Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:47

Shirley schreef:
Ik vind dat het paard wel mee zou mogen op vakantie :j

Ik denk niet dat hij zit te wachten op een vakantie met haar :+

Ik vind het triest dat ze zo verbitterd is dat ze zo'n reactie geeft..
Ik heb al eens de vraag gehad of iemand (een Duitse) wat foto's van mijn bijrijdfries mocht maken toen ik met haar aan het wandelen was, ik ben daar voor óók nog een stukje op en neer gelopen omdat ze dat vroeg.. Nou wat vreselijk..
Zolang mensen er geen negatief bericht van maken zie ik het probleem niet, ook niet als het ongevraagd is, als ze het terrein maar niet op gaan. Bij het zwemmen met paarden zou ik dat wel hebben maar dat is omdat ik zelf niet in bikini op de foto wil.

Shirley

Re: Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:48

Met dat leuke gezinnetje natuurlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:50

Shirley schreef:
Met dat leuke gezinnetje natuurlijk :D

Dat zou wel kunnen ja.. Zouden ze de eigenaresse nou ook een kaartje sturen? :')

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:57

Trieste reactie van de eigenaresse.
De vader en zijn zoon lokken, zover ik kan zien, niets uit bij het paard, noch staan ze in de wei.
Ook deed de eigenaresse zelf niet mee met de wedstrijd, het is niet dat zij naast een prijs grijpt omdat haar paard op iemand anders foto opduikt.

Het meest jammere vind ik dat, zelfs al gaan vader en zoon toch samen op reis, dit geen leuke prijs meer is. Er is volgens mij al teveel azijn overheen gepist.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:07

Ach een beetje een overdreven reactie van haar. Kijk als die mensen nou een foto hadden gemaakt en vervolgens dat op sites postte en deden alsof het hun paard is (zoals hier op bokt ook een x jmgeweest volgens mij?) dan snap ik het wel. Maar het ging gewoon om de leukste en grappigste foto.

Ik zou idd ook wel trots zijn :D

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:22

Wat een jaloerse idiote uitspraak van de eigenaresse zeg :n Het risico hou je toch, wanneer je in de buurt van een openbare weg staat. Wil je echt die privacy, dan moet je blijkbaar nog meer afgelegen gaan staan. Zo is mijn paard op google maps te zien, kan ik ook niet mee zitten :')
Zo heb ik ook wel eens met een foto van tijdens een wedstrijd in de krant gestaan, zelf had ik die krant niet eens, en zonder een vriendin die mij tipte had ik het ook nooit geweten, is ook nooit toestemming voor gevraagd, maar ik vond het juist tof :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:40

Picasso schreef:
Ayasha schreef:
Nope. :) Van de honden, maar zoals ik al zei; dan alleen in de richting van ons eigen huis. Geen foto waar iets van de buren op staat. :)

Je bent toch weleens op concours waar dan plaatjes van jou en paard geschoten (of getrokken) worden? Heb je dan nooit eens dat er per ongeluk een andere persoon of een dier op de foto komt die je niet kent? Kan het me niet voorstellen.

Nee eigenlijk niet. Sorry kan echt niet gaan zeggen v wel als t niet zo is. Heb er wel v prijsuitreikingen maar dat werd dan gevraagd door de mede-ruiters of er ook een paar van hun gemaakt konden worden. :)

Ik herhaal overigens nog maar eens dat de vakantie op eisen of zelfs de helft vh prijzengeld eisen niet eens in me op zou komen maar ik zou denk ik wel zeggen dat ik liever niet heb dat zulke foto's nog zo gebruikt worden. Ik zou t alleen niet via een krant /media doen. Dit is sowieso aandachttrekkerij.

Maar een beetje meer fatsoen wat dit soort dingen betreft mis ik wel eens ja. Net zoals slechte momenten v topruiters in anti-bit filmpjes enz. Er zou best een regel/meer bescherming mogen komen betreffende zomaar fotograferen en gebruik maken v die foto's van andermans spullen/dieren imo.

