Belastingdienst; blauwe envelop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Belastingdienst; blauwe envelop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:16

Je kan altijd nog zorgen dat je heel weinig inkomen/vermogen hebt, dan krijg je niet te maken met de belastingdienst. Ik krijg namelijk nooit een blauwe enveloppe! ;)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:17

MarlindeRooz schreef:
Je kan altijd nog zorgen dat je heel weinig inkomen/vermogen hebt, dan krijg je niet te maken met de belastingdienst. Ik krijg namelijk nooit een blauwe enveloppe! ;)

ook niet voor de wegenbelasting oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:18

Wegenbelasting kan je nog gewoon voor kiezen om het op papier te krijgen :) die optie heb ik wel in de mijn overheid inbox

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:18

future_vet schreef:
MarlindeRooz schreef:

ook niet voor de wegenbelasting oid?

:n Daar schijn je een eigen auto voor te moeten hebben.

Zorgverzekering gaat met korting via mijn vaders werk.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 21-12-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:19

Zo werkt het niet.. Je hebt nl. ook recht op zorgtoeslag, (zeker als je weinig inkomen hebt). Je hoeft géén belastingaangifte te doen als je werkgever voldoende inhoud op je salaris. Maar bij een eigen huis, zorg, compensaties, wegen en kinderen heb je al post van de belastingdienst..

Niet alles zit perse in een blauwe enveloppe.. Die kunnen ook 'magnolia' zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:19

MarlindeRooz schreef:

natuurlijk niet als je 20 bent :D maar dat komt nog wel....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:20

Ik bedoel met de "blauwe enveloppe" de brief van de belastingdienst om aangifte te doen. :)

En ik weet dat het nog komt hoor, haha ik hoop dat ik ooit toch eigen vermogen heb. :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:23

MarlindeRooz schreef:
Ik bedoel met de "blauwe enveloppe" de brief van de belastingdienst om aangifte te doen. :)

En ik weet dat het nog komt hoor, haha ik hoop dat ik ooit toch eigen vermogen heb. :=

je hoeft niets eens vermogen te hebben hoor ;)

Sammie

MarlindeRooz schreef:

Het zit wel iets ingewikkelder in elkaar.. :) Ook zonder eigen vermogen kun je aangifte moeten doen. ;) Sterker nog je kan tot je aan je oren in de schuld zitten en aangifte moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-12-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

MarlindeRooz schreef:
Ze kunnen net zo goed je blauwe envelop uit de bus vissen.

Helaas zijn mensen erg onbekend met de risico's van digitalisering, zo ook jij. Het grote verschil is schaal.

Als je een blauwe envelop uit de brievenbus vist, heb je namelijk nog maar 1 envelop. Je moet elke dag weer bij die brievenbus zitten om de post te onderscheppen wil je het hele dossier overnemen.

Maar heb je iemands inlog, dan heb je ALLES. Alle gegevens van jaren en jaren, en alle mogelijkheden om dingen te veranderen, en alle sporen ervan uit te wissen. Dat is een totaal andere schaal.

Wat betreft DigiD, daarvan zijn al beveiligingsproblemen geweest, en ook internetbankieren en pinpassen zijn op vrij grote schaal gescamd. Als klant heb je daar slechts soms last van, want in de meeste gevallen (maar niet alle!) vergoedt de bank de schade. Maar het is misschien goed om je te realiseren dat 'de bank vergoedt de schade' betekent 'wij vergoeden die schade met ons allen als klant van de bank.'
Diezelfde bescherming hebben ze ook toegezegd voor contactloos betalen, maar ik denk dat we met z'n allen zeker nog heel wat miljoenen richting de georganiseerde criminaliteit gaan betalen. Of het in z'n totaliteit dan echt goedkoper, makkelijker of veiliger is dan contant geld staat dus nog te bezien. (Al denk ik niet dat we de rekensom ooit te zien krijgen, want banken zijn niet zo open met dat soort cijfers.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:26

Wat denk je van mensen met bijvb een licht verstandelijke beperking. Die kunnen vaak prima leren om de post te ordenen en zo op tijd hun rekeningen te betalen.

Via internet met het onthouden van wachtwoorden, via sms weer een code intoetsen e.d. is dat echt vele malen moeilijker.

