Nou ja jeugd? Waar zijn de ouders hier? Jong ontspoord!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Nou ja jeugd? Waar zijn de ouders hier? Jong ontspoord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 16:49

Zou er verschil zijn tussen stad of dorp oost of west? Wat betreft dit soort dingen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:51

karuna schreef:
Zou er verschil zijn tussen stad of dorp oost of west? Wat betreft dit soort dingen?

Uiteraard :j
Per straat soms al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:52

bruintje123 schreef:
In mijn vroeger hadden kinderen echt geen mes bij.

En het is nu ook helemaal niet normaal om met een mes op zak te lopen, ik heb het in ieder geval nog nooit bewust meegemaakt. Ook 'vroeger' had je schoffies die dit soort dingen leuk vonden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:59

Coby schreef:
De tendens op opvoedgebied in Nederland ligt op dit moment vooral in de vrije opvoeding. En dan wil ik van opvoeding al niet meer spreken. Ouders geven voeding en verwachten dat de op elders gegeven wordt.

Volgens mij is dat veel te simpel. Een groot deel van de jongeren die inderdaad ontsporen heeft geen 'vrije' opvoeding gehad (dat is namelijk iets waar je over nadenkt en bewust voor kiest), maar overleeft eerder in chaos thuis. Vaak met emotionele armoe, en vooral een hele instabiele vorm van opvoeden: de ene keer genegeerd en de andere keer ineens heel hard aangepakt. Dat is geen 'vrije' opvoeding.

De kinderen die werkelijk in de hoek van de vrije opvoeding zitten (denk lichtalternatief, cultureel-progressief, montessori / vrije school en nog wat van die cliché's) ontsporen juist veel minder.

Structuur kan veel helpen, maar het is goed om te bedenken dat veel ouders die het niet bieden het ook niet goed *kunnen* bieden, vaak vanuit hun eigen onmacht.

Citaat:
Het dragen van een mes op die leeftijd en dan ook naar school vind ik bespottelijk. Wanneer een kind een mes nodig schijnt te hebben om naar school te kunnen gaan is er al heel veel niet goed gegaan.
En ouders die dat tolereren vind ik daarbij ook ongeschikt.

En toch kan ik de redenatie wel een beetje volgen. Ik stam zelf uit een omgeving van vooral die lichtalternatieve montessori-hoek. En ik heb daarna een jaartje in de VS gewoond. In de VS is die structuur en repressie aan de orde van de dag: huisarrest, verboden, strafmaatregelen en zelfs (volgens mij fulltime) een politieagent op school.
Ik heb daar vooral ervaren dat al die straf- en dwangmaatregelen weinig hielpen om problemen te voorkomen: drugsgebruik, seks en seksueel misbruik, andere rottigheid kwam beduidend meer voor dan bij mijn klasgenoten hier... maar vooral was duidelijk dat ze heel veel moesten liegen, verbergen en geen advies meer konden vragen. Vooral die eenzaamheid trof me.

Een jongen van 15 die een mes mee naar school neemt is overduidelijk geen wenselijke situatie. Maar als de realiteit is dat al zijn klasgenoten dat ook doen, dan is het niet eenvoudig om daar als ouder nog het verschil in maken, vooral niet met verboden en dwang. Want als de school dat niet aanpakt, dan is de reactie van zo'n jongen wel ongeveer te voorspellen: hij wordt boos op z'n ouders, sluit de communicatie af, en legt het mes voortaan in de dakgoot. Ik geloof niet dat je daar veel mee opschiet.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 28-03-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:04

Mee eens met bovenstaande.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:19

Het punt van een instabiele thuissituatie en van daaruit het ontsporen van jongeren klopt inderdaad. Maar dat deel lijkt in ons gebied stabiel te blijven. Daarnaast heb je toch de kinderen van de vrije opvoeding. En dan is vrij misschien niet goed genoemd in deze... Kinderen met geen opvoeding. Ouders die enkel voorzien in het onderhoud van het kind maar niet sociaal emotioneel gebied. Bijvoorbeeld tweeverdieners waarvan puberzoon niet meer na de naschoolse opvang gaat en zich alleen thuis redt met soms alle gevolgen van dien. Die laatste groep stroomt in ons gebied steeds vaker binnen. En dan vooral op de leeftijd elf, twaalf jaar.
Op het gebied van wapens ben ik het volledig oneens. Ik zie hierin juist wel de begrenzende rol van school en ouders op dat gebied. Het lijkt mij een verloren zaak om dat wel oogluikend te tolereren omdat hij het anders stiekem gaat doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:27

