Bokt exit poll referendum Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bokt exit poll referendum wat heb je gestemd?

Poll eindigt op

Ja
121 (18%)
Nee
306 (46%)
Niet gestemd
238 (35%)

Totaal aantal stemmen: 665

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:09

Maar waarom zal Oekraïne de dure spullen uit Nederland gaan importeren? Dus wij gaan een verdrag aan om te handelen maar die handel zal minimaal worden. Misschiendat wij gaan importeren uit Oekraïne? Oke dus dan gaan wij akkoord met dierenleed en kinderarbeid? Iedereen staat op z'n achterste benen als het om de kledingfabriek in Bangladesh gaat die instort waar ook kinderen om zijn gekomen maar we tekenen wel een verdrag met een land waar dit ook gebeurd.
Daarnaast is het land zo corrupt als maar kan en ligt de werkwijze dichterbij Rusland dan bij de eu. Moet Europa nou echt iedereen zo ver krijgen om op Europees niveau te presteren?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:10

Klopt.. :j

Maar je slaat als regering wel een figuur als je de mening van t volk zo makkelijk naast je neerlegt.. Dan heeft een referendum an sich al helemaal geen doel..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 23:11

Op bokt wordt tenminste nog nagedacht gelukkig. Op Facebook zie je dingen voorbijkomen waarvan je denkt "uh?!?"

Ben benieuwd of geen peil nog een ander onderwerp gaat kapen voor hun democratie ondermijnende insteek.

Vandaag trouwens mijn partij lidmaatschap opgezegd vanwege het medewerking verlenen aan organisaties als Geen Peil. Overigens wordt D66 hartelijk bedankt voor het mogelijk maken van referenda, sukkels, ik was destijds al tegen referenda want de gemiddelde Nederlander heeft te weinig kennis van zaken. Bovendien is een referendum altijd zwart wit en zijn er geen nuances.

Gewone verkiezingen doen recht aan ook de minderheidsgroepen, referenda zijn de dictatuur van de meerderheid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:16

Fitzroy schreef:
Ik heb tegen gestemd.
Er gaat genoeg EU geld naar corrupte apenlanden die daardoor echt niet minder corrupt zijn geworden. Oekraïne heeft een economie ter grootte van de provincie NH, daar gaan wij echt wijzer van worden, not.
En de opening naar de EU zint me al helemaal voor geen meter. Al met al een bewuste nee-stem en met mij nog 64 %.
Ook ben ik van mening dat je blij moet zijn dat je in een democratie leeft, en daardoor imo min of meer 'verplicht' bent om je vrije meningsuiting te laten horen.

Gelukkig ben ik helemaal niet verplicht om mijn mening te laten horen door te gaan stemmen. De manier waarop we in Nederland het referendum hebben ingericht is helemaal geen feest van de democratie, zoals de politici graag beweren. Het is een democratisch wangedrocht. Het is bedoeld om de democratie dichter bij de burger te brengen, maar dan wel op zo'n manier dat de politiek er vooral niet teveel last van heeft. Als je een democratie met directe invloed wilt, doe het dan ook goed zoals in Zwitserland. Geef ons de kans om zelf te mogen zeggen over welk onderwerp we een referendum willen en maak de uitslag bindend. Dan heeft een referendum tenminste zin en had het in dit geval over de EU kunnen gaan, ipv via de Oekraïne te stoken in de relatie met de EU.

Ik heb dus principieel niet gestemd, omdat ik duidelijk tegen het referendum op deze manier ben. En ik zal in de toekomst dus ook niet gaan stemmen, zolang de vorm van het referendum niet verandert.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we een referendum over de Oekraïne hebben, omdat dit verdrag toevallig het eerste europese onderwerp was, dat na de invoering van de referendum-wet voorbij kwam. Dat dit referendum opgestart is door bange blanke mannen die de EU de schuld geven van het feit dat de wereld niet meer veilig en overzichtelijk is en die graag terug willen naar de jaren vijftig van de vorige eeuw, je weet wel die tijd dat je je kinderen nog mocht slaan en je vrouw legaal binnen het huwelijk mocht verkrachten. De tijd dat de wereld lekker overzichtelijk was. En die dan ook allerlei onzin redeneringen verzinnen die hier boven ook weer voorbij komen. Met of zonder dit verdrag handelen we met de hele wereld en besteden we nul aandacht aan dierenwelzijn, kinderarbeid of allerlei andere milieu-issues. Net zoals het feit dat er nergens in het verdrag vermeld staat de Oekraïne toe gaat treden tot de EU juist betekent dat ze dat juist wel gaan doen.

Edit:

Arabesk schreef:
Gewone verkiezingen doen recht aan ook de minderheidsgroepen, referenda zijn de dictatuur van de meerderheid.

Dit is wel met stip de mooiste opmerking van vanavond...
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 06-04-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:17

vibabu schreef:
Maar waarom zal Oekraïne de dure spullen uit Nederland gaan importeren? Dus wij gaan een verdrag aan om te handelen maar die handel zal minimaal worden.

