Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:06

listiglistje schreef:
Gewoon een heel erg DOM wicht met het IQ en EQ van een garnaal _-:( |o

En dat is dan nog een belediging voor de garnaal. ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:09

Koper schreef:
_San87_ schreef:
Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei.

Ik snap het probleem niet. Nee, vijf mei was de oorlog nog niet volledig over, maar die dag zijn wij wel bevrijd. Of mag vijf mei ook geen feestdag zijn?

WIJ waren op 5 mei nog helemaal niet bevrijd.

Juist dit Nederlandcentrische gedoe is het hele probleem. Je herdenkt nu voor een groot deel van alle Nederlanders en steeds de zelfde mensen worden buitengesloten. Al meer dan 70 jaar.

niemand was op 4 mei vrij,
dus waarom op 4 mei geen doden herdenking?

En op 15 augustus was ook nog lang niet iedereen vrij..

De oostduitse bevolking heeft tot de val van de berlijnse muur onder het juk van Rusland geleefd
en wat denk je van alle duitsers die na 5 mei overal in europa als een soort ongedierte is weggeveegd.. sommigen woonden al generaties in bijvoorbeeld Tjechië, maar waren de vijand, dus werden verdreven.. Ze eindigden en stierven in dezelfde interneringskampen waar daarvoor velen anderen zijn gestorven. Miljoenen Duitsers zijn gelynched of gestorven tijdens die omgedraaide tochten..

maar daar wordt ook niet een speciale andere datum voor gekozen..

4 mei was de laatste dag van de bezetting van het Nederlanse grondgebied. Vandaar de keuze voor die datum om de doden te herdenken.. Alle slachtoffers van iedere oorlog wat mij betreft..
Dus ook de syrische vluchteling die verdronken is op z'n vlucht naar europa om even olie op het vuur te gooien.

15 augustus snap ik dat een speciale datum is voor de Indië, met name de mensen die in Nederland wonen.. Want door onze acties daar en onze invloed zijn ze mede meegetrokken in een situatie, maar hun bevrijding wordt verder niet herdacht..

maar ik denk dat dat een ander punt is dan de Nederlandse nationale dodenherdenking. dan zou je er naar moeten streven dat ze daar ter plekke een eigen nationale dodenherdenking/bevrijdingsdag op poten zetten..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:10

Ieder zijn eigen keus.

Ik speel met mijn orkest bij een monument en ben 2 minuten stil.
Ik denk aan alle oorlogslachtoffers.
Aan de mensen die gevochten hebben voor onze vrijheid.
Ik denk aan mijn op's en oma's die in angst hebben geleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:17

Ben ik blij dat wij Belgen op 11 november wapenstilstand als feestdag hebben en dan alle doden van alle oorlogen herdenken bij het graf van de onbekende soldaat. 11 november is trouwens het einde van WO1, maar staat voor ons wel symbool voor alle gesneuvelden in alle oorlogen waar ook ter wereld. Er zijn trouwens Belgische oudstrijders die op die dag ook Duitse kerkhoven bezoeken, waarvan wij er verschillende hebben in ons landje.
Komaan zeg, wij wonen in Europa, is het dan echt zo onlogisch dat de oorlogen aan onze voordeur ons meer raken als deze in verwegistan? Denk je nu echt dat mensen aan de andere kant van de aardbol ook maar 1 moer geven om de slachtoffers die in onze landen vallen? Het is alleen maar menselijk om meer empathie te hebben met onrecht wat dichtbij gebeurd, als met de miserie dat ver weg is.

En even off topic over dat bijzonder onderwijs: in België is dat min of meer afgeschaft en zitten de kinderen bij mekaar. Enkele collega's van me hebben kinderen die meer aandacht hebben op school en zij vervloeken het afschaffen van het bijzonder onderwijs omdat hun kinderen niet meer de juiste begeleiding krijgen en nu veel meer problemen hebben op school.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:18

Jolien87 schreef:
KimD schreef:
Sorry, maar sinds ik niet meer op school zit doe ik daar niet meer aan mee...

Ieder zo zijn keuzes natuurlijk, maar ik neem aan dat jij niet vervolgens mensen optrommelt om 'anti dodenherdenking' te zijn.
De opzet was natuurlijk altijd het herdenken van WOII-slachtoffers maar inmiddels is het veel breder getrokken en mag iedereen gebruikmaken van de gelegenheid om zelf te kiezen wie hij/zij herdenkt. Wat mij betreft is er één voorwaarde waaraan iedereen moet voldoen en dat is respect hebben voor elkaars keuzes.

