Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:35

Tegenwoordig is het toch wel veelal prinsesjes en prinsjes... Juist omdat er nu zorgvuldig gepland en 'geklust' wordt worden kinderen op een voetstuk geplaatst. Er wordt gewikt en gewogen, kinderen bepalen vaak de vakantie, het soort reisvervoer, het eten, het uitje, het bezoekje naar welke opa en soortgelijke voorbeelden. Kreeg je er vroeger 10 dan kreeg je ze gewoon en daar moest iedereen het maar mee doen.

En dan afvragen waarom jongeren tegenwoordig soms zo lui en verwend zijn.. Tja tot ca. hun 18de in de pampers gelegd en dan moeten ze het opeens zelf doen.. Tja.. dat ken nie..

Maar goed wordt wel wat off-topic.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:52

Sammie schreef:
Tegenwoordig is het toch wel veelal prinsesjes en prinsjes... Juist omdat er nu zorgvuldig gepland en 'geklust' wordt worden kinderen op een voetstuk geplaatst. Er wordt gewikt en gewogen, kinderen bepalen vaak de vakantie, het soort reisvervoer, het eten, het uitje, het bezoekje naar welke opa en soortgelijke voorbeelden. Kreeg je er vroeger 10 dan kreeg je ze gewoon en daar moest iedereen het maar mee doen.

En dan afvragen waarom jongeren tegenwoordig soms zo lui en verwend zijn.. Tja tot ca. hun 18de in de pampers gelegd en dan moeten ze het opeens zelf doen.. Tja.. dat ken nie..

Maar goed wordt wel wat off-topic.

Maar ik ben het wel helemaal met je eens. Als ik zie waar kinderen tegenwoordig mee weg komen, en dat ouders graag vriendje of vriendinnetje willen zijn ipv vader of moeder.... Dat zal vast niet iets alleen van oudere ouders zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:57

Gooien het even ook over ander boeg.

Men wordt nu steeds ouder om een kindje oo de wereld te zetten.
We worden ook steeds ouder tov vroeger.

Zouden onze eicellen door een gezonde levensstijl ook langer goed blijven.
Men roept wel constant van boven de 40 zijn je eicellen slecht.

Ik zelf ken door mijn zkh heel wat vrouwen van 45-47 jaar met een gezond kindje zonder ivf-poging .
Is onze baarmoeder en eieren door de jaren heen ook niet verbeterd waardoor we later aan kinderen kunnen beginnen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:10

tita schreef:
Gooien het even ook over ander boeg.

Men wordt nu steeds ouder om een kindje oo de wereld te zetten.
We worden ook steeds ouder tov vroeger.

Zouden onze eicellen door een gezonde levensstijl ook langer goed blijven.
Men roept wel constant van boven de 40 zijn je eicellen slecht.

Ik zelf ken door mijn zkh heel wat vrouwen van 45-47 jaar met een gezond kindje zonder ivf-poging .
Is onze baarmoeder en eieren door de jaren heen ook niet verbeterd waardoor we later aan kinderen kunnen beginnen?

Ik denk het wel. Als je nu gewoon alleen eens kijkt naar het uiterlijk van vrouwen van 40 van nu en dat van onze oma´s. Dat is echt een groot verschil. De mensen waren vroeger ook sneller versleten. Er is nu beter voedsel en meer comfort.

Sammie

Re: Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:22

Dat kan, maar bij genealogisch onderzoek vind ik ook gewoon vrouwen van 45+ die nog een kind kregen. Kind was of ging wel gemiddeld vaker (snel) overleden, maar ook vroeger kwamen dit soort late zwangerschappen gewoon voor. En dan hebben we het over vanaf 1750. Vanaf 1812 is de burgerlijke stand landelijk ingevoerd, dus dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.. Zolang je ongesteld wordt bestaat die kans.

