Fitzroy schreef:Ik heb tegen gestemd.
Er gaat genoeg EU geld naar corrupte apenlanden die daardoor echt niet minder corrupt zijn geworden. Oekraïne heeft een economie ter grootte van de provincie NH, daar gaan wij echt wijzer van worden, not.
En de opening naar de EU zint me al helemaal voor geen meter. Al met al een bewuste nee-stem en met mij nog 64 %.
Ook ben ik van mening dat je blij moet zijn dat je in een democratie leeft, en daardoor imo min of meer 'verplicht' bent om je vrije meningsuiting te laten horen.
Gelukkig ben ik helemaal niet verplicht om mijn mening te laten horen door te gaan stemmen. De manier waarop we in Nederland het referendum hebben ingericht is helemaal geen feest van de democratie, zoals de politici graag beweren. Het is een democratisch wangedrocht. Het is bedoeld om de democratie dichter bij de burger te brengen, maar dan wel op zo'n manier dat de politiek er vooral niet teveel last van heeft. Als je een democratie met directe invloed wilt, doe het dan ook goed zoals in Zwitserland. Geef ons de kans om zelf te mogen zeggen over welk onderwerp we een referendum willen en maak de uitslag bindend. Dan heeft een referendum tenminste zin en had het in dit geval over de EU kunnen gaan, ipv via de Oekraïne te stoken in de relatie met de EU.
Ik heb dus principieel niet gestemd, omdat ik duidelijk tegen het referendum op deze manier ben. En ik zal in de toekomst dus ook niet gaan stemmen, zolang de vorm van het referendum niet verandert.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we een referendum over de Oekraïne hebben, omdat dit verdrag toevallig het eerste europese onderwerp was, dat na de invoering van de referendum-wet voorbij kwam. Dat dit referendum opgestart is door bange blanke mannen die de EU de schuld geven van het feit dat de wereld niet meer veilig en overzichtelijk is en die graag terug willen naar de jaren vijftig van de vorige eeuw, je weet wel die tijd dat je je kinderen nog mocht slaan en je vrouw legaal binnen het huwelijk mocht verkrachten. De tijd dat de wereld lekker overzichtelijk was. En die dan ook allerlei onzin redeneringen verzinnen die hier boven ook weer voorbij komen. Met of zonder dit verdrag handelen we met de hele wereld en besteden we nul aandacht aan dierenwelzijn, kinderarbeid of allerlei andere milieu-issues. Net zoals het feit dat er nergens in het verdrag vermeld staat de Oekraïne toe gaat treden tot de EU juist betekent dat ze dat juist wel gaan doen.
Edit:
Arabesk schreef:Gewone verkiezingen doen recht aan ook de minderheidsgroepen, referenda zijn de dictatuur van de meerderheid.
Dit is wel met stip de mooiste opmerking van vanavond...
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 06-04-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt