Genetische afwijking - kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:07

Oh ja, laten we vooral leeftijden erbij gaan betrekken. Dat is pas volwassen. :+

Ik geef toe: die zin had ik beter niet kunnen schrijven en beter andere woorden kunnen gebruiken. Dit komt inderdaad een beetje hard aan.

Maar naïef vind ik het niet. Als er een grote kans is dat je kindje een zware afwijking heeft waar hij of zij veel last van kan hebben, dan nee. Ik snap dan niet waarom iemand zo'n kindje het leven wil schenken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:13

Resistance schreef:
Ik snap dan niet waarom iemand zo'n kindje het leven wil schenken.

Dat is nog wat anders dan het verbieden, wettelijk of moreel.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:19

Je hoeft het (naar mijn idee) niet te verbieden toch? Maar ik zou wel zeggen dat je het hard moet kunnen maken dat je daar voldoende over nagedacht hebt. Bijvoorbeeld over wat dat dan inhoudt voor het kind, de zorg die mogelijk is, geluk, welbevinden.

En ik vind het zelf eigenlijk gewoon raar dat als je van tevoren al weet dat je kind zwaar gehandicapt zou kunnen zijn .. En het is dan werkelijk zo, dat de maatschappij die kosten dan zou moeten dragen. Ik snap best dat iemand heel erg graag zelf een kindje wil krijgen maar wat is dan verstandig? Er zijn dan toch andere mogelijkheden?

Klinkt hard ik weet het, maar het gaat me dus vooral om dat je dat dan al van tevoren weet ... Ik snap dat gewoon echt niet sorry.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:26

Rachelle, jij hebt geluk dat je kindje gezond is geboren. Dat kan idd gebeuren en je moet voor jezelf uitmaken of je de kans waagt
Ikzelf zou nooit dat risico willen nemen als er alternatieven zijn om 100% zeker te zijn dat het kind geen genetische afwijkingen heeft. Ik zou me vreselijk schuldig voelen als het kind mijn Marfan of kankergenen overneemt en ik zou daar niet mee kunnen leven. Zeker omdat de Marfan hier ook elke generatie verergert en ik het al in vrij zware mate heb. Dat is hoe ík daarover denk, anderen mogen gerust een andere mening hebben daarop.

Er is een kans dat het gezond ter wereld gebrachte kind nadien iets krijgt. Da's nu eenmaal het risico van leven en kunnen we nooit wegnemen. Maar de kleine heeft dan tenminste de kans gehad op een gezond leven, heeft misschien 20, 30 jaar of langer gezond geleefd. Dat vind ik nog altijd anders dan een kind dat altijd ziek is geweest en in de huidige maatschappij geen kansen meer krijgt... (en daar ben ik het vollédig eens met Shadow dat de maatschappij hiervoor begrip zou moeten opbrengen, maar de maatschappij waar we effectief in leven verzuurt in sneltempo dus ik vrees dat het enkel erger gaat worden).
Zo ben ik ook tegen het krijgen van kinderen in uitzichtloze situaties ookal is het gezond. Naar mijn bescheiden mening moet je er zeker van zijn dat het kind de nodige kansen kan krijgen voor je eraan begint.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:30

Snuffie123
Honden....pffff die worden doorgefokt om een bepaald uiterlijk te krijgen.

Als je ziet hoe ze er vroeger uitzagen en tegenwoordig zou je denken dat mensen alleen nog maar stripfiguren willen hebben.

Er zijn veel ziektes en erbij veel inteelt bij honden te triest voor woorden.

Rachel heeft geluk maar misschien zou ze ook gelukkig zijn als haar kind dezelfde genetische afwijking hadden.

En wat als je 50 bent en je hebt toch afwijkingen?
Opeens vallen ze bij bosjes Door slecht cholesterol. Gaan jullie dat allemaal even laten testen?
Want anders kun je je niet voortplanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:37

A3a1 schreef:
Snuffie123
Honden....pffff die worden doorgefokt om een bepaald uiterlijk te krijgen.

Als je ziet hoe ze er vroeger uitzagen en tegenwoordig zou je denken dat mensen alleen nog maar stripfiguren willen hebben.

Er zijn veel ziektes en erbij veel inteelt bij honden te triest voor woorden.

