Studenten geweerd uit spits, OV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:50

Rare collegetijden hadden wij ook. Dat is niets nieuws, maar goed dat maakt het niet fijner natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:52

Josien_ schreef:
Rare collegetijden hadden wij ook. Dat is niets nieuws, maar goed dat maakt het niet fijner natuurlijk.

Rare lestijden is misschien niets nieuws, maar dat studenten uit de spits geweerd worden wel. Overigens heb ik altijd normale tijden gehad, vorig jaar vond ik het heel wat als ik tot half 6 college had. Nu zijn er meerdere klassen die gewoon hele rare tijden hebben.

Tessa_1

Re: Studenten geweerd uit spits, OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:12

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:19

Tis trouwens niet zo dat de ns het Ov in de spits echt gaat verbeiden, ze zijn in overleg met uni's en hbo's om de lestijden te veranderen waardoor studeren automatisch op andere tijden gaan reizen

Blijft een slecht plan. Stel je krijg dan les van 11 tot 7. Dan kun je dus eigenlijk niet meer werken/sporten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:21

Ik zou als je als student in de gelegenheid bent zeker meedoen aan de protestactie! Zorg dat je als student niet onzichtbaar bent :j

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:22

Petitie heb ik al getekend :)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:39

Hier ook een student met veel wisselende tijden. Ook wel eens in de spits vanuit Utrecht naar huis gegaan en de trein zit echt niet vol met alleen de studenten. Ik vind het hele idee gewoon gestoord dat een probleem van een bedrijf wordt verplaatst naar de klanten. NS kan beter iets doen aan extra tijden rond de spits tijd. Vaak zat meegemaakt dat ze 'vergeten' te koppelen en de trein dus de helft te klein is. Dit gebeurt niet 1x maar gewoon 2-3X per week. NS zou eerst zelf zijn dingen moeten regelen ipv het op studenten afschuiven.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:39

Blijft een vreemde actie en ook niet te realiseren lijkt me..
Er moet toch een tussenweg zijn? BV. de lessen niet tussen 17.00 & 18.00 laten eindigen. En voor 8.30/ na 9.00 beginnen. Dan zijn de ergste tijden al vermeden en blijft studeren overdag wel wat meer bestaan.

Daarbij als je zoiets in moet voeren zouden ze zich ook meer op het bedrijfsleven Mogen richten, ook hier kan afgestemd worden, vroeger/later te beginnen/eindigen. Gelukkig doen veel bedrijven dit tegenwoordig zelf al :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:41

Voor 8.30 of iets na 9.00 hou je alsnog drukke spitsen. De spitstijden die de NS zelf hanteren zijn volgens mij 7.30-9.00, studenten die om half 10 moeten beginnen zullen dus doorgaans echt precies in de spits reizen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:42

Is toch idioot. NS heeft zijn zaken niet op orde en dan moeten anderen maar op de blaren gaan zitten.
Volgens mij moeten ze zelf met een oplossing komen en niet andere ermee lastig gaan vallen.

Edit: en stagiaires dan? Moeten die maar afspraken gaan maken dan ze later gaan beginnen, of mogen die wel in de spits gaan reizen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:48

Bij mijn opleiding kan ik niet anders dan reizen in de spits (in de ochtend). Als je van 09:30 tot 20:00 op school zit (zonder tussenuren en met 1.5 uur pauze in totaal) valt er weinig aan het rooster te sleutelen. :+

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:58

Jemig Fenrir dat zijn pas lange dagen!

Ik vind het ook een beetje onzin. Ik heb gelukkig maar ongeveer 1 a 1,5 uur aan reistijd waarvan ik maar een klein stukje de trein pak, maar het merendeel van de mensen die ik zie in de trein zijn volgens mij echt geen studenten.. Dat volgend jaar het OV voor mensen onder de 18 wordt doorgevoerd had ik ook wel gewild, hadden mijn ouders veel geld gescheeld := Nee maar zonder gekkigheid. Ik denk dat die mensen inderdaad al met de trein reizen en het traject momenteel zelf betalen dus erg veel verschil gaat dat denk ik niet maken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:01

Fenrir schreef:
Bij mijn opleiding kan ik niet anders dan reizen in de spits (in de ochtend). Als je van 09:30 tot 20:00 op school zit (zonder tussenuren en met 1.5 uur pauze in totaal) valt er weinig aan het rooster te sleutelen. :+

Fotovakschool?

Nou t studeren wordt wel weer lastig gemaakt hoor. Ga volgend jaar waarschijnlijk studeren en moet dus ook met de trein.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:03

Nee, geen Fotovakschool. Ik doe een aangepaste variant van mijn opleiding (soort deeltijd) dus het is gelukkig maar 1 dag in de week (+ een avond, maar dan reis je niet in de spits). Maar juist daardoor kan er echt niet geschoven worden in het rooster. Nu scheelt het dat het niet om gigantische aantallen studenten gaat natuurlijk maar er zullen ongetwijfeld meer studies zijn zoals de mijne.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:01

