Wanneer gaat dit kabinet eens wakker worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:24

Shadow0 schreef:
Een groot deel van de mensen in de bijstand balanceert op het randje van wel/niet verstandelijk beperkt. Een deel heeft gewoon het vermogen niet om te studeren, cursussen te volgen etc.
Dat tweede is inderdaad van toepassing op een grote groep. Dat eerste is echt een belediging.. Ja zulke mensen zitten er tussen, maar als je naar de verhoudingen kijkt zijn het eerder alleenstaande moeders of allochtonen die kans maken om in de bijstand te komen dan wel te zitten.

purny

Re: Wanneer gaat dit kabinet eens wakker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:38

Maar het hangt ervan af hoe graag iemand wil. Toen ik 2 jaar geleden de diagnose verstandelijk beperkt opgeplakt kreeg was het eerste wat ik zei toen ik bij de verzekeringsarts kwam dat ik wilde werken. en ik heb toch mbo 2 gehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:32

maura schreef:
connie64 schreef:
kabinet gaat niet wakker worden omdat er totaal geen weerstand van burgers komt.
t Valt mij op dat iedereen klaagt en klaagt maar niets doet.

In de jaren 70 en 80 (waarin ik ben opgegroeid)werd en gestaakt,betogingen etc.
Mensen die duidelijk hun ongenoegen lieten zien op straat.

Nu,ach,we duiken weer terug achter ipad,facebook etc en trekken onze schouders op.

Het gaat alleen maar slechter worden!

Pfoe, dit klinkt wel een beetje als 'vroeger was alles beter' hoor. En dat was het zeker niet. De vroege jaren '80 hebben ook veel mensen opgezadeld met torenhoge schulden toen de woningmarkt instortte. Die ellende is inmiddels voor het gemak 'vergeten', maar ook toen was er iets voor te zeggen geweest om eens wat kritische vragen neer te leggen bij de verantwoordelijke personen bij bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers.

En die demonstraties, tsja. Die waren er, zeker, maar de lust tot demonstreren is de mensen misschien ook wel een beetje vergaan omdat de effecten minder indrukwekkend zijn dat de betogingen zelf. Alle gepassioneerde toespraken en ludieke leuzen ten spijt, stond De Bommen doodleuk op Nederlands grondgebied en werd het Navo-dubbelbesluit gewoon getekend. Jaren later is er nog een keer goed gedemonstreerd (op wat meer plekken dan alleen in Nederland trouwens) tegen de inval in Irak op grond van een schimmige bewering over massavernietigingswapens en je hoeft niet voor 1980 geboren te zijn om te weten wat die massale publieke verontwaardiging heeft opgeleverd.

8nnemiek schreef:
Ook dat gedoe met de Fyra. Mansveld stapt op omdat al haar voorgangers enorme blunders hebben gemaakt. Dat slaat toch ook nergens op..

Volgens mij slaat dat wel ergens op. Ik vind zelf het principe dat je een post nooit met een schone lei aanvaardt, maar dat je de (lopende) verantwoordelijkheden die bij die positie horen ook op je neemt juist heel goed. Daardoor kun je, in de positie die je bekleedt, worden aangesproken op de (wan)prestaties van je voorgangers, of dat nu gaat om een heel kabinet vanwege een fotorolletje en een massamoord of om een staatssecretaris en een trein maakt niet uit. De verantwoordelijkheden horen bij het ambt en niet (alleen) bij de persoon en dus kan het volk, als dat nodig is, altijd nog genoegdoening krijgen.

Of politici weten wat er speelt in de samenleving wordt tegenwoordig naar mijn idee een stuk belangrijker gevonden dan 20 á 30 jaar geleden. Of dat terecht is weet ik niet, persoonlijk vind ik het een stuk belangrijker dat een minister op de hoogte is van zowel de historie als de nieuwste ontwikkelingen in het specifieke deel van de samenleving waar zijn/haar portefeuille over gaat, dan dat hij/zij weet waar 'de hele samenleving' op zeker moment druk mee is. Een staatssecretaris van EZ die nog nooit op een boerderij is geweest, is niet echt geloofwaardig, maar de minister van OCW gaat maar lekker in z'n eigen tijd koeien kijken als hij dat zou willen. Bij mij roept het vertrouwen op als een minister of staatssecretaris zonder spiekbriefje op hoog niveau kan debatteren over inhoudelijke dossiers, of dat debat voor Jip en Janneke of voor mijzelf te volgen is boeit me verder niet zo. Daar hebben we immers een batterij politieke verslaggevers en Maarten van Rossum voor, om Jan-met-de-pet uit te leggen waar het over ging.

