Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Alleen electrische autos verkopen

Goed plan
65 (29%)
Slecht plan
144 (64%)
Anders
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 222


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:41

germie schreef:
De eerste elektrische auto die en een goede paardentrailer kan trekken, en mooi ruim is en een actieradius van 1000 km heeft en vervolgens opgeladen kan worden in 5 minuten wat ook de tijd is van een tank volgooien, niet duurder is dan een normale dieselauto, net zo duurzaam is en tweedehands ook te betalen is, en ook rustig zonder enige probleem 500.000km kan rijden, moet nog uitgevonden worden.

Op dit moment is elke elektrische auto voor mij een nogo. Je wilt toch geen 20 minuten bij een snellaadpunt wachten? Je wilt toch niet elke 200km bij zo'n paal moeten zijn? Hoe wil je dan 1500km op 1 dag tuffen? dat lukt je niet met die ondingen.



Maar de ontwikkeling gaat hard en over 10 jaar is er veel veranderd. ;)

Ragdollcat
Berichten: 14794
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:50

Mocht het zo zijn dat autos die op brandstof rijden hierdoor niet meer te verkrijgen zijn, houdt het op voor mij, want ik weiger hoe dan ook om een electrische auto te gaan kopen.

Er zitten zoveel nadelen aan en waar ik niks aan heb, tenminste bij huidige elec. auto's.

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:05

Ragdollcat schreef:
Mocht het zo zijn dat autos die op brandstof rijden hierdoor niet meer te verkrijgen zijn, houdt het op voor mij, want ik weiger hoe dan ook om een electrische auto te gaan kopen.

Er zitten zoveel nadelen aan en waar ik niks aan heb, tenminste bij huidige elec. auto's.


een waterstofauto is ook een elektrische auto

8nnemiek

Berichten: 44955
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:10

germie schreef:
De eerste elektrische auto die en een goede paardentrailer kan trekken, en mooi ruim is en een actieradius van 1000 km heeft en vervolgens opgeladen kan worden in 5 minuten wat ook de tijd is van een tank volgooien, niet duurder is dan een normale dieselauto, net zo duurzaam is en tweedehands ook te betalen is, en ook rustig zonder enige probleem 500.000km kan rijden, moet nog uitgevonden worden.

Op dit moment is elke elektrische auto voor mij een nogo. Je wilt toch geen 20 minuten bij een snellaadpunt wachten? Je wilt toch niet elke 200km bij zo'n paal moeten zijn? Hoe wil je dan 1500km op 1 dag tuffen? dat lukt je niet met die ondingen.

Dat is natuurlijk totaal onrealistisch, ook voor een auto met verbrandingsmotor. Bijna niemand rijdt 1500km op een dag met paard erachter, en al zeker niet met een auto die vijf keer de klok rond is, als die al bestaan in nl :+
Een elektromotor gaat juist langer mee dan een verbrandingsmotor, veel minder slijtage, en niemand zit langer dan 8 uur achter het stuur als het goed is, dan is het gewoon tijd voor een pauze, en dus tijd om op te laden.

ikke

Berichten: 38649
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:14

Resistance schreef:
germie schreef:
De eerste elektrische auto die en een goede paardentrailer kan trekken, en mooi ruim is en een actieradius van 1000 km heeft en vervolgens opgeladen kan worden in 5 minuten wat ook de tijd is van een tank volgooien, niet duurder is dan een normale dieselauto, net zo duurzaam is en tweedehands ook te betalen is, en ook rustig zonder enige probleem 500.000km kan rijden, moet nog uitgevonden worden.

Op dit moment is elke elektrische auto voor mij een nogo. Je wilt toch geen 20 minuten bij een snellaadpunt wachten? Je wilt toch niet elke 200km bij zo'n paal moeten zijn? Hoe wil je dan 1500km op 1 dag tuffen? dat lukt je niet met die ondingen.



Maar de ontwikkeling gaat hard en over 10 jaar is er veel veranderd. ;)

Een accu laden is een chemische reactie. Die reactie gaat zoals ie gaat en daar gaat geen enkele ontwikkeling ook maar een minuut vanaf halen.

Lastige aan dit hele verhaal is dat mensen die geen inhoudelijke kennis hebben van deze materie maar verwachten dat "techniek" en "ontwikkeling" alles wel op zal lossen. De praktijk is niet alleen weerbarstiger, die gaat ook echt een hele andere kant op. Elektrische auto's zijn een "zoethoudertje" in meer dan een opzicht.


