Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:11

Dees daan, je weet waar de letters KI voor staan? Kunstmatig Insimineren. Insimineren kan alleen bij vrouwen.

En verder dit is wat ik dus begrepen heb van een oud werknemer die een betrouwbare bron is. ze hebben dus wel altijd ook de koepel en andere baden. Er zijn allren meerdere sluizen waardoor ze daarheen kunnen en die staan niet altijd allemaal tegelijkertijd open.

Verootje: een dolfijn is een zoogdier geen vis. Wat ik begrepen heb van het statement van dolfi controleren ze regelmatig de hoeveelheid chloor die maar een bepaald max mag zijn om te zorgen dat het verder niet schadelijk is voor de dieren. Maar beter zou natuurlijk zijn als er iets anders bedacht wordt waardoor er geen chloor meer nodig is (maar het water wel helder blijft)

verootjoo

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:15

Ik weet dat dolfijnen zoogdieren zijn...
En chloor is in welke hoeveelheid ook wel degelijk schadelijk voor dolfijnen. De huid gaat er stuk van en het is slecht voor de ogen waardoor ze blind kunnen worden. Bovendien zijn er allang alternatieven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 13:17

KI bij mannetjes? Hoe wil je dat doen?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:18

Op de pagina van het dolfinarium staat ook dat ze tijdens dat die undercover stagiair er was inderdaad wel continu in de baden zaten vanwege schilderwerkzaamheden, op zich is dat natuurlijk ook een plausibele verklaring voor de opmerking van die medewerker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:19

Dus ze hebben toch niet altijd die ruimtes? Want als er gewisseld word heeft een deel die ruimte niet, als de sluizen niet open staan ook niet. Ze hebben zelf toegegeven dat ze die ruimtes niet altijd hebben terwijl dat aan de telefoon en op camera wel gezegd word, dat ze altijd toegang hebben tot de koepel is niet waar, dat hebben ze zelf gezegd, dat er altijd gewisseld word is ook niet waar want de medewerkster zegt zelf dat ze daar blijven. Dus dan klopt jou info wat dat betreft niet. Op de vraag hoe lang de sluizen dicht zitten/ hoe lang de dolfijnen toegang tot de koepel hebben word niet geantwoord. Dus gelogen.
Dus jij vind dat een hengstenhouder/ki-station niet aan ki doet als er geen eigen merries op die manier bevrucht worden? Want dat is precies hetzelfde..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:22

Nee dat lijkt me logisch?

Verder wbt de sluizen. Zeg er zijn 5 sluizen richting de koepel... Sluizen 1 tm 3 zijn dicht maar 4 en 5 zijn open. Dan kunnen alle dolfijnen toch nig steeds naar de koepel?

En op een andere dag zijn sluis 2 tm 4 dicht en 1 en 5 open.

Dat is wat ik bedoeld en wat ik dus begrepen heb. Ze kunnen er altijd zwemmen maar door verschillende sluizen te gebruiken. Alleen soms door omstandigheden dat ze tijdelijk in die badjes zitten maar niet altijd.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:29

Natuurlijk kunnen de dieren niet fulltime in de koepel. Daar worden dagelijks shows gegeven en die is dus in gebruik door een paar van de dolfijnen. Ik verwacht dat die savonds pas leeg is en dat de dieren dan pas de ruimte van de koepel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:30

Dat is dus niet waar want zelf zeggen ze dat er gewisseld word. Ze hebben dus niet allemaal tegelijk toegang tot de koepel en ze weten bij het dolfinarium zelf niet eens hoe lang een dier wel toegang tot de koepel heeft.

Bijzonder dat je vind dat een ki-station dan niet aan ki doet.. Dat is namelijk hun werk, of dat nou een eigen merrie is of dat het de merrie van meneer de vries is maakt niks uit.
Zoals ze in het dolfinarium zelf zeggen; dit gebeurd voor kunstmatige inseminatie, dus je bent daar op dat moment wel degelijk mee bezig.

Het wisselen gaat juist over de tijd buiten de shows, de tijd dat er shows gegeven worden staat hier dus buiten. Zelf zegt ze dat ze daar blijven en de hele nacht in die badjes blijven.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:43

Amable schreef:
Op de pagina van het dolfinarium staat ook dat ze tijdens dat die undercover stagiair er was inderdaad wel continu in de baden zaten vanwege schilderwerkzaamheden, op zich is dat natuurlijk ook een plausibele verklaring voor de opmerking van die medewerker.

