Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:45

Er zit toch een verschil tussen geluid/prikkels een beetje vermijden omdat je ze vervelend vindt, omdat het je vermoeit en je niet goed kan tegen drukte
en beginnen huilen, jezelf volledig afsluiten voor alles, beginnen 'abnormaal' gedrag te vertonen zoals in het filmpje?
Mijn vader kan bijvoorbeeld totaal niet tegen mensenmassa's en drukte. Hij haat het geluid, de drukte, de stemmen, de dicht passerende mensen. Toch is hij de persoon die het luidst praat, en de muziek in de auto op het hoogste niveau zet. Wat is hij dan?
MI heeft hij geen HSP, maar houdt hij gewoon niet van drukte. Einde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:47

Nee wij hebben geen HSP want we zijn nooit bij iemand geweest daarvoor.
Maar als ik die topics lees dan kan onze halve familie 90% van de eigenschappen met 'ja' beantwoorden wat ook niet gek is want 30% is gigantisch.
Blauwe ogen is zeldzamer dan dat volgens mij (moet ik even in google stoppen).

Je moet me niet verkeerd begrijpen.
Ik snap juist goed dat de diagnose er gekomen is want de maatschappij is ook echt om horendol van te worden.
Wat ik zeg is dat we juist die mensen die natuurlijk gedrag vertonen niet een stempel moeten geven, maar die meer als maatstaf gebruiken om weet wat meer rust te creeeren in de explosieve wereld.

Edit: minder dan 3% van de wereld heeft blauwe ogen. Dat is toch ook geen afwijking?

antje_vip

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:49

:wave: voor mij klopt het wel, behalve dan dat gehijg en ik heb mijn leven inmiddels zo ingedeeld dat ik er beter tegen kan

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:53

(Dus ik heb geen gebroken arm wanneer ik niet naar de dokter ben geweest die dit heeft vastgesteld? :+ Nee sorry, da's flauw. Ik snap dat je niet direct jezelf wil diagnosticeren met iets.)

Wat ik bedoel, dat als zoveel mensen met zoveel eigenschappen overeenkomen, de term en diagnose HSP misschien 'zever' is.
Nu ik zit de typen, lijkt het me dat we het misschien tamelijk eens zijn met elkaar maar langs elkaar heen praten?

Volgens die redenering bestaat HSP dan helemaal niet, en vallen pas de mensen die er werkelijk last van hebben zoals het jongetje in het filmpje of wat sommige mensen hier beschrijven pas onder een of andere afwijkende term?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:55

Ik heb het filmpje ook gekeken.
En er zijn veel overeenkomsten.
Nu minder dan vroeger maar nog wel aanwezig.
Ik heb zelf pddnos en adhd.
Ben er grotendeels overheen gegroeid naar heb nog steeds wel dingen die typisch zijn haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:57

Sizzle schreef:
Nee wij hebben geen HSP want we zijn nooit bij iemand geweest daarvoor.
Maar als ik die topics lees dan kan onze halve familie 90% van de eigenschappen met 'ja' beantwoorden wat ook niet gek is want 30% is gigantisch.
Blauwe ogen is zeldzamer dan dat volgens mij (moet ik even in google stoppen).

Je moet me niet verkeerd begrijpen.
Ik snap juist goed dat de diagnose er gekomen is want de maatschappij is ook echt om horendol van te worden.
Wat ik zeg is dat we juist die mensen die natuurlijk gedrag vertonen niet een stempel moeten geven, maar die meer als maatstaf gebruiken om weet wat meer rust te creeeren in de explosieve wereld.

Edit: minder dan 3% van de wereld heeft blauwe ogen. Dat is toch ook geen afwijking?

Ik snap er geen hout van? Volgens jou bestaan de aandoeningen niet echt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:00

Nee je snapt me niet.
Wat ik zeg is dat we de verkeerde mensen bestraffen.
Afwijkingen is slechts wat wij als mens in een boekje schrijven. Dat is geen vaststaande wijsheid (daarom heeft mijn broer ook een afwijking die sl 10 jaar uit de boeken verdwenen is).

Ik heb het even niet over autisme overigens.

HSP is het negatief bestempelen van een normaal natuurlijk fenomeen.
Het zou veel logischer zijn om iemand die de hele dag vrijwillig zijn oren aan gort blaast tot afwijkende mutant te benoemen.
In plaats daarvan noemen we rust en gevoeligheid een ziekte.
Is toch te zot voor woorden 8)7

Waarom moet je er tegen kunnen om door een stinkend druk luidruchtig centrum te lopen. Dat is toch raar?
Welk ander beestje doet zichzelf zoiets akeligs aan waarbij alle zintuigen verstoord raken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:07

Ah zo; de wereld op z'n kop.... Maar dit slaat dan alleen op hyper sensitief zijn? Wat een normaal beeld is in deze maatschappij bedoel je? Afwijkend is wanneer iemand juist alle prikkels wel als normaal ervaart.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-16 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:07

Sizzle schreef:
Nee je snapt me niet.