Dwang en vooral zero tolerance doet nogal eens meer kwaad dan goed. En ik heb liever dat men in het belang van de jongeren handelt, dan in het belang van een regel. In elk geval is het tamelijk onrealistisch om te verwachten dat ouders iets kunnen doen als de school niets onderneemt, net zoals de school niet alles kan fixen wat ouders thuis laten liggen. En soms is het openhouden van contact toch echt belangrijker.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:28

bruintje123 schreef:

Maar dat jij dat vroeger niet hebt meegemaakt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurde. Kijk als je zelf gewoon netjes bent en je aan de regels houdt dan zal je ook minder snel de andere kant zien. De kant waar ze wel met messen lopen en crimineel gedrag vertonen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:30

karuna schreef:
Is groesbeek dan zo achteruit gegaan in de jaren? Toen ik in die regio woonde was het juist net als berg en dal een redelijke eliteplaats. Het tuig kwam uit Nijmegen. Maar dat is wel al 28 jaar geleden of zo.

Kennelijk wel...het wordt door de omliggende dorpen/steden kennelijk niet voor niets een messentrekkers dorp genoemd.
Mijn huisgenootje is hier ook opgegroeid en die heeft ervoor gekozen om in Nijmegen naar de middelbare school te gaan (en dat is best een stukje fietsen) omdat er op de school in Groesbeek alleen maar tuig zit. Verder krijg ik niet zozeer extreem veel te horen over overvallen ofzo, maar wel veel over (hard)drugs misbruik. Zelfs zo erg dat wij als we een huisgenoot zoeken geen van oorsprong Groesbeker mogen toelaten. Leek mij eerst onzin, maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik het nu volkomen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:36

Ik woon in een hele levendige buurt in het centrum van Den Haag. Jochies en meisjes van onder de 10 schuiven hier nog luid schreeuwend tussen 23:00 en 02:00 over straat...Ouders hebben het te druk met twee banen, sociaal geaccepteerd worden, opvallen op social media en zo'n kind is dikke vette bijzaak...Moet zichzelf dan maar opvoeden he

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:37

Joy_Mennings schreef:
snuffie123 schreef:
Maar ik wil dus nog wel even iets uit de wereld helpen. Vroeger gebeurde dit namelijk ook, maar was er niet zoveel media. Je hoorde er dus niet veel van, maar het gebeurde wel degelijk.

Veel mensen weten niet dat veel kinderen met een mes rondlopen op school, maar het gebeurd wel. Ook op jullie school durf ik te zeggen.

Het enige verschil met vroeger is dat de kinderen wel steeds jonger worden.

Ik kan me niet voorstellen dat merendeel van onze school met een mes rondloopt. Heel misschien een stuk of 5 jongens ofzo maar niet veel meer. En als onze school erachter zou komen zouden ze waarschijnlijk de politie inlichten.

Ik denk ook niet dat het merendeel van je school daarmee loopt. (En dat ik eerder zei dat de halve school ermee rondloopt is natuurlijk wel wat overdreven van me, dat had ik niet moeten doen :n .)
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je school is en in welke omgeving maar het zijn er denk ik meer dan je denkt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:42

Woogy schreef:
Ik woon in een hele levendige buurt in het centrum van Den Haag. Jochies en meisjes van onder de 10 schuiven hier nog luid schreeuwend tussen 23:00 en 02:00 over straat...Ouders hebben het te druk met twee banen, sociaal geaccepteerd worden, opvallen op social media en zo'n kind is dikke vette bijzaak...Moet zichzelf dan maar opvoeden he

Eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:59

Makkelijk om dat zo te zeggen. 'Vrije' opvoeding komt echt lang niet altijd door drukte van ouders, er zijn wel degelijk situaties waarin het beter is voor een kind. Ik heb het moeilijk gehad thuis omdat ik überhaupt ongelofelijk slecht reageer(de) op gezag, en mijn ouders hebben ervoor gekozen om me mijn eigen gang te laten gaan. Ze hielden me in de gaten en zorgen dat ik altijd met iemand kon praten over wat me dwars zat, maar er was bij mij echt totaal geen sprake van het controleren van cijfers, het samen huiswerk maken of iets in die trant. Als ik wou gaan stappen dan moest ik dat vooral doen, lekker op de fiets en zie maar hoe laat je thuis komt. Zondagochtend een kater? Jammer, om half 10 zit je aan het ontbijt want dat is de afspraak. Ik kon mijn ouders altijd bellen als er iets mis was en als ze me moesten komen halen, maar dat is nooit gebeurd omdat zij mij vertrouwen gaven en ik dat vertrouwen niet wou beschadigen.

Als ik strak aan een lijntje gehouden was, was ik denk ik echt ontspoord. Juist door die vrijheid heb ik nooit foute vrienden gehad, ben ik nooit de verkeerde kant uit gegaan, heb ik netjes mijn havo afgemaakt en volg ik ondertussen succesvol een HBO studie. Het is een kwestie van aanvoelen. Mijn zusje wordt een stuk strakker gehouden dan ik, maar die heeft ook juist weer heel veel behoefte aan dat controlerende.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:16

Emmaa_ schreef:
Makkelijk om dat zo te zeggen. 'Vrije' opvoeding komt echt lang niet altijd door drukte van ouders, er zijn wel degelijk situaties waarin het beter is voor een kind. Ik heb het moeilijk gehad thuis omdat ik überhaupt ongelofelijk slecht reageer(de) op gezag, en mijn ouders hebben ervoor gekozen om me mijn eigen gang te laten gaan. Ze hielden me in de gaten en zorgen dat ik altijd met iemand kon praten over wat me dwars zat, maar er was bij mij echt totaal geen sprake van het controleren van cijfers, het samen huiswerk maken of iets in die trant. Als ik wou gaan stappen dan moest ik dat vooral doen, lekker op de fiets en zie maar hoe laat je thuis komt. Zondagochtend een kater? Jammer, om half 10 zit je aan het ontbijt want dat is de afspraak. Ik kon mijn ouders altijd bellen als er iets mis was en als ze me moesten komen halen, maar dat is nooit gebeurd omdat zij mij vertrouwen gaven en ik dat vertrouwen niet wou beschadigen.

Als ik strak aan een lijntje gehouden was, was ik denk ik echt ontspoord. Juist door die vrijheid heb ik nooit foute vrienden gehad, ben ik nooit de verkeerde kant uit gegaan, heb ik netjes mijn havo afgemaakt en volg ik ondertussen succesvol een HBO studie. Het is een kwestie van aanvoelen. Mijn zusje wordt een stuk strakker gehouden dan ik, maar die heeft ook juist weer heel veel behoefte aan dat controlerende.

Helemaal mee eens. Je beschrijft precies zoals het bij mij ook ging/gaat. Als mijn ouders inderdaad zo streng waren geweest was ik denk ik ook ontspoord en dan was ik ook meteen het huis uit gegaan zodra het kon.

Het is gewoon per kind verschillend. Daar moet je de opvoeding aan aanpassen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:34

snuffie123 schreef:
Ik denk ook niet dat het merendeel van je school daarmee loopt. (En dat ik eerder zei dat de halve school ermee rondloopt is natuurlijk wel wat overdreven van me, dat had ik niet moeten doen :n .)
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je school is en in welke omgeving maar het zijn er denk ik meer dan je denkt.