Heb jij zo weinig vertrouwen in onze eigen producten dat je denkt dat een ander land dat niet zou willen importeren?

vibabu

Re: Bokt exit poll referendum Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:23

Kwalitatief heb ik er wel vertrouwen in, prijstechnisch niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 23:27

Als 51% voor iets is, betekent het dus dat 49% leeft onder de dictatuur van die 51 %. Terwijl onze tweede kamer een veel genuanceerdere koers kan varen. Iedereen wat water bij de wijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:28

vibabu schreef:
Kwalitatief heb ik er wel vertrouwen in, prijstechnisch niet.

Weet je hoeveel Nederland export en waarvoor we allemaal tussenhandelaar zijn en naar wat voor landen dat gaat?
Ze redden het zelfs om zuivel te verkopen in een continent waar de meeste mensen een lactoseintolerantie hebben.
Daarbij een aantrekkende economie doet de vraag naar luxe, en dus duurde , producten stijgen in plaats. Denk dat een land als Polen zoals in de stukje wel een mooi voorbeeld is. Om te oogsten moet je eerst zaaien oftewel eerst investeren en daarna verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:59

De Chinezen hebben niet voor de lol gezorgd dat babyvoeding regelmatig uitverkocht was...
Die hadden gewoon geen vertrouwen meer in hun eigen babyvoeding na een schandaal.
En gaan daarom maar naar Nederland omdat wij dat wel top voor mekaar hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 06:31

Hoe dan ook, het referendum is geldig! Ik ben niet voor niets naar de stembus geweest +:)+ :j

En het voor-kamp kan zich achter de oren krabben of het nu werkelijk zo slim was om thuis te blijven.

Fijne dag allemaal, er moet brood op de plank komen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:33

Arabesk schreef:

Democratie is per definitie de dictatuur van de meerderheid.

Maar je hebt gelijk het Nederlandse politieke(polder)model is veel genuanceerder. Ik vind zeker dat je soms keuzes moet maken die niet door iedereen gedragen worden maar wel goed zijn voor bepaalde minderheidsgroepen.

Ik ben ook per definitie tegen referenda.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:49

Ik heb tegen gestemd.

Ik heb mij hier heel erg in verdiept.

ik ben overigens niet tegen de Eu of tegen vluchtelingen.. of Pro-Wilders (juist tegenovergestelde).

Mijn grootste punt was corruptie & het dierenleed.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:51

Referenda kunnen in theorie nuttig zijn over onderwerpen waar burgers ook zonder verstand (verdieping) een mening kunnen hebben. Bijvoorbeeld willen jullie 'wel of geen gekozen burgemeester?'

Dit onderwerp was veel te ingewikkeld met allerlei haken en ogen, gevolgen die burgers niet zien of juist spookbeelden die ze wel zien en als argument geven. Het zegt wel genoeg dat veel mensen dachten gisteren tegen Oekraïne bij de EU te stemmen.

Als de wet voor het houden van referenda (op burgerinitiatief) wordt geschrapt sta ik te juichen. Kunnen rare organisaties of personen ook geen referendum meer in het leven roepen. Dit was zonde van de tijd en het geld.

Ik wilde eerst niet stemmen, omdat dit referendum in mijn ogen dus geen stijl is, maar uiteindelijk wel mijn stem uitgebracht. Voor trouwens, omdat het verdrag imo goed is voor zowel Oekraïne als Nederland.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:06

Ik heb niet gestemd, omdat ik niet achter dit referendum stond. Heb het idee dat een groot deel ouur vanuit gevoel stemde ipv inhoud, zag zelfs reacties voorbij komen dat ze Oekraïne niet bij de EU willen... Daar ging het niet om mensen :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:11

Ik heb gisteren ook tegen gestemd. Ik denk dat het onze band met Rusland nog verder op spanning gaat brengen, daarnaast vind ik Oekraïne op dit moment politiek veel te onstabiel om op zoveel punten te gaan samenwerken. Ik ben voor kijken hoe je de handel en banden kan aantrekken met dit land en ze de ruimte te geven om te groeien op de EU, maar een associatieverdrag gaat me nog veel te ver.
Daarnaast denk ik dat het ten koste gaat van onze eigen markt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:20

Arabesk schreef:
Als 51% voor iets is, betekent het dus dat 49% leeft onder de dictatuur van die 51 %. Terwijl onze tweede kamer een veel genuanceerdere koers kan varen. Iedereen wat water bij de wijn.