Het zou veel logischer zijn om iemand die de hele dag vrijwillig zijn oren aan gort blaast tot afwijkende mutant te benoemen.

Nou je wordt niet gestraft hoor. Wel heb ik het idee dat hsp een beetje een modeding is. En verder is het nog altijd zo dat de meerderheid de standaard is. Dus de standaard gevoeligheid is het uitgangspunt. De 20 of voor mijn part 30% van de bevolking zijn dan extra gevoelig en aan de andere kant heb je dan ook nog de mensen die minder gevoelig zijn, lompe boeren ofzo :P is ook geen afwijking, maar gewoon een statistische verdeling.
Autisme is m.i. ook geen ziekte. Iedereen zit ergens op het autistisch spectrum, en pas als het je normale functioneren belemmerd spreek je van een stoornis in het autistisch spectrum.

En verder vraag ik me sowieso af wat normaal tegenwoordig is; als ik om me heen kijk of naar de televisie zie ik toch meer abnormale dan normale mensen, dus who cares over een stempel meer of minder :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:09

Aandoeningen als ADD bijvoorbeeld zijn te testen dmv gedegen psychologisch onderzoek & neurologisch onderzoek. Geen modegril of i.d.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:11

Geloof me, als je HSP-er bent dan merk je dat echt wel ;) je kan gewoon niet normaal functioneren tenzij je je rust neemt.
Ik kan het helaas niet goed uitleggen, het is iets wat je ervaart.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:14

@sizzle Oh jij hebt het over HSP en maatschappij, ik over HSP ja of nee.
Aangezien we massaal naar winkelcentra gaan, festivals, concerten, fuiven,.... Vrees ik dat er vanuit de maatschappij zelf niet snel verandering zal komen.
Maar ik denk wel dat mochten we de druk die men ondervindt op het werk wat kunnen verminderen, er minder mensen burn outs zullen hebben en er ook minder overprikkeling zal zijn. Mensen met stress, druk en oververmoeidheid zijn hier veel gevoeliger voor.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:19

verootjoo schreef:
Sizzle schreef:
Nee je snapt me niet.

Nou je wordt niet gestraft hoor. Wel heb ik het idee dat hsp een beetje een modeding is. En verder is het nog altijd zo dat de meerderheid de standaard is. Dus de standaard gevoeligheid is het uitgangspunt. De 20 of voor mijn part 30% van de bevolking zijn dan extra gevoelig en aan de andere kant heb je dan ook nog de mensen die minder gevoelig zijn, lompe boeren ofzo :P is ook geen afwijking, maar gewoon een statistische verdeling.
Autisme is m.i. ook geen ziekte. Iedereen zit ergens op het autistisch spectrum, en pas als het je normale functioneren belemmerd spreek je van een stoornis in het autistisch spectrum.

En verder vraag ik me sowieso af wat normaal tegenwoordig is; als ik om me heen kijk of naar de televisie zie ik toch meer abnormale dan normale mensen, dus who cares over een stempel meer of minder :+

Hier kan ik ergens wel mee inkomen.
Daarbij snap ik niet waarom zoveel mensen zo graag stempeltjes hebben?
Ik zie mezelf niet als iemand met cvs/lyme + heuppatient + lichte autistische trekjes +..
Nee ik zie mezelf als iemand die wat sneller moe is dan een normaal persoon en daar wat op gaatmoeten letten, iemand die vaker dan gemiddeld heuppijn heeft en iemand die niet even sociaal is als de gemiddelde mens. En daar mezelf niet als een 'zieke' te zien, maar als iemand die 'toevallig' die symptomen/trekken heeft, voel ik me veel positiever, niet 'abnormaal' of niet 'ziek'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:24

Niemand wil graag een stempel hebben... Het is alleen makkelijker uitleggen en gerichter behandelen...Een verklaring waarom de dingen gaan zoals ze gaan...etc

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:30

Wel een heftig filmpje, ik hou van drukte. Ik kan absoluut niet tegen gesmak, kan iemand wel slaan dan :') . Maar het voordeel daaraan is dat je intelligent bijkt te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:32

Ik denk dat heel veel mensen domweg gedesensibiliseerd zijn zonder dat ze dat weten.