Ik vind het lastig te beoordelen of onze heren en dames politici over het algemeen gezien echt minder inhoudelijke kennis hebben dan 'vroeger', omdat ik zelf inmiddels van veel onderwerpen veel meer weet. Wel heb ik sterk de indruk dat tegenwoordig meer op (de populariteit) van de persoon wordt gespeeld dan vroeger en dat vind ik een slechte ontwikkeling. Hartstikke gezellig hoor, dat Rutte aan de telefoon komt in bijvoorbeeld de radioshow van een (ver boven de Balkenendenorm verdienende) hippe DJ, maar doe mij maar een MP die zich met meneer (en bij voorkeur mevrouw) laat aanspreken en in Europa niet wordt uitgelachen omdat hij wat moeite heeft met sommetjes boven de 100 miljoen.

Echter, politici zijn ook maar mensen. En net als andere mensen kunnen die wel een poosje naar 60 u/w of misschien nog wat meer, maar er zijn grenzen aan wat een mens aan kan. Dus lekker stoppen met twitteren en FB'en en dat soort onzin, ook kappen met het voortdurend microfoons onder neuzen duwen om uitspraken uit te lokken op basis van bizarre en onbeschofte vragen en botte leugens, vergadertijden inperken, vergaderingen over onderwerpen voeren met deskundige dossierhouders en het merendeel van de tijd heel ouderwets weer gaan besteden aan het bestuderen van dossiers, zodat regeren weer vooruitzien wordt. Want dat de oorlog in Syrië tot een vluchtelingenstroom zou gaan leiden was bijvoorbeeld echt jaren geleden al bekend. Als bijvoorbeeld gemeenten toen al mogelijke opvanglocaties hadden moeten aanwijzen en voorbereiden, zouden we nu niet met uit de hand lopende informatieavonden en SBS-reportages over langs AZC's fietsende scholieren hebben gezeten.

En voor wie er, net als ik, niet aan moet denken om zelf in het pluche te gaan zitten, geldt eigenlijk iets soortgelijks. Gebruik maken van je stemrecht en de kieswijzer overslaan, maar de 4 of 5 onderwerpen kiezen die je echt belangrijk vindt en dan tot op de laatste komma uitzoeken hoe de partijen daarover denken voordat je het rode potlood pakt.

Wauw _/-\o_ .

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:57

purny schreef:
Tcm62 schreef:
Ja Purny, dan had je iets slimmer moeten zijn, nooit een volle rekening, nog niet goed doorgewintert..

Ik lees al, je bent te eerlijk :D

Ik ben idd te eerlijk. Stond laatst in de winkel en meisje gaf me 10 euro teveel terug, ik zei met mijn stomme hoofd dat ze me teveel gaf... domme ik :+

Nee hoor, het siert je...blijf zo! :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:34

Shadow0 schreef:
Een groot deel van de mensen in de bijstand balanceert op het randje van wel/niet verstandelijk beperkt. Een deel heeft gewoon het vermogen niet om te studeren, cursussen te volgen etc.
Hard werken deed een deel wel - maar dan kom je wel in banen terecht waar je gezien wordt als inwisselbaar. Het houden van een baan is dan maar zeer de vraag, en iets waar je zelf betrekkelijk weinig invloed op hebt op die positie.