Rachel heeft geluk maar misschien zou ze ook gelukkig zijn als haar kind dezelfde genetische afwijking hadden.

En wat als je 50 bent en je hebt toch afwijkingen?
Opeens vallen ze bij bosjes Door slecht cholesterol. Gaan jullie dat allemaal even laten testen?
Want anders kun je je niet voortplanten.

Ik snap dit dus echt niet. :n we weten dat het kind een afwijking zal hebben, maar het zal vast wel gelukkig zijn. Ook al heeft het (in de toekomst) operaties nodig, moet mogelijk leven op medicijnen, etc...

Misschien is het anders als ik zelf een afwijking zou hebben. Maar echt, ik kan hier niet bij. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:38

Tja, wellicht moet ik niet zo reageren op jou en je leeftijd erbij betrekken Resistance, maar ongenuanceerd blaten dat je je dan maar niet moet voortplanten. Tja.

Ik wist overigens tot een krappe week voor de bevalling niet eens dat ik zwanger was, dus voor mij was er ook geen weg terug ;) maar ik heb dus ook het risico gelopen om een belast kindje op de wereld te zetten. En ja, dat is best eng, want ik zit nu op de bank met flinke gewrichtspijn. Maar mijn zoontje ligt gelukkig pijnvrij te snurken in z'n bed.

Je zegt het namelijk goed; de káns op een afwijking. Wil niet zeggen dat het daadwerkelijk gebeurd. Net als dat je, als gezond mens, net zo goed de kans hebt een ongezond kind op de wereld te zetten. Mijn kindje had een bak geluk, waar een ander kindje een flinke bak pech kan hebben. Kan je als ouder nog zo gezond zijn..

Achteraf gezien heb ik gewoon vreselijk veel mazzel gehad natuurlijk. Dat absoluut, en daar ben ik enorm blij mee. Had hij met hetzelfde belast geweest; dan hadden we daar tzt mee moeten dealen. Ik acht mij, mijn vriend en ons kind sterk genoeg om dit aan te kunnen.

Sterker nog, mij is destijds met klinisch genetisch onderzoek op het hart gedrukt dat, als we voor kinderen wilden gaan, het kind geen betere ouders zou kunnen krijgen, juíst omdat ik weet hoe het is, wat kan, wat niet kan. En nee, dat wil niet zeggen dat ik dan nu ga fokken als konijntjes :+ één is even zat. Maar hiermee wil ik wel aangeven dat de ene afwijking de andere niet is. En waar wil je dan de grens trekken in wie wel een kind mag krijgen en wie niet...

Maar wat ik zeg, ik ben wellicht iets te emotioneel betrokken bij dit onderwerp. Simpelweg omdat in zelf niet gezond ben, maar daarom wel heel gelukkig ben op onze gezonde zoon.

Resistance; dat jij dat niet voor mogelijk houdt is jouw invulling. Ik ben gelukkig ja. 1 operatie achter de rug en een gezond kindje rijker.

Een gezond mens is ook niet zeker van dat ze geen medicijnen nodig hebben. En goed dat je benadrukt dat jij geen afwijking hebt; dat verklaard voor mij iig het onbegrip :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:41

Maar niemand gaat in op de vraag: wat dan?

Tegen de tijd dat het aan de orde is, ben ik ws niet meer werkzaam.
Dus godzijdank ben ik niet degene die de boodschap moet brengen.
Ook niet die dat ten uitvoer moet brengen.

Dus ik ben benieuwd hoe gaan jullie dit aanpakken?

Narcissa

Re: Genetische afwijking - kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:03

Dat is onzin Rachelle. Je weet niet hoe je met iets dealt voor je er zelf in zit...
Ik heb de verhalen van mijn moeder tot in de details gekregen, zo levendig dat het haast voelt alsof ik erbij was. Dat was gewoon vreselijk. En mijn moeder is met voorsprong de sterkste vrouw die ik ken. Mijn vader handelde het beter maar die heeft zich nooit echt veel van me aangetrokken, was alleen thuis om te slapen.
En je weet zeker niet hoe het kind ermee zou handelen. Jij kunt goed met je ziekte om, maar niet iedereen is zo. Ken nog zieke mensen dat daar erg veel moeite mee hebben. Ik was ook een vrolijk kind tot pakweg mijn 12, pas toen was ik oud genoeg om alles te begrijpen, wat ik had, waarom anderen daar niet mee kunnen omgaan. De een verteert dat beter dan de andere, maar je weet niet op voorhand of het een grote (mentale) impact zou hebben...
Jou geval is nu anders omdat je niet wist dat je zwanger was. Ik heb het in mijn berichten uitsluitend over ouders die willens en wétens zieke kinderen ter wereld brengen.

