Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Nee wij hebben geen HSP want we zijn nooit bij iemand geweest daarvoor.
Maar als ik die topics lees dan kan onze halve familie 90% van de eigenschappen met 'ja' beantwoorden wat ook niet gek is want 30% is gigantisch.
Blauwe ogen is zeldzamer dan dat volgens mij (moet ik even in google stoppen).
Je moet me niet verkeerd begrijpen.
Ik snap juist goed dat de diagnose er gekomen is want de maatschappij is ook echt om horendol van te worden.
Wat ik zeg is dat we juist die mensen die natuurlijk gedrag vertonen niet een stempel moeten geven, maar die meer als maatstaf gebruiken om weet wat meer rust te creeeren in de explosieve wereld.
Edit: minder dan 3% van de wereld heeft blauwe ogen. Dat is toch ook geen afwijking?
Sizzle schreef:Nee je snapt me niet.
Wat ik zeg is dat we de verkeerde mensen bestraffen.
Ik heb het even niet over autisme overigens.
HSP is het negatief bestempelen van een normaal natuurlijk fenomeen.
Het zou veel logischer zijn om iemand die de hele dag vrijwillig zijn oren aan gort blaast tot afwijkende mutant te benoemen.
In plaats daarvan noemen we rust en gevoeligheid een ziekte.
Is toch te zot voor woorden
verootjoo schreef:Sizzle schreef:Nee je snapt me niet.
Wat ik zeg is dat we de verkeerde mensen bestraffen.
Ik heb het even niet over autisme overigens.
HSP is het negatief bestempelen van een normaal natuurlijk fenomeen.
Het zou veel logischer zijn om iemand die de hele dag vrijwillig zijn oren aan gort blaast tot afwijkende mutant te benoemen.
In plaats daarvan noemen we rust en gevoeligheid een ziekte.
Is toch te zot voor woorden
Nou je wordt niet gestraft hoor. Wel heb ik het idee dat hsp een beetje een modeding is. En verder is het nog altijd zo dat de meerderheid de standaard is. Dus de standaard gevoeligheid is het uitgangspunt. De 20 of voor mijn part 30% van de bevolking zijn dan extra gevoelig en aan de andere kant heb je dan ook nog de mensen die minder gevoelig zijn, lompe boeren ofzois ook geen afwijking, maar gewoon een statistische verdeling.
Autisme is m.i. ook geen ziekte. Iedereen zit ergens op het autistisch spectrum, en pas als het je normale functioneren belemmerd spreek je van een stoornis in het autistisch spectrum.
En verder vraag ik me sowieso af wat normaal tegenwoordig is; als ik om me heen kijk of naar de televisie zie ik toch meer abnormale dan normale mensen, dus who cares over een stempel meer of minder
xSCWx schreef:Geloof me, als je HSP-er bent dan merk je dat echt welje kan gewoon niet normaal functioneren tenzij je je rust neemt.
Ik kan het helaas niet goed uitleggen, het is iets wat je ervaart.
Damned schreef:Haha dat vind ik eigenlijk wel een heel interessante anekdote![]()
Maar hebben ze lastvan het gedesensibileerd zijn?