Ojajoh6 geeft verder idd duidelijker weer wat ik bedoel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:14

Mja, wat is erger. Dat iemand een leuke selfie maakt met jouw paard als clown op de achtergrond en er toevallig een wedstrijd mee wint of dat je met paard en al in opsporing verzocht zit (ik zag de camera's te laat en dan zie je jezelf ineens op tv met je baggerkop en alles _O- ). Ik denk dat ik het als eigenaar wel leuk zou hebben gevonden als ze het even kwamen vertellen en een zak wortelen voor het paard meenamen, per slot van rekening heeft het paard de foto wel erg opgeleukt, maar om te eisen dat je een deel van het gewonnen geld zou moeten krijgen en zeveren over dat ze jouw paard hebben gefotografeerd... :n
Als je langs de openbare weg staat met een dier moet je dat dier of daar weghalen of er een doek overheen knopen als je niet wil dat ze op de foto gaan, het is niet anders, zeker tegenwoordig met die mobieltjes. Het is niet leuk als mensen met jouw paard gaan leuren dat dat dier van hun is, er duidelijk van alles mee uitspoken en op plaatsen staan waar ze niet horen, als ze er echt grof geld mee verdienen of je je paard op elke bilboard en reclame ziet langskomen zonder dat je dat weet. Maar dat ene plaatje van "O, kijk eens wat een leuke paardjes!" kun je bijna niet tegenhouden. Paarden zijn toch bijzondere dieren, mensen vinden ze vaak mooi en kinderen vinden ze prachtig dús gaan ze tegenwoordig, zoals met alles wat men doet, op de foto.
Heb zelf ook wel foto's gemaakt van andermans paarden zonder het te vragen. Maar ja, zo'n wei vol snoezige Shetland veulentjes kon ik niet laten gaan. De foto's zijn evengoed wel in mijn archief verstopt en zal ze zeker niet zomaar overal delen, ik heb er zelf wel wat moeite mee om zomaar andermans paarden overal op internet te kwakken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:42

zelfs met de foto van haar dochter zou ze niet gewonnen hebben.

althans mijn stem gaat naar de niet uitgelokte reactie van het paard..
het toevallige shot van vader en zo'n waarbij op de achtergrond het paard een gekke bek trekt..

de andere is een meisje dat samen met een paard op de foto gaat en samen een gekke bek trekken. uitgelokt gedrag dus..

de eerste is spontaan.. de tweede is gemaakt.

ik kan niet eens een foto van mij eigen paard in zijn box maken zonder dat er een andere pony of paard bij opstaat, of het moet een closeup zijn.

dan zou ik dus eigenlijk nooit een foto van mijn paard kunnen tonen, omdat er altijd wel een ander paard bij op staat..

geld ook voor een foto die ik van verder af van mijn paard op de wei maak. dat krijg je niet voor elkaar spontaan (of het moet echt toeval zijn) zonder dat er andere paarden bij opstaan..

We hebben wel het verzoek gekregen om te proberen geen herkenningspunten op de foto te zetten die bedoelt zijn om te delen met onbekenden, waardoor de stallingsplaats herkent kan worden.. zodat foto's online niet gevolgd kunnen worden door onverwachte en/of onaangekondigde bezoekjes van onbekenden, die een bepaald paard willen bezoeken met wat voor intenties dan ook (goed of slecht maakt niet uit).

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:33

Ik zou het alleen maar leuk vinden als ik 1 van mijn paarden zo zou zien :=
Konden ze nog een vakantie pakketje mee krijgen ook :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:47

Snap wel wat je bedoelt Ayasha, ben het grotendeels wel met je eens, maar ik vind het in dit geval zo'n overtrokken reactie. Als het een van mijn paarden was geweest, had ik echt niet zo moeilijk gedaan en zeker als je de achtergrond van zo'n gezin weet uiteindelijk.... Ik gun ze gewoon een vakantie door een onschuldig gemaakt grappig plaatje welke ingestuurd werd voor een fotowedstrijd.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:52

Ayasha schreef:
Nee eigenlijk niet. Sorry kan echt niet gaan zeggen v wel als t niet zo is. Heb er wel v prijsuitreikingen maar dat werd dan gevraagd door de mede-ruiters of er ook een paar van hun gemaakt konden worden. :)

Ik herhaal overigens nog maar eens dat de vakantie op eisen of zelfs de helft vh prijzengeld eisen niet eens in me op zou komen maar ik zou denk ik wel zeggen dat ik liever niet heb dat zulke foto's nog zo gebruikt worden. Ik zou t alleen niet via een krant /media doen. Dit is sowieso aandachttrekkerij.

