te keren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:45

ohjajoh..

Absoluut, het is naar als je je eigen huis moet opeten eerst..
Heb ook in die situatie gezeten..

Maar dat is vervelend en naar, maar niet schrijnend.. De man heeft een dak, kan eten..
alleen hij moet opmaken wat hij heeft, voor hij de boel opgegeten heeft..

Maar zelfs met eigen huis.. Op dit moment, als je verwachte opbrengst van de woning zo tegen valt dat je een enorme restschuld zou overhouden, is het mogelijk om een tot een bepaalde max, aanvullende uitkering te krijgen, dit wordt een lening en moet je terugbetalen op het moment dat je weer inkomen hebt.

dit is om te voorkomen dat je je huis verkoopt, met een restschuld en uiteindelijk meer moet betalen aan huur dan je voor je lage hypotheek betaalde.

Als je je huis verkoopt, zit je niet direct in de ellende als je dat doet voor je in de ww raakt.
Je hebt namelijk ook nog je arbeidsongeschiktheidsverzekering in je hypotheek die de kosten drukt neem ik aan.. plus de mogelijkheid tot een aanvullende uitkering als het echt nodig is.. dat geeft je genoeg tijd om je huis voor een reele prijs te verkopen..

daarna ben je maar een oetlul die net als een groot deel van Nederland sociaal moet huren.. Maar dat is niet schrijnend, dat is alleen geen huiseigenaar meer zijn.

Natuurlijk moet je eerst je eigen geld opeten, hoe poedersuiker ook..

Het zou toch van de zotte zijn, dat iemand die een laag inkomen heeft, belasting betaald en daardoor nauwelijks geld overhoud, en daaruit wordt dan een uitkering gegeven aan iemand met bijwijze van spreken 25.000 euro op z'n rekening en een hoop geld in bakstenen?

Ja het is poedersuiker.. ik kan er zelf over meespreken.. Maar hoe banketstaaf ook, ik vind het wel terecht.

van ww + huis verkopen omdat het te duur wordt > grote ellende is nog vele stappen.. gelukkig zijn er zelfs opties die de tijd geven om je huis redelijk te kunnen verkopen. Als je daarvoor hebt ingezet, heb je daarna ook nog je NHG die je restschuld wegpoetst, helemaal of ten dele als je buiten je eigen schuld om je woning met schuld moet verkopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:48

Ohjajoh6
Er zijn verschillende voorzieningen als je met een hypotheek zit en een te laag inkomen hebt:
Citaat:
Hypotheek

De grootste kostenpost is waarschijnlijk je hypotheek. Als je een lening met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebt afgesloten, kun je gebruik maken van de zogenaamde Woonlastenfaciliteit. Als je je maandelijkse last niet kunt betalen, wordt het bedrag dat je tekort komt bijgeschreven op je lening. Zo wordt je lening maximaal 9 procent hoger dan de hoofdsom. Heb je geen verzekering die onder de NHG valt? Ook dan kun je een verzoek hiertoe indienen, maar de geldverstrekker hoeft hier niet aan mee te werken.

Een andere optie (ook bij niet NHG-hypotheken) is bij de geldverstrekker verzoeken om een tijdelijke opschorting van de aflossingstermijnen. Je lost dan tijdens de overbruggingsperiode naar een nieuwe baan niet af. Je kunt ook beslissen om een extra lening af te sluiten, om de periode te overbruggen en te voorkomen dat je lening moet worden verkocht. Zorg dan wel altijd dat je goed naar de voorwaarden kijkt.

Wordt je fiscale renteaftrek nu per jaar berekend? Dien dan bij de belastingdienst een verzoek in om maandelijks een voorlopige teruggaaf te krijgen.

Bij je gemeente kun je navragen of je recht hebt op een woonkostentoeslag, dat is een tijdelijke inkomensaanvulling die je kunt vergelijken met huursubsidie. Mocht het zo ver komen dat je moet onderhandelen met schuldeisers, dan kun je ook de hulp inroepen van de Gemeentelijke Krediet Bank (GKB). Als je woning verkocht moet worden, dan kun je de woning het beste zelf te koop aanbieden. Bij een gedwongen verkoop, valt de verkoopprijs vaak fors lager uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:51

Ook kun je je overwaarde al opeten voordat het huis verkocht is;
Dan krijg je een (bijstands-)uitkering op basis van een lening.
Die wordt terug betaald na verkoop woning.