1 vraag van me ben ik ook erg benieuwd naar maar niemand lijkt te antwoorden daarop. Jammer, zou graag weten hoe andere mensen daarin staan. Waarom zieke kinderen ter wereld brengen als je de zieke van de goede embryo's kunt scheiden en zo met veel grotere zekerheid wel een kind zonder genetische afwijking ter wereld kunt brengen? Dan heb je een kind (want ik ben het wél volledig eens dat zieke mensen ook het recht hebben op kinderen...) maar je doet wat je kan om de risico's te minimaliseren. Klinkt voor mij als een ideale tussenoplossing of is er iets dat ik in mijn idealisme niet zie?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 01:02

Dat vind ik dus ook, als je het risico kent, dan ga je daar toch mee om. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik ben geen fan van genetisch geknutsel maar er is al zoveel meer dan dat. En adoptie niet te vergeten. Nogmaals ik snap wel dat je een kind van je eigen vlees en bloed zou willen maar dat is dan een afweging.

Ik heb nooit een kind durven nemen omdat ik dat alleen had moeten doen en ik het risico niet wilde nemen dat als het kindje niet gezond zou zijn, ik of voor de keuze zou komen abortus ja/nee (die keuze had ik niet kunnen maken) en de combinatie moeten werken + kind niet te doen was. Ja is ook best jammer. En ja dat is misschien laf, het had ook goed kunnen gaan. Maar als ik zo om me heen kijk denk ik, misschien nog geen slechte keuze geweest. Ik vind dat het allemaal wel bewuster mag (en kan). Het is niet een vanzelfsprekend iets, een kind.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 01:18

Wat je (denk ik) over het hoofd ziet is dat embryoselectie niet zo makkelijk is als het soms kan lijken. Je moet echt wel een goede reden hebben om daarvoor in aanmerking te komen, daarnaast zijn van lang niet alle aandoeningen de defecte genen precies bekend waardoor embryoselectie dus niet zal gaan. Zwanger worden dmv embryoselectie is ook vaak zwaarder dan normaal zwanger worden omdat je oa hormonen moet spuiten, veel ziekenhuisbezoekjes.

Als er embryoselectie mogelijk zou zijn voor mijn aandoening zou ik het best overwegen, als (toekomstige) moeder wil je natuurlijk niets liever dan dat je kindje gezond is. Maar het is voor mij (met 50% kans op overerven van mijn aandoening) geen reden om mijn kinderwens aan de kant te zetten. Natuurlijk was ik liever gewoon gezond geweest, ik heb pijn, zit in een rolstoel en ben ook volledig afgekeurd, maar ik ben niet ongelukkig. Ook ik ben vroeger gerust gepest omdat ik niet altijd mee kon komen. Ben ook wel vrienden kwijtgeraakt die me gewoon niet begrepen, maar ik denk dat niemand altijd dezelfde vrienden houd. Ik heb het mijn ouders ook nooit kwalijk genomen dat ze mij op de wereld hebben gezet(ondanks dat zij het niet wisten).

Ik denk dat het er enorm aan ligt ook hoe je er zelf instaat. Wellicht zou iemand anders met dezelfde klachten er heel anders instaan en het idd zijn kinderen niet aan willen doen. Maar zoals hier al eerder genoemd werd; ik denk dat als mijn kind mijn aandoening zou erven ik juist een stukje begeleiding zou kunnen geven door ervaring, wat ik van mijn ouders niet gehad heb.