Marlinderooz: jij denkt echt veel te simpel maar met die laatste opmerking over " gewoon" te weinig verdienen... jij moet nog een heel leven. Hoop ik dan toch...
Daarbij ben jij opgegroeid met de computer, daarom kun jij je ook maar moeilijk voorstellen dat het voor mensen écht niet makkelijk is om met een computer én mobiele telefoon om te gaan. Afgezien nog van de kosten die dat met zich meebrengt.

En dan nog de belabberde beveiliging tot nu toe nog niet besproken...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:28

Ik ben ouderwets en wil gewoon alles via de post houden. Minder gedoe met risico's betreft hacken.
Waarom is het zo moeilijk om de mensen niet gewoon de KEUS te geven wat ze willen? Dan is iedereen blij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:29

Ik vind het ook lastig.. voor mijn ouders is het ook ingewikkeld om digitaal te werken, terwijl mijn moeder zeker wel computercursussen volgt.. mijn vader is een handwerker, computers zijn niets voor hem.

Aan de bijdehandte jongeren hier.. er is een generatie opgegroeid zonder computers die nog niet uitgestorven is. Dat de jongeren van tegenwoordig opgroeien met allemaal apparaten aan hun lijf geplakt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt..

Dat iemand niet met een computer en internet kan werken wil niet gelijk zeggen dat ze dom zijn. Ik kan het wel maar je moet mij niet vragen om een muurtje te stucken, ieder zijn ding. En dan nog, ik werk dagelijks met computers maar sommige websites zijn gewoon heel ondoorzichtig en onhandig. Ik vind dat ze een heel grote groep mensen uitsluiten nu...

Mijn administratie heb ik ook op papier, zodat ik het kan bundelen zoals ik zelf wil en het voor mij overzichtelijk blijft. Waarom kan het niet en / en?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:30

Sammie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het zit wel iets ingewikkelder in elkaar.. :) Ook zonder eigen vermogen kun je aangifte moeten doen. ;) Sterker nog je kan tot je aan je oren in de schuld zitten en aangifte moeten doen.

Ja weet ik, ik weet hoe het werkt.

Maar ik voldoe niet aan de eisen om aangifte te hoeven doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:34

MarlindeRooz schreef:

Als je situatie maar gecompliceerd genoeg is, kun je ook met heel weinig inkomen toch echt een uitgebreide administratie nodig hebben. De combinatie van uitkering (bv door ziekte/beperking) in combinatie met werk, en dan nog bijkomende zorgkosten (die je onder voorwaarden weer af kunt trekken), echt, je kunt je lol op.

Probeer niet je eigen situatie op anderen te projecteren, vooral als je er geen weet van hebt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:35

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:36

Bovendien, het is wel de belatingdienst die er reclame mee maakt, maar het gaat om álle overheidsinstellingen. Zo ook het UWV, de RDW, SVB, Kadaster etc. Dus het gaat om véél meer dan enkel de belastingdienst. En ook dat maakt het voor ouderen er niet makkelijker op.

Ikzelf heb er weinig problemen mee, maar vind de dwingende manier van overstappen erg vervelend. Voor veel mensen is het inderdaad niet te behappen, laat staan dat ze van sommige dingen de consequenties overzien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:40

Ik vind al gegevens vanuit 2011/2012 voor dit plan. Dan heb je 4 tot 6 jaar de tijd gehad om je aan te passen. Vind ik een ruime marge.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:41

MarlindeRooz schreef:
Ja weet ik, ik weet hoe het werkt.

Maar ik voldoe niet aan de eisen om aangifte te hoeven doen.

Ik vraag mij af of je daadwerkelijk weet hoe het werkt.. Je maakt nl. een aantal opmerkingen waaruit een aantal mensen hier opmaken dat je het e.e.a. niet helemaal begrijpt. Dat geeft verder niks.. Je hoeft niet alles te weten. En aangezien niet iedereen over van alles en nog wat weet is het ook geen schande om dat niet te weten. Net zoals dat het geen schande is voor andere mensen om de digitale wereld niet te snappen. Alleen al daarom dienen we als maatschappij te functioneren. Elkaar helpen en elkaar begrijpen. De overheid zou dus al de eerste stap moeten zetten ipv botweg ergens het mes inzetten.
MarlindeRooz schreef:
Nu nogmaals, ouderen kunnen niet leren werken met internet?