Ik werk vrij veel met Amerikanen. Als ze vers binnen komen dan hoor je ze 3 deuren verder al praten.
Na een jaar gaan ze ook de microfoon gebruiken omdat ze het aantal decibellen vokaal niet meer redden en geven vaak ook aan er niet meer tegen te kunnen om met hun luidruchtige thuisgebleven vrienden of familie te praten.

Maar goed, ik ga stoppen met mij filosofie en ga slapen :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:39

Haha dat vind ik eigenlijk wel een heel interessante anekdote :D
Maar hebben ze lastvan het gedesensibileerd zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 00:56

Herken er zeker wel delen van ,PDad-NOS stempel heb ik. In drukte hoor ik dingen die mam dan niet hoort , zie ik meer en ben einde van de dag wel klaar en afgedraaid. Slaap dan ook langer , maar lang niet zo intens

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 01:07

Dit begint een interessant topic te worden. :)
Autistisch ben ik absoluut niet,maar alle prikkels wekken veel herkenning op.

En dan zie ik nog veel meer in dat filmpje wat niet uitgelicht wordt.
Zo heb ik een cijfer en letter tic,moeten bepaalde kleuren of cijfercombinaties kloppen. In een winkelstraat 'scan' ik altijd alles. (Ik moet dus alles analyseren en onthouden,en ook nog verbanden leggen)
Zo valt me op dat ik al 5 vrouwen met rode schoenen heb gezien,waarvan 4 blond haar hadden. Mijn hoofd wil alles wat binnenkomt onthouden.
Nummerborden. Ik kan mezelf 's avonds in bed nog pijnigen met het naar boven halen van het nummerbord van die witte audi die ik inhaalde... En als ik dan een cijfer vergeten ben blijf ik maar malen en zoeken in mijn hoofd wat het nou was.

Mijn partner zegt altijd gekscherend : 'je hebt weer kermis in je hoofd hé?' :+

Als ik bijvoorbeeld naar een verjaardag ga, 'scan' ik als ik binnenkom meteen de hele ruimte: hoeveel ramen er zijn, wat voor behang er is, of de kleuren kloppen, dat de luxaflex ongelijk hangen... Dan de mensen die er zitten, de dame links in de hoek voelt zich ongemakkelijk en de man rechts van haar heeft een vlekje op zijn schoen.
Een paar uur op een verjaardag zitten vind ik dus ook doodvermoeiend. Soms ben ik daarom ook liever thuis,terwijl ik wel een heel sociaal persoon ben.
Het geeft soms scheve ogen als ik 'al na een uur' naar huis ga van een verjaardag.
Toch ervaar ik het allemaal niet negatief. Ik ben ik :D
Ik leer mezelf steeds beter kennen en dat het oké is om dingen te doen zoals ze voor mij goed gaan,en niet zoals anderen 'verwachten'.
Er zitten ook leuke kanten aan: ik heb een bizar fotografisch geheugen, ben erg analytisch en zie dingen al tien stappen vooruit. Ik zie de kleinste veranderingen in dingen én in mensen,waardoor ik veel mensenkennis opdoe en veel begrijp.

En zolang ik dingen maar kan begrijpen,gaat alles goed in m'n hoofd *\%/*

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 01:57

xSCWx schreef:
Geloof me, als je HSP-er bent dan merk je dat echt wel ;) je kan gewoon niet normaal functioneren tenzij je je rust neemt.
Ik kan het helaas niet goed uitleggen, het is iets wat je ervaart.

Dit. Ik snap dat het moeilijk is om te begrijpen wat hsp nu echt is omdat men van nature niet van herrie zou moeten houden oid. Maar er is een verschil tussen er niet van houden of er zo heftig op reageren dat het misschien eigenlijk niet normaal is. Hsp is heel gevoelig zijn, maar meer dan een normaal persoon (lekker vaag.. :+ ).

Maar het lijkt idd wel of er steeds meer mensen "hsp zijn" en dan vraag ik me af of dat echt zo is of dat ze dat maar zeggen om ook een stickertje geplakt te krijgen en dus "speciaal" zijn?
Helemaal niet gemeen bedoelt, gewoon een gedachte :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 02:35

Ik vind het filmpje wel heel zwart wit. Autisme heeft veel verschillende varianten en gradaties dat je niet met zo'n filmpje kan zeggen "zo ziet een autist nou" .