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:21

Oef ik ben toch zo ontzettend geirriteerd door dit hele plan.
Mijn eerste punt is al het feit dat ns met scholen aan het praten is. Pardon? Waar bemoei je je mee. Als bedrijf heb je je bij je eigen zaken te houden en je neus in educatie steken vind ik echt ver over de grens gaan. Snap daarom ook echt niet dat scholen hier zo gewillig op reageren.
Bij ons op school zijn er verbouwingen waardoor ze genoodzaakt zijn het rooster zo te spreiden als de ns graag ziet. Maar dat is noodzaak. Noodzaak. Noodzakelijk kwaad. En ik kan je vertellen dat het een groot drama is.
Natuurlijk moet iedereen water bij de wijn doen om te bezuinigen. Een mooi voorbeeld daarvan is de stufi die nu een lening is. Maar water bij de wijn doen sodat een bedrijf minder problemen heeft na de zoveelste bezuiniging? No way.
Ik denk dat het tijd wordt dat de studenten eens wel nee zeggen. En leuk dat er dan weer wordt geroepen dat we alleen maar klagen maar als we niets zeggen worden we beschuldigd van luiheid.

Kijk, ik kan me voorstellen dat als je 7 contacturen hebt dat de schade te overzien is. Maar mijn opleiding, en veel hbo opleidingen sowieso, zit op 32 uur in de week. Als je dat gaat schuiven enje huiswerk er nog bij optelt dan kan ik je garanderen dat er geen tijd over blijft voor werk en andere zaken. En ja dat hoeven we dus niet af te wachten want dat is al gaande hier door tijdelijke noodzaak en het werkt van geen meter.
Hoe leuk is dit trouwens voor docenten waarvan de vrouw en kinderen wel normale uren maken? Fijn dat die nog minder tijd met hun familie kunnen doorbrengen.
Kortom, ik vind het echt van de zotte en heb er geen goed woord voor over dat scholen hier zo makkelijk op in lijken te gaan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:56

xAlice schreef:
Oef ik ben toch zo ontzettend geirriteerd door dit hele plan.
Mijn eerste punt is al het feit dat ns met scholen aan het praten is. Pardon? Waar bemoei je je mee. Als bedrijf heb je je bij je eigen zaken te houden en je neus in educatie steken vind ik echt ver over de grens gaan. Snap daarom ook echt niet dat scholen hier zo gewillig op reageren.
Bij ons op school zijn er verbouwingen waardoor ze genoodzaakt zijn het rooster zo te spreiden als de ns graag ziet. Maar dat is noodzaak. Noodzaak. Noodzakelijk kwaad. En ik kan je vertellen dat het een groot drama is.
Natuurlijk moet iedereen water bij de wijn doen om te bezuinigen. Een mooi voorbeeld daarvan is de stufi die nu een lening is. Maar water bij de wijn doen sodat een bedrijf minder problemen heeft na de zoveelste bezuiniging? No way.
Ik denk dat het tijd wordt dat de studenten eens wel nee zeggen. En leuk dat er dan weer wordt geroepen dat we alleen maar klagen maar als we niets zeggen worden we beschuldigd van luiheid.

Kijk, ik kan me voorstellen dat als je 7 contacturen hebt dat de schade te overzien is. Maar mijn opleiding, en veel hbo opleidingen sowieso, zit op 32 uur in de week. Als je dat gaat schuiven enje huiswerk er nog bij optelt dan kan ik je garanderen dat er geen tijd over blijft voor werk en andere zaken. En ja dat hoeven we dus niet af te wachten want dat is al gaande hier door tijdelijke noodzaak en het werkt van geen meter.
Hoe leuk is dit trouwens voor docenten waarvan de vrouw en kinderen wel normale uren maken? Fijn dat die nog minder tijd met hun familie kunnen doorbrengen.
Kortom, ik vind het echt van de zotte en heb er geen goed woord voor over dat scholen hier zo makkelijk op in lijken te gaan.

Inderdaad, daar heb je ook nog een punt. Niet alleen de studenten worden de dupe, maar ook de docenten. Die worden ook verplicht om andere uren te maken.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:53

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik heb een vraag namelijk;

Is de regel dat studenten niet meer in de spits mogen reizen alleen voor studenten met een studenten OV of ook voor de <18 studenten die nog netjes alles zelf betalen?

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:54

LisannePruts schreef:

Is de regel dat studenten niet meer in de spits mogen reizen alleen voor studenten met een studenten OV of ook voor de <18 studenten die nog netjes alles zelf betalen?

Geen van beide. Er komt geen verbod. ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:54

LisannePruts schreef:

Als je college tot 19 uur duurt door ns,dan zit je automatisch ook niet meer in spits

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:56

xAlice schreef:
LisannePruts schreef:

Geen van beide. Er komt geen verbod. ;)

Heb ik iets gemist? :o

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:58

Het hele bericht zo'n beetje :P het gaat erom dat ns in overleg gaat met hogescholen en universiteiten om hun lestijden aan te passen, dat studenten niet in spits reizen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:58

Nee, er komt geen verbod, maar ze willen de collegetijden aanpassen zodat studenten vanzelf minder in de spits terecht komen ;) lezen is wel een kunst :P

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:59

Owh die fiets

Maar met stage's ed. reis je soms ook in de spits moet dat dan ook allemaal anders?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:00

Lees het bericht anders even.