Maar een beetje meer fatsoen wat dit soort dingen betreft mis ik wel eens ja. Net zoals slechte momenten v topruiters in anti-bit filmpjes enz. Er zou best een regel/meer bescherming mogen komen betreffende zomaar fotograferen en gebruik maken v die foto's van andermans spullen/dieren imo.

Ojajoh6 geeft verder idd duidelijker weer wat ik bedoel.

Ben het helemaal met Ayasha eens.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:56

Sommige mensen zal ik nooit begrijpen. Ik zou het hilarisch vinden en trots de foto (met toestemming van de vader :D ) op Facebook plaatsen als het mijn paard was geloof ik! En een foto van paard met zonnebril op naar de familie sturen met "geniet van jullie vakantie! hoefjes en groetjes van..." zoiets. Ik zou het juist hartstikke leuk vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:01

Ayasha schreef:
Maar een beetje meer fatsoen wat dit soort dingen betreft mis ik wel eens ja. Net zoals slechte momenten v topruiters in anti-bit filmpjes enz.

Dat tweede gaat heel duidelijk om het schetsen van een negatief beeld van de ruiters / sport. Dat dat niet gewenst is snap ik wel. Het zou ook anders zijn als je een foto maakt die illustreert hoe slecht een bepaald dier verzorgd is en dat openbaar maakt.
Maar ik kan me toch echt met de beste wil van de wereld niet voorstellen wat er precies 'onfatsoenlijk' is aan het gewoon maken van een gewone leuke foto van een dier.

Op welke manier schaadt dit wie of wat dan ook? (En er is dan ook een groot verschil tussen daadwerkelijke negatieve gevolgen als schade, of zoals hier, de eigenaar die claimt dat ze nu positieve effecten misloopt. Dat laatste is toch echt iets anders en niet objectief als schade te tellen, vooral niet als je uberhaupt niet meedoet aan die wedstrijd.)

Oftewel, welk 'fatsoen' is hier nu echt aan de orde?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:06

Mijn lief (die dol is op mijn paarden (en mij :+) maar geen paardenman is) zegt al zo vaak: "er zitten bij "dat paardenvolk" zoveel jaloerse krengen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen!". En dat bevestigt deze paardeneigenaresse wel zeg.

Ik hoop dat de winnaar en zijn zoontje een leuke vakantie zullen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:22

Shadow0 schreef:
Dat tweede gaat heel duidelijk om het schetsen van een negatief beeld van de ruiters / sport. Dat dat niet gewenst is snap ik wel. Het zou ook anders zijn als je een foto maakt die illustreert hoe slecht een bepaald dier verzorgd is en dat openbaar maakt.
Maar ik kan me toch echt met de beste wil van de wereld niet voorstellen wat er precies 'onfatsoenlijk' is aan het gewoon maken van een gewone leuke foto van een dier.

Op welke manier schaadt dit wie of wat dan ook? (En er is dan ook een groot verschil tussen daadwerkelijke negatieve gevolgen als schade, of zoals hier, de eigenaar die claimt dat ze nu positieve effecten misloopt. Dat laatste is toch echt iets anders en niet objectief als schade te tellen, vooral niet als je uberhaupt niet meedoet aan die wedstrijd.)

Oftewel, welk 'fatsoen' is hier nu echt aan de orde?

Het niet even vragen of ze met de foto mee mogen doen aan de wedstrijd bv.
Omdat voor het ene geen regeling is, is er voor het andere ook geen. IMO zou daar gewoon een regel voor moeten komen. Want nu is er een leuke vakantie gewonnen, maar nog veel vaker worden foto's gebruikt voor veel minder positieve dingen. En die vallen allemaal onder hetzelfde recht. :)
Nu goed, voor een vrouw die haar paard niet "in de media" wil doet ze wel verdacht hard haar best om 'm er in te krijgen. Maar ik ga dan weer verder denken. :D Zo werken mijn hersenen nu eenmaal. Daarom ook dat ik er blijf bijzetten dat ik het niet zo op de spits zou drijven als deze vrouw, ik zou deze mensen hun vakantie niet misgunnen. :) Ik zou echter wel (in privé, niet via de krant) melden dat ik het zou appreciëren als die plaatjes niet meer gebruikt zouden worden voor zulke dingen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:07

Vooral het feit dat ze tot twee keer toe meldt dat, als ze het geweten had, ze zelf aan de wedstrijd mee had gedaan, getuigt toch wel van een flinke portie jaloezie. Dat is mijn inziens iets anders dan niet je paard zomaar op de foto willen, maar simpelweg een ander iets misgunnen. En dat vind ik een heel ander verhaal, dan wat Ayasha schrijft.