Wij hebben gelukkig een NHG hypotheek waardoor onze restschuld niet zo hoog zal zijn; mits we andere lasten (zorg, g/w/l, belasting) wel blijven betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:02

Maar waar moeten ze van eten dan? Als ze geen bijstand krijgen, totdat het huis is verkocht? En dan moet je toch maar heel hard gaan bidden, dat ze het aan de straatstenen kwijt kunnen raken, zonder torenhoge restschuld, waar je naderhand met een bijstandsuitkering toch ook nooit van je lang zal zijn levensdagen uitkomt?

En dan mijn volgende punt;
Dan zit je dus eenmaal aan de grond, bent dakloos, dus ook nergens ingeschreven. Dan is de overheid daar, om er voor te zorgen dat je geen uitkering meer krijgt, want je staat niet ingeschreven in het GBA (want niemand schrijft je bij hun in met dikke schulden, volkomen logisch ook), je krijgt nergens meer een toeslag op, maar wel boete op boete, omdat je verplicht ziektekosten verzekerd hoort te zijn, maar zonder GBA, dat dus ook een probleem is?

Echt hoor ik wens dit mijn ergste vijand nog niet toe...

En het voorbeeld wat jij aanhaalt Brainless, zit ook al zo vol met "als" en "misschien", het grootste gedeelte valt overal buiten de boot en komt er daardoor ook nooit meer uit.

Dat laatste wat jij noemt Brainless is dan weer nieuw voor mij; ik weet niet beter als dat je gewoon eerst je huis moet verkopen en opeten, voordat je ook maar iets aan bijstand krijgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:07

Je kan je inschrijven bij oa het Leger des Heils om een postadres te krijgen en zo een uitkering te kunnen aanvragen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:10

In geval van situaties "hier komen we nooit meer uit" is de WSNP "bedacht". Om mensen met een uitzichtloze situatie een strohalm te bieden.
Een strikte regeling maar met enorm cadeau aan het einde.

Je moet rare dingen hebben uitgevreten (of een schuldenlast hebben waar met budgetbeheer/bewind ook nog wel uit te komen is) willen ze je niet toelaten.

Vaak wachten mensen te lang. Zijn te trots om hulp te zoeken, communiceren niet meer...
Allemaal heel logisch! Maar je graaft jezelf in.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 12-05-16 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:13

als dakloze kun je je ook inschrijven bij een aantal gemeenten, zelfs als je daar niet woont Ohjajoh,
dan krijg je een daklozen uitkering. Er is zelfs dan een kleine vergoeding voor je reiskosten om je te melden bij het arbeidsbureau.

Van een kale kip kun je niet plukken, want ze mogen niet alles opeizen.. Dus juist volledig aan de grond kun je rustig opduiken en een daklozen uitkering nemen, want daar mogen ze bijna geen cent van plukken.

Het voorbeeld dat Brainless aanhaalt is niet als/misschien.. maar de normale weg..
1. hypotheek zonder NHG is bewust risico's nemen bij de koop van je huis
2. hypotheek zonder verzekering voor verlies van inkomen is bewust nemen van risico's..

1 en 2 zijn de instelling 'gebeurd' mij niet, of ik los het dan wel op. Maar goed. stel dat je ooit zo was.

3. geldschieters willen altijd hun geld terug zien, verkoop met grote verliezen = groot verlies, is dus niet in het voordeel van de geldschieter. Daarom staan ze altijd open voor maatwerk afspraken om te zorgen dat er nog iets binnen komt en dat de eigenaar weer in staat zal zijn om zijn verplichtingen na te komen.. Wel kan het zijn dat je later dan wel wat extra moet betalen.

4. wanneer er geen zicht is op herstel, dan zal er verkocht moeten worden.. Verkoop tegen de hoogste prijs is in het voordeel van de geldschieter.. dus het liefst zien ze dat je zelf op de normale manier verkoopt.