Als het in verband met schilder werkzaamheden op dat moment niet mogelijk was om ze in de koepel te laten zoals normaal wel gebeurd dan zeg je dat toch gewoon tegen de stagiair in plaats van er een beetje om heen blijven draaien? :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:48

Misschien is dat ook gezegt maar is dat er uit geknipt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 13:53

Maartje1990 schreef:
Misschien is dat ook gezegt maar is dat er uit geknipt?

dat is ook mijn idee, want er wordt erg eenzijdig een mening getoond en die mag natuurlijk NOOIT tegengesproken worden. Dat vind ik het jammere aan de documentaire.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:59

Ik kan de documentaire niet kijken doordat ik in the middle of nowhere woon en het laden van het filmpje 3 dagen duurt... maar ik denk niet dat je paarden met dolfijnen kan vergelijken... :o

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:02

Ik denk persoonlijk dat als je voorstander van het Dolfinarium bent je een keer naar Blackfish en The Cove zou moeten kijken. Heeft mij iig een heeeel ander beeld gegeven van dit soort dingen. Ik sindsdien ook het Ric O'Barrys Dolphin Project gaan steunen. Er zijn zo veel mensen die niet beseffen dat dolfijnen kwa sociale iteligentie zo goed als gelijk aan de mens liggen en dus een heel ander bewust zijn hebben dan dieren zoals paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:03

Maar denken jullie zelf ook niet dat als er onjuiste info gegeven word of het zo gemanipuleerd is dat het verhaal anders is dan de werkelijkheid dat er dan al lang een nieuwsbericht verschenen zou zijn dat het dolfinarium stappen onderneemt tegen rambam? Want als zij aan kunnen tonen dat de dingen niet kloppen laten ze het er echt niet zo bij zitten terwijl het ze een hoop bezoekers gaat kosten.
Maar het overgrote deel van de uitzending is gemaakt na aanleiding van uitspraken van de mensen van het dolfinarium zelf, dus het zal lastig zijn om te bewijzen dat dingen niet waar zijn als de werkelijkheid inderdaad anders is dan dat de meeste mensen graag willen of wilden geloven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:33

Amable schreef:
Men heeft altijd zo'n negatief beeld van kunstjes doen, maar nieuwe dingen leren doen mensen toch ook continu? Is rekenen of schrijven niet net zo goed "een kunstje"?

Maar sinds wanneer zijn mensen wilde dieren dan? Als er 1 diersoort 'gedomesticeerd' is, dan is het de mens wel. Dus dat is appels met vliegtuigen vergelijken...
Laten we mensen absoluut niet met dieren vergelijken, en al helemaal niet met wilde dieren zoals dolfijnen....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:49

Jildau schreef:
saskiakefie schreef:
Ik heb de aflevering ook gezien. Wat heeft Rambam het dolfinarium zwart gemaakt, keihard en genadeloos.
Natuurlijk hebben ze wel wat punten, maar dit beeld is wel heel erg zwart wit geschetst, enkel en alleen de negatieve kanten belicht. Ik ben daar een paar weken geweest vanuit mijn dier&gedrag opleiding en ik ben ook backstage geweest, heb veel geleerd over de manier van trainen etc. En het is zo'n compleet andere trainingsmethode als bij circussen, maarja daar hebben ze het dan niet over. Op de manier hoe Rambam zo'n docu maakt kunnen ze van alles wel een negatieve docu maken :=
Het dolfinarium moet er eigenlijk voor zorgen dat er minder showdolfijnen in de bassins zitten en dat de sluizen altijd open staan.

Overigens ben ik ook geen voorstander van dierentuinen hoor het is allemaal maar voor het vermaak van mensen.

Ja Jildau, dat vind ik ook. En sexueel misbruik van dieren [ook van mensen trouwens] vind ik helemaal te walgelijk voor woorden.
Het zal ongetwijfeld erg negatief belicht zijn maar feit blijft dat het Dolfinarium liegt over bepaalde zaken, dat er een dolfijnenrukker loopt, ze in chloor zwemmen en een heel klein verblijf hebben.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:23

Maartje1990 schreef:
Jildau schreef:

Dat ze niet aan KI doen maar natuurlijke bevruchting bijvoorbeeld..

Maar dat is niet gelogen. Zoals jinte zegt. Alle in het dolfinarium geboren dolfijnen zijn via de natuurlijke manier. Wat je zag is misschien gewoon een medische controle? Je kan iig niet nav die documentaire zeggen dat dolfi daarover liegt.

Toch apart dat de stagiaires en medewerkers zeggen dat er volop aan KI gedaan wordt en de jongen verkocht worden aan andere dolfinariums.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:40

Ik heb de aflevering ook gezien en vind inderdaad dat rambam het heel erg een kant op stuurt.