Peetke schreef:
Loretta schreef:
Ik heb jouw posts wel gelezen en begrijp dat er te weinig grondstoffen voor beschikbaar zijn om voldoende accu's te ontwikkelen en ook de hoeveelheid energie die benodigd is kunnen we nooit op een schone manier ontwikkelen.

Er zijn tig keer over genoeg grondstoffen om alle auto's in deze wereld elektrisch te laten rijden. Zie bijvoorbeeld de eerder gegeven link van Stanford University.

Loretta schreef:
Je hebt het ook over syntetische olie. Wat ik mij afvraag hoe zit het dan met algenolie? Want daar was een tijd geleden ook het een en ander over te lezen.

Bij alle biobrandstoffen blijf je altijd zitten met uitstoot (NOx, SOx (fijnstof)). De enige 'brandstof' die op lange termijn echt duurzaam kan zijn is waterstof (dan heb je in de praktijk gewoon een batterij-auto met rangeextender, want waterstofauto's zijn gewoon elektrische auto met een extra component).
Die vebruikt echter 4x zo veel energie per km, dus is het vooralsnog zeer onverstandig om daar wereldwijd op te gaan rijden (duur en veel meer windmolen/zonnepanelen nodig).

Dan heb jij echt geen beeld bij wat "uitstoot" eigenlijk betekend.

Waterstof als brandstof is ook al een gepasseerd station. Brandstofcellen als technologie zullen het deels wel gaan maken, maar ook dat lost maar een beperkt stukje van het transportprobleem op.

HET probleem van de meesten hier is dat men blijft denken in "oplossing" en niet in een groep deeloplossinkjes die samen het totale probleem aanpakken.

Daarvoor heb je een verzameling technieken nodig die veel verder rijkt dan wat hier langs komt. De elektrische auto zal waarschijnlijk nooit meer helemaal uit het straatbeeld verdwijnen maar een groot aandeel zal er nooit voor weggelegd zijn, niet nu en ook niet in de toekomst.

Algenolie is een leuk experiment, maar is ook maar een klein stukje oplossing (ja, ik weet van enkele serieuze proeven) maar synthetische brandstoffen (synthetisch aardgas, NH3) zullen een veel grotere rol gaan krijgen dan nu gepresenteerd wordt.

DE oplossing zit 'm om te beginnen in efficiëntere zonnepanelen die niet kunstmatig duur en met subsidies overeind gehouden worden; kleinere windmolens die meer vermogen opwekken (5 - 10MW per molen) en andere, nog te ontwikkelen methodes om stroom op te wekken.
Die energie kun je dan stoppen in de produktie van synthetische brandstoffen (hoge energie-dichtheid) voor o.a. transport.

De keerzijde van deze ontwikkeling is een zeer instabiel elektriciteitsnet. Stroomuitval zoals enkele jaren geleden in noord-Holland, zal dan regelmatiger en over grotere gebieden voorkomen. Voor degenen die toen dachten: goh, wat vervelend voor die mensen in NH, die moeten zich dan even realiseren dat het aan de oplettendheid van een 6-tal mensen te danken is geweest dat "slechts" NH zonder stroom kwam te zitten en dat de rest van NL overeind bleef. Dat schrijft nu.nl er maar niet bij.....
http://www.nu.nl/binnenland/4019658/gro ... lland.html

Anoniem

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:26

Ik weet maar al te goed hoe een accu werkt, bij scheikunde op VWO niveau hebben we het daar uitgebreid over. Ja, het is een chemische reactie en die gaat zoals hij gaat. Je kan echter wel het rendement, de manier waarop de vrijgekomen energie gebruikt wordt en nog een heleboel van dat soort aspecten veranderen. Energie kan altijd nuttiger worden gebruikt en daar zijn heus innovatieve manieren voor te vinden. Het stopt niet bij "het is een chemische reactie en die gaat zoals die gaat".

ikke

Berichten: 38649
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:37

Resistance schreef:
Ik weet maar al te goed hoe een accu werkt, bij scheikunde op VWO niveau hebben we het daar uitgebreid over. Ja, het is een chemische reactie en die gaat zoals hij gaat. Je kan echter wel het rendement, de manier waarop de vrijgekomen energie gebruikt wordt en nog een heleboel van dat soort aspecten veranderen. Energie kan altijd nuttiger worden gebruikt en daar zijn heus innovatieve manieren voor te vinden. Het stopt niet bij "het is een chemische reactie en die gaat zoals die gaat".