5. bij struisvogelpolitiek of niet nakomen van 4. komt de deurwaarder en krijg je na herhaaldelijke bezoeken en het niet komen tot een oplossing de optie om de bank toestemming te geven het huis namens jou te verkopen. Dit zal voor een lager bedrag zijn, want spoedige verkoop om de oplopende achterstanden zijn nu nodig.. Maar het zijn geen bodemprijzen.. de verkoop mag niet lager dan zoveel procent onder de WOZ.. Dit is wettelijk bepaald.

6. als je 5 dwarsboomt, niet wilt, of negeert.. dan komt de veiling pas in zicht.. dan neemt de geldschieter genoegen met wat hij ook nog maar kan krijgen voor de woning omdat er geen andere oplossing is.

6 kan ook bereikt worden door niet meewerken aan bezichtigingen, of niet onderhouden van tuin of binnen een bende in stand houden, zodat geen kijkers de woning willen hebben.

Maar tussen 4 en 5 zitten al maanden tot een jaar.. de geldschieter moet namelijk aantonen dat hij er ook van alles aan gedaan heeft om tot een oplossing te komen als 6 ooit in beeld komt.

van 5-6 zitten ook maanden tot een jaar.. immers de woning moet een kans krijgen om verkocht te worden op de juiste manier.. dit moet aangetoond worden bij de rechtbank om uberhaupt de woning te mogen veilen. sommige huizen in min of meer vrijwillige 5. staan meer dan een jaar te koop voor er een keer een koper is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:20

Ik begrijp waar jullie vandaan komen hoor, maar ik vind het jammer, dat jullie niet willen inzien, dat het echt niet altijd zo gemakkelijk geregeld kan worden allemaal.
Als dat namelijk echt zo was, dan stonden er nu ook niet zo vreselijk veel op straat (letterlijk) tenslotte, dat is echt niet altijd maar aan de persoon zelf te wijten.

En niet vervelend bedoelt, maar de schuldhulpverlening zit zo barstensvol, dat je daar ook niet zo gemakkelijk meer inkomt; daar zijn tegenwoordig zoveel regeltjes voor, dat je er bijna niet meer inkomt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:27

Het is ook niet makkelijk Ohjajoh..
sterker nog

het is overal vragen, smeken en met je billen bloot.
alles moet op tafel komen, overal moet eerlijkheid over zijn..

mensen raken vaak te diep in de oliebol, doordat ze te lang blijven modderen en uit schaamte hun mond niet meer opendoen.. Immers, het is nogal wat om je zeggenschap kwijt te raken en je hand te moeten ophouden.. plus ze moeten ineens alles van je weten etc etc etc.

dus men blijft jongleren tot de ballen aan alle kanten vallen.
dan is er zoveel stress en zijn de dreigingen ineens allemaal reëel waardoor je niet meer reeel denkt en de wegen niet meer kunnen zien.

Nu kun je zeggen, maar dan moet er eerder geholpen worden, als men nog wel helder erin staat en er nog opties zijn.. Maar dat is vaak het moment dat mensen dus nog zwijgen en doen alsof ze het kunnen redden (en er soms ook van overtuigd zijn). regelingen worden dan afgesproken, maar ergens anders vervallen ze weer, ondertussen is er elders weer een andere regeling en wordt een niet zo belangrijke nota maar even uitgesteld.

Pas als er vele dossiers op 1 tafel liggen, dan weet een deurwaarder eigenlijk pas goed wat er nu allemaal speelt en hoe reeël de kansen zijn voor een schuldenaar voor het naleven van een regeling die voorgesteld wordt. Maar tegen die tijd zitten veel schuldenaren al zo diep in de oliebol, dat ze de gesprekken ontwijken uit angst dat alles wordt afgenomen.. Terwijl er juist in dat stadium nog heel veel gedaan kan worden. Het moment dat je eigenlijk door de mand valt en de schone schijn en jongleren vervallen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-05-16 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:28

Ik ontken nergens dat het moeilijk of zwaar k*t is.
Ook niet dat het hun eigen schuld is en dat ze het maar moeten uitzoeken.