Dat van dat chloor wordt echt heel goed gecontroleerd kan ik je vertellen. Staat een heel team achter die alleen maar Let op de chloor gehalte in het water. Verder is het jammer dat rambam ook liegt. Ze zijn een bassin vergeten toe te lichten. Je hebt het showbassin in de koepel dan heb je die 3 bassins waar ze gefilmd hebben en daarachter ligt nog een stuk bassin wat een stuk groter is.

Dus rambam is ook niet helemaal eerlijk geweest.

Verder vind ik het verhaal van ki ook niet echt raar. Bij bijna alle dieren wordt dat tegenwoordig gedaan. En ik weet dat ze in de lagune gewoon wel natuurlijk voortplanten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:42

Elk weldenkend mens kan toch bedenken dat dieren die van nature vele kilometers per dag zwemmen niet thuis horen in een badkuip?
Ik ben er nooit geweest en zal er ook nooit komen. Principieel tegen het houden van dolfijnen ter vermaak van de mens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 15:44

Machie schreef:
Elk weldenkend mens kan toch bedenken dat dieren die van nature vele kilometers per dag zwemmen niet thuis horen in een badkuip?
Ik ben er nooit geweest en zal er ook nooit komen. Principieel tegen het houden van dolfijnen ter vermaak van de mens.

Een paard loopt in de natuur ook wel 40 km per dag. Dus dan ook maar geen paarden meer houden in een weiland?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:46

Machie schreef:

Op de website van het dolfinarium staat dat de natuur maar eentonig is en dat het dolfinarium veel meer afwisseling bied voor de dieren. :+

Citaat:
Dolfijnen zwemmen in het wild tientallen kilometers per dag. Doen ze dat in Harderwijk ook?
Ja! Ook in het Dolfinarium zwemmen de dieren vele kilometers per dag. In het wild zwemmen ze zoveel, omdat ze op zoek moeten naar eten. Dat hoeft in Harderwijk niet. Wij mensen maken er echter een afstand van als we een dolfijn op een kaart volgen in het wild. Dan is de gedachte dat de dolfijn een hele spannende reis maakt. Echter, de zee-omgeving is vaak heel eentonig voor ons mensen. Wat een dier ervaart in zee of in het Dolfinarium weten we niet. De omgeving is in het Dolfinarium vele malen afwisselender dan midden op de oceaan. De natuur is vaak een monotone omgeving voor een dier.

Bron: http://www.dolfinarium.nl/over/feiten-en-fabels/

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:52

germie schreef:
Machie schreef:

Een paard loopt in de natuur ook wel 40 km per dag. Dus dan ook maar geen paarden meer houden in een weiland?

Wel in een weiland, niet in een stal. Maar nog steeds zijn dolfijnen niet gedomesticeerde dieren, dus die vergelijking gaat weer niet op...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:16

Maartje1990 schreef:
Veel van want rambam zei klopte niet. Zo zitten die dolfijnen niet altijd alleen in die drie kleine badjes, maar hebben ze alles. Het enige dat we nu hebben gezien, is een video van die badjes en die gast die zei "hier zitten ze altijd" en tada opeens is dat waar?! Nee hoor, ze kunnen overal zwemmen. Desalniettemin vind ik dat persoonlijk nog steeds te klein maar het is groter dan wat rambam je wilde laten geloven :)
En het er meerdere malen omheen draaien wanneer er werd gevraagd hoe lang ze de beschikking hadden over de gehele ruimte, of hoeveel jaar de dieren in het bad verblijven is je ontgaan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 16:20

Dat kan ook gewoon zo geknipt zijn. Ik heb ook wel meegemaakt dat mijn woorden verdraaid zijn. Dus dat rambam zoiets doet zou me niets verbazen.

Ik herinner me nog een serie foto's van een aantal doden, maar die hoorden helemaal niet bij het onderwerp. Die waren ergens anders genomen. En in een totaal andere context geplaatst. Dat kan hier dus ook gewoon gebeurd zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-03-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:22

kimmie261 schreef:
absoluut tegen elk zeezoogdieren circus..

en ik weet dat mensen weglopen met die laguna,die tjokvol met dolfijnen zit,omdat het zo "ruim"is..

nou hier de werkelijkheid waarin deze dieren gehouden worden:
[ Afbeelding ]

even voor het idee,dat "wolderwijd" is gewoon een kanaal.Vergeleken met een zee is die laguna al helemaal om te janken...

Wolderwijd is een meer bij mijn weten. :)
Zou mooi zijn als ze dat (samen met Veluwemeer, Flevomeer en Nuldernauw) erbij zouden kunnen trekken, dan krijg je qua ruimte meer het natuurlijke effect.
Zal alleen lastig worden omdat het water heel anders is van samenstelling en de fauna vd meren zelf dan in het nauw komt.