Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Hypotheek
De grootste kostenpost is waarschijnlijk je hypotheek. Als je een lening met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebt afgesloten, kun je gebruik maken van de zogenaamde Woonlastenfaciliteit. Als je je maandelijkse last niet kunt betalen, wordt het bedrag dat je tekort komt bijgeschreven op je lening. Zo wordt je lening maximaal 9 procent hoger dan de hoofdsom. Heb je geen verzekering die onder de NHG valt? Ook dan kun je een verzoek hiertoe indienen, maar de geldverstrekker hoeft hier niet aan mee te werken.
Een andere optie (ook bij niet NHG-hypotheken) is bij de geldverstrekker verzoeken om een tijdelijke opschorting van de aflossingstermijnen. Je lost dan tijdens de overbruggingsperiode naar een nieuwe baan niet af. Je kunt ook beslissen om een extra lening af te sluiten, om de periode te overbruggen en te voorkomen dat je lening moet worden verkocht. Zorg dan wel altijd dat je goed naar de voorwaarden kijkt.
Wordt je fiscale renteaftrek nu per jaar berekend? Dien dan bij de belastingdienst een verzoek in om maandelijks een voorlopige teruggaaf te krijgen.
Bij je gemeente kun je navragen of je recht hebt op een woonkostentoeslag, dat is een tijdelijke inkomensaanvulling die je kunt vergelijken met huursubsidie. Mocht het zo ver komen dat je moet onderhandelen met schuldeisers, dan kun je ook de hulp inroepen van de Gemeentelijke Krediet Bank (GKB). Als je woning verkocht moet worden, dan kun je de woning het beste zelf te koop aanbieden. Bij een gedwongen verkoop, valt de verkoopprijs vaak fors lager uit.
ohjajoh6 schreef:Facebook staat anders vol met de schrijnende gevallen;
Een gezin, waarvan de moeder terminaal ziek is en de vader het niet meer ophoesten kan allemaal en dus het huis word uitgezet met 2 kinderen.
Of een ouder echtpaar, ook de vrouw ernstig ziek en in een rolstoel, die je ziet bivakeren in het bushokje voor hun woning, met hondje op schoot trouwens, omdat ze er uit geknikkerd worden.
En dat zijn maar enkele voorbeelden, ik ga die uit mijn directe voormalige omgeving natuurlijk niet noemen.
Vaak als je wel van te voren aan de bel trekt, wilt niemand wat voor je regelen en als het te laat is, is het mooi te laat...
Ik weet dat het een stuk erger is in Nederland, als dat men wilt laten overkomen.
ariatje schreef:Ik vind het aan ieder menselijk aspect voorbij gaan.
Geld regeert tegenwoordig over menselijkheid. Kan me nog iets herinneren van een veiling bij Patty Brart waarbij de knuffels van dochterlief onder de hamer gingen en ze er geen meer mocht uitzoeken.
Het wordt hoog tijd dat de praktijken van deurwaarders aan banden worden gelegd. Zaken worden ver onder de waarde verkocht, zo ook met huizen. De macht van geld is volledig uit proportie gekomen. Er is nog nooit zoveel armoede en zoveel uithuiszettingen geweest. Te zot voor woorden in onze maatschappij.
Steeds meer "normen" waar Nederland ooit voor stond zijn "verkocht" aan de hoogste bieder. Nu zitten we met de ellende. Straks ook nog de kerncentrales in de verkoop.... Korte termijn politiek!
xxCYNNxx schreef:ariatje schreef:Ik vind het aan ieder menselijk aspect voorbij gaan.
Geld regeert tegenwoordig over menselijkheid. Kan me nog iets herinneren van een veiling bij Patty Brart waarbij de knuffels van dochterlief onder de hamer gingen en ze er geen meer mocht uitzoeken.
Het wordt hoog tijd dat de praktijken van deurwaarders aan banden worden gelegd. Zaken worden ver onder de waarde verkocht, zo ook met huizen. De macht van geld is volledig uit proportie gekomen. Er is nog nooit zoveel armoede en zoveel uithuiszettingen geweest. Te zot voor woorden in onze maatschappij.
Steeds meer "normen" waar Nederland ooit voor stond zijn "verkocht" aan de hoogste bieder. Nu zitten we met de ellende. Straks ook nog de kerncentrales in de verkoop.... Korte termijn politiek!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe hard de maatschappij hierin geworden is, is wel af te lezen aan de vele berichten in het topic die hier nog achter staan ook.
verootjoo schreef:xxCYNNxx schreef:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe hard de maatschappij hierin geworden is, is wel af te lezen aan de vele berichten in het topic die hier nog achter staan ook.
Maar ik vraag me dan oprecht af hoe jullie het dan voor je zien? Je kan toch niet onbeperkt schulden gaan zitten maken