#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:10

Veranderingen, veranderingen, daar kunnen mensen (boeren) slecht tegen. In plaats van demonstreren, zouden ze ook eens kritisch naar hun eigen productieproces kunnen kijken. Continue verbetering, times are changing (gelukkig)!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:23

astridastrid schreef:
Veranderingen, veranderingen, daar kunnen mensen (boeren) slecht tegen. In plaats van demonstreren, zouden ze ook eens kritisch naar hun eigen productieproces kunnen kijken. Continue verbetering, times are changing (gelukkig)!

Daar moet wel (financiële) ruimte voor zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:30

En mensen (burgers die denken verstand te hebben van de melkveehouderij) zouden eens een maand moeten mee draaien op een bedrijf.
En nee, wij kennen geen 5 dagen in de week van 9 tot 5.
En nee, tis ook geen kantoor baantje waarbij je op je luie gat mag zitten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:46

Ik was een ander topic gestart, ik had niet in de gaten dat er hier ook nog een liep. Ik zet mijn OP van dat topic daarom gewoon hier neer.
Ik veroordeel de bio industrie, en ik veroordeelde het ook altijd dat kalveren van de moeder gescheiden worden. De Partij voor de Dieren was het daarmee eens en probeert een verbod van deze scheiding erdoor te krijgen.

Nu begonnen de boeren zich te roeren en hun reacties kwamen in de media, wat ik o.a. in de krant las.
Ik moet toch zeggen dat ik terug aan het komen ben op mijn vroegere kijkwijze. En wel om de volgende redenen.

Koeien zijn anders in de omgang met hun jong dan paarden. Een merrie blijft bij haar veulen. Koeien lijken hierin meer op reeën. Een ree laat haar jong ergens verscholen liggen en zoekt het 2 of 3x per etmaal op om het te laten drinken. Dit doen koeien ook. Die zijn er dus niet intensief mee bezig.

En dan zijn er nog praktische bezwaren.
Want hoe zie je dat voor je, in een koeienstal? In zo´n stal lopen alle koeien door elkaar heen, ze staan niet opgesloten binnen een eigen beperkte ruimte. Hierdoor kunnen ze ook vrijuit naar de melkstal lopen als het tijd is voor melken.
Waar moeten in deze situatie de kalfjes dan veilig liggen, waar er niet over ze heen gelopen of gestaan wordt? En worden ze in zo´n beperkte ruimte met velen niet omver gelopen door de volwassen dieren?
Dan zou je er dus voor moeten kiezen om de kalfjes alleen in de zomer geboren te laten worden, zodat ze altijd in de wei kunnen verblijven. In de hele warme maanden is dat niet ideaal omdat de meeste weilanden onvoldoende schaduw bieden. Veel boeren kiezen er dan ook voor om de koeien overdags op stal te houden en ´s nachts op de wei.

Ik zie het niet meer zo zitten eigenlijk, de kalfjes bij de moeder te houden. Er moeten wel mogelijkheden zijn maar dan moeten bedrijven helemaal anders ingericht worden en boeren worden al zo op kosten gejaagd, zonder dat daar iets tegenover staat

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:40

amoj schreef:
En mensen (burgers die denken verstand te hebben van de melkveehouderij) zouden eens een maand moeten mee draaien op een bedrijf.

Boeren mogen blijkbaar wel een ongefundeerde mening hebben over andere beroepen, maar "de burger" heeft geen verstand van hun bedrijf uiteraard :roll:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:47

Desiree schreef:
Er moeten wel mogelijkheden zijn maar dan moeten bedrijven helemaal anders ingericht worden en boeren worden al zo op kosten gejaagd, zonder dat daar iets tegenover staat