Ik vind de eigenaresse zo dan ook alles uit het verband rukken voor eigen 'gewin'. Verschrikkelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:42

Ayasha schreef:
Het niet even vragen of ze met de foto mee mogen doen aan de wedstrijd bv.

Maar waarom zou dat fatsoenlijk zijn? Waarom vind je dat belangrijk? Waarom zouden er regels moeten komen voor een situatie waarin in principe iemand anders niet geschaad wordt?

Citaat:
Want nu is er een leuke vakantie gewonnen, maar nog veel vaker worden foto's gebruikt voor veel minder positieve dingen. En die vallen allemaal onder hetzelfde recht. :)

Dat zijn toch heel verschillende zaken anders: er is een heel groot fundamenteel verschil tussen het werkelijk schaden van iemand (bijvoorbeeld door een foto te plaatsen die een negatief beeld van iemand schetst) of een foto te maken van iets waarbij de eigenaar op geen enkele manier geschaad wordt.
Dat in dezelfde regels willen gieten maakt de maatschappij alleen maar star en onverdraagzaam. Ik ben vooral erg benieuwd naar wat eronder ligt. Waarom vind je dat er uberhaupt iets te 'apprecieren' is aan een dergelijke situatie? Waarom denk je uberhaupt dat je zeggenschap zou moeten hebben over een foto die iemand anders maakt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:45

Omdat het mijn beest is dat er op staat?
Op je verdere vragen heb ik al geantwoord doorheen mijn berichten. Als je daar niks over te zeggen hebt moeten we ook maar juichen wanneer een foto in negatief daglicht gesteld wordt. Want; iedereen gelijk voor de wet. :) Dus zou men mij prima als mishandelaar af geschilderd kunnen hebben door een foto te maken van het opgevangen kneusje in zijn eerste maanden bij mij. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:51

Ayasha schreef:
Omdat het mijn beest is dat er op staat?

Waarom doet dat er toe? Welk belang van jou wordt er door geschaad?

Citaat:
Op je verdere vragen heb ik al geantwoord doorheen mijn berichten. Als je daar niks over te zeggen hebt moeten we ook maar juichen wanneer een foto in negatief daglicht gesteld wordt. Want; iedereen gelijk voor de wet. :)

Nee. Je wilt nu de situatie opzettelijk verdraaien. De wet zegt overigens hooguit om situaties in gelijke gevallen gelijk te behandelen. Ik benadruk dat het maken en verspreiden van een foto die de eigenaar van het dier geen schade doet, fundamenteel een andere situatie is dan een foto die de eigenaar in een negatief daglicht stelt.

Je voorbeeld is dus onzin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:07

Waarom zouden we van kinderen en mensen wel portretrechten normaal vinden maar niet van paarden/andere dieren? Welk belang wordt er van de meeste mensen geschaad dat er een portretrecht is? :)
Ik pleit slechts voor een zelfde recht voor dieren. Niet meer of minder.
Wat jij geen schadelijke foto vind, vind ik wellicht wel een schadelijke foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:09

Omdat je uiteindelijk nooit van te voren weet, waar dat de foto's voor gebruikt zullen worden.
Dat maakt dat ik er geen fan van ben, of ik er nu wel of niet zelf bij op sta.

Dus het getuigt ook in mijn ogen, van goed fatsoen, om van te voren toestemming te vragen voor het gebruik maken en het maken van foto's.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:25

Ayasha schreef:
Waarom zouden we van kinderen en mensen wel portretrechten normaal vinden maar niet van paarden/andere dieren? Welk belang wordt er van de meeste mensen geschaad dat er een portretrecht is? :)
Ik pleit slechts voor een zelfde recht voor dieren. Niet meer of minder.
Wat jij geen schadelijke foto vind, vind ik wellicht wel een schadelijke foto.

Dan moeten alle mensen die daar niet tegen kunnen hun paard helemaal afschermen van de buitenwereld, zodat er niemand van op de openbare weg een foto kan maken van je paard of er toevallig op staat op de achtergrond.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 03-02-16 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:27

Valt mee, zo staan ze al. Zowel in de huidige weide als binnekort aan huis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:28

Bedoel het algemeen, niet jou situatie.