Dat valt best wel tegen. De energiedichtheid is hard gerelateerd aan het materiaal, daar doet ontwikkeling helemaal niks aan. Het enige waar "ontwikkeling" iets aan kan doen is het verkleinen van afmetingen die het proces beïnvloeden zoals isolatie en diëlectricum en zoeken naar materialen die een hogere energiedichtheid aan kunnen. Het vervelende is alleen dat die betere materialen niet zelden lastiger te krijgen zijn en/of te fabriceren zijn, zoals lithium en sommige legeringen.

Om hier beschreven problemen op te lossen heb je accu's nodig die minimaal 3 tot 4 keer de energie-dichtheid halen als de beste, nu bekende, technieken. Voel je uitgedaagd als VWO-er.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:44

ikke schreef:
Resistance schreef:
Ik weet maar al te goed hoe een accu werkt, bij scheikunde op VWO niveau hebben we het daar uitgebreid over. Ja, het is een chemische reactie en die gaat zoals hij gaat. Je kan echter wel het rendement, de manier waarop de vrijgekomen energie gebruikt wordt en nog een heleboel van dat soort aspecten veranderen. Energie kan altijd nuttiger worden gebruikt en daar zijn heus innovatieve manieren voor te vinden. Het stopt niet bij "het is een chemische reactie en die gaat zoals die gaat".

Dat valt best wel tegen. De energiedichtheid is hard gerelateerd aan het materiaal, daar doet ontwikkeling helemaal niks aan. Het enige waar "ontwikkeling" iets aan kan doen is het verkleinen van afmetingen die het proces beïnvloeden zoals isolatie en diëlectricum en zoeken naar materialen die een hogere energiedichtheid aan kunnen. Het vervelende is alleen dat die betere materialen niet zelden lastiger te krijgen zijn en/of te fabriceren zijn, zoals lithium en sommige legeringen.

Om hier beschreven problemen op te lossen heb je accu's nodig die minimaal 3 tot 4 keer de energie-dichtheid halen als de beste, nu bekende, technieken. Voel je uitgedaagd als VWO-er.........



Ik heb het hier ook niet over energiedichtheid maar over het gebruik van de energie. Er gaat veel van verloren, en met de ontwikkeling waar ik het over had zouden ze daar weer iets op kunnen verzinnen. Járen geleden was een auto op fossiele brandstoffen die überhaupt harder kon dan 50 km/h nog ontdenkbaar. Tegenwoordig hebben we veel meer kennis en gaat het verkrijgen van meer kennis ook veel harder. In 10 jaar kan er een boel veranderen. Er kunnen zomaar uitvindingen worden gedaan waar we nu nog geeneens over nadenken.

Maarja, ik ben geen voorspeller en geen hoog opgeleid scheikundige. We zullen gewoon moeten gaan zien wat de toekomst ons brengt.

ikke

Berichten: 38649
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:58

Resistance schreef:
Ik heb het hier ook niet over energiedichtheid maar over het gebruik van de energie. Er gaat veel van verloren, en met de ontwikkeling waar ik het over had zouden ze daar weer iets op kunnen verzinnen. Járen geleden was een auto op fossiele brandstoffen die überhaupt harder kon dan 50 km/h nog ontdenkbaar. Tegenwoordig hebben we veel meer kennis en gaat het verkrijgen van meer kennis ook veel harder. In 10 jaar kan er een boel veranderen. Er kunnen zomaar uitvindingen worden gedaan waar we nu nog geeneens over nadenken.

Maarja, ik ben geen voorspeller en geen hoog opgeleid scheikundige. We zullen gewoon moeten gaan zien wat de toekomst ons brengt.

Dat ze toen veel minder vermogen uit een motor haalden dan tegenwoordig heeft te maken met het simpele feit dat motoren tegenwoordig beter gebouwd zijn en (en dat is een hele vervelende ontwikkeling) dat motoren tot op de grenzen van hun kunnen belast worden. Je kunt best 200pk trekken uit een 1000cc blokje, maar verwacht niet dat je dat 200.000km vol gaat houden. Dat is simpelweg onmogelijk omdat de thermische belasting van het blok te groot wordt.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:07

ikke schreef:
Resistance schreef:
Ik heb het hier ook niet over energiedichtheid maar over het gebruik van de energie. Er gaat veel van verloren, en met de ontwikkeling waar ik het over had zouden ze daar weer iets op kunnen verzinnen. Járen geleden was een auto op fossiele brandstoffen die überhaupt harder kon dan 50 km/h nog ontdenkbaar. Tegenwoordig hebben we veel meer kennis en gaat het verkrijgen van meer kennis ook veel harder. In 10 jaar kan er een boel veranderen. Er kunnen zomaar uitvindingen worden gedaan waar we nu nog geeneens over nadenken.