Ja daar ligt het probleem: het is een geldkwestie. Dat blijkt ook uit de lange post hiervoor van de boerin.
Dus mee eens dat de overheid bij het doorvoeren van veranderingen moet zorgen dat dit ondervangen wordt. Maar het is geen argument om dan maar niet te hervormen. De vee
houderij is veel te intensief. Als je wil dat je kleinkinderen ook nog van kalfjes kunnen genieten moet er wel degelijk iets veranderen, want het milieu kan het niet aan. Je kop in het zand steken helpt niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:55

Nikass schreef:
Ja daar ligt het probleem: het is een geldkwestie. Dat blijkt ook uit de lange post hiervoor van de boerin.
Dus mee eens dat de overheid bij het doorvoeren van veranderingen moet zorgen dat dit ondervangen wordt. Maar het is geen argument om dan maar niet te hervormen. De vee
houderij is veel te intensief. Als je wil dat je kleinkinderen ook nog van kalfjes kunnen genieten moet er wel degelijk iets veranderen, want het milieu kan het niet aan. Je kop in het zand steken helpt niet.

Nee, maar je bedrijf over de kop laten gaan helpt ook niet.
Punt is dat boeren op veel manieren in de problemen zitten.
- melkquotum is er af gegaan, waardoor een paar boeren op hol geslagen zijn en uitgebreid zijn. Hadden ze NOOIT moeten doen want,
- te veel melk wordt nu geproduceerd, en nu is de melk veel te weinig waard. Ze komen nauwelijks uit de kostprijzen.
- en dan de stal wéer veranderen en aanpassen, en waarvoor?
Want de meeste boeren gaan verdwijnen. Investeren in een stal die geen toekomst heeft..... of misschien wel toekomst heeft, mits je uit de kosten kunt komen etc.

Zo zijn er boeren die op biologische melkveelhouderij over willen gaan omdat de vraag naar biologische melk groeit. Maar dat kost ook weer 2 jaar voordat ze dat keurmerk mogen dragen, het kost veel geld want het biologische voer is duur. En als er veel boeren biologisch worden, raakt ook deze markt weer verzadigd....

Het is echt een ingewikkeld probleem.

Het zijn juist de kleine veehouderijen die gaan verdwijnen omdat ze niet meer kunnen blijven bestaan. En de grote veehouderijen blijven bestaan omdat zij dat kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:31

Nikass schreef:
amoj schreef:

Boeren mogen blijkbaar wel een ongefundeerde mening hebben over andere beroepen, maar "de burger" heeft geen verstand van hun bedrijf uiteraard :roll:

Tja, wij boeren brengen iig geen motie naar de kamer omdat wij willen dat het gemiddelde kantoortype meer uren buiten maakt, minder op hun kont achter het buro zit en wat harder werkt.
Daar hebben wij geen verstand van, wij zien niet elke dag wat deze mensen wel/niet doen, doen we dus ook niet.
Zou andersom ook eens moeten zijn.

Ga je eerst eens verdiepen, voor je een emotie motie invoert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:26

Dus de boeren hebben het ontzettend druk, maar wel tijd om naar den haag te gaan en twitter groepen op te richten en dagenlang op forums te discussiëren?
Hierboven zie ik eindelijk de echte reden voorbij komen; het is allemaal te duur, er is geen geld en plek om uit te breiden. Punt. Ga dáár dan actie tegen voeren, maar ga niet allerlei redenen bedenken waarmee je de burger kan wijsmaken dat een kalf niet bij de moeder kan blijven. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die het wel kunnen, maar het kost nu eenmaal tijd en geld.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:03

8nnemiek schreef:
Dus de boeren hebben het ontzettend druk, maar wel tijd om naar den haag te gaan en twitter groepen op te richten en dagenlang op forums te discussiëren?
Hierboven zie ik eindelijk de echte reden voorbij komen; het is allemaal te duur, er is geen geld en plek om uit te breiden. Punt. Ga dáár dan actie tegen voeren, maar ga niet allerlei redenen bedenken waarmee je de burger kan wijsmaken dat een kalf niet bij de moeder kan blijven. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die het wel kunnen, maar het kost nu eenmaal tijd en geld.

