Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Coby schreef:De tendens op opvoedgebied in Nederland ligt op dit moment vooral in de vrije opvoeding. En dan wil ik van opvoeding al niet meer spreken. Ouders geven voeding en verwachten dat de op elders gegeven wordt.
Citaat:Het dragen van een mes op die leeftijd en dan ook naar school vind ik bespottelijk. Wanneer een kind een mes nodig schijnt te hebben om naar school te kunnen gaan is er al heel veel niet goed gegaan.
En ouders die dat tolereren vind ik daarbij ook ongeschikt.
bruintje123 schreef:In mijn vroeger hadden kinderen echt geen mes bij.
karuna schreef:Is groesbeek dan zo achteruit gegaan in de jaren? Toen ik in die regio woonde was het juist net als berg en dal een redelijke eliteplaats. Het tuig kwam uit Nijmegen. Maar dat is wel al 28 jaar geleden of zo.
Joy_Mennings schreef:snuffie123 schreef:Maar ik wil dus nog wel even iets uit de wereld helpen. Vroeger gebeurde dit namelijk ook, maar was er niet zoveel media. Je hoorde er dus niet veel van, maar het gebeurde wel degelijk.
Veel mensen weten niet dat veel kinderen met een mes rondlopen op school, maar het gebeurd wel. Ook op jullie school durf ik te zeggen.
Het enige verschil met vroeger is dat de kinderen wel steeds jonger worden.
Ik kan me niet voorstellen dat merendeel van onze school met een mes rondloopt. Heel misschien een stuk of 5 jongens ofzo maar niet veel meer. En als onze school erachter zou komen zouden ze waarschijnlijk de politie inlichten.
Woogy schreef:Ik woon in een hele levendige buurt in het centrum van Den Haag. Jochies en meisjes van onder de 10 schuiven hier nog luid schreeuwend tussen 23:00 en 02:00 over straat...Ouders hebben het te druk met twee banen, sociaal geaccepteerd worden, opvallen op social media en zo'n kind is dikke vette bijzaak...Moet zichzelf dan maar opvoeden he
Emmaa_ schreef:Makkelijk om dat zo te zeggen. 'Vrije' opvoeding komt echt lang niet altijd door drukte van ouders, er zijn wel degelijk situaties waarin het beter is voor een kind. Ik heb het moeilijk gehad thuis omdat ik überhaupt ongelofelijk slecht reageer(de) op gezag, en mijn ouders hebben ervoor gekozen om me mijn eigen gang te laten gaan. Ze hielden me in de gaten en zorgen dat ik altijd met iemand kon praten over wat me dwars zat, maar er was bij mij echt totaal geen sprake van het controleren van cijfers, het samen huiswerk maken of iets in die trant. Als ik wou gaan stappen dan moest ik dat vooral doen, lekker op de fiets en zie maar hoe laat je thuis komt. Zondagochtend een kater? Jammer, om half 10 zit je aan het ontbijt want dat is de afspraak. Ik kon mijn ouders altijd bellen als er iets mis was en als ze me moesten komen halen, maar dat is nooit gebeurd omdat zij mij vertrouwen gaven en ik dat vertrouwen niet wou beschadigen.
Als ik strak aan een lijntje gehouden was, was ik denk ik echt ontspoord. Juist door die vrijheid heb ik nooit foute vrienden gehad, ben ik nooit de verkeerde kant uit gegaan, heb ik netjes mijn havo afgemaakt en volg ik ondertussen succesvol een HBO studie. Het is een kwestie van aanvoelen. Mijn zusje wordt een stuk strakker gehouden dan ik, maar die heeft ook juist weer heel veel behoefte aan dat controlerende.
snuffie123 schreef:Ik denk ook niet dat het merendeel van je school daarmee loopt. (En dat ik eerder zei dat de halve school ermee rondloopt is natuurlijk wel wat overdreven van me, dat had ik niet moeten doen.)
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je school is en in welke omgeving maar het zijn er denk ik meer dan je denkt.
snuffie123 schreef:bruintje123 schreef:In mijn vroeger hadden kinderen echt geen mes bij.
Maar dat jij dat vroeger niet hebt meegemaakt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurde. Kijk als je zelf gewoon netjes bent en je aan de regels houdt dan zal je ook minder snel de andere kant zien. De kant waar ze wel met messen lopen en crimineel gedrag vertonen.
bruintje123 schreef:Ik schreef toch mijn vroeger.
Niet iedereen zijn vroeger.
Dus misschien zelf lezen ipv zeggen dar een ander zijn uitspraak onjuist is.