Mensen verbieden kinderen te nemen gaat natuurlijk sowieso niet werken, maar ik denk ook wel eens bij mensen; goh is t nou wel handig om kinderen te krijgen? Maar ik denk dat er veel meer mogelijk is dan je soms denkt. Toen ik van mijzelf nog dacht dat ik gezond was heb ik ook wel gedacht dat mensen in een rolstoel en kinderen geen goede combi waren, maar ik ben er inmiddels wel achter dat er zat oplossingen zijn en je heel snel behoorlijk vindingrijk word. :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:16

Rachelle aanvallen omdat zij een kind heeft gekregen....mijn God hoe diep kun je zinken....

Mensen met een slachtofferinstelling zullen altijd ongelukkig zijn. Zelfs al hebben ze alles wat hun hartje begeerd.

Van gezin van 7 ben ik dus de enige die niks heeft.
Toen ik dat een jaar geleden hoorde vond ik dat dubbel, niet omdat ik me schuldig voelde maar omdat ik al jaren wel wist dat ik in een half jaar de enige was die over bleef. Dat kwam heel dicht bij.

Een leraar van me heeft hetzelfde als ik en zei: meid ik ben blij dat ik leef.

Maar als ik dit lees Xles denken ik....tijd om mijn boosheid en verdriet in de kast te stoppen.
Mijn lievelingsbroer krijg ik niet terug maar hij zou willen dat ik leef.
Maar iedereen in mijn familie is blij dat ie leeft.

En dat is de kunst, hou van jezelf, leef in je mogelijkheden, tel je zegeningen.

Wordt wakker meid, ga kijken wat je wel kan.
Stop met iemand aan te vallen die voor het leven kiest.

Ik heb creatieve coaching gedaan met een vrouw die na een herseninfarct bijna niks meer kon.
Ze vecht, ze probeert alles en met ieder klein bloemetje wat ze tekende kon ze vertellen wat mooi is, of wat verdrietig is. Zij telde haar zegeningen.

Wordt wakker!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:38

Ik ben van mening dat het bijzonder ver gaat om mensen met genetische afwijkingen te beschuldigen van egoïsme als zij kiezen voor een kind. Daarmee zeg je namelijk automatisch dat zij dus een minder leven hebben en dus eigenlijk een minder mens zijn. Ik denk dat je met heel veel afwijkingen een prima leven kan hebben tegenwoordig. Ook zeggen mensen dat het mensenras er zwakker door wordt, ook dit is iets waar ik het niet mee eens ben. Het mensenras wordt voornamelijk zwak van onze ongezonde leefstijl,daar zit de grootste winstmarge te behalen, niet in minder mensen met een genetische afwijking.
Daarnaast zijn niet alle genetische afwijkingen ernstig, in principe zou je dan ook mensen met adhd, asperger, enz zeggen geen kinderen te moeten krijgen, terwijl dit allemaal leefbare persoonseigenschappen zijn, en dragen ook deze mensen een hoop interessante dingen bij.
Ik persoonlijk vind deze discussie behoorlijk overtrokken, en denk dat we eerst eens moeten kijken naar onze eigen gezondheid en levensstijl alvorens we mensen met een genetische afwijking gaan vertellen dom bezig te zijn door het krijgen van kinderen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:53

Euhm waar heb ik Rachelle aangevallen dan? Ik ze nog létterlijk dat het op haar niet van toepassing is want zij wist niet eens dat ze zwanger was. Ik zeg haar alleen maar dat je niet kan voorspellen hoe jij, je man en je kind met een ziekte zullen omgaan voor het effectief zover is...

Ik heb het over de vele ouders die weten dat ze ziek zijn maar bewust moeite doen om zwanger te worden en het dan maar aanzien in de hoop dat hij het niet heeft, terwijl er zoveel alternatieve middelen zijn om wél een gezond kind te krijgen.
Als ik een kind op de wereld zou zetten, wil ik dat die alle kansen op een mooi en normaal leven kan krijgen. Helaas worden mensen met een beperking in deze maatschappij nogal aan de kant geschoven.