Meer dan genoeg? Noem er eens 50. En dan geen hobbyboeren die het melken naast hun gewone baan hebben.
De meeste boeren hoor je niet en wat er naar den haag gaat zijn veelal boerinnen. Die hebben naast het zorgen voor de kalveren en het zorgen voor de boeren vaak nog wel wat ruimte om tijd vrij te maken. Op een boerderij is het werk nooit af, je moet alleen leren keuzes maken en beseffen dat je niet alles op één dag kunt doen. Dus als er dan gekozen wordt om voor iets wat ze aan het hart gaat te demonstreren, kan ik die keuze goed begrijpen.

Ik vind het jammer dat jij geen enkele moeite doet om je oogkleppen af te zetten. Het enige wat jij denkt is dat het de boeren om het geld gaat. Dat is niet zo, veel belangrijker zijn de gezondheid van koe en kalf. Maar goed de meeste van de redenen die zelfs door veeartsen, instituten en universiteiten onderzocht zijn en waar uit gebleken is dat een kalf langer bij de koe houden echt niet verantwoordelijk is, veeg jij meteen van tafel omdat in jouw ogen boeren alleen maar alles voor het geld doen. Leer ze eens echt kennen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:14

8nnemiek schreef:

De boerinnen zijn gegaan. Waarschijnlijk hebben ze daarvoor de hele stal gemolken en hebben ze werkzaamheden zo uitgepland dat het later gedaan kan worden of er is een boerenhulp ingeschakeld.

Maargoed boeren mogen niet opkomen voor zichzelf? Wat een rare beredenering.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:20

Ik zal nog even een stukje quoten van de eerder genoemde site :)
Die is trouwens opgericht in samenwerking met onderzoekers en wetenschappers, en bevat ervaringen van 14 boeren in 2009/2010 en er zijn inmiddels al veel meer bedrijven die via dit principe hun bedrijf runnen.
Citaat:
Voordelen kalveren bij de koe
Minder ziekten zoals diarree, uierproblemen, longontsteking. Dat leidt tot een lager medicijngebruik
Minder kalversterfte ten opzichte van gangbaar
Minder uitval van dieren tot een jaar
Dieren zijn minder gevoelig voor wormbesmettingen
Dieren groeien evenwichtiger
Meer rust in koppel, dieren zijn socialer
Vaarzen hebben geen rangorde problemen als ze met kalf in de koppel gaan
Vaarzen die als kalf in de koppel hebben gelopen zijn rustiger bij herintroductie
Makkelijk opfokken van jongvee
Leren goed het gedrag en reilen en zeilen in melkkoppel
Goede ruwvoeropname
Kalveren wennen beter af, makkelijker te scheiden van moeder, minder terugval
Bespaart voer, arbeid en energie
Je gaat beter op je koeien letten en hierdoor ook beter selecteren
Maatschappelijk geaccepteerd
Gezoogde vaarzen zijn betere moeders
Het is een prachtig gezicht en is plezieriger boeren

Nadelen kalveren bij de koe
Afhankelijk van staltype weleens te koud voor kalveren
Drinken weleens te veel (ook ‘shoppen’ bij andere dieren)
Bovenmatige groei (te vet)
Minder melk in tank
Slechte ruwvoeropname
Kalveren breken uit stal als de stal niet geschikt is voor het houden van kalveren bij de koe
Spenen van kalveren zorgt voor veel onrust voor de kalveren en de (pleeg)moeders
Afspenen is stressvol. Daardoor ontstaat een terugval
Arbeidsintensief als kalveren uit het land moeten worden gehaald
Arbeidsintensief bij houden in eenlingboxen
Dieren blijven langer gust
Wildere kalveren
Kalveren worden niet altijd in de kudde geaccepteerd
Kost extra ruimte als je ze bij het melkkoppel houdt
Problemen met laten schieten van de melk (gezoogde vaarzen zijn betere moeders)
Minder zicht en controle op kalveren

Zoals je ziet merken ze daar júist minder ziekte en sterfte!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:26

Moet je me een ding uitleggen. Bij voordelen staat er "goede ruwvoeropname" en bij nadelen staat er "slechte ruwvoeropname".