Onze school is niet heel groot en zit niet in de beste wijk van Eindhoven maar zeker niet in de slechtste wijk. Er zitten wel veel mensen uit Woensel-West bij ons op school en dit is zeker geen fijne wijk. Er is hier alleen niet echt iets van een drang om erbij te horen doormiddel van messen oud. Scheelt misschien ook dat het laagste niveau bij ons mavo is en niet lager.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:39

Geen opvoeding staat niet gelijk aan vrije opvoeding.
De situaties hierboven beschrijven 'geen opvoeding'.
Vrije opvoeding kost juist heel veel tijd voor de ouders.

Edit: ik bedoel niet het voorbeeld van emmaa trouwens, maar de afwezigheid van ouders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:17

snuffie123 schreef:
bruintje123 schreef:

Maar dat jij dat vroeger niet hebt meegemaakt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurde. Kijk als je zelf gewoon netjes bent en je aan de regels houdt dan zal je ook minder snel de andere kant zien. De kant waar ze wel met messen lopen en crimineel gedrag vertonen.

Op straat had je vast wel van die groepen.
Op school niet.
Werd toen denk ik ook heel anders afgestraft dan nu.
Toen stonden ouders nog achter de sancties van de leraar. Ipv nu leraar afzeiken dat hun geweldige kind met fluwelen handschoenen aangepakt moet worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:33

Ik moet bij die verhalen over vroeger altijd denken aan Ciske de Rat, en eigenlijk is het verhaal volgens mij in een aantal opzichten helemaal niks veranderd - en dan zijn we 80 jaar verder. En messen was een jaar of 20 geleden ook gewoon een issue bij de wat uitdagendere groep jongens. Ik heb niet zoveel met die verheerlijking van vroeger.

Er zijn best problemen, en het is echt heel schokkend dat jongens van 13 dit soort dingen doen, maar vroeger-was-alles-beter is echt onzin. En daarnaast is het echt ontzettend gemakkelijk om te wijzen naar anderen ('de ouders, die moeten het allemaal oplossen'.)
It takes a village to raise a child. Dat betekent niet alleen dat de buurvrouw een loslopend kind een klets om de oren kan geven, maar ook dat we een beetje zorgvuldiger om zouden kunnen gaan met onze maatschappij als geheel. Emotionele verwaarlozing speelt vaak een rol bij het ontsporen - maar dat los je eerder op door juist eens wat minder hard te zijn en wat meer empathie te tonen. Ook naar je buren en de omgeving en kinderen van anderen. Veroordelen is zo makkelijk, maar daar hebben we echt geen gebrek aan geloof ik.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:39

Shadow. Ik kom niet uit Rotterdam. Hier dus geen verheerlijken van vroeger.

Helaas is de ellende van de stad voortaan ook in de kleinere plaatsen doorgedrongen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:43

Want verheerlijken van vroeger mag alleen als je uit Rotterdam komt? Ik mis de link even geloof ik.

Of bedoel je met "Op straat had je vast wel van die groepen. Op school niet." eigenlijk "op mijn school hadden we niet van die groepen." Dat kan natuurlijk. Ik denk dat ze er op mijn school ook niet waren. Maar als je het zo schrijft als jij met 'had je' komt het over alsof je het over Nederland in het algemeen hebt, ipv over jouw eigen omgeving. En dan is je uitspraak dus gewoon onjuist.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:51

Ik schreef toch mijn vroeger.
Niet iedereen zijn vroeger.

Dus misschien zelf lezen ipv zeggen dar een ander zijn uitspraak onjuist is.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:20

bruintje123 schreef:
Ik schreef toch mijn vroeger.
Niet iedereen zijn vroeger.

Dus misschien zelf lezen ipv zeggen dar een ander zijn uitspraak onjuist is.

Ik denk dat je jou vroegen niet helemaal goed hebt ingeschat. Je had en hebt overal een paar 'stoere' jongens zitten die met een mes lopen, je mag het dan wel niet gezien hebben maar dat betekend niet dat het er niet was.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:45

Dus jij kunt "mijn" school beter inschatten dan ik kon.

Knap.

Ik zat in de grootste rel klas van de school.
Kinderen uit nabij gelegen internaat die onder toezicht stonden.

Maar nee die hadden geen mes want dan werd internaat de jeugd gevangenis.