Als mijn moeder had geweten dat ze ziek was, had ik hier nooit geweest. Dan had ze ofwel geen kinderen gehad ofwel niet via de natuurlijke weg. Zij heeft zich heel lang vreselijk schuldig gevoeld hierover terwijl ze het niet wist en er dus niets aan kan doen. Ze haat het dat ik op deze wereld geen plekje voor mezelf lijk te kunnen vinden, dat iedere werkgever me weigert omdat ik nu eenmaal ben wie ik ben. Dat ik niet met vrienden gezellig mee kan doen omdat mijn lijf dat niet afkan, terwijl ik wel wil meedoen. Heel leuk hoor...
Ik zou mijn kind dat nooit willen aandoen. Wat mij betreft mogen ze er direct een knoop in leggen als ik ooit een vriend krijg (of nog beter, alles weghalen)

Iedereen is vrij om te kiezen wat hij wilt op de wereld, maar IK persóónlijk zou er niet mee kunnen leven als ik mijn aandoening doorgeef aan een onschuldig kind dat daar niet voor gekozen heeft. Dat is MIJN instelling. Geen probleem dat anderen daar anders over denken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:14

HannahFrouk schreef:
Je hoeft het (naar mijn idee) niet te verbieden toch? Maar ik zou wel zeggen dat je het hard moet kunnen maken dat je daar voldoende over nagedacht hebt. Bijvoorbeeld over wat dat dan inhoudt voor het kind, de zorg die mogelijk is, geluk, welbevinden.

En ik vind het zelf eigenlijk gewoon raar dat als je van tevoren al weet dat je kind zwaar gehandicapt zou kunnen zijn .. En het is dan werkelijk zo, dat de maatschappij die kosten dan zou moeten dragen. Ik snap best dat iemand heel erg graag zelf een kindje wil krijgen maar wat is dan verstandig? Er zijn dan toch andere mogelijkheden?

Klinkt hard ik weet het, maar het gaat me dus vooral om dat je dat dan al van tevoren weet ... Ik snap dat gewoon echt niet sorry.

Dit stukje dat heb ik eerder ook bedoeld ouders die het zelf niet aankunnen (omdat ze ook niet heel erg begaafd zijn )met 4 zwareklasiek autisten en die dan gewoon door gaan met kinderen krijgen onder het mom van geloof en ik wil een groot gezin.En het hoeft lang niet altijd autistme te erven!. Vreselijk het huis lijkt wel een instelling, en de verzorging is dus letterlijk dag en nacht aanwezig inclusief alle hulpmiddelen.behalve de kosten die dus iedereen betaald ook het leed van de ouders en de kinderen :o
Dan is het toch best goed dat een rechter bepaald ism artsen of er geen mogelijkheid is tot geboorte beperking bij dat echtpaar.
Ja het is vreselijk om dat te besluiten voor een ander maar welk lot is zwaarder geen of minder kinderen of een gezinsinstelling die alleen maar voller wordt?
En stel er word een gezond kindje geboren, wat zou het daar mee doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:05

Maar als men dat gaat doen, moet men dat ook bij andere situatie's gaan doen waar de ouders " in theorie " wel gezond zijn, bv ouders die maar kinderen krijgen maar er niet voor kunnen zorgen.

Men begeeft zich dan op een dunne lijn want wie gaat bepalen bij welke afwijking je geen kinderen mag krijgen?
Wie gaat er bepalen wanneer je niet goed zorgt voor je kinderen en een ander bepaald dat je geen kinderen meer mag bepalen.

Ga je dan ook abortus verplicht maken als er dan toch een zwangerschap komt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:03

Resistance schreef:
Maar naïef vind ik het niet. Als er een grote kans is dat je kindje een zware afwijking heeft waar hij of zij veel last van kan hebben, dan nee. Ik snap dan niet waarom iemand zo'n kindje het leven wil schenken.

Omdat er ook nog een kans is dat het de afwijking niet krijgt!
Men houd zich altijd meer vast aan het positieve dan negatieve. En pas bij 100% zekerheid op een afwijking zullen veel ouders afhaken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:05

Ann_moi schreef:
Ik ben van mening dat het bijzonder ver gaat om mensen met genetische afwijkingen te beschuldigen van egoïsme als zij kiezen voor een kind. Daarmee zeg je namelijk automatisch dat zij dus een minder leven hebben en dus eigenlijk een minder mens zijn. .

Hoe komt je dáár nou bij. Dat is toch helemaal niet hetzelfde en het één volgt helemáál niet logisch uit het ander. Wat mij betreft gaat het om verstandige keuzes maken vooráf. Je woont nu eenmaal niet op een eiland waarbij je alleen voor jezelf verantwoordelijk bent.