Maar helaas zie je dat mensen een huis kopen en alles onderzoeken maar niet weten wat ze moeten doen als ze zwaar in de problemen zitten.
Naast de schuldhulpverlening is er ook de schuldsanering.

Als je jezelf persoonlijk failliet laat verklaren (via de rechtbank) kom je daar zeer makkelijk terecht.
helemaal met een huis wat onderwater staat met amper inkomen.
Is niet makkelijk; absoluut niet, je gaat echt terug naar het absolute minimum.
Maar bent dan wel na een x aantal jaar van al je schulden af.
Je krijgt leefgeld en daar zul je het mee moeten doen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:29

Niemand zegt dat sommige verhalen niet schrijnend zijn. En ja, de bureaucratie komt soms je strot uit. Maar in verhouding doet Nederland het zo slecht nog niet.

Er wordt soms zo met het vingertje gewezen naar de "verschrikkelijke deurwaarder" maar het ligt echt niet aan die persoon. Er zit een opdrachtgever achter die soms ook niet anders kan, anders gaan ze zelf het schip in.

En ja de schuldhulpverlening zit barstensvol. Aanvraag wnsp met voortraject duurt twee jaar (hoewel er wegen zijn dat het sneller kan), aanvraag bewind duurt zo'n zes maanden maar in de tussentijd kan budgetbeheer van start...

Feit is dat mensen te laat met een hulpvraag om de hoek komen. Heel logisch, je wilt het eerst zelf regelen. Maar zodra je merkt "ik ga mijn kop in het zand steken" zoek dan hulp. Het ontzorgt en geeft vaak een betere uitkomst dan wanneer je jezelf helemaal afsluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:37

Dank je ElenaMM77, dat is precies wat ik bedoel duidelijk te maken.

Maar dan nog ben ik van mening dat men 9 van de 10 x in eerste instantie, dus ook als men gelijk aan de bel trekt!, met zijn neus tegen de deur loopt, van het kastje naar de muur en weer terug gestuurd word, dat het op een gegeven moment echt niet zo heel vreemd is dat mensen het opgeven, want ze weten echt niet meer waar ze het zoeken moeten. En dat is precies het punt, waarop het dus al veel te ver is gegaan en men er niet meer uit kan komen.

Ik blijf van mening dat het iedereen kan overkomen en ik vind het dus ontzettend schrijnend dat men zich dus zo doodschaamt, als je zonder eigen schuld zo in de ellende komt.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:38

De dierenbescherming heeft zich ermee bemoeit,de kat wordt niet geveild en mag bij zijn baasjes blijven..

De deurwaarder is zelf niet meer voor commentaar bereikbaar.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:40

Er heerst gewoon een heel groot taboe terwijl het iedereen kan overkomen.

Ja, je hebt mensen die zich helemaal suf hebben besteld op afbetaling bij postorderbedrijven. Maar ook mensen met gewoon domme pech...

Ook wanneer alles prima geregeld lijkt kan je een half jaar daarna in een bodemloze put zijn beland.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:34

ohjajoh6 schreef:
Facebook staat anders vol met de schrijnende gevallen;

Een gezin, waarvan de moeder terminaal ziek is en de vader het niet meer ophoesten kan allemaal en dus het huis word uitgezet met 2 kinderen.

Of een ouder echtpaar, ook de vrouw ernstig ziek en in een rolstoel, die je ziet bivakeren in het bushokje voor hun woning, met hondje op schoot trouwens, omdat ze er uit geknikkerd worden.

En dat zijn maar enkele voorbeelden, ik ga die uit mijn directe voormalige omgeving natuurlijk niet noemen.

Vaak als je wel van te voren aan de bel trekt, wilt niemand wat voor je regelen en als het te laat is, is het mooi te laat...
Ik weet dat het een stuk erger is in Nederland, als dat men wilt laten overkomen.

en dan nog weten we daar het verhaal niet achter, ook vreemd als vrouw huis is uit gezet dat ze al die tijd wel geld heeft gehad om de hond eten te geven? had ze dus al op kunnen bezuinigen.