Ik gooi het eens over een andere boeg.. Zijn we nu niet té 'gezond' (te dik, te weinig bewegen etc.) waardoor zwanger worden nu moeilijk is dan 'vroeger'.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:28

Zou je moeten kijken bij de ivf'ers...... Kwa gewichten maar dan heb je weer gezeik :=

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:37

Sammie schreef:
Ik gooi het eens over een andere boeg.. Zijn we nu niet té 'gezond' (te dik, te weinig bewegen etc.) waardoor zwanger worden nu moeilijk is dan 'vroeger'.

Te dik is niet gezond. En ja, niet gezond zijn staat zwangerschap in de weg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:57

Daarom staat het ook tussen haakjes, overgewicht is immers een welvaartsziekte. Voedsel in overvloed, maar het is niet altijd het gezondst (qua suiker, qua E-nummers, qua elke dag vlees.. vul maar in).

tita schreef:
Zou je moeten kijken bij de ivf'ers...... Kwa gewichten maar dan heb je weer gezeik :=

Ik ken er niet zo heel veel persoonlijk.. wat ik zo voor de geest kan halen.. 1 flink overgewicht (niet meer gelukt), 1 'gewoon' (wel gelukt, maar horrorbevallingen), 1 'gewoon', maar al op leeftijd en niet gelukt. Laatste twee waren wel rokers trouwers..

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:15

Wat als we als nederland niet meegaan in de leeftijdsverhoging!
Stellen gaan naar het buitenland, worden zwanger van een meerling, vaak meer dan 2-lingen. 2-5 lingen komen regelmatig voor in de IVF. Als de stellen in het buitenland hun behandeling hebben laten uitvoeren. In Nederland geldt nu tot 43 jaar en maximaal 2 embryo's terugplaatsen (al veel klinieken plaatsen standaard 1 embryo terug) dus het aantal meerlingen door een IVF behandeling in nl komt steeds minder vaak voor.
Wie draait op voor de kosten bij vroeggeboorten van de meerlingen uitgevoerd in het buitenland?

Ik ben zelf laat mama geworden mbv IVF, ik was 39. Voor ons was het daarna klaar.
Ik ben tegen het verhogen van de leeftijd, maar maak me wel zorgen om de behandelingen die in het buitenland worden uitgevoerd.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:25

tita schreef:

Geen overgewicht en geen medische reden om niet zwanger te raken, m'n partner had te weinig goede zwemmers. Dus ivf ligt echt niet altijd aan de gezondheid van de aanstaande moeder!!!

En Sammie een horror bevalling heeft niks maar dan ook niks te maken met ivf... ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:29

Je meent het!!! ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:35

Interessante discussie, ik persoonlijk vind 50 jaar ook wel aan de oude kant maar heb daar inderdaad vele malen minder moeite mee dan sommige (jongere) ouders die IMO nooit voor nageslacht zouden moeten zorgen vanwege zéér uiteenlopende redenen :D .

Dat adoptie zo duur is vind ik inderdaad ook belachelijk. Dat gaat absoluut niet meer over het gunnen van een 2e kans aan een kindje.

Dat oudere ouders anders met hun kinderen om zouden gaan is denk ik een zeer persoonlijke ervaring want zo ervaar ik het niet ;-). Ik denk dat dat ook veel meer met de aard van het beestje te maken heeft dan met de leeftijd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:05

Ouderen hebben over algemeen wat meer geld dan schoolverlaters, en zijn meestal wat rustiger.
Normen en waarden hun bepalend zijn door leeftijd

Maar een oude stalgenoot zei altijd.
De kinderen die enig kind blijven van hoog opgeleiden 40 plussers zijn de ergste kinderen :D op KDV

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:05

Tita, ik heb laatst toevallig een artikel gelezen dat kinderen met broertjes en zusjes juist minder sociaal zijn dan enigs kinderen? Ik weet het niet. Het is als buitenstaander natuurlijk altijd makkelijk om te oordelen over de opvoedkunsten van een ander. Volgens mij vinden we met z'n allen kinderen van een ander al snel lastig of vervelend :D .