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:27

Tuurlijk Amoj, boeren zijn de enige hardwerkende mensen in Nederland 8)7 Misschien eerst eens die denigrerende houding laten varen als je begrip wil van die "luie burger"

Desiree als je nou ff goed leest...
Het is een geldkwestie en ik vind dat de overheid boeren die op biologisch over willen gaan daarin financieel moet steunen. Het is op de langere termijn voor iedereen beter. Ik vind het echt kop in het zand steken als mensen denken dat hier nog generaties mee door kan blijven gegaan. Het is ook niet erg sociaal tov de volken die niets hebben, dat wij een veel te grote voetafdruk hebben in Europa.
Leg eens een beetje oorzaak en gevolg...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:29

Ik heb het ook niet geschreven, maar misschien bedoelen ze dat sommige kalfjes meer ruwvoer eten en andere juist minder? Of dat de koe meer ruwvoer eet maar het kalfje juist minder? Geen idee!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:30

Nikass schreef:
Tuurlijk Amoj, boeren zijn de enige hardwerkende mensen in Nederland 8)7 Misschien eerst eens die denigrerende houding laten varen als je begrip wil van die "luie burger"

Desiree als je nou ff goed leest...
Het is een geldkwestie en ik vind dat de overheid boeren die op biologisch over willen gaan daarin financieel moet steunen. Het is op de langere termijn voor iedereen beter. Ik vind het echt kop in het zand steken als mensen denken dat hier nog generaties mee door kan blijven gegaan. Het is ook niet erg sociaal tov de volken die niets hebben, dat wij een veel te grote voetafdruk hebben in Europa.

Ik kan maar weinig beroepen bedenken waarbij mensen harder werken dan op het platteland als boer zijnde.

Wat betreft de subsidie. Ja daar ben ik het mee eens. Maar voor een omschakeling naar biologisch boeren heb je niet enkel meer geld nodig maar ook een heleboel meer ruimte. In ons dichtbevolkte landje word dat ook vrij lastig.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:33

8nnemiek:

Laurie schreef:
De boer uit het linkje dat je geplaatst hebt was gisteravond op tv te zien 8nnemiek. Wat hij vervolgens over z'n bedrijf vertelde had eigenlijk weinig met dierenwelzijn te maken, maar vooral met economische belangen en het feit dat de consument het plaatje van kalf bij de koe mooier vindt.

Zoek voor de grap even dat fragmentje op voor je aldoor dingen van zijn site blijft halen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:34

Nikass schreef:

Precies. Het kan ook niet lang meer goed gaan zoals we nu leven. We moeten gewoon terug naar hoe men een halve eeuw geleden leefde, veel minder vlees en dierlijke producten, veel meer groente, veel minder co2 en methaan uitstoot en daarbij hoort ook een meer natuurlijke leefwijze voor onze dieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:37

Laurie, dat was maar een van de vele boeren, en die heeft helemaal niets gezegd over de familiestal. Dat initiatief wordt door heel veel bedrijven gevolgd, waarvan ik juist veel goede verhalen lees.
Hoe heet die boer?
Ik heb het fragment gezien op tv trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:39

Marjoow: niet meer ruimte, minder dieren.

En, misschien tijd dat jij dan eens beter om je heenkijkt, want er zijn mensen die zich helemaal de klere moeten werken en voor een hongerloontje en dan drie hoog achter wonen in een lawaaiige en ongezonde buurt.
Mensen die liever buiten zouden wonen en werken maar niet uit een boerenfamilie komen en van hun nauwelijks 1000 euro per maand die wens niet kunnen realiseren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:42

Nikass schreef:
Marjoow: niet meer ruimte, minder dieren.