Dat er veel mensen bij zitten die niet goed kunnen leren geloof ik zeker, maar dat is een slecht excuus om maar in de bijstand te gaan zitten.
Juist de verstandelijk beperkte mensen zijn vaak de beste vakmensen. Vaak zijn dat juist mensen die heel goed zijn met hun handen en een goed technisch inzicht hebben. Denk aan tegelzetter, stratenmaker, elektriciën, loodgieter, schilder enz enz. Mijn neefjes kunnen heel slecht leren, ze hebben op een speciale basisschool gezeten, slechte cijfers, spreken geen woord engels, en zijn daarna een vak gaan leren. Ze hebben prima baantjes in de houtbewerking, metaalbewerking en auto-iets. Naar dat soort mensen is enorm veel vraag. Iedereen kan een vak leren. Maar het komt niet vanzelf aanwaaien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:54

8nnemiek schreef:
Juist de verstandelijk beperkte mensen zijn vaak de beste vakmensen. Vaak zijn dat juist mensen die heel goed zijn met hun handen en een goed technisch inzicht hebben. Denk aan tegelzetter, stratenmaker, elektriciën, loodgieter, schilder enz enz.

Helaas is dat toch vaak een beetje geidealiseerd... er zijn gewoon heel veel mensen die wel uitvallen, waar nauwelijks plekken zijn waar mensen mogen leren inclusief alle fouten die erbij horen. Voor de meeste functies moet je tegenwoordig papieren hebben zodat je aan de veiligheidsregels kunt voldoen bv. Voor bedrijven zijn die mensen die echt moeite hebben met leren en functioneren niet interessant: aan mensen die een te laag niveau hebben om hun rijbewijs te halen heb je bv al een stuk minder omdat je ze nooit alleen ergens heen kunt sturen.

De meeste mensen met leerproblemen halen een opleiding tot electricien dan ook niet, ook als ze het vak op zich uiteindelijk na goede begeleiding wellicht eigen zouden kunnen maken. Want de scholen hebben de ruimte niet om de jongeren te begeleiden, de jongeren worden baldadig en opstandig omdat ze alleen maar ervaring krijgen in wat ze allemaal niet kunnen (zelfs op praktijkgerichte vmbo's is bijna alles theorie), de bedrijven zijn er nauwelijks. Heb je de documentaire over Jahja gezien? Die heeft 127 (!!) bedrijven afgebeld om een leerwerkplek te vinden, maar nope, nul, nada.

Ik ken ook ouders met kinderen met een beperking. (Vrijwilligerswerk, dan krijg je dat.) Het meerendeel van die ouders is zelf hoogopgeleid en uiterst assertief. Zij moeten alsnog hemel en aarde bewegen om hun kinderen ergens een kans te geven, voor leren en werken en wonen. Het komt zeker niet aanwaaien, daar zit vanuit de ouders meestal uren en uren onderzoek en onderhandeling in. (En nog vaker nog veel meer.)
Maar dat zijn de gelukkige kinderen, die hoogopgeleide ouders hebben. Al die kinderen die geen assertieve ouders hebben, die belanden, tsja... waar eigenlijk? Die komen inderdaad uiteindelijk gewoon in de bijstand, of in de gesloten zorg, of in de gevangenis, of op straat.

En dan komen daar vrij eenvoudig problemen bij als je in de wirwar van onze regels verstrikt raakt... je hoeft maar een paar formulieren en brieven verkeerd te doen en je zit zo met torenhoge schulden. Ik woon in een echte volkswijk. De meeste mensen zijn hier al wat ouder en hebben zich op een of andere manier staande weten te houden. Maar ik krijg in de supermarkt nog wel eens de vraag van wanhopig kijkende mensen die gewoon vrijwel analfabeet zijn. En ik open dan mijn post, zie brieven die echt volstrekt onbegrijpelijk zijn voor eigenlijk vrijwel iedereen - wat moeten die mensen daarmee?

Het is verdomd makkelijk om vanaf de zijkant te zeggen wat zij fout doen, en niet te willen zien waar wij als maatschappij in tekort schieten. Maar samenleven doe je samen, niet ieder voor zich.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:04

electricien, loodgieter? Verstandeljk beperkt? Lees ik dit goed? :x

Wat denk je van de 50plussers die geloost zijn tijdens de crisis? Die na de ww niet meer aan de slag kwamen omdat de werkgever niet voor 50 plsser wil gaan? Die zitten in de bijstand en eerst even huisje moeten verkopen met verlies, restschuld --> schuldsanering en dan uiteindelijk bijstand..

En die zijn verstandelijk beperkt? Of de groep drop- outs door ziekte of burn out die met dat arbeid-ziekteverleden niet meer interessant zijn...