Mijn broertje is meervoudig gehandicapt waaronder ook autisme en ik heb adhd, wat ook kenmerken van autisme met zich mee kan dragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:51

Damned schreef:
Haha dat vind ik eigenlijk wel een heel interessante anekdote :D
Maar hebben ze lastvan het gedesensibileerd zijn?

Goeie vraag :)

Dynamite, Als iedereen met HSP er zo veel last van had dat ze er niet normaal mee functioneren dan zouden heel veel beroepen met 30% uitval moeten rekenen.
Echter is dat niet zo.

De mensen die al van slag raken omdat iemand ademt (dat is geen verzonnen voorbeeld) is natuurlijk een heel andere tak van sport dan iemand die enkel aan het eind van de dag zwaar overprikkeld is.
Dat laatste vind ik juist helemaal niet raar maar toch wordt zo'n persoon soms al als 'watje' bestempeld die naar de psycholoog moet.
Hele verkeerde ontwikkeling. We zouden blij moeten zijn met mensen die hun zintuigen gevoelig inzetten, ze niet afstompen.

In lijn daarmee denk ik inderdaad ook dat zoals iemand anders al schreef dat bepaalde lichte vormen van autisme nooit die stempel gekregen zouden hebben als de onnatuurlijke verwachtingen niet zo hoog waren.
Als je binnen de rustige muren van een academische instelling gaat kijken zijn daar een hoop mensen die daar goed werk doen maar in bedrijven al snel als mafkees of onaangepast bestempeld zouden worden. Die zouden dat ook niet volhouden.
Ook iemand die wel vreselijk goede ideeen heeft maar zich niet graag luidruchtig in de voorgrond brengt wordt meestal niet gehoord.
En zo selecteren we als maatschappij langzaam maar zeker meer en meer op bluffende blaaskaken ipv op rust en intelligentie.

Sneu voorbeeldje:
Iemand moet een moeilijk document schrijven in een omgeving waar veel machines aan staan zodat mensen hard praten. De radio speelt er boven uit en nog 2 andere mensen maken de hele dag flauwe grappen op hoog decibel met schaterlachen erbij.
De oersoon die moet schrijven gooit van frustratie bijna haar computer uit het raam dus haald van die machine oorbeschermers die echt alles blokkeren.
Vervolgens wordt daar lacherig over gedaan ipv te zorgen dat de werkplek beter geschikt is 8)7

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:45

Interessant topic dit. Ik ken iemand heel goed met autisme en diegene heeft veel woedeaanvallen en in een grote ruimte met veel mensen kan deze persoon helemaal gek worden. Ook vat deze persoon een vriendschappelijke schouderklop vaak op als slaan en dan wordt diegene soms boos.
Degene heeft ook een erg raar slaapritme (tot 2 of 3 uur wakker blijven is best normaal) en heeft zeer weinig slaap nodig. Herkent iemand dit?

Daniquebyoux

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:48

2 van mijn 3 neven hebben autisme en 1tje daarvan lijkt op het jongetje in het filmpje, die kan ook na een paar gebeurtenissen totaal flippen. Nu hij ouder is heeft het wel iets meer nodig maar het is wel ernstig. Hij kan niemand een knuffel geven want dat lichamelijk contact vind hij vreemd en moeilijk, na 17(!) jaar begint hij het eindelijk te leren.
En momenteel weet mijn vader (ook autistisch) zich er geen raad mee. Ik herinner me hem vroeger als een enorme knuffeldoos maar ik vraag me dan af, heb ik mij dat verbeeld of hoort het bij autisme..
Wat ik me nog wel goed herinner is dat ik als ik soms iets tegen hem zij hij helemaal flipte. Niet zo zeer lichamelijk maar vooral verbaal. Hij kreeg dan zoveel prikkels binnen, (tv, me moeder, waar hij zelf nog mee bezig was, geluiden van buitenaf, eventueel auto's die buiten voorbij kwamen) en nu ik het filmpje heb gezien snap ik totaal waar dat vandaan komt.
Ikzelf ben nooit getest en herken mezelf niet in het filmpje maar in drukke menigtes voel ik me ongemakkelijk, ik voel mij bij onbekende nieuwe personen ook ongemakkelijk en wil graag routine en iets van te voren weten zodat ik mij kan voorbereiden. Geen idee of het bij autisme hoort.
Maar ik weet dat het in mijn familie zit en dat het soms erg heftig kan zijn. En dat het vaak onderschat wordt of misbegrepen is.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:51

Wat is precies het doel van dit filmpje? Ik kan mij inleven dat het een vervelende afwijking is voor de betrokkene. Hoe kunnen mensen zonder autisme hier iets aan veranderen? Of is het doel puur begrip kweken?