Maarja, ik ben geen voorspeller en geen hoog opgeleid scheikundige. We zullen gewoon moeten gaan zien wat de toekomst ons brengt.

Dat ze toen veel minder vermogen uit een motor haalden dan tegenwoordig heeft te maken met het simpele feit dat motoren tegenwoordig beter gebouwd zijn en (en dat is een hele vervelende ontwikkeling) dat motoren tot op de grenzen van hun kunnen belast worden. Je kunt best 200pk trekken uit een 1000cc blokje, maar verwacht niet dat je dat 200.000km vol gaat houden. Dat is simpelweg onmogelijk omdat de thermische belasting van het blok te groot wordt.......



Daar zeg je het. Het simpele feit dat motoren tegenwoordig beter gebouwd zijn. Wie zegt dat ze dat over 10 jaar ook niet zijn? :) er zijn nu allemaal grenzen en beperkingen, maar grenzen zijn er om verlegd te worden.

tamary

Berichten: 30288
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:11

Resistance schreef:
Daar zeg je het. Het simpele feit dat motoren tegenwoordig beter gebouwd zijn. Wie zegt dat ze dat over 10 jaar ook niet zijn? :) er zijn nu allemaal grenzen en beperkingen, maar grenzen zijn er om verlegd te worden.

Ik vermoed dat ikke bedoelt dat we bijna tegen de grenzen van de beschikbare materialen aan lopen. We hebben de inzichten en technieken om alle eigenschappen van een materiaal te benutten, maar er bestaat geen stap daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:27

Helemaal met het topic titel eens! :Y)
Ik heb net een Tesla gekocht, actieradius van 450 km, van 0 tot 100 in 3,4 seconden. Ik mag er geloof ik 2500 kilo achter hangen en hij is nog super mooi ook <3
Afgelopen nacht heeft Tesla de nieuwe Model 3 geïntroduceerd, deze is wat goedkoper dus tegen de tijd dat ze elektrisch willen verplichten is er voor iedereen vast wel wat wils op de markt.
Ik vind het een ontzettend goeie ontwikkeling *\o/*

Voor het kleinere budget komen er ook snel genoeg tweedehands auto's op de markt, net als nu met de gewone uitlaatgasmotoren.

germie

Berichten: 28414
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:22

8nnemiek schreef:
germie schreef:
De eerste elektrische auto die en een goede paardentrailer kan trekken, en mooi ruim is en een actieradius van 1000 km heeft en vervolgens opgeladen kan worden in 5 minuten wat ook de tijd is van een tank volgooien, niet duurder is dan een normale dieselauto, net zo duurzaam is en tweedehands ook te betalen is, en ook rustig zonder enige probleem 500.000km kan rijden, moet nog uitgevonden worden.

Op dit moment is elke elektrische auto voor mij een nogo. Je wilt toch geen 20 minuten bij een snellaadpunt wachten? Je wilt toch niet elke 200km bij zo'n paal moeten zijn? Hoe wil je dan 1500km op 1 dag tuffen? dat lukt je niet met die ondingen.

Dat is natuurlijk totaal onrealistisch, ook voor een auto met verbrandingsmotor. Bijna niemand rijdt 1500km op een dag met paard erachter, en al zeker niet met een auto die vijf keer de klok rond is, als die al bestaan in nl :+
Een elektromotor gaat juist langer mee dan een verbrandingsmotor, veel minder slijtage, en niemand zit langer dan 8 uur achter het stuur als het goed is, dan is het gewoon tijd voor een pauze, en dus tijd om op te laden.

Nee hoor, ik ken diverse mensen met een Golf op Passat die 4-5 ton op de teller hebben en nog steeds rondtuffen zonder problemen. Deze auto's mogen een 1.5 paards trailer trekken en doen dat zonder problemen. Ga je op vakantie, dan is 1500km op 1 dag rijden (uiteraard zonder trailer) helemaal niet zo gek (2 bestuurders). Dat zijn dingen die ik van een auto verwacht. 1000 km op 1 tank kan gewoon, dan tanken en dan de laatste 500 km rijden. Dus onrealistisch is het echt niet.