'oprotpremie' staat los van ww en hoef je dus niet op te snoepen. (zelf in situatie gezeten dus weet ervan)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:47

ariatje schreef:
Ik vind het aan ieder menselijk aspect voorbij gaan.

Geld regeert tegenwoordig over menselijkheid. Kan me nog iets herinneren van een veiling bij Patty Brart waarbij de knuffels van dochterlief onder de hamer gingen en ze er geen meer mocht uitzoeken.

Het wordt hoog tijd dat de praktijken van deurwaarders aan banden worden gelegd. Zaken worden ver onder de waarde verkocht, zo ook met huizen. De macht van geld is volledig uit proportie gekomen. Er is nog nooit zoveel armoede en zoveel uithuiszettingen geweest. Te zot voor woorden in onze maatschappij.

Steeds meer "normen" waar Nederland ooit voor stond zijn "verkocht" aan de hoogste bieder. Nu zitten we met de ellende. Straks ook nog de kerncentrales in de verkoop.... Korte termijn politiek!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hoe hard de maatschappij hierin geworden is, is wel af te lezen aan de vele berichten in het topic die hier nog achter staan ook.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:15

Het aantal mensen wat gewoonweg op te grote voet leeft is de afgelopen jaren ook sterk gestegen. Los van de mensen die in de problemen zijn gekomen door bijvoorbeeld werkloosheid of scheiding.

En hard?
Het is vreselijk dat het nodig is, maar het is onmogelijk iedereen een hand boven het hoofd te houden. Dan krijgen we nog meer een domino-effect.

Je gaat niet direct rock-bottom. Voor die tijd zijn vele stations gepasseerd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:47

Mijn kat is als een gezinslid. Als alternatief mogen ze mijn irritante broertje wel mee nemen :') (soort van grapje)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:52

miss_lizje schreef:
Mijn kat is als een gezinslid. Als alternatief mogen ze mijn irritante broertje wel mee nemen :') (soort van grapje)

Levert zo'n broertje veel op dan :7

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:31

Wel als 'ie kan stofzuigen, koken, afwassen, vegen, tuinieren, strijken :Y)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:37

xxCYNNxx schreef:
ariatje schreef:
Ik vind het aan ieder menselijk aspect voorbij gaan.

Geld regeert tegenwoordig over menselijkheid. Kan me nog iets herinneren van een veiling bij Patty Brart waarbij de knuffels van dochterlief onder de hamer gingen en ze er geen meer mocht uitzoeken.

Het wordt hoog tijd dat de praktijken van deurwaarders aan banden worden gelegd. Zaken worden ver onder de waarde verkocht, zo ook met huizen. De macht van geld is volledig uit proportie gekomen. Er is nog nooit zoveel armoede en zoveel uithuiszettingen geweest. Te zot voor woorden in onze maatschappij.

Steeds meer "normen" waar Nederland ooit voor stond zijn "verkocht" aan de hoogste bieder. Nu zitten we met de ellende. Straks ook nog de kerncentrales in de verkoop.... Korte termijn politiek!

Hoe hard de maatschappij hierin geworden is, is wel af te lezen aan de vele berichten in het topic die hier nog achter staan ook.

Maar ik vraag me dan oprecht af hoe jullie het dan voor je zien? Je kan toch niet onbeperkt schulden gaan zitten maken :?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:29

xxCYNNxx schreef:

Geworden is?
Wanneer was het beter dan?
Nu heb je back-ups; vroeger was er helemaal geen vangnet.
Geen bijstand nada niks.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 00:13

verootjoo schreef:
xxCYNNxx schreef:

Maar ik vraag me dan oprecht af hoe jullie het dan voor je zien? Je kan toch niet onbeperkt schulden gaan zitten maken :?

Dat zegt ook helemaal niemand. Maar eens mensen in de problemen zitten worden ze met belachelijk oplopende kosten ( ja uit proportie ) nog verder de ellende ingedrukt. Ze krijgen een stempel wanbetaler en vele kijken ze met de nek aan want ze zijn "mislukt" . Hadden ze maar eerder moeten ingrijpen, geen schulden moeten maken, slimmer moeten handelen etc. etc...

Maar vaak ligt het een heel stuk genuanceerder.