Een hele grote groep in de bijstand doen rete hun best maar lopen tegen een muur op.
Verstandelijk beperkt noemen vind ik een erg beperkte visie hebben...excuse me....

Mijn man is in die 8 jaar crisis nu al .6 x werkloos geworden en met 50+ zoveel geluk weer aan de bak omdat hij iets kan wat de jonkies nog niet kunnen, maar over 10 jaar zal ook daar de arbeidsmarkt mee overspoeld worden, wordt hij dan werkloos zal hij ook in de bijstsnd komen al 63er tot zijn pensioen.

Een overwegend jonge club in dit topic, maar niet echt van de tijd lees ik..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:15

Ik lees ook met volle verbazing over de bijstand.

Voor de crisis zaten er voornamelijk lamme takken in.
Met een handje vol tussen wal en schip zieken.

Nu in de crisis nog steeds de lamme takken tot mensen met heel veel pech.
Een groep die door leeftijd of niet perfect inzetbaar aan de kant worden gezet.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:19

Die lamme takken worden werk aangeboden en weigeren, de ouderen worden overgeslagen die willen wel, maar zijn uitgerangeerd.

Dat electricien is echt te gek voor woorden... Denken mensen misschien lampen indraaien of stekkers zetten? Of toch een heel fabriek draaiende krijgen vanaf niets en draaiende houden inclusief het hele hedentendage plc programma afstellen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:21

Tcm62 schreef:
Die lamme takken worden werk aangeboden en weigeren, de ouderen worden overgeslagen die willen wel, maar zijn uitgerangeerd.

Dat electricien is echt te gek voor woorden... Denken mensen misschien lampen indraaien of stekkers zetten? Of toch een heel fabriek draaiende krijgen vanaf niets en draaiende houden inclusief het hele hedentendage plc programma afstellen..

Precies!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:28

Tcm62 schreef:
Die lamme takken worden werk aangebden en weigeren, de ouderen worden vergeslagen die willen wel, maar zijn uitgerangeerd.

Maar ondertussen is de nood blijkbaar niet zo hoog dat we mensen die het wel kunnen gewoon aannemen. Dat is het hele punt: de discussie over de bijstand is nogal een non-discussie, want er zijn niet te weinig arbeidskrachten maar te weinig arbeidsplaatsen. Het heeft dus ook niet zoveel zin om te kijken naar de niet-werkende mensen, want daar zit het probleem helemaal niet.

Citaat:
Dat electricien is echt te gek voor woorden... Denken mensen misschien lampen indraaien of stekkers zetten? Of toch een heel fabrieksoark draaiende krijgen vanaf niets en draaiende houden inclusief het hele hedentendage plc programma afstellen..

Ik denk dat je de context niet helemaal gelezen hebt. Maar het was mijn punt dat er heel wat mensen in laagbetaalde functies zitten die helemaal niet door kunnen stromen naar hogere functies, omdat dat dingen van ze vraagt die ze niet kunnen bieden. We vinden het als maatschappij blijkbaar toch normaal dat die mensen, ondanks dat ze fulltime werken en het werk waar ze voor zijn aangenomen goed doen, toch behoorlijk weinig overhouden als ze hun vaste lasten hebben betaald.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:34

Ik denk dat jij dat volkomen verkeerd ziet......werkervaring is ook nog iets..niet alleen papiertjes telken maar ook oraktijkervaring.

Als je alleen theoretisch werk doet op kantoor dan denk je misschien zo..dat snap ik wel..is ook vaak de frustratie van de werkvloer.

De hbo-er die perse iets wil maar niet snapt dat het onuitvoerbaar is omdat hij alleen een theoretische kenns heeft..denkt dan misschien weer dat de arbeider dom is of zo.

Maar er zijn heel wat mannen die eerst alleen een hamer hebben vastgehouden en na verloop van tijd een dijk van een ervaring hebben en bij wijze een hele fabriek technisch opbouwd inclusief hele nieuwe technische snufjes....dat heet werkervaring en us ook meteen een carriereladder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:36

Alles boven de 50 die in de WW terechtkomt gaat standaard over naar de Bijstand of IOAW
Daar komen ze in een circuit terecht waar je haren van rechtovereind gaan staan.
Spijkers/schroeven tellen en in zakjes doen, flessen inpakken, chocolade inpakken.
O ja en ze moeten ook leren om op tijd op hun werk te zijn ~~}>
Afspraken doktersbezoek oid, whatever, moet je toestemming voor gaan vragen of je wel mag.
Worden door gemeente ambtenaren van werkervaringsplek naar werkervaringsplek=arbeidstherapie
doorgeschoven, want daar krijgt de gemeente subsidie voor en houden zo elkaar de hand boven het hoofd. :r
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-16 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:37

Te triest voor woorden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:49

Tcm62 schreef:
Ik denk dat jij dat volkomen verkeerd ziet...