Nou ja, ik had nog een heel verhaal getypt, maar dat heb ik maar weer weggehaald. Ik krijg toch niet goed uitgelegd wat ik bedoel. Het is voor mij simpelweg het feit dat dit gewoon zo niet goed kán gaan. Daar is toch geen hogere wiskunde voor nodig om dat te zien?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:10

Pittige, moeilijk discussie ;).

Kun je als ouder met een aandoening goed voor je kind zorgen. Maw, beperkt je afwijking je in de opvoeding? Dát vind ik ook een belangrijke vraag om te stellen.

Verder kun je niets verbieden en gaat dat misschien inderdaad te ver maar het is denk ik wèl goed als ouders (alle ouders for that matter) zich eens goed achter de oren krabben voordat ze aan kinderen beginnen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:11

kwita schreef:
HannahFrouk schreef:

Dit stukje dat heb ik eerder ook bedoeld ouders die het zelf niet aankunnen (omdat ze ook niet heel erg begaafd zijn )met 4 zwareklasiek autisten en die dan gewoon door gaan met kinderen krijgen onder het mom van geloof en ik wil een groot gezin.En het hoeft lang niet altijd autistme te erven!. Vreselijk het huis lijkt wel een instelling, en de verzorging is dus letterlijk dag en nacht aanwezig inclusief alle hulpmiddelen.behalve de kosten die dus iedereen betaald ook het leed van de ouders en de kinderen :o
Dan is het toch best goed dat een rechter bepaald ism artsen of er geen mogelijkheid is tot geboorte beperking bij dat echtpaar.
Ja het is vreselijk om dat te besluiten voor een ander maar welk lot is zwaarder geen of minder kinderen of een gezinsinstelling die alleen maar voller wordt?

Nou ja, dat is eigenlijk ook wel iets waar ik op doel (de andere situatie zeg maar). Ik zie dat dus heel veel voorbij komen en ik vind het ronduit schrijnend. Want juist moeders die geen idee hebben van wat goede zorg voor je kinderen is en die bijvoorbeeld een leerachterstand, autisme, een verstandelijke beperking o.i.d. hebben, hebben soms de neiging er juist heel veel op de wereld te zetten. Om verschillende redenen: omdat ze niet weten waar ze aan beginnen, omdat ze erg kwetsbaar zijn en heel moeilijk 'nee' kunnen zeggen, omdat ze onzorgvuldig met voorbehoedsmiddelen omgaan, omdat ze de gevolgen niet kunnen overzien etc.
Dat is dus weer een heel ander probleem maar eigenlijk ook weer hetzelfde.

Dan kun je wel zeggen, ja, iedereen heeft recht op een kinderwens en zo , maar je ziet die kinderen naar de mallemoeren gaan, moeders die het niet meer overzien, vaders die al lang uit beeld zijn, Jeugdzorg erbij, instanties erbij ... dan denk ik echt, mensen, daar moet iemand vóór de conceptie mee bezig gaan en niet als het te laat is en er al 6 (ja hoor, 6!!!) kinderen in de wieg liggen.

Maar een grens trekken daarin is erg moeilijk (vind ik trouwens geen reden om dan maar helemaal niets te doen).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:19

kwita schreef:

Er zijn idd mogelijkheden om via de rechter te bepalen dat er aan geboortebeperking gedaan moet worden. Prima oplossing.
Kinderen, gezond of niet, van mensen die het niet op kunnen voeden komen via instellingen in pleegzorg terecht of gaan het adoptie circuit in.
Overigens is het zo dat al die verzorging wel weer banen betekenen, dus zo erg is het ook weer niet voor de maatschappij.

HannahFrouk schreef:
Maar een grens trekken daarin is erg moeilijk (vind ik trouwens geen reden om dan maar helemaal niets te doen).

Die grens wordt dan ook per situatie bepaald in overleg door meerdere deskundigen en alleen als er al toezicht is op de ouder(s) of het gezin.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:45

HannahFrouk schreef:
Ann_moi schreef:
Ik ben van mening dat het bijzonder ver gaat om mensen met genetische afwijkingen te beschuldigen van egoïsme als zij kiezen voor een kind. Daarmee zeg je namelijk automatisch dat zij dus een minder leven hebben en dus eigenlijk een minder mens zijn. .