En, misschien tijd dat jij dan eens beter om je heenkijkt, want er zijn mensen die zich helemaal de klere moeten werken en voor een hongerloontje en dan drie hoog achter wonen in een lawaaiige en ongezonde buurt.
Mensen die liever buiten zouden wonen en werken maar niet uit een boerenfamilie komen en van hun nauwelijks 1000 euro per maand die wens niet kunnen realiseren.

Oke. 7 dagen per week om 5 uur op staan? Al dan niet vroeger voor het melken. De hele dag bezig zijn om vervolgens om 5 uur 's middags nog een melkronde te hebben en 's avonds na je avondeten weer terug naar de stal mogen gaan om nog een laatste check en voerronde te hebben?

Ik ken er héél weinig die 7 dagen per week minstens 12 uur per dag werken hoor :) Dus ben benieuwd wie dat nog meer doet!

Weekendje weg, probeer dat maar eens. Moet je wel iemand vinden die je vertrouwt om jouw bedrijf in die tijd over te nemen. Zijn er maar weinig hoor die dat kunnen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:54

Dat was Cor den Hartog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:58

Het lijkt mij heerlijk hoor, het werk! Ik werk veel en veel liever tussen de dieren dan op kantoor, en veel mensen met mij, maar er is haast geen werk te vinden, zelfs niet voor mensen met opleiding. De boeren die ik vroeger kende hadden het trouwens helemaal niet zo druk. 'S morgens melken en voeren, dan gingen de koeien de wei op en werd er even schoon gemaakt met de machine en dan hadden ze het rustig tot 's avonds. Natuurlijk niet in de weken dat kalfjes geboren werden en er op het veld werd gewerkt, al werd er heel veel gewoon door een loonbedrijf gedaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:03

amoj schreef:

Oh wat naar en generaliserend dit zeg.

Ik heb op Larenstein gezeten en ben bij genoeg bedrijven geweest en tóch vind ook ik dat het mooi zou zijn als kalveren langer bij de moeder zouden kunnen zijn. Gek hè maar dat kán dus ook, dat er mensen zijn niet 'zo maar' iets roepen ;).

Het kom op mij iig een stuk sterker over als er niet steeds geroepen werd dat iedereen die vind dat het anders kan/moet nergens verstand van heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:03

Die weekendjes weg gaan bij het overgrote deel sowieso niet lukken. Vervanging inhuren is simpelweg te duur.
Wat ik niet begrijp, met de veehouderij moeten we tientallen jaren terug, maar de rest van Nederland blijft zich gewoon ontwikkelen. Terug naar die tijd kan gewoon niet. En als zuivel en vlees niet meer van Nederlandse veehouderijen beschikbaar is, dan komt het gewoon uit het buitenland.
Overigens…wat vinden jullie van het stuk wat ik op de vorige pagina heb gekopieerd over de 'tactiek' van Thieme m.b.t. de timing van het indienen van deze motie??
En dan zou ik nog graag de praktische invulling zien van het aanpassen van huidige stallen om kalfjes bij de koe te houden. Ik lees hierboven dat je niet meer grond moet willen maar dat het aantal koeien omlaag moet. De stal moet sowieso aangepast worden. Wat zal dat gaan kosten? Ruwe schatting…tussen de 25000 en 50000 euro? Tegelijkertijd moet dus het aantal koeien omlaag. Dus van 100 naar 40? Denk niet dat je qua aanpassing met de helft verder kunt, zal vast meer ruimte innemen. We gaan dus 60 koeien ehhh….wegtoveren? afvoeren? Nee, dat mag niet want dat is zielig. Weggeven? Weet niet wat een gemiddelde melkkoe kost, 1500 euro? En dan de melkopbrengst, nog slechts 40 koeien, dus je omzet keldert naar beneden. Hoe moet dat praktisch uitgevoerd worden, die vermindering van aantal koeien?