Sommige mensen kunnen dat idd niet leren ja.. De een is oud en de ander niet.. Sommigen leren het wel.. Anderen niet.. Hoe vaak je ze op cursus stuurt. Ik snap trouwens verder sowieso niet zoveel wat er uit dat linkje te halen moet zijn.. Ik heb zo al vijf mensen (van 56 tot 103) in mijn directe omgeving die je naar zo'n cursus kunt sturen en die vervolgens terug komen met ja was leuk, maar hoe het ook al weer moet? Twee daarvan kunnen nét sms'en. Een derde weet niet eens altijd op welke knop je moet drukken om de telefoon op te nemen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-12-15 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

future_vet

MarlindeRooz schreef:
Jij vult de situatie in voor ouderen, jij bepaald voor ze dat ze niet KUNNEN leren.

Nogmaals, heb je het linkje gelezen?
http://www.hardenberg.nu/nieuws/regio/3 ... -ipad.html

ik heb het artikel gelezen maar ik vind het 'doel' van het digitaal werken ook wel verschil maken. is het om te skypen of te mailen dan gaan ouderen daar veel rustiger in. Maar als het om zulke belangrijke data gaat, dan schiet mijn oma al in tranen van stress omdat ze niet weet wat de risico's zijn als ze op foute knopjes drukt.

Shadow0

MarlindeRooz schreef:
Nogmaals, heb je het linkje gelezen?
http://www.hardenberg.nu/nieuws/regio/3 ... -ipad.html

Daar staat niets in over dit specifieke deel van internet - de berichtgeving van de belastingdienst. En dat is HEEL wat anders dan gewoon leuk met internet overweg kunnen.

Ik ben helemaal voor ipads voor ouderen. Ik denk dat tablets ontzettend veel mogelijkheden bieden en heel erg kunnen helpen.

Ik ben alleen nadrukkelijk tegen het zeer overhaast verplichten van deze specifieke digitalisering zonder backup per post, voor iets dat ZO belangrijk is en tegelijkertijd zo kwetsbaar, en dan in een systeem dat (zoals ik al uitlegde) de afgelopen jaren nog alles behalve probleemloos werkte.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:44

MarlindeRooz schreef:
Ik vind al gegevens vanuit 2011/2012 voor dit plan. Dan heb je 4 tot 6 jaar de tijd gehad om je aan te passen. Vind ik een ruime marge.

en waar vind je die gegevens dan? ben je er naar gaan zoeken? Sinds de reclame nu op billboards en tv weet ik pas dat ze dit gaan doen. en dan behoor ik tot de moderne jeugd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:46

Hoe kan je je aanpassen dan in die afgelopen jaren?? Waren er testsites online of iets, waar ze het konden proberen? Ik had er werkelijk ook nooit eerder van gehoord...

En het werken met internet is, zoals genoemd, zeker anders als het de belastingdienst of UWV betreft. De laatste instantie weet zélf niet eens hoe hun site werkt. Een beetje in de rondte surfen om het weer te bekijken of een breipatroon te zoeken is wel degelijk iets anders dan je digitale aangifte opzoeken en uitvoeren!

En er zijn denk wel meer mensen die niet met computers werken. De zgn handwerkers noem ik ze maar. Totaal geen affiniteit met pc's.. Waarom moeten die dat dan perse?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:46

Jullie maken er overhaasten van?

En dat ik met mijn 20 jaar niet precies weet hoe de processen binnen de belastingdienst werken is toch niet gek? Ik red me er wel mee hoor, als het zo ver is.

En ik ben er op gaan zoeken ja, maar dat is dan het enige puntje waar ik wat op aan kan merken. Dat ze het 4 jaar geleden hadden moeten aankondigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:48

Testsites? Die mijnoverheid online box bestaat al wel een poosje hoor! Ik doe het al veel langer digitaal. Ideaal krijg een mailtje als er post staat. Tot nu toe kreeg ik inderdaad ook nog een envelop die is nu niet meer nodig.