Hoe komt je dáár nou bij. Dat is toch helemaal niet hetzelfde en het één volgt helemáál niet logisch uit het ander. Wat mij betreft gaat het om verstandige keuzes maken vooráf. Je woont nu eenmaal niet op een eiland waarbij je alleen voor jezelf verantwoordelijk bent.

Nou ja, ik had nog een heel verhaal getypt, maar dat heb ik maar weer weggehaald. Ik krijg toch niet goed uitgelegd wat ik bedoel. Het is voor mij simpelweg het feit dat dit gewoon zo niet goed kán gaan. Daar is toch geen hogere wiskunde voor nodig om dat te zien?

Ik heb het inderdaad een beetje in overdreven vorm neergezet, maar uit sommige reacties krijg ik wel dit gevoel. Met name reacties waarin wordt gezegd dat het mensenlijk ras wordt verzwakt door kinderen te krijgen met genetische afwijkingen. Als mensen met genetische afwijking worden gezien als egoïstisch wanneer zij voor een kind kiezen, terwijl de drive om kinderen te willen heel natuurlijk is, iemand een leefbare beperking heeft, maar er een kans is op doorgeven van, dan trek ik daaruit de conclusie dat zij als minder mens beschouwd worden.

Ik ben het er zeker mee eens dat mensen erover moeten nadenken voor ze eraan beginnen, maar ik vind dat dat geldt voor elke ouder, en niet alleen voor mensen met beperkingen.
Ook vind ik wel dat ouders die een kind geen stabiele opvoeding kunnen bieden zeker in de gaten moeten worden gehouden, en dat voor mensen met een verstandelijke beperking absoluut maatregelen moeten worden genomen, maar gelukkig wordt dit al wel in de gaten gehouden.
Opmerkingen over zorgkosten enz vind ik wel erg overtrokken. De grootste zorgkosten worden op dit moment veroorzaakt door onze eigen leefstijl. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:50

Ja emotioneel gezien snap ik wel dat mensen zo reageren, vooral mensen die een erfelijke ziekte hebben en die kinderen hebben.

Maar ja sorry ik heb vroeger bij biologie ook Aa x Aa zitten uitrekenen en AA x BB... Dat heeft uiteindelijk weinig met emoties te maken ... Je kunt dan uitrekenenen wat er gebeurt op de lange termijn. Dat heeft dan dus ook weinig te maken met of Aa"tjes en AB'tjes al of niet volwaardige aardige fantastische mensen zijn.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:01

HannahFrouk schreef:
Ja emotioneel gezien snap ik wel dat mensen zo reageren, vooral mensen die een erfelijke ziekte hebben en die kinderen hebben.

Maar ja sorry ik heb vroeger bij biologie ook Aa x Aa zitten uitrekenen en AA x BB... Dat heeft uiteindelijk weinig met emoties te maken ... Je kunt dan uitrekenenen wat er gebeurt op de lange termijn. Dat heeft dan dus ook weinig te maken met of Aa"tjes en AB'tjes al of niet volwaardige aardige fantastische mensen zijn.

Ja absoluut, ik kan de berekening zelf ook prima maken. Maar ik denk zelf niet dat je bij elke genetische afwijking dus maar moet besluiten geen kinderen te krijgen. Een kind kan voor iedereen een verrijking zijn. En stel je hebt een lichte genetische afwijking, om even het hypermobiliteitssyndroom als voorbeeld te nemen, dit zit al een paar generaties in een familie, en is in principe een erfelijke afwijking. Mensen ondervinden er wel wat last van, maar levensbedreigend is het niet. Moeten mensen uit deze familie dan meteen maar bedenken geen kinderen meer op de wereld te zetten?
Daarnaast vind ik geestelijk capabele mensen met een genetische afwijking ontzeggen kinderen te mogen krijgen behoorlijk neigen naar ze als minder mens zien, aangezien voortplanting toch een van de basisdriften van de mens is, en noodzakelijk is voor het voortbestaan van de mensheid.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:35

Lees even terug wat ik eerder al schreef.