450km met een Tesla? leuk, maar nog te weinig. Als ik een keer naar Winterberg rij, dan is dat enkele reis 380km. Dan moet je daar een laadpaal zoeken, onzinnig natuurlijk. Met mijn auto rij ik makkelijk op 1 tank heen en weer.

8nnemiek

Berichten: 44955
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:27

Citaat:
Een chauffeur mag dagelijks niet meer dan 9 uur in totaal rijden. Tweemaal per week mag dit opgerekt worden tot 10 uur. Een chauffeur mag niet meer dan 4,5 uur onafgebroken rijden. Na die 4,5 uur dient de chauffeur een pauze van minimaal 45 minuten te nemen. Deze pauze mag opgesplitst worden in twee pauzes; één van 15 minuten en één van 30 minuten.
En een chaffeur moet dagelijk minimaal 11 uur aan een stuk rusten.
Europese regels, dus in dat geval is de 450km van Tesla in bijna alle gevallen genoeg. En die actieradius wordt alleen maar groter naarmate de accu's en motoren beter worden.
Daarnaast hoeft het overgrote deel van de bevolking vast nooit zo ver te rijden.

germie

Berichten: 28414
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:32

8nnemiek schreef:
Citaat:
Een chauffeur mag dagelijks niet meer dan 9 uur in totaal rijden. Tweemaal per week mag dit opgerekt worden tot 10 uur. Een chauffeur mag niet meer dan 4,5 uur onafgebroken rijden. Na die 4,5 uur dient de chauffeur een pauze van minimaal 45 minuten te nemen. Deze pauze mag opgesplitst worden in twee pauzes; één van 15 minuten en één van 30 minuten.
En een chaffeur moet dagelijk minimaal 11 uur aan een stuk rusten.
Europese regels, dus in dat geval is de 450km van Tesla in bijna alle gevallen genoeg. En die actieradius wordt alleen maar groter naarmate de accu's en motoren beter worden.
Daarnaast hoeft het overgrote deel van de bevolking vast nooit zo ver te rijden.

Ik heb het over de auto, die moet ver kunnen rijden. Een chauffeur wisselt ook af, dat scheelt tijd (ik schrijf ook 2 personen). Er staat nergens dat de auto 45 minuten rust moet hebben. ;) Alleen de mens. LOL. Als ik over 10 jaar een leuke tweedehandsje kan kopen voor een 3000-5000 euro die 1000 km kan rijden en een paardentrailer mag trekken, dan mag ie van mij best electrisch zijn, mits onderhoud en wegenbelasting niet duurder zijn dan met een diesel en opladen in 20 minuten kan na die 1000km rijden. Maar op dit moment voldoet geen enkele electrische auto aan de eisen die ik aan een auto stel.
Verder, accus gaan ook niet eeuwig mee, hoe is het met de levensduur gesteld?
Laatst bijgewerkt door germie op 03-04-16 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12521
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:33

Wat denk je dat het afvoeren van die accu's kost? Dat is echt heeeel belastend voor het milieu, daar hoor je alleen niemand over..

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:34

Net of het maken van die grote batterijen/accu's niet slecht voor het milieu is

germie

Berichten: 28414
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:37

Jester_ schreef:
Wat denk je dat het afvoeren van die accu's kost? Dat is echt heeeel belastend voor het milieu, daar hoor je alleen niemand over..

Ook dat nog ja. Op dit moment is een diesel inderdaad veel milieuvriendelijker dan een electrische auto. Maar ja, men laat je graag geloven dat het niet zo is. Verder laat men je ook graag geloven dat het klimaat verandert. Maar de warmste 3 april ooit was in 1926 ;) (lekker offtopic).
Ik begrijp dat er alternatieven gezocht moeten worden en dat een electrische auto voor een deel van de mensen prima voldoet. Maar niet voor iedereen en men moet wel eerlijk zijn in de berichtgeving.

ikke

Berichten: 38649
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:43

germie schreef:
Jester_ schreef:
Wat denk je dat het afvoeren van die accu's kost? Dat is echt heeeel belastend voor het milieu, daar hoor je alleen niemand over..

Ook dat nog ja. Op dit moment is een diesel inderdaad veel milieuvriendelijker dan een electrische auto. Maar ja, men laat je graag geloven dat het niet zo is. Verder laat men je ook graag geloven dat het klimaat verandert. Maar de warmste 3 april ooit was in 1926 ;) (lekker offtopic).
Ik begrijp dat er alternatieven gezocht moeten worden en dat een electrische auto voor een deel van de mensen prima voldoet. Maar niet voor iedereen en men moet wel eerlijk zijn in de berichtgeving.