Nee Dat bedoel ik juist, laat die meid gewoon links liggen. Ophef en viraal gaan is wat ze wilt, en dat is gelukt.

Mars

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:39

Tja mensen praten inderdaad wel over haar. Ik weet niet of dat explicite haar doel was want ze krijgt ook reacties die wel erg ver gaan. Ik ben in ieder geval blij te lezen dat de meesten wel gewoon deze dag respecteren,

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:53

Ik respecteer deze dag al zolang als ik me herinner, mijn pleegmoeder heeft het nog mee gemaakt en ik ken haar verhalen van vroeger... Omdat wij nooit vergeten....

Het ene leed maakt geen plaats voor het andere dus die hele gedachten van het meisje uit de OP snap ik sowieso niet!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:01

Ik sta altijd stil op 4 mei voor alle slachtoffers die in de hele wereld zinloos zijn gevallen in een oorlog of een aanslag. Al ben je paas, voor mij ben je een mens en dan herdenk ik je :(:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:02

Voor zover ik weet: 4 mei is om iedereen te herdenken die ooit overleden is in een oorlogssituatie. Ook mensen ver na WOII...
5 mei is om onze vrijheid NU te vieren. Niet perse dat dat op 5 mei herwonnen is, maar wij zijn in Nederland nu vrij, en dat mogen we vieren vind ik.
Juist omdat we dondersgoed weten dat het niet vanzelfsprekend is en dat er veel mensen niet vrij zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:07

Ik hou geen stilte op 4 mei om 20u, ik sta op willekeurige momenten zo door het jaar heen stil bij de slachtoffers van oorlog/geweld etc.
Wel hou ik er rekening mee dat anderen wel stil zijn op 4 mei door een koptelefoon op te zetten (ivm geluid) en rond dat tijdstip even niets posten of bellen/berichtjes sturen oid.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:07

verootjoo schreef:
Ik zag het ook al... Raar mens. Eurocentrische samenleving... Toevallig ZIJN we hier ook in Europa en IS de tweede wereldoorlog een heel erg belangrijk onderdeel van onze Nederlandse geschiedenis... Daar kun je niet omheen als je in Nederland bent aangezien de gevolgen nog steeds te zien zijn.
En ik ben nog steeds erg blij met mijn vrijheid waar anderen keihard voor gestreden hebben en grote offers voor hebben gegeven. En dus hou je gewoon 2 minuten je mond op 4mei en vieren we op 5mei de bevrijding.
Maar als we als Nederlanders niet eens meer de doden mogen herdenken en onze vrijheid mogen vieren omdat er iemand vindt dat we een egoïstisch moslimhatend land zijn, waar zijn we dan nog in NL en waar is dan onze vrijheid.

Het hele topic heb ik (nog) niet helemaal doorgelezen, maar wil me niet langer inhouden. Deze reactie haalt precies de woorden uit mn mond, EN, dan heeft ze het op het einde van haar tekst ook nog over dat onze samenleving maar gedecoloniseerd moet worden?!? Wat is dit? Klinkt voor mij als Westerlingenhaat.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:16

lor1_1984 schreef:
Ik hou geen stilte op 4 mei om 20u, ik sta op willekeurige momenten zo door het jaar heen stil bij de slachtoffers van oorlog/geweld etc.
Wel hou ik er rekening mee dat anderen wel stil zijn op 4 mei door een koptelefoon op te zetten (ivm geluid) en rond dat tijdstip even niets posten of bellen/berichtjes sturen oid.

Dat doe ik ook wel hoor, maar het is een extra momentje :P

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:46

Prima als je niet wilt herdenken, maar heb wel respect voor degene die dat wel willen doen.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:57

en er zal vast zal niet héél Nederland straks aan de stilte houden, maar hou dat dan voor je en toon een beetje respect na de nabestaanden en overledenen |o :?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:16

Niet om het een of ander, maar ze beweert helemaal niet dat anderen het niet mogen doen, ze vindt het alleen hypocriet en dat is een mening die ze gezien haar kader van evaringen en meningen gegrond lijkt en sowieso gewoon mag uiten.

Ze vraagt feitelijk aandacht voor wat er gaande is, waarom ze de dodenherdenking niet meer vind kloppen voor haar en dat is op zich geen slechte of rare daad en heeft ook niks met aandacht voor haar persoon of weinig IQ te maken.
Het lijkt mij juist iemand die er best over heeft nagedacht, ipv iedereen die maar doet wat ze nu eenmaal alle jaren doen omdat hun ouders het ook deden.
(Ik zeg dus niet dat men geen doden moet herdenken, op zich vind ik het nobel, maar dan wel omdat je daar zelf achter staat en iets mee hebt en niet omdat je alleen maar vindt dat het moet.)
Dat heeft zij ook altijd gedaan tot ze het blijkbaar te erg vond stroken met de realiteit van bepaalde dingen in de samenleving.