In zwitserland ben ik dat met je eens. In NL is er echter sprake van een raadgevend referendum en betekend dit dus niet dat het direc volledig "nee" moet zijn, maar wel dat de politiek een signaal krijgt dat wat ze doen niet aansluit bij de meerderheid van het volk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:32

Of het hele referendum er had moeten komen.. Lastig vind ik dat.. Het is natuurlijk interessant om te weten wat mensen denken, maar ze hadden wel wat duidelijkere uitleg mogen geven en simpele voors en tegens mogen presenteren zodat ook de pantoffeldiertjes wisten waar ze op moesten stemmen..
Maar aan de andere kant, het verdrag komt er dus sowieso, zelfs al had 99% van de bevolking tegen gestemd..
En er zijn verdragen die zo veel belangrijker zijn dan dit handelsverdrag in mijn ogen.. Neem nou het ttip verdrag, dáár zouden ze een referendum voor moeten openen, dát is iets wat onze hele economie om zeep kan helpen, wat ervoor zorgt dat zwaar gif zonder problemen geïmporteerd en gebruikt kan worden.. Zoiets is wel een referendum waard.. Wat ik eerder al las; in de tweede kamer lopen ook heel wat pantoffeldiertjes rond :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:49

8nnemiek, wat let je om een referendum te organiseren daar omheen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:03

Inderdaad :) Ieder mens is vrij om handtekeningen te verzamelen voor een referendum aanvraag. Mijn handtekening en vervolgens mijn stem zou je zo hebben. Ik ben nl. zwaar tegen dat ttip-verdrag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:13

Na er goed over nagedacht te hebben, veel gelezsn en meningen van familie te krijgen heb ik besloten te doen waar ik het beste gevoel bij/wat denk ik dat de beste keus is (pros en cons) en daarom heb ik tegen gestemd. Oekraine schijnt al bezig te zijn om te zorgen voor minder corruptie en dat is heel goed. Zodra oekraine hun "rommel" (voldoende) heeft opgeruimd dan zou ik helemaal geen probleem hebben met een verdrag. Maar ik ben niet van mening dat het de taak is van de EU om oekraines problemen op te lossen. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de EU daartoe nu in staat is, we hebben al genoeg "problemen" zelf (denk aan vluchtelingen etc). Er zijn ook landen in de EU zelf die ook hulp nodig hebben of nodig hebben gehad (griekenland) Overigens is dat wat anders dan helemaal geen hulp bieden in geval van bijv een natuurramp oid en ook vind ik dat er een verschil is met bijv derde wereld landen en de extreme hongersnood die daar is (niet dat ik opper daar een verdrag mee af te sluiten hoor ;) )

Dus ik heb dus tegen gestend maar heb wel heel bewust tegen gestemd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:26

secricible schreef:
8nnemiek, wat let je om een referendum te organiseren daar omheen?

Vooral de tijd eigenlijk :=
Ik denk niet dat het zo simpel is als een handtekeningen site starten en afwachten. De meeste mensen weten niet eens wat het inhoudt, dus je zal heel breed voorlichting moeten geven, je moet de media weten te bereiken, en om dat helemaal in je eentje te organiseren dat is vrijwel onmogelijk, zeker als je een baan en huishouden en veestapel hebt :=
Maar volgens mij is er inmiddels al gestemd over ttip, ik heb er al een tijd niets over gehoord.. Ik volg een paar facebook groepen, die dus ook al handtekeningen hebben verzameld, maar ook daar blijft het al een tijdje stil.
Dit is de bestaande site trouwens: https://ttip-referendum.nl/
Maar je hebt echt enorm veel handtekeningen nodig..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-04-16 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:31

Waarom wordt de conclusie getrokken dat thuisblijvers voor zouden stemmen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:28

Het grote probleem met ttip is dat de meeste mensen er simpelweg niks over gehoord hebben. De politiek probeert dat (of het gebeurd toevallig) uit de media te houden. Het leeft veel minder omdat je er geen EU aan vast kunt koppelen (en "handelsverdrag" klinkt veel mensen een ver van hun bed show)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de huidige stand van zaken wb het verdrag, maar ik ga er vanuit dat men in NL er niet vrolijk van wordt dat ze regering aangeklaagd kan worden/boete kan krijgen, voor het beschermen van hun eigen bevolking door strenge regels op bijvoorbeeld voedsel. (Is niet wat er direct instaat, maar wel het gevolg)

Ik heb in ieder geval elke stemming betreffende de TTIP mijn (tegen) stem gegeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:44

Van de 12 miljoen stemgerechtigden heeft nu 2,1 miljoen tegengestemd. Rijst de vraag "is een referendum ECHT democratisch?" Feitelijk een minderheid bepaalt nu wat er gebeurt....... Of dan toch maar een opkomstplicht? Dan waren er drie ipv vier opties; voor, tegen of blanco.

Nu werd wegblijven ook een strategische optie, waarbij geen onderscheid meer te maken was tussen strategisch wegblijven of desinteresse of 'ik stem niet want ik heb er niet genoeg verstand van'.

Kortom een referendum doet geen recht aan de nuances die er zijn.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 07-04-16 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:46

Dat is imo toch echt probleem van de groep die besloot thuis te blijven. Dát is ook democratie. Men is nl. niet verplicht om te stemmen. Wat de conceqenties zijn van dat thuisblijven is ook bekend. Bewust niet stemmen is ook niet zeuren over de uitkomst. Je laat het dan bewust over aan diegenen die wél gaan.

Stem blanco, ongeldig of wat dan ook. Maar thuis blijven met het idee ik hoop dat opkomst te laag is neemt risico's met zich mee. Het dus wel halen van de 30% drempel en dus een 'uitslag' is er één van :)