Dat cradle-to-cradle denken is echt zo slecht nog niet :D

Het klimaat veranderd wel, maar dat doet het toch wel, daar heeft onze handel en wandel niet de invloed op die de opinie je op de mouw probeert te spelden.
Die opwarming is ook helemaal niet relevant en gewoon de volgende in het rijtje hypes dat we de afgelopen 20 jaar langs zagen komen.
Punt is dat simpel zeggen dat we zuiniger om moeten gaan met energie bij de gemiddelde Nederlander gewoon niet aan komt. De hypes zijn dus feitelijk onze eigen schuld.
DAT is namelijk waar het om gaat: met minder energieverbruik door het leven kunnen gaan.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:48

germie schreef:
Jester_ schreef:
Wat denk je dat het afvoeren van die accu's kost? Dat is echt heeeel belastend voor het milieu, daar hoor je alleen niemand over..

Ook dat nog ja. Op dit moment is een diesel inderdaad veel milieuvriendelijker dan een electrische auto. Maar ja, men laat je graag geloven dat het niet zo is. Verder laat men je ook graag geloven dat het klimaat verandert. Maar de warmste 3 april ooit was in 1926 ;) (lekker offtopic).
Ik begrijp dat er alternatieven gezocht moeten worden en dat een electrische auto voor een deel van de mensen prima voldoet. Maar niet voor iedereen en men moet wel eerlijk zijn in de berichtgeving.


:') :') :=

Loretta
Berichten: 9933
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:55

Ik kan me voorstellen dat een reikwijdte van 450 kilometer voor sommige mensen voldoende is maar dat geldt lang niet voor iedereen natuurlijk. Iedereen gebruikt een auto anders.
Bovendien zijn de afstanden in Nederland vrij klein met name in de randstad waar de meeste elektrische auto's rijden zijn de afstanden zeer klein.
Dat geldt echter lang niet voor elk land. In sommige landen is 450 kilometer echt niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:05

Loretta schreef:
Ik kan me voorstellen dat een reikwijdte van 450 kilometer voor sommige mensen voldoende is maar dat geldt lang niet voor iedereen natuurlijk. Iedereen gebruikt een auto anders.
Bovendien zijn de afstanden in Nederland vrij klein met name in de randstad waar de meeste elektrische auto's rijden zijn de afstanden zeer klein.
Dat geldt echter lang niet voor elk land. In sommige landen is 450 kilometer echt niets.




Dat is inderdaad zo. Wij hebben een huis in Zweden waar we allereerst naartoe rijden, en dan heb je ook nog de afstanden in het land zelf. Vroeger vond ik 3 uur van [naam] naar Groningen rijden lang, tegenwoordig is dat voor mij echt een wipje.

Maar dan nog. We zullen ons er gewoon aan aan moeten passen. Nu moet je ook af en toe tanken, tegen de tijd dat iedereen in een elektrische auto rijdt duurt dat gewoon wat langer. Misschien kan je wel een lunch of een diner incalculeren.

Anoniem

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:11

Ik wil nu al ongeveer elke 3 uur wel even plassen én ook wel koffie als ik een eind moet.. dus dat komt met elektrisch ook gewoon goed.

luuntje

Berichten: 14940
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:34

Als wij op vakantie gaan rijden we om en om.
En 1000 km of meer is dan zo afgelegd.

Iemand schreef over dicht bij het werk wonen.
Mijn man werkt 55 km van zijn werk af.
BMW i3 heeft actieradius van 100 km. Hij kan dus niet eens heen en weer rijden met 1 volle accu.
Dat vind ik belachelijk weinig.

Mizora

Berichten: 18459
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:33

Voor in de (rand)stad lijken me elektrische auto's mogelijk een gunstige ontwikkeling, maar door het land heen crossen is het al een stuk minder praktisch voor.

Ik las hier dat er vrijwel geen auto's 4-5 ton lopen en dan een trailer kunnen trekken maar daar zijn er echt nog zat van. Hier in het bedrijf rijden de meeste Alfa Romeo's op LPG tussen de 400.000 en 450.000km voordat ze afgeschreven worden, en met regelmaat zelfs nog daarboven. De meesten daarvan hebben een trekhaak en een flink aantal zijn zwaar/sterk genoeg om veilig en legaal 1.300kg te mogen trekken.

En dat zijn dus Alfa Romeo's (volgens een hoop mensen kwetsbare auto's), op gas (vaak eerder versleten) en de meesten 15 jaar of ouder.