Ik vind aanvallen op haar persoon dus een beetje vreemd. Je kunt hooguit uiten dat je het niet eens bent met hoe zij dingen ziet, en waarom dan niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:18

Ik vond het kransen leggen wel heel mooi :j. En daaraan zag je toch ook dat het over veel meer gaat dan alleen NL?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:21

Sheran schreef:
Ik vond het kransen leggen wel heel mooi :j. En daaraan zag je toch ook dat het over veel meer gaat dan alleen NL?

Dat zien de mensen die het eens zijn met mevrouw niet...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:21

Sheran schreef:

Ik ook! Snap alleen niet helemaal waarom de kinderen het verhaaltje doen. Dat zij de krans leggen snap ik wel, want dat ging niet altijd even soepel, maar vind het jammer dat de veteranen zelf niet aan het woord zijn bij het kransen leggen.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:22

eilleen333 schreef:
Sheran schreef:

Ik ook! Snap alleen niet helemaal waarom de kinderen het verhaaltje doen. Dat zij de krans leggen snap ik wel, want dat ging niet altijd even soepel, maar vind het jammer dat de veteranen zelf niet aan het woord zijn bij het kransen leggen.

Ik denk om te symboliseren dat de verhalen van de oorlog(en) door de generaties heen worden doorgeven, opdat we nooit zullen vergeten.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 04-05-16 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:23

Ik snap niet zo goed wat die 2 minuten in je leven stil zijn nou zo erg maakt. Hier bijvoorbeeld, buiten speelden er nog een grote groep kinderen en ook een aardig aantal volwassenen liep al kletsend rond. Dat vind ik gewoon eigenlijk best heel erg.

Er sterven nog steeds zoveel mensen voor onze vrijheid. De vrijheid waarop een collega uit Brazilie toevallig vorige week nog zo ontzettend jaloers was.

2 minuten maar. Zoveel is het niet.

De kransen zijn weer prachtig. Vond het juist wel mooi dat 'de nieuwe generatie' aan het woord kwam. Alleen jammer dat ze zelf niets zeiden.

(edit; typo)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:31

Ik wist helemaal niet dat 4 mei een speciale dag was :p

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:32

Oh wat ben ik teleurgesteld in mijn vriend vandaag. Om 1 minuut voor acht wilde ik de tv uitzetten en samen stil zijn. We hebben allebei een drukke dag gehad en ik was er klakkeloos vanuit gegaan dat hij de dodenherdenking ook zou respecteren.

Precies een halve minuut voor acht gaat zijn telefoon. Een klant met een storing. Dus ik word best boos en zeg hardop dat ik dit een respectloze actie vind!

Ik word bijna letterlijk de kamer uitgezet en als hij dan eindelijk ophangt dan begint hij nog te schelden ook op me! Nu is hij kwaad de deur uit naar zijn klant.

Ik baal.... :n

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:33

Willemina_L schreef:
Oh wat ben ik teleurgesteld in mijn vriend vandaag. Om 1 minuut voor acht wilde ik de tv uitzetten en samen stil zijn. We hebben allebei een drukke dag gehad en ik was er klakkeloos vanuit gegaan dat hij de dodenherdenking ook zou respecteren.

Precies een halve minuut voor acht gaat zijn telefoon. Een klant met een storing. Dus ik word best boos en zeg hardop dat ik dit een respectloze actie vind!

Ik word bijna letterlijk de kamer uitgezet en als hij dan eindelijk ophangt dan begint hij nog te schelden ook op me! Nu is hij kwaad de deur uit naar zijn klant.

Ik baal.... :n

Wat naar zeg. Ik denk dat de klant niet door had dat het al 8 uur was.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:36

Wellicht niet maar als iemand je er op dat moment luid genoeg aan herinnert dan leg je toch even neer?

En van mijn vriend had ik toch verwacht dat hij tegen zijn klant zou zeggen dat hij over vijf minuten even terugbelt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:38

inochiyo schreef:
Ik wist helemaal niet dat 4 mei een speciale dag was :p

Dat vind ik nog VEEL erger dan er bewust voor kiezen om niet bij dodenherdenking stil te staan.

Waar zat jij met de geschiedenisles?!

Ik hoop van harte dat je post sarcasme was want jemig, dat kan echt niet.