Ik heb geen idee waar je nu op reageert, en wat je denkt dat ik 'zie'?

Citaat:
Als je alleen theoretisch werk doet op kantoor dan denk je misschien zo..dat snap ik wel.

Ik denk dat dit een sneer naar mij is? Niet nodig hoor.

Maar daarbij: je verhaal gaat over de verkeerde. Ik heb het namelijk juist niet over mensen die wel kunnen doorgroeien (via school of via de praktijk), maar over een ook aanzienlijke groep die dat gewoon echt niet kan. En die zitten dan opgescheept met een minimumloon, zonder toekomstmogelijkheden, worden als inwisselbaar behandeld, hebben helemaal niet zoveel keuze in woonruimte, hebben weinig mogelijkheden om te sparen of reserves op te bouwen, en worden toch letterlijk als minderwaardig beschouwd. Want, als ze wat willen dan moeten ze maar harder werken.

Ik vind dat te simpel. Ik ben blij dat de meeste mensen in Nederland een dak boven hun hoofd hebben en te eten hebben, maar het houdt lang niet altijd over, en doen alsof mensen met laagbetaalde functies niet hard genoeg werken en daarom al die nadelen verdienen, nee, daar ben ik het dus niet mee eens.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:50

Je hebt het over electriciens die verstandelikk beperkt zijn en in die zelfde context dat ze nooit zullen door groeien omdat ze niet kunnen leren...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:54

Morganlefay schreef:
Afspraken doktersbezoek oid, whatever, moet je toestemming voor gaan vragen of je wel mag.

Ik geloof dat het absolute dieptepunt daarin wel was dat iemand geen toestemming kreeg voor een sollicitatiegesprek. In een traject dat mensen zogenaamd aan het werk wil helpen. :roll:

Tcm: nee, de context was ietsjes anders. Als je zin hebt kun je het teruglezen, en waar dat reacties op waren (want het waren meerdere berichten weer in reactie op wat iemand anders schreef), je kunt het er ook bij laten, maar je interpreteert wat ik schreef verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:06

Ga maar eens op Linkedin(wel anoniem) op al die ambtenaartjes zoeken en wie er allemaal aan wie is gelinkt.
Een grote dichtgetimmerde muur van contacten.
Waarom anoniem?? Awel omdat ze af en toe nog wel eens wat doen en dan is hun favoriete hobby.... juist.
Slimme Bijstandsgerechtigden de grond intrappen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:40

Hoe zet je linkdin op anoniem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:06

Shadow0 schreef:
Morganlefay schreef:

Ik geloof dat het absolute dieptepunt daarin wel was dat iemand geen toestemming kreeg voor een sollicitatiegesprek. In een traject dat mensen zogenaamd aan het werk wil helpen. :roll:

Tcm: nee, de context was ietsjes anders. Als je zin hebt kun je het teruglezen, en waar dat reacties op waren (want het waren meerdere berichten weer in reactie op wat iemand anders schreef), je kunt het er ook bij laten, maar je interpreteert wat ik schreef verkeerd.

Dat geen toestemming krijgen is vrij simpel uit te leggen.
Je wordt tegen een heel hoog uurtarief, waar je zelf geen cent van ziet, met behoud van je uitkering uitgeleend of te werk gesteld bij diverse klanten/relaties van de Gemeente. Je bent gewoon een goedkope arbeidskracht.
Als je zelfstandig een baan vindt zijn ze hun bron van inkomsten kwijt. }>

Bruintje123
Openbare niet op jouw gegevens ingestelde PC/laptop.
Anders in je instellingen aanpassen, bij mij is dat lang geleden al gebeurt, kan je dus niet rondleiden.